Rozdział 2 - Warunki bezpieczeństwa statku. - Bezpieczeństwo statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.46.376 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 9 lipca 1938 r.

Rozdział  II.

Warunki bezpieczeństwa statku.

Statek nie może być używany w żegludze morskiej, o ile nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa (art. 6).

Statek odpowiada warunkom bezpieczeństwa, jeżeli czyni zadość przepisom dotyczącym:

1)
kadłuba i stałych urządzeń statku,
2)
kotłów, maszyn napędowych, urządzeń mechanicznych i elektrycznych,
3)
kotwic, łańcuchów i innego sprzętu oraz zapasowych części,
4)
urządzeń przeładunkowych,
5)
środków ratunkowych,
6)
środków przeciwpożarowych,
7)
największego dopuszczalnego zanurzenia statku, znaków zanurzenia i marek nadwodnej burty,
8)
załadowania i balastowania statku,
9)
niebezpiecznych ładunków,
10)
pomieszczeń mieszkalnych i zdrowotności na statku,
11)
kwalifikacji kapitana, oficerów i załogi,
12)
obsady statku,
13)
przyrządów nawigacyjnych,
14)
radiokomunikacji,
15)
zapobiegania zderzeniom oraz sygnałów i świateł pozycyjnych,
16)
specjalnych wymagań dla statków pasażerskich,
17)
innych spraw, związanych z bezpieczeństwem statku i opieką nad życiem ludzkim na morzu.

Przepisy o bezpieczeństwie statków morskich (art. 6) wydaje Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Wydawanie przepisów technicznych Minister Przemysłu i Handlu może zlecić w całości lub części władzom marynarki handlowej, jak również może uznać za obowiązujące przepisy, wydawane przez stowarzyszenia lub instytucje zawodowe.

Minister Przemysłu i Handlu może postanowić, w jakim zakresie zaświadczenia upoważnionych przez niego towarzystw fachowych, mających na celu ustalanie warunków technicznych budowy statków (towarzystw klasyfikacyjnych), zastępują dokumenty bezpieczeństwa, wydawane przez władze inspekcyjne, jak również - będą uwzględniane przez władze inspekcyjne.