Dział 3 - Bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników zatrudnionych przy robotach związanych z budową, konserwacją i naprawą torowisk tramwajowych oraz przy robotach w warsztatach torowych. - Bezpieczeństwo i higiena pracy w komunalnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1967.38.199

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1967 r.

Dział  III.

Bezpieczeństwo i higiena pracy pracowników zatrudnionych przy robotach związanych z budową, konserwacją i naprawą torowisk tramwajowych oraz przy robotach w warsztatach torowych.

Ładowanie, transport i wyładowywanie elementów i materiałów podczas robót remontowo-budowlanych na torach.

§  49.
1.
Wyładowywanie szyn i elementów torowych z wagonów i samochodów należy wykonywać na pochylniach, przy czym spuszczane przedmioty należy przytrzymywać zaczepionymi do nich linami.
2.
Pochylnie należy zabezpieczyć przed ewentualnym obsunięciem się.
§  50.
1.
Ciężkie elementy torowe oraz szyny należy ładować na pojazd przy pomocy lin, a wciągane przedmioty należy zabezpieczyć klinami przed obsuwaniem się.
2.
W celu zabezpieczenia przewożonych przedmiotów przed przesuwaniem się należy je odpowiednio unieruchomić.
§  51.
Przedmioty długie wystające poza obrys platformy samochodu należy dobrze zrównoważyć i oznakować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  52.
Ciężkie elementy torowe na placu składowym należy składać na podkładach.
§  53.
Przy ładowaniu materiałów i przedmiotów łatwo staczających się należy używać pochylni oraz takich urządzeń, aby zajęci przy tym pracownicy mogli znajdować się poza zasięgiem materiałów i przedmiotów.
§  54.
Ładowanie, wyładowywanie oraz przenoszenie na miejscu budowy podkładów i szyn powinno odbywać się przy pomocy specjalnych kleszczy.
§  55.
Przesuwanie, zmiany położenia i nachylanie szyn powinno odbywać się przy użyciu okrągłych stalowych drążków prostych i drążków z widłowym uchwytem do zakładania na stopę szyny.
§  56.
Miejsca pracy przy robotach załadunkowych i wyładunkowych należy zabezpieczyć przed dostępem osób nie zatrudnionych przy tych robotach.

Miejsca pracy przy ruchu tramwajowym.

§  57.
Dla zabezpieczenia pracowników zatrudnionych przy robotach torowych podczas normalnego ruchu tramwajów i innych pojazdów należy:
1)
zmniejszyć na obu torach szybkość pociągów tramwajowych do 5 km na godzinę,
2)
zabezpieczyć miejsce pracy przez oznakowanie, stosując obowiązujące znaki drogowe, i tam gdzie to możliwe ustawić bariery,
3)
wskazać pracownikom miejsca, gdzie mają się usuwać przed nadjeżdżającym pojazdem.
§  58.
W miejscach robót torowych prowadzonych w nocy należy:
1)
pod znakami wymienionymi w § 57 pkt 2 zawiesić latarnię ze światłem koloru żółtego, zwróconą w kierunku nadjeżdżających pociągów,
2)
na końcu odcinka robót na torowiskach wydzielonych zawiesić latarnię ze światłem koloru zielonego zwróconą w kierunku nadjeżdżających pociągów.
§  59.
Przy oświetlaniu miejsca robót z sieci trakcyjnej należy mieć zawsze zapasowe urządzenie oświetlające.
§  60.
Celem zabezpieczenia pracowników przed porażeniem prądem reflektory sieciowe powinny być używane z należytą ostrożnością i odpowiednio konserwowane.
§  61.
W razie używania reflektorów sieciowych należy:
1)
wyznaczyć do obsługi reflektorów włączanych do sieci jezdnej wyłącznie pracowników przeszkolonych,
2)
zawieszać reflektor na sieci tylko po uprzednim sprawdzeniu uziemienia kabla,
3)
reflektory oświetleniowe poddawać okresowo przeglądom sprawdzającym wraz z pomiarem izolacji, niezależnie od oględzin przed każdorazowym użyciem.
§  62.
Miejsca pracy, w których używane są reflektory oświetleniowe podłączone do sieci jezdnej, powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nie zatrudnionych przy tej pracy.

Roboty spawalnicze.

§  63.
Przy nagrzewaniu styków szyn za pomocą urządzenia opalanego benzyną nie wolno stosować benzyny etylizowanej.
§  64.
Dla osiągnięcia wyższego ciśnienia w okresie zimowym butlę z propanem wolno podgrzewać tylko przy pomocy podgrzanej wody, której temperatura nie przekracza + 350C.
§  65.
Zapały magnezjowe do termitu należy przechowywać w chłodnym i suchym miejscu. Zabrania się przechowywania ich w kieszeni ubrania.
§  66.
1.
Tygiel do spawania szyn należy przed pierwszym odlewem dobrze ogrzać palnikiem, aby zapobiec rozpryskom gorącego metalu. Wierzch tygla należy przykryć pokrywą, którą pracownik obsługujący tygiel powinien dla bezpieczeństwa przytrzymywać prętem żelaznym długości nie mniejszej niż 2 m.
2.
Przed zapaleniem w tyglu termitu zatrudnieni przy robotach spawalniczych powinni założyć okulary ochronne, jak do pracy przy robotach spawalniczych.
3.
Po spuszczeniu masy z tygla do formy należy bezzwłocznie zasypać piaskiem wylaną z formy szlakę.
§  67.
Pracownicy zatrudnieni przy wycinaniu styków szyn powinni być zaopatrzeni w okulary z siatką metalową.

Konserwacja i utrzymanie torów.

§  68.
1.
Pracownicy zatrudnieni przy konserwacji i utrzymaniu torów powinni być wyposażeni w pomarańczowego koloru kamizelki i pokrowce na czapki, a ponadto w ostrzegawcze latarnie z żółtym światłem przy pracach w nocy.
2.
Podczas pracy na torach pracownicy powinni być stale zwróceni twarzą w kierunku nadjeżdżających pojazdów, w nocy zaś światło latarni powinno być również zwrócone w tym kierunku.
§  69.
1.
Miejsce pracy powinno być oznakowane i zabezpieczone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2.
W czasie złej widoczności (śnieżyca, mgła, itp.) należy wyznaczyć specjalnego pracownika ostrzegającego sygnałem dźwiękowym (trąbka, gwizdek) o każdym nadjeżdżającym pojeździe i dającego znaki informacyjne dla pojazdów.
§  70.
Czyszczenie zwrotnic może odbywać się tylko przy pomocy narzędzi. Zabrania się wykonywania tych czynności ręką.
§  71.
1.
Do mechanicznego oczyszczania torów należy używać specjalnych wagonów-pochłaniaczy, które oczyszczają rowki szyn tramwajowych pneumatycznie, zwilżając je jednocześnie wodą.
2.
Wagon-pochłaniacz mogą obsługiwać tylko pracownicy do tego upoważnieni, posiadający prawo jazdy oraz złożony egzamin maszynisty tego typu wagonów.
3.
Dla zabezpieczenia powietrza na ulicy przed zanieczysczeniem wagon-pochłaniacz powinien być wyposażony w pojemnik pyłoszczelny.
§  72.
1.
Do obsługi pojazdów specjalnych, jak wagony szlifierki, pługi odśnieżne wagonowe i samochodowe oraz wagony cysterny do odchwaszczania torowisk, mogą być wyznaczeni tylko pracownicy posiadający odpowiednie prawo jazdy oraz uprawnienia do obsługiwania tego typu pojazdów.
2.
Pracownicy zatrudnieni przy obsłudze wagonu-cysterny używanego do chemicznego odchwaszczania torowisk powinni być przeszkoleni w zakresie stosowanych środków chemicznych oraz zapoznani z fabrycznymi wskazówkami ich stosowania.