Rozdział 9 - Roboty palowe. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy wykonywaniu robót drogowych i mostowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1977.7.30

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 marca 1977 r.

Rozdział  9.

Roboty palowe.

§  75.
Stanowiska pracy kafarów należy przygotowywać na podstawie projektu organizacji robót.
§  76.
Na placach budów ze zmieniającym się profilem terenu lub pokrytych wodą kafary należy instalować wyłącznie na pomostach roboczych wspartych na jarzmach rusztowaniowych.
§  77.
Łodzie i pontony, na których mają być zainstalowane kafary, należy wyposażyć w pomosty robocze.
§  78.
Przy robotach palowych należy zwracać szczególną uwagę na:
1)
równomierne obciążanie pomostów roboczych,
2)
nieprzekraczanie dopuszczalnego obciążenia pomostów roboczych,
3)
zapobieganie podmywaniu jarzm podtrzymujących pomosty robocze.
§  79.
Każdorazowe rozpoczęcie pracy kafara po większych opadach atmosferycznych, po przepływie wód opadowych oraz wyładowaniach atmosferycznych należy poprzedzić sprawdzeniem stanu technicznego pomostu roboczego.
§  80.
Wchodzenie na więźby lub prowadnice kafarów dozwolone jest tylko po drabinach lub bolcach specjalnie do tego przeznaczonych.
§  81.
W czasie przygotowywania pala do wbijania młot powinien być podniesiony do górnego położenia i zabezpieczony przed spadnięciem, a lina główna młota zablokowana na wciągarce.
§  82.
W czasie pracy kafara zabrania się przebywania w pobliżu młota, pala, naprężonych lin oraz przewodów instalacji gazowej lub elektrycznej.
§  83.
Zabrania się utrzymywania młota lub pala na linie podczas przerw w pracy, jak również jednoczesnego podnoszenia młota z palem.
§  84.
W czasie przerwy w pracy młot kafara powinien być opuszczony; jeżeli pal jest wbity w grunt na głębokość co najmniej 2 m, młot może być na nim oparty.
§  85.
Przed każdorazową zmianą stanowiska kafara należy odłączyć przewody instalacji elektrycznej, parowej oraz opuścić młot na podstawę więźby kafarowej.
§  86.
1.
Podczas wykonywania robót palowych na wodzie:
1)
pracownicy obsługujący kafary powinni pracować w kamizelkach ratunkowych,
2)
na pomostach kafarów należy umieścić koła ratunkowe,
3)
do pomostu roboczego powinna być przycumowana odpowiednio oznakowana łódź ratunkowa.
2.
Łódź ratunkową, o której mowa w ust. 1 pkt 3, należy wyposażyć w dwie linki lub dwa łańcuchy do cumowania, wiosło pychowe, dwie dulki, dwa wiosła (pojezdki), bosak, czerpak do wody, koło ratunkowe, podłogę i kotwicę łodziową.
§  87.
Zabrania się wykonywania robót palowych w czasie:
1)
dużych opadów atmosferycznych,
2)
silnych wiatrów o szybkości przekraczającej 20 m/sek.,
3)
temperatury poniżej -15oC,
4)
spływu kry, wielkiej wody lub dużej fali.