Rozdział 9 - Roboty palowe. - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy wykonywaniu robót drogowych i mostowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1977.7.30
Akt obowiązujący Wersja od: 8 marca 1977 r.
Rozdział 9.
Roboty palowe.
Roboty palowe.
§ 75.
Stanowiska pracy kafarów należy przygotowywać na podstawie projektu organizacji robót.§ 76.
Na placach budów ze zmieniającym się profilem terenu lub pokrytych wodą kafary należy instalować wyłącznie na pomostach roboczych wspartych na jarzmach rusztowaniowych.§ 77.
Łodzie i pontony, na których mają być zainstalowane kafary, należy wyposażyć w pomosty robocze.§ 78.
Przy robotach palowych należy zwracać szczególną uwagę na:1)
równomierne obciążanie pomostów roboczych,2)
nieprzekraczanie dopuszczalnego obciążenia pomostów roboczych,3)
zapobieganie podmywaniu jarzm podtrzymujących pomosty robocze.§ 79.
Każdorazowe rozpoczęcie pracy kafara po większych opadach atmosferycznych, po przepływie wód opadowych oraz wyładowaniach atmosferycznych należy poprzedzić sprawdzeniem stanu technicznego pomostu roboczego.§ 80.
Wchodzenie na więźby lub prowadnice kafarów dozwolone jest tylko po drabinach lub bolcach specjalnie do tego przeznaczonych.§ 81.
W czasie przygotowywania pala do wbijania młot powinien być podniesiony do górnego położenia i zabezpieczony przed spadnięciem, a lina główna młota zablokowana na wciągarce.§ 82.
W czasie pracy kafara zabrania się przebywania w pobliżu młota, pala, naprężonych lin oraz przewodów instalacji gazowej lub elektrycznej.§ 83.
Zabrania się utrzymywania młota lub pala na linie podczas przerw w pracy, jak również jednoczesnego podnoszenia młota z palem.§ 84.
W czasie przerwy w pracy młot kafara powinien być opuszczony; jeżeli pal jest wbity w grunt na głębokość co najmniej 2 m, młot może być na nim oparty.§ 85.
Przed każdorazową zmianą stanowiska kafara należy odłączyć przewody instalacji elektrycznej, parowej oraz opuścić młot na podstawę więźby kafarowej.§ 86.
1.
Podczas wykonywania robót palowych na wodzie:1)
pracownicy obsługujący kafary powinni pracować w kamizelkach ratunkowych,2)
na pomostach kafarów należy umieścić koła ratunkowe,3)
do pomostu roboczego powinna być przycumowana odpowiednio oznakowana łódź ratunkowa.2.
Łódź ratunkową, o której mowa w ust. 1 pkt 3, należy wyposażyć w dwie linki lub dwa łańcuchy do cumowania, wiosło pychowe, dwie dulki, dwa wiosła (pojezdki), bosak, czerpak do wody, koło ratunkowe, podłogę i kotwicę łodziową.§ 87.
Zabrania się wykonywania robót palowych w czasie:1)
dużych opadów atmosferycznych,2)
silnych wiatrów o szybkości przekraczającej 20 m/sek.,3)
temperatury poniżej -15oC,4)
spływu kry, wielkiej wody lub dużej fali.