Bezpieczeństwo i higiena pracy przy użyciu aparatów natryskowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1949.54.420

Akt utracił moc
Wersja od: 27 października 1949 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ, GÓRNICTWA I ENERGETYKI, PRZEMYSŁU CIĘŻKIEGO, PRZEMYSŁU LEKKIEGO, PRZEMYSŁU ROLNEGO I SPOŻYWCZEGO, ŻEGLUGI, KOMUNIKACJI, ZDROWIA ORAZ BUDOWNICTWA
z dnia 12 września 1949 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu aparatów natryskowych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) oraz ust. 2 i 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 marca 1928 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 325) oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 sierpnia 1927 r. o zapobieganiu chorobom zawodowym i ich zwalczaniu (Dz. U. R. P. Nr 78, poz. 676) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie niniejsze dotyczy ochrony życia i zdrowia osób zatrudnionych przy natryskiwaniu powierzchni przedmiotów substancjami rozpuszczonymi w celu malowania, lakierowania, zwilżania lub innego rodzaju obróbki powierzchni tych przedmiotów.
Do natryskiwania wolno używać wyłącznie substancji o ustalonym składzie chemicznym i rozpuszczalników, których właściwości mogące spowodować niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia pracowników są uwidocznione trwale na opakowaniu (np. łatwopalne, wybuchowe, trujące).
Zabrania się używania do natryskiwania związków ołowiu, arsenu i rtęci oraz następujących rozpuszczalników: benzyny zawierającej czteroetylek ołowiu, dwusiarczku węgla, czterochlorku węgla i chloropochodnych węglowodorów (trójchloretylenu i innych).
Praca przy użyciu aparatów natryskowych powinna być tak zorganizowana, aby pracownicy byli zabezpieczeni przed wdychaniem powietrza zanieczyszczonego szkodliwymi substancjami i zaopatrzeni we właściwą odzież ochronną oraz sprzęt ochronny.
1.
Natryskiwanie powinno odbywać się w szafach wyciągowych.
2.
Szafy wyciągowe powinny być tak skonstruowane, aby całe przedmioty, podlegające obróbce, wraz z aparatem natryskowym (pistoletem) całkowicie się w nim mieściły.
3.
W szafach wyciągowych powinny być zainstalowane wyciągi mechaniczne, całkowicie wsysające zanieczyszczone powietrze. Wyciągi te powinny być skoordynowane z ogólną wentylacją pomieszczenia pracy, w którym znajdują się szafy wyciągowe.
1.
Jeżeli rozmiar przedmiotów lub wymagania produkcji nie pozwalają na natryskiwanie przedmiotów w szafach wyciągowych, natryskiwanie powinno odbywać się bądź w specjalnych pomieszczeniach - natryskowniach, oddzielonych od innych pomieszczeń pracy, bądź na otwartej przestrzeni.
2.
Pomieszczenie pracy o kubaturze co najmniej 4.000m3, w którym znajduje się tylko jedno stanowisko natryskowe, uważa się za przestrzeń otwartą.
1.
W natryskowniach nie może odbywać się żadna inna praca, nie związana bezpośrednio z natryskiwaniem.
2.
Natryskownie powinny posiadać sprawnie działające urządzenia wentylacyjne.
Pracownicy zatrudnieni w natryskowniach, w których nie ma specjalnych urządzeń, zabezpieczających pracowników przed wdychaniem zanieczyszczonego powietrza (np. zasłon powietrznych) oraz pracownicy zatrudnieni przy natryskiwaniu na otwartej przestrzeni, powinni używać przy pracy osobistych ochron dróg oddechowych należycie ich zabezpieczających oraz, w razie potrzeby, również i innych środków ochrony osobistej (np. rękawic, okularów, odzieży ochronnej).
Przy używaniu do natryskiwania substancji łatwopalnych lub wybuchowych należy przestrzegać, aby szafy wyciągowe, przewody wentylacyjne i wszelkie przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu pracy oraz podłoga pomieszczenia były zbudowane z materiałów ognioodpornych.
Substancje i rozpuszczalniki łatwopalne i lotne mogą być przechowywane w pomieszczeniach pracy tylko w zamykanych naczyniach metalowych, w ilości nie przekraczającej jednodniowego zapotrzebowania.

Naczynia opróżnione należy natychmiast usuwać z pomieszczeń pracy.

Szafy wyciągowe i przewody wentylacyjne powinny być sprawdzane co najmniej raz na tydzień i oczyszczane w razie potrzeby.
Suszenie przedmiotów, świeżo poddanych obróbce przez natryskiwanie, powinno odbywać się w specjalnym pomieszczeniu (suszarni), oddzielonym od innych pomieszczeń.
1.
Tekst niniejszego rozporządzenia powinien być wywieszony w pomieszczeniu pracy w miejscu widocznym.
2.
Kierownictwo zakładu pracy powinno doręczyć każdemu pracownikowi przed przystąpieniem do prac natryskowych instrukcję i pouczenie, dotyczące przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy przy natryskiwaniu, a ponadto w drodze ustnych pouczeń i kontroli - upewnić się, czy pracownicy zapoznali się należycie z treścią tych instrukcji i pouczeń.
3.
Kierownictwo zakładu pracy obowiązane jest skierować pracownika przed zatrudnieniem go przy pracach natryskowych do lekarza. Pracownicy zatrudnieni powinni być okresowo badani przez lekarza w terminach, określonych przez lekarza.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.