Rozdział 7 - Prace kadłubowe - Bezpieczeństwo i higiena pracy przy budowie i remoncie jednostek pływających.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.33.151

Akt utracił moc
Wersja od: 29 kwietnia 1993 r.

Rozdział  7.

Prace kadłubowe

§  61. 
Pracowników zatrudnionych przy pracach na terenie otwartym należy zabezpieczyć w miarę możliwości przed opadami atmosferycznymi za pomocą zadaszeń, osłon tkaninowych lub wiat.
§  62. 
Na przejściach prowadzących na powierzchnie montażowe znajdujące się powyżej 0,3 m nad otaczającym terenem powinny być wykonane schody.
§  63. 
1. 
Przed przemieszczeniem lub obróceniem sekcji kadłuba jednostki pływającej należy sprawdzić:
1)
prawidłowość wykonanych prac spawalniczych,
2)
zgodność wykonania uchwytów z dokumentacją techniczną oraz znaki rozpoznawcze spawacza i odbierającego spawanie uchwytów,
3)
odłączenie wszystkich połączeń sekcji z podłożem i podporami,
4)
usunięcie z sekcji zbędnych uchwytów, klamer i innego sprzętu montowanego oraz ziemi, wody, lodu i śniegu,
5)
ciężar sekcji i nośność dźwignicy lub zespołu dźwignic,
6)
przygotowanie stanowiska składowania lub montażu do ułożenia sekcji,
7)
zgodność doboru zawiesi, uchwytów i trawersów z dokumentacją techniczną,
8)
prawidłowość oświetlenia i warunki pogodowe.
2. 
Niedozwolone jest odwracanie sekcji przy użyciu dźwignicy, której wysokość podnoszenia jest mniejsza od długości (wysokości) tej sekcji w płaszczyźnie obrotu.
3. 
W razie wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa pracy przy przemieszczaniu sekcji, czynność tę należy przerwać, a sekcję opuścić.
§  64. 
1. 
Stojaki i podpory sekcji powinny być wykonane i ustawione zgodnie z dokumentacją techniczną i mieć trwale oznaczoną nośność.
2. 
Odłączenie zawiesi po opuszczeniu sekcji może nastąpić po sprawdzeniu, czy sekcja jest prawidłowo ułożona.
§  65. 
Przed przystąpieniem do przesuwania sekcji kadłuba przy użyciu liny należy zabezpieczyć:
1)
poszczególne stanowiska pracy przed uderzeniem liny w razie jej zerwania,
2)
pochylnię i strefę działania liny przed dostępem osób nie zatrudnionych przy przesuwaniu.
§  66. 
1. 
Ściągacze, podpory masztowe, odciągi i inne urządzenia służące do montażu sekcji kadłubów powinny posiadać atest, a wielkość dopuszczalnego obciążenia powinna być oznakowana na nich w sposób widoczny i trwały.
2. 
Stan techniczny urządzeń, o których mowa w ust. 1, należy sprawdzać każdorazowo przed użyciem.
§  67. 
Przy ważeniu elementów jednostki pływającej metodą podwieszania stosuje odpowiednio przepisy § 63.
§  68. 
Usunięcie w czasie montażu sekcji podpór, zawiesi i innych elementów służących do podtrzymywania sekcji może nastąpić wyłącznie na polecenie mistrza.
§  69. 
1. 
Obsługę bram, doków, pochylni, zapadni do wodowania oraz stacji pomp należy powierzać wyłącznie pracownikom odpowiednio przeszkolonym.
2. 
Z chwilą zamknięcia bram i wypompowania wody ze stanowiska do wodowania należy zapewnić nadzór nad bramami i stacją pomp.
§  70. 
Przed wodowaniem jednostki pływającej lub jej części należy opracować szczegółową technologię tej operacji, która powinna w szczególności uwzględniać:
1)
przygotowania akwenu,
2)
założenia organizacyjno-techniczne w zależności od rodzaju wodowania,
3)
rodzaje niezbędnych prób do wykonania przed wodowaniem,
4)
środki bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.
§  71. 
1. 
W czasie wodowania pracownicy biorący udział w wodowaniu podlegają wyłącznie osobie kierującej wodowaniem.
2. 
Kierujący wodowaniem oraz pilot powinni posiadać szczegółowy wykaz załogi biorącej udział w wodowaniu. Po przeprowadzeniu wodowania pilot powinien sprawdzić według wykazu, czy wszyscy członkowie załogi opuścili jednostkę pływającą.
3. 
Na jednostkach pływających wodowanych z pochylni wzdłużnych, doków lub podnośników mogą przebywać w czasie wodowania wyłącznie pracownicy obsługujący operację wodowania.
4. 
Kierujący powinien mieć zapewnioną bezpośrednią łączność z lądem i holownikami.
§  72. 
Niedozwolone jest przebywania ludzi na jednostkach pływających w czasie ich wodowania z pochylni zrzutowych oraz wodowania za pomocą żurawia lub wózków.
§  73. 
W przypadku zaistnienia przeszkody na drodze wodowania lub nagłego pogorszenia się warunków wodowania należy wodowanie wstrzymać do czasu usunięcia przeszkody lub poprawy warunków.