Oddział 4 - Kotwiczenie. - Bezpieczeństwo i higiena pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.14.75

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1957 r.

4.

Kotwiczenie.

§  51.
1.
Windę kotwiczną powinni obsługiwać członkowie załogi posiadający kwalifikacje co najmniej starszego marynarza.
2.
Członek załogi obsługujący windę kotwiczną nie powinien opuszczać swego stanowiska w czasie trwania manewrów kotwicznych.
§  52.
1.
Przed rzuceniem kotwicy należy sprawdzić, czy w komorze łańcuchowej nie ma ludzi, a pod kotwicą lub w pobliżu - żadnych jednostek pływających.
2.
Przed rzuceniem kotwicy należy sprawdzić działanie windy kotwicznej.
3.
Kotwicę należy przed rzuceniem poruszyć w kluzie celem sprawdzenia, czy trzon nie przymarzł lub nie zaciął się.
§  53.
W czasie rzucania kotwicy przebywanie osób obok kluz, przed lub za bębnem łańcuchowym oraz na linii w kierunku naciągu łańcucha jest zabronione.
§  54.
1.
W czasie podnoszenia kotwicy należy usunąć muł z łańcucha i kotwicy przez spłukiwanie strumieniem wody.
2.
Jeżeli statek nie posiada urządzenia do samoczynnego układania łańcuchów, w komorze łańcuchowej należy je układać przy pomocy metalowych haków.
3.
W razie odrywania kotwicy przez ruch statku, przebywanie osób w komorze łańcuchowej jest zabronione.
§  55.
1.
W razie zawożenia kotwicy łodzią lub łodziami opuszczanie kotwicy i umocowanie jej do łodzi powinno odbywać się pod osobistym nadzorem starszego oficera.
2.
W czasie opuszczania kotwicy członkowie załogi znajdujący się w łodzi lub łodziach nie mogą przebywać pod opuszczoną kotwicą.
§  56.
1.
Przy opuszczaniu kotwicy głównej przywiązywanie poszczególnych zwisów wyluzowywanego łańcucha kotwicznego do belek ułożonych na łodziach dozwolone jest tylko po zahamowaniu windy kotwicznej.
2.
Odczepianie reneru lub liny, na której została opuszczona kotwica zawoźna lub zapasowa, może nastąpić dopiero po sprawdzeniu, że kotwica jest pewnie przymocowana do łodzi.
§  57.
1.
Zwoje liny kotwicznej (kotwicy zapasowej lub zawoźnej) układane w łodzi powinny być tak ułożone, aby nie przeszkadzały wioślarzom lub obsłudze silnika.
2.
Poszczególne zwoje liny kotwicznej układanej w środkowej części łodzi powinny być przymocowane do przedniej ławki łodzi za pomocą cienkiej włókiennej linki.
§  58.
W razie zabierania liny kotwicznej nawiniętej na bęben, bęben powinien być przytwierdzony do łodzi w sposób uniemożliwiający zmianę położenia.
§  59.
1.
Luzowanie liny kotwicznej dozwolone jest tylko przez klamry (szekle) umieszczone na rufie łodzi.
2.
Na klamrze (szekli) umieszczonej na rufie łodzi, przez którą wydaje się linę kotwiczną, należy umieścić stoper łańcuchowy.
3.
Stoper łańcuchowy powinien być naciągany przy pomocy talii.
4.
Obsługiwać stoper powinien członek załogi o kwalifikacjach co najmniej starszego marynarza.
5.
Przepisy ust. 2 i 3 nie mają zastosowania w przypadku luzowania liny z bębna posiadającego hamulec.
§  60.
1.
Przed rzuceniem zawiezionej kotwicy głównej należy odciąć przewiązy podtrzymujące poszczególne zwisy łańcucha.
2.
Przed rzuceniem kotwicy zawoźnej lub prądowej należy wyluzować za burtę łodzi linę kotwiczną na długość przekraczającą trzykrotnie głębokość w miejscu kotwiczenia.
3.
Rzucanie kotwicy przed wyluzowaniem liny kotwicznej zgodnie z przepisami ust. 2 lub też przed opuszczeniem łańcucha na dno jest zabronione.