Badania jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2322 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU 1
z dnia 13 stycznia 2021 r.
w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej "ustawą".
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:
a) 2
 ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, wiedzę o muzyce i zasady muzyki z elementami edycji nut,
b) 3
 szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i wiedzę o muzyce,
c)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia - historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
ca)
szkole muzycznej II stopnia - zasady muzyki z elementami edycji nut, historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,
d)
liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej - historię sztuki,
e)
ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - historię tańca,
f)
szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku,
g)
policealnej szkole muzycznej - wybrane zagadnienia z historii dziedziny;
2)
egzaminie końcowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zg ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005);
3)
egzaminie dyplomowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, zwana dalej "Centrum", może przeprowadzać badania jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:
1)
przesłuchania egzaminów końcowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia;
2)
przesłuchania części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia i policealnej szkole muzycznej, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalności lutnictwo;
3)
przeglądu prac zrealizowanych przez uczniów w toku kształcenia oraz przeglądu prac w zakresie części praktycznej egzaminów dyplomowych - w liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej;
4)
przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca;
5)
przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia w specjalności lutnictwo oraz w szkole sztuki cyrkowej;
6)
testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej "testem" - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, szkole muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca, szkole sztuki cyrkowej oraz w policealnej szkole muzycznej i policealnej szkole plastycznej.
1. 
Badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3, mogą być przeprowadzane w szkołach artystycznych w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora Centrum w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 53 ust. 1d ustawy.
2. 
Do przeprowadzania badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie mogą być wyznaczani nauczyciele zatrudnieni w szkole artystycznej, w której przeprowadzane jest badanie jakości kształcenia artystycznego.
3. 
Do przeprowadzania testów, o których mowa w § 3 pkt 6, w danej szkole, nie mogą być wyznaczani nauczyciele spełniający wymogi kwalifikacyjne do prowadzenia zajęć w zakresie objętym testem.
Z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-5, osoba przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której zostało przeprowadzone badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danym badaniu;
5)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
6)
wnioski i rekomendacje w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego.
1. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu przeprowadza się z użyciem przygotowanych przez Centrum zestawów zadań.
2. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu składa się z dwóch części, polegających odpowiednio na przeprowadzeniu testu w szkole i sprawdzeniu testu.
3. 
Za organizację i prawidłowość przeprowadzenia badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu w szkole odpowiada dyrektor szkoły, w której jest przeprowadzane badanie.
4. 
Wypełnione testy dyrektor szkoły przekazuje do Centrum.
5. 
Sprawdzenia testów w zakresie badanego przedmiotu dokonuje powołany przez Dyrektora Centrum zespół. Dyrektor Centrum wyznacza przewodniczącego zespołu.
6. 
Przewodniczący zespołu sporządza protokół zawierający:
1)
określenie szkoły, w której jest przeprowadzane badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
3)
określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;
4)
łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli w nim udział;
5)
uzyskane wyniki;
6)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;
7)
imię i nazwisko oraz podpis przewodniczącego zespołu.
1. 
Do dnia 31 sierpnia 2022 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w:
1)
dotychczasowej ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych;
2)
klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
2. 
Do dnia 31 sierpnia 2023 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 stycznia 2021 r. 4
1 Obecnie działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).
2 § 2 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 października 2023 r. (Dz.U.2023.2391) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
3 § 2 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 października 2023 r. (Dz.U.2023.2391) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 listopada 2023 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. poz. 1087), które utraciło moc z dniem 19 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 4).