Audyty agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.304

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 marca 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 26 lutego 2016 r.
w sprawie audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach

Na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb przeprowadzania audytów wstępnych, odnowieniowych oraz dodatkowych agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach;
2)
wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu;
2)
ustawie o promocji zatrudnienia - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.);
3)
agencji zatrudnienia - rozumie się przez to agencję zatrudnienia, o której mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, prowadzącą pośrednictwo pracy na statkach, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.
1. 
Audyt wstępny oraz odnowieniowy przeprowadzane są na wniosek agencji zatrudnienia, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
2. 
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest z urzędu, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, o którym mowa w art. 18 ust. 5 ustawy.
1. 
Audyt wstępny oraz odnowieniowy obejmują weryfikację:
1)
dokumentów agencji zatrudnienia, w tym:
a)
certyfikatu o dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, wydanego zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia,
b)
dowodu posiadania ubezpieczenia bądź innego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu nieskuteczności pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę, o którym mowa w art. 23 ustawy,
c)
wykazu osób, które podjęły pracę na statku za pośrednictwem agencji zatrudnienia,
d)
upoważnień do podpisywania w imieniu armatora marynarskich umów o pracę;
2)
procedur dotyczących pośrednictwa pracy marynarzy i postępowania ze skargami ze strony marynarzy;
3)
dokumentów marynarzy kierowanych do pracy przez agencję zatrudnienia:
a)
potwierdzających minimalne wymagania umożliwiające podjęcie pracy na statku, w szczególności:
książeczki żeglarskiej,
świadectwa zdrowia wystawionego przez uprawnionego lekarza,
b)
umów, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
umów o świadczenie usług pośrednictwa pracy zawieranych pomiędzy agencją zatrudnienia a armatorami;
5)
marynarskich umów o pracę, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;
6)
dokumentów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy;
7)
stosowanych układów zbiorowych, jeżeli nie są częścią umowy o pracę;
8)
stosowania niedozwolonych opłat za pośrednictwo pracy;
9)
dopełnienia obowiązków informacyjnych, w szczególności:
a)
w zakresie uprawnień pracowniczych,
b)
w zakresie, o którym mowa w art. 24 ustawy;
10)
zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych marynarzy, w szczególności w zakresie spełniania wymagań wynikających z przepisów ustawy oraz Normy A.1.4 Konwencji o pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845).
2. 
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest w razie potrzeby dodatkowej weryfikacji jednego lub kilku elementów, o których mowa w ust. 1.
1. 
Ustalenia z audytu są dokumentowane w formie raportu.
2. 
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
czas i miejsce przeprowadzanego audytu;
2)
imiona i nazwiska audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia;
3)
wyniki audytu, w tym stwierdzone niezgodności;
4)
wykaz załączników stanowiących składową część raportu;
5)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez przedstawiciela agencji zastrzeżeń do treści raportu;
6)
datę oraz podpisy audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia.
3. 
Raport sporządza się w postaci papierowej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje agencja zatrudnienia, a drugi - dyrektor urzędu morskiego, albo w postaci elektronicznej.
4. 
W przypadku sporządzenia raportu w postaci elektronicznej - raport ten opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przekazuje agencji zatrudnienia oraz dyrektorowi urzędu morskiego.
Wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach określa załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

DOKUMENT UPRAWNIAJĄCY DO KIEROWANIA MARYNARZY DO PRACY NA STATKACH

CERTIFICATE AUTHORIZING SEAFARER RECRUITMENT AND PLACEMENT SERVICES PROVIDER

wzór

1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).