Rozdział 4 - Postępowanie aprobacyjne - Aprobaty i kryteria techniczne dotyczące wyrobów budowlanych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.10.48

Akt utracił moc
Wersja od: 16 grudnia 1995 r.

Rozdział  4

Postępowanie aprobacyjne

§  11.
Jednostki aprobujące są obowiązane udostępniać dostawcom informator wskazujący dokumenty stanowiące podstawę działalności aprobacyjnej i zawierający opis postępowania aprobacyjnego, czas potrzebny do jego przeprowadzenia oraz informacje na temat opłat za tę działalność.
§  12.
Dostawca, o którym mowa w § 9, ubiegający się o aprobatę techniczną składa wniosek do właściwej jednostki aprobującej, wraz z dowodem uiszczenia opłaty za wstępny etap postępowania aprobacyjnego. Wzór formularza wniosku określa załącznik do rozporządzenia.
§  13.
1.
Jednostka aprobująca w terminie 2 tygodni, a w wypadkach wymagających opinii Komisji - w terminie 1 miesiąca od dnia przyjęcia wniosku, w ramach wstępnego etapu postępowania aprobacyjnego, dokonuje formalnej weryfikacji wniosku oraz rozpatruje jego zasadność. Jednostka aprobująca potwierdza potrzebę wszczęcia postępowania aprobacyjnego lub przedstawia dostawcy pisemne uzasadnienie braku potrzeby jego wszczęcia.
2.
Stwierdzenie braku potrzeby wszczęcia postępowania aprobacyjnego następuje, gdy udzielenie aprobaty technicznej dla wyrobu będącego przedmiotem wniosku nie jest wymagane w myśl § 7 i 8.
§  14.
1.
Wszczęcie właściwego postępowania aprobacyjnego następuje w terminie określonym umową zawartą przez strony. W ciągu 2 miesięcy od tego terminu, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, jednostka aprobująca przedstawia dostawcy pisemne stanowisko w sprawie wniosku.
2.
W stanowisku opracowanym na podstawie zaleceń i opinii Komisji określa się zakres prac niezbędnych do oceny przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania oraz warunki płatności, a w szczególności:
1)
rodzaj, przedmiot i metody badań eksperymentalnych, wraz z podstawowym uzasadnieniem konieczności ich wykonania,
2)
zakres i przedmiot niezbędnych uzasadnień obliczeniowych oraz wykaz dodatkowych danych, dokumentów, sprawozdań i zaświadczeń umożliwiających ocenę przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania,
3)
listę jednostek właściwych do wykonania badań, o których mowa w pkt 1, uwzględniającą w pierwszej kolejności laboratoria akredytowane zgodnie z odrębnymi przepisami o badaniach i certyfikacji.
3.
Uzyskanie dokumentów i wyników badań, określonych w ust. 2 pkt 1 i 2, należy do dostawcy ubiegającego się o aprobatę techniczną i nie wchodzi w skład postępowania aprobacyjnego.
4.
Jednostka aprobująca może uznać wyniki badań laboratoriów zagranicznych, jeżeli z upoważnienia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zawarła z organizacją zagraniczną porozumienie o wzajemnym uznawaniu sprawozdań z badań, a także gdy zobowiązanie o wzajemnym uznawaniu badań wynika z umów międzynarodowych.
§  15.
1.
Po uzyskaniu pełnej dokumentacji wniosku, określonej w § 14 ust. 2 pkt 1 i 2, jednostka aprobująca dokonuje analizy otrzymanych danych i rozstrzyga o przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania według zasad ustalonych w § 5, przy respektowaniu cząstkowych ocen i opinii o wyrobie, wydawanych na podstawie odrębnych przepisów przez upoważnione jednostki.
2.
Jednostka aprobująca udziela aprobaty technicznej na podstawie pozytywnej opinii Komisji.
3.
Aprobatę techniczną podpisuje kierownik jednostki aprobującej.
4.
Wydanie aprobaty technicznej następuje w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania pełnej dokumentacji wniosku, określonej w § 14 ust. 2 pkt 1 i 2.
§  16.
1.
Aprobata techniczna obowiązuje od dnia w niej określonego.
2.
Aprobata techniczna jest udzielana na okres do 5 lat włącznie. Okres ten może być przedłużany drogą aneksu do wydanej aprobaty.
3.
Aprobata techniczna traci swą ważność z dniem ustanowienia właściwej przedmiotowo Polskiej Normy.
§  17.
Dostawca, który uzyskał aprobatę techniczną, jest obowiązany zawiadamiać jednostkę aprobującą o zamierzonych zmianach materiałowych, konstrukcyjnych, technologicznych i recepturowych wyrobu objętego udzieloną aprobatą techniczną.
§  18.
1.
Aprobata techniczna może być zmieniona przez jednostkę, która ją wydała:
1)
w razie zgłoszenia przez dostawcę, który uzyskał aprobatę techniczną, zamierzonych zmian materiałowych, konstrukcyjnych, technologicznych i recepturowych,
2)
z inicjatywy jednostki aprobującej - w wyniku zmian stanu wiedzy technicznej lub w związku ze zmianą odrębnych przepisów.
2.
W wypadku wprowadzenia zmian wymagań technicznych aprobaty, należy przeprowadzić odpowiednio uproszczone postępowanie aprobacyjne w zakresie dotyczącym zmian i wydać nową aprobatę.
§  19.
1.
Aprobata techniczna może być uchylona przez jednostkę aprobującą, która ją wydała, w razie stwierdzenia niespełniania przez wyrób wymagań określonych w aprobacie.
2.
Uchylenie aprobaty może nastąpić także na wniosek Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.
3.
Jednostka aprobująca powinna poinformować dostawcę, który uzyskał aprobatę techniczną, i Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa o uchyleniu aprobaty.
§  20.
1.
Jednostka aprobująca prowadzi rejestr udzielonych i uchylonych aprobat technicznych i przekazuje ich wykaz Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
2.
Wykaz udzielonych i uchylonych aprobat technicznych jest publikowany w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, z wyłączeniem aprobat technicznych dla wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym.
3.
Jednostki aprobujące są obowiązane, co najmniej raz do roku, przekazywać Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa informacje o przebiegu działalności aprobacyjnej.
§  21.
1.
Jednostki aprobujące publikują i upowszechniają aprobaty techniczne, z wyłączeniem aprobat technicznych dla wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym. Przedruk aprobaty jest dozwolony jedynie w całości.
2.
Dostawca, który uzyskał aprobatę techniczną, jest obowiązany powoływać się na jej udzielenie w treści dokumentów związanych z wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem wyrobu objętego aprobatą, podając pełne oznaczenie aprobaty nadane przez jednostkę aprobującą i termin ważności aprobaty. Tekst i rysunki w publikacjach dotyczących wyrobu objętego aprobatą techniczną nie mogą być z nią sprzeczne.
§  22.
1.
Jednostka aprobująca i działająca przy niej Komisja zapewniają poufność informacji uzyskanych w trakcie swej działalności i zachowanie tajemnicy co do zastrzeżonych przez dostawcę ubiegającego się o aprobatę techniczną wyników badań, dokumentacji konstrukcyjnej i opisu technologii.
2.
Jednostka aprobująca informuje dostawcę ubiegającego się o udzielenie aprobaty o przysługującym mu prawie zgłoszenia zastrzeżenia, o którym mowa w ust. 1.
§  23.
1.
Jeżeli jednostka aprobująca odmówi udzielenia aprobaty technicznej, dostawca ubiegający się o udzielenie aprobaty technicznej może zwrócić się do Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z wnioskiem o zbadanie zasadności odmowy.
2.
Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa rozpatrując wniosek, o którym mowa w ust. 1, może nakazać powtórzenie postępowania aprobacyjnego lub jego części na koszt jednostki aprobującej.
3. 9
Odmowa udzielenia aprobaty technicznej uniemożliwia ponowne złożenie wniosku o udzielenie aprobaty technicznej na ten sam wyrób do innej jednostki aprobującej.
9 § 23 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.