Rozdział 4 - Organy Akademii - Akademia Kopernikańska

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.463 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 marca 2024 r.

Rozdział  4

Organy Akademii

Organami Akademii są:

1)
Zgromadzenie;
2)
Sekretarz;
3)
Prezydium Akademii.
1. 
Członkowie Akademii biorą udział w posiedzeniu Zgromadzenia z głosem stanowiącym.
2. 
Uchwały Zgromadzenia są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Akademii, jeżeli statut Akademii nie stanowi inaczej.
3. 
Sekretarz może zdecydować o odbyciu posiedzenia Zgromadzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku.
1. 
Zgromadzenie określa kierunki działania Akademii.
2. 
Do zakresu działania Zgromadzenia należą wszelkie sprawy Akademii niezastrzeżone w ustawie i statucie Akademii dla innych organów Akademii.
3. 
Zgromadzenie w szczególności:
1)
opiniuje kandydatów na członków Akademii wskazywanych przez poszczególne Izby Akademii i przedstawia te kandydatury Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
wybiera spośród członków Akademii kandydata na Sekretarza;
3)
zatwierdza regulamin przyznawania Stypendiów Kopernikańskich i Grantów Mikołaja Kopernika;
4)
wybiera spośród zgłoszonych kandydatów Ambasadorów Akademii Kopernikańskiej;
5)
przyjmuje roczne sprawozdania finansowe wraz ze sprawozdaniami z badania w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym i sprawozdania z działalności Akademii przedstawiane przez Sekretarza;
6)
przyjmuje wyniki audytów wraz z określeniem sposobu realizacji zaleceń przedstawianego przez Sekretarza;
7)
wskazuje kandydata na rektora Szkoły.
1. 
Sekretarz zwołuje posiedzenie Zgromadzenia raz w roku.
2. 
O terminie, formie, miejscu i porządku obrad posiedzenia Zgromadzenia Sekretarz zawiadamia członków Akademii na piśmie co najmniej 21 dni przed terminem tego posiedzenia.
3. 
Sekretarz może zwołać dodatkowe posiedzenie Zgromadzenia z własnej inicjatywy, na wniosek ministra, Izby Akademii lub dziesięciu członków Akademii. Dodatkowe posiedzenie Zgromadzenia nie może odbywać się częściej niż raz do roku.
4. 
Sekretarz zwołuje posiedzenie Zgromadzenia, gdy z wnioskiem wystąpi Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.
5. 
Ograniczenia określone w ust. 1 i 3 nie dotyczą posiedzeń Zgromadzenia zwoływanych w sposób, o którym mowa w ust. 4 i art. 12 ust. 3.
6. 
Sekretarz przewodniczy posiedzeniu Zgromadzenia.
1. 
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej powołuje na Sekretarza osobę wybraną przez Zgromadzenie.
2. 
Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
3. 
Minister może zgłosić sprzeciw wobec kandydata na Sekretarza wybranego przez Zgromadzenie w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały Zgromadzenia w tej sprawie. W przypadku zgłoszenia sprzeciwu Zgromadzenie wybiera innego kandydata na Sekretarza.
4. 
Kadencja Sekretarza trwa 7 lat. Funkcję Sekretarza można pełnić tylko jedną kadencję.
5. 
Sekretarz pełni funkcję do czasu powołania nowego Sekretarza. W przypadku nieobsadzenia stanowiska Sekretarza jego funkcję pełni osoba wskazana w statucie Akademii.
1. 
Sekretarz kieruje działalnością Akademii i składa w jej imieniu oświadczenia woli.
2. 
Sekretarz prowadzi gospodarkę finansową Akademii w zakresie określonym w ustawie i statucie Akademii.
3. 
Sekretarz, na wniosek Izby Akademii lub Zgromadzenia, może powoływać komisje i zespoły doradcze.
4. 
W skład komisji i zespołów doradczych wchodzą wskazani przez przewodniczących Izb Akademii członkowie Akademii.
1. 
Sekretarz nie może wykonywać dodatkowego zatrudnienia, z wyjątkiem stanowiska dydaktycznego, badawczo - dydaktycznego lub badawczego w uczelni, ani wykonywać innych zajęć zarobkowych lub niezarobkowych sprzecznych z obowiązkami Sekretarza.
2. 
O zamiarze podjęcia wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, Sekretarz uprzednio powiadamia Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Minister, na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, odwołuje Sekretarza z pełnionej funkcji, w przypadku naruszenia ust. 1 i 2. Do czasu wyboru nowego Sekretarza jego funkcję pełni osoba wskazana w statucie Akademii.
1. 
W skład Prezydium Akademii wchodzą:
1)
Sekretarz;
2)
przewodniczący Izb Akademii.
2. 
W posiedzeniach Prezydium Akademii mogą brać udział, z głosem doradczym, rektor Szkoły i Dyrektor Centrum.
3. 
Sekretarz jest przewodniczącym Prezydium Akademii.
4. 
Prezydium Akademii może załatwiać sprawy również w trybie obiegowym lub odbywać posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku.
1. 
W skład Akademii wchodzą:
1)
Izba Astronomii i Nauk Matematyczno-Przyrodniczych;
2)
Izba Nauk Medycznych;
3)
Izba Nauk Ekonomicznych i Zarządzania;
4)
Izba Filozofii i Teologii;
5)
Izba Nauk Prawnych;
6)
Izba Laureatów Nagrody Kopernikańskiej.
2. 
W skład każdej z Izb Akademii, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, wchodzi od 10 do 20 członków Akademii.
3. 
Pracami Izb Akademii kierują przewodniczący wybierani zwykłą większością głosów spośród członków powołanych w skład danej Izby.
4. 
Kadencja przewodniczącego Izby Akademii trwa 7 lat. Funkcję przewodniczącego Izby Akademii można pełnić tylko jedną kadencję.

W strukturze Akademii działają:

1)
Centrum;
2)
Biuro Akademii.

Do zadań Centrum należy w szczególności:

1)
organizowanie sympozjów naukowych, konferencji prezentujących wyniki badań naukowych, debat i interdyscyplinarnych spotkań tematycznych z udziałem polskich oraz zagranicznych uczonych;
2)
opracowywanie, wydawanie, promocja raportów oraz innych publikacji naukowych prezentujących konkluzje i wskazówki co do kierunków proponowanych badań naukowych;
3)
finansowanie badań naukowych i nadzór nad ich realizacją.
1. 
Centrum kieruje Dyrektor Centrum.
2. 
Sekretarz, za zgodą Prezydium Akademii, powołuje na Dyrektora Centrum osobę wybraną w drodze konkursu.
3. 
Dyrektorem Centrum może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 104);
5)
posiada co najmniej stopień naukowy doktora.
4. 
Kandydata na Dyrektora Centrum wyłania komisja powołana przez Sekretarza.
5. 
Dyrektor Centrum nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia ani wykonywać innych zajęć zarobkowych lub niezarobkowych bez zgody Sekretarza.
6. 
Dyrektor Centrum pełni swoją funkcję przez 4 lata. Ta sama osoba może pełnić funkcję Dyrektora Centrum nie dłużej niż przez dwie następujące po sobie kadencje.
7. 
Szczegółowy sposób przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 2, określa Sekretarz w regulaminie konkursu zatwierdzonym przez ministra.
8. 
Informację o naborze na stanowisko Dyrektora Centrum ogłasza się przez umieszczenie informacji o konkursie wraz z regulaminem konkursu, w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Centrum, na stronie podmiotowej Akademii w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra.
9. 
Szczegółowe zadania i organizację Centrum określa regulamin organizacyjny nadany przez Sekretarza za zgodą Prezydium Akademii.
1. 
Obsługę administracyjną Akademii i Izb Akademii zapewnia Biuro Akademii.
2. 
Biurem Akademii kieruje Dyrektor.
3. 
Sekretarz, za zgodą Prezydium Akademii, powołuje na Dyrektora Biura Akademii osobę wybraną w drodze konkursu.
4. 
Dyrektorem Biura Akademii może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowniczymi;
3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)
nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
5. 
Kandydata na Dyrektora Biura Akademii wyłania komisja powołana przez Sekretarza.
6. 
Dyrektor Biura Akademii nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia, ani wykonywać innych zajęć zarobkowych lub niezarobkowych bez zgody Sekretarza.
7. 
Dyrektor Biura Akademii pełni swoją funkcję przez 4 lata. Ta sama osoba może pełnić funkcję Dyrektora Biura Akademii nie dłużej niż przez dwie następujące po sobie kadencje.
8. 
Szczegółowy sposób przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 3, określa Sekretarz w regulaminie konkursu zatwierdzonym przez ministra.
9. 
Informację o naborze na stanowisko Dyrektora Biura Akademii ogłasza się przez umieszczenie informacji o konkursie wraz z regulaminem konkursu, w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Biura Akademii, na stronie podmiotowej Akademii w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra.
10. 
Zadania i organizację Biura Akademii określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Prezydium Akademii na wniosek Sekretarza.
11. 
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do pracowników Biura Akademii stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917), a w zakresie nieuregulowanym także w tej ustawie - przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.