Zmiany obowiązków sprawozdawczych w zakresie transportu i łączności.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1993.10.77

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 sierpnia 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 20 sierpnia 1993 r.
w sprawie zmian obowiązków sprawozdawczych w zakresie transportu i łączności

(znak: PP-8-220-1/93)

Na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w związku z tematami: 05.7 i 05.8 Programu badań statystycznych na lata 1991-1995 stanowiącego załącznik do uchwały nr 207/90 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1990 r. zarządza się, co następuje:

§  1.
W zarządzeniu nr 34 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 września 1992 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie transportu i łączności (Dz. Urz. GUS Nr 18, poz. 79) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w pkt 1 skreśla się lit. g;
2)
w § 2:
a)
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) sprawozdania na formularzu T-05 - osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i dokonujące przewozów ładunków taborem ciężarowym eksploatowanym jako transport samochodowy gospodarczy, u których liczba pracujących przekracza 50 osób, jeśli ich podstawowa działalność jest działalnością przemysłową lub u których liczba pracujących przekracza 20 osób, jeśli ich podstawowa działalność jest innego rodzaju niż działalność przemysłowa.

Obowiązek sprawozdawczy nie dotyczy jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej i Ministra Spraw Wewnętrznych, jednostek i zakładów budżetowych oraz podmiotów zobowiązanych do sporządzania sprawozdań na formularzu T-04 i T-06,

6) sprawozdania na formularzu T-06 - osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie zarobkowej komunikacji autobusowej, u których liczba pracujących przekracza 5 osób.

Obowiązek sprawozdawczy nie dotyczy jednostek komunikacji miejskiej,",

b)
skreśla się pkt 7,
c)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) zestawów danych na maszynowych nośnikach informacji lub w innej uzgodnionej formie - jednostki transportu kolejowego, rurociągowego, lotniczego i portów lotniczych oraz łączności.";

3)
w § 3 w pkt 4 skreśla się wyrażenie: "i T-07";
4)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Jednostki transportu kolejowego, rurociągowego, lotniczego i portów lotniczych oraz łączności przekazują do Głównego Urzędu Statystycznego dane statystyczne na maszynowych nośnikach informacji lub w innej uzgodnionej formie według zestawów danych ustalonych odrębnie przez Główny Urząd Statystyczny.";

5)
wzór formularza T-06 - sprawozdanie o stanie i pracy taboru autobusowego w transporcie samochodowym zarobkowym, stanowiący załącznik nr 6 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje począwszy od sprawozdań za 1993 r.

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA T-06

Sprawozdanie o stanie i pracy taboru autobusowego w transporcie samochodowym zarobkowym

W sprawozdaniu należy ujmować tylko tabor autobusowy przeznaczony do wykonywania przewozów handlowych. Do taboru autobusowego należy zaliczać również samochody ciężarowe przystosowane na stałe do przewozu osób.

Dział 1. Tabor autobusowy

W dziale 1 należy podać dane dotyczące taboru autobusowego znajdującego się w stanie inwentarzowym (ewidencji) jednostki sprawozdawczej (rubr. 1 i 2) oraz dane dotyczące taboru obcego eksploatowanego przez jednostkę sprawozdawczą w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp. (rubr. 3 i 4). W dziale tym należy wykazywać tabor autobusowy bez względu na jego stan techniczny, a więc łącznie z pojazdami przekazanymi do naprawy.

1.
W rubr. 2 i 4 należy podać łączną liczbę miejsc w autobusach (przyczepach autobusowych) stanowiącą sumę miejsc pasażerskich w poszczególnych autobusach (przyczepach autobusowych) określonych w dowodzie rejestracyjnym.
2.
W wierszu 3 należy wydzielić z wiersza 1 rubr. 1 i 2 dane dotyczące autobusów własnych przekazanych innym jednostkom na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp.

Dział 2. Praca autobusów

W dziale 2 należy ująć dane dotyczące autobusów własnych (z wyłączeniem autobusów przekazanych innym jednostkom na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp.) oraz eksploatowanych obcych na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp.

3.
W rubr. 1 należy podawać wozodni posiadania autobusów, które otrzymuje się przez zsumowanie kalendarzowych dni posiadania poszczególnych autobusów w ciągu roku sprawozdawczego bez względu na ich stan techniczny, a więc również i dni posiadania autobusów przekazanych do naprawy.

Uwaga. Przy obliczaniu wozodni posiadania należy przyjąć zasadę, że dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego w przypadku przekazania pojazdu innej jednostce organizacyjnej, a także dzień podpisania protokołu skreślenia pojazdu z inwentarza na skutek kasacji - nie powinien być zaliczany do wozodni posiadania w roku sprawozdawczym, natomiast przy przyjęciu pojazdu - dzień podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego powinien być zaliczony do wozodni posiadania.

4.
W rubr. 2 należy podawać wozodni pracy autobusów, które otrzymuje się przez zsumowanie dni pracy poszczególnych autobusów bez względu na to, ile godzin dany autobus pracował w ciągu doby.

Za dzień pracy autobusu uważa się każdy dzień kalendarzowy, w którym autobus wyjechał do pracy poza miejsce swego postoju. A więc w zaliczeniu określonego dnia do dni pracy nie odgrywa żadnej roli fakt, czy po wyjeździe poza miejsce postoju pojazd faktycznie wykonał pracę, do której wyjechał czy też nie wykonał jej z jakichś przyczyn.

5.
W rubr. 3 należy podawać łączną ilość wozokilometrów ogólnego przebiegu poszczególnych autobusów w okresie sprawozdawczym, do którego zalicza się:
1)
przebieg handlowy, tj. przebieg z pasażerami w obsłudze rozkładu jazdy, w kursach dodatkowych i wycieczkowych oraz w przewozach pracowniczych wykonywanych na podstawie umów, bez pasażerów w kursie zleconym przez dysponenta (w przypadku wynajęcia pojazdu);
2)
przebieg "zerowy", tj.:
a)
przebieg bez pasażerów wykonany między miejsce garażowania a początkowym przystankiem linii komunikacyjnej oraz przebieg między ostatnim przystankiem linii komunikacyjnej a miejscem garażowania pojazdu,
b)
przebieg bez pasażerów wykonany na zlecenie służby ruchu między jedną a drugą jednostką organizacyjną, w celu okresowego lub stałego wykonywania pracy przewozowej w nowym miejscu pracy,
c)
przebieg z pasażerami w obsłudze rozkładu jazdy na odcinkach objazdowych drogi, nie objętych rozkładem jazdy i taryfą opłat pasażerskich za przewóz, przy czym w tym przypadku należy zaliczyć tylko różnicę pomiędzy długością odcinka objazdowego a długością odcinka drogi zawartego między punktem rozpoczęcia i zakończenia objazdu.

Uwaga. Do przebiegu "zerowego" w transporcie autobusowym nie należy wliczać przebiegu pojazdu bez pasażerów na linii komunikacyjnej w trakcie wykonywania zadań wynikających z obowiązującego rozkładu jazdy; przebieg ten należy zaliczać do przebiegu handlowego.

Dział 3. Przewozy pasażerów taborem autobusowym

W dziale 3 należy podać wielkość przewiezionych pasażerów w komunikacji wewnętrznej i komunikacji międzynarodowej taborem autobusowym własnym i obcym eksploatowanym na podstawie umów agencyjnych, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp. W dziale tym nie należy uwzględniać przewozów pasażerów wykonanych taborem autobusowym własnym przekazanym innym jednostkom na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp.

6.
W wierszu 3 należy wykazywać liczbę przewiezionych pasażerów taborem autobusowym w komunikacji regularnej, tj. objętej rozkładem jazdy na terenie kraju i poza jego granicami.

Liczbę pasażerów dla okresu miesięcznego w zakresie komunikacji regularnej ustala się w następujący sposób:

1)
liczbę pasażerów przewiezionych z biletami jednorazowymi ustala się jako sumę sprzedanych biletów jednorazowych w miesiącu (z pominięciem biletów wyrównawczych, tj. dodatkowych do biletu zasadniczego).

Uwaga. W przypadku podwyższenia taryfy i wykorzystania biletów o starych nominałach liczbę przewiezionych pasażerów należy ustalić szacunkowo;

2)
liczbę pasażerów przewiezionych z biletami rocznymi i liczbę pasażerów korzystających z bezpłatnych przejazdów (np. posłowie) ustala się na podstawie zapisów w diagramach kas biletowych;
3)
liczbę pasażerów przewiezionych z biletami miesięcznymi pracowniczymi lub szkolnymi ustala się mnożąc liczbę sprzedanych na dany miesiąc biletów pracowniczych lub szkolnych przez 42 (średnia miesięczna ilość przejazdów jednego pasażera);
4)
liczbę pasażerów przewiezionych w ramach przewozów pracowniczych w komunikacji miejskiej ustala się w sposób następujący, a więc przy przewozach z biletami:

- do kasowania przejazdów - liczbę sprzedanych biletów w danym miesiącu mnoży się przez 60 (średnia miesięczna liczba przejazdów jednego pasażera),

- wieloprzejazdowymi na jedną linię lub na jedną strefę - liczbę sprzedanych biletów mnoży się przez 110,

- wieloprzejazdowymi z przesiadaniem się lub na dwie strefy - liczbę sprzedanych biletów w danym miesiącu mnoży się przez 160.

7.
W wierszu 6 należy wykazywać liczbę przewiezionych pasażerów taborem autobusowym w komunikacji nieregularnej, która obejmuje przewozy pracownicze wykonane na podstawie umów zawartych z zakładami pracy, przewozy wycieczkowe w komunikacji krajowej i międzynarodowej, przewozy kolonijne.

Liczbę pasażerów dla okresu miesięcznego w zakresie komunikacji nieregularnej ustala się w następujący sposób:

1)
przy przewozach pracowniczych wykonanych na podstawie umów zawartych z zakładami pracy - liczbę przewiezionych pasażerów ustala się mnożąc sumę wydanych w miesiącu kart przejazdu przez 42 (średnia miesięczna liczba przejazdu jednego pasażera);
2)
przy przewozach wycieczkowych (wynajem):
a)
w komunikacji krajowej - liczbę przewiezionych pasażerów ustala się, przyjmując umownie, że liczba przewiezionych pasażerów równa się liczbie miejsc pasażerskich w autobusach i przyczepach autobusowych użytych do przewozu w poszczególnych kursach wycieczkowych.

Uwaga. W przewozach wycieczkowych (wynajmowanych) w celu zwiedzenia miasta, w których nie występuje wymiana pasażerów, cały przebieg autobusu liczy się jako 1 kurs - bez względu na liczbę planowanych zatrzymań w celu zwiedzania,

b)
w komunikacji międzynarodowej - liczbę przewiezionych pasażerów ustala się w oparciu o imienne wykazy przewiezionych osób.
8.
Wielkość pracy przewozowej w pasażerokilometrach dla okresu miesięcznego w zakresie komunikacji regularnej ustala się w następujący sposób:
1)
dla przewozów z biletami jednorazowymi - jako sumę pasażerokilometrów wykonanych przy przewozach pasażerów w ramach poszczególnych rodzajów ruchu (w ruchu podmiejskim, w ruchu międzymiastowym normalnym i w ruchu międzymiastowym pospiesznym), przy czym ilość pasażerokilometrów wykonanych w danym ruchu oblicza się dzieląc sumę wpływów uzyskanych z tytułu przewozów przez średnia stawkę taryfową za 1 pasażerokilometr ustaloną dla danego ruchu po uprzednim pomniejszeniu tej stawki o 7% (zmniejszenie stawki taryfowej o 7% uzasadnione jest tym, że część pasażerów korzysta z biletów ulgowych i bezpłatnych przejazdów);
2)
dla przewozów z biletami rocznymi i dla przejazdów bezpłatnych dla każdej relacji - liczbę wpisanych w diagramach pasażerów korzystających z biletów rocznych i bezpłatnych mnoży się przez długość (w km) danej relacji;
3)
dla przewozów z biletami miesięcznymi pracowniczymi lub szkolnymi - ilość pasażerokilometrów oblicza się jako sumę pasażerokilometrów wykonanych przy przewozie pasażerów z biletami miesięcznymi pracowniczymi lub szkolnymi, przy czym liczbę pasażerokilometrów wykazanych przy przewozach pasażerów z biletami miesięcznymi pracowniczymi lub szkolnymi ustala się dzieląc sumę wpływów uzyskanych z tytułu tych przewozów przez średnią stawkę taryfową za 1 pasażerokilometr obliczoną dla każdego rodzaju biletów oddzielnie;
4)
dla przewozów z biletami miesięcznymi w komunikacji miejskiej dla każdej relacji - liczbę sprzedanych biletów mnoży się przez odpowiednią liczbę przejazdów (przez 60, 110 lub 160, tj. przez średnie miesięczne liczby przejazdów jednego pasażera), a następnie mnoży się przez średnią odległość przewozu w danej relacji.
9.
Wielkość pracy przewozowej w pasażerokilometrach dla okresu miesięcznego w zakresie komunikacji nieregularnej ustala się w następujący sposób:
1)
w przewozach pracowniczych wykonywanych na podstawie umów zawartych z zakładami pracy ilość pasażerokilometrów oblicza się jako sumę pasażerokilometrów wykonanych w poszczególnych relacjach przewozu, przy czym liczbę pasażerokilometrów wykonanych w określonej relacji przewozu oblicza się jako iloczyn długości danej relacji (w km) i liczby kart przejazdu wydanych w danym miesiącu na tę relację pomnożonej przez 42 (średnia miesięczna liczba przejazdów jednego pasażera);
2)
w przewozach wycieczkowych:
a)
w komunikacji krajowej - liczbę miejsc pasażerskich w autobusach i przyczepach autobusowych użytych do przewozu w danym kursie wycieczkowym (przyjętą umownie jako liczba przewiezionych pasażerów) mnoży się przez przebieg (w km) wykonany przez ten tabor,
b)
w komunikacji międzynarodowej - liczbę przewiezionych pasażerów w danej relacji ustaloną w oparciu o imienny wykaz przez przebieg ogólny (w km) wykonany przez autobus w tej relacji;
3)
w przewozach kolonijnych - liczbę przewiezionych pasażerów ustaloną na podstawie imiennego wykazu sporządzonego przez kierownika zakładu pracy (szkoły itp.) dla każdego kursu oddzielnie mnoży się przez przebieg (w km) wykonany przez autobus w danym kursie.
10.
W wierszu 8 należy podawać oferowaną pracę przewozową w pasażerokilometrach w okresie sprawozdawczym, tj. maksymalną pracę przewozową, jaką autobusy i przyczepy autobusowe mogły wykonać w przebiegu handlowym przy pełnym wykorzystaniu pojemności (liczby miejsc pasażerskich) obliczoną jako sumę iloczynów ilości kilometrów przebiegu handlowego poszczególnych autobusów i przyczep autobusowych i ich pojemności (nominalnej liczby miejsc pasażerskich).

Dział 4. Linie regularnej komunikacji autobusowej

W dziale 4 należy podać dane o liniach regularnej komunikacji autobusowej według stanu w dniu 31 XII uwzględniając odpowiednie dane o liniach komunikacji sezonowej. Linia autobusowa jest stałym połączeniem drogowym dwóch krańcowych miejscowości oraz wybranych miejscowości pośrednich przy użyciu jednego lub kilku autobusów regularnie kursujących między tymi miejscowościami według ogłoszonego rozkładu. Długość linii autobusowej jest to długość trasy w km pomiędzy dwoma krańcowymi miejscowościami niezależnie od ilości kursów autobusów odbywających się na tej linii.

11.
Do linii miejskich (wiersz 2) należy zaliczać linie w obrębie miast z ewentualnym przekraczaniem granic miasta do najbliższej strefy ciążenia o długości od 5 do 10 km.
12.
Do linii podmiejskich (wiersz 3) należy zaliczać linie w granicach 50-60 km łączące osiedla wiejskie z ośrodkami gminnymi i wojewódzkimi.
13.
Do linii regionalnych (wiersz 4) należy zaliczać linie w granicach powyżej 50-60 km do 160 km obejmujące obszar kilku stycznych województw, łączące ośrodki gminne i mniejsze miasta z ważniejszymi ośrodkami miejsko-przemysłowymi regionu.
14.
Do linii dalekobieżnych (wiersz 5) należy zaliczać linie powyżej 160 km obejmujące swym zasięgiem obszar dwóch lub więcej regionów, łączące miasta wojewódzkie oraz ważniejsze ośrodki przemysłowe, kulturalne i turystyczno-uzdrowiskowe z dużymi aglomeracjami miejsko-przemysłowymi i stolicą kraju.
15.
W rubr. 1 i 3 należy podać liczbę linii, a w rubr. 2 i 4 długość w km tych linii, przy czym w przypadku uruchomienia przez przedsiębiorstwo sporządzające sprawozdanie na danej linii i po tej samej trasie np. dwóch rodzajów komunikacji (np. komunikacja zwykła i przyspieszona), linię należy wykazać tylko raz. Natomiast jeśli obydwa rodzaje komunikacji odbywają się po różnych trasach (miejscowości pośrednie są różne), lecz miejscowości krańcowe są te same, te dwa rodzaje komunikacji należy traktować jako odrębne linie.
16.
Do linii międzynarodowych (rubr. 3 i 4) należy zaliczyć linie wybiegające poza granice państwa, przy czym do długości linii należy zaliczyć również odcinki na terenie kraju.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

T-06

Sprawozdanie o stanie i pracy taboru autobusowego w transporcie samochodowym zarobkowym za rok 19...

grafika