Zmiana zarządzenia w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiF.2017.242

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 listopada 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 23 listopada 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie zarządzania portfelem programów i projektów w działach administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin. poz. 108) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Posiedzenia Rady są zwoływane na wniosek Ministra Rozwoju i Finansów lub członka Rady.";

2)
załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Zasady zarządzania Portfelem Programów i Projektów dla działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe

Spis treści

Rozdział 1

§ 1. Przepisy ogólne

§ 2. Definicje

Rozdział 2

Portfel programów i projektów

§ 3. Sprawowanie nadzoru nad portfelem programów i projektów

§ 4. Monitorowanie portfela programów i projektów

Rozdział 3

Programy

§ 5. Rada Programu, Koordynator Programu i Komitety Sterujące poszczególnych projektów programu

§ 6. Przygotowanie programu

§ 7. Inicjowanie programu

§ 8. Uruchamianie projektów w ramach programu

§ 9. Zmiana składu Rady Programu

§ 10. Zmiana składu Komitetu Sterującego i Zespołu Projektowego projektu wchodzącego w skład programu

§ 11. Zamykanie programu

Rozdział 4

Projekty

§ 12. Komitet Sterujący Projektu i Zespół Projektowy

§ 13. Przygotowanie projektu

§ 14. Inicjowanie projektu

§ 15. Zmiana składu Komitetu Sterującego Projektu i Zespołu Projektowego

§ 16. Zamykanie projektu

Rozdział 5

§ 17. Projekty realizowane w trybie uproszczonym

§ 18. Wcześniejsze zamknięcie projektu realizowanego w trybie uproszczonym

§ 19. Zmiana składu Komitetu Sterującego projektu realizowanego w trybie uproszczonym

Rozdział  1

§  1. 
Przepisy ogólne
1. 
Celem Zasad zarządzania Portfelem Programów i Projektów dla działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe, zwanym dalej "Zasadami", jest:
1)
umożliwienie efektywnego nadzoru realizowanych programów i projektów na poziomie strategicznym;
2)
wsparcie efektywnej i terminowej realizacji programów i projektów;
3)
standaryzacja realizacji programów i projektów oraz dokumentów projektowych.
2. 
Zasadom podlegają wszystkie programy i projekty realizowane w resorcie finansów, z wyjątkiem:
1)
projektów aktów prawnych opracowywanych w Ministerstwie Finansów; projekty, których realizacja wynika ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020, podlegają Zasadom;
2)
projektów pomocniczych finansowanych ze środków Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych źródeł zagranicznych dotyczących koordynacji i wdrażania Funduszy Europejskich oraz służących zapewnieniu wymiany informacji i wspieraniu współpracy administracyjnej, a także zwiększaniu zdolności administracyjnych organów celnych i podatkowych; projekty te podlegają wpisowi do w ewidencji projektów.
3. 
W przypadku aktów prawnych, z których wynika konieczność budowy, rozbudowy lub unowocześnienia systemu teleinformatycznego wymagane jest powołanie projektu rozwojowego po dokonaniu stosownych uzgodnień z komórką organizacyjną lub jednostką organizacyjną realizującą zadania związane z dostarczaniem i utrzymaniem usług informatycznych w resorcie finansów.
4. 
Wzory dokumentów, o których mowa w Zasadach, określa i udostępnia na stronie Intranetowej Ministerstwa Finansów komórka organizacyjna odpowiadająca za zarządzanie portfelem programów i projektów w Ministerstwie Finansów, zwana dalej "Biurem Portfela".
§  2. 
Definicje

Użyte w Zasadach określenia oznaczają:

1)
Biuro Programu - struktura programu (pracownik albo pracownicy) odpowiedzialna za bieżące utrzymywanie standardów w obszarze zarządzania programem określonych w Dokumencie Definiującym Program oraz za wsparcie Koordynatora Programu w procesie zarządzania programem;
2)
Dokument Definiujący Program - podstawowy dokument zarządczy, będący wynikiem procesu inicjowania programu, identyfikujący i rejestrujący najistotniejsze informacje potrzebne do rozpoczęcia realizacji programu;
3)
Dokumentacja Inicjująca Projekt - zbiór dokumentów zarządczych, będących wynikiem procesu inicjowania projektu, zawierających najistotniejsze informacje potrzebne do rozpoczęcia realizacji projektu;
4)
Dyrektor Biura Portfela - dyrektor lub zastępca dyrektora komórki organizacyjnej odpowiadającej za zarządzanie portfelem programów i projektów w Ministerstwie Finansów sprawujący nadzór nad komórką wewnętrzną realizującą zadania w tym zakresie;
5)
ewidencja programów i projektów - rejestr zawierający podstawowe informacje o programach i projektach resortu finansów, w szczególności nazwę projektu, cel projektu, datę rozpoczęcia i zakończenia projektu, budżet projektu;
6)
Główny Dostawca - osoba lub osoby odpowiedzialne za zapewnienie zasobów oraz dostarczenie wiedzy i doświadczenia w zakresie związanym z wytworzeniem produktów, które projekt ma dostarczyć;
7)
Główny Użytkownik - osoba lub osoby odpowiedzialne za zagwarantowanie, że potrzeby użytkowników są prawidłowo określone oraz że dostarczone w ramach projektu produkty będą spełniać te potrzeby;
8)
Inicjator Programu/Projektu - osoba odpowiedzialna za dokonanie zgłoszenia inicjatywy;
9)
jednostka organizacyjna - izby administracji skarbowej, urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe wraz z podległymi oddziałami celnymi, Krajowa Szkoła Skarbowości, Krajowa Informacja Skarbowa, Centrum Informatyki Resortu Finansów;
10)
karta projektu - dokument przygotowywany przez Inicjatora Projektu, uzasadniający potrzebę zainicjowania prac nad przygotowaniem projektu;
11)
karta programu - dokument przygotowywany przez Inicjatora Programu, uzasadniający potrzebę zainicjowania prac nad przygotowaniem programu;
12)
Kierownik Projektu - osoba, której powierzono zarządzanie projektem w celu dostarczenia ściśle określonych produktów projektu w określonym czasie i w ramach określonego budżetu;
13)
komórka organizacyjna - komórka organizacyjna określona w statucie Ministerstwa Finansów;
14)
Koordynator Programu - osoba koordynująca projekty prowadzone w ramach programu, której powierzono zarządzanie programem na poziomie operacyjnym;
15)
Komitet Sterujący Projektu - organ sprawujący nadzór nad realizacją projektu na poziomie strategicznym;
16)
korzyści z realizacji programu/projektu - długofalowe, mierzalne efekty zrealizowanego programu/projektu, które pojawiają się po określonym czasie od zakończenia realizacji programu/projektu, będące następstwem oddziaływania rezultatów projektu;
17)
Minister - Minister Rozwoju i Finansów dla działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe;
18)
portfel programów i projektów - zbiór programów i projektów realizowanych przez resort finansów;
19)
pracownik - pracownik Ministerstwa Finansów albo jednostki organizacyjnej, funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej pełniący służbę w Ministerstwie Finansów albo w jednostce organizacyjnej, a także osoba, która wykonuje pracę w Ministerstwie Finansów albo w jednostce organizacyjnej na podstawie innej umowy niż umowa o pracę;
20)
produkt projektu - bezpośredni wynik zrealizowanych działań w projekcie, wytworzony w trakcie realizacji projektu, niezbędny do wprowadzenia zmiany, który przyczynia się do osiągnięcia założonych rezultatów oraz celów projektu;
21)
program - tymczasowa, elastyczna struktura organizacyjna utworzona w celu koordynowania, nadzorowania i kierowania wdrożeniem grupy powiązanych projektów i działań, w celu dostarczenia produktów i korzyści związanych z celami strategicznymi resortu finansów;
22)
projekt - organizacja tymczasowa, powołana w celu dostarczenia jednego lub więcej produktów według uzgodnionego Uzasadnienia Biznesowego będącego uzasadnieniem działania organizacyjnego projektu obejmującego zwykle koszty, korzyści, ryzyka oraz terminy, względem którego weryfikowana jest ciągłość zasadności projektu;
23)
projekt realizowany w trybie uproszczonym - projekt, którego szacunkowy koszt realizacji nie przekracza 1 mln zł;
24)
Przewodniczący Komitetu Sterującego Projektu - osoba odpowiedzialna za zapewnienie realizacji celów i rezultatów przez projekt;
25)
raport końcowy - dokument przygotowywany przez Koordynatora Programu/ Kierownika Projektu na zakończenie realizacji programu/projektu;
26)
raport miesięczny - dokument przygotowywany przez Koordynatora Programu/Kierownika Projektu przedstawiający postęp z realizacji programu/projektu;
27)
Rada Portfela Programów i Projektów - organ doradczo-opiniujący Ministra Rozwoju i Finansów w obszarze strategicznego zarządzania portfelem programów i projektów;
28)
Rada Programu - organ wspomagający realizację programu odpowiedzialny za dostarczenie pożądanych wyników i korzyści;
29)
resort finansów - Ministerstwo Finansów oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
30)
rezultat projektu - wynik osiągnięty bezpośrednio po zakończeniu realizacji projektu, będący następstwem oddziaływania dostarczonych produktów;
31)
Sponsor Projektu - członek Kierownictwa Ministerstwa Finansów pod nadzorem którego realizowany jest Projekt;
32)
System - narzędzie informatyczne przeznaczone do wsparcia zarządzania portfelem programów i projektów oraz zapewniające możliwość przygotowania i gromadzenia informacji, dokumentów związanych z realizacją programów i projektów;
33)
wniosek o powołanie Komitetu Sterującego Projektu - dokument przygotowywany przez Inicjatora Projektu wskazujący osobę do pełnienia funkcji Przewodniczącego Komitetu Sterującego Projektu oraz osoby do pełnienia funkcji Głównego Użytkownika i Głównego Dostawcy;
34)
wniosek o powołanie Rady Programu - dokument przygotowywany przez Inicjatora Programu wskazujący osoby wchodzące w skład Rady Programu;
35)
wniosek o powołanie Zespołu Projektowego - dokument przygotowywany przez Kierownika Projektu wskazujący członków Zespołu Projektowego, ze wskazaniem roli w Zespole Projektowym, wykonywanych zadań oraz schemat struktury organizacyjnej projektu;
36)
wniosek o wcześniejsze zamknięcie programu - dokument przygotowywany przez Koordynatora Programu, zawierający uzasadnienie wcześniejszego zamknięcia programu;
37)
wniosek o wcześniejsze zamknięcie projektu - dokument przygotowywany przez Kierownika Projektu, zawierający uzasadnienie wcześniejszego zamknięcia projektu;
38)
wniosek o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu - dokument przygotowywany przez Biuro Portfela, wskazujący odwoływanego członka Komitetu Sterującego Projektu oraz powoływanego członka Komitetu Sterującego Projektu wraz z uzasadnieniem zmiany;
39)
wniosek o zmianę składu Rady Programu - dokument przygotowywany przez Biuro Portfela, wskazujący odwoływanego członka Rady Programu oraz powoływanego członka Rady Programu wraz z uzasadnieniem zmiany;
40)
wniosek o zmianę składu Zespołu Projektowego - dokument przygotowywany przez Kierownika Projektu, wskazujący odwoływanego członka Zespołu Projektowego, powoływanego członka Zespołu Projektowego ze wskazaniem roli w Zespole Projektowym, wykonywanych zadań, komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej oraz uzasadnienia zmiany;
41)
Zespół Projektowy - podmiot powołany w celu opracowania oraz wdrożenia rozwiązań przewidzianych do realizacji w ramach projektu;
42)
zgłoszenie projektu pomocniczego do ewidencji - dokument przygotowywany przez komórkę organizacyjną/jednostkę organizacyjną realizującą projekt pomocniczy, zawierający podstawowe dane o projekcie, m.in. nazwę projektu, cel projektu, datę rozpoczęcia i zakończenia projektu, budżet projektu.

Rozdział  2

Portfel programów i projektów

§  3. 
Sprawowanie nadzoru nad portfelem programów i projektów
1. 
Nadzór strategiczny nad realizacją programów i projektów wchodzących w skład portfela programów i projektów sprawuje Minister.
2. 
Zakres działań związanych z nadzorem strategicznym nad realizacją programów i projektów obejmuje w szczególności:
1)
zatwierdzanie składu, zmian w składzie i powoływanie Rady Programu oraz Komitetu Sterującego Projektu;
2)
podejmowanie decyzji dotyczących:
a)
uruchomienia programu/projektu,
b)
odstąpienia od realizacji programu/projektu,
c)
wcześniejszego zamknięcia programu/projektu;
3)
podejmowanie decyzji strategicznych w sprawach dotyczących realizacji programu/projektu zgłoszonych przez Radę Portfela Programów i Projektów.
§  4. 
Monitorowanie portfela programów i projektów
1. 
Za monitorowanie portfela programów i projektów odpowiada Biuro Portfela.
2. 
Proces monitorowania portfela programów i projektów obejmuje:
1)
analizę raportów z realizacji programów i projektów;
2)
analizę portfela programów i projektów pod kątem:
a)
realizacji celów strategicznych,
b)
doskonalenia standardów zarządzania projektami;
3)
prowadzenie ewidencji programów i projektów;
4)
bieżący nadzór nad stosowaniem Zasad;
5)
rekomendowanie Ministrowi, po uprzednim zaopiniowaniu przez Radę Portfela Programów i Projektów, wcześniejszego zamknięcia programu/projektu.
3. 
Na podstawie raportów z realizacji programów i projektów Biuro Portfela opracowuje sprawozdanie z realizacji programów i projektów, które jest przekazywane Ministrowi i Radzie Portfela Programów i Projektów nie rzadziej niż raz na kwartał.

Rozdział  3

Programy

§  5. 
Rada Programu, Koordynator Programu i Komitety Sterujące poszczególnych projektów programu
1. 
Do zarządzania i realizacji programu powołuje się na czas realizacji programu:
1)
Radę Programu, w której skład wchodzą:
a)
Przewodniczący Rady Programu,
b)
Zastępca Przewodniczącego Rady Programu,
c)
przedstawiciele resortu finansów,
d)
przedstawiciele administracji publicznej w przypadku programów międzyresortowych;
2)
Koordynatora Programu;
3)
Komitety Sterujące poszczególnych projektów programu.
2. 
Przewodniczącym Rady Programu, Zastępcą Przewodniczącego Rady Programu lub przedstawicielem działów administracji rządowej może być:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
Szef Krajowej Administracji Skarbowej;
3)
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
4)
członek Kierownictwa innego ministerstwa.
3. 
Koordynator Programu może powołać Biuro Programu w celu zapewnienia wsparcia organizacyjno-administracyjnego dla Rady Programu i Koordynatora Programu.
4. 
Do zadań Rady Programu należy:
1)
sprawowanie nadzoru nad:
a)
realizacją programu i projektów wchodzących w skład programu,
b)
harmonogramem i budżetem programu i projektów wchodzących w skład programu,
c)
zarządzaniem ryzykami strategicznymi w programie i w projektach wchodzących w skład programu wykraczającymi poza kompetencje Koordynatora Programu,
d)
realizacją korzyści programu i projektów wchodzących w skład programu;
2)
monitorowanie realizacji celów strategicznych programu i projektów wchodzących w skład programu;
3)
zatwierdzanie składu i powoływanie Komitetów Sterujących Projektów wchodzących w skład Programu;
4)
wyznaczenie Koordynatora Programu;
5)
zatwierdzanie Dokumentu Definiującego Program oraz głównych dokumentów zarządczych programu;
6)
opiniowanie wcześniejszego zamknięcia programu;
7)
zatwierdzanie raportów dotyczących realizacji programu, w tym raportu końcowego;
8)
zapewnienie rozwiązania zgłaszanych przez Koordynatora Programu zagadnień programowych, w szczególności w zakresie zapobiegania wdrażaniu rozwiązań niespójnych z zatwierdzoną decyzją o uruchomieniu programu;
9)
podejmowanie decyzji będących poza zakresem decyzyjnym Koordynatora Programu.
5. 
Do zadań Koordynatora Programu należy:
1)
bieżące zarządzanie operacyjne programem;
2)
bieżące koordynowanie projektów wchodzących w skład programu i ich wzajemnych powiązań oraz działań realizowanych w ramach programu;
3)
utrzymywanie ogólnej integralności i spójności programu oraz rozwinięcie i utrzymanie środowiska dla wspierania wszystkich poszczególnych projektów w jego ramach;
4)
zarządzanie komunikacją;
5)
koordynowanie i nadzorowanie prawidłowej i terminowej realizacji prac w programie;
6)
przygotowanie i przekazanie do Rady Programu Dokumentu Definiującego Program;
7)
przygotowywanie i przekazywanie do Rady Programu wniosków o wcześniejsze zamknięcie programu;
8)
przygotowanie raportów dotyczących programu, w tym raportu miesięcznego i końcowego;
9)
zarządzanie ryzykiem, zmianami harmonogramu i zakresem programu oraz zapewnienie rozwiązania problemów zgłaszanych przez Kierowników Projektów.
§  6. 
Przygotowanie programu
1. 
Inicjatorem Programu może być:
1)
Minister;
2)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
3)
Szef Krajowej Administracji Skarbowej;
4)
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
5)
kierujący lub zastępca kierującego komórką organizacyjną w Ministerstwie Finansów.
2. 
Ocena, czy propozycja zgłoszenia programu podlega Zasadom, jest dokonywana przez Inicjatora Programu po konsultacji z Biurem Portfela.
3. 
Inicjator Programu przygotowuje kartę programu oraz wniosek o powołanie Rady Programu i przekazuje dokumenty do Biura Portfela w celu dokonania oceny prawidłowości sporządzenia i zgodności założeń programu z celami strategicznymi określonymi w dokumentach o charakterze horyzontalnym dla resortu finansów oraz pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją programu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Rady Programu.
4. 
Po uzgodnieniu treści karty programu oraz wniosku o powołanie Rady Programu Biuro Portfela:
1)
umieszcza program w ewidencji programów i projektów i nadaje mu numer identyfikacyjny;
2)
przekazuje zgłoszenie programu wraz z kartą programu oraz wnioskiem o powołanie Rady Programu do zaopiniowania przez Radę Portfela Programów i Projektów.
5. 
Po zaopiniowaniu karty programu oraz wniosku o powołanie Rady Programu przez Radę Portfela Programów i Projektów, Biuro Portfela występuje do Ministra o podjęcie decyzji o uruchomieniu programu albo decyzji o odstąpieniu od realizacji programu.
6. 
Minister, na podstawie opinii Rady Portfela Programów i Projektów oraz rekomendacji Biura Portfela:
1)
podejmuje decyzję o uruchomieniu programu;
2)
zatwierdza skład i powołuje Radę Programu albo
3)
podejmuje decyzję o odstąpieniu od realizacji programu.
7. 
Inicjator Programu może wycofać program do momentu podjęcia przez Ministra decyzji o uruchomieniu programu.
8. 
Po podjęciu przez Ministra decyzji o uruchomieniu programu Rada Programu wyznacza Koordynatora Programu.
§  7. 
Inicjowanie programu
1. 
Dla każdego programu wymagane jest opracowanie Dokumentu Definiującego Program.
2. 
Zakres Dokumentu Definiujący Program jest określany we współpracy z Biurem Portfela.
3. 
Koordynator Programu opracowuje i przekazuje Dokument Definiujący Program do zatwierdzenia przez Radę Programu.
4. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonego Dokumentu Definiującego Program Koordynator Programu zamieszcza w Systemie.
§  8. 
Uruchamianie projektów w ramach programu
1. 
Inicjatorem Projektu może być:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Rady Programu;
3)
Koordynator Programu;
4)
kierujący lub zastępca kierującego komórką organizacyjną.
2. 
Inicjator Projektu przygotowuje kartę projektu oraz wniosek o powołanie Komitetu Sterującego Projektu i przekazuje dokumenty do Biura Portfela w celu dokonania oceny prawidłowości sporządzenia i zgodności karty projektu z celami strategicznymi określonymi w dokumentach o charakterze strategicznym dla resortu finansów, a także z celami programu określonymi w Dokumencie Definiującym Program oraz pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją projektu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego Projektu.

Po uzgodnieniu treści karty projektu oraz wniosku o powołanie Komitetu Sterującego Projektu, Biuro Portfela: umieszcza projekt w ewidencji programów i projektów oraz nadaje mu numer identyfikacyjny

3. 
Biuro Portfela zwraca się do Rady Programu o podjęcie decyzji o uruchomieniu projektu, a także o powołanie Komitetu Sterującego Projektu albo o podjęcie decyzji o odstąpieniu od realizacji projektu.
4. 
Rada Programu na podstawie rekomendacji Biura Portfela:
1)
podejmuje decyzję o uruchomieniu projektu;
2)
zatwierdza skład i powołuje Komitet Sterujący Projektu albo
3)
podejmuje decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu.
5. 
Po podjęciu przez Radę Programu decyzji o uruchomieniu projektu Komitet Sterujący Projektu wyznacza Kierownika Projektu.
6. 
Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje wniosek o powołanie Zespołu Projektowego do Komitetu Sterującego Projektu celem zatwierdzenia składu i powołania Zespołu Projektowego.
7. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonego wniosku o powołanie Zespołu Projektowego Kierownik Projektu zamieszcza w Systemie.
8. 
Włączanie do programu projektu już uruchomionego odbywa się w uzgodnieniu z Biurem Portfela.
§  9. 
Zmiana składu Rady Programu
1. 
Propozycję zmiany składu Rady Programu może zgłosić:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Rady Programu;
3)
Koordynator Programu;
4)
Dyrektor Biura Portfela.
2. 
Zgłoszenie propozycji zmiany składu Rady Programu przekazywane jest do Biura Portfela wraz z uzasadnieniem w celu dokonania:
1)
oceny pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją programu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Rady Programu;
2)
przygotowania wniosku o zmianę składu Rady Programu;
3)
przekazania wniosku o zmianę składu Rady Programu do zaopiniowania przez Przewodniczącego Rady Programu wraz z rekomendacją co do dalszego trybu postępowania.
3. 
Po zaopiniowaniu wniosku o zmianę składu Rady Programu przez Przewodniczącego Rady Programu, Biuro Portfela występuje do Ministra o zatwierdzenie albo odmowę zatwierdzenia zmiany składu Rady Programu.
4. 
Minister, na podstawie opinii Przewodniczącego Rady Programu oraz rekomendacji Biura Portfela, zatwierdza zmianę składu Rady Programu albo odmawia zatwierdzenia zmiany.
§  10. 
Zmiana składu Komitetu Sterującego i Zespołu Projektowego projektu wchodzącego w skład programu
1. 
Propozycję zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu może zgłosić:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Rady Programu;
3)
Koordynator Programu;
4)
członek Komitetu Sterującego Projektu;
5)
Inicjator Projektu.
2. 
Zgłoszenie propozycji zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu przekazywane jest do Koordynatora Programu wraz z uzasadnieniem.
3. 
Koordynator Programu ocenia propozycję zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją projektu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego, przygotowuje wniosek o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu wraz z rekomendacją i występuje do Przewodniczącego Rady Programu o zatwierdzenie albo odmowę zatwierdzenia zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu.
4. 
Przewodniczący Rady Programu, na podstawie rekomendacji Koordynatora Programu, zatwierdza zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu albo odmawia zatwierdzenia zmiany.
5. 
Propozycję zmiany składu Zespołu Projektowego może zgłosić:
1)
członek Rady Programu;
2)
Koordynator Programu;
3)
członek Komitetu Sterującego Projektu;
4)
Kierownik Projektu.
6. 
Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje wniosek o zmianę składu Zespołu Projektowego do Komitetu Sterującego Projektu celem zatwierdzenia zmiany składu Zespołu Projektowego.
7. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonego wniosku o zmianę składu Zespołu Projektowego Kierownik Projektu zamieszcza w Systemie.
8. 
W przypadku, gdy zmiana składu Zespołu Projektowego dotyczy zmiany Kierownika Projektu wniosek o zmianę składu Zespołu Projektowego jest opracowywany przez członka Zespołu Projektowego wskazanego przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego Projektu.
§  11. 
Zamykanie programu
1. 
Zamykanie programu odbywa się zgodnie z Dokumentem Definiującym Program.
2. 
Wraz z zamknięciem programu zostaje odwołany Koordynator Programu, a także rozwiązaniu ulega Rada Programu, a wraz z zamknięciem projektów wchodzących w skład programu rozwiązaniu ulegają Komitety Sterujące projektów oraz Zespoły Projektowe powołane do ich zarządzania i realizacji.
3. 
Dla każdego zamykanego programu wymagane jest przygotowanie raportu końcowego opracowanego na podstawie raportów końcowych projektów wchodzących w skład programu.
4. 
Raport końcowy przygotowuje Kierownik Projektu i przekazuje go do zatwierdzenia przez Komitet Sterujący Projektu
5. 
Po zatwierdzeniu raportu przez Komitet Sterujący Projektu Kierownik Projektu przekazuje raport do Koordynatora Programu.
6. 
Na podstawie raportów końcowych projektów wchodzących w skład Programu Koordynator Programu przygotowuje i przekazuje raport końcowy programu do zatwierdzenia przez Radę Programu.
7. 
Po zatwierdzeniu raportu przez Radę Programu Koordynator Programu zamieszcza w Systemie elektroniczną wersję raportu wraz z raportami końcowymi projektów wchodzących w skład programu.
8. 
Minister może podjąć decyzję o wcześniejszym zamknięciu programu na każdym etapie realizacji programu.
9. 
Z inicjatywą wcześniejszego zamknięcia programu może wystąpić:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Rady Programu;
3)
Koordynator Programu;
4)
Biuro Portfela.
10. 
W przypadku pozytywnej rekomendacji Rady Programu, Koordynator Programu przygotowuje wniosek o wcześniejsze zamknięcie programu i przekazuje do Biura Portfela celem oceny pod kątem prawidłowości sporządzenia.
11. 
Biuro Portfela przedkłada oceniony wniosek o wcześniejsze zamknięcie programu do Rady Portfela Programów i Projektów celem zaopiniowania.
12. 
Zaopiniowany przez Radę Portfela Programów i Projektów wniosek o wcześniejsze zamknięcie programu przekazywany jest przez Biuro Portfela Ministrowi celem zatwierdzenia oraz podjęcia decyzji o wcześniejszym zamknięciu programu i rozwiązaniu Rady Programu, Komitetów Sterujących poszczególnych projektów programu oraz odwołania Koordynatora Programu.
13. 
Minister, na podstawie opinii Rady Portfela Programów i Projektów, zatwierdza wniosek oraz podejmuje decyzję o wcześniejszym zamknięciu programu i rozwiązaniu Rady Programu, Komitetów Sterujących poszczególnych projektów programu oraz odwołaniu Koordynatora Programu, powołanych do zarządzania i realizacji programu lub odmawia zatwierdzenia wniosku.
14. 
W przypadku wcześniejszego zamknięcia projektów uruchomionych w ramach programu czynności Ministra wymienione w ust. 12 wykonuje Rada Programu.

Rozdział  4

Projekty

§  12. 
Komitet Sterujący Projektu i Zespół Projektowy
1. 
Do zarządzania i realizacji projektu powołuje się na czas realizacji projektu:
1)
Komitet Sterujący Projektu, w którego skład wchodzą:
a)
Przewodniczący Komitetu Sterującego Projektu,
b)
przedstawiciel lub przedstawiciele Głównego Użytkownika,
c)
przedstawiciel lub przedstawiciele Głównego Dostawcy,
2)
Zespół Projektowy, którym kieruje Kierownik Projektu.
2. 
Przewodniczącym Komitetu Sterującego Projektu, przedstawicielem lub przedstawicielami Głównego Użytkownika oraz przedstawicielem lub przedstawicielami Głównego Dostawcy może być:
1)
kierujący albo zastępca kierującego komórką organizacyjną;
2)
kierujący albo zastępca kierującego jednostką organizacyjną;
3)
Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
4)
kierujący albo zastępca kierującego komórką organizacyjną innego ministerstwa, w przypadku projektów międzyresortowych;
5)
kierujący albo zastępca kierującego komórką organizacyjną innego organu administracji publicznej, w uzasadnionych przypadkach;
6)
członek zarządu spółki celowej, o której mowa w ustawie z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 781, 1948 i 2260);
7)
członek Gabinetu Politycznego Ministra.
3. 
Właścicielem Projektu jest komórka organizacyjna reprezentująca Przewodniczącego Komitetu Sterującego Projektu.
4. 
Do zadań Komitetu Sterującego Projektu należy:
1)
sprawowanie nadzoru na poziomie strategicznym nad:
a)
realizacją projektu,
b)
harmonogramem i budżetem projektu,
c)
zarządzaniem ryzykami projektu wykraczającymi poza kompetencje Kierownika Projektu,
d)
realizacją korzyści projektu;
2)
wsparcie i monitorowanie realizacji celów projektu;
3)
weryfikacja celów, zakresu i uzasadnienia realizacji projektu w trakcie jego trwania i dokonywanie odpowiednich działań korygujących, zmierzających do realizacji projektu zgodnie z celami strategicznymi określonymi dla obszaru resortu finansów;
4)
wyznaczenie Kierownika Projektu oraz powoływanie Zespołu Projektowego;
5)
zatwierdzanie zmiany składu Zespołu Projektowego;
6)
zatwierdzanie Dokumentacji Inicjującej Projekt;
7)
dokonywanie odbioru etapu projektu;
8)
opiniowanie wcześniejszego zamknięcia projektu;
9)
zatwierdzanie raportu końcowego;
10)
zapewnienie rozwiązania zgłaszanych przez Kierownika Projektu zagadnień projektowych, w szczególności w zakresie zapobiegania wdrażaniu rozwiązań niespójnych z zatwierdzoną decyzją o uruchomieniu projektu;
11)
podejmowanie decyzji będących poza zakresem decyzyjnym Kierownika Projektu.
5. 
Do zadań Kierownika Projektu należy:
1)
bieżące zarządzanie projektem;
2)
zorganizowanie prac projektowych oraz współpracy z komórkami organizacyjnymi, a także z innymi podmiotami, których zaangażowanie jest niezbędne do wdrożenia projektu, celem zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji prac w projekcie;
3)
wyznaczanie zadań członkom Zespołu Projektowego, koordynowanie oraz nadzorowanie prac Zespołu Projektowego;
4)
przygotowanie i przekazanie do Komitetu Sterującego Projektu Dokumentacji Inicjującej Projekt;
5)
przygotowywanie i przekazywanie do Komitetu Sterującego Projektu wniosków o wcześniejsze zamknięcie projektu;
6)
przygotowanie protokołu odbioru produktu lub etapu projektu;
7)
dokonywanie odbioru produktu projektu;
8)
przekazywanie do Komitetu Sterującego Projektu protokołu odbioru etapu projektu;
9)
przygotowywanie i przekazywanie do Komitetu Sterującego Projektu wniosków o powołanie Zespołu Projektowego oraz wniosków o zmianę składu Zespołu Projektowego;
10)
przygotowanie raportów dotyczących projektu, w tym raportu miesięcznego i końcowego;
11)
zarządzanie ryzykiem, zmianami harmonogramu i zakresem projektu oraz zapewnienie rozwiązania problemów projektowych zgłaszanych przez Zespół Projektowy;
12)
wykonywanie innych czynności określonych we wniosku o powołanie Zespołu Projektowego.
6. 
Zadania i zakres obowiązków Zespołu Projektowego określa Kierownik Projektu we wniosku o powołanie Zespołu Projektowego.
7. 
Skład Zespołu Projektowego powinien zapewnić możliwość realizacji celów projektu i obejmować, w zależności od potrzeb danego projektu, pracowników właściwych komórek organizacyjnych/jednostek organizacyjnych/członków Gabinetu Politycznego Ministra oraz w uzasadnionych przypadkach pracowników innych ministerstw, organów administracji publicznej lub spółki celowej, o której mowa w ust. 2 pkt 6.
8. 
Kierujący komórkami/jednostkami organizacyjnymi są zobowiązani do udzielania Kierownikowi Projektu pomocy przy realizacji projektu oraz udostępniania danych i informacji niezbędnych do realizacji projektu.
§  13. 
Przygotowanie projektu
1. 
Inicjatorem Projektu może być:
1)
Minister;
2)
Szef Krajowej Administracji Skarbowej;
3)
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
4)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
5)
kierujący lub zastępca kierującego komórką organizacyjną;
6)
kierujący lub zastępca kierującego jednostką organizacyjną.
2. 
Ocena, czy propozycja zgłoszenia projektu podlega Zasadom jest dokonywana przez Inicjatora Projektu po konsultacji z Biurem Portfela.
3. 
Inicjator Projektu przygotowuje kartę projektu oraz wniosek o powołanie Komitetu Sterującego Projektu i przekazuje dokumenty do Biura Portfela w celu dokonania oceny prawidłowości sporządzenia i zgodności karty projektu z celami strategicznymi określonymi w dokumentach o charakterze horyzontalnym dla resortu finansów oraz pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją projektu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego Projektu.
4. 
Po uzgodnieniu treści karty projektu oraz wniosku o powołanie Komitetu Sterującego Projektu, Biuro Portfela:
1)
umieszcza projekt w ewidencji programów i projektów oraz nadaje mu numer identyfikacyjny;
2)
przekazuje zgłoszenie projektu wraz z kartą projektu oraz wnioskiem o powołanie Komitetu Sterującego Projektu do zaopiniowania kolejno przez:
a)
komórkę organizacyjną/jednostkę organizacyjną realizującą zadania związane z dostarczaniem i utrzymaniem usług informatycznych w resorcie finansów w przypadku projektów mających wpływ na systemy teleinformatyczne resortu finansów lub mających na celu budowę, rozbudowę lub unowocześnienie systemu teleinformatycznego,
b)
Radę Portfela Programów i Projektów.
5. 
Po zaopiniowaniu karty projektu oraz wniosku o powołanie Komitetu Sterującego Projektu przez Radę Portfela Programów i Projektów, Biuro Portfela zwraca się do Ministra o podjęcie decyzji o uruchomieniu projektu, a także o powołanie Komitetu Sterującego Projektu albo o podjęcie decyzji o odstąpieniu od realizacji projektu.
6. 
Minister, na podstawie opinii Rady Portfela Programów i Projektów oraz rekomendacji Biura Portfela:
1)
podejmuje decyzję o uruchomieniu projektu;
2)
zatwierdza skład i powołuje Komitet Sterujący Projektu albo
3)
podejmuje decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu.
7. 
Inicjator Projektu może wycofać projekt do momentu podjęcia przez Ministra decyzji o uruchomieniu projektu.
8. 
Po podjęciu przez Ministra decyzji o uruchomieniu projektu Komitet Sterujący Projektu wyznacza Kierownika Projektu.
9. 
Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje wniosek o powołanie Zespołu Projektowego do Komitetu Sterującego Projektu celem zatwierdzenia składu i powołania Zespołu Projektowego.
10. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonego wniosku o powołanie Zespołu Projektowego Kierownik Projektu zamieszcza w Systemie.
§  14. 
Inicjowanie projektu
1. 
Dla każdego projektu wymagane jest opracowanie Dokumentacji Inicjującej Projekt.
2. 
Zakres Dokumentacji Inicjującej Projekt jest określany we współpracy z Biurem Portfela.
3. 
Kierownik Projektu opracowuje i przekazuje Dokumentację Inicjującą Projekt do zatwierdzenia przez Komitet Sterujący Projektu.
4. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonej Dokumentacji Inicjującej Projekt Kierownik Projektu zamieszcza w Systemie.
§  15. 
Zmiana składu Komitetu Sterującego Projektu i Zespołu Projektowego
1. 
Propozycję zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu może zgłosić:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Komitetu Sterującego Projektu;
3)
Dyrektor Biura Portfela;
4)
Inicjator Projektu.
2. 
Zgłoszenie propozycji zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu przekazywane jest do Biura Portfela wraz z uzasadnieniem w celu dokonania;
1)
oceny pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją projektu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego;
2)
przygotowania wniosku o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu;
3)
przekazania wniosku o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu do zaopiniowania przez członków Kierownictwa Ministerstwa nadzorujących osoby wskazane we wniosku wraz z rekomendacją co do dalszego trybu postępowania.
3. 
Po zaopiniowaniu wniosku o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu przez właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa, Biuro Portfela występuje do Sponsora Projektu o zatwierdzenie albo odmowę zatwierdzenia zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu.
4. 
Sponsor Projektu, na podstawie opinii właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz rekomendacji Biura Portfela, zatwierdza zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu albo odmawia zatwierdzenia zmiany.
5. 
W przypadku odwołania z pełnionej funkcji w Ministerstwie Finansów/jednostce organizacyjnej kierującego komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną albo jego zastępcy, ich zadania w Komitecie Sterującym Projektu do czasu zgłoszenia propozycji zmiany składu Komitetu Sterującego realizuje:
1)
w przypadku kierującego komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną - nowo powołana osoba kierująca komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną albo osoba kierująca pracami w komórce organizacyjnej/jednostce organizacyjnej;
2)
w przypadku zastępcy kierującego komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną - kierujący komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną.
6. 
Propozycję zmiany składu Zespołu Projektowego może zgłosić:
1)
członek Komitetu Sterującego Projektu;
2)
Kierownik Projektu.
7. 
Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje wniosek o zmianę składu Zespołu Projektowego do Komitetu Sterującego Projektu celem zatwierdzenia zmiany składu Zespołu Projektowego.
8. 
Elektroniczną wersję zatwierdzonego wniosku o zmianę składu Zespołu Projektowego Kierownik Projektu zamieszcza w Systemie.
9. 
W przypadku gdy zmiana składu Zespołu Projektowego dotyczy zmiany Kierownika Projektu, wniosek o zmianę składu Zespołu Projektowego jest opracowywany przez członka Zespołu Projektowego wskazanego przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego Projektu.
§  16. 
Zamykanie projektu
1. 
Zamknięcie projektu odbywa się zgodnie z Dokumentacją Inicjującą Projekt.
2. 
Wraz z zamknięciem projektu rozwiązaniu ulegają Komitet Sterujący Projektu oraz Zespół Projektowy powołane do zarządzania i realizacji projektu.
3. 
Dla każdego zamykanego projektu wymagane jest przygotowanie raportu końcowego.
4. 
Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje raport końcowy do zatwierdzenia przez Komitet Sterujący Projektu.
5. 
Po zatwierdzeniu raportu przez Komitet Sterujący Projektu Kierownik Projektu zamieszcza elektroniczną wersję raportu w Systemie.
6. 
Minister na każdym etapie realizacji projektu może podjąć decyzję o wcześniejszym zamknięciu projektu.
7. 
Z inicjatywą wcześniejszego zamknięcia projektu może wystąpić:
1)
członek Rady Portfela Programów i Projektów;
2)
członek Komitetu Sterującego Projektu;
3)
osoba sprawująca nadzór nad projektem dla projektów, o których mowa w § 17 ust. 8;
4)
Kierownik Projektu;
5)
Biuro Portfela.
8. 
W przypadku pozytywnej rekomendacji Komitetu Sterującego Projektu Kierownik Projektu przygotowuje wniosek o wcześniejsze zamknięcie projektu i przekazuje wniosek do Biura Portfela celem oceny pod kątem prawidłowości sporządzenia.
9. 
Biuro Portfela przedkłada oceniony wniosek o wcześniejsze zamknięcie projektu do Sponsora Projektu celem zatwierdzenia oraz podjęcia decyzji o wcześniejszym zamknięciu projektu i rozwiązaniu Komitetu Sterującego Projektu oraz Zespołu Projektowego powołanych do zarządzania i realizacji projektu
10. 
Sponsor Projektu zatwierdza wniosek oraz podejmuje decyzję o wcześniejszym zamknięciu projektu albo odmawia zatwierdzenia wniosku.

Rozdział  5

§  17. 
Projekty realizowane w trybie uproszczonym
1. 
Zgłoszenie oraz ocena Projektu realizowanego w trybie uproszczonym odbywa się zgodnie z § 13 ust. 1-3.
2. 
Po uzgodnieniu treści karty projektu oraz wniosku o powołanie Komitetu Sterującego Projektu, Biuro Portfela:
1)
umieszcza projekt w ewidencji programów i projektów i nadaje mu numer identyfikacyjny;
2)
przekazuje zgłoszenie projektu wraz z kartą projektu oraz wnioskiem o powołanie Komitetu Sterującego Projektu, do zaopiniowania kolejno przez:
a)
komórkę organizacyjną/jednostkę organizacyjną realizującą zadania związane z dostarczaniem i utrzymaniem usług informatycznych w resorcie finansów w przypadku projektów mających wpływ na systemy teleinformatyczne resortu finansów lub mających na celu budowę, rozbudowę lub unowocześnienie systemu teleinformatycznego,
b)
Sponsora Projektu.
3. 
Po zaopiniowaniu karty projektu oraz wniosku o powołanie Komitetu Sterującego Projektu przez Sponsora Projektu, Biuro Portfela występuje do Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów albo w przypadku projektów realizowanych przez podległe Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej komórki organizacyjne/jednostki organizacyjne, do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o podjęcie decyzji o uruchomieniu projektu i powołanie Komitetu Sterującego Projektu albo o podjęcie decyzji o odstąpieniu od realizacji projektu.
4. 
W przypadku projektów realizowanych przez podległe Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej komórki organizacyjne/jednostki organizacyjne, w których zaproponowano udział w Komitecie Sterującym Projektu pracowników Ministerstwa Finansów, decyzja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o uruchomieniu projektu i powołanie Komitetu Sterującego Projektu wymaga również akceptacji Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów.
5. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów albo Szef Krajowej Administracji Skarbowej, na podstawie opinii Sponsora Projektu oraz rekomendacji Biura Portfela:
1)
podejmuje decyzję o uruchomieniu projektu;
2)
zatwierdza skład i powołuje Komitet Sterujący Projektu albo
3)
podejmuje decyzję o odstąpieniu od realizacji projektu.
6. 
Inicjator Projektu może wycofać projekt do momentu podjęcia odpowiednio przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej decyzji o uruchomieniu projektu.
7. 
Wyznaczenie Kierownika Projektu oraz powołanie Zespołu Projektowego odbywa się zgodnie z przepisami zawartymi w § 13 ust. 9 i 10.
8. 
W przypadku projektu, który nie wymaga środków budżetowych na jego realizację, nie ma obowiązku złożenia wniosku o powołanie Komitetu Sterującego.
9. 
W przypadku projektu, o którym mowa w ust. 8, czynności Komitetu Sterującego Projektu, o których mowa w § 14 ust. 3, § 15 ust. 5, 6 i 8 oraz § 16 ust. 4, 5 i 8, oraz nadzór nad realizacją projektu, wykonuje kierujący komórką organizacyjną lub jednostką organizacyjną odpowiadającą za realizację projektu,
10. 
Osoba sprawująca nadzór nad projektem, o której mowa w ust. 9, wyznacza Kierownika Projektu.
11. 
Do projektów realizowanych w trybie uproszczonym przepisy § 14 i § 15 ust. 5-8 oraz § 16 ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.
§  18. 
Wcześniejsze zamknięcie projektu realizowanego w trybie uproszczonym
1. 
Do wcześniejszego zamknięcia projektu realizowanego w trybie uproszczonym przepisy § 16 ust. 6-8 stosuje się odpowiednio.
2. 
Biuro Portfela przedkłada oceniony wniosek o wcześniejsze zamknięcie projektu do Sponsora Projektu celem zatwierdzenia oraz wydania decyzji o wcześniejszym zamknięciu projektu i rozwiązaniu Komitetu Sterującego Projektu i Zespołu Projektowego powołanych do zarządzania i realizacji projektu.
3. 
Sponsor Projektu zatwierdza wniosek oraz podejmuje decyzję o wcześniejszym zamknięciu projektu albo odmawia zatwierdzenia wniosku.
§  19. 
Zmiana składu Komitetu Sterującego projektu realizowanego w trybie uproszczonym
1. 
Do zgłoszenia zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu realizowanego w trybie uproszczonym przepisy § 15 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
2. 
Biuro Portfela ocenia propozycję zmiany Komitetu Sterującego Projektu pod kątem możliwości zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją projektu na poziomie strategicznym przez osoby wchodzące w skład Komitetu Sterującego Projektu, przygotowuje wniosek o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu i przekazuje go do zaopiniowania przez członków Kierownictwa Ministerstwa nadzorujących osoby wskazane we wniosku wraz z rekomendacją co do dalszego trybu postępowania.
3. 
Po zaopiniowaniu wniosku o zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu przez właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa, Biuro Portfela występuje do Sponsora Projektu o zatwierdzenie albo odmowę zatwierdzenia zmiany składu Komitetu Sterującego Projektu.
4. 
Sponsor Projektu, na podstawie opinii właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz rekomendacji Biura Portfela, zatwierdza zmianę składu Komitetu Sterującego Projektu albo odmawia zatwierdzenia zmiany.
5. 
W przypadku odwołania z pełnionej funkcji w organizacji kierującego lub zastępcę kierującego komórką organizacyjną/jednostką organizacyjną zastosowanie mają przepisy § 15 ust. 5.
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działami administracji rządowej: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).