Zmiana zarządzenia w sprawie zadań realizowanych przez Policję w sytuacjach kryzysowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2023.96

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 października 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 51
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 25 października 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zadań realizowanych przez Policję w sytuacjach kryzysowych

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 36 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 listopada 2017 r. w sprawie zadań realizowanych przez Policję w sytuacjach kryzowych (Dz. Urz. KGP poz. 73, z 2019 r. poz. 42 i 107 oraz z 2021 r. poz. 31) załącznik nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROCEDURA NR 2

Działania Policji w przypadku uzyskania informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego

Podmiot wiodący w zakresie zagrożenia: Policja

CEL DZIAŁAŃ:

Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Dokonanie oceny wiarygodności informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego

I. 

MOŻLIWE ZAGROŻENIA

1. Zagrożenie życia i zdrowia ludzi.

2. Utrudnienia na szlakach komunikacyjnych drogowych, kolejowych, lotniczych.

3. Próba wymuszenia określonego działania na organach administracji publicznej.

4. Brak zgody: właściciela, zarządcy, użytkownika obiektu lub terenu lub osób przebywających w strefie zagrożenia na ewakuację.

5. Kradzież i zniszczenie mienia.

6. Powstanie paniki w miejscu prowadzonych działań.

II. 

PODSTAWOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA, CZYNNOŚCI DO WYKONANIA PRZEZ POLICJĘ

1. Weryfikacja uzyskanej informacji.

2. Zabezpieczenie i izolacja miejsca zagrożonego.

3. Wyznaczenie strefy bezpieczeństwa.

4. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie prowadzonych działań.

5. Neutralizacja zagrożenia.

6. Zabezpieczenie materiału dowodowego i dokumentowanie prowadzonych działań.

7. Zatrzymanie sprawcy.

III. 

ORGANIZACJA DZIAŁAŃ

1. Etapy działań

1.1. Etap wstępny:

a) skierowanie na miejsce zdarzenia patrolu m.in. w celu potwierdzenia lub zaprzeczenia otrzymanej informacji, zebrania dodatkowych informacji zmierzających do ustalenia motywów działania sprawcy np.: czy były kierowane groźby, żądania haraczu, szantaż, problemy pracownicze (np. mobbing) i finansowe (np. brak rozliczeń z pracownikami lub kontrahentami) oraz sposobu zabezpieczenia obiektu/miejsca/budynku i dokonania na miejscu oceny sytuacji,

b) przekazanie informacji o bieżącej sytuacji właściwemu kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji (lub osobie przez niego wyznaczonej) oraz dyżurnemu jednostki nadrzędnej,

c) powiadomienie służb dyżurnych sąsiednich jednostek organizacyjnych Policji oraz zapewnienie bieżącej współpracy i wymiany informacji z właściwymi służbami i instytucjami,

d) skierowanie na miejsce zdarzenia policjantów z nieetatowej grupy rozpoznania minersko- pirotechnicznego (NGRM-P), w tym, w zależności od potrzeb, przewodnika z psem służbowym kategorii do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych,

e) pozyskanie informacji o: ujawnionych numerach telefonów, adresach e-mail, adresach IP, adresach pocztowych, pseudonimach, którymi posługiwał się sprawca zdarzenia,

f) przekazanie informacji o zdarzeniu do koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji (CBŚP),

g) prowadzenie działań prasowo-informacyjnych w zakresie realizowanych czynności.

1.2. Etap realizacji:

a) dyżurny Komendy Głównej Policji (KGP), otrzymaną informację o podłożeniu urządzeń wybuchowych, w tym również mającą charakter kaskadowy oraz informację o rozpoczęciu i zakończeniu czynności prowadzonych w obiekcie lub na terenie, którego informacja dotyczy, niezwłocznie przekazuje koordynatorowi CBŚP,

b) powiadomienie, o którym mowa w lit. a, następuje z chwilą podjęcia czynności w obiekcie lub na terenie, którego dotyczy informacja o podłożeniu urządzenia wybuchowego, jak również po zakończeniu tych czynności i ustaleniach dokonanych przez funkcjonariuszy komórki rozpoznania minersko-pirotechnicznego,

c) sprawdzenie przez policjantów z NGRM-P miejsca/obiektu/terenu celem ujawnienia urządzenia wybuchowego,

d) rozważenie możliwości zastosowania urządzeń uniemożliwiających telekomunikację na określonym obszarze osobom postronnym,

e) koordynator CBŚP dokonuje analizy otrzymanej informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego i na jej podstawie dokonuje oceny wiarygodności informacji, według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszej procedury, w której:

- informacja bez możliwości weryfikacji - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, nie ustalił powiązań i potwierdzenia poszczególnych cząstkowych danych,

- informacja o bardzo niskiej wiarygodności, mająca charakter kaskadowy - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji ustalił, że dotyczą one informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego mających charakter kaskadowy,

- informacja o niskiej wiarygodności - oznacza, że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, ustalił potwierdzenie szczątkowych danych zawartych w informacji w zdarzeniach będących fałszywymi powiadomieniami,

- informacja wiarygodna - oznacza że koordynator CBŚP, po dokonaniu oceny wiarygodności informacji, ustalił potwierdzenie wiarygodności groźby użycia urządzenia wybuchowego, uzyskał informację o wskazaniu przedmiotu mogącego być urządzeniem wybuchowym lub stwierdzeniu zagrożenia,

f) koordynator CBŚP w przypadku wydania informacji o bardzo niskiej wiarygodności, mającej charakter kaskadowy może wydać zalecenie "nie ewakuować";

g) koordynator CBŚP przekazuje ocenę wiarygodności informacji wraz z posiadanymi informacjami dotyczącymi zagrożenia, rysopisu sprawcy, opisu urządzenia wybuchowego lub atrapy takiego urządzenia, potwierdzonymi informacjami dotyczącymi fałszywego powiadomienia i innymi informacjami mogącymi mieć wpływ na bezpieczeństwo lub decyzję administratora w zakresie ewakuacji obiektu lub terenu do:

- dyżurnego KGP, który kieruje ocenę wiarygodności informacji do właściwej miejscowo Komendy Wojewódzkiej Policji (KWP) lub Komendy Stołecznej Policji (KSP) - jeżeli informacja dotyczy obiektu cywilnego, użyteczności publicznej lub obiektu administrowanego lub ochranianego przez Policję, a dyżurny KWP lub KSP kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji,

- dyżurnego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej (PSP), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego przez PSP lub innych obiektów, gdzie na miejscu czynności prowadzone są przez funkcjonariuszy PSP, w celu umożliwienia stosownego przygotowania sił i środków do podejmowanych czynności,

- dyżurnego Centrum Antyterrorystycznego Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (CAT ABW), który kieruje ocenę wiarygodności informacji odpowiednio do dyżurnego: Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego - jeżeli informacja dotyczy obiektu administrowanego przez te służby,

- dyżurnego Komendy Głównej Straży Granicznej (KG SG), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez Straż Graniczną (SG),

- dyżurnego Służby Ochrony Państwa (SOP), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez SOP,

- dyżurnego Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do administratora obiektu lub terenu, którego informacja dotyczy za pośrednictwem dyżurnego oficera operacyjnego Dyżurnej Służby Operacyjnej ABW, który kieruje tę ocenę do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez ABW,

- szefa zmiany Dyżurnej Służby Operacyjnej Żandarmerii Wojskowej (DSO ŻW), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub ochranianego przez Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej,

- wyznaczonego punktu kontaktowego w Ministerstwie Finansów (MF), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego urzędu celno-skarbowego podległego danej izbie administracji skarbowej lub punktów kontaktowych pozostałych jednostek organizacyjnych resortu finansów - jeżeli informacja dotyczy obiektu lub terenu administrowanego lub użytkowanego przez resort finansów,

- wyznaczonego punktu kontaktowego w Ministerstwie Sprawiedliwości (MS), które kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądu powszechnego, sądu administracyjnego,

- wyznaczonego punktu kontaktowego w Prokuraturze Krajowej (PK), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do wyznaczonego punktu kontaktowego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu prokuratury regionalnej, okręgowej lub rejonowej,

- dyżurnego Straży Marszałkowskiej (SM), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego obiektu - jeżeli informacja dotyczy obiektu ochranianego przez SM,

- dyżurnego Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB), który kieruje ocenę wiarygodności informacji do wyznaczonego punktu kontaktowego w ministerstwie lub obiekcie infrastruktury krytycznej - jeżeli informacja dotyczy tych obiektów albo do dyżurnego Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego - jeżeli informacja dotyczy znajdującego się na terenie danego województwa budynku użyteczności publicznej, niewymienionego w tiret 1-11,

- odpowiedniego zrzeszenia branżowego - jeżeli informacja o podłożeniu urządzenia wybuchowego ma charakter kaskadowy i dotyczy obiektów danej branży,

h) koordynator CBŚP może przekazać ocenę wiarygodności informacji do dyżurnego właściwego miejscowo Centrum Powiadamiana Ratunkowego (CPR) jeżeli dotyczy ona informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego mającej charakter kaskadowy,

i) koordynator CBŚP przekazuje informacje o ujawnieniu lub powiadomieniu o podłożeniu materiałów, urządzeń wybuchowych, w tym również o charakterze kaskadowym - kierownikowi komórki organizacyjnej CBŚP właściwej do zwalczania aktów terroru,

j) koordynator CBŚP każdorazowo, w celach analitycznych i dystrybucji informacji przekazuje ocenę wiarygodności informacji do dyżurnych CAT ABW i RCB,

k) koordynator CBŚP dokonuje nowej oceny wiarygodności informacji - w przypadku uzyskania istotnych informacji mogących mieć wpływ na podjęcie przez właściciela, administratora, zarządcę lub użytkownika budynku, obiektu lub terenu, decyzji o ewakuacji lub braku jej zasadności,

l) koordynator CBŚP w ocenie wiarygodności informacji umieszcza adnotację o przeprowadzonych czynnościach przez funkcjonariuszy Policji lub innych służb z komórek rozpoznania minersko- pirotechnicznego (NGRM-P) w obiekcie lub na terenie, którego dotyczy informacja o podłożeniu materiałów, urządzeń wybuchowych,

m) w przypadku, gdy w obiekcie lub na terenie, którego dotyczy informacja o podłożeniu urządzenia wybuchowego, ujawniono materiał, urządzenie, pakunek lub inny przedmiot przypominający materiał lub urządzenie wybuchowe, koordynator CBŚP w ocenie wiarygodności informacji ocenia informację jako wiarygodną,

n) ocena wiarygodności informacji przekazywana jest za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej, a w przypadku niemożności wykorzystania tych środków łączności telefonicznie, z czego sporządza się notatkę służbową. W przypadku informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego o charakterze kaskadowym koordynator CBŚP umieszcza w ocenie wiarygodności informacji adnotację dotyczącą skierowania informacji do wielu adresatów, z uwzględnieniem sposobu skierowania informacji,

o) w przypadku zawiadomienia o podłożeniu urządzenia wybuchowego, przekazanego za pośrednictwem sieci teleinformatycznej, koordynator CBŚP powiadamia dyżurnego KGP i punkt kontaktowy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC),

p) w przypadku, gdy właściciel, administrator, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu wyda decyzję o ewakuacji obiektu lub terenu, dyżurny KGP, a w odniesieniu do obiektów administrowanych lub ochranianych przez ABW, PSP, SG, SOP, ŻW, MF, MS lub PK, dyżurni tych służb lub wyznaczone punkty kontaktowe, powiadamiają koordynatora CBŚP. Powiadomienie następuje telefonicznie, a następnie za pośrednictwem faksu lub poczty elektronicznej,

q) w przypadku otrzymania powiadomienia o podłożeniu urządzeń wybuchowych mającego charakter kaskadowy koordynator CBŚP:

- powiadamia za pośrednictwem Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji (SWD Policji) w formie komunikatu lub innych środków łączności dyżurnego KGP,

- powiadamia za pośrednictwem SWD Policji w formie komunikatu lub innych środków łączności dyżurnego KWP (KSP), na terenie działania którego wystąpiło zagrożenie związane z informacją o podłożeniu urządzenia wybuchowego,

- powiadamia CBZC, przesyłając komunikat (informację/powiadomienie) drogą elektroniczną na adres soc@cbzc.policj a.gov.pl, lub za pomocą innych środków łączności,

- powiadamia jednostkę organizacyjną Policji prowadzącą czynności wykrywcze o konieczności zatrzymania sprawcy, gdy znane jest jego miejsce pobytu lub adres, z którego dokonano powiadomienia o podłożeniu urządzenia wybuchowego,

- przekazuje otrzymaną informację do komórki organizacyjnej CBŚP właściwej do zwalczania aktów terroru, celem wprowadzenia jej do właściwego zbioru danych,

- powiadamia właściciela, zarządcę lub użytkownika budynku, obiektu lub terenu, którego powiadomienie dotyczy o wydanym zaleceniu,

r) w przypadku uzyskania informacji o elektronicznych danych identyfikujących nadawcę wiadomości o podłożeniu urządzenia wybuchowego przekazanej drogą elektroniczną, w szczególności: adresu poczty elektronicznej, numeru i rodzaju komunikatora, konta portalu społecznościowego lub innych, dyżurny Sekcji Obsługi Całodobowej CBZC powiadamia właściwą miejscowo komórkę organizacyjną CBZC oraz koordynuje i wspiera czynności przez nią wykonywane,

s) w przypadku uzyskania od dyżurnego jednostki organizacyjnej Policji lub komórki realizującej zadania służby dyżurnej w danej jednostce organizacyjnej Policji informacji, o których mowa w lit. n, jednostka organizacyjna Policji prowadząca czynności wykrywcze jest obowiązana dążyć do uzyskania i zabezpieczenia wyeksportowanej pierwotnej wiadomości e-mail u bezpośredniego adresata, którą można edytować w programie "klient poczty elektronicznej" w postaci pojedynczego pliku, a w przypadku problemów technicznych nawiązać kontakt z właściwą miejscowo komórką organizacyjną CBZC,

t) w przypadku braku możliwości wyeksportowania całej wiadomości do osobnego pliku, jednostka organizacyjna Policji prowadząca czynności wykrywcze, jest obowiązana zabezpieczyć wiadomość bezpośrednio lub przy wsparciu właściwej miejscowo komórki organizacyjnej CBZC, a w szczególności "nagłówek rozszerzony wiadomości", w tym jego właściwości i informacje dotyczące drogi przebytej przez e-mail, zawierające adresy IP serwerów pocztowych, daty, dokładne czasy oraz strefy czasowe,

u) w przypadku przesłania powiadomienia o podłożeniu urządzenia wybuchowego z wykorzystaniem komunikatora - jednostka organizacyjna Policji prowadząca czynności wykrywcze ustala w szczególności:

- dane administratora użytego komunikatora,

- dane niezbędne do weryfikacji użytkownika, w szczególności numer i nazwę użytkownika.

2. Współdziałanie w szczególności z:

a) organami administracji publicznej,

b) Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego,

c) Strażą Graniczną,

d) Służbą Ochrony Państwa,

e) Siłami Zbrojnymi RP, w szczególności z Żandarmerią Wojskową,

f) Strażą Marszałkowską,

g) Rządowym Centrum Bezpieczeństwa,

h) Centrum Powiadamiania Ratunkowego,

i) Państwową Strażą Pożarną,

j) służbami medycznymi,

k) strażą gminną (miejską),

l) zarządcami dróg, obiektów, terenów,

m) zrzeszeniami branżowymi,

n) służbami komunalnymi (m.in.: energetycznymi, gazowniczymi, wodociągowymi) na żądanie dowodzącego działaniami minersko-pirotechnicznymi.

3. Informacje dodatkowe:

a) wsparcie przez NGRM-P z innych jednostek organizacyjnych Policji na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Policji realizującej działania,

b) w prowadzonych działaniach należy stosować "Metodykę oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał ofiar" opracowaną przez Zespół Zadaniowy ds. wypracowania metodologii oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał ofiar,

c) w ramach współpracy na miejscu zdarzenia należy dążyć do prowadzenia łączności z pozostałymi służbami, wykorzystując kanał współdziałania B112,

d) dowodzący działaniami powiadamia kierownika komórki właściwej do spraw psychologii, odpowiedniej KWP (KSP) o udziale policjantów w działaniach związanych z reagowaniem na sytuacje kryzysowe,

e) wykaz właścicieli, zarządców lub użytkowników budynków, obiektów lub terenów, którzy otrzymują ocenę wiarygodności informacji o podłożeniu urządzeń wybuchowych o charakterze kaskadowym prowadzi komórka organizacyjna CBŚP właściwa do spraw zwalczania aktów terroru. Decyzję o umieszczeniu podmiotu w wykazie podejmuje Komendant CBŚP,

f) materiał wybuchowy np. nadtlenek acetonu (TATP) sam w sobie może stanowić poważne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz mienia, nawet kiedy nie jest zamontowany w urządzeniu wybuchowym, ze względu na swoją wrażliwość na uderzenie i na tarcie. Samo podgrzanie lub otwarcie pojemnika z TATP może spowodować eksplozję.

WZÓR

OCENA WIARYGODNOŚCI INFORMACJI

grafika

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 2600 oraz z 2023 r. poz. 185, 240, 289, 347, 535, 641, 1088 i 1860.