Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Środowiska instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MŚ.2015.80

Akt jednorazowy
Wersja od: 13 listopada 2015 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 12 listopada 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Środowiska instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego

Na podstawie art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1446) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 41 Ministra Środowiska z dnia 10 czerwca 2005 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego w Ministerstwie Środowiska (Dz. Urz. Min. Środ. i GIOŚ Nr 3, poz. 61 oraz z 2008 r. poz. 38) załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 16 listopada 2015 r.

ZAŁĄCZNIK

INSTRUKCJA KANCELARYJNA

MINISTERSTWA ŚRODOWISKA

Spis treści

Rozdział 1 Przepisy ogólne

Rozdział 2 Przyjmowanie, sprawdzanie i rozdzielanie przesyłek

Rozdział 3 Dekretowanie i przydzielanie przesyłek

Rozdział 4 Rejestrowanie, znakowanie spraw oraz sposób ich dokumentowania

Rozdział 5 Załatwianie spraw

Rozdział 6 Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism

Rozdział 7 Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego

Rozdział 8 Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności Ministerstwa, jego reorganizacji lub zmiany dotyczącej zakresu obowiązków pracownika

Załącznik nr 1 Struktura metadanych opisujących przesyłkę wpływającą

Załącznik nr 2 Minimalne wymagania techniczne dla odwzorowań cyfrowych

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Instrukcja kancelaryjna, zwana dalej "instrukcją", określa szczegółowe zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Ministerstwie Środowiska, zwanym dalej "Ministerstwem" oraz reguluje postępowanie w tym zakresie z wszelką dokumentacją, jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie stanowią inaczej:
1)
niezależnie od techniki jej wytwarzania, postaci fizycznej oraz informacji w niej zawartych oraz
2)
począwszy od wpływu lub powstania dokumentacji wewnątrz Ministerstwa do momentu jej uznania za część dokumentacji w archiwum zakładowym lub przekazania do zniszczenia.
2.
Dokumentację składaną przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w sprawach dotyczących zatrudnienia (na przykład wnioski o urlop macierzyński i ojcowski, wnioski o urlop bezpłatny, wnioski o urlop wychowawczy) uważa się za przesyłki wpływające do Ministerstwa.
3.
Do bieżącego nadzoru nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych, w szczególności w zakresie doboru klas z jednolitego rzeczowego wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt spraw, Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza koordynatora czynności kancelaryjnych.
4.
Funkcję, określoną w ust. 3 powierza się archiwiście lub innemu pracownikowi Ministerstwa, pod warunkiem, że pracownik ten dysponuje odpowiednim przygotowaniem w zakresie realizacji zadań archiwum zakładowego.
§  2.
Przy użytkowaniu systemów teleinformatycznych dedykowanych do realizacji określonych wyspecjalizowanych usług oraz spraw, do dokumentacji o charakterze pomocniczym, wpływającej i powstającej w związku z użytkowaniem tych systemów, stosuje się przepisy instrukcji, o ile w przepisach dotyczących obsługi tych systemów i prowadzenia czynności w tych systemach nie wskazano innego sposobu prowadzenia czynności kancelaryjnych. Dokumentacji, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, nie ujmuje się w rejestrach przesyłek wpływających, wychodzących i wewnętrznych, pod warunkiem, że w systemach tych możliwa jest analogiczna rejestracja, jaką przewidziano dla tych rejestrów.
§  3.
Użyte w instrukcji określenia oznaczają:
1)
akceptacja - wyrażenie zgody przez osobę uprawnioną na sposób załatwienia sprawy lub aprobatę treści pisma;
2)
akta sprawy - całą dokumentację, w szczególności tekstową, fotograficzną, rysunkową, dźwiękową, filmową, multimedialną, powstałą w wyniku rozpatrywania danej sprawy, która jest świadectwem jej załatwienia lub rozstrzygnięcia;
3)
archiwista - pracownika lub pracowników realizujących zadania archiwum zakładowego;
4)
członek Kierownictwa - Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
5)
dekretacja - adnotację, zawierającą wskazanie osoby lub komórki organizacyjnej, wyznaczonych do załatwienia sprawy, która może zawierać dyspozycje co do terminu i sposobu załatwienia sprawy;
6)
dekretacja zastępcza - adnotację umieszczaną na piśmie w postaci nieelektronicznej lub do niego dołączoną, odzwierciedlającą treść dekretacji dołączonej do pisma zarejestrowanego w systemie EZD i potwierdzoną podpisem odręcznym osoby przenoszącej treść dekretacji na pismo;
7)
Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) - elektroniczną skrzynkę podawczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), zwanej dalej "ustawą o informatyzacji";
8)
Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD) - system wykonywania czynności kancelaryjnych, dokumentowania przebiegu załatwiania spraw, tworzenia i gromadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej, realizowany w ramach systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 2015 poz. 1446) zwanej dalej "ustawą archiwalną";
9)
informatyczny nośnik danych - informatyczny nośnik danych, na którym zapisano dokumentację w postaci elektronicznej;
10)
JRWA - jednolity rzeczowy wykaz akt Ministerstwa;
11)
kierownik komórki organizacyjnej - osobę kierującą komórką organizacyjną lub osobę upoważnioną do wykonywania zadań osoby kierującej;
12)
komórka merytoryczna - komórkę organizacyjną, do której zadań należy prowadzenie i załatwianie danej sprawy i która w związku z tym zakłada sprawę i gromadzi całość akt sprawy lub grupuje dokumentację nietworzącą akt sprawy;
13)
komórka organizacyjna - wydzieloną organizacyjnie część Ministerstwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z2012 r. poz. 392, z późn. zm.) lub wewnętrzną komórkę organizacyjną;
14)
metadane - zestaw usystematyzowanych informacji, logicznie powiązanych z przesyłką, sprawą lub inną dokumentacją, ułatwiających ich wyszukiwanie, kontrolę, zrozumienie i długotrwałe przechowanie oraz zarządzanie;
15)
Minister - Ministra Środowiska;
16)
naturalny dokument elektroniczny - dokument będący od momentu wytworzenia zbiorem danych zapisanym w postaci elektronicznej, możliwym do odczytania wyłącznie za pośrednictwem odpowiednich urządzeń elektronicznych, nieposiadający pierwowzoru w postaci nieelektronicznej;
17)
odwzorowanie cyfrowe - dokument elektroniczny będący kopią elektroniczną dowolnej treści zapisanej w postaci papierowej, umożliwiający zapoznanie się z tą treścią i jej zrozumienie bez konieczności bezpośredniego dostępu do pierwowzoru;
18)
pieczęć wpływu - odcisk pieczęci lub nadruk umieszczany przez punkt kancelaryjny na przesyłkach wpływających w postaci papierowej, zawierający nazwę Ministerstwa, nazwę komórki organizacyjnej, w której znajduje się dany punkt kancelaryjny, datę wpływu, a także miejsce na umieszczenie numeru z rejestru przesyłek wpływających i ewentualnie informacji o liczbie załączników;
19)
pismo - wyrażoną tekstem informację, stanowiącą odrębną całość znaczeniową niezależnie od sposobu jej utrwalenia;
20)
prowadzący sprawę - osoba załatwiająca merytorycznie daną sprawę, realizująca w tym zakresie przewidziane czynności kancelaryjne;
21)
przesyłka - dokumentację otrzymaną lub wysłaną przez Ministerstwo, w każdy możliwy sposób, w tym naturalne dokumenty elektroniczne przesyłane za pośrednictwem ESP;
22)
punkt kancelaryjny - komórkę organizacyjną, w tym sekretariat, kancelarię Ministerstwa lub stanowisko pracy, których pracownicy są uprawnieni do przyjmowania lub wysyłania przesyłek; także osobę wykonującą określone czynności kancelaryjne;
23)
rejestr - narzędzie służące do rejestrowania pojedynczych przesyłek lub pism w zależności od ich typu lub rodzaju (na przykład rejestr przesyłek wpływających, rejestr przesyłek wychodzących, rejestr pism wewnętrznych), które w systemie EZD są raportami automatycznie generowanymi na podstawie metadanych przyporządkowanych do tych pism i przesyłek;
24)
rejestr pism wewnętrznych - raport generowany w systemie EZD lub odrębny dokument elektroniczny w tym systemie służący do ewidencjonowania pism przekazywanych pomiędzy komórkami organizacyjnymi i rejestrowania pism powstających na użytek wewnętrzny Ministerstwa;
25)
rejestr przesyłek wpływających - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek otrzymywanych przez Ministerstwo, prowadzony jako jeden rejestr dla całego Ministerstwa;
26)
rejestr przesyłek wychodzących - rejestr służący do ewidencjonowania w kolejności chronologicznej przesyłek wysyłanych (wydawanych) przez Ministerstwo, prowadzony jako jeden rejestr dla całego Ministerstwa;
27)
skład chronologiczny - uporządkowany zbiór dla dokumentacji w postaci nieelektronicznej, w układzie wynikającym z kolejności wprowadzenia do systemu EZD;
28)
skład informatycznych nośników danych - uporządkowany zbiór informatycznych nośników danych, na których jest zapisana dokumentacja w postaci elektronicznej wpływająca i powstająca w związku z załatwianiem spraw w Ministerstwie;
29)
spis spraw - narzędzie w systemie EZD do rejestrowania spraw w obrębie klasy z wykazu akt w określonym roku kalendarzowym, w danej komórce merytorycznej;
30)
sprawa - zdarzenie lub stan rzeczy, w tym w zakresie postępowania administracyjnego, wymagające rozpatrzenia i podjęcia czynności służbowych lub przyjęcia do wiadomości;
31)
system EZD - system teleinformatyczny, w ramach którego realizowane jest Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją;
32)
teczka aktowa - materiał biurowy używany do przechowywania dokumentacji w postaci nieelektronicznej;
33)
UPO - urzędowe poświadczenie odbioru, w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji.
§  4.
1.
W Ministerstwie obowiązuje bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na JRWA.
2.
JRWA stanowi podstawę do oznaczania, rejestracji i łączenia dokumentacji w akta spraw oraz grupowania dokumentacji nietworzącej akt spraw.
3.
Czynności, o których mowa w ust. 2, dokonywane są przy wszczynaniu spraw w Ministerstwie i skutkują ustaleniem kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.
§  5.
1.
Jeżeli w działalności Ministerstwa pojawią się nowe zadania, klasy w JRWA odpowiadające tym zadaniom, wprowadza się przed pojawieniem się dokumentacji związanej z realizacją tych zadań lub niezwłocznie po nałożeniu tych zadań na Ministerstwo.
2.
Zmiany w JRWA polegające na przekształcaniu lub dodaniu nowych klas dokonuje się w trybie właściwym dla jego wydania.
§  6.
1.
Czynności kancelaryjne w Ministerstwie oraz dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw są dokonywane w systemie EZD, traktowanym jako podstawowy sposób dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw w Ministerstwie. W szczególności dotyczy to:
1)
prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących, rejestru pism wewnętrznych oraz spisów spraw;
2)
wykonywania dekretacji, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 1;
3)
wykonywania akceptacji, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 1, w szczególności poprzez podpisanie dokumentów elektronicznych podpisem elektronicznym;
4)
prowadzenia możliwych do zrealizowania w systemie EZD, innych potrzebnych rejestrów lub ewidencji, z wyłączeniem rejestrów lub ewidencji prowadzonych w dedykowanych do załatwiania określonych rodzajów spraw w systemach teleinformatycznych innych niż system EZD;
5)
prowadzenia możliwych do zrealizowania w ramach systemu EZD raportów dotyczących przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw;
6)
gromadzenia przyporządkowanych do właściwych spraw, wszelkich dokumentów elektronicznych (w tym odwzorowań cyfrowych), mających znaczenie dla udokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania tych spraw;
7)
przekazywania do wiadomości treści pism wewnętrznych (na przykład zarządzenia, regulaminy, komunikaty).
2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa wskazuje wyjątki od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przez wskazanie klas z JRWA, których wyjątki te będą dotyczyć.
3.
Wyjątki, o których mowa w ust. 2, wskazuje się, jeżeli:
1)
przepisy prawa ustalają odmienny niż podstawowy sposób dokumentowania przebiegu załatwiania spraw dla określonych rodzajów dokumentacji;
2)
udokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania określonych rodzajów spraw lub realizacji określonych usług elektronicznych może być dokonywane w systemie teleinformatycznym dedykowanym do realizowania określonych usług lub do prowadzenia określonych rodzajów spraw, jeżeli system ten zapewnia gromadzenie dokumentacji elektronicznej wpływającej do Ministerstwa oraz tworzonej w Ministerstwie w sposób odzwierciedlający proces załatwiania spraw, jej przechowywanie, wyszukiwanie oraz udostępnianie, a także ewidencjonowanie i wyszukiwanie towarzyszącej jej dokumentacji w postaci nieelektronicznej;
3)
istnieją ważne przyczyny organizacyjne lub techniczne uniemożliwiające stosowanie systemu EZD.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, w szczególności:
1)
dekretacji i akceptacji dokonuje się na przesyłkach w postaci papierowej, z zastrzeżeniem odpowiednio § 26 ust. 2 oraz § 41 ust. 2;
2)
całość dokumentacji gromadzi się i przechowuje w teczkach aktowych.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, Dyrektor Generalny Ministerstwa wskazuje w zarządzeniu system teleinformatyczny, w którym ma być dokonywane dokumentowanie przebiegu załatwiania i rozstrzygania określonych rodzajów spraw lub realizacja określonych usług elektronicznych.
6.
Przy realizacji spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, wykorzystuje się system EZD w szczególności do:
1)
prowadzenia rejestrów przesyłek wpływających i wychodzących oraz spisów spraw;
2)
prowadzenia innych, niż określone w pkt 1, rejestrów i ewidencji;
3)
udostępniania i rozpowszechniania treści pism wewnątrz Ministerstwa, jeżeli pismo ma postać elektroniczną;
4)
przesyłania przesyłek.
7.
Przy realizacji spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, dekretację dokonuje się w systemie EZD, pod warunkiem przeniesienia jej następnie w formie dekretacji zastępczej na dokument w postaci nieelektronicznej.
8.
Odwzorowania cyfrowe, wykonane z przesyłek wpływających, powiązanych z aktami spraw, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3, traktuje się w systemie EZD jak dokumentację nietworzącą akt spraw o kategorii Bc lub B5, jeżeli były dekretowane tylko elektronicznie.
9.
W Ministerstwie prowadzi się jeden rejestr przesyłek wpływających i jeden rejestr przesyłek wychodzących. Odpowiednie rejestry przesyłek kierowanych do poszczególnych komórek organizacyjnych są częścią tych rejestrów, widoczną w systemie EZD dla poszczególnych użytkowników w zależności od posiadanych uprawnień wynikających z pełnionych obowiązków.
§  7.
1.
Użytkownicy systemu EZD muszą posiadać upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, zgodnie z procedurami wewnętrznymi dotyczącymi ochrony danych osobowych w Ministerstwie.
2.
Użytkownicy systemu EZD przetwarzają dane osobowe w zakresie związanym z wykonywaniem obowiązków służbowych.
§  8.
1.
Dokumentacja w postaci elektronicznej, w szczególności odwzorowania cyfrowe, zawiera informacje umożliwiające odnalezienie odpowiadającej jej dokumentacji w postaci nieelektronicznej, jeżeli taka istnieje w Ministerstwie.
2.
Dokumentacja w postaci nieelektronicznej zawiera informacje umożliwiające odnalezienie odpowiadającej jej dokumentacji w postaci elektronicznej, jeżeli taka istnieje w Ministerstwie.
§  9.
1.
W JRWA ustala się kategorię archiwalną dla komórek merytorycznych.
2.
Komórka merytoryczna, współpracująca przy załatwianiu sprawy z innymi komórkami organizacyjnymi, udostępnia tym komórkom sprawę bezpośrednio w systemie EZD, określając równocześnie, jaka część dokumentacji stanowiącej akta sprawy będzie udostępniona tym komórkom.
3.
Opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji wynikające ze współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi, komórki organizacyjne inne niż merytoryczne włączają bezpośrednio do akt sprawy komórki merytorycznej, nie tworząc akt oznaczonych odrębnym znakiem sprawy.
4.
System EZD umożliwia ustalenie pracownika włączającego opinie, notatki, stanowiska i inne rodzaje dokumentacji bezpośrednio do akt sprawy komórki merytorycznej oraz terminu włączenia tej dokumentacji.
5.
System EZD umożliwia przygotowanie raportów pokazujących zaangażowanie innych niż merytoryczne komórek organizacyjnych przy załatwianiu spraw, w szczególności przez wykonywanie zestawień pism włączonych w akta spraw przez inne komórki organizacyjne w podziale na:
1)
komórki organizacyjne, z którymi dana komórka współpracowała jako komórka merytoryczna;
2)
komórki organizacyjne, z którymi dana komórka współpracowała jako komórka inna niż merytoryczna.
6.
Informacje lub dokumentacja o charakterze wewnętrznym mogą być przekazywane pocztą elektroniczną.
7.
Informacje lub dokumentacja, o których mowa w ust. 6, mogą być włączane do akt spraw przez prowadzących sprawy w sposób określony w § 17 ust. 4 lub ust. 7 pkt 2, jeżeli zostaną przez nich uznane za mające znaczenie dla spraw załatwianych i rozstrzyganych przez Ministerstwo.

Rozdział  2

Przyjmowanie, sprawdzanie i rozdzielanie przesyłek

§  10.
1.
Punkt kancelaryjny rejestruje przesyłki wpływające.
2.
Punkt kancelaryjny wydaje na żądanie składającego przesyłkę potwierdzenie jej otrzymania.
§  11.
1.
Rejestrowanie w systemie EZD przesyłki wpływającej polega na przyporządkowaniu do każdej przesyłki określonego zestawu metadanych opisujących przesyłkę.
2.
Metadane mogą być dodawane automatycznie.
3.
Metadane opisujące przesyłkę wpływającą mogą być uzupełniane w trakcie załatwiania sprawy.
4.
Każda przesyłka otrzymuje w systemie EZD automatycznie nadany identyfikator, unikatowy w całym zbiorze przesyłek wpływających, określany jako numer z prowadzonego dla danego roku kalendarzowego rejestru przesyłek wpływających.
5.
Zestaw metadanych opisujących przesyłkę wpływającą określa część A załącznika nr 1 do instrukcji.
6.
Dopuszcza się nierejestrowanie przesyłek niemających znaczenia dla udokumentowania działalności Ministerstwa (na przykład prasa, publikacje, życzenia, reklamy).
§  12.
1.
W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach, punkt kancelaryjny sprawdza prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.
2.
W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w postaci nieelektronicznej w stopniu umożliwiającym osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, punkt kancelaryjny sporządza w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opakowaniu oraz na potwierdzeniu odbioru.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół z doręczenia uszkodzonej przesyłki. Podpisany przez doręczającego i pracownika punktu kancelaryjnego protokół dołącza się do uszkodzonej przesyłki.
4.
O odbiorze uszkodzonej lub naruszonej przesyłki powiadamia się niezwłocznie bezpośredniego przełożonego.
§  13.
1.
Przesyłkę mylnie doręczoną, punkt kancelaryjny zwraca bezzwłocznie dostawcy usługi pocztowej lub przesyła bezpośrednio do właściwego adresata.
2.
Przesyłki niewiadomego pochodzenia przyjmowane są w trybie określonym przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
3.
O ujawnionych w przesyłkach pieniądzach i innych wartościowych rzeczach informuje się głównego księgowego Ministerstwa, a po ustaleniu ich ilości i wartości, składa się do kasy Ministerstwa, dokonując odpowiedniej adnotacji o pieniądzach i innych wartościowych rzeczach obok pieczęci wpływu.
§  14.
Przesyłki w postaci papierowej punkt kancelaryjny rejestruje na podstawie:
1)
danych zawartych w treści pisma - w przypadku gdy istnieje możliwość otwarcia koperty i zapoznania się z treścią pisma;
2)
danych na kopercie, w której zamknięte są pisma - w przypadku gdy nie ma możliwości otwarcia koperty.
§  15.
1.
Dyrektor Generalny Ministerstwa określi listę rodzajów przesyłek wpływających, które nie są otwierane przez punkt kancelaryjny.
2.
Jeżeli po otwarciu przesyłki nieoznaczonej na zewnątrz w sposób informujący o jej zawartości, okaże się, że nie powinna ona być otwierana, przesyłkę, po dokonaniu rejestracji na podstawie danych na kopercie, przekazuje się niezwłocznie w zamkniętej kopercie.
3.
Jeżeli pracownik Ministerstwa otrzymał przesyłkę w zamkniętej kopercie i stwierdził, że dotyczy ona spraw służbowych, jest obowiązany samodzielnie uzupełnić dane w rejestrze przesyłek wpływających lub przekazać ją do punktu kancelaryjnego w celu uzupełnienia tych danych.
4.
Po otwarciu koperty punkt kancelaryjny sprawdza:
1)
czy nie zawiera ona przesyłek mylnie skierowanych;
2)
czy znajduje się w niej kompletna przesyłka, której znaki uwidocznione są na kopercie;
3)
czy wymienione w piśmie załączniki zostały dołączone do przesyłki.
5.
Brak załączników lub otrzymanie samych załączników bez pisma przewodniego odnotowuje się na danym piśmie lub załączniku.
§  16.
1.
Punkt kancelaryjny, po zarejestrowaniu w rejestrze przesyłek wpływających, umieszcza na przesyłkach wpływających w postaci papierowej niepowtarzalny w całym zbiorze identyfikator, o którym mowa w § 11 ust. 4 oraz pieczęć wpływu.
2.
Identyfikator oraz pieczęć wpływu umieszcza się na:
1)
kopercie - w przypadku przesyłek, do otwierania których punkt kancelaryjny nie jest uprawniony;
2)
pierwszej stronie pism - w pozostałych przypadkach.
3.
W przypadku, gdy do pisma dołączone są załączniki, podaje się w obrębie pieczęci wpływu liczbę załączników, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1.
4.
Identyfikator umieszczony na przesyłce w postaci papierowej musi być możliwy do odczytania również bez konieczności stosowania urządzeń technicznych.
5.
Pieczęci wpływu nie umieszcza się na:
1)
dokumentacji stanowiącej osobistą własność;
2)
oficjalnych zaproszeniach;
3)
załącznikach;
4)
umowach;
5)
wnioskach o odznaczenia;
6)
przesyłkach, o których mowa w § 11 ust. 6.
6.
Punkt kancelaryjny wykonuje pełne odwzorowanie cyfrowe wszystkich stron wraz z załącznikami i ewentualnie kopertą, z wyłączeniem przesyłek, dla których nie wykonuje pełnego odwzorowania ze względu na:
1)
rozmiar strony (na przykład A3 i większe);
2)
dużą liczbę stron;
3)
treść, formę lub postać.
7.
W przypadkach, w których nie wykonuje się pełnego odwzorowania cyfrowego, jeżeli to możliwe, należy wykonać odwzorowanie cyfrowe co najmniej pierwszej strony przesyłki i ewentualnie koperty, dołączając do metadanych opisujących tę przesyłkę informacje o objętości (rozmiarze) przesyłki.
8.
Dyrektor Generalny Ministerstwa, uwzględniając posiadane zasoby techniczne i organizacyjne, może ustalić wielkości graniczne parametrów, o których mowa w ust. 6, określając rozmiar strony, liczbę stron, wielkość pliku wynikowego, od których nie wykonuje się pełnego odwzorowania cyfrowego, a także może określić rodzaje dokumentów, dla których nie wykonuje się odwzorowań cyfrowych w punkcie kancelaryjnym.
9.
Jeżeli punkt kancelaryjny nie wykonuje odwzorowania cyfrowego bezpośrednio po zarejestrowaniu przesyłki z uwagi na brak możliwości otwarcia przesyłki, wówczas odwzorowanie cyfrowe:
1)
może być wykonane i dołączone do metadanych w komórce organizacyjnej mającej możliwość otwarcia koperty;
2)
może być wykonane w punkcie kancelaryjnym i dołączone do metadanych dopiero po zapoznaniu się z treścią wpływu przez adresata;
3)
może nie być wykonane, a w systemie EZD pozostają tylko metadane opisujące przesyłkę.
10.
System EZD umożliwia wyszukanie i sporządzenie listy przesyłek, dla których nie wykonano pełnych odwzorowań cyfrowych.
11.
Odwzorowanie cyfrowe sporządza się z należytą starannością i zachowując jakość techniczną umożliwiającą zapoznanie się z treścią, bez potrzeby sięgania do pierwowzoru papierowego.
12.
Minimalne wymagania techniczne dla odwzorowań cyfrowych określa załącznik nr 2 do instrukcji.
§  17.
1.
Przyjmując przesyłki przekazane pocztą elektroniczną, dokonuje się ich wstępnej selekcji mającej na celu oddzielenie spamu, wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie i wiadomości stanowiących korespondencję prywatną. Dopuszcza się dokonywanie wstępnego usuwania spamu i wiadomości zawierających złośliwe oprogramowanie za pomocą oprogramowania wykonującego te funkcje automatycznie.
2.
Po dokonaniu wstępnej selekcji, o której mowa w ust. 1, przesyłki otrzymane pocztą elektroniczną dzieli się na:
1)
przesyłki adresowane na skrzynki poczty elektronicznej podane w Biuletynie Informacji Publicznej jako właściwe do kontaktu z Ministerstwem;
2)
przesyłki adresowane na indywidualne adresy poczty elektronicznej:
a)
rozpoczynające sprawę lub mające istotne znaczenie dla odzwierciedlenia przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw prowadzonych przez Ministerstwo,
b)
mające robocze znaczenie dla spraw załatwianych i rozstrzyganych przez Ministerstwo,
c)
pozostałe, nie odzwierciedlające działalności Ministerstwa.
3.
Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, rejestruje się, dołączając do metadanych opisujących przesyłkę odpowiednie wiadomości pochodzące z poczty elektronicznej wraz z załącznikami, przy czym rejestracja może być wykonana przez punkt kancelaryjny lub bezpośrednio przez prowadzącego sprawę.
4.
Przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, prowadzący sprawę włącza bezpośrednio do akt właściwej sprawy w systemie EZD, nie rejestrując ich w rejestrze przesyłek wpływających.
5.
Przesyłek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. c, nie rejestruje się i nie włącza się do akt sprawy i traktuje jako dokument elektroniczny niepodlegający ewidencjonowaniu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy archiwalnej.
6.
Przesyłki przekazane pocztą elektroniczną wprowadza się do systemu EZD w taki sposób, aby zachować je w postaci naturalnego dokumentu elektronicznego wraz z załącznikami w formatach, w jakich były przekazane, jeżeli były do przesyłki załączone.
7.
Jeżeli przesyłki przekazane pocztą elektroniczną stanowią część akt spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, wówczas po dokonaniu czynności związanych z ich zarejestrowaniem przesyłki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a i b, drukuje się i włącza w takiej postaci do akt sprawy.
8.
Czynności, o których mowa w ust. 7, dokonuje prowadzący sprawę.
§  18.
1.
Przesyłki przekazane na ESP dzieli się na:
1)
przeznaczone do automatycznego rejestrowania w systemie teleinformatycznym dedykowanym do realizacji określonych wyspecjalizowanych usług oraz spraw;
2)
pozostałe, nieprzeznaczone do automatycznego rejestrowania.
2.
Przesyłek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie rejestruje się, jeżeli system teleinformatyczny, w którym są one przetwarzane, umożliwia wyszukiwanie i sortowanie, co najmniej według daty wpływu oraz nadawcy, od którego przesyłka pochodzi.
3.
Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się, dołączając do metadanych opisujących tę przesyłkę zarejestrowany naturalny dokument elektroniczny oraz UPO.
§  19.
1.
Jeżeli przesyłki, o których mowa w § 18 ust. 1 pkt 2, stanowią część akt spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, wówczas po dokonaniu czynności związanych z ich zarejestrowaniem, drukuje się je wraz z UPO oraz nanosi i wypełnia pieczęć wpływu na pierwszej stronie wydruku i włącza w takiej postaci do akt sprawy.
2.
Na wydruk UPO nanosi się czytelny podpis sporządzającego wydruk oraz datę wykonania wydruku.
§  20.
1.
Przesyłki przekazane na informatycznym nośniku danych dzieli się na:
1)
przekazane bezpośrednio na informatycznym nośniku danych;
2)
stanowiące załącznik do pisma przekazanego w postaci papierowej.
2.
Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rejestruje się dołączając do metadanych opisujących te przesyłki dokument elektroniczny przekazany na informatycznym nośniku danych oraz UPO, jeżeli zostało wydane.
3.
Przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rejestruje się tak jak pozostałe przesyłki w postaci papierowej, dołączając do metadanych odwzorowanie cyfrowe pisma, a także załącznik w postaci elektronicznej zapisany na informatycznym nośniku danych, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Jeżeli nie jest możliwe lub zasadne włączenie do systemu EZD przesyłki przekazanej na informatycznym nośniku danych ze względu na przypadki określone w § 16 ust. 5, odnotowuje się to w rejestrze przesyłek wpływających (nie przenosząc zawartości nośnika do zasobów systemu EZD), a następnie informatyczny nośnik danych przechowuje się w składzie informatycznych nośników danych.
5.
Jeżeli przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, stanowią część akt spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, wówczas po dokonaniu czynności związanych z ich zarejestrowaniem, drukuje się je oraz nanosi pieczęć wpływu, a następnie ją się wypełnia. W przypadku, gdy przesyłki te zostały zakwalifikowane do kategorii archiwalnej B10 i niższej, sporządzenie pełnego wydruku przesyłki nie jest obowiązkowe.
6.
System EZD pozwala na wyszukanie i sporządzenie listy przesyłek na informatycznych nośnikach danych, których nie włączono do systemu EZD, zawierającej w szczególności wskazanie nośników, na których się one aktualnie znajdują.
7.
Kierownik komórki organizacyjnej administrującej systemem EZD, uwzględniając posiadane zasoby techniczne i organizacyjne, ustala maksymalną wielkość przesyłki przekazywanej na informatycznym nośniku danych, którą włącza się bezpośrednio do systemu EZD.
§  21.
Jeżeli przesyłka w postaci elektronicznej lub załącznik do niej, stanowiące część akt sprawy, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, zawiera podpis elektroniczny identyfikujący jego posiadacza w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji, na wydruku opatrzonym pieczęcią wpływu przeznaczonym do włączenia do akt sprawy nanosi się lub do niego dołącza informację o ważności podpisu elektronicznego i integralności podpisanego dokumentu oraz dacie weryfikacji (na przykład "podpis elektroniczny zweryfikowany w dniu .......... [data]; wynik weryfikacji: ważny/nieważny/brak możliwości weryfikacji"), a także czytelny podpis sporządzającego wydruk.
§  22.
1.
Po wykonaniu czynności związanych z przyjęciem i zarejestrowaniem przesyłek punkt kancelaryjny dokonuje ich rozdziału do właściwych komórek organizacyjnych lub osób. Właściwość komórek organizacyjnych lub osób wynika z podziału zadań i kompetencji określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych lub zakresach czynności członków Kierownictwa.
2.
Dokonywanie rozdziału przesyłek może być realizowane automatycznie w ramach systemu EZD.
3.
W przypadku błędnego rozdzielenia przesyłek odbiorca niezwłocznie przekazuje je zgodnie z właściwością lub do punktu kancelaryjnego.
4.
W przypadku przesyłek w postaci elektronicznej w całości włączonych do systemu EZD i przesyłek w postaci papierowej, dla których wykonano pełne odwzorowanie cyfrowe, dokonywanie rozdziału, o którym mowa w ust. 1, następuje wyłącznie w systemie EZD, przy czym przesyłki w postaci papierowej przekazuje się do składu chronologicznego bezpośrednio po zarejestrowaniu.
5.
W przypadku przesyłek w postaci papierowej, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, i przesyłek na informatycznych nośnikach danych, których nie włączono w całości do systemu EZD, dokonywanie rozdziału, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane:
1)
w ramach systemu EZD przez przekazanie wglądu do metadanych oraz
2)
poza systemem EZD przez przekazanie brakującej treści nieznajdującej się w systemie EZD.
6.
W przypadku przesyłek, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, dokonywanie rozdziału, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane:
1)
w ramach systemu EZD przez przekazanie wglądu do metadanych oraz
2)
poza systemem EZD przez przekazanie całości przesyłki.
7.
Przekazywanie przesyłek, o których mowa w ust. 5 pkt 2 oraz ust. 6, jest realizowane na bieżąco, każdego dnia roboczego. Przesyłki oznaczane w dekretacji jako pilne są przekazywane niezwłocznie.
8.
Przy zakończeniu sprawy:
1)
przesyłki w postaci papierowej, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, są przekazywane do składu chronologicznego;
2)
dokumentacja, w tym przesyłki na informatycznych nośnikach danych przekazywana jest do składu informatycznych nośników danych;
3)
przesyłki, o których mowa w ust. 6 pkt 2, gromadzi się w aktach sprawy oraz przechowuje w teczkach aktowych, o których mowa w § 36.
9.
Do czasu zakończenia sprawy udostępnianie przesyłek, o których mowa w ust. 5 pkt 2 oraz w ust. 6 pkt 2, jest realizowane w sposób przyjęty w Ministerstwie.
§  23.
Dopuszcza się prowadzenie w Ministerstwie kilku składów chronologicznych oraz kilku składów informatycznych nośników danych, jeżeli jest to uzasadnione strukturą organizacyjną lub lokalizacją komórek organizacyjnych.
§  24.
1.
W przypadku wyjęcia dokumentacji ze składu chronologicznego lub nośnika ze składu informatycznych nośników danych należy to udokumentować przez odnotowanie w systemie EZD nazwy komórki organizacyjnej i nazwiska pracownika wypożyczającego dokumentację bądź nazwy i adresu jednostki organizacyjnej, do której dokumentację lub nośnik wysłano oraz planowanego terminu zwrotu, w taki sposób, żeby zapewnić powiązanie informacji o wyjęciu dokumentacji z odpowiadającymi jej aktami sprawy.
2.
Dopuszcza się wykonywanie kopii wyjmowanej dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
§  25.
1.
Przesyłki w postaci papierowej, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, przechowuje się w składzie chronologicznym odrębnie od pozostałych przesyłek.
2.
Przesyłki na informatycznych nośnikach danych, o których mowa w § 20 ust. 4, przechowuje się w składzie informatycznych nośników danych odrębnie od pozostałych przesyłek.

Rozdział  3

Dekretowanie i przydzielanie przesyłek

§  26.
1.
Przesyłki dekretuje się w systemie EZD, w tym także:
1)
przesyłki, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego;
2)
przesyłki na informatycznych nośnikach danych, których nie włączono do systemu EZD.
2.
Przy realizacji spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, dopuszcza się wykorzystanie systemu EZD w celu dokonania dekretacji, pod warunkiem przeniesienia treści dekretacji na dokument w postaci papierowej wraz z datą i podpisem osoby dokonującej przeniesienia jej treści.
3.
W przypadku błędnego rozdysponowania przesyłek odbiorca niezwłocznie przekazuje je zgodnie z właściwością lub do punktu kancelaryjnego.
§  27.
1.
Przesyłki kieruje się do dekretacji osoby uprawnionej.
2.
Jeżeli z regulaminu organizacyjnego Ministerstwa, zakresów czynności członków Kierownictwa, wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub odrębnej dyspozycji osoby uprawnionej jednoznacznie wynika, że przesyłka powinna być skierowana do określonego członka Kierownictwa, określonej komórki organizacyjnej lub określonego pracownika, przesyłki rozdziela się bez dekretacji do właściwych członków Kierownictwa, komórek organizacyjnych lub pracowników. Rozdziału takiego dokonuje punkt kancelaryjny po zarejestrowaniu przesyłki, zgodnie z § 22 ust. 1.
3.
Dopuszcza się definiowanie procesów automatycznej dekretacji, w przypadku gdy:
1)
osoba uprawniona do dekretowania sama zleci w systemie EZD automatyczne kierowanie pism o określonych metadanych do załatwienia pod wskazany adres;
2)
został zdefiniowany i zatwierdzony proces załatwiania w systemie EZD określonego rodzaju spraw.
§  28.
1.
Przesyłki mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez osobę, do której je skierowano do dekretacji.
2.
Przesyłki zadekretowane do załatwienia przez komórkę organizacyjną mogą być przyjęte do załatwienia bezpośrednio przez kierownika komórki organizacyjnej lub ponownie dekretowane w celu wskazania prowadzącego sprawę. Ponowna dekretacja nie może zmieniać dyspozycji zwierzchnika, dotyczących sposobu załatwienia sprawy lub wydłużać wskazanego w pierwszej dekretacji terminu załatwienia sprawy.
3.
W przypadku błędnej dekretacji jej zmiany dokonuje dekretujący.
§  29.
1.
Jeżeli przesyłka dotyczy sprawy wchodzącej w zakres zadań różnych komórek organizacyjnych i zostały one wskazane w dekretacji wówczas, członek Kierownictwa lub działający z jego upoważnienia kierownik komórki organizacyjnej zapewniającej wsparcie członkom Kierownictwa w zakresie ich bieżącej pracy wskazuje komórkę organizacyjną, do której należy ostateczne załatwienie sprawy. Wyznaczona w ten sposób komórka organizacyjna stanowi wówczas komórkę merytoryczną.
2.
Jeżeli przesyłka dotyczy kilku spraw, wskazuje się komórki merytoryczne właściwe do załatwienia poszczególnych spraw.

Rozdział  4

Rejestrowanie, znakowanie spraw oraz sposób ich dokumentowania

§  30.
1.
Dokumentacja nadsyłana i składana w Ministerstwie oraz w nim powstająca dzieli się, ze względu na sposób jej rejestrowania i przechowywania, na:
1)
tworzącą akta sprawy,
2)
nietworzącą akt sprawy.
2.
Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
3.
Dokumentacja nietworzącą akt sprawy to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
§  31.
1.
Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.
2.
W przypadku przesyłek stanowiących część akt sprawy, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, znak sprawy nanosi się w lewej górnej części pisma na jego pierwszej stronie.
3.
Znak sprawy zawiera następujące elementy:
1)
oznaczenie komórki organizacyjnej (np. BDG-wma);
2)
symbol klasyfikacyjny z JRWA;
3)
kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
4)
cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
4.
Elementy znaku sprawy oznaczające komórkę organizacyjną oddziela się znakiem rozdzielającym minus, pozostałe elementy oddziela się kropkami i umieszcza w kolejności, określonej w ust. 3, w następujący sposób: ABC-def. 123.77.2016, gdzie:
1)
ABC-defto przykładowe oznaczenie komórki organizacyjnej;
2)
123 to symbol klasyfikacyjny z JRWA;
3)
77 to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy zakładanej w ramach symbolu klasyfikacyjnego, o którym mowa w pkt 2, w komórce organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 w danym roku;
4)
2016 to czterocyfrowe oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
5.
Oznaczenie komórki organizacyjnej stanowiące element znaku sprawy, może być przyporządkowane w jednym roku kalendarzowym tylko do jednej komórki organizacyjnej, niezależnie od zmian organizacyjnych w Ministerstwie.
6.
Jeżeli zachodzi potrzeba wydzielenia określonych spraw z danej klasy w JRWA w osobne zbiory, wówczas do danego numeru sprawy, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, który jest podstawą wydzielenia grupy spraw, zakłada się oddzielny spis spraw. W takim przypadku znak sprawy konstruuje się następująco:
1)
oznaczenie komórki organizacyjnej;
2)
symbol klasyfikacyjny z JRWA;
3)
kolejny numer sprawy, pod którym dokonano wydzielenia grupy spraw;
4)
kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw założonego dla numeru sprawy, która jest podstawą wydzielenia;
5)
cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.
7.
W przypadku, o którym mowa w ust. 6, elementy znaku sprawy oznaczające komórkę organizacyjną oddziela się znakiem rozdzielającym minus, pozostałe elementy oddziela się kropkami w następujący sposób: ABC-def.123.78.2.2016, gdzie:
1)
ABC-defto przykładowe oznaczenie komórki organizacyjnej;
2)
123 to symbol klasyfikacyjny z JRWA;
3)
78 to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy będącej podstawą wydzielenia grupy spraw w osobny zbiór, zakładanej w ramach symbolu klasyfikacyjnego, o którym mowa w pkt 2, w komórce organizacyjnej, o której mowa w pkt 1, w danym roku;
4)
2 to liczba naturalna określająca kolejny numer sprawy zakładanej w ramach wydzielonej grupy spraw, o której mowa w pkt 3;
5)
2016 to czterocyfrowe oznaczenie roku, w którym sprawa się rozpoczęła.
8.
Oznaczając pismo znakiem sprawy, dopuszcza się:
1)
po znaku sprawy umieścić numer kolejny pisma wytworzonego w Ministerstwie w sprawie oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: [znak_sprawy].n, gdzie n jest liczbą naturalną określającą numer kolejny pisma w sprawie;
2)
po znaku sprawy lub po numerze, określonym w pkt 1, umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go kropką w następujący sposób: [znak_sprawy].n.[prowadzący], gdzie [prowadzący] to oznaczenie inicjałów prowadzącego sprawę.
§  32.
1.
Dokumentacja nietworzącą akt sprawy nie jest rejestrowana w spisach spraw.
2.
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić:
1)
zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli zostały zarejestrowane jako przesyłki wpływające i jednocześnie nie stanowią części akt sprawy;
2)
niezamawiane przez Ministerstwo oferty, które nie zostały wykorzystane jeżeli zostały zarejestrowane jako przesyłki wpływające i jednocześnie nie stanowią części akt sprawy;
3)
publikacje (czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, o ile nie przyporządkowano ich do sprawy;
4)
dokumentacja finansowo-księgowa (na przykład dokumentacja ubezpieczeniowa, rozliczenia podatkowe i inne dokumenty księgowe), o ile nie przyporządkowano ich do sprawy;
5)
listy obecności, o ile nie przyporządkowano ich do sprawy;
6)
wnioski urlopowe;
7)
dokumentacja magazynowa;
8)
środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)
dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane w systemie udostępniającym automatycznie dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)
rejestry i ewidencje (na przykład środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów biurowych, zbiorów bibliotecznych);
11)
dokumentacja o charakterze pomocniczym, o której mowa w § 2.
§  33.
1.
Prowadzący sprawę sprawdza, czy przekazana bezpośrednio lub w drodze dekretacji przesyłka:
1)
dotyczy sprawy już wszczętej;
2)
rozpoczyna nową sprawę.
2.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 przesyłkę dołącza się do akt sprawy, a w przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 na podstawie przesyłki rejestruje nową sprawę, wybierając właściwą klasę końcową oznaczoną kategorią archiwalną z wprowadzonego do systemu EZD JRWA.
3.
W przypadku spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej:
1)
przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, prowadzący sprawę dołącza do akt sprawy,
2)
przesyłki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, traktuje jako podstawę założenia sprawy. W obu przypadkach na przesyłki nanosi się znak sprawy zgodnie z § 31 ust. 2.
4.
Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana na prowadzącego sprawę stanowi podstawę do zakończenia sprawy, to znaczy nie jest wymagane w sprawie kolejne pismo lub sprawa została załatwiona ustnie i wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, wówczas prowadzący sprawę po włączeniu pisma do akt sprawy kończy sprawę w systemie EZD. Czynność zakończenia sprawy w systemie EZD powoduje przyporządkowanie do sprawy daty jej ostatecznego załatwienia.
§  34.
1.
System EZD pozwala na wygenerowanie spisu spraw zawierającego:
1)
dane odnoszące się do całego spisu spraw, w tym co najmniej:
a)
oznaczenie roku, w którym zostały założone sprawy przyporządkowane do danej klasy z JRWA,
b)
datę utworzenia raportu,
c)
oznaczenie komórki organizacyjnej,
d)
symbol klasyfikacyjny z JRWA,
e)
hasło klasyfikacyjne z JRWA;
2)
dane odnoszące się do każdej sprawy w spisie spraw:
a)
liczbę porządkową,
b)
kolejny numer sprawy,
c)
tytuł sprawy, stanowiący zwięzłe odniesienie się do treści sprawy,
d)
nazwę nadawcy, od którego sprawa wpłynęła, jeżeli nie jest to sprawa własna,
e)
znak nadany przesyłce wszczynającej sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
f)
datę pisma występującą na piśmie wszczynającym sprawę, jeżeli nie jest to sprawa własna,
g)
datę wszczęcia sprawy,
h)
datę ostatecznego załatwienia sprawy,
i)
imię i nazwisko prowadzącego daną sprawę,
j)
uwagi dotyczące sposobu załatwienia sprawy, jeżeli są istotne.
2.
System EZD umożliwia tworzenie raportów na temat założonych spraw dla:
1)
dowolnie wybranych okresów chronologicznych;
2)
dowolnie wybranej klasy z JRWA, niezależnie od tego jakiego rzędu jest to klasa.
§  35.
1.
Sprawę niezakończoną ostatecznie w ciągu roku załatwia się w latach kolejnych bez zmiany dotychczasowego jej znaku. Elementy znaku sprawy pozostają niezmienne.
2.
Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić jeżeli:
1)
sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa, lub
2)
w wyniku reorganizacji, akta spraw niezakończonych, przejmuje inna komórka organizacyjna.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, przy sprawach czyni się wzmiankę o ponownym założeniu sprawy i zakłada się nową sprawę, odnotowując znak sprawy niezakończonej w aktach nowej sprawy i znak nowej sprawy w aktach sprawy niezakończonej, w sposób umożliwiający odnalezienie wzajemnie powiązanych spraw. Zmiana znaku sprawy nie usuwa dotychczas nadanego dokumentacji znaku sprawy.
§  36.
W przypadku spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej:
1)
spis spraw oraz odpowiadającą temu spisowi teczkę aktową do przechowywania w niej spraw ostatecznie załatwionych zakłada się dla klasy końcowej w JRWA;
2)
na każdy rok kalendarzowy zakłada się nowe spisy spraw i nowe teczki aktowe;
3)
dopuszcza się w sytuacji znikomej liczby spraw (od 1 do 10) założonych w ciągu roku dla danej klasy końcowej w JRWA prowadzenie teczek aktowych przez okres dłuższy niż jeden rok; w takim przypadku zakłada się dla każdego roku odrębny spis spraw;
4)
dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla przedmiotu i podmiotu sprawy, w których grupuje się wiele akt spraw, o różnych numerach spraw, ale zarejestrowanych w jednym spisie spraw teczki aktowej; w takim przypadku w teczkach założonych dla podmiotu lub przedmiotu sprawy nie prowadzi się dodatkowych spisów spraw;
5)
w przypadkach określonych odrębnymi przepisami zakłada się teczki zbiorcze, do których odkłada się akta spraw zarejestrowanych w kilku różnych spisach spraw (na przykład akta osobowe);
6)
dopuszcza się zakładanie teczek aktowych dla akt jednej sprawy.

Rozdział  5

Załatwianie spraw

§  37.
1.
Jeżeli sprawa została załatwiona ustnie, ale nie wynika to z treści przesyłki lub treści dekretacji, prowadzący sprawę:
1)
sporządza w aktach sprawy notatkę opisującą sposób załatwienia sprawy oraz
2)
odnotowuje zakończenie sprawy w systemie EZD.
2.
Forma ustnego załatwiania spraw może być stosowana w odniesieniu do spraw, niewymagających sporządzenia pisemnej odpowiedzi.
§  38.
1.
Jeżeli przesyłka przekazana lub zadekretowana na prowadzącego sprawę nie kończy sprawy, prowadzący sprawę załatwiają w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism.
2.
Przy sporządzaniu projektu pisma wykorzystuje się wzory i formularze obowiązujące w Ministerstwie.
3.
Pracownicy załatwiają sprawy według kolejności ich wpływu i stopnia pilności.
4.
Każdą sprawę załatwia się oddzielnym pismem bez łączenia jej z inną sprawą niemającą z nią bezpośredniego związku.
§  39.
1.
W trakcie załatwiania sprawy dołącza się do akt sprawy w systemie EZD:
1)
przesyłki zarejestrowane w rejestrach;
2)
notatki służbowe lub protokoły z rozmów przeprowadzonych z interesantami lub z czynności poza siedzibą Ministerstwa;
3)
wiadomości poczty elektronicznej, o których mowa w § 17 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a i b;
4)
projekty pism odrzucone w toku akceptacji przez osoby upoważnione oraz uwagi i adnotacje tych osób odnoszące się do projektów pism, jeżeli mają znaczenie w załatwianej sprawie;
5)
inne elementy akt sprawy, w tym odwzorowania cyfrowe pism wewnętrznych, dla których wymagana jest postać papierowa.
2.
Prowadzący sprawę dba o kompletność metadanych odnoszących się do sprawy oraz przesyłek i pism włączonych do niej, w tym:
1)
nadaje sprawie tytuł;
2)
wpisuje metadane dotyczące przesyłek i innych elementów akt sprawy, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, jeżeli nie zostały określone automatycznie, zgodnie z zestawem odpowiednich metadanych określonych w załączniku nr 1 do instrukcji;
3)
uzupełnia metadane przesyłek wpływających, jeżeli nie zostały określone automatycznie lub przez punkt kancelaryjny, zgodnie z zestawem metadanych określonych w części A załącznika nr 1 do instrukcji;
4)
wpisuje metadane dla przesyłek przeznaczonych do wysyłki, jeżeli nie zostały określone automatycznie, zgodnie z zestawem metadanych określonych w części B załącznika nr 1 do instrukcji.
3.
Zestaw metadanych opisujących sprawę określa część D załącznika nr 1 do instrukcji.
§  40.
1.
Odwzorowania cyfrowe wykonuje się, stosując odpowiednio przepisy § 16 ust. 5-11, także dla pism wewnętrznych, stanowiących część akt sprawy prowadzonej w systemie EZD, dla których na podstawie innych przepisów wymagana jest postać papierowa.
2.
Pisma, o których mowa w ust. 1, po wykonaniu odwzorowania cyfrowego przechowuje się w składzie chronologicznym, odrębnie od przesyłek wpływających, w sposób określony w § 25 ust. 1.

Rozdział  6

Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism

§  41.
1.
Akceptacja projektów pism dokonywana jest w systemie EZD, z zastrzeżeniem § 6 ust. 4 pkt 1.
2.
Przy akceptacji pism w sprawach, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, dopuszcza się wykorzystanie systemu EZD w celu akceptacji projektów pism.
3.
Akceptacja może być jednostopniowa lub wielostopniowa.
4.
Akceptacja wielostopniowa polega na wstępnym zaakceptowaniu pisma przez osobę nieupoważnioną do podpisania pisma i przesłaniu lub przekazaniu pisma do akceptacji kolejnej osobie aż do ostatecznego zaakceptowania pisma przez osobę upoważnioną do podpisania pisma.
5.
Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji nie wymaga poprawek, akceptujący akceptuje pismo.
6.
Jeżeli projekt pisma przedstawiony do akceptacji wymaga poprawek, akceptujący udziela prowadzącemu sprawę wskazówek dotyczących niezbędnych poprawek:
1)
nanosząc odpowiednie adnotacje i poprawki w postaci elektronicznej bezpośrednio na projekcie pisma lub dołączając je do projektu;
2)
ustnie;
3)
z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji, gdy czasowo nie ma dostępu do systemu EZD.
7.
Akceptujący może także, po samodzielnym dokonaniu niezbędnych poprawek, zaakceptować poprawioną przez siebie wersję pisma.
§  42.
1.
W przypadku ostatecznej akceptacji pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej poza Ministerstwo osoba upoważniona do podpisania pisma podpisuje pismo podpisem elektronicznym weryfikowanym w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji, chyba że przepisy odrębne wskazują potrzebę użycia określonego rodzaju podpisu lub dopuszczają możliwość użycia innego rodzaju podpisu.
2.
Pismo, o którym mowa w ust. 1, zachowuje się w aktach sprawy.
3.
Jeżeli pismo, o którym mowa w ust. 1, stanowi część akt sprawy, dla której w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, do akt sprawy włącza się podpisany odręcznie lub uwierzytelniony wydruk pisma w postaci elektronicznej, na którym umieszcza się informację o sposobie wysyłki - na przykład doręczenie elektroniczne.
§  43.
1.
Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci papierowej tworzy się przez podpisanie odręczne wydruku ostatecznie zaakceptowanej wersji.
2.
Wydruk, o którym mowa w ust. 1, zawiera kompletną treść pisma wraz z pełną datą (rok, miesiąc, dzień).
3.
Ostatecznej akceptacji wersji przeznaczonej do wydrukowania i wysyłki w postaci papierowej dokonuje się przez podpisanie podpisem elektronicznym, weryfikowanym w sposób określony w przepisach ustawy o informatyzacji, chyba że przepisy odrębne wskazują potrzebę użycia określonego rodzaju podpisu lub dopuszczają możliwość użycia innego rodzaju podpisu.
4.
W aktach sprawy zachowuje się wersję elektroniczną ostatecznie zaakceptowaną.
5.
Dopuszcza się włączenie do akt sprawy odwzorowania cyfrowego podpisanego odręcznie pisma przeznaczonego do wysyłki.
6.
Nie wykonuje się kolejnego egzemplarza pisma w postaci papierowej, chyba że przepisy odrębne wymagają wykonania i przechowania w Ministerstwie takiego egzemplarza. Kolejny egzemplarz przechowuje się we właściwym składzie chronologicznym.
7.
Jeżeli pismo przeznaczone do wysyłki w postaci papierowej stanowi część akt sprawy, dla której w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, sporządza się co najmniej dwa egzemplarze pisma, przy czym jeden z nich włącza się do akt sprawy. Na egzemplarzu pisma włączonym do akt sprawy umieszcza się informację o dacie wysyłki, a także o sposobie wysyłki (na przykład list polecony, list priorytetowy) lub osobistym jej doręczeniu.
8.
Punkt kancelaryjny potwierdza na egzemplarzu pisma, o którym mowa w ust. 7, dokonanie wysłania przesyłki poprzez umieszczenie na niej numeru z rejestru przesyłek wychodzących.
§  44.
Pisma przeznaczone do wysyłki w postaci elektronicznej mogą być wysłane:
1)
automatycznie, po ich podpisaniu podpisem elektronicznym;
2)
przez punkt kancelaryjny.
§  45.
Punkt kancelaryjny dokonując wysyłki:
1)
odnotowuje w systemie EZD sposób wysłania przesyłki (na przykład list polecony, list priorytetowy, doręczenie elektroniczne) i uzupełnia inne metadane odnoszące się do przesyłki, jeżeli nie zostały określone automatycznie lub przez prowadzącego sprawę;
2)
przekazuje przesyłki bezpośrednio do adresatów, do punktu wymiany korespondencji międzyresortowej lub dostawcy usługi pocztowej.
§  46.
1.
W Ministerstwie prowadzi się rejestr przesyłek wychodzących, zawierający w szczególności następujące informacje:
1)
liczbę porządkową;
2)
datę wysyłki do adresatów bezpośrednio, za pośrednictwem dostawcy usługi pocztowej lub punktu wymiany korespondencji międzyresortowej;
3)
nazwę adresata, do którego wysłano przesyłkę; w przypadku przesyłek kierowanych do wielu adresatów dopuszcza się nadanie nazwy zbiorowej charakteryzującej łącznie adresatów;
4)
znak sprawy wysyłanego pisma lub inne oznaczenie;
5)
sposób wysyłki (na przykład list zwykły, polecony, faks, ESP, poczta elektroniczna).
2.
Rejestr przesyłek wychodzących prowadzony w postaci elektronicznej umożliwia:
1)
sortowanie listy przesyłek wychodzących według informacji, o których mowa w ust. 1;
2)
wydrukowanie listy przesyłek wychodzących zawierającej wszystkie lub wybrane informacje, o których mowa w ust. 1 oraz na każdej stronie - daty wydruku;
3)
zapisanie całości lub części rejestru w formacie danych umożliwiającym późniejsze wyodrębnienie informacji, o których mowa w ust. 1.

Rozdział  7

Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego

§  47.
1.
Dla dokumentacji w postaci elektronicznej w systemie EZD funkcję archiwum zakładowego spełnia system EZD.
2.
Dokumentację w postaci elektronicznej spraw zakończonych, uznaje się za dokumentację archiwum zakładowego po upływie pełnych dwóch lat kalendarzowych, licząc od dnia pierwszego stycznia roku następującego po roku, w którym sprawa została zakończona.
3.
Przekazywanie dokumentacji w postaci elektronicznej w systemie EZD polega na przejęciu nadzoru nad nią w tym systemie poprzez przekazanie archiwiście uprawień komórki organizacyjnej do zarządzania dokumentacją w postaci elektronicznej, w szczególności do:
1)
udostępniania dokumentacji tworzącej akta spraw i ich nietworzącej;
2)
przeprowadzania procedury brakowania dokumentacji niearchiwalnej;
3)
uzupełniania metadanych, jeśli zachodzi taka potrzeba.
4.
Przekazanie uprawnień, o których mowa w ust. 3, może następować automatycznie po upływie okresu, o którym mowa w ust. 2.
5.
Po przekazaniu uprawnień, o których mowa w ust. 3, przekazująca komórka organizacyjna nadal może zachować dostęp do wytworzonej i zgromadzonej przez siebie w systemie EZD dokumentacji w postaci elektronicznej, ale nie może:
1)
dokonywać zmian w danych i metadanych;
2)
udostępniać jej innym komórkom organizacyjnym.
6.
System EZD odnotowuje automatycznie datę przekazania uprawnień, o których mowa w ust. 3.
§  48.
1.
Dokumentacja elektroniczna na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informatycznych nośników danych, których zawartość skopiowano do systemu EZD lub systemów dziedzinowych, kwalifikowana jest do kategorii Bc i brakowana w trybie i na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2b ustawy archiwalnej.
2.
Dokumentację elektroniczną na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informatycznych nośników danych, których zawartości nie skopiowano do systemu EZD lub systemów dziedzinowych, przekazuje się do archiwum zakładowego, po upływie pełnych dwóch lat kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku, dla którego powstał zbiór przesyłek w składzie.
3.
Każdy informatyczny nośnik danych przekazywany ze składu informatycznych nośników danych do archiwum zakładowego powinien być trwale oznakowany w sposób pozwalający na jego identyfikację.
4.
Spis zdawczo-odbiorczy nośników, o których mowa w ust. 2, powinien zawierać:
1)
dane odnoszące się do całego spisu:
a)
pełną nazwę Ministerstwa i komórki organizacyjnej przekazującej nośniki,
b)
datę przekazania spisu;
c)
imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej odpowiadającej za skład informatycznych nośników danych,
d)
imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,
e)
imię, nazwisko i podpis archiwisty przyjmującego nośniki;
2)
dane odnoszące się do każdej pozycji w spisie:
a)
liczbę porządkową,
b)
oznaczenie nośnika, o którym mowa w ust. 3,
c)
określenie typu nośnika,
d)
odpowiednio znak sprawy lub symbol klasyfikacyjny, z którym powiązany jest nośnik,
e)
numer seryjny nośnika, jeśli występuje.
§  49.
1.
Dokumentację w postaci nieelektronicznej, zgromadzoną w składzie chronologicznym, po upływie pełnych dwóch lat kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku, dla którego powstał zbiór dokumentów w składzie, przekazuje się do archiwum zakładowego.
2.
Przekazanie dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, do archiwum zakładowego polega na ich przekazaniu na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego zawierającego co najmniej następujące elementy:
1)
dane odnoszące się do całego spisu:
a)
pełną nazwę Ministerstwa i komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
b)
informację, z jakiego rodzaju składu chronologicznego dokumentacja pochodzi,
c)
datę przekazania spisu,
d)
imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,
e)
imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej odpowiadającej za skład chronologiczny,
f)
imię, nazwisko i podpis archiwisty przyjmującego dokumentację;
2)
dane odnoszące się do każdej pozycji w spisie:
a)
liczbę porządkową,
b)
informację o skrajnych identyfikatorach dokumentów,
c)
rok rejestracji w systemie EZD dokumentów umieszczonych w pudle lub paczce.
§  50.
1.
W przypadku dokumentacji będącej częścią akt spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, teczki aktowe, w których przechowywana jest dokumentacja, przekazuje się do archiwum zakładowego nie później niż po upływie pełnych dwóch lat kalendarzowych, licząc od pierwszego stycznia roku następującego po roku zakończenia spraw, w trybie i na warunkach, określonych w instrukcji. Jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do bieżącej pracy można ją pozostawić w komórce organizacyjnej, wyłącznie na zasadzie jej wypożyczenia z archiwum zakładowego.
2.
Przekazanie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, polega na jej przekazaniu do archiwum zakładowego na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego zawierającego co najmniej następujące elementy:
1)
dane odnoszące się do całego spisu:
a)
pełną nazwę Ministerstwa i komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
b)
imię, nazwisko i podpis pracownika, który przygotował spis,
c)
imię, nazwisko i podpis kierownika komórki organizacyjnej przekazującej dokumentację,
d)
imię, nazwisko i podpis archiwisty przyjmującego dokumentację,
e)
datę przekazania spisu;
2)
dane odnoszące się do każdej pozycji w spisie:
a)
liczbę porządkową,
b)
część znaku sprawy, to jest oznaczenie komórki organizacyjnej i symbol klasyfikacyjny z JRWA, a w przypadku wydzielania określonych spraw z danej klasy w JRWA w osobne zbiory, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw,
c)
tytuł teczki złożony z pełnego hasła klasyfikacyjnego z JRWA i informacji o rodzaju dokumentacji (na przykład pisma, faktury, wnioski, skargi, noty księgowe, umowy, opinie, notatki) występującej w teczce,
d)
rok założenia teczki aktowej,
e)
rocznych dat skrajnych, na które składają się rok najwcześniejszego i najpóźniejszego pisma w teczce aktowej,
f)
liczbę tomów jednej teczki aktowej przekazanych w ramach danej pozycji spisu,
g)
oznaczenie kategorii archiwalnej.
3.
Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się odrębnie dla materiałów archiwalnych i odrębnie dla dokumentacji niearchiwalnej.
4.
Uwzględniając odrębność spisów, o której mowa w ust. 3, sporządza się oddzielne spisy dla specyficznych rodzajów dokumentacji (na przykład dla dokumentacji technicznej, audiowizualnej, osobowej), jeżeli wynika to z potrzeb Ministerstwa, lub zaleceń dyrektora właściwego archiwum państwowego lub jeśli dane wymienione w ust. 2 pkt 2 są niewystarczające dla opisania tych rodzajów dokumentacji.
5.
Spis zdawczo-odbiorczy jest sporządzany w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej.
6.
Spis zdawczo-odbiorczy sporządzany jest w postaci papierowej, jeżeli system teleinformatyczny archiwum zakładowego nie posiada właściwych funkcji.
7.
Przekazanie spisu zdawczo-odbiorczego w postaci elektronicznej następuje:
1)
w systemie teleinformatycznym archiwum zakładowego, jeśli system ten posiada taką funkcję, albo
2)
na oznaczonym w sposób jednoznaczny informatycznym nośniku danych.
8.
Spis zdawczo-odbiorczy w postaci papierowej sporządza się w przypadku, o którym mowa w ust. 6:
1)
w czterech egzemplarzach dla materiałów archiwalnych;
2)
w trzech egzemplarzach dla dokumentacji niearchiwalnej.
9.
Oprócz spisów zdawczo-odbiorczych w postaci papierowej, o których mowa w ust. 8, archiwum zakładowe może wymagać przekazania także dokumentu elektronicznego, który służył do przygotowania ich wydruku. Dokument taki stanowi jedynie materiał pomocniczy i nie może być uznawany za dane.
§  51.
1.
Dokumentację spraw zakończonych przekazywaną do archiwum zakładowego porządkuje prowadzący sprawę lub wyznaczony w danej komórce organizacyjnej pracownik.
2.
Uporządkowanie dokumentacji w postaci elektronicznej w systemie EZD polega na:
1)
sprawdzeniu kompletności akt spraw;
2)
uzupełnieniu akt spraw o brakujące przesyłki lub pisma;
3)
przyporządkowaniu do klasy z JRWA dokumentacji nietworzącej akt spraw, jeżeli wcześniej tego nie dopełniono;
4)
uzupełnieniu metadanych przesyłek i spraw, jeżeli wcześniej tego nie dopełniono;
5)
sprawdzeniu czy odnotowano zakończenie sprawy przy każdej sprawie zakończonej.
3.
Uporządkowanie dokumentacji przekazywanej ze składu chronologicznego do archiwum zakładowego polega na:
1)
pozostawieniu jej w układzie niezmienionym;
2)
umieszczeniu jej w pudłach lub paczkach;
3)
opisaniu pudeł lub paczek umieszczając:
a)
pełną nazwę Ministerstwa oraz pełną nazwę komórki organizacyjnej, w której utworzono skład chronologiczny - na środku u góry,
b)
oznaczenie roku rejestracji w systemie EZD dokumentów znajdujących się w pudle lub paczce - pod nazwą komórki organizacyjnej,
c)
informację, czy jest to dokumentacja, dla której dokonano pełnego odwzorowania cyfrowego, lub też czy jest to dokumentacja, dla której takiego odwzorowania nie wykonano lub wykonano je częściowo - pod oznaczeniem roku,
d)
informację, z jakiego składu chronologicznego pochodzi dokumentacja - pod informacją, o której mowa w lit. c,
e)
skrajne identyfikatory przesyłek, o których mowa w instrukcji - pod informacją, o której mowa w lit. d;
4)
w przypadku dokumentacji, dla której nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, usunięciu części metalowych i plastikowych (na przykład spinaczy, zszywek, wąsów, koszulek).
4.
Uporządkowanie akt w postaci nieelektronicznej polega na:
1)
w odniesieniu do materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej, o okresie przechowywania dłuższym niż 10 lat:
a)
ułożeniu dokumentacji wewnątrz teczek w kolejności spisu spraw, począwszy od numeru 1 na górze teczki, a w obrębie spraw - chronologicznie, przy czym poszczególne sprawy można rozdzielić papierowymi okładkami,
b)
wyłączeniu zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek i pism,
c)
odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw,
d)
usunięciu z dokumentacji części metalowych i folii (na przykład spinaczy, zszywek, wąsów, koszulek),
e)
umieszczeniu dokumentacji w wiązanych teczkach aktowych z tektury bezkwasowej (w przypadku akt osobowych dopuszcza się koperty) o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby - w pudłach, przy czym jeżeli grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych,
f)
ponumerowaniu stron materiałów archiwalnych zwykłym miękkim ołówkiem, przez naniesienie numeru strony w prawym górnym rogu; liczbę stron w danej teczce podaje się na wewnętrznej części tylnej okładki w formie zapisu: "Niniejsza teczka zawiera... stron kolejno ponumerowanych. [miejscowość, data, podpis osoby porządkującej i paginującej akta]",
g)
opisaniu teczek zgodnie z przepisami instrukcji,
h)
ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z JRWA;
2)
w odniesieniu do pozostałej dokumentacji niearchiwalnej:
a)
odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw,
b)
umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby - w pudłach, lub umieszczeniu dokumentacji bezpośrednio w paczkach lub pudłach, przy czym gdy grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych,
c)
opisaniu teczek zgodnie z przepisami instrukcji,
d)
ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z JRWA.
§  52.
1.
Każda teczka aktowa zawierająca dokumentację spraw zakończonych w postaci nieelektronicznej, powinna być opisana.
2.
Opis umieszczony na okładce teczki aktowej składa się z następujących elementów:
1)
pełnej nazwy Ministerstwa oraz komórki organizacyjnej, która wytworzyła dokumentację - na środku u góry;
2)
części znaku sprawy, to jest oznaczenia komórki organizacyjnej oraz symbolu klasyfikacyjnego z JRWA, a w przypadku, o którym mowa w § 31 ust. 6, dodatkowo numeru sprawy, który stał się podstawą wydzielenia grupy spraw - po lewej stronie nad nazwą komórki organizacyjnej;
3)
kategorii archiwalnej, a w przypadku kategorii B - również okresu przechowywania dokumentacji występującej w teczce - na środku;
4)
tytułu teczki, złożonego z pełnego hasła klasyfikacyjnego JRWA i informacji o rodzaju akt, znajdujących się w teczce - na środku;
5)
roku założenia teczki aktowej - pod tytułem;
6)
rocznych dat skrajnych, na które składają się rok najwcześniejszego i najpóźniejszego pisma w teczce aktowej - pod rokiem założenia teczki aktowej;
7)
numeru tomu, jeżeli akta spraw porządkowane do tego samego symbolu klasyfikacyjnego z JRWA w danym roku obejmują kilka teczek - pod rocznymi datami skrajnymi.
3.
W przypadku teczek aktowych, o których mowa w § 36:
1)
pkt 4 - tytuł teczki uzupełnia się o nazwę przedmiotu lub podmiotu wydzielonych spraw, a także wszystkie kolejne numery spraw, do których przyporządkowane zostały akta umieszczone w teczce;
2)
pkt 5 - tytuł teczki uzupełnia się o informacje identyfikujące teczkę zbiorczą (na przykład imię i nazwisko pracownika w przypadku akt osobowych);
3)
pkt 6 - zamiast części znaku sprawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 zamieszcza się pełny znak sprawy i tytuł teczki uzupełnia się o tytuł sprawy.
§  53.
Po przekazaniu do archiwum zakładowego dokumentacji zgodnie z § 50, zamieszczoną w systemie EZD dokumentację będącą częścią akt spraw, dla których w ramach wskazania wyjątku od podstawowego sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw ustalono, że czynności kancelaryjne oraz ich dokumentowanie wykonuje się w postaci nieelektronicznej, przekazuje się archiwiście zgodnie z § 47 ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 5.
§  54.
1.
W przypadku wyjęcia akt sprawy z teczki aktowej należy w ich miejsce włożyć kartę zastępczą, zawierającą znak sprawy, jej przedmiot, nazwę komórki organizacyjnej lub nazwisko pracownika wypożyczającego akta, lub nazwę i adres jednostki organizacyjnej, do której akta sprawy wysłano oraz planowany termin zwrotu.
2.
Dopuszcza się wykonanie kopii wyjmowanych akt sprawy.

Rozdział  8

Postępowanie z dokumentacją w przypadku ustania działalności Ministerstwa, jego reorganizacji lub zmiany dotyczącej zakresu obowiązków pracownika

§  55.
1.
W przypadku wszczęcia postępowania zmierzającego do ustania działalności Ministerstwa albo do jego reorganizacji prowadzącej do powstania nowej jednostki organizacyjnej, Dyrektor Generalny Ministerstwa zawiadamia o tym dyrektora właściwego archiwum państwowego.
2.
W przypadku przejęcia części lub całości zadań zreorganizowanej komórki organizacyjnej przez inną komórkę, kierownik komórki zreorganizowanejprzekazuje protokolarniekierownikowi komórki przejmującej zadania:
1)
akta spraw niezakończonych w postaci elektronicznej w systemie EZD z pełnymi uprawnieniami do zarządzania aktami sprawy;
2)
akta spraw niezakończonych w postaci nieelektronicznej.
3.
Komórka organizacyjna, która przejęła dokumentację spraw niezakończonych, dokonuje ich ponownego zarejestrowania, zgodnie z § 35 ust. 3.
4.
Pozostała dokumentacja jest przekazywana niezwłocznie do archiwum zakładowego, w trybie i na warunkach, o których mowa w instrukcji.
5.
Pracownik, który kończy pracę w Ministerstwie lub pracownik przeniesiony do pracy w innej komórce organizacyjnej, a także pracownik, który w ramach komórki organizacyjnej otrzymał nowy zakres obowiązków, jest obowiązany przekazać:
1)
protokolarnie pracownikowi przejmującemu jego dotychczasowe obowiązki służbowe lub bezpośredniemu przełożonemu:
a)
akta spraw niezakończonych w postaci elektronicznej w systemie EZD, z pełnymi uprawnieniami do zarządzania aktami sprawy;
b)
akta spraw niezakończonych w postaci nieelektronicznej;
2)
pozostałą dokumentację niezwłocznie do archiwum zakładowego w trybie i na warunkach, o których mowa w instrukcji.

Załącznik Nr  1

A - Struktura metadanych opisujących przesyłkę wpływającą

(zestaw minimalny)
Lp.Nazwa elementuSposób zapisuWymagalność*Powtarzalność
1Oznaczenie nadawcy przesyłki, w tym:tak
1anazwa nadawcy niebędącego osobą fizycznątekstwymagane, jeżeli nie określono 1bnie
1bnazwisko i imiona osoby fizycznej (odpowiedniki cech informacyjnych wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imionwymagane, jeżeli nie określono 1anie
2Adres nadawcy, o którym mowa w pkt 1, a w tym:nie
2akod pocztowytekstopcjonalnenie
2bmiejscowość (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstwymaganenie
2culica (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
2dbudynek (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
2elokal (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
2fskrytka pocztowa (nr skrytki w urzędzie pocztowym)tekstopcjonalnenie
2gkrajtekstwymaganenie
2he-mail (adres poczty elektronicznej)tekstopcjonalnetak
3Data widniejąca na piśmiedata w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia;

dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana

wymaganenie
4Data nadania przesyłkidata w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia;

dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana

opcjonalnenie
5Data wpływu przesyłkidata w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dniawymaganenie
6Data i czas wykonania rejestracji dokumentu w systemie EZD (zapisywana automatycznie)Data i czas w formacie RRRR-MM- DDThh:mm:ss, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry miesiąca, DD to dwie cyfry dnia, hh to dwie cyfry godziny, mm to dwie cyfry minut, ss to dwie cyfry sekund, na przykład 1997-07-16T19:20:30wymaganenie
7Oznaczenie rodzaju dokumentu na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika rodzajów dokumentów (na przykład pismo, faktura, wniosek, skarga, nota księgowa, umowa, opinia, notatka itd.)tekstopcjonalnetak
8Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentutekst bez spacji i znaków:

(\) - ukośnik lewy

(/) - ukośnik prawy

(*) - gwiazdka

(?) - znak zapytania

(:) - dwukropek

(=) - znak równości

(,) - przecinek

(;) - średnik

wymaganenie
9Tytuł - zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań do Euro 2012, projekt instrukcji kancelaryjnej, notatka z wyjazdu do Brukseli, faktura za wywóz nieczystości)tekstwymaganenie
10Dostęp - określenie dostępumożliwe wartości:

publiczny - dostępny w całości, publiczny - dostępny częściowo, niepubliczny

wymaganenie
11Liczba załącznikówliczba naturalnaopcjonalnenie
12Formattekst - nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentuwymagane dla dokumentów elektronicznychnie
13Uwagi - dodatkowe informacje dotyczące rejestrowanej przesyłki wpływającej (na przykład skan tylko 1 strona - razem ponad 500 stron, załącznik - kalendarz w formacie większym niż A3, załączona płyta CD zapisane 500 MB, załączony film na płycie DVD)tekstopcjonalnetak
14Typ (wg Dublin Core Metadata Initiative. Type Vocabulary) http://dublincore.org/documents/dcmi-type-vocabulary/

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie z art. 5 ust. 2a ustawy archiwalnej

możliwe wartości:

Collection (nieuporządkowany zbiór danych),

Dataset (uporządkowany zbiór danych),

MovingImage (obraz ruchomy),

PhysicalObject (obiekt fizyczny), Software (oprogramowanie),

Sound (dźwięk),

StillImage (obraz nieruchomy),

Text (tekst) - oznacza tekst złożony z wyrazów przeznaczonych do czytania niezależnie od sposobu utrwalenia, w tym pismo wydrukowane na papierze, odbitkę fotograficzną tekstu, tekst zapisany zarówno w pliku rastrowym, jak i tekstowym; zaleca się wpisywanie wartości domyślnej oznaczenia typu =text

wymaganenie
15Sposób dostarczenia na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika (na przykład list zwykły, list polecony, goniec, poczta elektroniczna, elektroniczna skrzynka podawcza itd.)tekstopcjonalnenie
16Znak nadany przesyłce przez nadawcętekstwymagane, jeżeli jestnie

B - Struktura metadanych opisujących przesyłkę wychodzącą

(zestaw minimalny)
Lp.Nazwa elementuSposób zapisuWymagalność*Powtarzalność
1Oznaczenie odpowiedzialności za treść przesyłki, w tymtak
1aimię i nazwisko pracownika dokonującego czynności w systemie EZD (przygotowanie projektu pisma, akceptacja pisma)tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)wymaganenie
1bstanowisko pracownika dokonującego czynności w systemie, o których mowa w 1atekst

(zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)

wymaganenie
2Oznaczenie adresata, w tym:tak
2anazwa adresata niebędącego osobą fizycznątekstwymagane, jeżeli nie określono 2bnie
2bnazwisko i imiona osoby fizycznej (odpowiedniki cech informacyjnych wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imionwymagane, jeżeli nie określono 2anie
3Adres adresata, o którym mowa w pkt 2, a w tym:nie
3akod pocztowytekstopcjonalnenie
3bmiejscowość (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstwymaganenie
3culica (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
3dbudynek (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
3elokal (odpowiedniki cechy informacyjnej wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji)tekstopcjonalnenie
3fskrytka pocztowa (nr skrytki w urzędzie pocztowym)tekstopcjonalnenie
3gkrajtekstwymaganenie
3he-mail (adres poczty elektronicznej)tekstopcjonalnetak
4Data widniejąca na piśmiedata w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia;

dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana

wymaganenie
5Data nadania przesyłkidata w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry arabskie miesiąca, DD to dwie cyfry dnia;

dopuszcza się podanie niepełnej daty, na przykład tylko RRRR albo RRRR-MM, jeżeli dokładna data nie jest znana

opcjonalnenie
6Oznaczenie rodzaju dokumentu na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika rodzajów dokumentów (na przykład pismo, faktura, wniosek, skarga, nota księgowa, umowa, opinia, notatka itd.)tekstopcjonalnetak
7Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentutekst bez spacji i znaków:

(\) - ukośnik lewy

(/) - ukośnik prawy

(*) - gwiazdka

(?) - znak zapytania

(:) - dwukropek

(=) - znak równości

(,) - przecinek

(;) - średnik

wymaganenie
8Tytuł - zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań do Euro 2012, projekt instrukcji kancelaryjnej, notatka z wyjazdu do Brukseli, faktura za wywóz nieczystości)tekstwymaganenie
9Dostęp - określenie dostępumożliwe wartości:

publiczny - dostępny w całości,

publiczny - dostępny częściowo,

niepubliczny

wymaganenie
10Liczba załącznikówliczba naturalnaopcjonalnenie
11Formattekst - nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentuwymagane dla dokumentów elektronicznychnie
12Uwagi - dodatkowe informacje dotyczące rejestrowanej przesyłkitekstopcjonalnetak
13Typ (wg Dublin Core Metadata Initiative. Type Vocabulary) http://dublincore.org/documents/dcmi-type-vocabulary/

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy archiwalnej

możliwe wartości:

Collection (nieuporządkowany zbiór danych),

Dataset (uporządkowany zbiór danych),

MovingImage (obraz ruchomy),

PhysicalObject (obiekt fizyczny),

Software (oprogramowanie),

Sound (dźwięk),

StillImage (obraz nieruchomy),

Text (tekst) - oznacza tekst złożony z wyrazów przeznaczonych do czytania niezależnie od sposobu utrwalenia, w tym

wymaganenie
pismo wydrukowane na papierze, odbitkę fotograficzną tekstu, tekst zapisany zarówno w pliku rastrowym, jak i tekstowym; zaleca się wpisywanie wartości domyślnej oznaczenia typu =text
14Sposób wysyłki na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika (na przykład list zwykły, list polecony, goniec, poczta elektroniczna, elektroniczna skrzynka podawcza itd.)tekstwymaganenie

C - Struktura metadanych opisujących elementy akt sprawy niebędące przesyłkami

(zestaw minimalny)
Lp.Nazwa elementuSposób zapisuWymagalność*Powtarzalność
1Oznaczenie odpowiedzialności za treśćtak
1aimię nazwisko pracownika dokonującego czynności w systemie EZD (przygotowanie projektu pisma, przygotowanie notatki, opinii, stanowiska, akceptacją pisma)tekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)wymaganenie
1bstanowisko pracownika dokonującego czynności w systemie, o których mowa w latekst (zaleca się automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)wymaganenie
2Data i czas włączenia do akt sprawy w systemie EZD (zapisywana automatycznie)data i czas w formacie RRRR-MM- DDThh:mm:ss, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry miesiąca, DD to dwie cyfry dnia, hh to dwie cyfry godziny, mm to dwie cyfry minut, ss to dwie cyfry sekund, na przykład 1997-07-16T19:20:30wymaganenie
3Oznaczenie rodzaju dokumentu na podstawie zdefiniowanego i zatwierdzonego słownika rodzajów dokumentów (na przykład pismo, notatka, opinia, prezentacja itd.)tekstopcjonalnetak
4Nadany automatycznie unikatowy w całym systemie EZD identyfikator dokumentutekst bez spacji i znaków:

(\) - ukośnik lewy

(/) - ukośnik prawy

(*) - gwiazdka

(?) - znak zapytania

(:) - dwukropek

(=) - znak równości

(,) - przecinek

(;) - średnik

wymaganenie
5Tytuł - zwięzłe określenie odnoszące się do treści dokumentu (na przykład sprawozdanie z przygotowań do Euro 2012, projekt instrukcji kancelaryjnej, notatka z wyjazdu do Brukseli, faktura za wywóz nieczystości)tekstwymaganenie
6Dostęp - określenie dostępumożliwe wartości:

publiczny - dostępny w całości,

publiczny - dostępny częściowo,

niepubliczny

wymaganenie
7Formattekst - nazwa formatu danych zastosowanego przy tworzeniu dokumentuwymagane dla dokumentów elektronicznychnie
8Typ (wg Dublin Core Metadata Initiative. Type Vocabulary) http://dublincore.org/documents/dcmi-type-vocabulary/

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy archiwalnej

możliwe wartości:

Collection (nieuporządkowany zbiór danych),

Dataset (uporządkowany zbiór danych),

MovingImage (obraz ruchomy),

PhysicalObject (obiekt fizyczny),

Software (oprogramowanie),

Sound (dźwięk),

StillImage (obraz nieruchomy),

Text (tekst) - oznacza tekst złożony ze słów przeznaczonych do czytania niezależnie od sposobu utrwalenia, w tym pismo wydrukowane na papierze, odbitkę fotograficzną tekstu, tekst zapisany zarówno w pliku rastrowym, jak i tekstowym; zaleca się wpisywanie wartości domyślnej oznaczenia typu =text

wymaganenie

D - Struktura metadanych opisujących sprawę

(zestaw minimalny)
Lp.Nazwa elementuSposób zapisuWymagalność*Powtarzalność
1Oznaczenie odpowiedzialności za treśćtak
laimię i nazwisko pracownika zakładającego sprawętekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)wymagane, jeżeli nie określono 1bnie
lbimię i nazwisko pracownika prowadzącego sprawętekst zapisany w sposób umożliwiający automatyczne rozdzielenie nazwiska i imion (automatyczne wpisywanie na podstawie zidentyfikowanego w systemie EZD użytkownika)wymagane, jeżeli nie określono 1atak
2Data i czas założenia sprawy w systemie EZD (zapisywana automatycznie)data i czas w formacie RRRR-MM- DDThh:mm:ss, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry miesiąca, DD to dwie cyfry dnia, hh to dwie cyfry godziny, mm to dwie cyfry minut, ss to dwie cyfry sekund, na przykład 1997-07-16T19:20:30wymaganenie
3Data i czas ostatniego elementu akt sprawy (zapisywana automatycznie najpóźniejsza z dat spośród dat wymienionych w częściach A, B lub C załącznika)data i czas w formacie RRRR-MM-DD, gdzie RRRR to cztery cyfry roku, MM to dwie cyfry miesiąca, DD to dwie cyfry dnia, na przykład 1997-07-16wymagane w momencie eksportu danych do paczki archiwalnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2c ustawy archiwalnejnie
4Znak sprawy

(zapisywany automatycznie po wybraniu właściwej

pozycji JRWA)

zgodnie z zasadami określonymi w instrukcjiwymaganenie
5Tytuł - zwięzłe określenie odnoszące się do treści sprawy (na przykład przygotowanie projektu instrukcji kancelaryjnej, wyjazd do Brukseli na ..., przygotowanie umowy na wywóz nieczystości)tekstwymaganenie
6Dostęp - określenie dostępu (automatyczne przyporządkowanie odpowiedniej wartości na podstawie metadanych dokumentów elektronicznych znajdujących się w aktach sprawy)możliwe wartości:

publiczny - dostępny w całości, publiczny - dostępny częściowo, niepubliczny

wymagane w momencie eksportu danych do paczki archiwalnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2c ustawy archiwalnejnie
7Formatustalona wartość

"Multipart/Fleader-Set"

wymagane w momencie eksportu danych do paczki archiwalnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2c ustawy archiwalnejnie
8Typ (wg Dublin Core Metadata Initiative. Type Vocabulary) http://dublincore.org/documents/dcmi-type-vocabulary/

zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 5 ust. 2a ustawy archiwalnej

ustalona wartość:

Collection (nieuporządkowany zbiór danych)

wymagane w momencie eksportu danych do paczki archiwalnej, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 2c ustawy archiwalnejnie
9OpisTekstopcjonalnyNie

* Wymagalność elementu metadanych oznacza obowiązek jego określenia, jeżeli to określenie jest możliwe.

Załącznik Nr  2

Minimalne wymagania techniczne dla odwzorowań cyfrowych

Rodzaj skanowanego dokumentuMinimalna rozdzielczośćMinimalna ilość bitów na pikselZalecany formatKompresja
teksty drukowane czarno-białe lub takie, w których kolor nie ma znaczenia*), format A4 do A3150 dpi1 bit (czarno-białe)wielostronicowy TIFF

wielostronicowy

PDF

CCITT G4 lub inna bezstratna
rękopisy A4 do A3200 dpi8-bitowa skala szarościwielostronicowy TIFF wielostronicowy PDFLZW lub inna bezstratna
fotografie czarno-białe (jeżeli załączone osobno)2500 pikseli na dłuższym boku8-bitowa skala szarości lub kolor 24-bitJPG≥ 50%
teksty drukowane -czarno-białe, mniejsze niż A41600 pikseli na dłuższym boku lub 200 dpi (wybór tego, co da większą jakość)1 bitwielostronicowy TIFF wielostronicowy PDFCCITT G4 lub inna bezstratna
rękopisy mniejsze niż A41600 pikseli na dłuższym boku lub 200 dpi (wybór tego, co da większą jakość)8-bitowa skala szarościwielostronicowy TIFF wielostronicowy PDFLZW lub inna bezstratna
materiały wielkoformatowe większe od A3 (na przykład plakaty, mapy)200 dpiDobór w zależności od znaczenia koloru lub odcieni szarościJPG

DJVU

≥ 50%
teksty drukowane, w których kolor ma znaczenie**)200 dpi8 bit - kolorwielostronicowy TIFF wielostronicowy PDFLZW lub inna bezstratna
fotografia kolorowa2500 pikseli na dłuższym boku24 bit - kolorJPG>≥ 50%
*) To znaczy, że kolor nie ma znaczenia dla zrozumienia treści, na przykład gdy cały tekst jest w jednym kolorze, a jedynie nagłówki, stopki, pieczątki, podpisy itp. są w innym kolorze.

**) Na przykład fragmenty istotne dla zrozumienia treści są wyróżnione kolorem, tekst zawiera kolorowe rysunki itp.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1267).