Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki audytora wewnętrznego oraz Karty audytu wewnętrznego w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dz.Urz.PKRUS.2016.8
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 8
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 29 marca 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia Kodeksu etyki audytora wewnętrznego oraz Karty audytu wewnętrznego w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
ZAŁĄCZNIK
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
z dnia 29 listopada 2013 r.
W KASIE ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
I.
Wstęp
Wstęp
2. Przez użyte w Karcie audytu wewnętrznego określenia należy rozumieć:
1) jednostki organizacyjne Kasy - Centralę, oddziały regionalne, placówki terenowe;
2) komórki organizacyjne - biuro, zespół, wydział, referat, stanowisko pracy, wieloosobowe stanowisko pracy.
II.
Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego
Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego
2. Ogólnym celem prowadzenia audytu wewnętrznego jest przysparzanie wartości i usprawnianie funkcjonowania Kasy.
3. Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawiać w ramach działalności jednostki organizacyjnej Kasy oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, mających na celu eliminowanie lub ograniczanie takiego ryzyka.
4. Audyt wewnętrzny jest realizowany jako zadania zapewniające oraz czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają czynności o charakterze zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie naruszają zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.
5. Zadania zapewniające mają na celu dostarczenie niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej poprzez ocenę dowodów, dokonywaną przez audytorów wewnętrznych w celu dostarczenia niezależnej opinii lub wniosków na temat jednostki organizacyjnej Kasy, operacji, funkcji, procesu, systemu lub innego zagadnienia.
6. Czynności doradcze to działania, których charakter i zakres jest uzgodniony z kierownikiem jednostki, a ich celem jest przede wszystkim usprawnienie funkcjonowania jednostek organizacyjnych Kasy. Forma czynności doradczych jest dostosowana do specyfiki obszaru objętego działaniami. Czynności doradcze mogą być podejmowane na wniosek kierownika jednostki lub z inicjatywy Dyrektora Biura Audytu.
7. W ramach audytu wewnętrznego są przeprowadzane czynności sprawdzające służące dokonaniu oceny sposobu wdrożenia i skuteczności wydanych zaleceń.
8. Zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego określają odrębne przepisy.
III.
Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
1) jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności Kasy;
2) ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów i materiałów, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
3) ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń Kasy z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;
4) ma prawo żądać od pracowników komórek organizacyjnych informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
5) może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania Kasy;
6) nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej, ale poprzez ustalenia i zlecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga kierownika jednostki organizacyjnej Kasy we właściwej realizacji tych procesów;
7) nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa;
8) nie może przyjmować takich zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres działania operacyjnego jednostki organizacyjnej Kasy;
9) w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli.
IV.
Niezależność
Niezależność
1) podlega bezpośrednio Prezesowi Kasy;
2) jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań;
3) postępuje zgodnie z przepisami prawa, Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego i Kodeksem etyki oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
2. Audytor wewnętrzny:
1) podlega bezpośrednio Dyrektorowi Biura Audytu;
2) jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań;
3) postępuje zgodnie z przepisami prawa, Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego i Kodeksem etyki oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
3. Audytor wewnętrzny nie może być narażony na jakiekolwiek próby narzucenia zakresu audytu, wpływania na sposób wykonywania pracy i informowania o jej wynikach.
V.
Zakres audytu wewnętrznego
Zakres audytu wewnętrznego
1) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;
2) ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;
3) ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy;
4) ocenę zabezpieczenia mienia jednostki organizacyjnej Kasy;
5) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki organizacyjnej Kasy;
6) przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki organizacyjnej Kasy z planowanymi wynikami i celami;
7) ocenę dostosowania działań jednostki organizacyjnej Kasy do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.
2. Audyt wewnętrzny obejmuje także wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie funkcjonowania Kasy.
3. Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary działania Kasy.
4. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Kierownik jednostki organizacyjnej Kasy powinien być niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
5. Audyt wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
VI.
Sprawozdawczość
Sprawozdawczość
2. Sposób i tryb przekazania sprawozdania określają odrębne przepisy.
3. Do końca roku audytor wewnętrzny w porozumieniu z Prezesem Kasy przygotowuje plan audytu na rok następny.
4. Audytor wewnętrzny, w terminie do końca stycznia sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
5. Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu audytor wewnętrzny dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, wówczas ma obowiązek o tym fakcie zawiadomić Prezesa Kasy.
VII.
Zarządzenie działalnością Biura Audytu
Zarządzenie działalnością Biura Audytu
2. Dyrektor Biura Audytu reprezentuje Biuro Audytu zarówno wobec pracowników Kasy, jak i osób nie będących pracownikami Kasy.
3. Dyrektor Biura Audytu j est odpowiedzialny za:
1) rzetelne i profesjonalne wykonanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu jak również zadań pozaplanowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego i uznaną praktyką;
2) zapewnienie, że Biuro Audytu nie ponosi bezpośredniej odpowiedzialności za działania podlegające audytowi ani ich nie nadzoruje;
3) opracowanie, na podstawie wyników analizy ryzyka, długoterminowego (strategicznego) planu audytu obejmującego wszystkie obszary działania Kasy;
4) opracowanie rocznego (operacyjnego) planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka;
5) opracowanie planu rekrutacji i doskonalenia zawodowego podległych mu pracowników.
4. Dyrektor Biura Audytu jest niezależny w zakresie planowania pracy Biura Audytu, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.
VIII.
Relacje z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi
Relacje z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi
2. Przy dokonywaniu analizy ryzyka Dyrektor Biura Audytu powinien uwzględnić wyniki kontroli dokonanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne.
3. Dyrektor Biura Audytu powinien porozumiewać się z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Prezesem Kasy.
4. Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, powinny być udostępniane Najwyższej Izbie Kontroli i innym instytucjom kontrolnym za pośrednictwem Prezesa Kasy.