Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2016.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 13 maja 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 13 maja 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2016 r. poz. 277) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia nr 20 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 17 czerwca 2015 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji techniczno-biurowej w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 3:
a)
pkt 1- 2 otrzymują brzmienie:

"1) ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2016 r. poz. 277);

2) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 748, z późn. zm.);",

b)
pkt 4-5 otrzymują brzmienie:

"4) ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnychz ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 372);

5) ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1242, z późn. zm.);",

c)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 maja 2007 r.w sprawie określenia wysokości jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej oraz zasiłku chorobowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1150);";

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Komórka ds. świadczeń wykonuje zadania w zakresie:

1) przyjmowania i ewidencjonowania wniosków oraz korespondencjio świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego rolników;

2) obsługi interesantów, w tym, na żądanie, udostępnianie akt świadczeniobiorców/ dokumentacji zasiłkobiorcy upoważnionym osobom;

3) ustalania prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz z ubezpieczenia emerytalno-rentowego;

4) zmiany uprawnień do świadczeń i ich wysokości;

5) obsługi świadczeń kombatanckich oraz innych świadczeń przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, w tym zleconych przez inne organy;

6) dokonywania potrąceń ze świadczeń;

7) waloryzacji emerytur i rent oraz podwyższania innych świadczeń;

8) ustalania i pobierania z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy;

9) ustalania i pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne z wypłacanych świadczeń emerytalno - rentowych;

10) ustalania nadpłat i niedopłat świadczeń pieniężnych oraz dochodzenia zwrotu, odpisywania, umarzania lub stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń;

11) uznawania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej;

12) naliczania odsetek;

13) wydawania legitymacji emerytom i rencistom;

14) wydawania zaświadczeń;

15) wydawania decyzji w sprawach świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników;

16) realizacji decyzji Prezesa KRUS wydanych w trybie wyjątkowym;

17) sporządzania analiz i sprawozdawczości statystycznej;

18) udzielania pomocy jednostkom organizacyjnym KRUS wyznaczonym przez Prezesa Kasy do współpracy z instytucjami państw UE/EFTA oraz państw, z którymi zawarte zostały umowy dwustronne o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie kompletowania wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia emerytalno - rentowego oraz udzielania wyjaśnień istotnych dla ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia emerytalno - rentowego;

19) pełnienia, przez jednostki organizacyjne KRUS wyznaczone przez Prezesa KRUS, funkcji instytucji właściwej w realizacji zadań w zakresie świadczeń pieniężnych, wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz z umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym;

20) archiwizowania akt świadczeniobiorców i dokumentacji zasiłkobiorcy.";

3)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Komórka ds. wypłat wykonuje zadania w zakresie:

1) wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników;

2) wypłaty odsetek;

3) przekazywania potrąceń ze świadczeń;

4) ewidencjonowania nadpłat i niedopłat świadczeń;

5) rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych pobieranegoz wypłacanych emerytur i rent- na podstawie decyzji i dokumentacji otrzymanej z komórki ds. świadczeń;

6) wprowadzania zwrotów i anulowań świadczeń emerytalno - rentowych na konto podatkowo - ubezpieczeniowe;

7) sporządzania sprawozdawczości statystycznej.";

4)
uchyla się § 6 i § 7;
5)
w § 8 w ust. 3:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) GZU/GZM - zasiłek macierzyński przyznany na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem i stycznia 2016 r.;",

b)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) GZMR/GZMRU - zasiłek macierzyński przyznany na podstawie przepisów obowiązujących po dniu 31 grudnia 2015 r.;";

6)
w § 11 w ust. 2 po pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) zasiłek macierzyński.";

7)
w § 16 w ust. 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennychi wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2015 r. poz. 840, z późn. zm.);";

8)
po rozdziale 10 dodaje się rozdział 10a w brzmieniu:

"Rozdział 10a

Ustalanie uprawnień do zasiłku macierzyńskiego

§ 18a. Do czynności w zakresie przyznawania uprawnień do zasiłku macierzyńskiego należy:

1) sprawdzenie wniosku. Wniosek o zasiłek macierzyński wraz z dokumentem potwierdzającym datę urodzenia dziecka oraz innymi wymaganymi dokumentamiw przypadku przysposobienia/przyjęcia dziecka na wychowanie należy sprawdzić pod względem formalnym. Wniosek o zasiłek macierzyński osoby podlegającej polskiemu ustawodawstwu a zamieszkałej w państwie członkowskim lub przebywającej w tym państwie dodatkowo powinien zawierać odpowiedni formularz typu E lub standardowy dokument elektroniczny (SED). W przypadku konieczności prowadzenia postępowania wyjaśniającego należy przesunąć termin załatwienia sprawy o czym należy poinformować wnioskodawcę. Wszelkie dokumenty (wniosek o zasiłek macierzyński, dokumenty wymagane) stanowią dokumentację zasiłkobiorcy;

2) rozpatrzenie uprawnień. W przypadku spełnienia przez wnioskodawcę wymaganych ustawą warunków do przyznania zasiłku macierzyńskiego należy wprowadzić dane do systemu informatycznego w celu opracowania decyzji przyznającej prawo do świadczenia. Jeśli w wyniku weryfikacji okaże się, że wnioskodawca nie spełnia wymaganych ustawą warunków należy wprowadzić niezbędne dane do systemu informatycznego i opracować decyzję odmawiającą prawa do świadczenia;

3) aprobata danych wprowadzonych do systemu informatycznego. Wprowadzone dane do systemu informatycznego podlegają sprawdzeniu i zaaprobowaniu, co oznacza, że zostaną przetworzone przez system. Aprobata w systemie informatycznym dokonywana jest zgodnie z obowiązującymi procedurami przez osoby uprawnione. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania;

4) sprawdzenie decyzji. Uzyskany z systemu wydruk decyzji przyznającej (w 2 egz.) po sprawdzeniu pod względem prawidłowości zawartych danych przez pracownikai aprobanta należy przekazać do podpisu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Wydruk decyzji wraz z adnotacją "anulowano" należy zachować w dokumentacji zasiłkobiorcy;

5) podpisanie decyzji. Decyzje przyznające lub odmawiające prawa do zasiłku macierzyńskiego podpisuje osoba upoważniona do podpisywania decyzji. Kopię decyzji, w lewym dolnym rogu, podpisuje także pracownik opracowujący decyzjęi aprobant. Jeśli nie stwierdzono nieprawidłowości, należy wykonać całkowitą aprobatę zbiorówki, co oznacza, że dane zostaną przetworzone przez system do wypłaty.

W przypadku niezgodności należy usunąć aprobatę danej sprawy i przekazać do ponownego opracowania. Dokumenty będące podstawą wypłatynależy przekazać do komórki ds. wypłat celem realizacji;

6) przekazanie decyzji. Jeden egzemplarz decyzji przyznającej po opracowaniu wypłaty lub odmawiającej prawa należy przekazać do punktu kancelaryjnego w celu wysyłki do zainteresowanego. Drugi egzemplarz decyzji należy włączyć do dokumentacji zasiłkobiorcy po uprzednim potwierdzeniu daty wysyłki i numeru wysyłki oraz przekazać do składnicy akt.";

9)
w § 20 w ust. 2 uchyla się pkt 3;
10)
uchyla się rozdział 15;
11)
w § 26:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Jeżeli aprobant posiada upoważnienie Prezesa KRUS do podpisywania decyzji podpisuje decyzję tylko raz.",

b)
ust. 5-7 otrzymują brzmienie:

"5. Wszystkie sprawy dotyczące osób będących członkami rodziny pracownika KRUS (obowiązek superaprobaty spraw dotyczących współmałżonka wygasaw przypadku rozwiązania małżeństwa) oraz wszystkie decyzje ustalające wypłatę świadczeń za okres dłuższy niż 12 miesięcy bez względu na wysokość świadczenia i kwoty wyrównania oraz wypłaty jednorazowe i wyrównawcze od kwoty przekraczającej sześciokrotną wysokość kwoty najniższej emerytury ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.

6. Sprawy, w których wypłata emerytury lub renty kierowana jest do rąk osoby nieuprawnionej do świadczenia podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS (nie dotyczy rent rodzinnych kierowanych do rąk rodzica osoby uprawnionej).

7. Decyzje ustalające jednorazowe bądź miesięczne wypłaty świadczeńz ubezpieczenia emerytalno-rentowego w wysokości przekraczającej trzykrotnie kwotę najniższej emerytury, ogłoszonej przez Prezesa ZUS podlegają superaprobacie przez dyrektora OR KRUS lub zastępcę dyrektora OR KRUS ds. świadczeń lub kierownika placówki terenowej KRUS. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy spraw o zasiłek pogrzebowy.",

c)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. Obowiązek superaprobaty nie dotyczy kwot jednorazowych odszkodowańw wysokości nie przekraczającej 5% uszczerbku na zdrowiu.";

12)
w § 27 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) ponownej wypłaty zwróconych świadczeń;";

13)
w § 29:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) wydawanie zaświadczeń;",

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) sporządzanie sprawozdań i analiz;";

14)
w § 30:
a)
pkt 1 otrzymuje w brzmienie:

"1) w zakresie wydawania legitymacji:

a) wystawianie legitymacji emeryta - rencisty i dokonanie wpisu do tej legitymacji osób uprawnionych,

b) dołączenie legitymacji emeryta - rencisty do decyzji przyznającej prawo do świadczenia,

c) ponowne wystawienie legitymacji w przypadku utraty lub zagubienia;",

b)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w zakresie wydawania zaświadczeń:

a) na żądanie zainteresowanego/świadczeniobiorcy lub instytucji do tego uprawnionej wydawanie zaświadczeń dotyczących:

- prawa i wysokości pobieranych świadczeń,

- potrąceń dokonywanych ze świadczeń,

- kwot podatku dochodowego i składki na ubezpieczenie zdrowotne pobieranych ze świadczeń,

b) przekazanie zaświadczenia osobie uprawnionej,

c) dołączenie kopii zaświadczenia do akt emerytalno - rentowych lub dokumentacji zasiłkobiorcy;",

c)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w zakresie sporządzania sprawozdań i analiz:

a) sporządzanie i analiza sprawozdań z realizacji powierzonych zadań zgodnie z obowiązującymi procedurami,

b) uzgadnianie danych statystycznych ze sprawozdaniami finansowymi,

c) przekazywanie sprawozdań do Centrali KRUS zgodnie z wytycznymi,

d) sporządzanie analiz z realizacji powierzonych zadań;".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.