Zmiana zarządzenia w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Zdrowia.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZ.2021.110

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 grudnia 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 15 grudnia 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Zdrowia

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt w Ministerstwie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. poz. 53, z późn. zm.) załącznik nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem 1 stycznia 2022 r. rejestruje się w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją w sposób określony w załączniku nr 2 do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

JEDNOLITY RZECZOWY WYKAZ AKT MINISTERSTWA ZDROWIA

OBJAŚNIENIA

1.
Jednolity rzeczowy wykaz akt, zwany dalej "wykazem akt", jest wewnętrznym normatywem, na podstawie którego dokonuje się podziału całej dokumentacji Ministerstwa Zdrowia, zwanego dalej "Ministerstwem", wynikającej z regulaminu organizacyjnego. Wykaz akt uwzględnia odrębność dokumentacji w działach administracji rządowej. Stanowi on podstawową klasyfikację zagadnień i spraw występujących w Ministerstwie, których dotyczą akta zarówno już istniejące, jak i te, które powstaną w przyszłości. Zagadnienia wyszczególnione w wykazie akt są oznaczone w poszczególnych pozycjach symbolami, hasłami i kategorią archiwalną. Wykaz akt służy do oznaczania, rejestracji, łączenia i przechowywania akt.
2.
Konstrukcja wykazu akt opiera się na:
1)
jednolitości klasyfikowania dokumentacji w oparciu o kryteria rzeczowe;
2)
systemie klasyfikacji dziesiętnej;
3)
ustaleniu kwalifikacji archiwalnej dla klas na końcowym etapie podziału w wykazie akt.
3.
Jednolitość klasyfikacji dokumentacji, o której mowa w pkt 2.1, polega na jej niezależności od struktury organizacyjnej Ministerstwa.
4.
Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym klasom oznaczeń kategorii archiwalnej, wynikających odpowiednio z przepisów wydanych na podstawie art. 5 ust. 2 lub art. 5 ust. 2b ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164).
5.
Wykaz akt opiera się na systemie klasyfikacji dziesiętnej, o którym mowa w pkt 2.2, i polega na dokonaniu podziału wszystkich zagadnień, którymi zajmuje się Ministerstwo, a tym samym i całości wytwarzanej i gromadzonej dokumentacji, na maksymalnie dziesięć klas pierwszego rzędu, zwanych dalej "klasami głównymi". W ramach każdej klasy głównej dokonuje się podziału na klasy drugiego rzędu (maksimum dziesięć). Dalszy podział klas na klasy kolejnych rzędów dokonywany jest analogicznie, aż do stworzenia klasy końcowej.
6.
Klasa końcowa jest klasą oznaczoną kategorią archiwalną, dla której prowadzi się spis spraw lub w ramach której grupuje się dokumentację bez wymogu rejestracji w ramach spraw.
7.
Ustalenie dla klas końcowych kwalifikacji archiwalnej polega na przyporządkowaniu tym klasom oznaczeń kategorii archiwalnej:
1)
materiały archiwalne, posiadające wartość historyczną oznacza się kat. A;
2)
dokumentację niearchiwalną, posiadającą czasową wartość użytkową, oznacza się kat. B.
8.
Wykaz akt cechuje się budową logiczną, czyli każda klasa jest rzeczowo powiązana z klasą wyższego i niższego rzędu, przy czym klasa niższego rzędu zawsze wywodzi się z klasy wyższego rzędu. W ten sposób klasa wyższego rzędu mieści w sobie wszystkie zagadnienia przyporządkowane do klas niższego rzędu w ramach tej klasy.
9.
Każda klasa otrzymuje symbol klasyfikacyjny stanowiący kombinację cyfr:
1)
dla klas pierwszego rzędu symbole jednocyfrowe od "0" do "9";
2)
dla klas drugiego rzędu symbole dwucyfrowe od "00" do "99";
3)
dla klas trzeciego rzędu symbole trzycyfrowe od "000" do "999";
4)
dla klas czwartego rzędu symbole czterocyfrowe od "0000" do "9999";
5)
dla klas piątego rzędu symbole pięciocyfrowe od "00000" do "99999".
Symbole klasyfikacyjne
IIIIIIIVV
0
00
000
0000
00000
00001
001
01
010
011
0110
0111
1
10
100
101
1010
1011
11
110
10.
Na opis klasy w wykazie akt składają się:
1)
symbol klasyfikacyjny, o którym mowa w pkt 9;
2)
hasło klasyfikacyjne, czyli sformułowanie nazwy zagadnienia;
3)
w przypadku klas końcowych kategoria archiwalna, o której mowa w pkt 7.
11.
W razie potrzeby na opis klasy może składać się uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego przez wyjaśnienia i szczegółowy komentarz na temat rodzaju dokumentacji, sposobu jej prowadzenia, nietypowych metod liczenia okresów przechowywania lub określenia kryteriów dla przyszłej ekspertyzy archiwalnej.

SPIS KLAS PIERWSZEGO I DRUGIEGO RZĘDU

0ZARZĄDZANIE
00Organy kolegialne
01Organizacja
02Zbiory aktów normatywnych, nienormatywnych, legislacja i obsługa prawna
03Planowanie i sprawozdawczość, statystyka. Analizy działalności Ministerstwa Zdrowia
04Informatyzacja
05Skargi, wnioski, petycje, postulaty, inicjatywy, sygnały, interpelacje i zapytania
06Reprezentacja i promocja. Upowszechnianie informacji o działalności Ministerstwa Zdrowia
07Współdziałanie własnej jednostki organizacyjnej z innymi organami lub jednostkami organizacyjnymi
08Współpraca z zagranicą
09Kontrole i audyt
1SPRAWY KADROWE
10Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowych
11Nawiązywanie, przebieg i rozwiązywanie stosunku pracy oraz innych form zatrudnienia
12Ewidencja osobowa
13Bezpieczeństwo i higiena pracy
14Szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników Ministerstwa Zdrowia
15Dyscyplina pracy
16Świadczenia socjalne
17Ubezpieczenia osobowe i opieka zdrowotna
2ADMINISTROWANIE ŚRODKAMI RZECZOWYMI
20Inwestycje i remonty obiektów Ministerstwa Zdrowia
21Administrowanie i eksploatowanie obiektów
22Gospodarka materiałowa
23Transport i łączność
24Ochrona mienia Ministerstwa Zdrowia
25Zamówienia publiczne
3EKONOMIKA
30Regulacje i wyjaśnienia dotyczące zagadnień z zakresu spraw finansowo-księgowych
31Planowanie i realizacja budżetu
32Wydatki i dochody budżetowe
33Współpraca z bankami
34Księgowanie
35Rozliczenia płac
36Realizacja płatności z tytułu zasądzonych kwot wyrokami sądowymi
37Inwentaryzacja
38Rozliczenie kosztów wizytacji członków rad, komisji
4DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZA, POLITYKA ZDROWOTNA I POLITYKA LEKOWA
40Polityka zdrowotna
41Działalność lecznicza
42Postępowanie w zakresie udzielenia akredytacji
43Rejestry medyczne
44Standardy postępowania medycznego
45Polityka lekowa
46Mapy potrzeb zdrowotnych
47Fundusz Medyczny
5ORGANIZACJA SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA I JEDNOSTEK PODLEGŁYCH LUB NADZOROWANYCH
50Uzdrowiska
51Lecznictwo uzdrowiskowe
52Ratownictwo medyczne
53Zarządzanie kryzysowe i przygotowania obronne
54e-Zdrowie
55Cyberbezpieczeństwo w sektorze ochrona zdrowia
56Organizacja podmiotów podległych, nadzorowanych i objętych nadzorem właścicielskim Ministra Zdrowia
6ZDROWIE PUBLICZNE I PROBLEMATYKA DIALOGU SPOŁECZNEGO
60Opracowania i rozwiązania systemowe w zakresie sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej
61Profilaktyka i promocja zdrowia dedykowana różnym grupom osób
62Profilaktyka uzależnień
63Równe traktowanie, profilaktyka przemocy, zapobieganie handlowi ludźmi
64Profilaktyka chorób zakaźnych
65Zdrowotna polityka senioralna
66Zdrowie rodziny
67Problematyka Dialogu Społecznego
7UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE ORAZ ŚWIADCZENIA GWARANTOWE
70Opinie i wyjaśnienia dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego i świadczeń gwarantowanych
71Prognozy przychodów i kosztów w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
72Wykaz świadczeń zdrowotnych finansowanych z budżetu państwa
73Nadzór nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
74Świadczenia gwarantowane
75Opieka koordynowana
76Programy pilotażowe
77Świadczenia zdrowotne dla zawodników kadry narodowej
78Taryfikacja i wycena świadczeń
8NAUKA I SZKOLNICTWO WYŻSZE. PROJEKTY BADAWCZE I PRACE WDROŻENIOWE
80Transformacja systemu kształcenia w zawodach medycznych
81Kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe
82Programy i standardy kształcenia
83Plany i programy nauczania kursów specjalistycznych doskonalących w zawodach medycznych
84Medyczne egzaminy państwowe
85Nadawanie tytułu specjalisty
86Uznawanie świadectw wykształcenia medycznego i uprawnień zawodowych
87Działalność naukowo-badawcza i wdrożeniowa
9FUNDUSZE EUROPEJSKIE
90Zarządzanie systemem wdrażania funduszy europejskich
91Koordynacja polityki rozwoju
Symbol klasyfikacjiHasło klasyfikacyjneOznaczenie kategorii archiwalnejUszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego
I rządII rządIII rządIV rządV rząd
0ZARZĄDZANIE
00Organy kolegialne
000Posiedzenia Ministerstwa ZdrowiaAw tym kierownictwa, komisji, protokoły posiedzeń, ustalenia, wnioski, materiały na obrady
001Rady, komisje i zespoły opiniodawczo- doradcze Ministra ZdrowiaAprotokoły obrad, referaty, sprawozdania z prac, materiały na posiedzenia, wykazy członków
002Inne zespoły powoływane przez Ministra Zdrowia lub Dyrektora GeneralnegoAprotokoły obrad, referaty, sprawozdania z prac, materiały na posiedzenia, wykazy członków
003Udział przedstawicieli Ministra Zdrowia w innych radach, komisjach, komitetach, zespołach i grupach roboczych krajowychAw tym akty powołania, skład, protokoły posiedzeń, referaty, opracowania, sprawozdania, wnioski, dokumentacja stanowiąca materiał na komisje sejmowe i senackie, dezyderaty, dokumentacja związana z posiedzeniami Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów, obsługa komitetu audytu przy Ministrze Zdrowia
01Organizacja
010Podstawy działania Ministerstwa ZdrowiaAprzepisy ogólne dotyczące bezpośredniej działalności Ministerstwa np. akty erekcyjne, statuty
011Organizacja Ministerstwa ZdrowiaAregulaminy organizacyjne, schematy organizacyjne, rejestracja własnej jednostki, zakresy działania
012Pełnomocnictwa, upoważnienia, wzory podpisów i podpisów elektronicznychB10wnioski o przygotowanie upoważnień i pełnomocnictw (w tym procesowych) na podpis Dyrektora Generalnego, Ministra Zdrowia, dyrektorów (oryginały pełnomocnictw i upoważnień)
013Odznaczenia państwowe, honorowe i inne
0130Odznaczenia państwoweB5wnioski
0131Odznaczenia honorowe i inne osób zasłużonych dla ochrony zdrowiaB10wnioski, w tym nadanie tytułu zasłużonego dawcy przeszczepu
014Obsługa kancelaryjna
0140Przepisy kancelaryjne i archiwalne oraz wyjaśnienia i poradnictwoAw tym instrukcja kancelaryjna, jednolity rzeczowy wykaz akt, instrukcja o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego, itp. oraz korespondencja w ww. sprawach; tworzenie aktów w klasie 0201
0141Środki do ewidencji i kontroli obiegu dokumentacjiB5w tym pomocniczy rejestr korespondencji, książka pocztowa, książki doręczeń przesyłek, rejestry/wykazy przesyłek, dzienniki ewidencyjne, karty zapoznania z dokumentem itp.
0142Opracowanie oraz wdrażanie wzorów formularzy oraz ich wykazyA
0143Ewidencja druków ścisłego zarachowaniaB10przy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasie 2300
0144Ewidencja pieczęci i pieczątek oraz ich wzory odciskoweAprzy czym zamówienia i realizacja zamówień przy klasie 2300
0145Przekazywanie dokumentacji w związku ze zmianami organizacyjnymi i kompetencyjnymiA
015Archiwum zakładowe
0150Ewidencja dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowymAprzy czym sposób prowadzenia ewidencji uregulowano w instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum
0151Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowegoA
0152Brakowanie dokumentacji niearchiwalnejAw tym korespondencja, protokoły oceny dokumentacji niearchiwalnej, spisy dokumentacji przekazywanej na makulaturę, protokoły potwierdzające zniszczenie dokumentacji
0153Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji w archiwum zakładowymB5w tym zezwolenia, karty lub księgi (rejestry) udostępniania i wypożyczania akt
0154Profilaktyka i konserwacja dokumentacji w archiwum zakładowymB10fumigacja
0155Skontrum dokumentacjiA
0156Doradzanie komórkom organizacyjnym w zakresie postępowania z dokumentacją oraz ustalanie terminów przejęcia dokumentacjiB5
0157Wycofywanie dokumentacji z archiwum zakładowegoB5w tym korespondencja, wnioski o wycofanie
016Ochrona informacji ustawowo chronionych oraz udostępnianie informacji publicznej
0160Zasady i regulacje w zakresie ochrony informacji niejawnychAregulacje własne, zasady postępowania, wytyczne itp.
0161Ochrona informacji niejawnychB10dokumentacja z realizacji ustawowych zadań w obszarze ochrony informacji niejawnych - z wyłączeniem postępowań sprawdzających prowadzonych przez pełnomocnika ds.

ochrony informacji niejawnych - symbol klasyfikacyjny 0165

0162Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, dotyczące ochrony informacji ustawowo chronionychBE10
0163Ochrona danych osobowych
01630Regulacje własne w zakresie ochrony danych osobowychB10w tym wyjaśnienia, interpretacje, opinie
01631Realizacja praw osób, których dane dotycząB10wnioski o dostęp do danych osobowych, sprostowanie danych osobowych, o usunięcie danych osobowych, prośby o dot.

wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych i inne

01632Przetwarzanie danych osobowychBE10w tym wnioski i pisma o udostępnienie danych osobowych z instytucji zewnętrznych
01633Sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami prawaB10
01634Obsługa naruszeń ochrony danych osobowychBE10w tym zgłaszanie naruszeń Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych
0164Udostępnianie informacji publicznejB5informacji publicznej oraz obsługa merytoryczna Biuletynu Informacji Publicznej
0165Postępowania w sprawie dostępu do informacji niejawnychBE20akta zwykłych i kontrolnych postępowań sprawdzających prowadzonych przez pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych; polecenia bez złożonych ankiet oraz ankiety bez przeprowadzonego postępowania sprawdzającego Bc
02Zbiory aktów normatywnych, nienormatywnych, legislacja i obsługa prawna
020Wewnętrzne akty normatywne Ministerstwa Zdrowia
0200Zbiór aktów normatywnychAkomplet podpisanych zarządzeń, poleceń służbowych, komunikatów, instrukcji, pism okólnych oraz ich rejestry
0201Opiniowanie projektów wewnętrznych aktów normatywnychB10w tym projekty zarządzeń Ministra Zdrowia i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Zdrowia, pisma w ramach uzgodnień wewnętrznych
021Akty normatywne i nienormatywne powszechnie obowiązujące tworzone przez Ministra Zdrowia
0210Akty normatywne powszechnie obowiązujące tworzone przez Ministra ZdrowiaAprojekty, opiniowanie projektów zarządzeń Ministerstwa Zdrowia, rozporządzeń Ministerstwa Zdrowia, ustaw, uchwał, stanowisk Rady Ministrów do poselskich projektów dot. Ministerstwa Zdrowia
0211Działalność lobbingowaAopinia, interpretacja, ocena
0212Interpretacje i wyjaśnienia przepisów prawnych i aktów normatywnych powszechnie obowiązujących tworzonych przez Ministra ZdrowiaBE10
0213Akty nienormatywne powszechnie obowiązujące tworzone przez Ministra ZdrowiaA
022Akty normatywne i nienormatywne tworzone przez inne organy
0220Opiniowanie projektów aktów normatywnych tworzonych przez inne organyB5nie dotyczących zakresu działania Ministerstwa Zdrowia
0221Opiniowanie projektów aktów nienormatywnych tworzonych przez inne organyB5nie dotyczących zakresu działania Ministerstwa Zdrowia
023Zbiór aktów normatywnych organów administracji rządowejB10
024Opinie prawneBE10opiniowanie projektów umów zawieranych przez własną jednostkę oraz opinii prawnych związanych z zapytaniami komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia, instytucji, organizacji, obywateli
025Postępowania z powództwa cywilnegoB10pisma procesowe, pisma powoda, odpowiedzi na pisma powoda, korespondencja
026Postępowania administracyjne i sądowo- administracyjneB10pisma sądowe, procesowe, pisma powoda, odpowiedzi na pisma powoda, korespondencja, decyzje, postanowienia
027Postępowania karne i karnoskarboweB10pisma zawiadomienia do prokuratury, odpowiedzi na pisma prokuratury, korespondencja
028Zbiór umówB10umowy (lub porozumienia) zawierane przez Ministerstwo Zdrowia lub Ministra Zdrowia, zmiany umów
029Czynności materialno-techniczne w administracjiB5dokumentacja innych czynności wykonywanych przez Ministra Zdrowia nie wchodzących w zakres czynności władczych lub umów cywilnoprawnych
03Planowanie i sprawozdawczość, statystyka. Analizy działalności Ministerstwa Zdrowia
030Roczne plany i programy działania Ministerstwa ZdrowiaAw tym kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego
031Roczne sprawozdania z działalności Ministerstwa ZdrowiaA
032Okresowe plany pracy Ministerstwa ZdrowiaB5
033Okresowe sprawozdania z realizacji zadań Ministerstwa ZdrowiaB5w tym z inwentaryzacji
034Analizy (kompleksowe, problemowe) działalności Ministerstwa ZdrowiaAw tym audytu wewnętrznego, komisji
035Sprawozdawczość statystycznaAw tym audytu wewnętrznego, komisji
04Informatyzacjazakup i eksploatacja komputerów i infrastruktury - w klasie 2300
040Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu informatyzacjiBE10w tym Polityka Bezpieczeństwa Informatycznego
041Projektowanie, homologacje, wdrażanie i eksploatacja oprogramowania i systemów teleinformatycznychBE10w tym sprawy bezpieczeństwa systemów
042Licencje na oprogramowanie i systemy teleinformatyczneB10
043Ustalanie uprawnień dostępu do danych i systemówB10okres przechowywania liczy się od daty utraty uprawnień dostępu
044Projektowanie i eksploatacja stron internetowychBE10
045Cyberbezpieczeństwo w Ministerstwie Zdrowia
0450Współpraca z CSIRT GOV (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego) w zakresie cyberbezpieczeństwaBE10
0451Zgłoszenie incydentuBE10
0452Obsługa wykrytych podatnościBE10
0453Sprawy z zakresu bezpieczeństwa cyberprzestrzeniBE10
05Skargi, wnioski, petycje, postulaty, inicjatywy, sygnały, interpelacje i zapytania
050Interpelacje, zapytania, wystąpienia i interwencje poselskie, wystąpienia i oświadczenia senatorskieAw tym odpowiedzi na interpelacje, zapytania, wystąpienia, interwencje i oświadczenia
051Skargi i wnioski rozpatrywane przez Ministerstwo ZdrowiaAklasa dotyczy zarówno skarg, wniosków, listów, postulatów i innych wystąpień przesyłanych pisemnie; każda skarga, wniosek lub inne wystąpienie stanowią osobną sprawę, w ramach której należy gromadzić pełną dokumentację; rejestry
052Sprawy odesłane do załatwienia innym podmiotomB5
053Analizy skarg i wnioskówA
054Sygnały od instytucji i obywateli (w tym: listy, postulaty, inicjatywy i inne wystąpienia) rozpatrywane przez Ministerstwo ZdrowiaBE5dotyczy innych niż w klasie 051 w tym anonimy
055PetycjeA
056Wyjaśnienia, interpretacje, opinie, regulacje w zakresie załatwiania skarg, wniosków i innych wystąpieńBE10regulacje własne w zakresie załatwiania skarg, wniosków i innych wystąpień, zewnętrzne regulacje
06Reprezentacja i promocja. Upowszechnianie informacji o działalności Ministerstwa Zdrowia
060Wydawnictwa własne
0600Programowanie działalności wydawniczejA
0601Teki wydawniczeAdla każdego tytułu wydawanego przez Ministerstwo (Biuletynu Informacyjnego, ulotek informacyjnych) zakłada się odrębną teczkę zawierającą: egzemplarz opublikowany, kartę wydawniczą, recenzję, umowę autorską
0602Przygotowanie do publikacji i wykonanie poligraficzneB2zlecenia, rozliczenia zleceń, zapotrzebowanie materiałowe, korespondencja
0603Rozpowszechnienie wydawnictwB2
061Prenumerata wydawnictw zewnętrznych, czasopism i innych publikacjiB2
062Informacje o działalności Ministerstwa Zdrowiakomunikaty, wnioski o udostępnienie informacji publicznej, odpowiedzi mailowe do mediów, interpelacje
0620Wyjaśnienia, interpretacje, opinie oraz akty prawne w zakresie reprezentacji i promowania działalnościBE10
0621Promocja i reklama działalności Ministerstwa ZdrowiaAw tym kampanie, udział w targach, wystawach, pokazach oraz materiały promocyjne i reklamowe
0622Informacje własne dla środków publicznego przekazu, odpowiedzi na informację, konferencje prasowe i briefingiAwkłady do wypowiedzi ministrów od departamentów merytorycznych
0623Wywiady z przedstawicielami Ministerstwa ZdrowiaAzaproszenie, informacje dla kierownictwa z departamentów merytorycznych
0624Monitoring środków publicznego przekazuAw tym tzw. wycinki prasowe
063Recepcja wizyt gościB2korespondencja, rejestr, harmonogramy wizyt
064Reprezentacja działalności Ministerstwa ZdrowiaB2zaproszenia, lista gości, zawiadomienia, życzenia, podziękowania oraz inna korespondencja dotycząca reprezentowania Ministra Zdrowia lub urzędu obsługującego Ministra Zdrowia
065PatronatyAwnioski o patronat Ministra Zdrowia lub udział Ministra w komitecie honorowym
07Współdziałanie własnej jednostki organizacyjnej z innymi organami lub jednostkami organizacyjnymiBE5sprawy nie mieszczące się w innych klasach, przy czym udział w posiedzeniach komisji, zespołów i grup roboczych klasyfikuje się w klasach rzeczowych w ramach grupy rzeczowej 00
08Współpraca z zagranicą
080Ogólne zasady i programy współpracy z zagranicąA
081Umowy i porozumienia o współpracy w dziedzinie ochrony zdrowia i nauk medycznych oraz ich realizacjaA
082Współpraca z międzynarodowymi organizacjami w zakresie ochrony zdrowiaAmateriały z prac organizacji międzynarodowych, sprawozdania z udziału w pracach tych organizacji, własne opracowania przygotowane dla tych organizacji, korespondencja
083Postępowania przed międzynarodowymi organami sądownictwaA
084Współpraca z instytucjami rządowymi poszczególnych krajów w zakresie ochrony zdrowia i organizacji Ministerstwa ZdrowiaA
085Współpraca z Unią Europejską w zakresie ochrony zdrowiaA
086Zagraniczne wyjazdy przedstawicieli Ministerstwa ZdrowiaBE10sprawozdania, rozliczania, wnioski
087Przyjmowanie przedstawicieli i gości z zagranicyB10
088TłumaczeniaB2zlecenia tłumaczeń
09Kontrole i audyt
090Zasady i tryb przeprowadzania kontroliBE10
091Kontrole zewnętrzne
0910Kontrole zewnętrzne w Ministerstwie

Zdrowia

Adla każdej kontroli zakłada się odrębną teczkę
0911Kontrole instytucji zewnętrznych przeprowadzane w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaBE10jak w klasie 0910
0912Kontrole przeprowadzone przez Ministra Zdrowia w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaAjak w klasie 0910
0913Kontrole przeprowadzane przez Ministra Zdrowia w instytucjach zewnętrznychAjak w klasie 0910, w tym własne i zlecane
092Kontrole wewnętrzne w Ministerstwie

Zdrowia

Ajak w klasie 0910
093Audyt
0930Procedury przeprowadzania audytu wewnętrznegoAregulaminy, instrukcje, wytyczne i standardy własne
0931Realizacja zadań audytowychAmateriały źródłowe, opracowania, analizy, listy sprawdzające, ankiety, protokoły z wywiadów, sprawozdania, notatki z czynności sprawdzających
094Książki kontroliB10
1SPRAWY KADROWEdo akt osobowych odkłada się dokumentację określoną w przepisach wydanych na podstawie kodeksu pracy
10Regulacje oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowychdotyczy pracowników Ministerstwa i jednostek podległych Ministrowi Zdrowia
100Własne regulacje, ich projekty oraz wyjaśnienia, interpretacje, opinie, akty prawne dotyczące zagadnień z zakresu spraw kadrowychAm.in. regulamin pracy, wykazy etatów, umowy zbiorowe, programy
101Zasady wynagradzania i premiowaniaA
102Kontakty i wymiana informacji ze związkami zawodowymi w sprawach kadrowychA
11Nawiązywanie, przebieg i rozwiązywanie stosunku pracy oraz innych form zatrudnienia
110Zapotrzebowanie i nabór kandydatów do pracyBE10okres przechowywania ofert kandydatów i tryb ich niszczenia wynika z odrębnych przepisów;

dokumenty osób zatrudnionych odkłada się do akt osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami

111Rozwiązywanie stosunku pracy pracowników Ministerstwa ZdrowiaBE10
112Zatrudnienie na podstawie innej niż stosunek pracyumowy z własnymi i obcymi pracownikami, ewidencja prac zleconych
1120Zatrudnienie na podstawie innej niż stosunek pracy ze składką na ZUSBE10dokumentacje w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika dotyczących stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii BE50
1121Zatrudnienie na podstawie innej niż stosunek pracy bez składki na ZUSBE10
113Rozmieszczanie i wynagradzanie pracownikówBE10m. in. delegowanie, rozliczanie, przeniesienia, zastępstwa, awanse, podwyżki, przydział
114Nagradzanie i karanie
1140Nagrody i premieBE10dokumenty potwierdzające przyznanie nagrody
1141Podziękowania, listy gratulacyjne, dyplomy, pochwałyBE10
1142Kary dyscyplinarne i porządkoweB*)*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa
115Oświadczenia majątkowe lub inne oświadczenia o osobach zatrudnionych i członkach ich rodzin
1150Oświadczenia o stanie majątkowymB6oświadczenia składane zgodnie z ustawą o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne
1151Inne oświadczenia o osobach zatrudnionych i członkach ich rodzinB*)*) okres przechowywania wynika z odrębnych przepisów prawa
116Wojskowe sprawy pracownikówBE10ewidencja
117Klasyfikacja i opis stanowisk pracy, wartościowanie stanowisk pracyBE101 egz. oryginału odkłada się do akt osobowych
12Ewidencja osobowa
120Akta osobowe pracowników Ministerstwa ZdrowiaBE10dla każdego pracownika prowadzi się odrębną teczkę.

Jeśli akta osobowe prowadzone są w formie elektronicznej, to ich archiwizacja odbywa się również w formie elektronicznej, przy czym dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika dotyczących stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii BE50

121Opiniowanie i ocenianie osób zatrudnionychBE10
122Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniuB2w tym Rp-7
123Pomoce ewidencyjne do akt osobowych pracowników Ministerstwa ZdrowiaBE10jak w klasie 120
124Legitymacje służbowe, identyfikatoryB5
13Bezpieczeństwo i higiena pracy
130Przeglądy warunków i bezpieczeństwa pracyAw tym protokoły z dokonanych przeglądów, sprawozdania dotyczące stanu BHP
131Ocena ryzyka zawodowego, działania w zakresie przeciwdziałania wypadkom i chorobom zawodowymBE5w tym ocena ryzyka zawodowego
132Wypadki w pracy i w drodze z/do pracyBE10przy czym dokumentacja wypadków zbiorowych, śmiertelnych i ciężkich kwalifikowana jest do kat. A
133Działania i środki ochronne w zakresie BHPBE10w tym obuwie i odzież ochronna oraz środki ochrony i higieny osobistej
134Warunki szkodliwe i choroby zawodoweBE10
135Rejestr czynników szkodliwychB40
136Refundacja okularów i soczewekB3
137Ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa Unii EuropejskiejBE10
138Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji pracownikówBE10
14Szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników Ministerstwa Zdrowia
140Zasady i programy szkolenia i doskonaleniaAw tym indywidualne ścieżki rozwoju
141Szkolenia pracowniczeBE10w tym przy pomocy podmiotów zewnętrznych
142Studia wyższe i podyplomowe i inne formy podnoszenia kwalifikacjistudia, szkolenia, specjalizacje organizowane przez inne podmioty dla własnych pracowników
1420Umowy o podnoszenie kwalifikacjiB5umowy z placówkami naukowymi, ewidencja uczestników studiów, staży i innych form podnoszenia kwalifikacji, umowy zawierane z pracownikami w celu podnoszenia ich kwalifikacji
1421Inna dokumentacja dotycząca studiów wyższych i podyplomowych i innych form podnoszenia kwalifikacjiB5zgody na udział pracownika w studiach wyższych i podyplomowych i innych formach podnoszenia kwalifikacji bez obowiązku zawierania z nim umowy o podnoszenie kwalifikacji np. w przypadku zgód na odbywanie aplikacji prawniczej finansowanej w całości przez pracownika
143Staże i praktyki
1430Staże i praktyki krajoweB5w tym zaliczanie staży i praktyk studentom
1431Staże i praktyki zagraniczneB10w tym zaliczanie staży i praktyk studentom
15Dyscyplina pracy
150Dowody obecności w pracyBE10
151Absencje w pracyBE10
152Urlopy pracowniczeBE10
153Delegacje służboweB3w tym ich ewidencja
154Analizy czasu pracyAanaliza, sprawozdania ocena za okres roczny lub dłuższy
155Postępowanie dyscyplinarneB*)*) okres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów prawa; posiedzenia Komisji Dyscyplinarnej klasyfikuje się przy klasie "Własne komisje i zespoły (stałe i doraźne)" w ramach grupy rzeczowej 00
156Ewidencja czasu pracyBE10
157Ustalanie i zmiany czasu pracyBE10
158Praca w godzinach nadliczbowychBE10
159Dodatkowe zatrudnienie osób zatrudnionychBE10
16Świadczenia socjalne
160Mieszkania pracowniczeB5obejmuje sprawy mieszkań zakładowych, hoteli pracowniczych
161Pomoc finansowa i rzeczowaB5wnioski osób objętych opieką socjalną pracodawcy
162Dofinansowanie wypoczynku pracowników oraz ich dzieciB5wnioski, kwitariusze opłat za wczasy
163Dokumentacja pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń SocjalnychB5wnioski pracowników, umowy o udzielenie pożyczki z ZFSS, harmonogramy spłaty
17Ubezpieczenia osobowe i opieka zdrowotna
170Zgłoszenia i wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznychB10w tym wnioski w sprawie ubezpieczeń społecznych pracowników, członków rodzin, zmiany adresów; dokumenty poszczególnych pracowników włącza się do akt osobowych
171Obsługa ubezpieczenia społecznegoB5w tym deklaracje rozliczeniowe dla ZUS
172Dowody uprawnień do zasiłkówB5dotyczy zasiłków chorobowych, rodzinnych i pogrzebowych m.in. zaświadczenia lekarskie
173Emerytury i rentyB10w tym korespondencja w sprawie odpraw emerytalnych/rentowych itp.
174Ubezpieczenia zbiorowe, pracownicze, itp.B10okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia polisy ubezpieczeniowej
175Opieka zdrowotna pracowników
1750Organizowanie i obsługa opieki zdrowotnej pracownikówB10
1751Badania lekarskie w zakresie medycyny pracy pracownikówB10badania wstępne, okresowe, kontrolne oraz kontrolne badania okulistyczne pracowników: orzeczenie lekarskie włącza się do akt osobowych pracownika
176Raporty imienne o odprowadzonych składkach na ZUSB10
2ADMINISTROWANIE ŚRODKAMI RZECZOWYMI
20Inwestycje i remonty obiektów Ministerstwa Zdrowiaokres przechowywania przez cały okres eksploatacji obiektu
200Dokumentacja techniczna obiektówBE5dokumentacja dot. przygotowania, wykonawstwa i odbioru; okres przechowywania liczy się od momentu rozliczenia inwestycji, przy czym dokumentacja techniczna obiektu przechowywana jest u użytkownika przez cały czas eksploatacji i jeszcze przez 5 lat od momentu jego utraty; jeżeli dotyczy obiektów zabytkowych i nietypowych, kwalifikuje się ją do kategorii A
201Ewidencja inwestycjiBE5
21Administrowanie i eksploatowanie obiektów
210Stan prawny nieruchomościAw tym nabywanie i zbywanie
211Przydział i najem nieruchomościB5okres przechowywania liczy się od daty utraty nieruchomości lub daty wygaśnięcia umowy
212Eksploatacja budynków i lokali przez MinisterstwoB2dokumentacja konserwacji i remontów bieżących, umowy dotyczące zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, wodę, gaz, utrzymania czystości, dozoru mienia, dowody opłat związane z eksploatacją budynków i lokali, korespondencja; okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy
213Podatki i opłaty publiczneB10deklaracje, wymiar podatku
22Gospodarka materiałowa
220Zapotrzebowanie na sprzęt, wyposażenie oraz materiały i pomoce biurowe, pieczęcieB5w tym zamówienia, reklamacje, korespondencja handlowa z dostawcami
221Magazynowanie i użytkowanie środków trwałych i nietrwałychB5dowody przychodu i rozchodu, zestawienia ilościowo- wartościowe, zestawienia wyposażenia
222Gospodarka środkami rzeczowymi
2220Dokumentowanie przyjęcia i wydania mieniaB5wnioski komórek organizacyjnych o wydanie sprzętu elektronicznego wyposażenia z depozytu, dowody przychodu i rozchodu, zestawienia ilościowo-wartościowe, zestawienie wyposażenia, umowy użyczenia, protokoły zdawczo-odbiorcze
2221Ewidencja środków trwałych i nietrwałychB10w tym dokumenty OT, WI, OTPS, OTZ, księgi inwentarzowe
2222Eksploatacja i likwidacja środków trwałych i przedmiotów nietrwałychB10wykazy przekazania do oceny środki trwałe, dowody przekazania i likwidacji środki trwałe, kontrole i oceny stanu technicznego, protokoły szkód
2223Konserwacja, naprawy i remonty środków trwałychB5zlecenia konserwacji środków trwałych, zamówienia, korespondencja, dokumentacja wypożyczania i wywozu środków rzeczowych
2224Dokumentacja techniczno-eksploatacyjna sprzętu i urządzeńB5opisy techniczne, instrukcje obsługi, karty gwarancyjne
2225Ewidencja wyposażenia osobistego pracownikówB5protokoły przekazania sprzętu do użytkowania, dowody zmiany miejsca użytkowania środków trwałych, wykazy
2226Zagospodarowanie składników rzeczowych majątku ruchomegoB10w tym dokumenty związane z procesem oceny i likwidacji składników majątku urzędu, wnioski o ocenę przydatności składników majątku wnioski wpływające do MZ w sprawie nieodpłatnego lub płatnego przekazania, umowy darowizny lub sprzedaży, protokoły zdawczo-odbiorcze
2227Gospodarowanie mieniem ruchomym obcymB5w tym dokumentowanie przyjęcia, wydania mienia, umowy użyczenia, okres liczy się od momentu zwrotu mienia
223Gospodarka odpadami i surowcami wtórnymiB3
23Transport i łączność
230Eksploatacja własnych środków transportowychB3karty drogowe, karty eksploatacyjne samochodów, zeszyty eksploatacyjne, rejestry wyjazdów służbowych, umowy o wykorzystaniu prywatnych samochodów
231Użytkowanie obcych środków transportowychB2zlecenia, umowy o wykorzystaniu prywatnych samochodów
232Eksploatacja środków łącznościB3telefony, telefaxy, w tym dokumentacja dotycząca konserwacji i remontów środków łączności
24Ochrona mienia Ministerstwa Zdrowia
240Ochrona budynków i lokaliB2plany ochrony obiektów, dokumentacja służby ochrony, przepustki, karty magnetyczne itp.
241Ubezpieczenia rzeczoweB10m.in. ubezpieczenia od pożaru, kradzieży nieruchomości, ruchomości, środków transportu, itp., sprawy odszkodowań; okres przechowywania liczy się od daty wygaśnięcia umowy
242Sprawy obrony cywilnejBE10
25Zamówienia publiczne
250Postępowanie w trybie zamówień publicznychB5okres przechowywania liczy się od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia; w tym wnioski o
udzielenie zamówień publicznych, ogłoszenia, specyfikacje istotnych warunków zamówienia, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oferty, protokoły komisji przetargowych, umowy, korespondencja dotycząca postępowań, każde zamówienie stanowi osobną sprawę, w ramach której gromadzi się całość dokumentacji; dalszy podział według tematyki zamówień
251Ewidencja zamówień publicznychB5
252Wnioski w sprawie odstąpienia od przepisów ustawy o zamówieniach publicznychB5
253Postępowania w zakresie udzielania zamówień publicznych w ramach pomocy technicznejB10
254Źródła zaopatrzeniaB2nie dotyczy zamówień publicznych, do których ma zastosowanie ustawa o zamówieniach publicznych
3EKONOMIKA
30Regulacje i wyjaśnienia dotyczące zagadnień z zakresu spraw finansowo-księgowych
300Systemy ekonomiczno-finansoweA
301System ewidencji finansowo-księgowej i plan kontA
31Planowanie i realizacja budżetu
310Roczne plany finansowe Ministerstwa ZdrowiaAkat. A obejmuje również zmiany budżetowe
311Roczne plany budżetowe jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaB5
312Bilanse i sprawozdania
3120Roczne bilanse i sprawozdania finansowe Ministerstwa ZdrowiaAsprawozdania finansowe wraz z załącznikami
3121Roczne bilanse i sprawozdania jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaB5
3122Okresowe sprawozdania finansowe Ministerstwa ZdrowiaB5sprawozdania dotyczące należności i zobowiązań Ministerstwa Zdrowia (Rb-N, Rb-Z)
3123Okresowe sprawozdania finansowe jednostek podległych i nadzorowanych Ministrowi ZdrowiaB5
313Analizy i sprawozdania jednostek nadzorowanych przez Ministra Zdrowia oraz innych podmiotów leczniczychB5analizy sytuacji finansowej, programy restrukturyzacyjne, zadania strategiczne, wybór firm audytorskich do badania sprawozdań finansowych, inna korespondencja w tej kategorii
314Naruszenie dyscypliny budżetowejA
315Rozliczanie zadań inwestycyjno- zakupowych i budowlanych
3150Zadania inwestycyjne budowlane i zakupoweB5umowy, uruchomienia, rozliczenia, zapotrzebowania na środki na wydatki na zakupy inwestycyjne, uruchomienia, rozliczenia
3151Opinie o celowości inwestycjiB5opinie, protesty, zażalenia, postanowienia
316Programy realizowane w ramach perspektywy finansowej ze środków europejskich - wkład własny krajowyB5umowy, uruchomienia, rozliczenia
317Wieloletnie plany finansowe - strategieB5umowy, uruchomienia, rozliczenia
318Programy Inwestycyjne wieloletnie - budowlaneB5
32Wydatki i dochody budżetowe
320Rozliczenia wydatków budżetowychB5
321Rozliczenia dochodów budżetowychB5
322Rozliczenia dewizoweB5
323Rozliczenia usług i zakupów dla Ministerstwa ZdrowiaB5
324Rozliczenie usług i zakupów dla jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaB5
325Dotacje celowe Ministra Zdrowia dla zadań inwestycyjnych i inwestycji wieloletnichB5
326Raporty kasoweB5raport kasowy, KW KP
327Przelewy dzienneB5
328Potwierdzenia sald od kontrahentówB5
329Fundusze specjalneB5m. in. fundusz nagród, fundusz rozwoju i rezerwy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), itp.; dla każdego funduszu zakłada się osobną teczkę
33Współpraca z bankami
330Wyciągi bankoweB5wyciągi bankowe
331Potwierdzenie sald (miesięczne i roczne)B2potwierdzenia sald
332Karty wzorów podpisów bankowychB5
34Księgowanie
340Polecenia księgowaniaB5dokument polecenie księgowania PK
341Noty księgoweB5nota księgowa
342Dokumentacja księgowaB5ogół dokumentów księgowych
343Syntetyka i analitykaB5zestawienia obrotów i sald, kartoteki kont syntetycznych i analitycznych
35Rozliczenia płac
350Dokumentacja płacB5materiały źródłowe do obliczania wysokości płac, premii i potrąceń z płac, (wnioski premiowe, podatki, składki ZUS, pożyczki, zajęcia sądowe)
351Listy płac
3510Listy płac osobowego funduszu płacB10listy płac dotyczące stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po dniu 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego kwalifikuje się do kategorii B50
3511Listy płac z tytułu zatrudnienia na podstawie stosunku innego niż stosunek pracyB10jak w klasie 3510, listy płac dotyczące innego niż stosunek pracy
352Karty zbiorcze zarobkówB10jak w klasie 3510
353Rozliczenia podatku dochodowego osób fizycznychB5deklaracje podatkowe, oświadczenia roczne, informacje o uzyskanych dochodach
354Rozliczenia zasiłków z tytułu ubezpieczeńB10jak w klasie 3510
36Realizacja płatności z tytułu zasądzonych kwot wyrokami sądowymi
360Rozliczanie rent zasądzonychB10
361Odszkodowania i inne kwoty zasądzone wyrokamiB10
37Inwentaryzacja
370Zasady przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkuA
371Spisy i protokołyB5
38Rozliczenie kosztów wizytacji członków rad, komisjiB5wnioski o rozliczenie kosztów wizytacji, zgody na użycie samochodu prywatnego do celów służbowych
4DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZA, POLITYKA ZDROWOTNA I POLITYKA LEKOWA
40Polityka zdrowotna
400Kształtowanie polityki zdrowotnejAstrategia działania, opracowania własne
401Programy zdrowotne i programy polityki zdrowotnej
4010Plan, aktualizacja i sprawozdawczość z programów zdrowotnych i programów polityki zdrowotnejAopracowanie planu budżetu programów, zmiany planu, sprawozdania z realizacji programów zdrowotnych i programów polityki zdrowotnej
4011Wybór realizatora programu polityki zdrowotnej w ramach postępowanie konkursowegoB5ogłoszenie konkursu, oferty, umowy, wybór realizatora poprzez upoważnienie/wskazanie Ministra Zdrowia
4012Nadzór i ewaluacja realizacji programu polityki zdrowotnejAprotokoły kontroli, odwołania, protokoły z realizacji NPZ, raporty
4013Realizacja umów i rozliczanie programu polityki zdrowotnejB5umowy, sprawozdania okresowe z realizacji umowy, rozliczanie umów
4014Informacje o realizacji programu polityki zdrowotnejB5odpowiedzi na zapytania dot. programów, w tym zapytania komórek Ministerstwa Zdrowia, jednostek nadzorowanych niebędących realizatorami, pisma powiązane tematycznie ze specyfiką i obszarem programu, dla każdej umowy zostanie założona odrębna sprawa
402Programy strategiczne
4020Plan, aktualizacja i sprawozdawczość z programów strategicznychAplan, aktualizacja i sprawozdawczość z programów strategicznych
4021Wybór realizatora programu strategicznego w ramach postępowanie konkursowegoB5ogłoszenie konkursu, oferty, wybór realizatora, w tym ew. inny tryb wyboru - wybór realizatora poprzez upoważnienie/wskazanie Ministra Zdrowia
4022Nadzór i ewaluacja realizacji programu strategicznegoAprotokoły kontroli, odwołania, protokoły z realizacji programów strategicznych, raporty
4023Realizacja umów i rozliczanie programu strategicznegoB5umowy, sprawozdania okresowe z realizacji umowy, rozliczanie umów
4024Informacje w zakresie realizacji programów strategicznychB5odpowiedzi na zapytania dot. programów w tym komórek MZ, jednostek nadzorowanych niebędących realizatorami, pisma powiązane tematycznie ze specyfiką i obszarem programu
403Narodowy Program Zdrowia (NPZ)
4030Opracowanie, harmonogram i finansowanie NPZAdokumentacja dot. opracowania NPZ, korespondencja z Komitetem Sterującym, zmiany w budżecie, wnioskowanie o przyznanie środków do MF, wszelkie prace nad harmonogramem
4031Wybór realizatora zadania w ramach postępowanie konkursowegoB5ogłoszenie konkursu, oferty, wybór realizatora poprzez upoważnienie/wskazanie Ministra Zdrowia/na wniosek, ocena wniosku
4032Nadzór i ewaluacja realizacji NPZAprotokoły kontroli, odwołania, protokoły z realizacji NPZ, raporty
4033Realizacja umów i rozliczanie NPZB5umowy, sprawozdania okresowe z realizacji umowy, rozliczanie umów
4034Informacje w zakresie realizacji NPZB5odpowiedzi na zapytania, informacje dot. NPZ przekazywane dalej, odpowiedzi na zapytania komórek MZ, jednostek nadzorowanych niebędących realizatorami, pisma powiązane tematycznie ze specyfiką i obszarem programu
404Transplantologia
4040System transplantologiiBE5odpowiedzi na zapytania związane z systemem transplantologii i nadaniem tytułu zasłużonego dawcy przeszczepu
4041Postępowanie w zakresie udzielenia lub odmowy i wydanie pozwoleń na czynności transplantacyjneBE5kontrole w podmiotach ubiegających się o pozwolenie Ministerstwa Zdrowia na czynności transplantacyjne, protokoły z Rady Transplantacyjnej
405Krwiodawstwo, krwiolecznictwo i publiczna służba krwiBE5
41Działalność lecznicza
410Rejestr Podmiotów Wykonujących

Działalność Leczniczą

4100Postępowania odwoławcze w zakresie działalności leczniczejB10rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów lub uchwał izb lekarskich, pielęgniarskich i innych w zakresie działalności leczniczej
4101Opinie i wyjaśnienia dotyczące stosowania prawa związane z Rejestrem Podmiotów Wykonujących Działalność LecznicząBE5
411Nadzór nad podmiotami leczniczymiBE5
412Warunki dotyczące wykonywania działalności przez podmioty prowadzące działalność lecznicząBE5
42Postępowanie w zakresie udzielenia akredytacjiB5w tym okresowe decyzje, odmowy, odwołania zgodnie z ustawą o akredytacji w ochronie zdrowia
43Rejestry medyczne
430Tworzenie i prowadzenie rejestrów medycznychA
431Finansowanie rejestrów medycznychB10
44Standardy postępowania medycznego
440Zalecenia postępowania dotyczące diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznegoBE10
441Zalecenia postępowania dotyczące diagnostyki i leczenia w pozostałych dziedzinach medycynyBE10
442Mierniki oceny i leczenia onkologicznegoBE10
45Polityka lekowa
450Prowadzenie spraw związanych z refundacją leków, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
4500Postępowania refundacyjne w zakresie ustalania wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznychB10korespondencja, postanowienia i decyzje wydawane na podstawie art. 24 ustawy o refundacji i KPA
4501Opracowywanie obwieszczeń refundacyjnychBE5korespondencja i obwieszczenia dotyczące wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
4502Postępowania refundacyjne w zakresie kar pieniężnych przewidzianych ustawą refundacyjnąB10korespondencja, postanowienia i decyzje wydawane na podstawie art. 50-53 ustawy o refundacji i KPA
4503Postępowania administracyjne w zakresie zmian w decyzjach refundacyjnychB10korespondencja, postanowienia i decyzje, prowadzenie postępowań na podstawie art. 113, 155, 161 KPA
4504Sporządzanie opinii, komunikatów i stanowisk dotyczących refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznychBE5korespondencja, postanowienia i decyzje
4505Postępowania administracyjne w drugiej instancji oraz spraw sądowychB10korespondencja, postanowienia i decyzje wydawane na podstawie art. 24 ustawy o refundacji i art. 127 KPA
4506Postępowania refundacyjne w zakresie wskazań do stosowania lub dawkowania, lub sposobu podawania odmiennych niż określone w Charakterystyce Produktu LeczniczegoBE5korespondencja, decyzje i opinie Rady Przejrzystości, konsultantów krajowych
4507Koordynowanie i obsługiwanie Systemu Obsługi List Refundacyjnych (SOLR)B5zakładanie kont w SOLR, współpracowanie z Centrum e- Zdrowia, korespondencja z użytkownikami systemu
451Prowadzenie postępowań Ministra Zdrowia wynikających z Prawa farmaceutycznego i ustawy o działalności leczniczej
4510Wydawanie, odmowy wydania zgód Ministra Zdrowia na prowadzenie apteki z pominięciem kryteriów o których mowa w art. 99 ustawy - Prawo farmaceutyczneBE10
4511Prowadzenie w drugiej instancji spraw związanych z decyzjami o nałożeniu na podmiot leczniczy kar, o których mowa w art. 111a ustawy o działalności leczniczejB10
452Wyroby medyczne
4520Prowadzenie spraw dotyczących wyrobów medycznychBE5korespondencja, opinie i stanowiska dotyczące wyrobów medycznych
4521Prowadzenie spraw związanych z monitorowaniem jednostek notyfikowanych w zakresie wyrobów medycznychB10korespondencja, postanowienia i decyzje w zakresie wyznaczenia jednostki oraz zestawienia i korespondencja w zakresie wydanych, zawieszonych, organicznych i wycofanych przez jednostkę certyfikatów
453Gospodarka lekami
4530Prowadzenie postepowań dotyczących ratunkowego dostępu do technologii lekowychB5korespondencja, postanowienia i decyzje dotyczące postępowania o wydanie zgody na pokrycie kosztów leku w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowej
4531Prowadzenie spraw z zakresu czasowego dopuszczania do obrotuB5korespondencja, postanowienia i rozstrzygnięcia dotyczące czasowego dopuszczania do obrotu
4532Prowadzenie spraw z zakresu sprowadzania z zagranicy produktów leczniczychB5korespondencja, postanowienia i rozstrzygnięcia dotyczące sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych
4533Prowadzenie spraw z zakresu sprowadzania z zagranicy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowegoB5korespondencja, postanowienia i decyzje dotyczące sprowadzania z zagranicy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
4534Prowadzenie postępowań dotyczących refundacji importu
45340Prowadzenie postępowań dotyczących refundacji produktów leczniczych sprowadzonych z zagranicyB5korespondencja, postanowienia i decyzje dotyczące sprowadzania z zagranicy produktów leczniczych
45341Prowadzenie postępowań dotyczących refundacji środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzonych z zagranicy oraz import docelowy produktów leczniczychB5korespondencja, postanowienia i decyzje dotyczące refundacji środków s pożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego sprowadzonych z zagranicy
4535Monitorowanie dostępności i bezpieczeństwa produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznychB5korespondencja i zestawienia dotyczące dostępności i bezpieczeństwa produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych
4536Opracowywanie obwieszczeń w sprawie wykazu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej PolskiejBE5korespondencja i obwieszczenia dotyczące wykazu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
4537Prowadzenie spraw z zakresu sprawozdawczości kosztów leków wydanych osobom uprawnionym do korzystania z leków związanych z chorobami wywołanymi praca przy azbeścieB5korespondencja dotycząca spraw z zakresu sprawozdawczości kosztów leków wydanych osobom uprawnionym do korzystania z leków związanych z chorobami wywołanymi praca przy azbeście
454Prowadzenie spraw z zakresu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych, w tym także recept, funkcjonowania aptekB5opinie, komunikaty, stanowiska i korespondencja dotyczące produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych, w tym także recept, funkcjonowania aptek
46Mapy potrzeb zdrowotnychBE10
47Fundusz Medyczny
470Subfundusz infrastruktury strategicznej
4700Wybór realizatorów w ramach postępowań konkursowych Subfunduszu infrastruktury strategicznejB5przeprowadzenie konkursów, ocena propozycji projektów strategicznych, korespondencja z realizatorami programów, ogłaszanie wyników konkursu
4701Realizacja umów i rozliczanie Subfunduszu infrastruktury strategicznejB5przygotowanie i procedowanie umowy, bieżąca realizacja zadania, w tym: harmonogramy, rozliczanie i uruchamianie środków
4702Monitorowanie i ewaluacja Subfunduszu infrastruktury strategicznejB5ocena stopnia realizacji inwestycji, badanie realizacji mierników
4703Informacje o realizacji Subfunduszu infrastruktury strategicznejB5zapytania dotyczące Subfunduszu
471Subfundusz modernizacji podmiotów leczniczych
4710Wybór realizatorów w ramach postępowań konkursowych Subfunduszu modernizacji podmiotów leczniczychB5przeprowadzenie konkursów, ocena wniosków o dofinansowanie, korespondencja z wnioskodawcami, ogłaszanie wyników konkursu
4711Realizacja umów i rozliczanie Subfunduszu modernizacji podmiotów leczniczychB5przygotowanie i procedowanie umowy, bieżąca realizacja zadania, w tym: harmonogramy, rozliczanie i uruchamianie środków
4712Monitorowanie i ewaluacja Subfunduszu modernizacji podmiotów leczniczychB5ocena stopnia realizacji inwestycji, badanie realizacji mierników
4713Informacje o realizacji Subfunduszu modernizacji podmiotów leczniczychB5zapytania dotyczące Subfunduszu
472Subfundusz rozwoju profilaktyki
4720Dofinansowanie w ramach Subfunduszu rozwoju profilaktyki wzmocnienia roli lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnejB5procedowanie umowy, wyjaśnianie spraw finansowych związanych z realizacją zadań Subfundusz rozwoju profilaktyki
4721Dofinansowanie programów polityki zdrowotnej w ramach Subfunduszu rozwoju profilaktykiB5przeprowadzenie konkursów, ocena wniosków o dofinansowanie, korespondencja z wnioskodawcami, ogłaszanie wyników konkursu, ocena stopnia realizacji, badanie realizacji mierników, zapytania dotyczące programów polityki zdrowotnej
473Subfundusz terapeutyczno-innowacyjny
4730Dofinansowanie zadań realizowanych w ramach subfunduszu terapeutyczno- innowacyjnegoB5procedowanie umowy, wyjaśnianie spraw finansowych związanych z realizacją zadań Subfundusz terapeutyczno- innowacyjny
4731Komunikaty Ministra Zdrowia w sprawie produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych będącego częścią subfunduszu terapeutyczno- innowacyjnegoB5
4732Informacje dotyczące realizacji Subfunduszu terapeutyczno-innowacyjnegoB5sprawozdania okresowe, analizy, opinie
5ORGANIZACJA SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA I JEDNOSTEK PODLEGŁYCH LUB NADZOROWANYCH
50Uzdrowiska
500Wnioski i oceny w sprawie uznania miejscowości za obszar ochrony uzdrowiskowej lub uzdrowiskoBE10
501Sprawozdania naczelnych lekarzy uzdrowisk w zakresie funkcjonowania uzdrowiskBE5sprawozdania okresowe
502Współpraca z organizacjami uzdrowiskowymi w zakresie organizacji i funkcjonowania uzdrowiskBE5
51Lecznictwo uzdrowiskowe
510Opiniowanie inwestycji realizowanych w uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz uzgadnianie planów miejscowego zagospodarowania przestrzennegoBE5
511Operaty uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowejBE10
512Realizacja spraw z zakresu lecznictwa uzdrowiskowegoBE5dotyczy innych niż w klasie 510 i 511
52Ratownictwo medyczne
520Udzielanie świadczeń zdrowotnych w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM)BE10wytyczne i zalecenia, raporty, analizy, protokoły
521Planowanie i finansowanie ratownictwa medycznegoAplany wojewódzkie zatwierdzane przez Ministra Zdrowia i ich aktualizacje, wnioski finansowe
522Funkcjonowanie Lotniczego Pogotowia RatunkowegoB10umowy, aneksy, porozumienia, sprawozdania okresowe
523Współpraca ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocyBE5korespondencja bieżąca, wyjaśnienia, analizy
524Wykonywanie zawodów medycznych w systemie Państwowe Ratownictwo MedyczneBE5raporty i analizy okresowe, wytyczne, zalecenia
525Administrowanie, rozbudowa i modyfikacje Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa MedycznegoBE5umowy, aneksy, sprawozdania okresowe, wyjaśnienia, analizy, raporty
526Zapewnienie łączności na potrzeby Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa MedycznegoB5korespondencja z podmiotami zaangażowanymi w zagadnienia dotyczące łączności, umowy, aneksy
527Funkcjonowanie dyspozytorni medycznychBE5raporty i analizy okresowe, wytyczne, zalecenia
528Działania ratownicze poza systemoweBE5wyjaśnienia w zakresie działań ratowniczych poza systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne
53Zarządzanie kryzysowe i przygotowania obronne
530Dokumenty planistyczne w zakresie zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnychAplany, raporty, wyciągi z dokumentów planistycznych, zestawienia, druki i formularze planistyczne, protokoły z posiedzeń, ustalenia
531Pozostałe dokumenty planistyczne, regulacje i analizy tematyczne, sprawozdawczość w zakresie zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnychBE10wyjaśnienia, opinie do regulacji, interpretacje, założenia do dokumentów planistycznych, sprawozdawczość inna niż finansowa
532Analizy, wyjaśnienia, opinie, rekomendacje w zakresie zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnychBE10
533Ćwiczenia i treningi w zakresie zarządzania kryzysowego i przygotowań obronnychB10instrukcje, procedury, scenariusze do ćwiczeń i treningów, założenia do ćwiczeń i treningów, ustalenia, wnioski, materiały do ćwiczeń i treningów
54e-Zdrowie
540Opinie i interpretacje przepisów dotyczących systemu informacji w ochronie zdrowiaBE10
541e-usługi w ochronie zdrowiaBE10raporty, sprawozdania, analizy, korespondencja w ramach projektu e-usługi
542Projekty e-zdrowiafinansowane ze środków krajowych i zagranicznych
5420Realizacja projektu Dostępność plus dla zdrowiaBE10ocena projektu, wsparcie grantowe
5421Zarządzanie projektem Dostępności plus dla zdrowiaBE10opracowania, protokoły
543Wdrażanie projektu telemedycznego i działania z wdrażaniem telemedycynyBE10wnioski o płatność, raporty, sprawozdania, analizy
544Współpraca z regionami w zakresie e-zdrowiaBE10protokoły, raporty, uwagi, wytyczne
545Realizacja zadań związanych ze współdziałaniem z Komitetem Rady Ministrów ds. CyfryzacjiBE10protokoły, raporty kwartale i końcowe, dokumenty rządowe - opiniowanie, opisy założeń projektów informatycznych - opiniowanie, agendy posiedzeń, stanowiska, zarządzenia
546Projekty teleinformatyczne realizowane przez jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra ZdrowiaBE10opinie, uwagi
547Sprawozdawczość finansowa w realizowanych projektachBE10wnioski o płatność, sprawozdania, raporty
548Dokumentacja programowa, wnioski i informacje w zakresie e-zdrowiaBE10dokumentacja programowa, analizy, uwagi, sprawozdania z oceny, protokoły
55Cyberbezpieczeństwo w sektorze ochrona zdrowia
550Postępowania w sprawie uznania operatora usług kluczowych w cyberbezpieczeństwie w sektorze ochrona zdrowiaBE10
551Kontrole u operatorów usług kluczowych w zakresie cyberbezpieczeństwa sektora ochrona zdrowiaBE10
552Obsługa incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa sektora ochrona zdrowiaBE10
553Prowadzenie innych spraw w zakresie cyberbezpieczeństwa sektora ochrona zdrowiaBE10
56Organizacja podmiotów podległych, nadzorowanych i objętych nadzorem właścicielskim Ministra Zdrowia
560Organizacja jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaAjak w klasie 011
561Plany roczne jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia oraz sprawozdania z ich realizacjiBE10
562Nadzór nad gospodarką mieniem przez jednostki podległe lub nadzorowane przez Ministra ZdrowiaBE5odpowiedzi na wnioski i wydanie zgody na dokonanie czynności prawnej, opiniowanie
563Roczne analizy i sprawozdania działalności jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaBE10w tym sprawozdania finansowe
564Powoływanie i odwoływanie osób sprawujących funkcje kierownicze w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaB10
565Powoływanie i odwoływanie członków rad w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra ZdrowiaB10
566Nadzór nad fundacjami w zakresie ochronie zdrowiaAw tym statuty, sprawozdania z działalności fundacji, wyznaczanie przedstawicieli Ministra do gremiów fundacji; dla każdej fundacji zakłada się odrębną teczkę
567Nadzór nad spółkami skarbu państwaAsprawozdania kwartalne, roczne, informacje miesięczne, wnioski o walne zgromadzenie, akty notarialne, zestawienia, pisma ogólne, informacyjne, pisma do KPRM o opinie na temat kandydatów do Rady
568Uchwały rad naukowych instytutów badawczych przekazywane Ministrowi ZdrowiaBE5
569Nadzór nad podmiotami podległymi, nadzorowanymi i objętymi nadzorem właścicielskim Ministra ZdrowiaBE5bieżące zadania nie mieszczące się w klasach 560-568
6ZDROWIE PUBLICZNE I PROBLEMATYKA DIALOGU SPOŁECZNEGO
60Opracowania i rozwiązania systemowe w zakresie sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnejAopracowania, sprawozdania, raporty, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
61Profilaktyka i promocja zdrowia dedykowana różnym grupom osób
610Edukacja zdrowotna i promocja zdrowiaBE10przygotowanie i udostępnianie materiałów promocyjnych, wystąpień, prezentacji, opracowań merytorycznych
611Żywność, żywienie i aktywność fizycznaBE10sprawozdania, raporty, opracowania, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
612Zdrowie środowiskoweBE10jak w klasie 611
613Medycyna pracysprawozdania, raporty, opracowania, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
6130Badania pracowników branży azbestowejB5
6131Badania lekarskie i psychologiczne w celu uzyskania uprawnieńB5
614Ochrona zdrowia psychicznego
6140Realizacja środków zabezpieczających w ramach psychiatrii sądowejBE10korespondencja m.in. ze szpitalami psychiatrycznymi, dokumentacja z posiedzeń Komisji Psychiatrycznej ds. Środków Zabezpieczających, sprawozdania z wizytacji sędziów penitencjarnych w zakładach psychiatrycznych realizujących środek zabezpieczający
6141Środki lecznicze orzeczone przez sąd wobec nieletnichB10w tym korespondencja z sądami, dokumentacja zawierająca informacje o nieletnich - opinie biegłych, postanowienia sądowe o skierowaniu nieletniego do zakładu leczniczego
6142Postępowanie terapeutyczne wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie dla życia, zdrowia lub wolności seksualnejB10w tym decyzje sądowe, korespondencja
6143Realizacja spraw z zakresu opieki psychiatrycznejB10wyłączeniem spraw dot. świadczeń opieki zdrowotnej
62Profilaktyka uzależnieńBE10sprawozdania, raporty, opracowania, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
63Równe traktowanie, profilaktyka przemocy, zapobieganie handlowi ludźmiBE10sprawozdania, raporty, opracowania, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
64Profilaktyka chorób zakaźnych
640Program Szczepień Ochronnych (PSO)BE10obowiązujące przepisy
641Szczepienia ochronne stosowane poza Programem Szczepień OchronnychB5w tym korespondencja w zakresie szczepień ochronnych
642Postępowanie odwoławcze w zakresie egzekucji obowiązkowych szczepień ochronnych u małoletnich dzieciB10w tym korespondencja z sądami
643Choroby zakaźne i zakażeniaB5sprawozdania, raporty, opracowania, wnioski, propozycje nowych rozwiązań, dokumenty strategiczne
65Zdrowotna polityka senioralna
650Koordynacja opieki zdrowotnej dla osób starszych (z wyłączeniem dostępności, warunków udzielania i finansowania świadczeń)
6500Koordynacja wsparcia w zakresie opieki geriatrycznejBE5
6501Koordynacja wsparcia w zakresie opieki długoterminowejBE5
6502Koordynacja wsparcia w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnejBE5
6503Koordynacja wsparcia w zakresie pozostałych rodzajów opieki zdrowotnejBE5
651Wsparcie zdrowotne dla osób z zaburzeniami otępiennymi i ich opiekunówB5
652Wsparcie zdrowotne dla osób z niepełnosprawnościamiB5
653Promocja zdrowia i profilaktyka chorób wśród osób starszychB5
654Współpraca w ramach koordynacji rozwiązań systemowych dla osób starszych
6540Polityka społeczna wobec osób starszychB5
6541Koordynacja opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszychB5
66Zdrowie rodziny
660Planowanie rodziny, ochrona płodu ludzkiego i warunki dopuszczalności przerywania ciążyAw tym sprawozdania roczne z realizacji ustawy
661Zdrowie prokreacyjne
6610Realizacja zadań z zakresu leczenia niepłodnościB5okresowe pozwolenia na prowadzenie banku komórek rozrodczych i zarodków oraz ośrodka medycznie wspomaganej prokreacji, akredytacja na prowadzenie szkoleń dla pracowników medycznych wynikający z ustawy o leczeniu niepłodności, decyzja i raporty pozwolenia na przywóz/wywóz komórek rozrodczych i zaradczych
6611Realizacja zadań z zakresu zdrowie prokreacyjne, z wyłączeniem leczenia niepłodnościB5umowy z podmiotami leczniczymi, rozliczanie
662Opieka okołoporodowaw tym korespondencja w zakresie opieki okołoporodowej, wyjaśnienia, interpretacja przepisów
6620Karmienie piersią i żywienie mlekiem kobiecymB5
6621Ciąża, poród, połóg i opieka nad noworodkiemB5
663Opieka nad niemowlętami i dziećmi do czasu rozpoczęcia edukacji szkolnejB5w tym korespondencja w zakresie opieki okołoporodowej, wyjaśnienia, interpretacja przepisów
664Opieka zdrowotna nad uczniamiB5w tym korespondencja w zakresie opieki okołoporodowej, wyjaśnienia, interpretacja przepisów
665Szczególne uprawnienia - "Za życiem"B5w tym korespondencja w zakresie opieki okołoporodowej, wyjaśnienia, interpretacja przepisów
67Problematyka Dialogu Społecznego
670Udział w posiedzeniach Rady Dialogu SpołecznegoA
671Udział w posiedzeniach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu TerytorialnegoA
672Udział w posiedzeniach Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony ZdrowiaA
673Udział w pracach innych komisji i grup roboczych w zakresie problematyki dialogu społecznegoA
674Współdziałanie w zakresie dialogu społecznego
6740Badanie zgodności z prawem uchwał samorządów zawodowychBE5uchwały samorządów, korespondencja procesowe, korespondencja merytoryczna
6741Nadzór nad orzecznictwem sądów działających w samorządach zawodowychBE5kopie orzeczeń, zestawienia statystyczne
675Kryteria przydziału środków finansowych i sprawozdania z dotacji
6750Kryteria przydziału środków finansowych i sprawozdania z dotacji dla samorządu lekarskiegoBE5umowy, sprawozdania z realizacji, zaproszenia na posiedzenia, protokoły ze spotkań, stanowiska, uchwały izb, upoważnienia, materiały dotyczące podziału środków finansowych
6751Kryteria przydziału środków finansowych i sprawozdania z dotacji dla samorządu aptekarskiegoBE5umowy, sprawozdania z realizacji, zaproszenia na posiedzenia, protokoły ze spotkań, stanowiska, uchwały izb, upoważnienia, materiały dotyczące podziału środków finansowych
6752Kryteria przydziału środków finansowych i sprawozdania z dotacji dla pielęgniarek i położnychBE5
6753Kryteria przydziału środków finansowych i sprawozdania z dotacji dla diagnostyków laboratoryjnychBE5umowy, sprawozdania z realizacji, zaproszenia na posiedzenia, protokoły ze spotkań, stanowiska, uchwały izb, upoważnienia, materiały dotyczące podziału środków finansowych
6754Dokumentacja w zakresie przekazywania środków publicznych samorządom zawodowymBE5umowy, sprawozdania z realizacji, zaproszenia na posiedzenia, protokoły ze spotkań, stanowiska, uchwały izb, upoważnienia, materiały dotyczące podziału środków finansowych
7UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE ORAZ ŚWIADCZENIA GWARANTOWE
70Opinie i wyjaśnienia dotyczące ubezpieczenia zdrowotnego i świadczeń gwarantowanych
700Opinie i wyjaśnienia dotyczące dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych zakresach świadczeńopinie i wyjaśnienia, nie dotyczy zagadnień z zakresu świadczeń gwarantowanych z klasy 74 (740-749)
7000Leczenie szpitalne w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7001Ambulatoryjna opieka specjalistyczna w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7002Podstawowa opieka zdrowotna w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7003Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej oraz opieka paliatywna i hospicyjna w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7004Ratownictwo medyczne i transport sanitarny w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7005Leczenie uzdrowiskowe w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7006Leczenie stomatologiczne w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7007Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
7008Rehabilitacja lecznicza oraz zaopatrzenie w wyroby medyczne w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnejB5
701Opinie i wyjaśnienia dotyczące zasad potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnejB5
702Udzielanie wyjaśnień w zakresie programów zdrowotnych oraz zaopatrzenia w leki, środki spożywczeB5
703Udzielanie wyjaśnień w zakresie dotyczącym list oczekujących na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnejB5
704Udzielanie wyjaśnień w zakresie systemu ubezpieczenia zdrowotnegoB5
705Udzielanie wyjaśnień w zakresie taryfikacji świadczeńB5
71Prognozy przychodów i kosztów w zakresie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnegoBE10
72Wykaz świadczeń zdrowotnych finansowanych z budżetu państwaBE10
73Nadzór nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
730Decyzje i postanowienia Ministra Zdrowia w sprawach nadzoru nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnegoBE10
731Rejestr decyzji i postanowień Ministra Zdrowia w sprawach nadzoru nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnegoBE10
732Zatwierdzanie planów finansowych Narodowego Funduszu ZdrowiaBE10
733Sprawozdania okresowe z realizacji ubezpieczenia zdrowotnegoB5w tym z realizacji planów finansowych w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego
734Kontrole przeprowadzone przez Ministerstwo Zdrowia w zakresie realizacji ubezpieczenia zdrowotnego przez świadczeniodawcówBE10
735Informacje i analizy dotyczące sytuacji finansowej Narodowego Funduszu ZdrowiaB5
736Wykonywanie nadzoru nad Narodowym Funduszem ZdrowiaB5w tym opiniowanie sprawozdań rocznych, opinie i wyjaśnienia, prowadzenie postępowań w sprawie badania decyzji, zarządzeń, uchwał
74Świadczenia gwarantowanewnioski o kwalifikowanie świadczeń, kwalifikowanie świadczeń, wyjaśnienia w sprawie zakresu świadczeń gwarantowanych; nie dotyczy zagadnień z zakresu klasy 700
740Obsługa świadczenia gwarantowanego - podstawowa opieka zdrowotnaB10
741Obsługa świadczenia gwarantowanego - ambulatoryjna opieka specjalistycznaB10
742Obsługa świadczenia gwarantowanego - leczenie szpitalne oraz świadczenia wysokospecjalistyczneB10
743Obsługa świadczenia gwarantowanego - opieka psychiatryczna i leczenie uzależnieńB10
744Obsługa świadczenia gwarantowanego - rehabilitacja leczniczaB10
745Obsługa świadczenia gwarantowanego - leczenie uzdrowiskoweB10
746Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze oraz opieka paliatywna i hospicyjna
7460Obsługa świadczenia gwarantowanego - świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowejB10
7461Obsługa świadczenia gwarantowanego - świadczenia opieka paliatywna i hospicyjnaB10
747Obsługa świadczenia gwarantowanego - leczenie stomatologiczneB10
748Obsługa świadczenia gwarantowanego - programy zdrowotneB10
749Obsługa świadczenia gwarantowanego - ratownictwo medyczneB10
75Opieka koordynowanaB10
76Programy pilotażowewnioski o wsparcie świadczeń, karty świadczeń opieki zdrowotnej, rekomendacje
760Świadczenia kompleksowe w ramach programów pilotażowychB5
761Świadczenia gwarantowane w ramach programów pilotażowychB5
762Koordynowana opieka zdrowotna w ramach programów pilotażowychB5
763Świadczenia odrębnie kontraktowane w ramach programów pilotażowychB5
77Świadczenia zdrowotne dla zawodników kadry narodowejB5umowy, rozliczenia
78Taryfikacja i wycena świadczeń
780Taryfikacja świadczeń
7800Plan taryfikacjiB10
7801Taryfikacja świadczeń gwarantowanychB10
7802Wycena świadczeń opieki zdrowotnejB10
781Kwalifikacja świadczeń opieki zdrowotnej jako świadczeń gwarantowanychB10
8NAUKA I SZKOLNICTWO WYŻSZE.

PROJEKTY BADAWCZE I PRACE WDROŻENIOWE

80Transformacja systemu kształcenia w zawodach medycznych
800Tworzenie nowych kierunków medycznychB5opiniowanie nadesłanych wniosków
801Zamknięcie kształcenia w zawodach medycznychB5opiniowanie nadesłanych wniosków
802Opiniowanie wniosków w sprawie likwidacji szkół medycznychB5
803Opiniowanie wniosków szkół niepublicznych w sprawie uzyskania uprawnień szkół publicznych kształcących w zawodach medycznychB5w tym opinie kuratoriów oświaty
804Opiniowanie programu szkolenia specjalizacyjnego w innych zawodach medycznychBE5opinie, ocena, współautorstwo
805Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK)
8050Wnioski o włączenie kwalifikacji rynkowej i uregulowanej do Zintegrowanego Systemu KwalifikacjiB5
8051Nadawanie i realizacja uprawnień do pełnienia funkcji instytucji certyfikującejB5wnioski o nadanie uprawnień do certyfikowania danej kwalifikacji rynkowej, decyzje, umowy, dokumentacja wynikająca z pełnionego nadzoru i powierzenia funkcji podmiotom zewnętrznego zapewnienia jakości nad danymi instytucji certyfikującej
8052Wnioski o włączenie Sektorowych Ram Kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu KwalifikacjiB5
81Kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe
810Kształcenie przeddyplomowe
8100Kształcenie przeddyplomowe farmaceutówB5opinia, interpretacja, interwencja, akceptacja, zgoda
8101Kształcenie przeddyplomowe w zawodach pielęgniarki i położnejB5opinia, interpretacja, interwencja, akceptacja, zgoda
8102Wnioski o udzielanie zaliczania praktyk zawodowych pielęgniarek i położnychB5w tym studentom
8103Udzielanie akredytacji przeddyplomowe na prowadzenie kształcenia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwoB5uchwały, wnioski, decyzje
8104Sprawozdania miesięczne z posiedzenia Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i PołożnychB5sprawozdania roczne w klasie 002
811Kształcenie podyplomowe
8110Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnychB5korespondencja pielęgniarek i położnych, organizatorów kształcenia, w sprawie kształcenia podyplomowego, umowy na szkolenia specjalizacyjne
8111Nadzór nad kształceniem podyplomowym pielęgniarek i położnychBE10korespondencja z Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych (CKPPiP) o wszczęcie nadzoru, plany kontroli na dany rok, protokoły z przeprowadzonej kontroli, odpowiedzi organizatorów kształcenia na wystąpienia pokontrolne
8112Decyzje Ministra Zdrowia w sprawie zwolnienia pielęgniarki, położnej z obowiązku odbywania specjalizacji w całości lub w częściBE10wnioski, decyzje
8113Decyzje Ministra Zdrowia w sprawie uznania tytułu specjalisty uzyskanego w krajach UE za równoważne z tytułem specjalisty w określonej dziedzinie pielęgniarstwa albo dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia w Rzeczypospolitej PolskiejBE10
8114Finansowanie kształcenia podyplomowego kadr medycznychB10umowy, korespondencja, sprawozdania
8115Kształcenie podyplomowe farmaceutówB5korespondencja farmaceutów, organizatorów kształcenia, w sprawie kształcenia podyplomowego, umowy na szkolenia specjalizacyjne
8116Podyplomowe kursy i szkolenia w obszarze ochrony zdrowiaB5korespondencja z organizatorami kursów i szkoleń, rekomendacje w zakresie prowadzenia kursów i szkoleń, opinie o uzyskaniu statusu ośrodka rekomendowanego do prowadzenia szkolenia
812Kształcenie lekarzy
8120Kształcenie przeddyplomowe lekarzyB10wnioski, opinie
8121Kształcenie przeddyplomowe lekarzy cudzoziemcówB10w tym rekrutacja, wnioski, decyzje
8122Kształcenie podyplomowe lekarzywnioski
81220Kształcenie podyplomowe lekarzy cudzoziemcówB10rozstrzygnięcie, decyzja administracyjna
81221Odbywanie stażu podyplomowego lekarzyB10wnioski, rozstrzygnięcie
81222Kształcenie specjalizacyjne lekarzyB10decyzje administracyjne, opinie, wnioski
8123Programy specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystówA
8124Doskonalenie zawodowe lekarzyB10wnioski
8125Otwieranie kierunków lekarskich na uczelniach wyższychB10wnioski, postawienia
8126Umowy Rezydenckie
81260Zawieranie i obsługa umów rezydenckichB5umowy, kalkulacje, aneksy, załączniki informacyjne, indywidualne zgody, rozstrzygnięcia zgłaszanych problemów dot. realizacji umów
81261Finansowanie i rozliczenie umów rezydenckichB10umowy, aneksy, rozliczenia
813Kształcenie w zakresie analityki medycznejB5opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda
814Kształcenie w innych zawodach medycznychB5opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda, opracowanie
815Kształcenie na poziomie średnimB5opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda, opracowanie
816System Monitorowania KształceniaB5opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda, opracowanie
82Programy i standardy kształcenia
820Standardy kształcenia w szkołach wyższych na kierunkach medycznychB10opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda, opracowanie, postanowienie
821Programy kształcenia w szkołach medycznychB10opinia, interpretacja, akceptacja, zgoda, spracowanie, postanowienie
822Programy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnychA
83Plany i programy nauczania kursów specjalistycznych doskonalących w zawodach medycznychA
84Medyczne egzaminy państwoweBE10
85Nadawanie tytułu specjalisty
850Decyzje Ministra Zdrowia nadające tytuł specjalistyBE10
851Decyzje Ministra Zdrowia w sprawie powierzenia obowiązków specjalistyBE10
852Decyzje administracyjne Ministra Zdrowia w sprawie uznawania równoważności tytułu specjalistyBE10
86Uznawanie świadectw wykształcenia medycznego i uprawnień zawodowych
860Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodów medycznych
8600Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu lekarzaBE10decyzja administracyjna, opinie
8601Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu lekarza dentystyBE10decyzja administracyjna, opinie
8602Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceutyBE10decyzja administracyjna, opinie
8603Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu pielęgniarkiBE10
8604Uznawanie kwalifikacji do wykonywania zawodu położnejBE10
8605Uznawanie kwalifikacji w pozostałych zawodach medycznychBE10decyzja administracyjna, zaświadczenie
861Zezwolenia na wykonywanie zawodu medycznego osób posiadających dyplomy szkół wyższych obcych państwBE10
87Działalność naukowo-badawcza i wdrożeniowa
870Programy wieloletnie w zakresie działalności naukowo-badawczej i wdrożeniowejA
871Realizacja zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukęB5w tym rozliczanie środków z Ministerstwa Edukacji i Nauki dla jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia
872Informacje i analizy dotyczące działalności naukowej i wdrożeniowejA
873Konsultanci w ochronie zdrowia
8730Powołania i odwołania konsultantów krajowych w ochronie zdrowiaB5
8731Powołania i odwołania konsultantów wojewódzkich w ochronie zdrowiaB5wnioski
8732Umowy zawierane z konsultantami w ochronie zdrowiaB5
8733Rozliczenia zawierane z konsultantami w ochronie zdrowiaB5
8734Oświadczenia konsultantów krajowychB5oświadczenia konsultantów o zawartych umowach i uzyskanych korzyściach
8735Oświadczenia konsultantów wojewódzkichB5oświadczenia konsultantów o zawartych umowach i uzyskanych korzyściach
9FUNDUSZE EUROPEJSKIE
90Zarządzanie systemem wdrażania funduszy europejskich
900Procedury przygotowania i wdrażania programów funduszy europejskichBE10korespondencja dot. przygotowania i wdrażania programu, analizy zakresu wsparcia, etc.
901Programowanie w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja dot. programowania, dokumenty programowe
902Wdrażanie programów funduszy europejskich
9020Nabór i ocena wniosków o dofinansowanie w zakresie funduszy europejskichBE10wnioski o dofinansowanie, listy projektów ocenionych, listy projektów wybranych, korespondencja do wnioskodawców dotyczące przebiegu oceny projektów
9021Współpraca z komitetem monitorującym w zakresie funduszy europejskichBE10w zakresie zgłoszonych propozycji projektów planowanych do realizacji
9022Umowy, decyzje o dofinasowanie i realizację projektów w zakresie funduszy europejskichBE10zawieranie umów o dofinasowanie projektów, aneksów do umów, zmiany w umowach, korespondencja prowadzona w zakresie realizowanych projektów
9023Projekty pozakonkursowe w zakresie funduszy europejskichBE10decyzje związane z realizacją nowych projektów
9024Weryfikacja i rozpatrywanie protestów w zakresie funduszy europejskichBE10weryfikacja i rozpatrywanie protestów do procesu oceny wniosków o dofinansowanie, w tym protesty złożone przez wnioskodawców
903Monitoring, sprawozdawczość i ewaluacja funduszy europejskich
9030Monitoring i sprawozdawczość w ramach systemu realizacji w zakresie funduszy europejskichBE10sprawozdania z realizacji osi priorytetowej, monitoring stopnia realizacji projektów
9031Ewaluacja w zakresie funduszy europejskichBE10umowy, ekspertyzy, protokoły odbioru, raporty, badania ewaluacyjne
9032Nadzór i monitoring wykonywania ustawy budżetowej i planów finansowych w zakresie funduszy europejskichBE10
904Pomoc techniczna funduszy europejskich
9040Plany działań pomocy technicznej w zakresie funduszy europejskichBE10
9041Pozostałe zadania z zakresu pomocy technicznej w zakresie funduszy europejskichBE10
905Informacja i promocja w zakresie funduszy europejskichBE10
906Kontrola realizacji projektów z funduszy europejskich
9060Plany kontroli i sprawozdania z ich realizacji w zakresie funduszy europejskichBE10
9061Kontrole w zakresie funduszy europejskich przeprowadzone w Ministerstwie Zdrowia w zakresie funduszy europejskichBE10
9062Kontrole w zakresie funduszy europejskich przeprowadzone przez Ministra Zdrowia w zakresie funduszy europejskichBE10na każdą perspektywę można założyć podteczkę
9063Nieprawidłowości w realizacji projektów w zakresie funduszy europejskichBE10
907Obsługa finansowo-księgowa funduszy europejskich
9070Wnioski o płatność w zakresie funduszy europejskichBE10
9071Zwroty w zakresie funduszy europejskichBE10decyzje o zwrocie środków
9072Obsługa finansowa projektów w zakresie funduszy europejskich
90720Obsługa finansowa projektów pomocy technicznej w zakresie funduszy europejskichB10zlecenia (zapotrzebowania na środki) od dysponentów lub komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia
90721Obsługa finansowa projektów poza pomocą techniczną w zakresie funduszy europejskichB10zlecenia (zapotrzebowania na środki) od dysponentów lub komórek organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia
9073Planowanie budżetowo-finansowe w zakresie funduszy europejskich
90730Planowanie w zakresie projektu ustawy budżetowej w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja do dysponentów z wytycznymi do sporządzania szczegółowych projektów planów wg określonych ustawowo wzorów
90731Obsługa procesu zmian w planie finansowym w zakresie funduszy europejskichB10korespondencja dotyczące zmian w planach finansowych - przeniesienia wydatków, uruchomienia rezerw celowych, blokady, wydatki niewygasające
9074Informacje okresowe w wykorzystania rezerw celowych w zakresie funduszy europejskichB10informacje z jednostek oraz informacje do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej z wykorzystania uruchomionych rezerw celowych
91Koordynacja polityki rozwoju
910Programowanie polityki rozwoju w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja z/do regionów, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i instytucji współpracujących w zakresie programowania strategicznego w sektorze zdrowia
911Koordynacja interwencji w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja z/do regionów, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i instytucji współpracujących w zakresie zapewnienia koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia
912Komitet Sterujący w zakresie funduszy europejskichBE10plany działań z regionów i Instytucji Pośredniczących PO WER i PO IŚ, korespondencja w zakresie Komitetu Sterującego w zakresie funduszy europejskich (zaproszenia na posiedzenia, informacje etc.)
913Warunkowość ex ante i warunki podstawowe w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja/informacje z/do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej/instytucji współpracujących w zakresie spełnienia warunkowości ex-ante oraz warunków podstawowych
914Projekty profilaktyczne w zakresie funduszy europejskichBE10wszelkie korespondencja/informacje/decyzje związane z realizacją projektu pozakonkursowego
915Kontrakt terytorialny w zakresie funduszy europejskichBE10korespondencja/informacje z/do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie Kontraktu Terytorialnego, korespondencja Ministerstwa Zdrowia z prośbą o wkłady w zakresie koordynacji projektów w KT
916Dokumenty strategiczne w zakresie funduszy europejskichBE10wszelka korespondencja/informacje związane z dokumentami strategicznymi w zakresie realizacji polityki rozwoju
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).