Zmiana zarządzenia w sprawie wniosków o indywidualne rozliczenie świadczeń i Bazy Rozliczeń Indywidualnych.

Dzienniki resortowe

NFZ.2018.21

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 marca 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21/2018/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 12 marca 2018 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wniosków o indywidualne rozliczenie świadczeń i Bazy Rozliczeń Indywidualnych

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Nr 89/2017/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 26 września 2017 r. w sprawie wniosków o indywidualne rozliczenie świadczeń i Bazy Rozliczeń Indywidualnych wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 3 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) wezwania do uzupełnienia lub korekty wniosku, stanowiący załącznik nr 10 do zarządzenia.";

2)
w § 4:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku stwierdzenia braków lub błędów we wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 2, w tym w załącznikach stanowiących specyfikację kosztową, Dyrektor oddziału Funduszu wzywa świadczeniodawcę do uzupełnienia lub korekty wniosku, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania w formie papierowej, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wezwanie do uzupełnienia lub korekty wniosku przekazywane jest świadczeniodawcy w formie papierowej i elektronicznej.",

b)
dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Uzupełnienie braków może dotyczyć konieczności dostarczenia dokumentacji medycznej świadczenia, o którego indywidualne sprawozdanie lub rozliczenie występuje świadczeniodawca, jeśli Dyrektor oddziału Funduszu uzna informacje zawarte w tej dokumentacji za niezbędne do wydania opinii w przedmiocie wniosku, mimo że wniosek został wypełniony w całości zgodnie z obowiązującym wzorem.",

c)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Forma papierowa wezwania do uzupełnienia lub korekty wniosku wymaga doręczenia przesyłką poleconą na adres siedziby świadczeniodawcy lub wskazany przez niego adres do doręczeń, lub w inny sposób, z zastrzeżeniem, że fakt doręczenia oraz dzień doręczenia przesyłki do odbiorcy zostaną potwierdzone podpisem odbiorcy.

7. Skorygowany lub uzupełniony wniosek świadczeniodawca przekazuje do oddziału Funduszu w formie papierowej i elektronicznej (w aplikacji BRI), zgodnie z § 3 ust. 5 oraz z zachowaniem numeru wniosku, w którym stwierdzono braki lub błędy. Forma elektroniczna nie dotyczy dokumentacji medycznej, o której mowa w ust. 5a.",

d)
dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. Dokumentacja medyczna, o której mowa w ust. 5a, winna zostać przekazana przez świadczeniodawcę w formie papierowej (kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) albo na nośniku elektronicznym (pliki PDF na płycie CD/DVD, bez możliwości zmiany zapisu na płycie). Przekazanie dokumentacji medycznej wymaga doręczenia przesyłką poleconą lub w inny sposób, z zastrzeżeniem, że fakt doręczenia oraz data doręczenia przesyłki do oddziału Funduszu zostaną potwierdzone podpisem odbiorcy.";

3)
dodaje się załącznik nr 10 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 20 marca 2018 r.

Uzasadnienie

Zarządzenie w sprawie wniosków o indywidualne rozliczenie świadczeń i Bazy Rozliczeń Indywidualnych, ujednolica procedury wydawania przez Dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia decyzji w sprawie indywidualnego sprawozdania lub rozliczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

W przedmiotowym zarządzeniu, w porównaniu do dotychczas obowiązującego w tej materii zarządzenia, dokonano zmian polegających na wprowadzeniu postanowień regulujących tryb wzywania świadczeniodawcy do dostarczenia dokumentacji medycznej świadczenia, o którego indywidualne sprawozdanie lub rozliczenie wnioskuje. Analogicznie, wprowadzono zmodyfikowany szablon wezwania do uzupełnienia lub korekty wniosku, który stanowi załącznik do ww. zarządzenia.

Wprowadzone niniejszym zarządzeniem regulacje mają na celu umożliwienie oddziałom wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia wezwania świadczeniodawcy do dostarczenia dodatkowych informacji (dokumentacji medycznej), gdy okażą się one niezbędne do wydania opinii w przedmiocie wniosku, mimo że wniosek został wypełniony w całości zgodnie z obowiązującym wzorem i zawiera załącznik kosztowy.

Niniejsze zarządzenie nie wywołuje skutku finansowego po stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zarządzenie nie ma wpływu na warunki realizacji świadczeń, w związku z powyższym nie podlega opiniowaniu.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 20 marca 2018 r.

ZAŁĄCZNIK

(znak graficzny i nagłówek właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ)

Nr wniosku w BRI .................. [pole: Siedziba OW], dnia ..................

Nazwa i adres

placówki wnioskującej

Wezwanie do uzupełnienia lub korekty wniosku

Zgodnie z § 4 ust. 5 i 5a zarządzenia Nr 89/2017/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 26 września 2017 r. w sprawie wniosków o indywidualne rozliczanie świadczeń i Bazy Rozliczeń Indywidualnych, zwanego dalej "zarządzeniem", Dyrektor [pole: nazwa właściwa] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wzywa do uzupełnienia lub korekty wniosku o numerze [pole: nr wniosku w BRI] w zakresie:

.................. [zawartość pola tekstowego wypełnionego w części oddziałowej BRI] ..................

.......................................................................................................................................................

Zgodnie z § 4 ust. 5 zarządzenia, uzupełnienia lub korekty wniosku należy dokonać terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Skorygowany lub uzupełniony wniosek świadczeniodawca przekazuje do oddziału Funduszu w formie papierowej i elektronicznej (w aplikacji BRI), zgodnie z § 3 ust. 5 zarządzenia oraz z zachowaniem numeru wniosku, w którym stwierdzono braki lub błędy.

Dokumentacja medyczna świadczenia będącego przedmiotem wniosku, zgodnie z § 4 ust. 7a zarządzenia, winna zostać przekazana w formie papierowej albo na nośniku elektronicznym.

Uzasadnienie wezwania do uzupełnienia:

..................... [zawartość pola tekstowego wypełnionego w części oddziałowej BRI]................

.......................................................................................................................................................

.........................................

Data

......................................................................

Podpis i pieczątka Dyrektora OW NFZ