Zmiana zarządzenia w sprawie ustanowienia zasad i procedur dotyczących systemu reform i inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Dz.Urz.MRiRW.2023.2
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 25 stycznia 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustanowienia zasad i procedur dotyczących systemu reform i inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
"6) przekazanie do Departamentu Budżetu danych umożliwiających utrwalanie, modyfikację i usuwanie w systemie PFR danych dotyczących łącznej wysokości środków przewidzianych w planie rozwojowym na realizację inwestycji A1.4.1., A2.4.1., B3.1.1. oraz umowy powierzenia zawartej z jednostką wspierającą plan rozwojowy.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Procedura finansowania przedsięwzięć i inwestycji objętych wsparciem z planu rozwojowego
Procedura finansowania przedsięwzięć i inwestycji objętych wsparciem z planu rozwojowego
- które następnie przekazywane jest do PFR;
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Procedura realizacji kontroli
Procedura realizacji kontroli
Rozdział 1.
Definicje
Definicje
Rozdział 2.
Informacje ogólne
Informacje ogólne
Weryfikacje wydatków i wykonania mogą zostać wykonane łącznie, tj. podczas tej samej kontroli.
Rozdział 3.
Procedura w zakresie systemu ARACHNE
Procedura w zakresie systemu ARACHNE
Rozdział 4.
Kontrola systemowa
Kontrola systemowa
Rozdział 5.
Kontrola wykonania reformy i kamieni milowych
Kontrola wykonania reformy i kamieni milowych
przypadki korupcji/nadużyć finansowych? Jeśli tak, czy zostały one odpowiednio udokumentowane i zgłoszone do właściwych organów, w tym zarejestrowane w systemie teleinformatycznym?
- ujęte w załącznikach nr 4-7 do Wytycznych w zakresie kontroli w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, które są dostępne na stronie https://www.gov.pl/web/planodbudowy/wytyczne.
Rozdział 6.
Kontrola wykonania inwestycji i wskaźników
Kontrola wykonania inwestycji i wskaźników
Rozdział 7.
Kontrola weryfikacji wydatków inwestycji lub przedsięwzięcia
Kontrola weryfikacji wydatków inwestycji lub przedsięwzięcia
Rozdział 8.
Proces planowania kontroli w ramach KPO
Proces planowania kontroli w ramach KPO
Załącznik Nr 1
OŚWIADCZENIE o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli, w tym identyfikacji konfliktu interesów w .........................................
OŚWIADCZENIE o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli, w tym identyfikacji konfliktu interesów w .........................................
Załącznik Nr 2
Proces realizacji kontroli realizacji reform lub ich części lub kamieni milowych 2
Proces realizacji kontroli realizacji reform lub ich części lub kamieni milowych 2
Lp. | Odpowiedzialność | Zadanie | Dokumenty |
1 | Dyrektor Departamentu Prawnego Dyrektor DSR | Wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację kontroli reform o charakterze legislacyjnym i zapewnia jej dostęp do systemu CST2021 Wyznacza osobę odpowiedzialną za realizację kontroli reform o charakterze poza legislacyjnym lub kamienia milowego inwestycji i zapewnia jej dostęp do systemu CST2021. | Opis stanowiska pracy |
2 | Dyrektor Departamentu Prawnego Dyrektor DSR | Zaznajamia pracowników zaangażowanych w kontrolę reform z dokumentami wynikającymi z Wytycznych. | Oświadczenie w formie notatki utworzone i zaakceptowane w EZD przez osobę odpowiedzialną za realizację kontroli reform |
3 | DG | Akceptuje wyznaczone osoby. | Zaakceptowany opis stanowiska pracy |
4 | Dyrektorzy departamentów, o których mowa w § 5 zarządzenia | Informują odpowiednio Dyrektora Departamentu Prawnego albo Dyrektora DSR o osiągnięciu założonego kamienia milowego reformy lub kamienia milowego inwestycji. | Korespondencja w EZD, w której wskazano stopień osiągnięcia kamienia milowego oraz załączniki/ dokumenty to potwierdzające |
5 | Dyrektor Departamentu Prawnego Dyrektor DSR | Zawiadamia o wszczęciu kontroli reformy lub jej części lub kamienia milowego w związku z: 1) otrzymaniem informacji, o której mowa w pkt 4, albo 2) kontrolą zaplanowaną w harmonogramie kontroli reform, albo 3) wystąpieniem innych przyczyn, z których wynika potrzeba jej przeprowadzenia Termin: co najmniej 2 dni robocze przed | Zawiadomienie o kontroli |
wszczęciem kontroli (w przypadku kontroli realizowanej w trybie planowym). | |||
6 | Osoba odpowiedzialna za realizację kontroli reform | Składa pisemne oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli Termin: przed przystąpieniem do czynności kontrolnych. | Oświadczenie, którego wzór określa załącznik nr 1 do procedury |
7 | Dyrektor departamentu, który odpowiada za kontrolowaną reformę lub jej część lub kamień milowy | Wykazuje stopień realizacji reformy lub jej części/osiągnięcia kamieni milowych wraz z informacją nt. ich terminowej realizacji i przekazuje niezbędne dane wraz z załącznikami. Termin: do 3 dni kalendarzowych od otrzymania zawiadomienia o wszczęciu kontroli. | Korespondencja przekazana w EZD |
8 | Osoba odpowiedzialna za realizację kontroli reform | Realizuje czynności kontrolne obejmujące: 1) przygotowanie propozycji sposobu wypełnienia formularza sprawozdawczego; 2) przygotowanie propozycji odpowiedzi na pytania z listy sprawdzającej; 3) przygotowanie notatki pokontrolnej albo notatki pokontrolnej potwierdzającej osiągnięcie kamienia milowego. Termin: do 7 dni kalendarzowych od przekazania zawiadomienia o wszczęciu kontroli. | 1) Projekt odpowiedzi na pytania ujęte w liście sprawdzającej 2) Projekt wypełnienia formularza sprawozdawczego 3) Projekt notatki pokontrolnej - zaakceptowane w EZD |
9 | Dyrektor Departamentu Prawnego Dyrektor DSR | Weryfikuje dane ujęte w projekcie odpowiedzi na pytania ujęte w liście sprawdzającej, formularzu sprawozdawczym i notatce pokontrolnej. | 1) Odpowiedzi na pytania ujęte w liście sprawdzającej 2) Formularz sprawozdawczy 3) Notatka pokontrolna - podpisane w EZD |
10 | Osoba odpowiedzialna za realizację kontroli reform | 1) przekazuje notatkę pokontrolną do departamentu, który odpowiada za kontrolowaną reformę lub jej część, lub kamień milowy oraz do wiadomości DKA; 2) dołącza do e-Kontrole ostateczne dokumenty prezentujące wyniki kontroli wraz z właściwymi załącznikami; 3) wykazuje stopień wykonania reformy/ osiągnięcia kamienia milowego w formularzu sprawozdawczym i przekazuje go w systemie teleinformatycznym do IK KPO wraz z załącznikami. Termin: niezwłocznie po akceptacji dyrekcji | 1) Podpisana notatka pokontrolna przekazana w EZD 2) Informacja pokontrolna w e-Kontrole wypełniona na podstawie dokumentów umieszczonych w EZD 3) Przekazany w systemie CST 2021 do IK KPO formularz sprawozdawczy wypełniony na podstawie dokumentów umieszczonych w EZD |
11 | Dyrektor Departamentu Prawnego Dyrektor DSR | Monitoruje ewentualne zalecenia i wnioski pokontrolne. | Korespondencja dokumentowana w EZD |
12 | Dyrektor departamentu, który odpowiada za kontrolowaną reformę lub jej część lub kamień milowy | Udziela odpowiedzi w zakresie sposobu realizacji ewentualnych wniosków i zaleceń pokontrolnych. Termin: zależnie od charakteru wniosków, zazwyczaj do 3 dni kalendarzowych. | Korespondencja przekazana w EZD |
13 | Osoba odpowiedzialna za realizację kontroli reform | 1) przygotowuje do podpisu Ministra oświadczenie do IK KPO, którego wzór określa załącznik nr 3a do Wytycznych; 2) przesyła podpisane oświadczenie wraz z załącznikami przez e-PUAP do IK KPO. Termin: do 15 dnia po zakończeniu kwartału, w którym został osiągnięty dany kamień milowy. | Korespondencja przekazana przez e-PUAP do IK KPO |
Załącznik Nr 3
Proces realizacji kontroli inwestycji lub jej części przy zachowaniu zasady kontradyktoryjności, zgodnie z którą dokumentem pokontrolnym jest informacja pokontrolna
Proces realizacji kontroli inwestycji lub jej części przy zachowaniu zasady kontradyktoryjności, zgodnie z którą dokumentem pokontrolnym jest informacja pokontrolna
Lp. | Odpowiedzialność | Zadanie | Dokumenty | |
1 | Dyrektor DKA | Wyznacza członków zespołu kontrolującego. | Notatka w EZD | |
2 | DG | Podpisuje upoważnienia do kontroli dla zespołu kontrolującego. | Upoważnienie do kontroli | |
3 | Zespół kontrolujący | Kontrolerzy składają pisemne oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli. | Oświadczenia zespołu kontrolującego, wg wzoru określonego w załączniku nr 4 do procedury | |
4 | Dyrektor DKA | Zawiadamia o wszczęciu kontroli inwestycji lub jej części Termin: co najmniej 2 dni robocze przed wszczęciem kontroli (w przypadku kontroli realizowanej w trybie planowym). | Zawiadomienie o kontroli | |
5 | Zespół kontrolujący | Realizuje czynności kontrolne. | Lista sprawdzająca | Termin: 21 dni kalendarzowych |
6 | Zespół kontrolujący | Przygotowuje i uzgadnia informację pokontrolną. | Informacja pokontrolna | |
7 | Dyrektor DKA | Akceptuje informację pokontrolną. | Informacja pokontrolna | |
8 | Zespół kontrolujący Dyrektor DKA | Podpisuje informację pokontrolną i przekazuje do Dyrektora departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część (jeden z wymienionych w § 4 zarządzenia). Termin: niezwłocznie po akceptacji dyrekcji | Informacja pokontrolna | |
9 | Dyrektor departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję | Składa ewentualne umotywowane pisemne zastrzeżenia do informacji pokontrolnej. Termin: 7 dni roboczych od daty otrzymania informacji pokontrolnej. | Zastrzeżenia | |
10 | Zespół kontrolujący Dyrektor DKA | Rozpatruje zastrzeżenia złożone przez departament, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część - jeśli zostały złożone. | Stanowisko wobec zastrzeżeń | Termin: 14 dni kalendarzowych. |
11 | Zespół kontrolujący Dyrektor DKA | 1. Przygotowuje stanowiska do zastrzeżeń. 2. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń w części lub w całości: przygotowuje informację pokontrolną zawierającą zmiany. 3. Uzupełnia informację pokontrolną o ewentualne zalecenia lub wnioski pokontrolne. | Stanowisko wobec zastrzeżeń Informacja pokontrolna | |
12 | Dyrektor DKA | Podpisuje stanowisko do zastrzeżeń. Przekazuje do departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część: stanowiska do zastrzeżeń i informację pokontrolną. Przekazuje informację pokontrolną do DSR do wiadomości | Stanowisko wobec zastrzeżeń Informacja pokontrolna | |
13 | Dyrektor DKA | Monitoruje ewentualne zalecenia i wnioski pokontrolne. | ||
14 | Dyrektor Departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część | Udziela odpowiedzi w zakresie sposobu realizacji ewentualnych wniosków i zaleceń pokontrolnych. Termin: zależnie od charakteru wniosków, zazwyczaj 14 dni kalendarzowych. | ||
15 | DKA | Dołącza do e-Kontrole ostateczne dokumenty prezentujące wyniki kontroli wraz z właściwymi załącznikami. Termin: niezwłocznie po otrzymaniu ostatecznych dokumentów prezentujących wyniki kontroli. | Informacja pokontrolna w e-Kontrole | |
16 | DSR | Wykazuje stopień wykonania inwestycji/osiągnięcia wskaźnika w formularzu sprawozdawczym 3 i przekazuje go w systemie teleinformatycznym do IK KPO wraz z załącznikami. Termin: niezwłocznie po otrzymaniu wyników kontroli. | Formularz sprawozdawczy do IK KPO. |
Załącznik Nr 5
Proces realizacji kontroli inwestycji lub jej części, gdy nie jest wymagane zachowanie zasady kontradyktoryjności i dokumentem pokontrolnym jest notatka pokontrolna
Proces realizacji kontroli inwestycji lub jej części, gdy nie jest wymagane zachowanie zasady kontradyktoryjności i dokumentem pokontrolnym jest notatka pokontrolna
Lp. | Odpowiedzialność | Zadanie | Dokumenty | |
1 | Dyrektor DKA | Wyznacza członków zespołu kontrolującego. | Notatka w EZD | |
2 | Zespół kontrolujący | Kontrolerzy składają pisemne oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli. | Oświadczenia zespołu kontrolującego wg wzoru, który określa załącznik nr 4 do procedury | |
3 | Dyrektor DKA | Zawiadamia o wszczęciu kontroli inwestycji lub jej części/wskaźnika inwestycji Termin: co najmniej 2 dni robocze przed wszczęciem kontroli (w przypadku kontroli realizowanej w trybie planowym). | Zawiadomienie o kontroli | |
4 | Zespół kontrolujący | Realizuje czynności kontrolne. | Lista sprawdzająca | Termin: 21 dni kalendarzowych |
5 | Zespół kontrolujący | Przygotowuje i uzgadnia notatkę pokontrolną. | notatka pokontrolna | |
6 | Dyrektor DKA | Akceptuje notatkę pokontrolną. | notatka pokontrolna | |
7 | Zespół kontrolujący Dyrektor DKA | Podpisuje notatkę pokontrolną i przekazuje do departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część (jeden z wymienionych w § 4 zarządzenia). Termin: niezwłocznie po akceptacji dyrekcji | notatka pokontrolna | |
8 | Dyrektor DKA | Monitoruje ewentualne zalecenia i wnioski pokontrolne. | ||
9 | Dyrektor departamentu, który odpowiada za kontrolowaną inwestycję lub jej część | Udziela odpowiedzi w zakresie sposobu realizacji ewentualnych wniosków i zaleceń pokontrolnych. Termin: zależnie od charakteru wniosków, zazwyczaj 14 dni kalendarzowych. | ||
10 | DKA | Dołącza do e-Kontrole ostateczne dokumenty prezentujące wyniki kontroli wraz z właściwymi załącznikami. Termin: niezwłocznie po otrzymaniu ostatecznych dokumentów prezentuj ących wyniki kontroli. | notatka pokontrolna w e-Kontrole | |
11 | DSR | Wykazuje stopień wykonania inwestycji/ osiągnięcia wskaźnika w formularzu sprawozdawczym 4 i przekazuje go w systemie teleinformatycznym do IK KPO wraz z załącznikami. Termin: niezwłocznie po otrzymaniu wyników kontroli. | Formularz sprawozdawczy do IK KPO |