Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2020.167

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 lipca 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 lipca 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 199/18/BDG Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 187, z późn. zm. 1 ) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości stanowią: Minister Sprawiedliwości, Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu.";

2)
w § 4 w ust. 3:
a)
po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) Departament Legislacyjny Ustroju Sądów -,,DLUS";",

b)
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:

"9a) Departament Prawa Europejskiego - "DPE";";

3)
w § 5 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Komórka organizacyjna występująca do Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego, Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów, Departamentu Prawa Administracyjnego albo Departamentu Prawa Europejskiego z wnioskiem o wyrażenie opinii dotyczącej stosowania prawa przedstawia własne stanowisko w sprawie.";

4)
w § 7:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prace legislacyjne prowadzą Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Prawa Karnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego albo Departament Prawa Europejskiego, zgodnie z właściwością wynikającą z § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 2oa ust. 1 pkt 1, chyba że przepis szczególny wskazuje inną komórkę organizacyjną.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego oraz Departament Prawa Europejskiego przekazują Departamentowi Legislacyjnemu Prawa Karnego bieżące informacje na temat stanu prowadzonych prac legislacyjnych.",

c)
w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) z inicjatywy Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego, Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów, Departamentu Prawa Administracyjnego lub Departamentu Prawa Europejskiego, w szczególności w przypadku konieczności wykonania upoważnienia ustawowego, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, dokonania implementacji aktu prawnego Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej.",

d)
w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przedstawienia informacji i przygotowania materiałów niezbędnych w pracach nad projektem, w tym w szczególności opracowania rozwiązań, założeń lub wskazanych części projektu oraz przedstawienia propozycji brzmienia projektowanych przepisów,",

e)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Projekt, o którym mowa w ust. 7, uzgadnia się z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego, Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego, Departamentem Legislacyjnym Ustroju Sądów, Departamentem Prawa Administracyjnego lub Departamentem Prawa Europejskiego oraz komórkami organizacyjnymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.",

f)
ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Projekt wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu lub biura uzgadnia się z Biurem Dyrektora Generalnego.";

5)
w § 15 w ust. 1 w pkt 4 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 5 i 6;
6)
w § 16 w pkt 17 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

"18) wykonywanie zadań związanych z zawieraniem z samorządem adwokackim oraz z samorządem radcowskim porozumień w sprawie odbywania przez aplikantów adwokackich i aplikantów radcowskich szkolenia z zakresu działania sądownictwa powszechnego i prokuratury.";

7)
w § 17:
a)
w ust. 1:
pkt 1 otrzymuje brzmienie

"1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:

a) prawa cywilnego,

b) postępowania cywilnego,

c) prawa gospodarczego,

d) prawa pracy;

e) komorników sądowych,

f) rejestrów, w szczególności: Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego Rejestru Sądowego, ksiąg wieczystych, Krajowego Rejestru Zadłużonych oraz rejestru zastawów

- z zastrzeżeniem § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2, § 20a ust. 1 pkt 1 i § 25 ust. 3;",

uchyla się pkt 3,
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) wypracowywanie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości rozpoznawanych lub prowadzonych przez organy Unii Europejskiej dotyczących badania i przestrzegania zasady praworządności, w zakresie sądownictwa, ustroju sądów i statusu sędziów;",

w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) pełnienie zadań punktu kontaktowego do spraw praworządności, w zakresie wskazanym w pkt 3a.",

b)
w ust. 2:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) organizowanie i prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących przygotowania, uzgodnienia lub zaopiniowania przez Ministra Sprawiedliwości projektów aktów normatywnych, projektów założeń projektu ustawy i innych projektów dokumentów rządowych;",

w pkt 3 w lit. c skreśla się przecinek i uchyla się lit. d-f,
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.",

c)
w ust. 3:
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;

2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów oraz prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości;",

uchyla się pkt 5,
d)
uchyla się ust. 4;
8)
w § 18:
a)
w ust. 1:
pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:

a) prawa karnego materialnego i procesowego,

b) działów administracji rządowej:

– administracja publiczna,

– finanse publiczne,

– instytucje finansowe,

– klimat - w zakresie gospodarki odpadami,

– kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,

– kultura fizyczna,

– obrona narodowa,

– oświata i wychowanie,

– rolnictwo,

– rozwój wsi,

– rynki rolne,

– szkolnictwo wyższe i nauka,

– transport,

– środowisko,

– sprawy wewnętrzne,

– zabezpieczenie społeczne,

– zdrowie

– z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 20a ust. 1 pkt 1;

2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 2, § 18a ust. 1 pkt 2, § 20 ust. 1 pkt 3 i § 20a ust. 1 pkt 2.",

b)
w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2.";

9)
po rozdziale 8 dodaje się rozdział 8a w brzmieniu:

"Rozdział 8a

Departament Legislacyjny Ustroju Sądów

§ 18a. 1. Do zakresu zadań Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów należy:

1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie ustroju sądów powszechnych, wojskowych i administracyjnych, a także Sądu Najwyższego i postępowania sądowoadministracyjnego w zakresie reformy ustroju sądownictwa administracyjnego, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 20a ust. 1 pkt 1;

2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1.

2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio § 17 ust. 2 pkt 1 6.

3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.

4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;

2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów;

3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;

4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.";

10)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Do zadań Departamentu Prawa Administracyjnego należy:

1) obsługa merytoryczna, administracyjna i biurowa Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich, o której mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa (Dz. U. z 2018 r. poz. 2267);

2) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości dotyczącej:

a) postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego, z wyłączeniem zagadnień związanych z reformą ustroju sądownictwa administracyjnego, postępowania egzekucyjnego w administracji oraz reprywatyzacji nieruchomości,

b) prawa administracyjnego w zakresie:

– administracji publicznej w zakresie procedur administracyjnych,

– budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,

– gospodarowania mieniem państwowym,

– spraw wewnętrznych w zakresie obywatelstwa, ewidencji ludności, rejestracji stanu cywilnego - z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1 i § 20a ust. 1 pkt 1;

3) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 2;

4) zapewnienie obsługi Ministra Sprawiedliwości w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem i nadzorem nad Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL (w organizacji), o którym mowa w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2020 r. w sprawie przekształcenia Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w państwową instytucję kultury oraz nadania statutu Muzeum (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 83);

5) prowadzenie rejestru instytucji kultury, których organizatorem jest Minister Sprawiedliwości oraz elektronicznych ksiąg rejestrowych dla instytucji ujawnionych w rejestrze;

6) współpraca w zakresie zadań, o których mowa w pkt 5, z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.

2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się odpowiednio § 17 ust. 2 pkt 1 6.

3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.

4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;

2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.

3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;

4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.";

11)
po rozdziale 10 dodaje się rozdział 10a w brzmieniu:

Rozdział 10a

Departament Prawa Europejskiego

§ 20a. 1. Do zakresu zadań Departamentu Prawa Europejskiego należy:

1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:

a) europejskiego prawa cywilnego,

b) europejskiego i międzynarodowego prawa karnego,

c) prawa rodzinnego i opiekuńczego

- z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1 і 3a, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1 i § 20 ust. 1 pkt 2;

2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1;

3) koordynowanie zadań Ministra Sprawiedliwości związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy w szczególności:

1) organizowanie i prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących przygotowania, uzgodnienia lub zaopiniowania przez Ministra Sprawiedliwości projektów aktów prawnych Unii Europejskiej, w tym prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących wdrażania i wykonywania aktów prawnych Unii Europejskiej oraz projektów umów międzynarodowych z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości, których stroną jest Unia Europejska albo które dotyczą zagadnień objętych kompetencjami Unii Europejskiej, z wyłączeniem umów dotyczących ochrony praw człowieka, umów dwustronnych dotyczących obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych oraz umów międzynarodowych wielostronnych dotyczących spraw karnych;

2) koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych na zasadach określonych w § 7, w tym tworzenie zespołów roboczych i organizowanie ich pracy;

3) monitorowanie i analizowanie:

a) orzeczeń organów sądowych Unii Europejskiej,

b) projektów aktów prawnych Unii Europejskiej oraz przebiegu prac nad nimi,

c) projektów umów międzynarodowych oraz przebiegu prac nad nimi, w szczególności na forum innych niż Unia Europejska organizacji międzynarodowych

- w zakresie ich wpływu na akty prawne związane z zakresem działania Ministra Sprawiedliwości;

4) reprezentowanie Ministra Sprawiedliwości przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach z zakresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem spraw związanych z ustrojem sądów, statusem sędziów, praworządnością oraz związanych z postępowaniami dotyczącymi tych zagadnień;

5) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7;

6) współpraca z Haską Konferencją Prawa Prywatnego Międzynarodowego, Radą Europy i Organizacją Narodów Zjednoczonych w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości obejmujących:

a) działalność prawotwórczą Rady Europy w dziedzinie prawa karnego oraz mechanizmów kontroli zwalczania korupcji,

b) wykonywanie zadań wynikających z Konwencji o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, sporządzonej w Paryżu dnia 17 grudnia 1997 r.

3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy w szczególności:

1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, Komitetu do Spraw Europejskich, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;

2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów oraz w planie pracy Komitetu do Spraw Europejskich;

3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;

4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.

4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, należy w szczególności:

1) wypracowywanie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości rozpoznawanych lub prowadzonych przez organy Unii Europejskiej, w tym organy sądowe, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;

2) przygotowywanie kompilacji ostatecznych stanowisk z zakresu działań Ministra Sprawiedliwości w sprawach pozostających we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej, z których żadna nie jest komórką wiodącą;

3) przekazywanie do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych korespondencji pochodzącej od organów Unii Europejskiej, a w zakresie obsługi punktu kontaktowego do spraw praworządności - przekazywanie korespondencji pochodzącej od organów Unii Europejskiej do punktu kontaktowego oraz korespondencji punktu kontaktowego do organów Unii Europejskiej.";

12)
w § 22:
a)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) współdziałanie z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego, Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego, Departamentem Legislacyjnym Ustroju Sądów, Departamentem Prawa Administracyjnego i Departamentem Prawa Europejskiego w zakresie przedstawiania stanowiska Ministra Sprawiedliwości w toku prac legislacyjnych prowadzonych z udziałem Rządowego Centrum Legislacji oraz w komisjach sejmowych i senackich, w szczególności w sprawach, o których mowa w pkt 11 i 12;",

b)
w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

"16) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.";

13)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. Do zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka należy:

1) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem dwustronnych umów międzynarodowych z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych;

2) opiniowanie projektów umów międzynarodowych, w przypadku których Minister Sprawiedliwości nie jest organem właściwym do prowadzenia negocjacji, z wyłączeniem umów międzynarodowych których stroną jest Unia Europejska lub Unia Europejska

i jej Państwa Członkowskie;

3) współpraca w zakresie obrotu prawnego z Mechanizmem Rezydualnym Narodów Zjednoczonych dla Międzynarodowych Trybunałów Karnych;

4) wykonywanie zadań Ministra Sprawiedliwości w zakresie pierwszeństwa w wykonywaniu jurysdykcji karnej wynikających z art. 13 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 roku;

5) wykonywanie zadań organu centralnego z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych na podstawie prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych, z zastrzeżeniem § 21 pkt 11;

6) wykonywanie zadań punktów kontaktowych europejskich sieci sądowych, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych departamentów;

7) udzielanie sądom polskim tekstów prawa obcego, wyjaśnień dotyczących obcej praktyki sądowej oraz informacji co do istnienia wzajemności w stosunkach z państwem obcym, a także udzielanie zagranicznym organom wymiaru sprawiedliwości informacji o treści prawa polskiego;

8) koordynowanie wykonywania przez Ministra Sprawiedliwości zadań w sprawach podnoszonych przez inwestorów zagranicznych, w ramach międzynarodowych mechanizmów rozstrzygania sporów inwestycyjnych, zarzutów naruszenia ich praw przez polski wymiar sprawiedliwości, w tym przygotowywanie analiz i stanowisk w odniesieniu do tych zarzutów, a także współpraca w tym zakresie z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej i innymi podmiotami;

9) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Ministra Sprawiedliwości konsulom Rzeczypospolitej Polskiej upoważnień do dokonywania czynności konsularnych;

10) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia zgodnego z aktualnymi standardami międzynarodowymi poziomu ochrony praw człowieka w zakresie wymiaru sprawiedliwości, w tym upowszechnianie treści orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i decyzji innych międzynarodowych organów ochrony praw człowieka;

11) współpraca z Biurem Pełnomocnika Ministra Spraw Zagranicznych do Spraw Postępowań przed Międzynarodowymi Organami Ochrony Praw Człowieka w zakresie spraw dotyczących zarzutów naruszenia praw człowieka przez polski wymiar sprawiedliwości, w tym w szczególności przygotowywanie analiz i stanowisk Ministra Sprawiedliwości w zakresie zarzutów dotyczących postępowań toczących się w sądach powszechnych podniesionych w skargach złożonych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

12) monitorowanie i analizowanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie ich wpływu na akty prawne związane z zakresem działania Ministra Sprawiedliwości, w tym opiniowanie projektów aktów prawnych;

13) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w pracach organizacji i instytucji międzynarodowych dotyczących ochrony praw człowieka, w szczególności w pracach Organizacji Narodów Zjednoczonych, Rady Europy oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;

14) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem międzynarodowych umów wielostronnych w dziedzinie praw człowieka;

15) wykonywanie zadań w ramach bieżącej współpracy z międzynarodowymi oraz krajowymi organami i mechanizmami ochrony praw człowieka Rady Europy i Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym współpraca z Europejską Komisją na rzecz Demokracji przez Prawo (Komisją Wenecką);

16) przygotowywanie sprawozdań Rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących realizacji umów międzynarodowych z zakresu praw człowieka i zaleceń międzynarodowych organów ochrony praw człowieka należących do zadań Ministra Sprawiedliwości, a także wkładów do sprawozdań przygotowywanych przez inne resorty w zakresie działania Ministra Sprawiedliwości oraz udział w obronie sprawozdań w trakcie ich rozpatrywania przez właściwe organy międzynarodowe;

17) analizowanie i opiniowanie rozwoju międzynarodowych standardów ochrony praw człowieka w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości oraz inicjowanie działań legislacyjnych w celu dostosowania prawa krajowego do aktów prawa międzynarodowego;

18) inicjowanie w zakresie właściwości Ministra Sprawiedliwości lub proponowanie innym właściwym podmiotom działań szkoleniowych dotyczących ochrony praw człowieka dla sądów i innych organów władzy publicznej i instytucji;

19) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych.";

14)
w § 25 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Do zadań komórki, o której mowa w ust. 1, należy również:

1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie nadzoru nad doradcami restrukturyzacyjnymi;

2) współpraca w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1, z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego.";

15)
w § 28 w ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) prowadzenie spraw związanych z organizacją Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym opracowywanie projektów statutu, regulaminu organizacyjnego, instrukcji kancelaryjnej i regulaminu pracy Ministerstwa Sprawiedliwości, a także opiniowanie projektów wewnętrznych regulaminów organizacyjnych departamentów i biur;".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Sprawiedl. z 2018 r. poz. 203, 224 i 334, z 2019 r. poz. 3, 168 i 221 oraz z 2020 r. poz. 67 i 107.