Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości.
Dz.Urz.MS.2020.167
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 28 lipca 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości
"§ 2. Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości stanowią: Minister Sprawiedliwości, Sekretarze Stanu i Podsekretarze Stanu.";
"7a) Departament Legislacyjny Ustroju Sądów -,,DLUS";",
"9a) Departament Prawa Europejskiego - "DPE";";
"7. Komórka organizacyjna występująca do Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego, Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów, Departamentu Prawa Administracyjnego albo Departamentu Prawa Europejskiego z wnioskiem o wyrażenie opinii dotyczącej stosowania prawa przedstawia własne stanowisko w sprawie.";
"1. Prace legislacyjne prowadzą Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Prawa Karnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego albo Departament Prawa Europejskiego, zgodnie z właściwością wynikającą z § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 2oa ust. 1 pkt 1, chyba że przepis szczególny wskazuje inną komórkę organizacyjną.",
"1a. Departament Legislacyjny Prawa Cywilnego, Departament Legislacyjny Ustroju Sądów, Departament Prawa Administracyjnego oraz Departament Prawa Europejskiego przekazują Departamentowi Legislacyjnemu Prawa Karnego bieżące informacje na temat stanu prowadzonych prac legislacyjnych.",
"3) z inicjatywy Departamentu Legislacyjnego Prawa Cywilnego, Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów, Departamentu Prawa Administracyjnego lub Departamentu Prawa Europejskiego, w szczególności w przypadku konieczności wykonania upoważnienia ustawowego, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, dokonania implementacji aktu prawnego Unii Europejskiej lub umowy międzynarodowej.",
"1) przedstawienia informacji i przygotowania materiałów niezbędnych w pracach nad projektem, w tym w szczególności opracowania rozwiązań, założeń lub wskazanych części projektu oraz przedstawienia propozycji brzmienia projektowanych przepisów,",
"8. Projekt, o którym mowa w ust. 7, uzgadnia się z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego, Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego, Departamentem Legislacyjnym Ustroju Sądów, Departamentem Prawa Administracyjnego lub Departamentem Prawa Europejskiego oraz komórkami organizacyjnymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja.",
"10. Projekt wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu lub biura uzgadnia się z Biurem Dyrektora Generalnego.";
"18) wykonywanie zadań związanych z zawieraniem z samorządem adwokackim oraz z samorządem radcowskim porozumień w sprawie odbywania przez aplikantów adwokackich i aplikantów radcowskich szkolenia z zakresu działania sądownictwa powszechnego i prokuratury.";
"1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:
a) prawa cywilnego,
b) postępowania cywilnego,
c) prawa gospodarczego,
d) prawa pracy;
e) komorników sądowych,
f) rejestrów, w szczególności: Krajowego Rejestru Karnego, Krajowego Rejestru Sądowego, ksiąg wieczystych, Krajowego Rejestru Zadłużonych oraz rejestru zastawów
- z zastrzeżeniem § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2, § 20a ust. 1 pkt 1 i § 25 ust. 3;",
"3a) wypracowywanie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości rozpoznawanych lub prowadzonych przez organy Unii Europejskiej dotyczących badania i przestrzegania zasady praworządności, w zakresie sądownictwa, ustroju sądów i statusu sędziów;",
"5) pełnienie zadań punktu kontaktowego do spraw praworządności, w zakresie wskazanym w pkt 3a.",
"1) organizowanie i prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących przygotowania, uzgodnienia lub zaopiniowania przez Ministra Sprawiedliwości projektów aktów normatywnych, projektów założeń projektu ustawy i innych projektów dokumentów rządowych;",
"8) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.",
"1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;
2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów oraz prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra Sprawiedliwości;",
"1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:
a) prawa karnego materialnego i procesowego,
b) działów administracji rządowej:
– administracja publiczna,
– finanse publiczne,
– instytucje finansowe,
– klimat - w zakresie gospodarki odpadami,
– kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,
– kultura fizyczna,
– obrona narodowa,
– oświata i wychowanie,
– rolnictwo,
– rozwój wsi,
– rynki rolne,
– szkolnictwo wyższe i nauka,
– transport,
– środowisko,
– sprawy wewnętrzne,
– zabezpieczenie społeczne,
– zdrowie
– z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 20a ust. 1 pkt 1;
2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 2, § 18a ust. 1 pkt 2, § 20 ust. 1 pkt 3 i § 20a ust. 1 pkt 2.",
"3) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2.";
"Rozdział 8a
Departament Legislacyjny Ustroju Sądów
§ 18a. 1. Do zakresu zadań Departamentu Legislacyjnego Ustroju Sądów należy:
1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie ustroju sądów powszechnych, wojskowych i administracyjnych, a także Sądu Najwyższego i postępowania sądowoadministracyjnego w zakresie reformy ustroju sądownictwa administracyjnego, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 20 ust. 1 pkt 2 i § 20a ust. 1 pkt 1;
2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1.
2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się odpowiednio § 17 ust. 2 pkt 1 6.
3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.
4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;
2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów;
3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;
4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.";
"§ 20. 1. Do zadań Departamentu Prawa Administracyjnego należy:
1) obsługa merytoryczna, administracyjna i biurowa Komisji do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich, o której mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa (Dz. U. z 2018 r. poz. 2267);
2) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości dotyczącej:
a) postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego, z wyłączeniem zagadnień związanych z reformą ustroju sądownictwa administracyjnego, postępowania egzekucyjnego w administracji oraz reprywatyzacji nieruchomości,
b) prawa administracyjnego w zakresie:
– administracji publicznej w zakresie procedur administracyjnych,
– budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
– gospodarowania mieniem państwowym,
– spraw wewnętrznych w zakresie obywatelstwa, ewidencji ludności, rejestracji stanu cywilnego - z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1 i § 20a ust. 1 pkt 1;
3) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 2;
4) zapewnienie obsługi Ministra Sprawiedliwości w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem i nadzorem nad Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL (w organizacji), o którym mowa w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2020 r. w sprawie przekształcenia Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL w państwową instytucję kultury oraz nadania statutu Muzeum (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. poz. 83);
5) prowadzenie rejestru instytucji kultury, których organizatorem jest Minister Sprawiedliwości oraz elektronicznych ksiąg rejestrowych dla instytucji ujawnionych w rejestrze;
6) współpraca w zakresie zadań, o których mowa w pkt 5, z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych.
2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje się odpowiednio § 17 ust. 2 pkt 1 6.
3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7.
4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;
2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;
4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.";
Rozdział 10a
Departament Prawa Europejskiego
§ 20a. 1. Do zakresu zadań Departamentu Prawa Europejskiego należy:
1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie:
a) europejskiego prawa cywilnego,
b) europejskiego i międzynarodowego prawa karnego,
c) prawa rodzinnego i opiekuńczego
- z zastrzeżeniem § 17 ust. 1 pkt 1 і 3a, § 18 ust. 1 pkt 1, § 18a ust. 1 pkt 1 i § 20 ust. 1 pkt 2;
2) organizowanie i koordynowanie w Ministerstwie Sprawiedliwości przebiegu procesu legislacyjnego w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
3) koordynowanie zadań Ministra Sprawiedliwości związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
2. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy w szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących przygotowania, uzgodnienia lub zaopiniowania przez Ministra Sprawiedliwości projektów aktów prawnych Unii Europejskiej, w tym prowadzenie prac legislacyjnych dotyczących wdrażania i wykonywania aktów prawnych Unii Europejskiej oraz projektów umów międzynarodowych z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości, których stroną jest Unia Europejska albo które dotyczą zagadnień objętych kompetencjami Unii Europejskiej, z wyłączeniem umów dotyczących ochrony praw człowieka, umów dwustronnych dotyczących obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych oraz umów międzynarodowych wielostronnych dotyczących spraw karnych;
2) koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych na zasadach określonych w § 7, w tym tworzenie zespołów roboczych i organizowanie ich pracy;
3) monitorowanie i analizowanie:
a) orzeczeń organów sądowych Unii Europejskiej,
b) projektów aktów prawnych Unii Europejskiej oraz przebiegu prac nad nimi,
c) projektów umów międzynarodowych oraz przebiegu prac nad nimi, w szczególności na forum innych niż Unia Europejska organizacji międzynarodowych
- w zakresie ich wpływu na akty prawne związane z zakresem działania Ministra Sprawiedliwości;
4) reprezentowanie Ministra Sprawiedliwości przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach z zakresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem spraw związanych z ustrojem sądów, statusem sędziów, praworządnością oraz związanych z postępowaniami dotyczącymi tych zagadnień;
5) współpraca z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 17 ust. 3 pkt 2 oraz z Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 18 ust. 4 pkt 5-7;
6) współpraca z Haską Konferencją Prawa Prywatnego Międzynarodowego, Radą Europy i Organizacją Narodów Zjednoczonych w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości obejmujących:
a) działalność prawotwórczą Rady Europy w dziedzinie prawa karnego oraz mechanizmów kontroli zwalczania korupcji,
b) wykonywanie zadań wynikających z Konwencji o zwalczaniu przekupstwa zagranicznych funkcjonariuszy publicznych w międzynarodowych transakcjach handlowych, sporządzonej w Paryżu dnia 17 grudnia 1997 r.
3. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w posiedzeniach Sejmu, Senatu, Rady Ministrów, Komitetu do Spraw Europejskich, komitetów Rady Ministrów oraz innych organów państwowych i społecznych;
2) prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem projektów w wykazach prac Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów oraz w planie pracy Komitetu do Spraw Europejskich;
3) prowadzenie kalendarza prac legislacyjnych, monitorowanie ich przebiegu i egzekwowanie terminowego wykonywania czynności od komórek organizacyjnych, zespołów roboczych i osób, którym je powierzono;
4) koordynowanie inicjatyw legislacyjnych komórek organizacyjnych.
4. Do zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 3, należy w szczególności:
1) wypracowywanie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z zakresu działania Ministra Sprawiedliwości rozpoznawanych lub prowadzonych przez organy Unii Europejskiej, w tym organy sądowe, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) przygotowywanie kompilacji ostatecznych stanowisk z zakresu działań Ministra Sprawiedliwości w sprawach pozostających we właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej, z których żadna nie jest komórką wiodącą;
3) przekazywanie do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych korespondencji pochodzącej od organów Unii Europejskiej, a w zakresie obsługi punktu kontaktowego do spraw praworządności - przekazywanie korespondencji pochodzącej od organów Unii Europejskiej do punktu kontaktowego oraz korespondencji punktu kontaktowego do organów Unii Europejskiej.";
"13) współdziałanie z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego, Departamentem Legislacyjnym Prawa Karnego, Departamentem Legislacyjnym Ustroju Sądów, Departamentem Prawa Administracyjnego i Departamentem Prawa Europejskiego w zakresie przedstawiania stanowiska Ministra Sprawiedliwości w toku prac legislacyjnych prowadzonych z udziałem Rządowego Centrum Legislacji oraz w komisjach sejmowych i senackich, w szczególności w sprawach, o których mowa w pkt 11 i 12;",
"16) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki.";
"§ 23. Do zadań Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka należy:
1) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem dwustronnych umów międzynarodowych z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych;
2) opiniowanie projektów umów międzynarodowych, w przypadku których Minister Sprawiedliwości nie jest organem właściwym do prowadzenia negocjacji, z wyłączeniem umów międzynarodowych których stroną jest Unia Europejska lub Unia Europejska
i jej Państwa Członkowskie;
3) współpraca w zakresie obrotu prawnego z Mechanizmem Rezydualnym Narodów Zjednoczonych dla Międzynarodowych Trybunałów Karnych;
4) wykonywanie zadań Ministra Sprawiedliwości w zakresie pierwszeństwa w wykonywaniu jurysdykcji karnej wynikających z art. 13 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 roku;
5) wykonywanie zadań organu centralnego z zakresu obrotu prawnego w sprawach cywilnych i karnych na podstawie prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych, z zastrzeżeniem § 21 pkt 11;
6) wykonywanie zadań punktów kontaktowych europejskich sieci sądowych, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych departamentów;
7) udzielanie sądom polskim tekstów prawa obcego, wyjaśnień dotyczących obcej praktyki sądowej oraz informacji co do istnienia wzajemności w stosunkach z państwem obcym, a także udzielanie zagranicznym organom wymiaru sprawiedliwości informacji o treści prawa polskiego;
8) koordynowanie wykonywania przez Ministra Sprawiedliwości zadań w sprawach podnoszonych przez inwestorów zagranicznych, w ramach międzynarodowych mechanizmów rozstrzygania sporów inwestycyjnych, zarzutów naruszenia ich praw przez polski wymiar sprawiedliwości, w tym przygotowywanie analiz i stanowisk w odniesieniu do tych zarzutów, a także współpraca w tym zakresie z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej i innymi podmiotami;
9) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem przez Ministra Sprawiedliwości konsulom Rzeczypospolitej Polskiej upoważnień do dokonywania czynności konsularnych;
10) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia zgodnego z aktualnymi standardami międzynarodowymi poziomu ochrony praw człowieka w zakresie wymiaru sprawiedliwości, w tym upowszechnianie treści orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i decyzji innych międzynarodowych organów ochrony praw człowieka;
11) współpraca z Biurem Pełnomocnika Ministra Spraw Zagranicznych do Spraw Postępowań przed Międzynarodowymi Organami Ochrony Praw Człowieka w zakresie spraw dotyczących zarzutów naruszenia praw człowieka przez polski wymiar sprawiedliwości, w tym w szczególności przygotowywanie analiz i stanowisk Ministra Sprawiedliwości w zakresie zarzutów dotyczących postępowań toczących się w sądach powszechnych podniesionych w skargach złożonych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
12) monitorowanie i analizowanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie ich wpływu na akty prawne związane z zakresem działania Ministra Sprawiedliwości, w tym opiniowanie projektów aktów prawnych;
13) prowadzenie spraw związanych z udziałem Ministra Sprawiedliwości w pracach organizacji i instytucji międzynarodowych dotyczących ochrony praw człowieka, w szczególności w pracach Organizacji Narodów Zjednoczonych, Rady Europy oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;
14) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem międzynarodowych umów wielostronnych w dziedzinie praw człowieka;
15) wykonywanie zadań w ramach bieżącej współpracy z międzynarodowymi oraz krajowymi organami i mechanizmami ochrony praw człowieka Rady Europy i Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym współpraca z Europejską Komisją na rzecz Demokracji przez Prawo (Komisją Wenecką);
16) przygotowywanie sprawozdań Rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących realizacji umów międzynarodowych z zakresu praw człowieka i zaleceń międzynarodowych organów ochrony praw człowieka należących do zadań Ministra Sprawiedliwości, a także wkładów do sprawozdań przygotowywanych przez inne resorty w zakresie działania Ministra Sprawiedliwości oraz udział w obronie sprawozdań w trakcie ich rozpatrywania przez właściwe organy międzynarodowe;
17) analizowanie i opiniowanie rozwoju międzynarodowych standardów ochrony praw człowieka w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości oraz inicjowanie działań legislacyjnych w celu dostosowania prawa krajowego do aktów prawa międzynarodowego;
18) inicjowanie w zakresie właściwości Ministra Sprawiedliwości lub proponowanie innym właściwym podmiotom działań szkoleniowych dotyczących ochrony praw człowieka dla sądów i innych organów władzy publicznej i instytucji;
19) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie spraw dotyczących wymiaru sprawiedliwości, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych.";
"3. Do zadań komórki, o której mowa w ust. 1, należy również:
1) zapewnienie obsługi legislacyjnej i prawnej Ministra Sprawiedliwości w zakresie nadzoru nad doradcami restrukturyzacyjnymi;
2) współpraca w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1, z Departamentem Legislacyjnym Prawa Cywilnego.";
"8) prowadzenie spraw związanych z organizacją Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym opracowywanie projektów statutu, regulaminu organizacyjnego, instrukcji kancelaryjnej i regulaminu pracy Ministerstwa Sprawiedliwości, a także opiniowanie projektów wewnętrznych regulaminów organizacyjnych departamentów i biur;".