Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów.
Dz.Urz.MF.2020.30
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 marca 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów 1
"9a) Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości - DWR;",
"35a) Biuro Administracyjne - BAD;",
"j) Departamentem Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości w zakresie prowadzenia przeglądów wydatków publicznych oraz ocen planowania i gospodarowania środkami publicznymi, ";
"3b) projektowanie, utrzymywanie, rozwijanie i integrowanie architektury procesów biznesowych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych;";
"§ 36a. 1. Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości odpowiada za realizację zadań Ministra w zakresie:
1) koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych, oceny planowania i gospodarowania środkami publicznymi;
2) rachunkowości podmiotów gospodarczych, jednostek sektora finansów publicznych oraz innych jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, a także w zakresie spraw dotyczących rewizji finansowej i sprawozdawczości niefinansowej.
2. Departament jest właściwy w sprawach przeglądów wydatków publicznych oraz zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku.
3. Do zadań Departament należy w szczególności:
1) koordynowanie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
2) sporządzanie ocen efektywności dokonywania wydatków ze środków publicznych, w tym efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym;
3) dokonywanie przeglądów wydatków publicznych;
4) koordynowanie opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych w zakresie zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych, zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku;
5) dokonywanie oceny planowania i gospodarowania środkami publicznymi, o której mowa w art. 176 ustawy o finansach publicznych;
6) zapewnienie spójności i jednolitości systemu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej podmiotów gospodarczych, jednostek sektora finansów publicznych oraz innych jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
7) tworzenie rozwiązań w zakresie rewizji finansowej, nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami oraz działalnością firm audytorskich, samorządem zawodowym biegłych rewidentów oraz jednostkami zainteresowania publicznego;
8) tworzenie rozwiązań w zakresie sprawozdawczości niefinansowej;
9) wykonywanie zadań w zakresie nadzoru nad Polską Agencją Nadzoru Audytowego;
10) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem członków Komitetu Standardów Rachunkowości, Komisji Egzaminacyjnej dla kandydatów na biegłych rewidentów;
11) prowadzenie spraw związanych z zawodami księgowymi;
12) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie niezależnego audytu funkcji podatkowej.
4. Departament jest właściwy w sprawach regulowanych:
1) ustawą o finansach publicznych w zakresie:
a) kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego,
b) rachunkowości oraz głównego księgowego jednostek sektora finansów publicznych;
2) ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2288, z późn. zm.);
3) ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, późn. zm.);
4) ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1421, z późn. zm.)
5. Departament realizuje zadania powierzone ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych jako Instytucji Pośredniczącej dla projektu dotyczącego rachunkowości i rewizji, realizowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
6. Departament zapewnia obsługę administracyjno-techniczną Komitetu Standardów Rachunkowości.";
"c) czynnościami sprawdzającymi;",
"aa) czynności sprawdzających, ",
"13a) rozpatrywanie wniosków o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłat należności pieniężnych na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych;",
"15) przyjmowanie sprawozdań finansowych o źródłach pozyskanych funduszy na cele inicjatywy ustawodawczej wykonywanej przez obywateli na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2120);
16) prowadzenie spraw, w zakresie należącym do właściwości Ministra, związanych z finansowaniem przez budżet państwa partii politycznych oraz komitetów wyborczych na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 580), ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684, z późn. zm.), w tym współuczestniczenie w procedurze przekazywania uprawnionym partiom politycznym oraz komitetom wyborczym należnych im subwencji lub dotacji;
17) prowadzenie spraw, w zakresie należącym do właściwości Ministra, związanych z udziałem w postępowaniach regulacyjnych prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347);
18) prowadzenie spraw należących do właściwości Ministra, związanych z roszczeniami dotyczącymi praw majątkowych związanych z tzw. "martwymi kontami szwajcarskimi.";
"14) prowadzenie spraw, w zakresie należącym do właściwości Ministra, związanych ze stwierdzeniem nieważności orzeczeń Ministra Skarbu o przejęciu na własność Skarbu Państwa przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego.";
"5) architektury korporacyjnej.",
"§ 62a. 1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa związanych z zapewnieniem warunków działania i funkcjonowania urzędu w zakresie:
1) zamówień publicznych, w tym obsługi prawnej zamówień publicznych oraz umów w sprawie zamówienia publicznego;
2) zapewnienia obsługi kancelaryjnej, w tym prowadzenia Kancelarii Ministerstwa;
3) zarządzania nieruchomością położoną przy ul. Świętokrzyskiej 12 w Warszawie oraz lokalami Ministerstwa, w tym zapewnienia niezbędnych usług i dostaw oraz rozliczeń związanych z ich eksploatacją;
4) zapewnienia gotowości eksploatacyjnej nieruchomości i lokali wskazanych w pkt 3, z wyłączeniem infrastruktury i systemów pozostających w zakresie zadań pozostałych komórek organizacyjnych;
5) zapewnienia obsługi gospodarczej nieruchomości i lokali, o których mowa w pkt 3;
6) organizacji stanowisk pracy, wyposażenia pracowników w meble, sprzęt biurowy i materiały biurowe oraz gospodarowania mieniem, a także zapewnienia dostępu do innych usług i dostaw niezbędnych do funkcjonowania urzędu, z wyłączeniem zadań zastrzeżonych dla innych komórek organizacyjnych;
7) realizacji usług transportowych i poligraficznych.
2. Biuro Administracyjne wspiera komórki organizacyjne w realizacji procesu zawierania ugód w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, w zakresie umów w sprawie zamówienia publicznego.";