Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów.
Dz.Urz.MF.2020.10
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 stycznia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
"5. Komórki organizacyjne występując do Departamentu Prawnego o wyrażenie opinii, przedstawiają informacje i materiały niezbędne do wyrażenia tej opinii, wskazują zagadnienie prawne wymagające wyrażenia opinii oraz przedstawiają własne stanowisko w sprawie rozstrzygnięcia.";
"p) Biurem Logistyki w sprawach zamówień publicznych, w tym w sprawach zawartych umów;";
"6) udostępnianie danych izbom administracji skarbowej, urzędom skarbowym i urzędom celno-skarbowym, jednostkom organizacyjnym KAS w Ministerstwie i GIIF, na podstawie art. 297c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z wyjątkiem danych określonych w art. 119zs ww. ustawy;",
"8) przekazywanie Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacji na podstawie art. 299f ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;
9) monitorowanie stopnia wykorzystania JPK VAT przez organy KAS w zakresie nadzorowanych zadań.";
"c) kontroli celno-skarbowych wykonywanych przez komórki kontroli celno-skarbowej rynku urzędów celno-skarbowych w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących Wspólnej Polityki Rolnej;";
"2) przygotowywanie propozycji rozwiązań systemowych, w tym legislacyjnych w zakresie:
a) cen transferowych w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych,
b) uprzednich porozumień cenowych,
c) rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania;",
"1) dokonywanie oceny i analizy obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie określonym w ust. 1 pkt 2;
2) przygotowywanie rozwiązań legislacyjnych w zakresie cen transferowych oraz uprzednich porozumień cenowych, we współpracy z Departamentem Kluczowych Podmiotów;",
"2a) przygotowywanie rozwiązań legislacyjnych w zakresie rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania, we współpracy z Departamentem Podatków Dochodowych i Departamentem Kluczowych Podmiotów;",
"b) uprzednich porozumień cenowych, zwanych dalej "APA" oraz kontroli podatkowej lub czynności sprawdzających w tym zakresie, ",
"7) współpraca z Departamentem Nadzoru nad Kontrolami w zakresie opracowywania procedur kontroli dotyczących cen transferowych;
8) opracowywanie wytycznych i objaśnień w zakresie cen transferowych, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych branż, profili funkcjonalnych podatników, warunków ekonomicznych i wyników finansowych, w tym dotyczących APA i MAP, we współdziałaniu z Departamentem Kluczowych Podmiotów;",
"14) prowadzenie spraw związanych z wykazem niezależnych ekspertów, komisją doradczą i komisją do spraw pozasądowego rozstrzygania sporów, określonych w Dziale II ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zwieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz. U. poz. 2200), z wyłączeniem indywidualnych spraw związanych z eliminowaniem podwójnego opodatkowania w sprawach dotyczących zysków podmiotów powiązanych.",
"3. Departament jest właściwy w sprawach prowadzenia polityki podatkowej oraz legislacji w odniesieniu do zagadnień regulowanych:
1) ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.), w zakresie cen transferowych;
2) ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), w zakresie cen transferowych;
3) ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2019 r. poz. 648, z późn. zm.), w zakresie Działu IV i V, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego;
4) umowami międzynarodowymi, w tym konwencją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych (Dz. Urz. UE C 160 z 30.06.2005 r., str. 11, z późn. zm.), w zakresie cen transferowych, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego i Departamentem Kluczowych Podmiotów;
5) ustawą z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych, w zakresie regulacji dotyczących uprzednich porozumień cenowych i rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania, we współpracy z Departamentem Podatków Dochodowych i Departamentem Kluczowych Podmiotów.";
"1a) kształtowanie i realizowanie polityki w zakresie współdziałania, o którym mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;",
"2a) realizowanie procesu współdziałania, o którym mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;",
"1) prowadzenie indywidualnych postępowań związanych z eliminowaniem podwójnego opodatkowania w sprawach dotyczących zysków podmiotów powiązanych;
2) zawieranie porozumień dotyczących uznania prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania cen transferowych;",
"3a) dokonywanie oceny i analizy obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie współdziałania, o którym mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego i Departamentem Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości;
3b) określanie i aktualizowanie standardu ram wewnętrznego nadzoru podatkowego i przygotowywanie wyjaśnień dotyczących jego stosowania;",
"4) dokonywanie oceny i analizy informacji o schematach podatkowych, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego oraz Departamentem Podatku od Towarów i Usług oraz udostępnianie wyników przeprowadzonej analizy i informacji o schematach podatkowych odpowiednim komórkom organizacyjnym;",
"7) współpraca z Departamentem Cen Transferowych i Wycen w zakresie przygotowywania rozwiązań legislacyjnych dotyczących cen transferowych;",
"7a) realizowanie zadań związanych z prawidłowym nadawaniem Numeru Schematu Podatkowego (NSP), w tym odmową nadania oraz unieważnienia nadania NSP, na podstawie rozdziału 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz współpraca z Departamentem Systemu Podatkowego w zakresie przygotowywania propozycji i rozwiązań o charakterze systemowym, w tym legislacyjnych dotyczących nadawania NSP;",
"15) realizowanie zadań Szefa KAS w zakresie nadzoru nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych w zakresie prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych przez kluczowe podmioty, z wyłączeniem kontroli podatkowych oraz kontroli celno-skarbowych;",
"15a) realizowanie zadań Szefa KAS w zakresie nadzoru nad działalnością naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celno-skarbowych oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie współdziałania, o którym mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;",
"16a) realizowanie zadań związanych z zawieraniem umów o współdziałanie, porozumień podatkowych oraz przeprowadzaniem audytu podatkowego, o których mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa;",
"18) typowanie podmiotów do kontroli w zakresie cen transferowych, klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, środków ograniczających umowne korzyści oraz wprowadzania i stosowania wewnętrznych procedur w rozumieniu art. 86l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w tym przy wykorzystaniu informacji o schematach podatkowych oraz przekazywanie wyników typowania do Departamentu Nadzoru nad Kontrolami;
19) typowanie kluczowych podmiotów do kontroli lub innych czynności weryfikacyjnych, w tym przy wykorzystaniu informacji o schematach podatkowych, zlecanie przeprowadzenia czynności sprawdzających oraz przekazywanie wyników typowania do Departamentu Nadzoru nad Kontrolami;",
"19a) przeprowadzanie czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, których celem jest weryfikacja stosowania uprzedniego porozumienia cenowego przez podmioty powiązane oraz kontroli, o której mowa w art. 126 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych;
19b) współpraca z naczelnikami urzędów skarbowych i naczelnikami urzędów celno-skarbowych w zakresie prowadzenia kontroli podatkowych oraz kontroli celno-skarbowych w sprawach, w których może zostać wydana decyzja z zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania lub środków ograniczających umowne korzyści;",
"1) realizacji polityki podatkowej w zakresie cen transferowych w odniesieniu do zagadnień regulowanych ustawą z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych, we współpracy z Departamentem Cen Transferowych i Wycen;",
"3) realizacji polityki podatkowej w zakresie współdziałania w odniesieniu do zagadnień regulowanych ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w zakresie Działu IIB, we współpracy z Departamentem Systemu Podatkowego.";
"1) nadzorem nad prowadzonymi przez organy KAS:
a) kontrolami celno-skarbowymi, czynnościami audytowymi oraz urzędowym sprawdzeniem, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Ceł oraz Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej,
b) kontrolami podatkowymi;",
"6) prowadzeniem analiz w stosunku do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych posiadających majątek o wartości przekraczającej 4 mln PLN.",
"3) nadzór nad działalnością dyrektorów izb administracji skarbowej w zakresie:
a) kontroli podatkowych,
b) współpracy z instytucjami międzynarodowymi, instytucjami UE oraz organami państw członkowskich UE w zakresie pomocy administracyjnej i kontroli,
c) urzędowego sprawdzenia obejmującego sprawdzenie, czy zostały zapewnione warunki i środki do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowych, o których mowa w lit. e,
d) czynności audytowych prowadzonych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego,
e) kontroli celno-skarbowych podatków i dopłat oraz kontroli celno-skarbowych wykonywanych przez komórki kontroli celno-skarbowej rynku w zakresie:
– przestrzegania przepisów prawa celnego, wykonywanych na podstawie art. 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny,
– przestrzegania przepisów regulowanych ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 847, z późn. zm.);",
"3a) nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych KAS w zakresie wykonywania kontroli oraz stosowania procedur kontroli w obszarze wymiany informacji podatkowych, o których mowa w art. 68 oraz art. 87a ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA;",
"4a) nadzór nad jednostkami organizacyjnymi KAS realizującymi zadania scentralizowane w zakresie e-hazardu;",
"15) monitorowanie stopnia wykorzystania JPK przez organy KAS w kontrolach podatkowych, kontrolach celno-skarbowych.";
"19a) monitorowanie i analizowanie zjawisk niepożądanych w KAS, w szczególności sprzyjających nieprzestrzeganiu zasad etyki zawodowej, z wyłączeniem zadań realizowanych przez inne komórki organizacyjne;",
"26) zapewnienie obsługi Szefa KAS w zakresie postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych, z wyłączeniem postępowań odwoławczych od orzeczeń dyscyplinarnych wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora izby administracji skarbowej.";
"13a) monitorowanie stopnia wykorzystania JPK przez organy KAS w zakresie czynności sprawdzających i postępowań podatkowych;
13b) realizowanie zadań w zakresie nadzoru nad postępowaniami podatkowymi;",
"2) świadczenie pomocy prawnej, w tym opiniowanie projektów porozumień i ugód oraz decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych, w sprawach indywidualnych;";
"6) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów w zakresie niezależnego audytu funkcji podatkowej.";
"20) współpraca z Departamentem Kluczowych Podmiotów przy dokonywaniu oceny i analizy obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie współdziałania, o którym mowa w Dziale IIB ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.",
"8b) nadzór nad działalnością dyrektorów izb administracji skarbowej w zakresie kontroli wykonywanych przez komórki kontroli celno-skarbowej rynku urzędów celno-skarbowych oraz urzędowego sprawdzenia, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Nadzoru nad Kontrolami i Departament Ceł;",
"5) monitowanie i analizowanie zjawisk sprzyjających korupcji w KAS;",
"12) prowadzenie i koordynowanie spraw dotyczących badań psychologicznych i psychofizjologicznych kandydatów do służby celno-skarbowej i funkcjonariuszy celno-skarbowych w komórkach, w których są wykonywane czynności, o których mowa w art. 177 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji zadań Biura;",
"15) zapewnienie ochrony fizycznej i technicznej pracownikom zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych KAS oraz funkcjonariuszom celno- skarbowym, a także innym osobom, organom i instytucjom państwowym na potrzeby zadań realizowanych w Biurze.";
"6) wspierania komórek organizacyjnych w realizacji procesu zawierania ugód w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, w zakresie umów w sprawie zamówienia publicznego.";