Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia.
Dz.Urz.MZ.2019.56
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 19 lipca 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Zdrowia
"1a. Dyrektor Generalny zatwierdza procesy, ujęte w Księdze procesów, prowadzonej przez Biuro Administracyjne. Księga procesów stanowi zbiór modeli postępowania w toku załatwiania niektórych kategorii spraw procedowanych w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej Ministerstwa, określających w szczególności sposób i tryb przepływu informacji lub dokumentów oraz formę rozpatrywania spraw, mających na celu ujednolicenie standardów, optymalizację przebiegu dokonywanych czynności oraz ich właściwe ukierunkowanie, a także podniesienie efektywności realizowanych działań.";
"2. Dyrektor komórki organizacyjnej opracowuje i aktualizuje, we współpracy z Biurem Administracyjnym, zakres obowiązków pracowników oraz opisy stanowisk pracy, dostosowując je do wewnętrznego regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej.";
"2. Dyrektora komórki organizacyjnej podczas jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego pracownik komórki organizacyjnej. Informacje o zastępstwie przekazuje się do Dyrektora Generalnego i Biura Administracyjnego oraz odpowiednio do Ministra, Sekretarza Stanu albo Podsekretarza Stanu.";
"7. Kopie upoważnień i pełnomocnictw Ministra lub Dyrektora Generalnego, udzielonych pracownikom Ministerstwa, są przekazywane do Biura Administracyjnego, celem włączenia do akt osobowych pracowników.";
"21) przekazywanie do Biura Administracyjnego informacji o szkoleniach, stypendiach i stażach zagranicznych w dziedzinie ochrony zdrowia, skierowanych do pracowników Ministerstwa, organizowanych w ramach zagranicznych programów stypendialnych i szkoleniowych, o których informacje kierowane są bezpośrednio do Ministerstwa lub wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra;";
"§ 36. 1. Do podstawowych zadań Biura Administracyjnego należy:
1) koordynacja i monitorowanie spraw związanych z zapewnieniem prawidłowej organizacji i funkcjonowania Ministerstwa;
2) prowadzenie spraw dotyczących sprawowania przez Dyrektora Generalnego bezpośredniego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi w zakresie prawidłowego wykonywania zadań, z wyłączeniem Gabinetu Politycznego Ministra, w tym monitorowanie wykonania decyzji i poleceń Dyrektora Generalnego;
3) inicjowanie i opracowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Generalnego oraz procesów ujętych w Księdze procesów;
4) opiniowanie pod kątem zgodności z realizowanymi przez komórki organizacyjne zadaniami projektów pełnomocnictw i upoważnień Ministra i Dyrektora Generalnego, z wyłączeniem pełnomocnictw procesowych Ministra, pełnomocnictw w sprawach wyposażania w nieruchomości jednostek podległych lub nadzorowanych oraz upoważnień z zakresu kontroli zewnętrznej;
5) prowadzenie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie;
6) koordynacja procesu analizy ryzyka w Ministerstwie oraz koordynowanie wykonywania przez komórki organizacyjne zadań z zakresu kontroli zarządczej;
7) współpraca z Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w zakresie obsługi informatycznej Ministerstwa;
8) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym Ministerstwa;
9) zapewnienie ładu i porządku, ochrony osób i mienia oraz ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie;
10) prowadzenie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników Ministerstwa;
11) obsługa techniczna organizowanych w Ministerstwie posiedzeń, narad i konferencji;
12) prowadzenie spraw dotyczących zakupu biletów w podróżach Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego;
13) zapewnienie łączności, transportu oraz obsługi poligraficznej Ministerstwa;
14) zarządzanie majątkiem ruchomym Ministerstwa i prowadzenie gospodarki materiałowej;
15) prowadzenie gospodarki magazynowej oraz ewidencji mienia;
16) prowadzenie inwentaryzacji majątku Ministerstwa;
17) wykonywanie zadań urzędu jako jednostki budżetowej, dysponenta środków budżetowych III stopnia;
18) opracowywanie planów finansowych urzędu i przedstawianie ich do zatwierdzenia, a także wnioskowanie o dokonanie zmian w zatwierdzonych planach;
19) dokonywanie przeniesień pomiędzy paragrafami klasyfikacji budżetowej, w ramach zatwierdzonego na dany rok planu finansowego wydatków na podstawie i w granicach upoważnienia udzielonego przez Ministra;
20) wykonywanie funkcji głównego księgowego urzędu i prowadzenie rachunkowości urzędu;
21) koordynacja realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna oraz obsługa środków pomocy technicznej we właściwych Programach Operacyjnych, w tym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, a także kosztów zarządzania w ramach innych programów i inicjatyw finansowanych ze środków europejskich;
22) rozliczanie projektów realizowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa Zdrowia;
23) prowadzenie kasy Ministerstwa;
24) sporządzanie sprawozdań i analiz finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
25) planowanie i realizacja wydatków remontowych oraz inwestycyjnych na rzecz Ministerstwa;
26) opiniowanie wniosków o zawarcie umów cywilnoprawnych, sporządzanie umów cywilnoprawnych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
27) prowadzenie spraw i koordynacja działań dotyczących postępowań o udzielenie zamówień publicznych realizowanych na rzecz Ministerstwa;
28) prowadzenie archiwum Ministerstwa oraz koordynowanie terminowego przekazywania dokumentacji archiwalnej z komórek organizacyjnych do archiwum Ministerstwa;
29) wykonywanie zadań związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Ministerstwa;
30) obsługa kancelaryjna korespondencji;
31) aktywne wspieranie strategii i działań Ministerstwa w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi;
32) przygotowywanie i wdrażanie polityki zarządzania zasobami ludzkimi;
33) tworzenie i realizacja polityki szkoleń i rozwoju pracowników;
34) tworzenie i realizacja polityki zatrudniania, w tym między innymi rekrutacji i selekcji awansów, przeniesień wewnętrznych i zewnętrznych;
35) monitorowanie środowiska pracy w celu realizacji przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu a także przeciwdziałaniu mobbingowi w miejscu pracy;
36) tworzenie i wdrażanie systemów motywacyjnych, w tym planowanie i realizacja zadań w zakresie ocen pracowniczych, opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy;
37) planowanie i realizacja zadań związanych ze służbą przygotowawczą;
38) planowanie i prowadzenie działań na rzecz komunikacji wewnętrznej pracowników we współpracy z Biurem Komunikacji;
39) prowadzenie spraw administracyjnych z zakresu zasobów ludzkich w tym, między innymi wynikających z nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, uprawnień pracowniczych, czasu pracy, zakładanie i prowadzenie akt osobowych pracowników Ministerstwa;
40) planowanie i realizacja zadań z zakresu badań profilaktycznych;
41) przygotowywanie i koordynowanie zadań z zakresu staży i praktyk;
42) planowanie i koordynowanie zadań wynikających z administrowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
43) sporządzanie wymaganej sprawozdawczości;
44) koordynowanie spraw związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych przez członków korpusu służby cywilnej;
45) obsługa biurowa komisji dyscyplinarnej, Rzecznika Dyscyplinarnego Ministerstwa oraz Komisji Antymobbingowej;
46) planowanie i realizacja zadań związanych z administrowaniem budżetem osobowym finansowanym ze środków budżetu państwa oraz środków europejskich, w tym między innymi kontrola wydatków i bieżąca analiza kosztów osobowych;
47) prowadzenie spraw dotyczących obliczania i wypłaty wynagrodzeń pracowników Ministerstwa, wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zleceń, umów o dzieło oraz naliczanie i odprowadzanie podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz składanie sprawozdań w tym zakresie, w szczególności dotyczących projektów programów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz innych programów i inicjatyw finansowanych ze środków europejskich;
48) obsługa spraw dotyczących wypłaty należności zasądzonych wyrokami sądowymi na rzecz osób fizycznych poszkodowanych w procesie leczenia w publicznych zakładach opieki zdrowotnej po przekształceniu tych zakładów w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, od Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra;
49) wdrożenie, utrzymanie oraz rozwój Systemu Zarządzania Bezpieczeństwa Informacji.
2. W strukturze organizacyjnej Biura funkcjonuje Stanowisko do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, realizujące zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 10. W zakresie wykonywania zadań merytorycznych Samodzielne Stanowisko podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu.
3. W strukturze organizacyjnej Biura funkcjonuje Inspektor Ochrony Danych. Do zakresu działania Inspektora Ochrony Danych należą obowiązki o charakterze informacyjno-doradczym, nadzorczym oraz komunikacyjnym wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności z art. 39 RODO. W zakresie wykonywania zadań merytorycznych Inspektor Ochrony Danych podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu.";