Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów.
Dz.Urz.MF.2019.62
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 maja 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
"20a) Departament Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej - DOS;",
"40a) Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego - BKA;",
"7a) Departament Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej;";
"3) kierownik komórki audytu wewnętrznego;";
"3. W posiedzeniach Kierownictwa Ministerstwa uczestniczy Główny Ekonomista Ministerstwa oraz osoba zatrudniona na Samodzielnym Stanowisku do Spraw Informatyzacji.";
"2. W przypadku, gdy spór kompetencyjny powstał pomiędzy komórkami organizacyjnymi w pionie nadzorowanym przez jednego członka Kierownictwa Ministerstwa, rekomenduje on komórkę organizacyjną do realizacji zadania. Rekomendacja wraz z dokumentacją sporu jest przekazywana Dyrektorowi Generalnemu.";
"o) Biurem Kontroli i Audytu Wewnętrznego w zakresie:
– kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne,
– planowania oraz sprawozdawczości z działalności kontrolnej Ministra, realizowanej na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092 oraz z 2019 r. poz. 730),
– petycji, skarg i wniosków, w tym przyjmowania interesantów,
– przygotowywania i wdrażania realizacji systemowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania nieprawidłowościom dotyczącym działalności Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,";
"§ 47a. 1. Departament Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej odpowiada za realizację w jednostkach organizacyjnych KAS zadań Szefa KAS w zakresie:
1) kształtowania polityki kadrowej i szkoleniowej;
2) rozwoju infrastruktury majątkowej oraz realizacji budżetu państwa;
3) określania rocznych kierunków działania i rozwoju KAS;
4) kontroli zarządczej, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Zarządzania Strategicznego;
5) organizacji i funkcjonowania izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz organizacji Krajowej Informacji Skarbowej.
2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) koordynowanie i prowadzenie spraw kadrowych i finansowych w zakresie funkcjonowania izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych, urzędów celno-skarbowych, Krajowej Informacji Skarbowej, Krajowej Szkoły Skarbowości, w tym:
a) prowadzenie spraw osobowych kadry kierowniczej należących do kompetencji
Ministra Finansów i Szefa KAS,
b) prowadzenie spraw dotyczących nadawania odznaczeń państwowych i odznaki resortowej pracownikom i funkcjonariuszom celno-skarbowym KAS,
c) prowadzenie spraw związanych z planowaniem budżetowym i wykonywaniem budżetu w części 19 w zakresie dotyczącym KAS,
d) prowadzenie spraw związanych z majątkiem jednostek organizacyjnych KAS;
2) prowadzenie spraw kadrowych funkcjonariuszy celno-skarbowych pełniących służbę w Ministerstwie;
3) prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dla kandydatów do służby celno-skarbowej w komórkach organizacyjnych realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze, w jednostkach organizacyjnych KAS w Ministerstwie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej oraz Biuro Inspekcji Wewnętrznej;
4) nadzorowanie pod względem formalnoprawnym i koordynowanie postępowań kwalifikacyjnych dla kandydatów do służby celno-skarbowej w komórkach organizacyjnych realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze, w jednostkach organizacyjnych KAS, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej oraz Biuro Inspekcji Wewnętrznej;
5) prowadzenie spraw dotyczących wyznaczania, na podstawie art. 131 § 2 pkt 3 i 4 oraz art. 131a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), odpowiednio naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego, w przypadkach wyłączenia organu podatkowego;
6) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach, będących we właściwości Szefa KAS, dotyczących stosunku służbowego funkcjonariuszy celno-skarbowych;
7) koordynowanie współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników i funkcjonariuszy celno-skarbowych jednostek organizacyjnych KAS, w zakresie właściwości Szefa KAS;
8) koordynowanie i prowadzenie spraw związanych z realizacją usług druku i dystrybucji formularzy, broszur informacyjnych związanych z zadaniami KAS, legitymacji służbowych i odznaczeń resortowych, z wyłączeniem odznaki "Za Zasługi dla Finansów Publicznych Rzeczypospolitej Polskiej" oraz udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w tym zakresie;
9) prowadzenie kont A i B tradycyjnych środków własnych UE pochodzących z ceł, sporządzanie sprawozdań w tym zakresie oraz obsługa systemów OWNRES i WOMIS;
10) prowadzenie spraw związanych z prognozowaniem dochodów budżetowych z ceł oraz sporządzanie analiz dotyczących realizacji tych dochodów;
11) wykonywanie zadań Szefa KAS w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi KAS, w zakresie właściwości Departamentu;
12) gromadzenie i analizowanie:
a) danych i informacji, w tym statystycznych, otrzymanych z izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz Krajowej Informacji Skarbowej,
b) sprawozdawczości sporządzanej przez izby administracji skarbowej, urzędy skarbowe i urzędy celno-skarbowe oraz Krajową Informację Skarbową;
13) wdrażanie rozwiązań związanych z działaniem administracji skarbowej;
14) przygotowywanie sprawozdania z działalności KAS, o którym mowa w art. 12c ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 768 i 730);
15) prowadzenie kontroli w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w:
a) izbach administracji skarbowej, urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych,
b) Krajowej Szkole Skarbowości,
c) Krajowej Informacji Skarbowej,
d) podmiotach, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa;
16) sprawowanie nadzoru nad przyjmowaniem i terminowością oraz prawidłowością załatwiania skarg, wniosków i petycji przez dyrektorów izb administracji skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i Dyrektora Krajowej Szkoły Skarbowości;
17) rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów izb administracji skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i Dyrektora Krajowej Szkoły Skarbowości oraz prowadzenie postępowań sądowo-administracyjnych z zakresu udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego;
18) rozpatrywanie wniosków złożonych w trybach nadzwyczajnych w sprawach z zakresu udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, zakończonych rozstrzygnięciami wydanymi przez dyrektorów izb administracji skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Dyrektora Krajowej Szkoły Skarbowości i Szefa KAS;
19) koordynowanie przygotowywania projektów odpowiedzi na skargi i wnioski, rozpatrywane w trybie Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.) oraz wystąpienia organizacji i instytucji dotyczące izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych, Krajowej Informacji Skarbowej, Krajowej Szkoły Skarbowości i pracowników tych jednostek, na podstawie wkładów z komórek organizacyjnych KAS w Ministerstwie;
20) przygotowywanie projektów:
a) odpowiedzi na petycje, do rozpatrzenia których właściwy jest Szef KAS, we współpracy z jednostkami organizacyjnymi KAS w Ministerstwie,
b) rozstrzygnięć w sprawach ponagleń na dyrektorów izb administracji skarbowej w trybie przepisów Ordynacja podatkowa,
c) rozstrzygnięć w sprawach ponagleń na niezałatwienie sprawy w terminie przez dyrektorów izb administracji skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz Dyrektora Krajowej Szkoły Skarbowości w trybie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego,
d) rozstrzygnięć w sprawach ponagleń na niezałatwienie spraw w terminie przez dyrektorów izb administracji skarbowej, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz Dyrektora Krajowej Szkoły Skarbowości w zakresie petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870);
21) koordynowanie:
a) udziału przedstawicieli Szefa KAS w zespołach międzyresortowych, komisjach, komitetach oraz innych podmiotach powołanych przez organy zewnętrzne,
b) przygotowywania odpowiedzi na wystąpienia naczelnych organów państwa, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów w sprawach KAS,
c) opracowywania projektów odpowiedzi na interpelacje, pytania i oświadczenia poselskie i senatorskie, dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji parlamentarnych oraz wystąpień posłów Parlamentu Europejskiego w sprawach KAS;
22) współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie organizacji jednostek organizacyjnych KAS w Ministerstwie;
23) przygotowanie i obsługa: posiedzeń, narad i spotkań Szefa KAS i jego zastępców;
24) prowadzenie rejestrów, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej:
a) porozumień zawieranych przez Szefa KAS z jednostkami i podmiotami zewnętrznymi,
b) zarządzeń Szefa KAS,
c) upoważnień udzielonych przez Szefa KAS;
25) zarządzanie korespondencją kierowaną do Szefa KAS;
3. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad Krajową Szkołą Skarbowości.
4. Departament jest właściwy w zakresie spraw regulowanych:
1) ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
2) ustawą z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948).";
"§ 67a. 1. Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego odpowiada za:
1) prowadzenie kontroli wewnętrznej;
2) prowadzenie kontroli w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej:
a) w CI RF,
b) w uzasadnionych przypadkach, w izbach administracji skarbowej, Krajowej Informacji Skarbowej i Krajowej Szkole Skarbowości, w zakresie środków budżetowych części 19 budżetu państwa;
3) koordynowanie:
a) kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne,
b) rozpatrywania skarg, wniosków i petycji,
c) przeciwdziałania nieprawidłowościom dotyczącym działalności Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "nieprawidłowościami";
4) prowadzenie audytu wewnętrznego.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli w komórkach organizacyjnych;
2) prowadzenie kontroli, o których mowa w art. 119zv § 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz przekazywanie ich wyników do Departamentu Zarządzania Strategicznego;
3) prowadzenie audytu wewnętrznego w Ministerstwie;
4) współpraca z audytorami wewnętrznymi w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
5) obsługa Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister;
6) koordynowanie organizacji kontroli przeprowadzanych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne;
7) koordynowanie procesu udzielania przez komórki organizacyjne odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Ministra związaną z przeprowadzanymi kontrolami przez zewnętrzne organy kontroli;
8) monitorowanie realizacji przez komórki organizacyjne wniosków i zaleceń pokontrolnych;
9) koordynowanie działań związanych z planowaniem oraz sprawozdawczością z działalności kontrolnej realizowanej przez Ministra na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
10) koordynowanie rozpatrywania przez właściwe komórki organizacyjne petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach;
11) koordynowanie rozpatrywania przez właściwe komórki organizacyjne skarg i wniosków, o których mowa w Dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, a także dokonywanie okresowych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane;
12) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, systemowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania nieprawidłowościom i koordynowanie ich wdrażania i realizacji w Ministerstwie oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
13) realizowanie zadań dotyczących zgłoszeń lub sygnałów o nieprawidłowościach, zdarzeniach i okolicznościach, mających negatywny wpływ na działanie Ministerstwa;
14) gromadzenie informacji o zgłaszanych zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kierowanych przez komórki organizacyjne do organów ścigania, z wyłączeniem informacji będących w posiadaniu Departamentu Informacji Finansowej, Departamentu Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej i Biura Inspekcji Wewnętrznej.";