Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa.
Dz.Urz.MSP.2016.9
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 16 marca 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa
"1. W terminie 30 dni od daty wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych, których kompetencje uległy zmianie, do zakresów zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu Państwa i po ich zaopiniowaniu pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny przekażą je do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Skarbu Państwa.",
"3. Oryginał zatwierdzonego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego przechowywany jest przez Biuro Ministra, zaś kopie przez właściwą komórkę organizacyjną, Biuro Kadr (kopia wraz z kompletem aktualnych zakresów czynności pracowników) oraz Departament Prawny.";
"4. Obsługę prawną Kierownictwa Ministerstwa i Ministerstwa wykonuje Departament Prawny oraz Departament PrawnoProcesowy, zgodnie z podziałem kompetencji określonym w § 22 i § 23, a także radcowie prawni zatrudnieni w innych komórkach organizacyjnych, na zasadach określonych w ust. 5 i 7-11.
5. Komórki organizacyjne Ministerstwa zobowiązane są uzyskać opinię Departamentu Prawnego i potwierdzenie formalnoprawnej zgodności z przepisami prawa:
1) opracowywanych i uzgadnianych przez komórki organizacyjne projektów aktów normatywnych i projektów założeń projektów ustaw, w tym aktów prawnych wnoszonych pod obrady Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów; projekty aktów prawnych kierowane są do zaopiniowania przez Departament Prawny wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, po parafowaniu przez dyrektora wnioskującej komórki organizacyjnej,
2) projektów umów i innych oświadczeń woli Ministra, których przedmiot wartości lub wynikających z tego aktu zobowiązań przekracza równowartość 500 000 złotych, z zastrzeżeniem ust. 7, 9, 12 i 13; w zakresie umów zawieranych na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), obowiązek uzyskania opinii Departamentu Prawnego oraz potwierdzenia formalnoprawnej zgodności umowy z przepisami prawa dotyczy zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy,
3) projektów zarządzeń Ministra,
4) projektów stanowisk Ministra odnośnie materiałów wpływających w ramach uzgodnień międzyresortowych, w tym propozycji ich zmiany lub rozszerzenia, jeżeli zawierają one treść wymagającą oceny prawnej,
5) interpretacji aktów prawnych w ramach kompetencji Ministra
– w zakresie niezastrzeżonym w regulaminie do właściwości innych komórek organizacyjnych lub radców prawnych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych.
6. Opinii i potwierdzenia formalnoprawnej zgodności z przepisami prawa przez Departament Prawny nie wymagają projekty, o których mowa w ust. 5 pkt 2, jeżeli zostały przygotowane na podstawie wzorca zawartego w odrębnym zarządzeniu Ministra albo Dyrektora Generalnego lub zaakceptowanego pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny.
7. W przypadku projektów, o których mowa w ust. 5 pkt 2, przed przesłaniem do Departamentu Prawnego wymagane jest ich uprzednie parafowanie przez radcę prawnego, jeżeli jest zatrudniony w komórce organizacyjnej.
8. Dyrektor komórki organizacyjnej zwracający się do Departamentu Prawnego z wnioskiem o wyrażenie opinii, w zakresie określonym w ust. 5, zobowiązany jest:
1) parafować przekazany do opiniowania dokument;
2) przekazać równocześnie w formie pisemnej własne stanowisko w danej sprawie wraz ze szczegółowym jej opisem;
3) zwrócić się o opinię Administratora Bezpieczeństwa Informacji w przypadku umów skutkujących powierzeniem podmiotowi zewnętrznemu przetwarzania danych osobowych, dla których administratorem danych jest Minister.
9. Radcowie prawni zatrudnieni w komórkach organizacyjnych opiniują:
1) projekty decyzji administracyjnych;
2) projekty umów i innych oświadczeń woli Ministra, których przedmiot jest nieoszacowany lub jego wartość nie przekracza 500 000 złotych; w zakresie umów zawieranych na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy;
3) projekty udzielanych przez Ministra pełnomocnictw lub upoważnień;
4) projekty uchwał Walnego Zgromadzenia lub Zgromadzenia Wspólników;
5) projekty ofert zbycia akcji, ogłoszeń o przetargu, zaproszeń do negocjacji, zaproszeń do wzięcia udziału w aukcji, związane ze zbyciem akcji/udziałów Skarbu Państwa;
6) inne dokumenty wymagające oceny prawnej, których opiniowanie nie jest zastrzeżone dla Departamentu Prawnego.
10. Departament Prawny wydaje opinie w sprawach, o których mowa w ust. 9, na uzasadniony wniosek komórki organizacyjnej, w sprawie uznanej przez nią za szczególnie skomplikowaną w takim przypadku stosuje się odpowiednio przepis ust. 8.
11. W przypadku, gdy w komórce organizacyjnej nie jest zatrudniony radca prawny, opinię w sprawach, o których mowa w ust. 9, wydaje, na wniosek tej komórki organizacyjnej, Departament Prawny lub radca prawny zatrudniony w Departamencie Prawnym, wskazany przez Dyrektora tego departamentu. W takim przypadku przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio.",
"13. W przypadku, gdy wartość transakcji sprzedaży akcji/udziałów w trybie aukcji ogłoszonej publicznie, o której mowa w odrębnym zarządzeniu, przekroczy równowartość kwoty 500 000 złotych, nie wymaga się uzyskania opinii Departamentu Prawnego do umowy sprzedaży akcji/udziałów.",
"10) prowadzenie, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4, spraw i koordynowanie wykonywania zadań związanych z realizacją ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1090), w szczególności:",
"§ 22. Departament Prawny
Do zadań Departamentu należy wykonywanie, na zasadach określonych w § 11, obsługi prawnej Kierownictwa Ministerstwa i Ministerstwa, z wyłączeniem spraw określonych w § 23, w tym:
1) opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów normatywnych lub projektów założeń projektów ustaw opracowanych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne albo przez organy administracji publicznej, przekazywanych do uzgodnień jako projekty dokumentów rządowych;
2) opracowywanie projektów stanowisk Rządu do projektów normatywnych aktów prawnych na podstawie uwag przedstawionych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne;
3) występowanie do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie projektu aktu normatywnego opracowywanego w Ministerstwie przez Komisję Prawniczą albo o zwolnienie z tego obowiązku;
4) koordynowanie współpracy z Rządowym Centrum Legislacji i Radą Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów w zakresie rozpatrywania i uzgadniania aktów prawnych i projektów założeń projektów ustaw, wnoszonych przez Ministra do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów;
5) opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych;
6) opiniowanie co do zgodności z obowiązującymi przepisami prawa projektów, o których mowa w § 11 ust. 5;
7) prowadzenie uzgodnień w zakresie przyjęcia wykładni prawa z innymi organami administracji rządowej oraz wydawanie obowiązujących interpretacji aktów prawnych w zakresie właściwości Ministra;
8) informowanie, w formie komunikatów, członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązujących przepisach prawa, mających istotne znaczenie dla wykonywania kompetencji Ministra;
9) upowszechnianie w Ministerstwie opinii prawnych wydawanych przez Departament, istotnych z punktu widzenia wykonywania kompetencji Ministra;
10) prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra;
11) opiniowanie projektów aktów normatywnych Ministra i innych dokumentów rządowych pod kątem zgodności z ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską umowami międzynarodowymi oraz prawem Unii Europejskiej.
§ 23. Departament PrawnoProcesowy
1. Do zadań Departamentu należy:
1) wykonywanie, w imieniu i w zakresie działania Ministra oraz Ministerstwa, zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym oraz sądami administracyjnymi i innymi organami orzekającymi, na wniosek i we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, w tym:
a) wydawanie opinii w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania sądowego,
b) wydawanie opinii na podstawie oceny stanu prawnego przed wszczęciem postępowania sądowego i w jego toku co do zasadności zawarcia przez Skarb Państwa ugody, z uwagi na przemawiający za taką decyzją interes Skarbu Państwa,
c) przygotowywanie pism procesowych,
d) przygotowywanie pełnomocnictw procesowych Ministra i prowadzenie ich rejestru,
e) przygotowywanie dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji o wynikach prowadzonych procesów oraz o przyczynach zapadłych rozstrzygnięć,
f) wykonywanie czynności związanych z uzyskiwaniem tytułów wykonawczych,
g) występowanie w imieniu Skarbu Państwa oraz Ministerstwa przed sądami i innymi organami orzekającymi
– przy czym zastępstwo procesowe nie dotyczy spraw, w których zastępstwo procesowe wykonywane jest przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa;
2) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w zakresie należności Skarbu Państwa na podstawie wniosku właściwej komórki organizacyjnej, po potwierdzeniu stanu należności przez Departament Budżetu i Finansów.
2. Do zadań Departamentu należy wykonywanie zadań wynikających z kompetencji Ministra, określonych w ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150, z późn. zm.) w odniesieniu do Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
3. Do zadań Departamentu należy prowadzenie bieżącej współpracy z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie wydawania opinii prawnych.
4. Departament prowadzi postępowania administracyjne w sprawach związanych z wykonywaniem ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 195), z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat, w szczególności:
1) rozpatruje odwołania od decyzji wojewodów i zażalenia od wydanych przez nich postanowień, składanych przez osoby ubiegające się o realizację prawa do rekompensaty;
2) rozpatruje inne sprawy, związane z realizacją prawa do rekompensaty, w których Minister Skarbu Państwa działa jako organ wyższego stopnia;
3) rozpatruje oraz załatwia skargi i wnioski.
5. Departament opracowuje i opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących roszczeń z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.
6. Departament opracowuje opinie odnośnie zasadności zgłoszonych roszczeń o rekompensaty, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.
7. Departament przygotowuje projekty odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie i senatorskie oraz wystąpienia osób prawnych i fizycznych w zakresie roszczeń zabużańskich, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.
§ 24. Departament Rynków Kapitałowych
Do zadań Departamentu należy:
1) bieżące monitorowanie rynku kapitałowego, w tym notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa;
2) gromadzenie oraz analiza informacji w zakresie rynku kapitałowego;
3) przygotowywanie analiz i opinii w zakresie rynku kapitałowego na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa;
4) prowadzenie działań związanych z globalną promocją polskich rynków kapitałowych;
5) koordynowanie współpracy z zagranicznym i krajowym środowiskiem inwestorów kapitałowych w celu promocji polskich rynków finansowych na świecie;
6) przygotowywanie i prowadzenie procesów związanych z dopuszczeniem i wprowadzeniem do obrotu na rynku regulowanym akcji spółki z udziałem Skarbu Państwa;
7) przygotowywanie i prowadzenie czynności związanych ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa notowanych na rynku regulowanym;
8) współuczestniczenie w projektach łączenia, podziału i przekształcania oraz w projektach emisji akcji lub obligacji dla spółek z udziałem Skarbu Państwa, których akcje są notowane na rynku regulowanym lub planowane jest ich oferowanie na rynku regulowanym;
9) prowadzenie i koordynowanie współpracy z firmami doradczymi i inwestorami, w odniesieniu do procesów dotyczących spółek, których akcje notowane są lub będą notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;
10) koordynowanie i wykonywanie zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1272 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 149 i 266).",
"6) koordynacja realizacji zadań i procedur określonych ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz wewnętrznymi regulacjami w tym zakresie, z zastrzeżeniem § 22 pkt 10 oraz § 28 ust. 1 pkt 8;",
"2. Biuro koordynuje zadania w zakresie współpracy Ministerstwa z Unią Europejską (UE), Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i innymi organizacjami międzynarodowymi, niezastrzeżone do kompetencji innych komórek organizacyjnych, w szczególności:
1) opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi stanowiska Ministerstwa wobec dokumentów UE, OECD oraz innych organizacji międzynarodowych;
2) współpracę z innymi komórkami Ministerstwa w przygotowywaniu pracowników do udziału w posiedzeniach grup roboczych i komitetów Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej oraz OECD;
3) monitorowanie realizacji zobowiązań Ministerstwa wynikających z członkostwa Polski w UE, OECD i innych organizacjach międzynarodowych.
3. Biuro prowadzi działania w zakresie międzynarodowej współpracy bilateralnej, w szczególności:
1) koordynowanie opracowywania materiałów informacyjnych dotyczących zagranicznych kontaktów resortu na potrzeby urzędów centralnych, instytucji krajowych i międzynarodowych;
2) organizacja spotkań z delegacjami zagranicznymi, współpraca z innymi resortami w zakresie przygotowań do spotkań wielostronnych oraz przygotowywanie pod względem organizacyjnym i merytorycznym służbowych wyjazdów zagranicznych członków Kierownictwa i pracowników Ministerstwa;
3) prowadzenie obsługi logistycznej zagranicznych wyjazdów członków Kierownictwa i pracowników Ministerstwa, w tym prowadzenie rozliczania formalnego wyjazdów w oparciu o polecenie wyjazdu oraz przedłożone rozliczenie wyjazdu uczestnika we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;
4) prowadzenie obsługi Ministerstwa w zakresie tłumaczeń.
4. Biuro prowadzi sprawy związane z udziałem przedstawiciela Ministerstwa w pracach Komitetu Polityki Ubezpieczeń Eksportowych (KPUE).",
"8) publikowanie na wniosek Departamentu Prawnego wykazu prac legislacyjnych Ministra na stronie internetowej Ministerstwa;".