Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSP.2016.9

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 marca 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 16 marca 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 4 Ministra Skarbu Państwa z dnia 26 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Skarbu Państwa (Dz. Urz. MSP poz. 4) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W terminie 30 dni od daty wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych, których kompetencje uległy zmianie, do zakresów zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu Państwa i po ich zaopiniowaniu pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny przekażą je do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Skarbu Państwa.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Oryginał zatwierdzonego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego przechowywany jest przez Biuro Ministra, zaś kopie przez właściwą komórkę organizacyjną, Biuro Kadr (kopia wraz z kompletem aktualnych zakresów czynności pracowników) oraz Departament Prawny.";

2)
w załączniku:
a)
w § 11:
ust. 4-11 otrzymują brzmienie:

"4. Obsługę prawną Kierownictwa Ministerstwa i Ministerstwa wykonuje Departament Prawny oraz Departament PrawnoProcesowy, zgodnie z podziałem kompetencji określonym w § 22 i § 23, a także radcowie prawni zatrudnieni w innych komórkach organizacyjnych, na zasadach określonych w ust. 5 i 7-11.

5. Komórki organizacyjne Ministerstwa zobowiązane są uzyskać opinię Departamentu Prawnego i potwierdzenie formalnoprawnej zgodności z przepisami prawa:

1) opracowywanych i uzgadnianych przez komórki organizacyjne projektów aktów normatywnych i projektów założeń projektów ustaw, w tym aktów prawnych wnoszonych pod obrady Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów; projekty aktów prawnych kierowane są do zaopiniowania przez Departament Prawny wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, po parafowaniu przez dyrektora wnioskującej komórki organizacyjnej,

2) projektów umów i innych oświadczeń woli Ministra, których przedmiot wartości lub wynikających z tego aktu zobowiązań przekracza równowartość 500 000 złotych, z zastrzeżeniem ust. 7, 9, 12 i 13; w zakresie umów zawieranych na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164), obowiązek uzyskania opinii Departamentu Prawnego oraz potwierdzenia formalnoprawnej zgodności umowy z przepisami prawa dotyczy zamówień, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy,

3) projektów zarządzeń Ministra,

4) projektów stanowisk Ministra odnośnie materiałów wpływających w ramach uzgodnień międzyresortowych, w tym propozycji ich zmiany lub rozszerzenia, jeżeli zawierają one treść wymagającą oceny prawnej,

5) interpretacji aktów prawnych w ramach kompetencji Ministra

– w zakresie niezastrzeżonym w regulaminie do właściwości innych komórek organizacyjnych lub radców prawnych zatrudnionych w komórkach organizacyjnych.

6. Opinii i potwierdzenia formalnoprawnej zgodności z przepisami prawa przez Departament Prawny nie wymagają projekty, o których mowa w ust. 5 pkt 2, jeżeli zostały przygotowane na podstawie wzorca zawartego w odrębnym zarządzeniu Ministra albo Dyrektora Generalnego lub zaakceptowanego pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny.

7. W przypadku projektów, o których mowa w ust. 5 pkt 2, przed przesłaniem do Departamentu Prawnego wymagane jest ich uprzednie parafowanie przez radcę prawnego, jeżeli jest zatrudniony w komórce organizacyjnej.

8. Dyrektor komórki organizacyjnej zwracający się do Departamentu Prawnego z wnioskiem o wyrażenie opinii, w zakresie określonym w ust. 5, zobowiązany jest:

1) parafować przekazany do opiniowania dokument;

2) przekazać równocześnie w formie pisemnej własne stanowisko w danej sprawie wraz ze szczegółowym jej opisem;

3) zwrócić się o opinię Administratora Bezpieczeństwa Informacji w przypadku umów skutkujących powierzeniem podmiotowi zewnętrznemu przetwarzania danych osobowych, dla których administratorem danych jest Minister.

9. Radcowie prawni zatrudnieni w komórkach organizacyjnych opiniują:

1) projekty decyzji administracyjnych;

2) projekty umów i innych oświadczeń woli Ministra, których przedmiot jest nieoszacowany lub jego wartość nie przekracza 500 000 złotych; w zakresie umów zawieranych na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych - w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy;

3) projekty udzielanych przez Ministra pełnomocnictw lub upoważnień;

4) projekty uchwał Walnego Zgromadzenia lub Zgromadzenia Wspólników;

5) projekty ofert zbycia akcji, ogłoszeń o przetargu, zaproszeń do negocjacji, zaproszeń do wzięcia udziału w aukcji, związane ze zbyciem akcji/udziałów Skarbu Państwa;

6) inne dokumenty wymagające oceny prawnej, których opiniowanie nie jest zastrzeżone dla Departamentu Prawnego.

10. Departament Prawny wydaje opinie w sprawach, o których mowa w ust. 9, na uzasadniony wniosek komórki organizacyjnej, w sprawie uznanej przez nią za szczególnie skomplikowaną w takim przypadku stosuje się odpowiednio przepis ust. 8.

11. W przypadku, gdy w komórce organizacyjnej nie jest zatrudniony radca prawny, opinię w sprawach, o których mowa w ust. 9, wydaje, na wniosek tej komórki organizacyjnej, Departament Prawny lub radca prawny zatrudniony w Departamencie Prawnym, wskazany przez Dyrektora tego departamentu. W takim przypadku przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio.",

ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. W przypadku, gdy wartość transakcji sprzedaży akcji/udziałów w trybie aukcji ogłoszonej publicznie, o której mowa w odrębnym zarządzeniu, przekroczy równowartość kwoty 500 000 złotych, nie wymaga się uzyskania opinii Departamentu Prawnego do umowy sprzedaży akcji/udziałów.",

b)
w § 21 w ust. 10 w pkt 10 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"10) prowadzenie, z zastrzeżeniem § 23 ust. 4, spraw i koordynowanie wykonywania zadań związanych z realizacją ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1090), w szczególności:",

c)
§ 22-§ 24 otrzymują brzmienie:

"§ 22. Departament Prawny

Do zadań Departamentu należy wykonywanie, na zasadach określonych w § 11, obsługi prawnej Kierownictwa Ministerstwa i Ministerstwa, z wyłączeniem spraw określonych w § 23, w tym:

1) opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów normatywnych lub projektów założeń projektów ustaw opracowanych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne albo przez organy administracji publicznej, przekazywanych do uzgodnień jako projekty dokumentów rządowych;

2) opracowywanie projektów stanowisk Rządu do projektów normatywnych aktów prawnych na podstawie uwag przedstawionych przez właściwe merytorycznie komórki organizacyjne;

3) występowanie do Rządowego Centrum Legislacji z wnioskiem o rozpatrzenie projektu aktu normatywnego opracowywanego w Ministerstwie przez Komisję Prawniczą albo o zwolnienie z tego obowiązku;

4) koordynowanie współpracy z Rządowym Centrum Legislacji i Radą Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów w zakresie rozpatrywania i uzgadniania aktów prawnych i projektów założeń projektów ustaw, wnoszonych przez Ministra do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów;

5) opiniowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych;

6) opiniowanie co do zgodności z obowiązującymi przepisami prawa projektów, o których mowa w § 11 ust. 5;

7) prowadzenie uzgodnień w zakresie przyjęcia wykładni prawa z innymi organami administracji rządowej oraz wydawanie obowiązujących interpretacji aktów prawnych w zakresie właściwości Ministra;

8) informowanie, w formie komunikatów, członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązujących przepisach prawa, mających istotne znaczenie dla wykonywania kompetencji Ministra;

9) upowszechnianie w Ministerstwie opinii prawnych wydawanych przez Departament, istotnych z punktu widzenia wykonywania kompetencji Ministra;

10) prowadzenie wykazu prac legislacyjnych Ministra;

11) opiniowanie projektów aktów normatywnych Ministra i innych dokumentów rządowych pod kątem zgodności z ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską umowami międzynarodowymi oraz prawem Unii Europejskiej.

§ 23. Departament PrawnoProcesowy

1. Do zadań Departamentu należy:

1) wykonywanie, w imieniu i w zakresie działania Ministra oraz Ministerstwa, zastępstwa procesowego przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym oraz sądami administracyjnymi i innymi organami orzekającymi, na wniosek i we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, w tym:

a) wydawanie opinii w sprawie wniosków o wszczęcie postępowania sądowego,

b) wydawanie opinii na podstawie oceny stanu prawnego przed wszczęciem postępowania sądowego i w jego toku co do zasadności zawarcia przez Skarb Państwa ugody, z uwagi na przemawiający za taką decyzją interes Skarbu Państwa,

c) przygotowywanie pism procesowych,

d) przygotowywanie pełnomocnictw procesowych Ministra i prowadzenie ich rejestru,

e) przygotowywanie dla właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych Ministerstwa informacji o wynikach prowadzonych procesów oraz o przyczynach zapadłych rozstrzygnięć,

f) wykonywanie czynności związanych z uzyskiwaniem tytułów wykonawczych,

g) występowanie w imieniu Skarbu Państwa oraz Ministerstwa przed sądami i innymi organami orzekającymi

– przy czym zastępstwo procesowe nie dotyczy spraw, w których zastępstwo procesowe wykonywane jest przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa;

2) prowadzenie postępowań egzekucyjnych w zakresie należności Skarbu Państwa na podstawie wniosku właściwej komórki organizacyjnej, po potwierdzeniu stanu należności przez Departament Budżetu i Finansów.

2. Do zadań Departamentu należy wykonywanie zadań wynikających z kompetencji Ministra, określonych w ustawie z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 1150, z późn. zm.) w odniesieniu do Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

3. Do zadań Departamentu należy prowadzenie bieżącej współpracy z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie wydawania opinii prawnych.

4. Departament prowadzi postępowania administracyjne w sprawach związanych z wykonywaniem ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2014 r. poz. 195), z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat, w szczególności:

1) rozpatruje odwołania od decyzji wojewodów i zażalenia od wydanych przez nich postanowień, składanych przez osoby ubiegające się o realizację prawa do rekompensaty;

2) rozpatruje inne sprawy, związane z realizacją prawa do rekompensaty, w których Minister Skarbu Państwa działa jako organ wyższego stopnia;

3) rozpatruje oraz załatwia skargi i wnioski.

5. Departament opracowuje i opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących roszczeń z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.

6. Departament opracowuje opinie odnośnie zasadności zgłoszonych roszczeń o rekompensaty, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.

7. Departament przygotowuje projekty odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie i senatorskie oraz wystąpienia osób prawnych i fizycznych w zakresie roszczeń zabużańskich, z wyłączeniem spraw dotyczących wypłat rekompensat.

§ 24. Departament Rynków Kapitałowych

Do zadań Departamentu należy:

1) bieżące monitorowanie rynku kapitałowego, w tym notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa;

2) gromadzenie oraz analiza informacji w zakresie rynku kapitałowego;

3) przygotowywanie analiz i opinii w zakresie rynku kapitałowego na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa;

4) prowadzenie działań związanych z globalną promocją polskich rynków kapitałowych;

5) koordynowanie współpracy z zagranicznym i krajowym środowiskiem inwestorów kapitałowych w celu promocji polskich rynków finansowych na świecie;

6) przygotowywanie i prowadzenie procesów związanych z dopuszczeniem i wprowadzeniem do obrotu na rynku regulowanym akcji spółki z udziałem Skarbu Państwa;

7) przygotowywanie i prowadzenie czynności związanych ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa notowanych na rynku regulowanym;

8) współuczestniczenie w projektach łączenia, podziału i przekształcania oraz w projektach emisji akcji lub obligacji dla spółek z udziałem Skarbu Państwa, których akcje są notowane na rynku regulowanym lub planowane jest ich oferowanie na rynku regulowanym;

9) prowadzenie i koordynowanie współpracy z firmami doradczymi i inwestorami, w odniesieniu do procesów dotyczących spółek, których akcje notowane są lub będą notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;

10) koordynowanie i wykonywanie zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1272 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 149 i 266).",

d)
w § 26:
w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) koordynacja realizacji zadań i procedur określonych ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz wewnętrznymi regulacjami w tym zakresie, z zastrzeżeniem § 22 pkt 10 oraz § 28 ust. 1 pkt 8;",

ust. 2-4 otrzymują brzmienie:

"2. Biuro koordynuje zadania w zakresie współpracy Ministerstwa z Unią Europejską (UE), Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i innymi organizacjami międzynarodowymi, niezastrzeżone do kompetencji innych komórek organizacyjnych, w szczególności:

1) opracowywanie we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi stanowiska Ministerstwa wobec dokumentów UE, OECD oraz innych organizacji międzynarodowych;

2) współpracę z innymi komórkami Ministerstwa w przygotowywaniu pracowników do udziału w posiedzeniach grup roboczych i komitetów Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej oraz OECD;

3) monitorowanie realizacji zobowiązań Ministerstwa wynikających z członkostwa Polski w UE, OECD i innych organizacjach międzynarodowych.

3. Biuro prowadzi działania w zakresie międzynarodowej współpracy bilateralnej, w szczególności:

1) koordynowanie opracowywania materiałów informacyjnych dotyczących zagranicznych kontaktów resortu na potrzeby urzędów centralnych, instytucji krajowych i międzynarodowych;

2) organizacja spotkań z delegacjami zagranicznymi, współpraca z innymi resortami w zakresie przygotowań do spotkań wielostronnych oraz przygotowywanie pod względem organizacyjnym i merytorycznym służbowych wyjazdów zagranicznych członków Kierownictwa i pracowników Ministerstwa;

3) prowadzenie obsługi logistycznej zagranicznych wyjazdów członków Kierownictwa i pracowników Ministerstwa, w tym prowadzenie rozliczania formalnego wyjazdów w oparciu o polecenie wyjazdu oraz przedłożone rozliczenie wyjazdu uczestnika we współpracy z Departamentem Budżetu i Finansów;

4) prowadzenie obsługi Ministerstwa w zakresie tłumaczeń.

4. Biuro prowadzi sprawy związane z udziałem przedstawiciela Ministerstwa w pracach Komitetu Polityki Ubezpieczeń Eksportowych (KPUE).",

e)
w § 28 w ust. 1 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) publikowanie na wniosek Departamentu Prawnego wykazu prac legislacyjnych Ministra na stronie internetowej Ministerstwa;".

§  2.
1.
W terminie 30 dni od daty wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych dostosują wewnętrzne regulaminy organizacyjne komórek organizacyjnych, których kompetencje uległy zmianie, do zakresów zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Skarbu Państwa i po ich zaopiniowaniu pod względem formalnoprawnym przez Departament Prawny przekażą je do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Skarbu Państwa.
2.
W terminie 60 dni od daty wejścia w życie zarządzenia, dyrektorzy komórek organizacyjnych opracowują lub odpowiednio zaktualizują, w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Skarbu Państwa, szczegółowe zakresy czynności dla poszczególnych pracowników oraz opisy stanowisk pracy.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 1902).