Zmiana zarządzenia w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Dz.Urz.MSW.2015.21
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 14
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 22 czerwca 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
"1. Kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych stanowią: Minister, Sekretarze Stanu,
Podsekretarze Stanu oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.",
"3. Dyrektor Generalny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych wykonuje czynności związane z nadzorem nad systemem zarządzania jakością w rozumieniu normy ISO 9001.";
"§ 2a. W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych stosuje się podejście procesowe. Zasady podejścia procesowego oraz zadania właściciela procesu określa zarządzenie Dyrektora Generalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych dotyczące podejścia procesowego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych.";
"1a. Komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują do Departamentu Komunikacji Społecznej, raz na kwartał, w terminie do 10 dnia pierwszego miesiąca danego kwartału, wybrane informacje o planowanych lub prowadzonych działaniach w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, dotyczących w szczególności:
1) kluczowych z punktu widzenia resortu spraw wewnętrznych projektów aktów prawnych;
2) raportów bądź opracowań;
3) konferencji, seminariów, spotkań;
4) ważnych przedsięwzięć lub inwestycji.";
"2a. Jeśli do wykonania określonego zadania konieczne jest współdziałanie komórek organizacyjnych członek kierownictwa Ministerstwa, o którym mowa w § 2 ust. 1, może zobowiązać dyrektorów komórek organizacyjnych do wyznaczenia z kierowanych przez nich komórek pracowników, którzy będą współpracować w realizacji danego zadania.";
"12) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Zakładem Emerytalno-Rentowym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, z zastrzeżeniem § 20 pkt 8.";
"1) prowadzenie i rozwój:
a) centralnej ewidencji pojazdów, zwanej dalej "CEP",
b) centralnej ewidencji kierowców, zwanej dalej "CEK",
c) rejestru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwanego dalej "rejestrem PESEL" - jako rejestru referencyjnego,
d) Rejestru Dowodów Osobistych, zwanego dalej "RDO",
e) centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych, zwanej dalej "CEWiUDP",
f) Rejestru Stanu Cywilnego, zwanego dalej "RSC";",
"1a) prowadzenie wykazu unieważnionych dowodów osobistych zawierającego serie i numery unieważnionych dokumentów oraz serie i numery błędnie spersonalizowanych lub utraconych blankietów dowodów osobistych;",
"2) prowadzenie spraw związanych z nadaniem i zmianą numeru PESEL;",
"2a) prowadzenie spraw, w tym postępowań administracyjnych związanych z udostępnianiem danych z centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, z wyłączeniem czynności materialno- technicznych realizowanych przez Centralny Ośrodek Informatyki;
2b) prowadzenie spraw związanych z poprawą jakości danych gromadzonych w rejestrach centralnych prowadzonych przez Ministra oraz opracowanie w tym zakresie koncepcji o charakterze strategicznym;",
"5) przekazywanie danych:
a) z rejestru PESEL:
– za pomocą urządzeń teletransmisji danych, zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w § 18 pkt 7,
– za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w § 18 pkt 7,
– w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w § 18 pkt 7,
b) z RDO w trybie:
– pełnej teletransmisji danych, zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w § 18 pkt 7,
– ograniczonej teletransmisji danych zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, po uprzednim wydaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w § 18 pkt 7;",
"8) opiniowanie wniosków podmiotów ubiegających się o udostępnienie danych:
a) z rejestru PESEL - za pomocą urządzeń teletransmisji danych oraz w drodze weryfikacji w zakresie spełnienia przez te podmioty wymagań określonych w art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
b) z RDO - w trybie pełnej lub ograniczonej teletransmisji danych w zakresie spełnienia przez te podmioty wymagań określonych odpowiednio w art. 66 ust. 2 oraz art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
9) udział w kontroli podmiotów korzystających z dostępu do danych:
a) zgromadzonych w rejestrze PESEL w drodze weryfikacji w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków określonych w art. 46 ust. 2 pkt 1 lub art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
b) zgromadzonych w RDO w trybie ograniczonej teletransmisji danych w zakresie spełniania przez te podmioty warunków określonych w art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;",
"25a) obsługa spraw związanych z udziałem Ministra w pracach Zespołu do spraw koordynacji działań w obszarze e-administracji, udostępniania informacji sektora publicznego oraz rozwoju kompetencji cyfrowych;",
"a) Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, z zastrzeżeniem § 18 pkt 6,";
"a) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, organach podległych lub nadzorowanych przez Ministra i urzędach obsługujących te organy oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, z zastrzeżeniem zadań określonych w § 13a pkt 9, § 17a pkt 6 lit. b, § 18 pkt 1 lit. b i c oraz pkt 6, § 20 pkt 2 i 8 oraz § 21 pkt 3,";
"3) prowadzenie współpracy międzynarodowej w obszarze spraw migracyjnych pozostających w zakresie kompetencji Ministra, z tym, że w zakresie wskazanym przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego Departament Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich, w porozumieniu z tym Departamentem;";
"2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad prawidłowością działania Krajowego Systemu Informatycznego oraz wynikających z zadań, o których mowa w art. 18-20 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym, w tym we współpracy z Departamentem Teleinformatyki, w szczególności:
a) sprawdzanie, czy Krajowy System Informatyczny spełnia wymagania techniczne niezbędne do udziału w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym,
b) przeprowadzanie oględzin urządzeń, nośników oraz systemów informatycznych włączonych do Krajowego Systemu Informatycznego w ramach danego organu,
c) przygotowywanie - na wniosek centralnego organu technicznego Krajowego Sytemu Informatycznego - opinii w zakresie spełnienia przez Krajowy System Informatyczny wymogów określonych w art. 4 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) oraz w art. 4 i 9 decyzji Rady nr 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II);",
"2a) obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemem Informacyjnym, z zastrzeżeniem § 19 pkt 3b;
2b) obsługa organizacyjno-biurowa Zespołu opiniodawczo-doradczego do spraw Systemu Informacyjnego Schengen i Wizowego Systemu Informacyjnego;
2c) współpraca w realizacji zadań, o których mowa w § 18b pkt 10 i w § 19 pkt 1a, odpowiednio z Departamentem Teleinformatyki oraz Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w zakresie właściwości Departamentu;",
"12) koordynowanie działań związanych z udziałem w Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości (EUCPN) w porozumieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich;";
"§ 18. Do zakresu działania Departamentu Spraw Obywatelskich należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nadzorem:
a) merytorycznym nad ewidencją ludności oraz wydawaniem dowodów osobistych,
b) merytorycznym nad rejestracją stanu cywilnego oraz zmianą imienia i nazwiska, w tym przeprowadzanie kontroli wojewodów w tych obszarach,
c) zwierzchnim nad sprawami paszportów i paszportów tymczasowych, w tym przeprowadzanie kontroli w organach paszportowych;
2) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach rejestracji stanu cywilnego, zmiany imienia i nazwiska, meldunkowych, dowodów osobistych, dokumentów paszportowych oraz udostępniania danych z rejestru PESEL, rejestrów mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz RDO;
3) reprezentowanie Ministra w postępowaniach przed wojewódzkim sądem administracyjnym oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawach prowadzonych przez Departament;
4) wydawanie paszportów w imieniu Ministra;
5) udostępnianie danych z CEWiUDP;
6) nadzór Ministra nad Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie powierzonych do realizacji Centrum zadań związanych z udostępnianiem danych jednostkowych z rejestru PESEL oraz wydawaniem zaświadczeń zawierających pełny odpis przetwarzanych w rejestrze PESEL danych, w tym przeprowadzanie kontroli;
7) opiniowanie pod względem formalno-prawnym wniosków podmiotów ubiegających się o udostępnienie danych z rejestru PESEL w trybie teletransmisji, w trybie teletransmisji w drodze weryfikacji, jak również w celach badawczych, statystycznych i badania opinii publicznej oraz z RDO w trybie pełnej teletransmisji danych lub ograniczonej teletransmisji danych, a także wydawanie rozstrzygnięć o przyznaniu lub odmowie przyznania dostępu;
8) kontrola podmiotów korzystających z dostępu do danych:
a) zgromadzonych w rejestrze PESEL w drodze weryfikacji w zakresie spełnienia przez te podmioty warunków określonych w art. 46 ust. 2 pkt 1 lub art. 48 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
b) zgromadzonych w RDO w trybie ograniczonej teletransmisji danych w zakresie spełniania przez te podmioty warunków określonych w art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
- przy udziale Departamentu Ewidencji Państwowych w tym zakresie;
9) prowadzenie spraw związanych z:
a) opracowywaniem wzorów dokumentów, rozwojem i zastosowaniem technologii biometrycznych w dokumentach oraz rejestrach i systemach informatycznych,
b) koordynacją działań w zakresie projektowania, certyfikacji, bezpieczeństwa i kompatybilności dokumentów tożsamości i podróży oraz dokumentów identyfikacyjnych służb podległych Ministrowi, a także prowadzenie notyfikacji międzynarodowej,
c) koordynacją i prowadzeniem notyfikacji dokumentów podróży krajów członkowskich Unii Europejskiej i państw trzecich,
d) współpracą z organami innych państw, w tym z instytucjami Unii Europejskiej w obszarze spraw związanych z rozwojem dokumentów tożsamości i podróży;
10) współdziałanie z Departamentem Ewidencji Państwowych w zakresie:
a) prac nad rozwojem rejestru PESEL, RDO, CEWiUDP i RSC,
b) realizacji projektów informatycznych z obszaru działania Departamentu;
11) szkolenie konsulów RP z zakresu rejestracji stanu cywilnego, zmiany imienia i nazwiska, wydawania dokumentów paszportowych;
12) zapewnianie kierownikom urzędów stanu cywilnego blankietów odpisów aktów stanu cywilnego, zaświadczeń o stanie cywilnym i zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
13) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu postępowania mandatowego w sprawach o wykroczenia;
14) zaopatrywanie organów uprawnionych do nakładania mandatów w bloczki mandatów karnych;
15) prowadzenie spraw wynikających z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
16) prowadzenie spraw wynikających z art. 25 i art. 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy;
17) współpraca z Sekcją Polską Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego;
18) prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową w porozumieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w obszarze związanym z ewidencją ludności, dowodami osobistymi, paszportami i rejestracją stanu cywilnego, w tym udział w pracach gremiów Unii Europejskiej oraz opracowywanie opinii i stanowisk do projektów dokumentów nielegislacyjnych i legislacyjnych Unii Europejskiej.";
"4a) prowadzenie spraw związanych z opracowaniem, ustanowieniem, wdrożeniem, eksploatowaniem, monitorowaniem, przeglądaniem oraz utrzymaniem i doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w Ministerstwie uwzględniającego wymagania Krajowych Ram Interoperacyjności;",
"10) prowadzenie spraw w zakresie współpracy z organami innych państw, z instytucjami Unii Europejskiej w obszarze związanym z integracją polskich systemów teleinformatycznych z systemami Unii Europejskiej, w tym sieci TESTA oraz Systemem Informacyjnym Schengen drugiej generacji (SIS II), Wizowym Systemem Informacyjnym (VIS), w szczególności opiniowanie i wypracowywanie stanowisk dotyczących funkcjonowania systemów krajowych we współpracy z SIS II i VIS oraz udział w grupach roboczych Agencji eu-Lisa oraz Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej zajmujących się budową, rozwojem i funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych Unii Europejskiej, w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich;",
"10a) prowadzenie spraw w zakresie współpracy z organami innych państw, z instytucjami Unii Europejskiej w obszarze związanym z ochroną teleinformatyczną infrastruktury krytycznej i cyberprzestrzeni w uzgodnieniu z Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich;",
"13) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz udostępnianiem w Biuletynie Informacji Publicznej wzorów pism w postaci dokumentów elektronicznych pozostających we właściwości Ministra, w tym koordynowanie tworzenia formularzy elektronicznych umożliwiających wygenerowanie dokumentu elektronicznego w celu złożenia go za pomocą środków komunikacji elektronicznej.";
"1) realizacja polityki europejskiej Rządu w zakresie spraw wewnętrznych, w tym współpraca z instytucjami Unii Europejskiej w zakresie właściwości Ministra, z zastrzeżeniem § 16 pkt 3, § 16a pkt 12, § 18 pkt 18 i § 18b pkt 10 i 10a;",
"1a) współpraca międzynarodowa z gremiami przygotowawczymi Rady Unii Europejskiej do spraw Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, w części sprawy wewnętrzne, na poziomie Komitetów oraz Zarządu Agencji eu-Lisa w obszarze związanym z zarządzaniem Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości;",
"b) pełnienie funkcji Organu Odpowiedzialnego dla funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
c) obsługa merytoryczna i organizacyjno-techniczna Międzyresortowego Zespołu do Spraw Europejskich Funduszy Spraw Wewnętrznych;",
"3b) obsługa Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemem Informacyjnym w zakresie prowadzonej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemem Informacyjnym współpracy międzynarodowej, w szczególności koordynacja, uzgadnianie i prezentowanie stanowisk oraz koordynacja udziału w gremiach międzynarodowych;",
"c) udział w pracach Zespołu do Spraw Programowania i Wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;";
"8) sprawowanie nadzoru nad działalnością komisji lekarskich, z tym że w zakresie nadzoru nad rejonowymi komisjami lekarskimi - za pośrednictwem przewodniczącego Centralnej Komisji Lekarskiej, w tym kontrola działalności Centralnej Komisji Lekarskiej;";
"3) prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania, utrzymywania obiektów Ministerstwa oraz zapewnienia przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w Ministerstwie;";
"k) z zapewnieniem przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,";