Zmiana zarządzenia w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.191

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 maja 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 75
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 maja 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, 2333, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 63 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 października 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz. Urz. KGP poz. 106) wprowadza się następujące zmiany:
1)
użyty w § 1 w pkt 3, w § 2 w ust. 1, w § 3 w ust. 2, w § 6 w ust. 1, w § 7 w ust. 2, w § 8 we wprowadzeniu do wyliczenia, w § 9 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia, w § 10, w § 11 w ust. 1 i w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia, w tytule rozdziału V, w § 12 w ust. 1 w pkt 3, w § 13 w ust. 2, w § 14 w ust. 1 i w ust. 2 w pkt 2, w § 16 w ust. 1 i w ust. 3 w pkt 3, w § 17 w ust. 4 w pkt 3, 5 i 7 oraz w § 19, w różnej liczbie i różnym przypadku, wyraz "operator" zastępuje się użytym w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazem "pilot";
2)
w § 2 w ust. 1:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) pilot BSPP - policjant lub pracownik Policji legitymujący się ważnymi uprawnieniami pilota BSP w kategorii "szczególnej" zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.6.2019, str. 45, z późn. zm. 1 ), zwanym dalej "rozporządzeniem 2019/947" oraz wpisany do ewidencji pilotów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;",

b)
uchyla się pkt 4 i 5,
c)
pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) instruktor - pilot BSPP posiadający uprawienia instruktorskie w zakresie szkolenia pilotów BSP;

7) obserwator BSPP - policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia pilota BSP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający pilota BSPP, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;",

d)
w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) lot techniczny (próbny-kontrolny) - lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej BSP oraz jego poszczególnych elementów.";

3)
w § 4:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komendant wojewódzki Policji lub kierownik komórki organizacyjnej KGP, składa do kierownika komórki organizacyjnej KGP właściwej do spraw sztabowych wniosek o wsparcie działań przy użyciu BSPP w przypadku, gdy planowany zakres działań z wykorzystaniem BSPP wykracza poza możliwości techniczne jednostki organizacyjnej Policji/komórki organizacyjnej KGP.",

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Loty szkoleniowe, treningowe i techniczne odbywają się za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej KGP albo osoby przez niego upoważnionej lub za zgodą bezpośredniego przełożonego.";

4)
w § 5 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dane pilota BSPP i obserwatora BSPP;";

5)
tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:

"Obowiązki pilota BSPP i obserwatora BSPP.";

6)
w § 7:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Czynności związane z wykorzystaniem BSPP realizuje pilot BSPP i obserwator BSPP.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pilot BSPP decyduje o podziale zadań miedzy nim a obserwatorem BSPP, uwzględniając posiadane przez niego uprawnienia.";

7)
w § 9 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) wykonywania wyłącznie takich operacji lotniczych, do których posiada uprawnienia;";

8)
w § 12:
a)
w ust. 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Pilotem BSPP może być policjant lub pracownik Policji, który:",

uchyla się pkt 1,
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) uzyskał certyfikat kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego właściwy dla kategorii "szczególnej" zgodnej z rozporządzeniem 2019/947;",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą być pokrywane również z innych środków, a w szczególności pozyskanych w ramach realizacji projektów i programów krajowych lub międzynarodowych oraz umów realizowanych przez jednostki Policji oraz KGP a także z budżetów własnych jednostek Policji.";

9)
w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Uzyskane uprawnienia pilota BSP, podlegają, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Policji, komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji lub komórki organizacyjnej KGP, wpisowi do ewidencji pilotów BSPP, prowadzonej w komórce organizacyjnej KGP właściwej do spraw sztabowych.";

10)
w § 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wpis, wykreślenie lub zmiana danych wpisanych do ewidencji BSPP następuje na podstawie wniosku złożonego przez kierownika jednostki organizacyjnej Policji, kierownika komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji albo kierownika komórki organizacyjnej KGP lub osoby przez niego upoważnionej.";

11)
załączniki nr 1-4 do zarządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-4 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
1. 
Wpisy dokonane na podstawie zarządzenia wymienionego w § 1 niniejszego zarządzenia w karcie ewidencyjnej operatora BSPP, prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych, zachowują ważność do czasu dokonania wpisów w karcie ewidencyjnej pilota BSPP wprowadzonej niniejszym zarządzeniem, jednak nie dłużej niż przez 4 miesiące od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji i kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji przekażą kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw sztabowych, w terminie do 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, zaktualizowane dane podlegające wpisowi do karty ewidencyjnej pilota BSPP.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WNIOSEK

ZAŁĄCZNIK Nr  2

KSIĄŻKA BSPP

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZGŁOSZENIE WYPADKU/INCYDENTU

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Karta ewidencyjna pilota BSPP

1 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 150 z 13.5.2020, str. 1, UE L 176 z 5.6.2020, str. 13, UE L 253 z 16.7.2021, str. 49 oraz UE L 87 z 15.3.2022, str. 20.