Zmiana zarządzenia w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Dz.Urz.CBA.2023.8
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 8/23
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 28 marca 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
"1) dekretacja - odręczna adnotacja właściwego przełożonego umieszczona w szczególności na pierwszej stronie dokumentu lub karcie kontrolnej zabezpieczonego pieczęcią zbioru dokumentów, wskazująca osobę wyznaczoną do załatwienia sprawy lub zapoznania się odpowiednio z dokumentem lub zbiorem dokumentów, mogąca zawierać dyspozycję co do terminu i sposobu dalszego postępowania, opatrzona podpisem i datą;",
"10) jednostka rejestrująca - główna kancelaria tajna, oddział kancelarii tajnej w delegaturze lub stanowisko rejestracji;",
"29) stanowisko rejestracji - jednostka rejestrująca utworzona w jednostce organizacyjnej;",
"32) administrator systemu - osoba, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy.";
"4. Osoby prowadzące obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych są obowiązane do odbycia nie rzadziej niż raz na pięć lat szkolenia uzupełniającego z zakresu obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych.
5. Jednostka rejestrująca prowadzi wykaz osób upoważnionych do dostępu do informacji niejawnych w obsługiwanej jednostce organizacyjnej lub delegaturze.";
"2) adres siedziby jednostki organizacyjnej lub delegatury, w której ma się znajdować jednostka rejestrująca oraz numer pomieszczenia;";
"1. Czynności związane z obsługą jednostki rejestrującej wykonują wyznaczeni funkcjonariusze jednostki organizacyjnej lub delegatury, w której została ona utworzona, spełniający wymogi określone w § 10 ust. 1.";
"4) mieć w zakresie obowiązków i odpowiedzialności zadania właściwe dla obsługi kancelaryjnej materiałów niejawnych.",
"3. Funkcjonariusz prowadzący obsługę kancelaryjną materiałów niejawnych jest odpowiedzialny za organizację pracy w sposób zapewniający możliwość ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie powinien znajdować się materiał niejawny pozostający w dyspozycji jednostki organizacyjnej lub delegatury oraz kto z tym materiałem się zapoznał.";
"3. Do funkcjonariusza przejmującego obowiązki w trybie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się wymogi określone w § 10 ust. 1, z wyłączeniem pkt 4.";
"1. Kancelarią tajną kieruje wyznaczony funkcjonariusz Departamentu Bezpieczeństwa, zwany dalej "kierownikiem kancelarii tajnej".";
"6) przechowywanie materiałów niejawnych, niestanowiących elementów składowych spraw prowadzonych w delegaturze lub jednostce organizacyjnej obsługiwanej przez główną kancelarię tajną;
7) odbieranie przesyłek niejawnych dostarczonych przez nadawcę bezpośrednio do centrali CBA, jeżeli na kopercie zewnętrznej lub w wykazie przesyłek nadanych nie wskazał komórki organizacyjnej, jednostki organizacyjnej lub delegatury;";
"2) przekazywanie przesyłek niejawnych do adresata za pośrednictwem funkcjonariuszy jednostki organizacyjnej, jeżeli kierownik jednostki organizacyjnej nie zdecyduje o skorzystaniu z usług przewoźnika;",
"4) odbieranie przesyłek niejawnych, jeżeli jednostka organizacyjna, w której to stanowisko zostało utworzone, lub komórka organizacyjna wyodrębniona w ramach tej jednostki, została wskazana na kopercie zewnętrznej lub w wykazie przesyłek nadanych;",
"a) w książce doręczeń przesyłek miejscowych lub w dzienniku podawczym, w obiegu wewnętrznym, jeżeli na kopercie wewnętrznej jest wskazana jednostka organizacyjna, komórka organizacyjna lub delegatura, ";
"2. Stanowiska rejestracji mogą dostarczać przesyłki niejawne bezpośrednio do przewoźnika.";
"1. W jednostkach rejestrujących nie otwiera się przesyłek niejawnych oznaczonych adnotacją "do rąk własnych" lub inną równoważną. Przesyłki te są przekazywane wyłącznie adresatowi wskazanemu na kopercie, który dokonuje czynności, o których mowa w § 32 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 5.";
"2) opatrzeniu otrzymanego dokumentu niejawnego pieczęcią wpływu, wpisaniu kolejnego numeru z dziennika ewidencji oraz daty wpływu bezpośrednio na dokumencie, a w przypadku, o którym mowa w § 31 ust. 1, w pierwszej kolejności na kopercie wewnętrznej, z zastrzeżeniem ust. 1a.",
"1a. Rejestracja dokumentów archiwalnych polega na opatrzeniu ich pieczęcią wpływu, wpisaniu kolejnego numeru z dziennika ewidencji oraz daty wpływu na karcie kontrolnej dołączonej do zszytego i zabezpieczonego pieczęcią zbioru dokumentów.",
"8. W przypadku przekazywania dokumentów odbiorcom zewnętrznym kartę zapoznania z dokumentem pozostawia się w jednostce organizacyjnej lub delegaturze.";
"Rozdział 7a.
Bezpieczeństwo teleinformatyczne
§ 35a. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych oraz dyrektorzy delegatur występują z wnioskiem o wyznaczenie w kierowanych przez nich jednostkach organizacyjnych lub delegaturach administratorów systemów oraz inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy. Do wniosku załączają projekt decyzji o wyznaczeniu administratora systemu albo inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega opiniowaniu przez pełnomocnika ochrony. W przypadku pozytywnej oceny kandydata, wniosek wraz z projektem decyzji, o której mowa w ust. 1, przekazywany jest przez pełnomocnika ochrony do Biura Prawnego.
3. Inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego wykonują zadania pionu ochrony w rozumieniu ustawy i w tym zakresie podlegają pełnomocnikowi ochrony.
4. Administratorzy systemów oraz inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego są odpowiedzialni za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne.
5. Szczegółowe obowiązki osób, o których mowa w ust. 4, określa dokumentacja bezpieczeństwa dla danego systemu teleinformatycznego.
6. Administratorzy systemów oraz inspektorzy bezpieczeństwa teleinformatycznego sporządzają dokumentację bezpieczeństwa dla systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne.
7. Dokumentacja, o której mowa w ust. 6, podlega akceptacji właściwego kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.
8. Właściwy kierownik jednostki organizacyjnej lub dyrektor delegatury zapewnia realizację obowiązku określonego w ust. 6 przez administratorów systemów i inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego.";
"3. Plany ochrony informacji niejawnych dla obiektów CBA opracowują, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kierownicy jednostek organizacyjnych lub dyrektorzy delegatur odpowiedzialni za ochronę tych obiektów.",
"7. Kierownicy jednostek organizacyjnych lub dyrektorzy delegatur zapoznają podległych funkcjonariuszy z planem ochrony informacji niejawnych, w zakresie niezbędnym do właściwej ochrony informacji niejawnych.";
"O ile jest to uzasadnione potrzebami służby, dopuszcza się przechowywanie materiałów niejawnych, wchodzących w skład zasobu archiwalnego archiwum wyodrębnionego CBA, w niecertyfikowanych szafach metalowych, zestawach kartotecznych i na regałach, pod warunkiem zastosowania dodatkowych zabezpieczeń pomieszczenia, gwarantujących realizację celu, o którym mowa w § 36 ust. 1.",
"8. Strefę ochronną I, strefę ochronną II lub specjalną strefę ochronną można utworzyć tymczasowo w strefie ochronnej III, w celu odbycia posiedzenia niejawnego.
9. Zgodę na utworzenie tymczasowej strefy ochronnej, o której mowa w ust. 8, wraz ze wskazaniem wymogów, jakie muszą zostać spełnione do jej utworzenia, wydaje pełnomocnik ochrony na podstawie pisemnego wniosku kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.";
"Bezpośredni przełożony niezwłocznie podejmuje działania zmierzające do prawidłowego zabezpieczenia materiałów niejawnych przechowywanych w pomieszczeniach, szafach, pojemnikach lub innych miejscach przechowywania materiałów niejawnych, do których klucze utracono oraz zawiadamia o utracie i podjętych działaniach kierownika jednostki organizacyjnej lub dyrektora delegatury.";