Zmiana zarządzenia w sprawie sposobu i trybu postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie planowania, gromadzenia i wydatkowania środków na pomoc publiczną oraz wsparcie niebędące pomocą publiczną, monitorowania udzielonej pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną, a także prowadzenia sprawozdawczości w zakresie środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu celowego pod nazwą Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców.
Dz.Urz.MSP.2015.40
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 41
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 2 października 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie sposobu i trybu postępowania komórek organizacyjnych Ministerstwa Skarbu Państwa w zakresie planowania, gromadzenia i wydatkowania środków na pomoc publiczną oraz wsparcie niebędące pomocą publiczną, monitorowania udzielonej pomocy publicznej oraz wsparcia niebędącego pomocą publiczną, a także prowadzenia sprawozdawczości w zakresie środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu celowego pod nazwą Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców
"2) rozporządzeniu w sprawie pomocy publicznej - należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 20 marca 2015 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (Dz. U. z 2015 r. poz. 513);",
"12) wniosku - należy przez to rozumieć wniosek przedsiębiorcy o udzielenie pomocy w celu ratowania, wniosek przedsiębiorcy o udzielenie pomocy w celu restrukturyzacji albo wniosek przedsiębiorcy o udzielenie wsparcia;",
"14) radzie nadzorczej - należy przez to rozumieć również inny podmiot lub organ powołany do sprawowania nadzoru nad spółką, a w przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia również radę naukową, o której mowa w art. 23 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1095);",
"15) zarządzie - należy przez to rozumieć również inny podmiot lub organ uprawniony do kierowania działalnością, a w przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia również dyrektora, o którym mowa w art. 23 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;";
"1. DR dokonuje oceny formalnej wniosku w zakresie zgodności z wymogami rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej albo rozporządzenia w sprawie wsparcia z uwzględnieniem wytycznych w zakresie kwalifikowania kosztów, które stanowią załącznik nr 5 do zarządzenia, w terminie nie dłuższym niż 21 dni roboczych, z tym że w uzasadnionych przypadkach wynikających ze skomplikowanego charakteru sprawy, Dyrektor DR może przedłużyć ten termin do 31 dni roboczych.",
"3. Dokonując oceny formalnej wniosku o udzielenie wsparcia, DR dokumentuje czynności w zakresie weryfikacji kompetencji zawodowych podmiotu sporządzającego test prywatnego inwestora lub analizę, o której mowa w § 8 albo § 8a rozporządzenia w sprawie wsparcia. W tym celu DR występuje do przedsiębiorcy o przesłanie informacji o doświadczeniu podmiotu, posiadanych przez podmiot uprawnieniach biegłego rewidenta lub potwierdzonych stosownymi dokumentami kompetencjach zawodowych podmiotu, w tym w zakresie świadczenia usług doradztwa prawnego, finansowego, ekonomicznego lub dotyczącego restrukturyzacji.";
"2. Opinia, o której mowa w ust. 1, wydawana jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku z DR. Opinia ta powinna zawierać co najmniej:
1) analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorcy,
2) ocenę planu restrukturyzacji lub biznesplanu,
3) ocenę zasadności udzielenia pomocy publicznej lub wsparcia we wnioskowanej wysokości i formie.",
"2a. W przypadku wsparcia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia w sprawie wsparcia, DR występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej albo Ministra Zdrowia o przedstawienie opinii o celowości udzielenia wsparcia.",
"4. Po otrzymaniu opinii, o których mowa w ust. 1 i 2a, DR w terminie 21 dni roboczych wydaje własną opinię w przedmiocie dopuszczalności wsparcia lub pomocy publicznej w oparciu o materiał zebrany w toku postępowania, zwaną dalej "opinią DR". W uzasadnionych przypadkach wynikających ze skomplikowanego charakteru sprawy, Dyrektor DR może przedłużyć ten termin do 31 dni roboczych.",
"6. Wniosek wraz z opinią DR oraz ewentualną rekomendacją Zespołu, DR przekazuje Ministrowi w celu:
1) wydania opinii o możliwości udzielenia pomocy w celu ratowania, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania, albo
2) zatwierdzenia planu restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
3) zatwierdzenia uproszczonego planu restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie tymczasowej pomocy na restrukturyzację, albo
4) wydania opinii o możliwości udzielenia pomocy na restrukturyzację na zasadach określonych w planie restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
5) wydania opinii o możliwości udzielenia tymczasowej pomocy na restrukturyzację na zasadach określonych w uproszczonym planie restrukturyzacji, w przypadku wniosku o udzielenie tymczasowej pomocy publicznej na restrukturyzację, albo
6) wydania opinii o możliwości udzielenia wsparcia, albo
7) udzielenia przez Ministra informacji przedsiębiorcy o sposobie rozpatrzenia wniosku, w przypadku wniosku o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji albo wniosku o wsparcie.";
"2. Plan restrukturyzacji lub tymczasowy plan restrukturyzacji lub biznesplan wraz z testem prywatnego inwestora albo z analizą, o której mowa w § 8 lub § 8a rozporządzenia w sprawie wsparcia lub wniosek o udzielenie pomocy publicznej w celu ratowania stanowi integralną część umowy.";
"3. Wydatkowanie środków przekazanych z Funduszu na podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. podlega monitorowaniu przez DR. Monitorowanie polega na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji o udzielonym wsparciu i pomocy publicznej, w szczególności o jego rodzajach, formach oraz wielkości.";
"§ 42. W przypadku gdy okres wykorzystania wsparcia jest krótszy niż okres finansowania inwestycji lub realizacji innego celu, na który zostało udzielone wsparcie, umowa z przedsiębiorcą może zawierać zobowiązanie przedsiębiorcy do składania, po złożeniu sprawozdania końcowego, kwartalnych informacji o stanie zaawansowania inwestycji - do czasu zakończenia finansowania inwestycji lub realizacji innego celu.";
"1) do sprawozdań za okres kwartalny - sprawozdanie F01 oraz zestawienie kosztów poniesionych na działania planowane w biznesplanie, zgodnie z odpowiednim wzorem stanowiącym załącznik do instrukcji wraz z wyciągami bankowymi potwierdzonymi za zgodność z oryginałem, które dokumentują poniesione koszty za dany okres sprawozdawczy wraz z opisem wskazującym, do której pozycji z rozliczenia kosztów odnosi się pozycja z wyciągu. W uzasadnionych przypadkach z uwagi na wielkość inwestycji i wysoki udział środków własnych przedsiębiorcy w finansowaniu inwestycji lub realizacji innego celu, na który zostało udzielone wsparcie, DR może zdecydować o przedstawianiu kosztów własnych w rozliczeniu kosztów, o którym mowa powyżej, w sposób syntetyczny;",
"2) ocenę uzyskiwanych efektów ekonomiczno-finansowych w następstwie wykorzystania wsparcia - zawartą w opinii do sprawozdania końcowego;",
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
INSTRUKCJA
INSTRUKCJA
Załącznik Nr 1
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE
Nazwa przedsiębiorcy:
Stan na dzień: | Przedmiot działań: | |||||||||||
Punkt/ str. programu restr.: | ||||||||||||
Planowana wysokość i źródło finansowania działań (netto): | Razem | Środki własne | Środki pomocy | |||||||||
Lp. | Nr dokumentu księgowego | Data dokumentu księgowego | Data wykonania płatności | Wystawca | Treść | Wydatkowana kwota finansowana ze środków pomocy publicznej | Wydatkowana kwota finansowana ze środków własnych | Uwagi/Stan realizacji | ||||
Ogółem | Wydatkowana kwota netto | VAT | ||||||||||
I | Razem: | |||||||||||
1. | ||||||||||||
2. | ||||||||||||
3. | ||||||||||||
4. | ||||||||||||
5. | ||||||||||||
II | Razem: | |||||||||||
1. | ||||||||||||
2. | ||||||||||||
3. | ||||||||||||
4. | ||||||||||||
5. | ||||||||||||
Razem wydatkowano: | ||||||||||||
Pozostało do wydatkowania: |
Data i podpis Gł. Księgowego | Data i podpis Członka Zarządu |
Załącznik Nr 2
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA POPRAWĘ PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU PROGRAMU)
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA POPRAWĘ PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU PROGRAMU)
Stan na dzień: | Przedmiot działań: | |||
Punkt/ str. wniosku o udzielenie pomoc.: | ||||
Planowana wysokość pomocy: | Razem | ||||||||
Lp. | Nr dokumentu księgowego | Data dokumentu księgowego | Data wykonania płatności | Wystawca | Treść | Wydatkowana kwota finansowana ze środków pomocy publicznej | Uwagi/Stan realizacji | ||
Ogółem | Wydatkowana kwota netto | VAT | |||||||
I | Razem: | ||||||||
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
4. | |||||||||
5. | |||||||||
II | Razem: | ||||||||
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
4. | |||||||||
5. | |||||||||
Razem wydatkowano: | |||||||||
Pozostało do wydatkowania: |
Data i podpis Gł. Księgowego | Data i podpis Członka Zarządu |
Załącznik Nr 3
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W UPROSZCZONYM PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE
WZÓR
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA PLANOWANE W UPROSZCZONYM PROGRAMIE DZIAŁANIA RESTRUKTURYZACYJNE
Nazwa przedsiębiorcy:
Stan na dzień: | Przedmiot działań: | |||
Punkt/ str. uproszcz. planu restr.: | ||||
Planowana wysokość pomocy: | Razem | ||||||||
Lp. | Nr dokumentu księgowego | Data dokumentu księgowego | Data wykonania płatności | Wystawca | Treść | Wydatkowana kwota finansowana ze środków pomocy publicznej | Uwagi/Stan realizacji | ||
Ogółem | Wydatkowana kwota netto | VAT | |||||||
I | Razem: | ||||||||
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
4. | |||||||||
5. | |||||||||
II | Razem: | ||||||||
1. | |||||||||
2. | |||||||||
3. | |||||||||
4. | |||||||||
5. | |||||||||
Razem wydatkowano: | |||||||||
Pozostało do wydatkowania: |
Data i podpis Gł. Księgowego | Data i podpis Członka Zarządu |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Załącznik Nr 1 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 4
Załącznik Nr 1 do instrukcji stanowiącej Załącznik Nr 4
I.
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 1 I 2 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 1 I 2 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
Stan na dzień: | Przedmiot działań: | |||||||||||||
Punkt/ str. biznesplanu: | ||||||||||||||
Planowana wysokość i źródło finansowania działań (netto): | Razem | Środki własne | Środki wsparcia | |||||||||||
Lp. | Nr dokumentu księgowego | Data dokumentu księgowego | Data wykonania płatności | Wystawca | Treść | Wydatkowana kwota netto | Wydatkowana kwota brutto (w przypadkach określonych w wytycznych) | Uwagi/Stan realizacji | ||||||
Ogółem | Środki własne | Środki wsparcia | Środki własne | Środki wsparcia | ||||||||||
I | Razem: | |||||||||||||
1. | ||||||||||||||
2. | ||||||||||||||
3. | ||||||||||||||
4. | ||||||||||||||
5. | ||||||||||||||
II | Razem: | |||||||||||||
1. | ||||||||||||||
2. | ||||||||||||||
3. | ||||||||||||||
4. | ||||||||||||||
5. | ||||||||||||||
Razem wydatkowano: | ||||||||||||||
Pozostało do wydatkowania: |
Data i podpis Gł. Księgowego | Data i podpis Członka Zarządu |
WZÓR
II.
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 3 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
ZESTAWIENIE KOSZTÓW PONIESIONYCH NA DZIAŁANIA PLANOWANE W BIZNESPLANIE (W UJĘCIU NARASTAJĄCYM OD POCZĄTKU WYKORZYSTANIA WSPARCIA), W PRZYPADKU WSPARCIA, O KTÓRYCH MOWA W § 3 UST. 1 PKT. 3 ROZPORZĄDZENIA W SPRAWIE WSPARCIA
Stan na dzień: | Przedmiot działań: | |||||||||||||
Punkt/ str. biznesplanu: | ||||||||||||||
Planowana wysokość i źródło finansowania działań (netto): | Razem | Środki własne | Środki wsparcia | |||||||||||
Lp. | Nr dokumentu księgowego | Data dokumentu księgowego | Data wykonania płatności | Wystawca | Treść | Wydatkowana kwota netto | Wydatkowana kwota brutto (w przypadkach określonych w wytycznych) | Uwagi/Stan realizacji | ||||||
Ogółem | Środki własne | Środki wsparcia | Środki własne | Środki wsparcia | ||||||||||
I | Razem: | |||||||||||||
1. | ||||||||||||||
2. | ||||||||||||||
3. | ||||||||||||||
4. | ||||||||||||||
5. | ||||||||||||||
II | Razem: | |||||||||||||
1. | ||||||||||||||
2. | ||||||||||||||
3. | ||||||||||||||
4. | ||||||||||||||
5. | ||||||||||||||
Razem wydatkowano: | ||||||||||||||
Pozostało do wydatkowania: |
Data i podpis Gł. Księgowego | Data i podpis Członka Zarządu |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYTYCZNE
WYTYCZNE
I.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach pomocy publicznej.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach pomocy publicznej.
1) niezbędne dla realizacji celu, na który zostają udzielone;
2) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
3) poniesione w okresie realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie pomocy publicznej zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania pomocy określonego w powyższej umowie;
4) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie pomocy publicznej;
5) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej, czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
6) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z restrukturyzacją zadłużenia, w tym spłatę zaległych zobowiązań oraz narosłych odsetek;
2) wydatki związane z restrukturyzacją zatrudnienia, w tym odprawy dla zwalnianych pracowników;
3) wydatki związane z restrukturyzacją zasobów majątkowych jeśli są niezbędne do przywrócenia rentowności przedsiębiorcy, a nie do finansowania inwestycji lub zwiększania obecności beneficjenta na istniejących lub nowych rynkach (w przypadku pomocy w celu ratowania wydatki te są kwalifikowalne tylko jeżeli są niezbędne do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania), w tym:
a) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych,
b) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych,
c) wydatki związane z nabyciem usług obcych związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
4) inne wydatki określone w planie restrukturyzacji, uproszczonym planie restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy w celu ratowania, które są niezbędne w celu przywrócenia rentowności przedsiębiorcy lub niezbędne do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym), który wynika z wydatków poniesionych w ramach kosztów, o których mowa w pkt 1-4.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) wydatki ponoszone na rozwój działalności, która nie jest niezbędna w celu przywrócenia rentowności przedsiębiorcy lub niezbędna do przetrwania przedsiębiorcy w okresie ratowania (np. nabywania udziałów lub akcji w spółkach w okresie restrukturyzacji w celu rozwoju działalności likwidowanej w ramach środków kompensujących, wydatki inwestycyjne na dywersyfikację prowadzonej działalności ponoszone w okresie ratowania, której efekty w postaci zwiększonych przychodów nie są możliwe do uzyskania w okresie korzystania z pomocy w celu ratowania, itp.);
2) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
3) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania, w szczególności jeśli okres ich płatności przypada po zakończeniu realizacji planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub okresu ratowania.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny planu restrukturyzacji, uproszczonego planu restrukturyzacji lub wniosku o udzielenie pomocy w celu ratowania, w tym identyfikacji obszarów i procesów mających na celu odpowiednio przywrócenie długoterminowej rentowności lub poprawę płynności finansowej. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu pomocy publicznej, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie pomocy publicznej, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z wykorzystania środków pochodzących z pomocy publicznej przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.
II.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
1) niezbędne dla realizacji projektu;
2) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
3) poniesione w okresie realizacji projektu tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania wsparcia określonego w powyższej umowie;
4) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy realizującego inwestycję w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
5) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
6) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych niezbędne do realizacji poszczególnych zadań w ramach inwestycji na która zostało udzielone wsparcie;
2) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji inwestycji;
3) wydatki związane z nabyciem usług obcych niezbędnych do realizacji inwestycji;
4) wynagrodzenia wraz z narzutami, w tym składnikami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację inwestycji na którą zostało udzielone wsparcie (w pełnym lub częściowym wymiarze czasu pracy), które nie powinny stanowić więcej niż do 20% kosztów netto udzielonego wsparcia niebędącego pomocą publiczną, obliczone na podstawie odrębnej ewidencji czasu pracy prowadzonej dla projektu;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym);
6) inne koszty niezbędne do poniesienia w ramach realizowanej inwestycji określone w Biznesplanie.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
2) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania np. ryzyka kursowe, odsetki od zadłużenia, obsługę zadłużenia i opłaty za opóźnienie płatności, mandaty, grzywny, kary i koszty postępowania sądowego;
3) koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego i finansowego;
4) opłaty celne;
5) odsetki, mandaty, kary itp.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny biznesplanu inwestycji, na którą przedsiębiorca występuje z wnioskiem do Ministra Skarbu Państwa o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu wsparcia niebędącego pomocą publiczną, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z realizacji inwestycji ze środków wsparcia przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.
III.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Wytyczne w zakresie kwalifikowania kosztów w ramach wsparcia niebędącego pomocą publiczną, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 11 sierpnia 2011 r. w sprawie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
1) związane z działalnością polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, finansowanych ze środków publicznych;
2) niezbędne dla realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. poprawy parametrów ekonomiczno-finansowych prowadzonej działalności;
3) rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę;
4) poniesione w okresie realizacji celu, na który zostają udzielone, tj. od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną zawartej pomiędzy Ministrem Skarbu Państwa a przedsiębiorcą do zakończenia okresu wykorzystania wsparcia określonego w powyższej umowie;
5) zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym regulacjami wewnętrznymi przedsiębiorcy oraz regulacjami MSP, w tym zasadami określonymi w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną;
6) poniesione w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady efektywności kosztowej, czyli uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
7) możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, rzetelnie udokumentowane i właściwie zaewidencjonowane w księgach rachunkowych i w dokumentach sprawozdawczych wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną.
Kosztami kwalifikowanymi są:
1) wydatki związane z optymalizacją zadłużenia wynikającego z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym spłatę zaległych zobowiązań oraz narosłych odsetek, niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
2) wydatki związane z optymalizacją zatrudnienia wynikającego z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym odprawy dla zwalnianych pracowników, niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
3) wydatki związane z optymalizacją zasobów majątkowych wynikających z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w tym:
a) wydatki związane z zakupem środków trwałych, zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych niezbędne do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie,
b) wydatki związane z zakupem wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie,
c) wydatki związane z nabyciem usług obcych związanych z zakupem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, niezbędnych do realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie;
4) inne wydatki określone w Biznesplanie związane z udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych niezbędne do poniesienia w realizacji celu, na który jest udzielane wsparcie m.in. wynikające z konieczności zapewnienia wkładu własnego w projektach finansowanych ze środków zagranicznych, w tym środków Unii Europejskiej oraz środków publicznych;
5) podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT) faktycznie i ostatecznie poniesiony przez przedsiębiorcę (podatek VAT, który jest możliwy do odzyskania, nie może być uznany za koszt kwalifikowany nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez przedsiębiorcę, tj. w przypadkach gdy przedsiębiorca może odzyskać podatek VAT ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym), który wynika z wydatków poniesionych w ramach kosztów, o których mowa w pkt 1-4.
Kosztami kwalifikowanymi nie są:
1) wydatki ponoszone na działalność wykraczającą poza udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, w szczególności wydatki ponoszone w celu rozwoju działalności komercyjnej (np. świadczenie odpłatnych usług medycznych, prowadzenie działalności pomocniczej, w tym usługi gastronomiczne, hotelarskie, itp.);
2) podatek VAT, jeżeli przedsiębiorca realizujący ma prawną możliwość jego odzyskania;
3) rezerwy na straty lub potencjalne przyszłe zobowiązania, w szczególności jeśli okres ich płatności jest dłuższy niż okres realizacji celu;
4) bieżące koszty wynagrodzeń personelu wykonującego pracę w ramach działalności wykraczającej poza udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.
Wskazane powyżej warunki są analizowane przez DR na etapie oceny tworzenia biznesplanu, w tym identyfikacji obszarów i procesów mających na celu poprawę parametrów ekonomiczno-finansowych prowadzonej działalności. Ich weryfikacja, w przypadku pozytywnej decyzji Ministra Skarbu Państwa o udzieleniu wsparcia niebędącego pomocą publiczną, będzie dokonywana na warunkach określonych w umowie o udzielenie wsparcia niebędącego pomocą publiczną, w tym na podstawie cyklicznej sprawozdawczości z wykorzystania środków pochodzących ze wsparcia przekazywanej przez przedsiębiorcę do MSP.