Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Dz.Urz.MKiŚ.2022.16
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 14 kwietnia 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska
"1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa Klimatu i Środowiska, w porozumieniu z Dyrektorem Biura Zarządzania Kapitałem Ludzkim oraz Dyrektorem Departamentu Prawnego, określają w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych strukturę oraz podział zadań wewnątrz kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych.";
"współpracują z Departamentem Strategii i Analiz w zakresie:",
"17a) współpracują z Departamentem Budżetu na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych i innych projektów dokumentów rządowych, których wejście w życie może spowodować powstanie skutków finansowych dla Ministerstwa lub jednostek lub organów, podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, lub ma wpływ na sektor finansów publicznych;",
"21) współpracują z Departamentem Instrumentów Środowiskowych w zakresie realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641), ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 i 2389), ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214) oraz ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 1641);",
"28a) realizują obowiązki związane z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;",
"5) wsparcie komórek organizacyjnych Ministerstwa na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych i innych projektów dokumentów rządowych, których wejście w życie może
spowodować powstanie skutków finansowych dla Ministerstwa lub jednostek lub organów, podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, lub ma wpływ na sektor finansów publicznych.",
"inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie funkcjonowania i rozwoju sektora elektroenergetycznego oraz funkcjonowania i rozwoju sektora gazowego, w szczególności:",
"5) prowadzenie prac związanych z kształtowaniem jednolitego rynku energii elektrycznej, w tym rynku hurtowego i bilansującego energii elektrycznej oraz gazu ziemnego, w wymiarze europejskim;",
"5a) prowadzenie prac z zakresu transgranicznych elektroenergetycznych sieci przesyłowych oraz współpracy operatorów systemów przesyłowych;",
"3) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Centralnym Laboratorium Ochrony Radiologicznej, Instytutem Chemii i Techniki Jądrowej, Instytutem Energetyki, Instytutem Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy im. Sylwestra Kaliskiego oraz Narodowym Centrum Badań Jądrowych;",
"§ 16a. Do zakresu działania Departamentu Informatyzacji (DI) należy:
1) realizacja zadań związanych z dostarczaniem, administrowaniem i utrzymaniem usług informatycznych w Ministerstwie, w tym:
a) zarządzanie:
– strategią usług informatycznych,
– procesem wsparcia użytkowników usług informatycznych,
– sprzętem i oprogramowaniem komputerowym,
– dostarczaniem, wdrażaniem, rozwojem i utrzymaniem usług informatycznych,
b) administrowanie lokalną siecią teleinformatyczną i telekomunikacyjną,
c) współpraca z Biurem Zarządzania Kapitałem Ludzkim w zakresie planowania i organizacji specjalistycznych szkoleń informatycznych dla pracowników Ministerstwa,
d) wspieranie komórek organizacyjnych Ministerstwa w optymalizacji działalności przy wykorzystaniu usług informatycznych;
2) realizacja zadań organu właściwego do spraw cyberbezpieczeństwa wynikających z ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369);
3) realizacja zadań podmiotu publicznego wynikających z ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;
4) określanie zasad i procedur wytwarzania usług informatycznych i procesów cyberbezpieczeństwa.",
"4) realizacja zadań Ministra w zakresie wdrażania infrastruktury informacji przestrzennej w resorcie, otwartych danych oraz ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego, a także udostępniania informacji publicznej oraz informacji o środowisku i jego ochronie, w tym prowadzenie spraw z zakresu postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska;",
"8) prowadzenie spraw z zakresu uzgadniania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego i decyzji o warunkach zabudowy, w odniesieniu do udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych, w zakresie właściwości Ministra, a także planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w zakresie udokumentowanych złóż kopalin;",
"3) inicjowanie w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek i koordynowanie działań Ministra na szczeblu międzynarodowym, w tym:
a) dotyczących realizacji polityki zrównoważonego rozwoju, w ramach ciał i struktur Narodów Zjednoczonych właściwych do spraw zrównoważonego rozwoju oraz zadań wynikających z członkostwa w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz udział w pracach ww. ciał i struktur,
b) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra oraz realizacja zadań Ministra w zakresie procesu negocjacji na forum międzynarodowym w zakresie ochrony klimatu, w szczególności w zakresie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), Protokołu z Kioto, Porozumienia paryskiego oraz Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC);",
"§ 29. Do zakresu działania Departamentu Strategii i Analiz (DSA) należy:
1) realizacja zadań Ministra w zakresie wyznaczania celów strategicznych w działach administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, inicjowanie, opracowywanie oraz koordynowanie wdrażania strategii i programów w zakresie właściwości Ministra, w szczególności polityki ekologicznej państwa, polityki energetycznej Polski oraz Krajowego planu na rzecz energii i klimatu oraz monitorowania ich realizacji, z wyłączeniem strategii i programów będących we właściwości innych komórek organizacyjnych oraz zadań określonych w § 20 pkt 5;
2) inicjowanie, opracowywanie i wdrażanie polityki Ministra, wdrażanie europejskiej polityki klimatycznej oraz realizacja zadań Ministra w zakresie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych;
3) prowadzenie spraw z zakresu systemu handlu uprawnieniami do emisji, w szczególności zarządzania aukcjami uprawnień do emisji oraz prowadzenie spraw z zakresu obrotu jednostkami Kioto, w tym prowadzenie spraw związanych z opłatami za korzystanie ze środowiska za wydane uprawnienia do emisji na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332, 1047 oraz z 2022 r. poz. 1);
4) monitorowanie wpływu polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej oraz regulacji w obszarze ochrony środowiska na konkurencyjność sektora elektroenergetycznego;
5) koordynowanie opiniowania projektów strategii i programów przygotowywanych przez inne ministerstwa i urzędy, w tym projektów uchwał dotyczących przyjęcia strategii lub programu, a także koordynowanie realizacji zadań Ministra wynikających z tych dokumentów, w tym w zakresie sprawozdawczości;
6) inicjowanie i przygotowywanie horyzontalnych, obejmujących zakres kompetencji więcej niż jednej komórki, analiz strategicznych na potrzeby prowadzenia polityki i planowania działań Ministra;
7) prowadzenie monitoringu inicjowania i przygotowywania projektów dokumentów rządowych w zakresie właściwości Ministra, innych niż projekty, o których mowa w § 25 pkt 2;
8) koordynowanie monitoringu i ewaluacji wprowadzonych aktów prawnych;
9) wsparcie komórek w zakresie przeprowadzania oceny wpływu regulacji, w szczególności oceny funkcjonowania obowiązujących regulacji, analizy potencjalnych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych rozwiązań, doboru środków zmierzających do ich osiągnięcia i planowania ewaluacji efektów jej wdrożenia oraz koordynowanie współpracy z właściwą w zakresie ocen skutków regulacji komórką merytoryczną Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
10) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Instytutem Ochrony Środowiska - Państwowym Instytutem Badawczym oraz nad Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie realizacji zadań Krajowego operatora systemu zielonych inwestycji.
§ 30. 1. Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należy:
1) obsługa techniczna, administracyjna i logistyczna Ministerstwa;
2) ewidencja i gospodarowanie majątkiem;
3) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych, w tym prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego albo wspomaganie komórek w prowadzeniu tych postępowań;
4) koordynowanie realizacji zadań Ministra w zakresie kontroli zarządczej;
5) monitorowanie projektów, w tym należących do Portfela Projektów Ministerstwa, o których mowa w Procedurze zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, stanowiącej załącznik nr 3 do regulaminu, współpraca z komórkami oraz wsparcie liderów projektów;
6) prowadzenie archiwum zakładowego;
7) zapewnienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie.
2. W strukturze Biura Dyrektora Generalnego funkcjonuje Inspektor Ochrony Danych, podlegający bezpośrednio Ministrowi, zapewniający przestrzeganie w Ministerstwie przepisów o ochronie danych osobowych i wykonujący zadania, o których mowa w art. 39 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).",
"9) przyjmowanie i obsługa, we współpracy z innymi komórkami, zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniu prawa.",
"1) zapewnienie wsparcia analitycznego, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek oraz obsługi organizacyjnej i kancelaryjno-biurowej Ministrowi, Sekretarzom Stanu i Podsekretarzom Stanu, w zakresie ich bieżącej pracy oraz udziału w krajowym procesie decyzyjnym;",
"8a) prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i uzgadnianiem list zadań z zakresu ochrony środowiska i poprawy efektywności energetycznej realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe, dla których dysponentem części budżetowej jest Minister, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;",
"9) prowadzenie spraw z zakresu nadzoru Ministra nad Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z wyłączeniem nadzoru nad realizowaniem przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań Krajowego operatora systemu zielonych inwestycji oraz wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej.",
"§ 33a. Do zakresu działania Biura Zarządzania Kapitałem Ludzkim (BZKL) należy:
1) prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy pracowników Ministerstwa;
2) prowadzenie spraw związanych z nawiązaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy kierowników organów oraz jednostek, podległych Ministrowi lub nadzorowanych przez Ministra, wynikających z podległości lub nadzoru;
3) planowanie i gospodarowanie środkami na wynagrodzenia osobowe oraz rozwój zawodowy pracowników Ministerstwa;
4) opracowywanie i wdrażanie programu zarządzania zasobami ludzkimi;
5) organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy w Ministerstwie;
6) organizowanie praktyk studenckich, staży i wolontariatu;
7) prowadzenie spraw z zakresu rozwoju zawodowego pracowników
Ministerstwa;
8) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem i administrowaniem środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
9) realizacja zadań z zakresu promowania kultury uczciwości i etycznych zachowań wśród pracowników Ministerstwa;
10) koordynowanie działań w Ministerstwie związanych z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.",
"§ 3. 1. Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki może powołać zespół projektowy, w celu usprawnienia prac nad projektem, zwany dalej "zespołem projektowym", w szczególności w przypadku projektów wykraczających poza kompetencje jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub projektów uznanych przez Kierownictwo Ministerstwa za priorytetowe. Wzór decyzji o powołaniu zespołu projektowego stanowi załącznik nr 2 do procedury. Decyzję wydaje się w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem elektronicznym osoby ją wydającej.
2. W skład zespołu projektowego wchodzi Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki jako kierownik zespołu projektowego, dyrektor lub zastępca dyrektora właściwej komórki lub wyznaczony przez niego przedstawiciel tej komórki jako zastępca kierownika zespołu projektowego, przedstawiciele właściwej komórki oraz przedstawiciele Departamentu Prawnego i Departamentu Strategii i Analiz, wskazani przez dyrektorów tych komórek. W zależności od potrzeb w skład zespołu projektowego mogą wchodzić także przedstawiciele innych właściwych przedmiotowo komórek organizacyjnych Ministerstwa, w szczególności Departamentu Budżetu - w przypadku, gdy wejście w życie projektu może spowodować powstanie skutków finansowych lub ma wpływ na sektor finansów publicznych.
3. Zespół projektowy uczestniczy w pracach na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektu, w tym uczestniczy w opracowaniu harmonogramu prac nad projektem oraz w opracowaniu stanowiska wobec uwag do projektu otrzymanych od podmiotów zewnętrznych.
4. Zespół działa w trybie roboczym.",
"1. W przypadku gdy wejście w życie może spowodować powstanie skutków finansowych dla Ministerstwa lub jednostek lub organów, podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, lub ma wpływ na sektor finansów publicznych, właściwa komórka współpracuje z Departamentem Budżetu na każdym etapie opracowywania i uzgadniania projektu, w szczególności przy przygotowywaniu stanowisk Ministra do uwag o charakterze finansowym.",
"1. Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki ustala harmonogram prac nad tym projektem. Projekt harmonogramu przygotowuje właściwa komórka w postaci elektronicznej.
2. Projekt harmonogramu wymaga akceptacji:
1) dyrektora właściwej komórki;
2) Dyrektora Departamentu Prawnego w zakresie jego spójności z uchwałą Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin Pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) oraz procedurą.
3. Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki aktualizuje harmonogram na bieżąco.",
"3) projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów oraz projektem rozporządzenia Ministra określa załącznik nr 5a do procedury.",
"1. Właściwa komórka przygotowuje i przedstawia:
1) Kierownictwu Ministerstwa do zatwierdzenia projekt:
a) wniosku o wprowadzenie projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opracowany na formularzu zgłoszenia, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
b) wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów, opracowany na formularzu zgłoszenia, którego wzór jest zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2) członkowi Kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu pracę właściwej komórki do zatwierdzenia - projekt wniosku o wprowadzenie projektu rozporządzenia Ministra do wykazu prac legislacyjnych Ministra, opracowany na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do procedury.",
"Właściwa komórka kieruje wniosek i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 lub 2, do zatwierdzenia przez Kierownictwo Ministerstwa, a wniosek i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, do zatwierdzenia przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.",
"4. Wniosek i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 i ust. 2, wymagają opatrzenia podpisem elektronicznym przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki.",
"4a. Członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę właściwej komórki zatwierdza projekt wniosku i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, po uzgodnieniu z Ministrem.",
"Zatwierdzone przez Kierownictwo wnioski i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 lub 2 oraz zatwierdzone przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki, wnioski i załączniki, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 2, właściwa komórka przekazuje do Departamentu Prawnego.",
"1b. Uzgodnienia wewnątrzresortowe OSR przeprowadza się przed, odpowiednio, przedstawieniem Kierownictwu Ministerstwa wniosku o wpis projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, albo przed przedstawieniem członkowi Kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu pracę właściwej komórki wniosku o wpis projektu rozporządzenia Ministra, do właściwego wykazu prac legislacyjnych.",
"Uzgodnienia wewnątrzresortowe projektu, po jego zaakceptowaniu przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego pracę właściwej komórki, przeprowadza się przed:",
"Komórki, jednostki i organy, o których mowa w ust. 1 oraz Inspektor Ochrony Danych zgłaszają uwagi w terminie wyznaczonym przez właściwą komórkę, jednak nie krótszym niż 3 dni robocze.",