Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2015.68

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 marca 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 6/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 marca 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej

Dyrektor Generalny

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) zarządza się, co następuje:

§  1.
W regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 21, poz. 270, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Ministerstwo Obrony Narodowej działa na podstawie przepisów, w szczególności:

1) ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej;

2) ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392);

3) ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 743, z późn. zm.);

4) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199);

5) zarządzenia Nr 82 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Obrony Narodowej (M. P. z 2015 r. poz. 32);

6) niniejszego regulaminu.";

2)
w § 2:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) komórka organizacyjna - Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro - wchodzące w skład Ministerstwa;",

b)
dodaje się pkt 9-14 w brzmieniu:

"9) monitorowanie - zbieranie danych o aktualnym stopniu osiągania celów lub realizacji zadań, ich porównanie ze stanem zaplanowanym oraz wypracowanie i wdrożenie działań korygujących;

10) nadzór - przewidzianą prawem możliwość sprawdzania, oceniania innych podmiotów, a także wpływania na ich działalność, której celem jest zapewnienie prawidłowego działania i osiągania celów; może wynikać z relacji podległości, relacji podporządkowania jednostek nadzorowanych, a także relacji funkcjonalnych;

11) organizacja służby - wynikające ze sprawowania nadzoru merytorycznego uprawnienie do projektowania systemowych rozwiązań dotyczących organizacji, warunków oraz sposobu wykonywania zadań w danym obszarze funkcjonowania resortu;

12) proces - uporządkowany ciąg działań prowadzący do uzyskania określonych rezultatów;

13) programowanie rozwoju sił zbrojnych - proces, w ramach którego cele strategiczne rozwoju systemu obronnego państwa przekładane są na działania niezbędne dla osiągnięcia lub utrzymania zakładanego poziomu zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych;

14) planowanie rozwoju - proces opracowania i przyjęcia zestawu celów strategicznych oraz sposobów ich osiągania w perspektywie średniookresowej.";

3)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5:

1) odpowiadają za osiąganie celów i realizację zadań powierzonych przez Ministra;

2) ustalają cele szczegółowe dla podległych im struktur na podstawie celów Ministra, w ramach planowania działalności;

3) kierują działalnością przyporządkowanych im, na podstawie odrębnych przepisów, komórek organizacyjnych poprzez kierowników tych komórek;

4) sprawują nadzór nad podporządkowanymi im, na podstawie odrębnych przepisów, jednostkami organizacyjnymi;

5) zapewniają funkcjonowanie kontroli zarządczej w przyporządkowanych im komórkach organizacyjnych i podporządkowanych jednostkach organizacyjnych;

6) występują do właściwych organów administracji publicznej i podmiotów gospodarczych w sprawach wynikających z zakresu powierzonych im zadań;

7) wydają, z upoważnienia Ministra, decyzje i postanowienia w następstwie rozpatrzenia odwołań i zażaleń wniesionych od decyzji dyrektorów (szefów, dowódców, komendantów) przyporządkowanych im komórek organizacyjnych i podporządkowanych im jednostek organizacyjnych;

8) wyrażają zgodę na urlopy dyrektorów (szefów, dowódców, komendantów) przyporządkowanych im komórek organizacyjnych i bezpośrednio podporządkowanych im jednostek organizacyjnych;

9) odpowiadają za przygotowanie do działania struktur organizacyjnych tworzonych na Stanowisku Kierowania Ministra Obrony Narodowej, na bazie przyporządkowanych im komórek organizacyjnych;

10) zapewniają ochronę informacji niejawnych w przyporządkowanych im komórkach organizacyjnych.";

4)
w § 5:
a)
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rozpatrywania korespondencji krajowej i zagranicznej Ministra, we współpracy z Centrum Operacyjnym Ministra Obrony Narodowej - z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.",

b)
w ust. 6 w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) związanych ze strukturą, organizacją i działalnością Ministerstwa oraz powodujących dodatkowe skutki finansowe dla budżetu Ministerstwa - wymagają uzgodnienia przez Dyrektora Generalnego,";

5)
w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Szef SG WP wykonuje zadania określone w art. 6 ust. 2 i art. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz wynikające z innych aktów prawnych.";

6)
w § 8:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. Dyrektor Generalny odpowiada za realizację procesów zapewniających funkcjonowanie i ciągłość działania Ministerstwa.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) poprzez przyporządkowane mu komórki organizacyjne zapewnia w szczególności:

a) uzgadnianie dokumentów etatowych i kompetencyjnych adekwatnie do celów i zadań Ministerstwa oraz realizowanych w nim procesów,

b) określanie zasad działania komórek organizacyjnych oraz projektowanie i wdrażanie rozwiązań zarządczych dla poprawy skuteczności i efektywności funkcjonowania Ministerstwa,

c) określanie zasad realizacji procesów w Ministerstwie,

d) planowanie i rozliczanie działalności w Ministerstwie,

e) przygotowanie projektu budżetu Ministerstwa oraz nadzorowanie bieżącej realizacji budżetu,

f) obsługę informatyczną Ministerstwa,

g) zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie, w zakresie dotyczącym pracowników;",

uchyla się pkt 2 i 3,
pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) sprawuje nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie ich prawidłowego funkcjonowania;

5) realizuje zadania organizacji i nadzoru nad funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - obrona narodowa;",

uchyla się pkt 7,
7)
w § 9:
a)
ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"§ 9. 1. Dyrektor (szef) komórki organizacyjnej kieruje komórką organizacyjną oraz zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

2. Dyrektor (szef) komórki organizacyjnej odpowiada za realizację zadań i osiąganie celów komórki organizacyjnej wynikających z regulaminu, planów działalności oraz zadań zleconych przez osoby, o których mowa w § 4 ust. 1.

3. Do obowiązków dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej należy:

1) definiowanie celów szczegółowych dla komórki organizacyjnej do planów działalności oraz zarządzanie ryzykiem w ramach ich osiągania;

2) przygotowywanie projektu szczegółowego zakresu działania komórki organizacyjnej oraz określanie obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) żołnierzy zawodowych i pracowników, zgodnie z zasadami kontroli zarządczej;

3) sprawowanie nadzoru nad podporządkowanymi jednostkami organizacyjnymi;

4) organizowanie i realizowanie przedsięwzięć zapewniających:

a) utworzenie i funkcjonowanie struktury na Stanowisku Kierowania Ministra Obrony Narodowej, według ustaleń zawartych w odrębnych przepisach,

b) realizowanie zadań przez siły wydzielane do struktury, o której mowa w lit. a, w tym w szczególności obsadę stanowisk etatowych i szkolenie stanów osobowych;

5) kształtowanie dyscypliny wojskowej oraz sprawowanie nadzoru nad zgodnym z prawem i terminowym wykonywaniem obowiązków przez żołnierzy zawodowych i pracowników, a także nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy;

6) zarządzanie rozwojem zawodowym podległych mu pracowników i żołnierzy zawodowych;

7) zapewnienie komunikacji wewnętrznej w ramach komórki organizacyjnej;

8) wydawanie, z upoważnienia Ministra, decyzji i postanowień w następstwie rozpatrzenia odwołań i zażaleń wniesionych od decyzji kierowników bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

9) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących żołnierzy zawodowych określonych w odrębnych przepisach;

10) wykonywanie czynności, wynikających z odrębnych przepisów, wobec żołnierzy zawodowych zajmujących stanowiska dyrektora (szefa, dowódcy, komendanta) i zastępcy oraz wobec pracowników wojska zajmujących stanowiska dyrektora (kierownika) - bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;

11) przesyłanie do Biura Skarg i Wniosków Ministerstwa wpływających do Ministerstwa skarg i wniosków (w rozumieniu przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz z 2015 r. poz. 211), petycji oraz wystąpień z zakresu działalności lobbingowej;

12) gospodarowanie środkami publicznymi i mieniem w sposób zgodny z prawem, efektywny, celowy i oszczędny;

13) zapewnienie ochrony oraz właściwe wykorzystanie powierzonych zasobów komórki organizacyjnej;

14) parafowanie pism (odpowiedzi, wystąpień) w sprawach zastrzeżonych do wyłącznego podpisu Ministra;

15) nadzór nad przestrzeganiem przez żołnierzy zawodowych i pracowników zatrudnionych w kierowanej komórce organizacyjnej przepisów o ochronie przeciwpożarowej, a także bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz ochrony środowiska;

16) zapewnienie ochrony informacji niejawnych przetwarzanych w komórce organizacyjnej.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Dyrektor (szef) komórki organizacyjnej jest uprawniony do:

1) dysponowania funduszem na nagrody i zapomogi oraz wyróżnienia dla żołnierzy zawodowych komórki organizacyjnej;

2) przedstawiania Dyrektorowi Generalnemu propozycji przyznawania nagród pracownikom komórki organizacyjnej;

3) przedstawiania wniosków w sprawach kadrowych żołnierzy zawodowych i w sprawach personalnych pracowników komórki organizacyjnej;

4) udzielania urlopów i okresowych zwolnień ze świadczenia stosunku służbowego żołnierzom zawodowym oraz świadczenia stosunku pracy pracownikom;

5) reprezentowania Ministerstwa w sprawach należących do zakresu zadań komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych osób;

6) podpisywania pism i dokumentów nie zastrzeżonych do kompetencji innych osób;

7) pełnienia, w imieniu Ministra, funkcji organizatora systemów teleinformatycznych tworzonych przez komórkę organizacyjną przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych.";

8)
w § 10:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Strukturę Ministerstwa, bezpośrednią podległość Ministrowi oraz przyporządkowanie komórek organizacyjnych osobom, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2-5, określają odrębne przepisy.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Komórki organizacyjne realizując ujęte w regulaminie zadania uczestniczą w procesach zapewniających osiągnięcie założonych celów.";

9)
w § 11:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Szczegółowy zakres działania komórki organizacyjnej, który określa zadania dyrektora (szefa), jego zastępcy oraz komórek wewnętrznych i ich szefów, a także występujących w nich samodzielnych stanowisk pracy, zatwierdza Dyrektor Generalny na wniosek dyrektora (szefa) danej komórki organizacyjnej.",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Szczegółowy zakres działania oraz etat komórki organizacyjnej, po ich zatwierdzeniu, właściwy dyrektor (szef) komórki organizacyjnej oraz Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1, przekazują do Biura Dyrektora Generalnego, które prowadzi zbiór tych dokumentów.";

10)
w § 12:
a)
w ust. 2:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) realizacja procesów, za które jest odpowiedzialna komórka organizacyjna lub w których współuczestniczy;",

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) współpraca z właściwymi podmiotami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i Unii Europejskiej (UE), przedstawicielami innych państw oraz instytucji międzynarodowych w zakresie wynikającym z właściwości komórki organizacyjnej;",

uchyla się pkt 8,
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) uczestniczenie w procesie realizacji zadań związanych z normalizacją, zapewnieniem jakości i kodyfikacją, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć bezpośrednio związanych z realizacją Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej oraz osiąganiem interoperacyjności z NATO;",

po pkt 9 dodaje się pkt 10-12 w brzmieniu:

"10) udział w przygotowywaniu planów działalności Ministra i Ministerstwa oraz osiąganie celów i realizacja zadań wynikających z tych dokumentów, a także udział w przygotowaniu sprawozdania z wykonania planu działalności i w przygotowaniu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;

11) współpraca z przedstawicielami organów administracji rządowej i samorządowej, instytucjami i partnerami społecznymi w sprawach związanych z realizacją zadań komórki organizacyjnej;

12) udział w przedsięwzięciach kontrolnych realizowanych przez Departament Kontroli.",

b)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Komórki organizacyjne tworzące Sztab Generalny Wojska Polskiego w ramach posiadanego zakresu odpowiedzialności:

1) realizują zadania na rzecz sprawowania przez Szefa SG WP nadzoru nad ogólną i operacyjną działalnością Sił Zbrojnych, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej;

2) realizują zadania związane z organizacją lub wsparciem procesu osiągania, utrzymania i rozwoju zdolności operacyjnych;

3) prowadzą postępowania odwoławcze, w imieniu Ministra, od decyzji lub postanowień szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego;

4) reprezentują Siły Zbrojne na forum międzynarodowym oraz koordynują współpracę z NATO i UE";

11)
w § 13 w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) osoby wymienione w § 5 ust. 2 pkt 3 - za pośrednictwem Dyrektora Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej.";

12)
w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zadania związane z zapewnieniem ciągłości działania Ministerstwa realizuje Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego, Dyrektor Departamentu Administracyjnego, Dyrektor Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych, Dowódca Garnizonu Warszawa i Szef Inspektoratu Systemów Informacyjnych na podstawie wydanych przez Dyrektora Generalnego zarządzeń, decyzji, wytycznych, instrukcji i poleceń.";

13)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej

1. Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej odpowiada za zabezpieczenie bieżącej działalności Ministra, a także zapewnienie Ministrowi informacji na temat bieżącej działalności Sił Zbrojnych oraz aktualnej sytuacji bezpieczeństwa państwa.

2. Celem działalności Centrum jest zapewnienie Ministrowi warunków do kierowania resortem.

3. Do zakresu zadań Centrum należy w szczególności:

1) organizacja i obsługa pracy Ministra, w tym:

a) przygotowanie i obsługa spotkań Ministra oraz posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa i innych organów kolegialnych,

b) obsługa bieżącej korespondencji krajowej i zagranicznej Ministra,

c) obsługa administracyjno-biurowa Ministra oraz Gabinetu Politycznego Ministra Obrony Narodowej,

d) zapewnienie obsługi medialnej Ministra,

e) prowadzenie kalendarza zajęć Ministra,

f) współpraca z kancelariami Prezydenta RP i Prezesa Rady Ministrów, sekretariatami oraz centrami operacyjnymi ministrów oraz Kancelariami Sejmu RP i Senatu RP - z zastrzeżeniem właściwości Departamentu Prawnego - w sprawach związanych z wypełnieniem zadań Ministra określonych w ustawach,

g) przygotowanie i realizacja krajowych i zagranicznych kontaktów Ministra;

2) zlecanie przygotowywania Ministrowi informacji na temat bieżącej działalności Sił Zbrojnych oraz aktualnej sytuacji bezpieczeństwa państwa;

3) zorganizowanie systemu całodobowego dostępu Ministra do informacji o sytuacji w resorcie.";

14)
w § 21:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Administracyjny obsługuje finansowo i logistycznie Ministerstwo oraz żołnierzy zawodowych i pracowników w strukturach poza granicami państwa.",

b)
w ust. 2:
uchyla się pkt 1,
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych i składników majątku Ministerstwa, realizowanie wydatków i dochodów budżetowych oraz sporządzanie sprawozdań finansowych Ministerstwa;",

pkt 3a otrzymuje brzmienie:

"3a) obsługa administracyjna i finansowo-materiałowa polskich przedstawicielstw wojskowych i polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych oraz stanowisk służbowych w strukturach NATO i innych organizacjach międzynarodowych oraz międzynarodowych strukturach wojskowych, a także ataszatów obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej;",

uchyla się pkt 4 i 5;
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) wykonywanie zadań służby bhp w stosunku do żołnierzy zawodowych i pracowników Ministerstwa oraz polskich przedstawicielstw wojskowych i polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych oraz stanowisk służbowych w strukturach NATO, a także ataszatach obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej;",

uchyla się pkt 9;
15)
w § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Kadr nadzoruje i planuje przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych, kształtuje resortowy system uposażeń żołnierzy, kieruje bieżącą działalnością kadrową w resorcie oraz określa kierunki i zadania dyscypliny wojskowej.";

16)
w § 30:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Polityki Zbrojeniowej kształtuje politykę zbrojeniową oraz system pozyskiwania, eksploatacji oraz wycofywania sprzętu wojskowego (SpW), a także prowadzi procedury ustanawiania i monitorowania programów uzbrojenia. Koordynuje przedsięwzięcia dotyczące uczestnictwa resortu w Europejskiej Agencji Obrony, Konferencji Krajowych Dyrektorów do Spraw Uzbrojenia, a także współpracy międzynarodowej w zakresie problematyki (SpW). Wykonuje, w imieniu Ministra, czynności organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych oraz jednostki bezpośredniego nadzoru w stosunku do instytutów badawczych - z wyjątkiem instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia - nadzorowanych przez Ministra, a także czynności w zakresie uprawnień majątkowych Skarbu Państwa w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Realizuje, w imieniu Ministra, czynności związane z przekształceniami własnościowymi nadzorowanych podmiotów, w tym ich komercjalizacją, podziałem, łączeniem, likwidacją lub upadłością, a także czynności związane z wykonywaniem przez nie zadań obronnych. Realizuje zadania związane z ochroną patentową w resorcie.",

b)
w ust. 2:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) kształtowanie systemu pozyskiwania SpW;"

pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) koordynowanie uczestnictwa resortu w Europejskiej Agencji Obrony, Konferencji Krajowych Dyrektorów do Spraw Uzbrojenia, a także współpracy międzynarodowej w zakresie problematyki SpW;",

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) realizowanie zadań związanych z uprawnieniami Ministra wobec Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz spółek zależnych;",

uchyla się pkt 11;
17)
uchyla się § 31;
18)
w § 32:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Prawny zapewnia pomoc prawną w resorcie, w tym opiniuje pod względem prawnym i redakcyjnym projekty aktów prawnych, opracowuje projekty aktów prawnych przygotowywanych przez inne organy państwowe, udziela porad i sporządza opinie prawne, zapewnia zastępstwo prawne oraz sprawuje nadzór nad organizacją obsługi prawnej w resorcie.",

b)
w ust. 2:
uchyla się pkt 4,
dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9) określanie zasadniczych kierunków i zadań w dziedzinie upowszechniania międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych.";

19)
po § 32 dodaje się § 32a w brzmieniu:

"§ 32a. Departament Wojskowej Służby Zdrowia

1. Departament Wojskowej Służby Zdrowia odpowiada za wyznaczanie kierunków rozwoju oraz funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia i opieki psychologicznej oraz systemu orzecznictwa lekarskiego, a także sprawuje nadzór nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej (SPZOZ) i instytutami badawczymi wojskowej służby zdrowia (IB).

2. Celem Departamentu jest stworzenie warunków do funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i opieki psychologicznej w resorcie na rzecz pełniących służbę, zatrudnionych oraz weteranów i weteranów poszkodowanych.

3. Do zakresu zadań Departamentu należy w szczególności:

1) wyznaczanie kierunków rozwoju systemu ochrony zdrowia i opieki psychologicznej w resorcie;

2) określenie standardów ochrony zdrowia i opieki psychologicznej, wytwarzania, przechowywania i obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz osłony sanitarno-higienicznej i weterynaryjnej w resorcie;

3) przygotowywanie projektów aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie ochrony zdrowia i opieki psychologicznej w resorcie oraz monitorowanie regulacji prawnych z tego obszaru;

4) sprawowanie nadzoru formalno-prawnego, właścicielskiego, finansowego oraz merytorycznego nad IB, podmiotami leczniczymi funkcjonującymi w formie SPZOZ oraz spółek kapitałowych;

5) przygotowywanie i prowadzenie procesu tworzenia, reorganizacji, likwidacji, przekazywania poza resort oraz przekształcania w spółki kapitałowe podmiotów leczniczych, dla których organem tworzącym jest Minister;

6) określanie wymagań w zakresie: organizacji, warunków i trybu wykonywania zadań przez organy wojskowej inspekcji sanitarnej, farmaceutycznej i weterynaryjnej;

7) sprawowanie funkcji koordynatora działalności naukowo-badawczej i rozwojowej w obszarze ochrony zdrowia i opieki psychologicznej, z wyłączeniem procedur przetargowych;

8) określanie wymagań w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego personelu medycznego, przebiegu służby w korpusie osobowym medycznym oraz zlecanie zadań z tego obszaru;

9) projektowanie działań przewidzianych do realizacji przez konsultantów krajowych do spraw obronności, konsultantów wojskowych służby zdrowia w dziedzinach medycyny, farmacji i ratownictwa medycznego;

10) opracowywanie programów zdrowotnych i psychologicznych oraz profilaktycznych, wdrażanie ich oraz monitorowanie realizacji;

11) przygotowywanie propozycji - nakładanych przez Ministra na SPZOZ i IB - zadań niezbędnych ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz nadzór nad ich realizacją;

12) organizacja służby zdrowia i opieki psychologicznej w resorcie;

13) tworzenie warunków do funkcjonowania systemu orzecznictwa wojskowych komisji lekarskich.";

20)
w § 33 w ust. 2 pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) określanie zasad funkcjonowania podporządkowanych jednostek organizacyjnych: wojskowych biur emerytalnych, Centralnego Ośrodka Aktywizacji Zawodowej, Domu Emeryta Wojskowego, Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością;";

21)
w § 36:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych jest właściwy w zakresie organizacji współpracy międzynarodowej resortu, a w szczególności: wojskowej współpracy dwustronnej i wielostronnej, realizacji zadań związanych z udziałem przedstawicieli resortu w misjach organizacji międzynarodowych, protokolarnego zabezpieczenia międzynarodowych kontaktów osób, o których mowa w § 4 ust. 1, organizowania i kierowania działalnością ataszatów obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej, a także reprezentowania resortu w stosunku do korpusu attachés obrony akredytowanych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz opiniowania pod względem prawnym i redakcyjnym projektów umów międzynarodowych zawieranych w bieżącej działalności resortu oraz projektów umów międzynarodowych przygotowywanych przez inne organy państwowe.",

b)
w ust. 2:
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a) opiniowanie pod względem prawno-redakcyjnym projektów umów i porozumień międzynarodowych oraz innych dokumentów dotyczących udziału Sił Zbrojnych w wojskowych przedsięwzięciach organizacji międzynarodowych, w szczególności:

a) zarządzeń, decyzji, wytycznych i instrukcji,

b) wniosków Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o użycie jednostek wojskowych lub o przedłużenie okresu użycia jednostek wojskowych, opracowywanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510);".

pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) organizowanie i kierowanie działalnością ataszatów obrony w przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej, a także reprezentowanie resortu w stosunku do korpusu attachés obrony akredytowanych w Rzeczypospolitej Polskiej;

7) organizowanie i prowadzenie szkolenia kandydatów do obejmowania stanowisk w ataszatach obrony w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych.";

22)
po § 36 dodaje się § 36a w brzmieniu:

"§ 36a. Departament Komunikacji Społecznej

1. Departament Komunikacji Społecznej odpowiada za zarządzanie procesem komunikacji społecznej w wymiarze zewnętrznym i wewnętrznym oraz za utrzymanie systemu komunikacji strategicznej w resorcie.

2. Celem Departamentu jest kształtowanie postaw patriotycznych oraz zaspokajanie potrzeb informacyjnych społeczeństwa i resortu w sprawach dotyczących właściwości resortu, a w szczególności działalności Sił Zbrojnych, tradycji orężnych, wiedzy i świadomości obronnej oraz dostarczanie informacji o społecznym odbiorze działań resortu.

3. Do zakresu zadań Departamentu należy w szczególności:

1) monitorowanie środowiska informacyjnego, pozyskiwanie badań opinii publicznej i badań w środowisku resortu oraz analiza ich wyników;

2) definiowanie celów strategicznych w obszarze komunikacji społecznej oraz wspieranie działalności koordynatora do spraw komunikacji strategicznej resortu;

3) projektowanie i realizowanie zintegrowanych kampanii i działań komunikacyjnych resortu, w szczególności: medialnych, informacyjnych, promocyjnych, wizerunkowych, edukacyjnych, kulturalnych, okolicznościowych oraz ich ewaluacja;

4) organizacja i wsparcie merytoryczne działalności służby komunikacji społecznej w resorcie;

5) zarządzanie tożsamością resortu poprzez dostępne narzędzia komunikacji;

6) organizacja systemu komunikacji wewnętrznej w resorcie;

7) prowadzenie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w ramach porozumień i umów w zakresie umacniania obronności państwa poprzez udostępnianie zasobów majątkowych wojska na podstawie planów współpracy, udzielanie dotacji celowych na realizację zadań publicznych oraz nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa oraz rozpatrywanie wniosków o zawarcie porozumień z Ministrem i obejmowanie przez Ministra patronatów honorowych;

8) pełnienie funkcji naczelnego redaktora serwisu Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa i koordynatora działań komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych w tym zakresie;

9) organizowanie kontaktów kierownictwa resortu z mediami oraz wspieranie działań rzecznika prasowego Ministra;

10) realizacja przedsięwzięć związanych z dziedziczeniem tradycji przez jednostki wojskowe, nadawaniem nazw i imion patronów, ustanawianiem świąt wojskowych, nadawaniem sztandarów wojskowych;

11) koordynacja i nadzór nad organizacją uroczystości z udziałem kierownictwa resortu oraz najwyższych władz państwowych i wojskowych;

12) sprawowanie nadzoru nad:

a) fundacjami, które wskazały Ministra jako "ministra właściwego" ze względu na swoje cele statutowe,

b) państwowymi instytucjami kultury, których organizatorem jest Minister,

c) wykorzystaniem dotacji podmiotowych i celowych przekazanych państwowym instytucjom kultury na bieżącą działalność i utrzymanie obiektów wojskowych oraz dotacji celowych na realizację zadań zleconych organizacjom pozarządowym w zakresie obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych,

d) działalnością jednostek organizacyjnych podległych Dyrektorowi Departamentu;

13) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych dla działalności klubów i orkiestr wojskowych oraz zapewnienia ochrony dóbr kulturalnych w resorcie;

14) wspieranie działalności Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw wojskowej służby kobiet oraz Koordynatora Ministra Obrony Narodowej do spraw równego traktowania.";

23)
uchyla się § 37;
24)
§ 39-44 otrzymują brzmienie:

"§ 39. Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1

1. Zarząd Organizacji i Uzupełnień - P1 odpowiada za działalność kompetencyjną i organizacyjno-etatową w resorcie, funkcjonowanie terenowych organów administracji wojskowej (TOAW), administrowanie zasobami osobowymi i rzeczowymi oraz planowanie uzupełnień pokojowych, kryzysowych, mobilizacyjnych i wojennych.

2. Celem działalności zarządu jest zapewnienie podstaw formalno-prawnych i organizacyjnych dla funkcjonowania komórek organizacyjnych oraz jednostek organizacyjnych resortu oraz do ich pokojowego, kryzysowego, mobilizacyjnego i wojennego uzupełniania.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) programowanie rozwoju systemu funkcjonalnego organizacji, uzupełnień i mobilizacji oraz koordynowanie jego rozwoju w Siłach Zbrojnych;

2) przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących powszechnego obowiązku obrony;

3) w zakresie działalności kompetencyjnej opracowywanie projektów dokumentów:

a) normujących działalność kompetencyjną w resorcie,

b) kompetencyjnych nadawanych przez Ministra i Szefa SG WP;

4) w zakresie prowadzenia działalności organizacyjno-etatowej:

a) opracowywanie projektów dokumentów normujących działalność organizacyjno-etatową w resorcie,

b) opracowywanie projektów planów zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych Sił Zbrojnych,

c) opracowywanie meldunków o stanie bojowym Sił Zbrojnych,

d) opracowywanie projektów zarządzeń (decyzji) organizacyjnych Ministra oraz dokumentów etatowych dla komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych resortu,

e) kierowanie rozwojem i administrowanie systemami informatycznymi zarządzania zasobami etatowymi oraz ewidencji wojskowej;

5) w zakresie uzupełnień Sił Zbrojnych:

a) koordynowanie udziału organów wojskowych w kwalifikacji wojskowej w czasie pokoju oraz jej prowadzenie w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,

b) administrowanie zasobami osobowymi na potrzeby Sił Zbrojnych,

c) planowanie uzupełniania Sił Zbrojnych w czasie pokoju żołnierzami niezawodowymi w trybie ochotniczym i obowiązkowym,

d) programowanie wykorzystania zasobów osobowych i rzeczowych na potrzeby mobilizacyjnego i wojennego uzupełniania Sił Zbrojnych,

e) planowanie mobilizacyjnego uzupełniania Sił Zbrojnych, realizowanie zadań związanych z mobilizacyjnym rozmieszczaniem w strukturach wojennych żołnierzy zawodowych będących w kompetencji Ministra, Szefa SG WP oraz Dyrektora Departamentu Kadr,

f) określanie zasad prowadzenia i odtwarzania ewidencji wojskowej osób

podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony oraz jej prowadzenie na szczeblu centralnym w zakresie należącym do Ministra,

g) określanie zasad współpracy z pracodawcami, a także doskonalenie modelu rozwoju służbowego i systemu motywacyjnego dla żołnierzy rezerwy;

6) opracowywanie dokumentów normujących funkcjonowanie TOAW oraz koordynowanie i monitorowanie ich działalności;

7) realizowanie spraw personalnych i dyscyplinarnych pozostających w kompetencji Szefa SG WP.

§ 40. Zarząd Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2

1. Zarząd Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P2 odpowiada za pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i dystrybucję informacji o polityczno-militarnych zagrożeniach bezpieczeństwa państwa i środowisku operacyjnym oraz za zarządzanie procesem rozwoju zdolności Sił Zbrojnych do rozpoznania.

2. Celem działalności Zarządu jest dostarczenie informacji o zagrożeniach militarnych i środowisku operacyjnym, niezbędnych w procesach planowania rozwoju, programowania rozwoju i planowania użycia Sił Zbrojnych oraz osiągnięcie i utrzymanie wymaganego poziomu zdolności do rozpoznania.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) programowanie rozwoju systemu funkcjonalnego rozpoznania oraz koordynowanie jego rozwoju w Siłach Zbrojnych;

2) pozyskiwanie, identyfikowanie i analizowanie informacji o zjawiskach mogących stanowić źródła zagrożeń polityczno-militarnych bezpieczeństwa państwa;

3) planowanie strategicznego rozwinięcia i użycia potencjału systemu rozpoznania wojskowego oraz walki radioelektronicznej;

4) organizowanie wymiany informacji rozpoznawczych i wywiadowczych w resorcie, z instytucjami pozaresortowymi oraz siłami zbrojnymi państw sojuszniczych i koalicyjnych;

5) udział w inicjatywach rozwoju zdolności obronnych NATO i UE w obszarze rozpoznania;

6) prowadzenie studiów operacyjnych teatru zainteresowania strategicznego oraz nadzorowanie tego procesu w Siłach Zbrojnych.

§ 41. Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia - P3/P7

1. Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia - P3/P7 odpowiada za proces planowania użycia Sił Zbrojnych, w tym działań w cyberprzestrzeni, programowanie rozwoju zdolności Sił Zbrojnych do rażenia oraz przetrwania i ochrony wojsk, planowanie mobilizacyjne, organizację systemu gotowości bojowej i programowanie rozwoju systemu szkolenia.

2. Celem działalności Zarządu jest określenie sposobów osiągnięcia celów polityczno-militarnych państwa poprzez planowanie strategicznego użycia Sił Zbrojnych, programowanie niezbędnych zdolności do rażenia oraz przetrwania i ochrony wojsk, utrzymanie systemu gotowości mobilizacyjnej i bojowej, a także wytyczanie zasadniczych kierunków szkolenia Sił Zbrojnych.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) planowanie strategicznego użycia Sił Zbrojnych na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny w operacjach narodowych i sojuszniczych, w ramach obrony kolektywnej, w tym:

a) opracowanie narodowych planów (koncepcji) użycia Sił Zbrojnych oraz udział w sojuszniczym procesie planowania operacyjnego,

b) inicjowanie i koordynowanie procesu planowania operacyjnego w Siłach Zbrojnych oraz nadzór nad przechowywaniem i obiegiem dokumentów planowania operacyjnego,

c) prowadzenie analiz i ocen oraz przedstawianie rekomendacji w zakresie udziału Sił Zbrojnych w misjach i operacjach prowadzonych przez NATO, UE i inne organizacje międzynarodowe, inicjowanie procesu planowania i użycia polskich kontyngentów wojskowych w tych operacjach, a także przygotowywanie propozycji udziału Sił Zbrojnych w inicjatywie Sił Odpowiedzi NATO,

d) określanie potrzeb Sił Zbrojnych w zakresie struktur, wyposażenia, operacyjnego przygotowania obszaru kraju i ich wsparcia przez pozamilitarną część systemu obronnego państwa,

e) opracowanie i aktualizowanie planu mobilizacyjnego;

2) programowanie i monitorowanie przedsięwzięć maskowania operacyjnego, targetingu, współpracy cywilno-wojskowej, operacji informacyjnych i psychologicznych w Siłach Zbrojnych;

3) organizacja systemu gotowości bojowej, w tym:

a) określanie zasad funkcjonowania, wymagań i norm utrzymywania stałej i podnoszenia gotowości bojowej Sił Zbrojnych,

b) opracowywanie dokumentów dyrektywnych regulujących problematykę gotowości mobilizacyjnej i bojowej w resorcie,

c) określanie normatywów mobilizacyjnych Sił Zbrojnych oraz wymagań operacyjnych w zakresie struktur i zaszeregowania do określonych kategorii gotowości dowództw i jednostek wojskowych;

4) programowanie rozwoju systemów funkcjonalnych: rażenia, przetrwania i ochrony wojsk oraz koordynowanie ich rozwoju w Siłach Zbrojnych;

5) programowanie rozwoju systemu funkcjonalnego szkolenia Sił Zbrojnych, w tym:

a) wytyczanie zasadniczych kierunków szkolenia Sił Zbrojnych,

b) wypracowywanie założeń organizacyjno-szkoleniowych kierunkujących szkolenie dowództw, sztabów i wojsk w Siłach Zbrojnych,

c) opracowywanie dokumentów normujących system szkolenia Sił Zbrojnych;

d) wytyczanie zasadniczych kierunków rozwoju wychowania fizycznego i sportu w resorcie obrony narodowej;

6) koordynowanie udziału TOAW w ćwiczeniach organizowanych przez dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych, a także realizacji przez TOAW zadań w obszarze szkolenia;

7) programowanie zaangażowania Sił Zbrojnych w kluczowych sojuszniczych i międzynarodowych ćwiczeniach, inicjatywach szkoleniowych oraz monitorowanie realizacji tych zamierzeń;

8) określanie szczegółowych zasad ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa kategorii I oraz planowanie udziału Sił Zbrojnych w jej zapewnieniu, a także sprawowanie nadzoru w tym zakresie;

9) planowanie systemu ochrony i obrony obiektów wojskowych w resorcie, w tym systemu przepustkowego.

§ 42. Zarząd Logistyki - P4

1. Zarząd Logistyki - P4 odpowiada za organizowanie systemu logistyki w resorcie, programowanie rozwoju zdolności Sił Zbrojnych do zabezpieczenia logistycznego działań oraz opracowywanie programu mobilizacji gospodarki (PMG) w państwie i zgłaszanie potrzeb Sił Zbrojnych do Rządowego Programu Rezerw Strategicznych (RPRS), a także koordynowanie realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza (HNS).

2. Celem działalności Zarządu jest stworzenie warunków do funkcjonowania systemu logistyki resortu oraz utrzymanie i rozwój zdolności Sił Zbrojnych do zabezpieczenia logistycznego działań.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) planowanie zabezpieczenia logistycznego strategicznego użycia Sił Zbrojnych z uwzględnieniem procesu planowania obronnego NATO;

2) programowanie rozwoju systemu funkcjonalnego logistyki oraz koordynowanie jego rozwoju w Siłach Zbrojnych we wszystkich podsystemach oraz obszarach HNS i PMG, w tym:

a) określanie priorytetów logistyki w zakresie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, w tym inwestycji budowlanych oraz zakupów środków zaopatrzenia umieszczanych w Centralnych Planach Rzeczowych (CPR),

b) monitorowanie rozwoju zdolności Sił Zbrojnych do zabezpieczenia logistycznego działań;

3) określanie priorytetów logistyki w zakresie efektywności i spójności osiągania celów ujmowanych w strategicznych dokumentach dotyczących bezpieczeństwa narodowego;

4) określanie wymagań operacyjno-logistycznych i organizacja służb logistycznych w resorcie;

5) określanie wymagań dla rozwoju systemów informatycznych w logistyce resortu oraz koordynowanie utrzymania modelu procesów logistycznych;

6) określanie zasad zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych w środki zaopatrzenia oraz opracowywanie i wydawanie dokumentów należnościowych do etatów komórek i jednostek organizacyjnych resortu;

7) ustalanie zasad funkcjonowania przydziałów gospodarczych w resorcie, a także opracowywanie projektów decyzji Ministra w sprawach Planu Przydziałów Gospodarczych Resortu Obrony Narodowej;

8) opracowywanie PMG oraz koordynowanie procesu określania i zgłaszania potrzeb resortu do RPRS, a także udział w pracach związanych z jego opracowywaniem i aktualizacją;

9) koordynowanie współpracy w zakresie HNS pomiędzy Siłami Zbrojnymi, w tym TOAW, a pozamilitarną częścią systemu obronnego państwa, a także pełnienie, w układzie narodowym i sojuszniczym, funkcji Centralnego Punktu Kontaktowego HNS oraz organizowanie i utrzymywanie systemu gromadzenia i aktualizacji danych o zasobach obronnych państwa w zakresie HNS;

10) określanie wymagań w zakresie kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego kadr korpusu osobowego logistyki oraz szkolenia operacyjno-logistycznego, a także nadzór nad funkcjonowaniem modelu przebiegu służby w korpusie osobowym logistyki;

11) określanie niezbędnych potrzeb w zakresie produkcji lub napraw (serwisowania), modernizacji i modyfikacji sprzętu wojskowego, w celu zapewnienia warunków w obszarze zabezpieczenia logistycznego do funkcjonowania Sił Zbrojnych oraz osiągnięcia wymaganego poziomu zdolności do zabezpieczenia logistycznego działań.

§ 43. Zarząd Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5

1. Zarząd Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 uczestniczy w planowaniu rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego i odpowiada za programowanie wieloletniego rozwoju Sił Zbrojnych, w tym w zakresie działań w cyberprzestrzeni, wypracowywanie założeń i przedsięwzięć dyslokacyjnych oraz koordynowanie zamierzeń związanych z udziałem Sił Zbrojnych w procesach planowania obronnego NATO i rozwoju zdolności obronnych UE.

2. Celem działalności Zarządu jest definiowanie kierunków, celów i działań niezbędnych do osiągnięcia, utrzymania i rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) w ramach planowania rozwoju Sił Zbrojnych:

a) udział w opracowaniu projektów dokumentów doktrynalnych określających cele i zadania systemu bezpieczeństwa narodowego,

b) opracowywanie projektów dokumentów określających kierunki i cele rozwoju Sił Zbrojnych,

c) określanie scenariuszy planistycznych oraz wymagań strategicznych wobec przyszłych Sił Zbrojnych,

d) definiowanie zadań szczegółowych w odniesieniu do misji i zadań Sił Zbrojnych oraz określanie katalogu zdolności operacyjnych;

2) programowanie wieloletniego rozwoju Sił Zbrojnych, w tym:

a) opracowywanie projektów dokumentów normujących proces rozwoju Sił Zbrojnych,

b) przygotowywanie projektów średniookresowych programów rozwoju Sił Zbrojnych,

c) wdrażanie i monitorowanie przemian w Siłach Zbrojnych w oparciu o kierunki transformacji zachodzące w wymiarze narodowym, NATO i UE,

d) koordynowanie rozwoju systemów funkcjonalnych i zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych,

e) monitorowanie stanu realizacji programu i planów rozwoju Sił Zbrojnych;

3) planowanie dyslokacji Sił Zbrojnych oraz udział w planowaniu zagospodarowania przestrzennego, ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym:

a) wypracowywanie założeń i kierunków realizacji przedsięwzięć dyslokacyjnych w Siłach Zbrojnych,

b) koordynowanie w Siłach Zbrojnych przedsięwzięć związanych z bezkolizyjnym stacjonowaniem jednostek wojskowych,

c) monitorowanie stanu realizacji przedsięwzięć dyslokacyjnych jednostek organizacyjnych resortu,

d) opiniowanie przygotowań inwestycji obronnych, w tym udział w określaniu wymagań obronnych w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego,

e) koordynowanie i monitorowanie zadań realizowanych przez TOAW w zakresie planowania zagospodarowania przestrzennego;

4) podejmowanie, w imieniu Ministra, rozstrzygnięć w zakresie wydawania zezwoleń na nabycie nieruchomości przez cudzoziemców;

5) planowanie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych, w tym:

a) prowadzenie analiz w zakresie perspektyw modernizacji technicznej sprzętu wojskowego,

b) organizowanie i koordynowanie prac w ramach Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych,

c) koordynowanie przedsięwzięć związanych z ustanawianiem wieloletnich Programów Operacyjnych,

d) monitorowanie stanu realizacji Wymagań Operacyjnych,

e) prognozowanie przyrostu zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych oraz określanie potencjału zasadniczego sprzętu wojskowego jednostek wojskowych,

f) udział w procesie określania wymogów i środków bezpieczeństwa zamówień przy ocenie występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;

6) koordynowanie udziału Sił Zbrojnych w procesach planowania obronnego NATO oraz rozwoju zdolności obronnych UE:

a) udział w opracowywaniu i uzgadnianiu dokumentów planowania dotyczących sił zbrojnych i sprzętu wojskowego w NATO i UE w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE,

b) planowanie realizacji przyjętych zobowiązań sojuszniczych w ramach Celów NATO dla Rzeczypospolitej Polskiej,

c) opracowywanie odpowiedzi Rzeczypospolitej Polskiej na Kwestionariusz Zdolności Planowania Obronnego za Siły Zbrojne w ramach Przeglądu Zdolności NATO,

d) realizowanie i koordynowanie przedsięwzięć dotyczących zaangażowania Sił Zbrojnych w wielonarodowych inicjatywach rozwoju zdolności obronnych NATO i UE,

e) udział w procesie rozwoju zdolności obronnych realizowanym w ramach Europejskiej Agencji Obrony;

7) koordynowanie udziału Sił Zbrojnych w międzynarodowych i wielonarodowych inicjatywach dotyczących współpracy wojskowej;

8) planowanie i merytoryczne wsparcie przedsięwzięć międzynarodowych Szefa SG WP i jego zastępców.

§ 44. Zarząd Kierowania i Dowodzenia - P6

1. Zarząd Kierowania i Dowodzenia - P6 uczestniczy w planowaniu wsparcia dowodzenia oraz działań w cyberprzestrzeni na czas pokoju, kryzysu i wojny oraz odpowiada za zarządzanie procesem rozwoju zdolności Sił Zbrojnych do dowodzenia, a także koordynowanie przygotowania i utrzymania Zapasowych Stanowisk Kierowania Obroną Państwa (ZSKOP).

2. Celem działalności Zarządu jest tworzenie warunków do osiągnięcia i utrzymania wymaganego poziomu zdolności do dowodzenia Siłami Zbrojnymi oraz przygotowanie i utrzymanie ZSKOP.

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) programowanie rozwoju systemu funkcjonalnego wsparcia dowodzenia z uwzględnieniem procesu planowania obronnego NATO oraz inicjatyw rozwoju zdolności obronnych NATO i UE;

2) planowanie organizacji i funkcjonowania Wojennego Systemu Dowodzenia Siłami Zbrojnymi;

3) koordynowanie przygotowania i utrzymania stanowisk kierowania w rejonach rozwinięcia ZSKOP;

4) koordynowanie funkcjonalnego powiązania Wojennego Systemu Dowodzenia Siłami Zbrojnymi z systemem kierowania obroną państwa;

5) planowanie zabezpieczenia teleinformatycznego na potrzeby stanowisk kierowania Ministra oraz koordynowanie procesu planowania przygotowania Ministerstwa do funkcjonowania na stanowiskach kierowania w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

6) planowanie systemu dowodzenia, systemu łączności i informatyki oraz udział w planowaniu działań w cyberprzestrzeni w ramach planów strategicznego użycia Sił Zbrojnych, z uwzględnieniem planowania operacyjnego NATO;

7) rekomendowanie rozwiązań związanych z bezpieczeństwem teleinformatycznym oraz działalnością w cyberprzestrzeni oraz przedstawianie propozycji realizacji zadań w tym zakresie w Siłach Zbrojnych.";

25)
uchyla się § 45;
26)
§ 46 otrzymuje brzmienie:

"§ 46. Zarząd Planowania Rzeczowego - P8

1. Zarząd Planowania Rzeczowego - P8 odpowiada za wsparcie procesu programowania rozwoju Sił Zbrojnych poprzez opracowywanie centralnych planów rzeczowych (CPR), określanie zasad ich realizacji oraz monitorowanie wykonywania rzeczowego budżetu przeznaczonego na zadania ujęte w CPR.

2. Celem działalności Zarządu jest stworzenie warunków do skutecznej i efektywnej realizacji programu rozwoju Sił Zbrojnych w zakresie modernizacji technicznej, zakupu środków materiałowych, narodowych inwestycji budowlanych oraz zadań inwestycyjnych określonych w Programie Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP).

3. Do zakresu zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowywanie planów modernizacji technicznej, inwestycji budowlanych, zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP oraz zakupu środków materiałowych dla Sił Zbrojnych;

2) monitorowanie wykonania rzeczowego zadań ujętych w CPR, coroczna aktualizacja CPR, przygotowywanie korekt oraz okresowych informacji z ich realizacji;

3) planowanie wydatków budżetowych w zakresie CPR;

4) planowanie wydatków dla zadań ujmowanych w zasadniczych planach pochodnych opracowywanych do programu rozwoju Sił Zbrojnych, w zakresie CPR;

5) planowanie wykorzystania środków finansowych narodowych i zagranicznych pochodzących spoza budżetu resortu i opracowanie CPR w tym zakresie;

6) prognozowanie wydatków na okres objęty programowaniem rozwoju Sił Zbrojnych w obszarach modernizacji technicznej, inwestycji budowlanych i zamierzeń realizowanych w ramach NSIP oraz zakupu środków materiałowych dla Sił Zbrojnych;

7) koordynowanie w resorcie przedsięwzięć z zakresu opracowywania pakietów inwestycyjnych NSIP oraz udział w procedurach projektowania i przygotowywania pakietów inwestycyjnych realizowanych przez organy NATO;

8) organizowanie prac i koordynowanie działań organizatorów systemów funkcjonalnych, gestorów sprzętu wojskowego, organów planistycznych, beneficjentów, instytucji centralnie i decentralnie realizujących zadania rzeczowe oraz dysponentów budżetu w ramach procesu planowania i realizacji CPR;

9) udział w monitorowaniu i koordynacji terminowej oraz skutecznej realizacji zadań modernizacyjnych ujętych w Programach Operacyjnych.";

27)
uchyla się § 47;
28)
po § 50 dodaje się § 50a w brzmieniu:

"§ 50a. Biuro Dyrektora Generalnego

1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za wsparcie Dyrektora Generalnego w procesach zapewniających funkcjonowanie i ciągłość działania Ministerstwa.

2. Celem działalności Biura jest zapewnienie warunków do skutecznego i efektywnego zarządzania Ministerstwem.

3. Do zakresu zadań Biura należy w szczególności:

1) planowanie budżetowe dla Ministerstwa:

a) przygotowanie projektu budżetu Dyrektora Generalnego oraz opracowywanie kwartalnych i rocznych ocen realizacji wydatków budżetowych,

b) zarządzanie planem finansowym Dyrektora Generalnego;

2) realizacja zadań na rzecz Koordynatora Systemu Kontroli Zarządczej w dziale administracji rządowej obrona narodowa:

a) monitorowanie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej,

b) projektowanie i wdrażanie rozwiązań zwiększających efektywność funkcjonowania systemu kontroli zarządczej,

c) przygotowanie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej Ministra,

d) prowadzenie działalności szkoleniowej z zakresu kontroli zarządczej,

e) wsparcie komórek i jednostek organizacyjnych w działaniach z zakresu kontroli zarządczej;

3) projektowanie systemu zarządzania Ministerstwem:

a) opracowywanie zasad identyfikacji i realizacji procesów w Ministerstwie,

b) zapewnienie realizacji procesów poprzez opracowanie projektów statutu, regulaminu organizacyjnego Ministerstwa, opiniowanie dokumentów etatowych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz szczegółowych zakresów działania komórek organizacyjnych,

c) monitorowanie funkcjonujących procesów w Ministerstwie oraz projektowanie i wdrażanie adekwatnych działań;

4) planowanie i rozliczanie działalności Ministerstwa:

a) sporządzanie planu działalności urzędu Ministra i sprawozdań z jego realizacji,

b) sporządzanie rejestru ryzyka do planu działalności urzędu Ministra, zarządzanie ryzykiem w odniesieniu do celów Dyrektora Generalnego zawartych w planie działalności Ministra,

c) wsparcie komórek organizacyjnych Ministerstwa w planowaniu i rozliczaniu działalności oraz zarządzaniu ryzykiem;

5) realizacja procesu zarządzania zasobami ludzkimi w stosunku do pracowników Ministerstwa:

a) definiowanie długoterminowych i bieżących celów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi,

b) realizacja celów zarządzania zasobami ludzkimi w zakresie: opisywania i wartościowania stanowisk pracy, naboru i wdrażania do pracy, rozwoju zawodowego, zarządzania kompetencjami oraz wynikających ze stosunku pracy;

6) organizacja i obsługa pracy Dyrektora Generalnego, w tym:

a) przygotowanie i obsługa przedsięwzięć realizowanych przez Dyrektora Generalnego,

b) obsługa administracyjno-biurowa i bieżącej korespondencji;

7) obsługa zamówień publicznych, w tym:

a) opracowywanie standardów prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,

b) zarządzanie przygotowywaniem i przeprowadzaniem postępowań o zamówienia publiczne,

c) reprezentowanie kierownika zamawiającego w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego oraz w sprawach odwołań wnoszonych przed Krajową Izbą Odwoławczą;

8) realizacja zadań w zakresie obsługi prawnej Dyrektora Generalnego;

9) wykonywanie zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Stanowiska Kierowania Ministra Obrony Narodowej.";

29)
§ 51 otrzymuje brzmienie:

"§ 51. Biuro Skarg i Wniosków

1. Biuro Skarg i Wniosków odpowiada za proces rozpatrywania kierowanych do Ministra petycji, skarg i wniosków oraz wystąpień w sprawach działalności lobbingowej.

2. Celem działania Biura jest zagwarantowanie realizacji prawa do składania petycji, wniosków i skarg, w zakresie działania Ministra.

3. Do zakresu zadań Biura należy w szczególności:

1) przyjmowanie, w imieniu Ministra, interesantów w sprawach skarg i wniosków;

2) rozpatrywanie i załatwianie petycji, skarg i wniosków, w tym wniesionych do Ministra przez Kancelarię Prezydenta RP, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów;

3) prowadzenie postępowań wyjaśniających, zasięganie opinii innych organów, a także podejmowanie działań interwencyjnych, zwłaszcza w sprawach powtarzających się skarg;

4) udzielanie, z upoważnienia Ministra, pisemnych odpowiedzi na skargi i wnioski oraz petycje, listy i pisma obywateli;

5) prowadzenie ewidencji skarg i wniosków oraz ich archiwizacji określonej odrębnymi przepisami;

6) nadzorowanie funkcjonowania w resorcie systemu skargowo-wnioskowego oraz opracowywanie projektów i wdrażanie rozwiązań służących jego doskonaleniu;

7) opracowywanie i przedkładanie osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa rocznych sprawozdań analityczno-oceniających ze sposobu załatwiania skarg i wniosków w resorcie;

8) rozpatrywanie kierowanych do Ministra wystąpień w sprawach działalności lobbingowej.";

30)
dodaje się § 53 w brzmieniu:

"§ 53. Biuro do Spraw Umów Offsetowych

1. Biuro do Spraw Umów Offsetowych odpowiada za zarządzanie procesem przygotowania i realizacji umów offsetowych, wynikających z zagranicznych dostaw sprzętu wojskowego (SpW).

2. Celem działalności Biura jest zapewnienie warunków do zawierania umów offsetowych służących ochronie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

3. Do zakresu zadań Biura należy w szczególności:

1) sporządzanie uzasadnienia do oceny konieczności zastosowania ustawy offsetowej w związku z realizacją dostaw SpW w celu ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa, mając na uwadze obowiązek zapewnienia prawidłowego stosowania przepisu art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

2) przygotowywanie założeń do oferty offsetowej oraz projektu umowy offsetowej dla zapewnienia utrzymania lub ustanowienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie zdolności produkcyjnych, serwisowych i obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z punktu widzenia ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa;

3) dokonywanie oceny ofert offsetowych;

4) prowadzenie negocjacji umów offsetowych;

5) przygotowywanie umów offsetowych;

6) nadzór, monitorowanie, kontrola i ocena realizacji zobowiązań wynikających z zawartych umów offsetowych;

7) realizacja zadań dotyczących sprawozdawczości dotyczącej umów offsetowych;

8) merytoryczna i organizacyjna obsługa Komitetu Offsetowego;

9) udział w postępowaniach offsetowych realizowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki (MG) w oparciu o ustawę z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716) w odniesieniu do umów offsetowych zawartych przez MG oraz postępowań wszczętych i prowadzonych przez MG, które na mocy przepisów przejściowych ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 932), pozostają w kompetencji MG;

10) zabezpieczanie udziału przedstawiciela Ministra w pracach Komitetu do Spraw Umów Offsetowych funkcjonującego w oparciu o ustawę z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;

11) współpraca z krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorcami przemysłu obronnego w obszarze offsetu;

12) opracowywanie informacji i analiz w odniesieniu do problematyki offsetu na potrzeby Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2015 r., z wyjątkiem § 1 pkt 18 lit. a i b tiret pierwsze oraz pkt 21 lit. a i b tiret pierwsze, które wchodzą w życie z dniem 15 kwietnia 2015 r.