Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2023.79

Akt jednorazowy
Wersja od: 17 maja 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 79/2023/GPF
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 17 maja 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie § 4 ust. 2 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. z 2023 r. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu Nr 45/2022/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia (z późn. zm. 1 ) w załączniku nr 1 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 6 w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wyraża zgodę na urlopy, zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem, inne zwolnienia od pracy, wynikające z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641) oraz na pracę zdalną okazjonalną dyrektorów komórek organizacyjnych nadzorowanych bezpośrednio przez Prezesa Funduszu;";

2)
w § 7 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) urlopy, zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem, inne zwolnienia od pracy wynikające z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz na pracę zdalną okazjonalną dyrektorów komórek organizacyjnych;";

3)
w § 15:
a)
w ust. 2:
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) wyznacza i aktualizuje na bieżąco zakresy obowiązków pracowników zatrudnionych w komórce organizacyjnej;",

pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) wyraża zgodę na urlopy pracowników, zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem, inne zwolnienia od pracy wynikające z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz na pracę zdalną okazjonalną;",

dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

"18) zleca podległym pracownikom wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych oraz udziela podległym pracownikom czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych.",

b)
w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) upoważnieni do wykonywania i zlecania podległym pracownikom wykonania zadań służbowych poza miejscem wykonywania pracy, na terenie kraju, w ramach przyznanych komórce organizacyjnej na dany rok środków finansowych na pokrycie kosztów krajowych podróży służbowych;";

4)
w § 16 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) zastępuje dyrektora komórki organizacyjnej w zakresie określonym w § 15 ust. 2-6 oraz w zakresie wynikającym z posiadanych upoważnień i pełnomocnictw;";

5)
po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:

"§ 17a. Naczelnik Terenowego Wydziału Kontroli wykonuje ponadto wobec podległych pracowników następujące czynności:

1) wyraża zgodę na urlopy i zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem oraz inne zwolnienia od pracy wynikające z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz na pracę zdalną okazjonalną;

2) wyraża zgodę na wyjście prywatne i służbowe;

3) zleca wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych oraz udziela czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych;

4) wyznacza i aktualizuje na bieżąco zakresy obowiązków;

5) zleca wykonanie zadań służbowych poza miejscem wykonywania pracy, na terenie kraju, w ramach przyznanych komórce organizacyjnej na dany rok środków finansowych na pokrycie kosztów krajowych podróży służbowych;

6) potwierdza odbycie krajowej podróży służbowej oraz sprawdza merytoryczne rozliczenie kosztów krajowej podróży służbowej;

7) wyraża zgodę na indywidualny lub ruchomy czas pracy.";

6)
§ 26 otrzymuje brzmienie:

"§ 26. Komórki organizacyjne Centrali NFZ zobowiązane są do współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie realizowanych przez nie zadań. Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych, w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:

Lp.Zadanie
1.inicjowanie, opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie projektów aktów prawnych i dokumentów oraz dokonywanie ich uzgodnień wewnątrz Funduszu
2.opracowywanie stanowisk i opinii do przedkładanych dokumentów rządowych
3.przygotowywanie, na wniosek Biura Prawnego, merytorycznych uzasadnień do pism procesowych w postępowaniach sądowych i przed innymi organami
4.przygotowywanie, na wniosek Biura Prawnego, stanowisk (informacji) dotyczących projektów dokumentów rządowych przekazanych do zaopiniowania Prezesowi Funduszu
5.opracowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi, petycje, interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych, wystąpienia władzy publicznej
6.współpraca z organami samorządu gospodarczego, terytorialnego, urzędami administracji publicznej i innymi instytucjami oraz partnerami społecznymi w sprawach związanych z realizacją zadań
7.realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych uprawnionych organów zewnętrznych oraz przekazywanie informacji na ten temat do Biura Nadzoru Wewnętrznego
8.współpraca z Biurem Nadzoru Wewnętrznego w zakresie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wewnętrznej
9.udział w planowanych i doraźnych kontrolach dotyczących zadań objętych zakresem działania danej komórki organizacyjnej, przeprowadzanych w oddziałach wojewódzkich Funduszu przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego, zgodnie z decyzją Prezesa Funduszu
10.przeprowadzanie kontroli planowych oraz zleconych przez Prezesa Funduszu kontroli doraźnych wykonywania przez oddziały wojewódzkie Funduszu zadań objętych zakresem działania danej komórki organizacyjnej
11.realizowanie wniosków i zaleceń wynikających z audytów wewnętrznych przeprowadzanych przez Biuro Audytu Wewnętrznego
12.udzielanie informacji i wyjaśnień, a także sporządzanie potwierdzonych kopii, odpisów i wyciągów lub zestawień dla pracowników Biura Audytu Wewnętrznego realizujących zadania audytowe
13.realizowanie zadań z zakresu wykonywania kontroli zarządczej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) i standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych
14.dokonywanie analizy ryzyka w obszarze objętym zakresem działania komórki organizacyjnej
i tworzenie planów postępowania z ryzykiem dla ryzyk nieakceptowalnych
15.realizacja obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902)
16.dokonywanie na bieżąco analizy zmian obowiązującego prawa w zakresie działania komórki organizacyjnej
17.przygotowywanie projektów wyjaśnień o charakterze interpretacyjnym obowiązujących przepisów prawnych
18.prowadzenie, w porozumieniu z Gabinetem Prezesa Funduszu, spraw wynikających z działalności w zakresie współpracy zagranicznej
19.prowadzenie spraw wynikających z nadzoru Prezesa Funduszu nad działalnością oddziałów wojewódzkich Funduszu
20.gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów
21.udzielanie, bez zbędnej zwłoki, rzecznikowi prasowemu Centrali, informacji i wyjaśnień
22.współpraca z Biurem Komunikacji Społecznej i Promocji w zakresie aktualizacji treści zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej
23.przekazywanie do Departamentu Obsługi Klientów i Profilaktyki do akceptacji projektów treści kierowanych do klientów, przeznaczonych do publikacji na wewnętrznych i zewnętrznych stronach internetowych i portalach Funduszu
24.przygotowywanie wkładów merytorycznych do odpowiedzi na zapytania kierowane przez klientów i innych interesariuszy w zakresie właściwości merytorycznej komórki i przekazywanie ich do Departamentu Obsługi Klientów i Profilaktyki, z wyłączeniem spraw z zakresu objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym
25.współpraca z Departamentem Obsługi Klientów i Profilaktyki przy promowaniu usług kierowanych do klientów
26.udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych w zakresie zadań komórki organizacyjnej
27.współpraca z Biurem Administracyjno - Gospodarczym w zakresie przygotowywania specyfikacji warunków zamówienia w odniesieniu do zamówień publicznych realizowanych na potrzeby danej komórki organizacyjnej oraz udział w pracach komisji
28.współpraca z Departamentem Kontroli w zakresie niezbędnym do przygotowania, realizacji i rozliczania skutków finansowych zadań realizowanych przez Departament Kontroli
29.udzielanie informacji i wyjaśnień, a także sporządzanie potwierdzonych kopii, odpisów i wyciągów lub zestawień dla Departamentu Kontroli, w związku z realizacją zadań określonych w dziale IIIA ustawy
30.współpraca z Departamentem do Spraw Służb Mundurowych w zakresie dotyczącym realizacji zadań obronnych i zarządzania kryzysowego
31.realizowanie zadań w wyższych stanach gotowości obronnej państwa, wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony oraz ustawy o zarządzaniu kryzysowym
32.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie realizacji projektów wynikających ze strategii Narodowego Funduszu Zdrowia oraz współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrali i innymi oddziałami wojewódzkimi Funduszu w zakresie realizacji projektów koordynowanych
33.wykonywanie zadań wynikających z roli właściciela biznesowego w zarządzaniu procesowym m. in. poprzez:

a) opracowywanie procedur,

b) coroczną weryfikację procedur pod kątem ich zgodności z obowiązującym stanem faktycznym, zgodnie z procedurą Opracowywanie i aktualizacja procedur,

c) definiowanie mierników efektywności procesu oraz ich pomiar,

d) nadzór nad komórkami organizacyjnymi oddziałów wojewódzkich Funduszu,

e) przygotowywanie pod względem merytorycznym projektów dostosowań systemów informatycznych Funduszu, w zakresie kompetencji komórki organizacyjnej

34.współpraca z Biurem Bezpieczeństwa Informacji i Ciągłości Działania w zakresie dotyczącym realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz obrony cywilnej
35.współpraca z Biurem Bezpieczeństwa Informacji i Ciągłości Działania w ramach systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji i ciągłością działania
36.współpraca z Inspektorem Ochrony Danych w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych
37.współpraca z Departamentem Analiz i Innowacji, pozostałymi komórkami organizacyjnymi Centrali, oddziałami wojewódzkimi Funduszu oraz instytucjami zewnętrznymi w kraju i za granicą w obszarze wdrażania innowacji w systemie ochrony zdrowia w zakresie zadań ustawowych Funduszu i
upowszechniania przyjętych rozwiązań
38.współuczestnictwo w przygotowaniu planu finansowego Centrali
39.planowanie potrzeb w zakresie zakupu narzędzi informatycznych wspierających wykonywanie zadań i zgłaszanie odpowiednich zapotrzebowań do Departamentu Informatyki
40.opracowywanie projektów, uzgadnianie i aktualizowanie wewnętrznych regulacji prawnych funkcjonowania Centrali w zakresie finansowym
41.przygotowywanie sprawozdań z działalności komórki organizacyjnej oraz wykonania celów i zadań w zakresie wynikającym z przepisów prawa
42.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie poprawy komunikacji wewnętrznej, w szczególności poprzez zamieszczanie i aktualizację treści w serwisie intranetowym
43.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie rozpatrywania spraw parlamentarnych
44.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie tworzenia planu pracy Funduszu
45.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie przygotowania sprawozdania z wykonania planu pracy Funduszu
46.współpraca przy definiowaniu i monitorowaniu celów strategicznych Funduszu
47.gromadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentacji odzwierciedlającej przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw w sposób określony w instrukcji kancelaryjnej, w tym w szczególności ochrona dokumentacji przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą oraz przekazywanie dokumentacji spraw zakończonych do archiwum zakładowego
48.współpraca z Gabinetem Prezesa Funduszu w zakresie opiniowania zmian w regulaminach organizacyjnych oddziałów wojewódzkich Funduszu
49.współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrali w zakresie poprawy dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej
50.realizacja, we współpracy z Biurem Bezpieczeństwa Informacji i Ciągłości Działania, obowiązków operatora infrastruktury krytycznej w zakresie budowy i utrzymania planów ochrony, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie planów ochrony infrastruktury krytycznej
51.współpraca z Biurem Administracyjno - Gospodarczym w zakresie prawidłowego gospodarowania nieruchomościami Funduszu w szczególności przy czynnościach związanych ze zbyciem, nabyciem, modernizacją, remontem oraz przekazaniem nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa

"

7)
w § 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Gabinet Prezesa Funduszu jest komórką organizacyjną właściwą w sprawach organizacyjnego i zarządczego wspomagania Prezesa, Funduszu, strategii Funduszu oraz strategii rozwoju poszczególnych obszarów jego działalności. Koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań określonych w niniejszym regulaminie przez komórki organizacyjne Centrali oraz zadań zleconych przez Prezesa Funduszu w odrębnym trybie, a także kieruje sprawy do załatwienia do właściwych komórek organizacyjnych Centrali i do oddziałów wojewódzkich Funduszu. Gabinet Prezesa Funduszu jest wiodącą komórką w zakresie realizacji projektów w Narodowym Funduszu Zdrowia.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

Uzasadnienie

Wynikające z niniejszego zarządzenia zmiany wprowadzone w zarządzeniu Nr 45/2022/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia mają charakter porządkujący, szczególności w zakresie:

1) delegowania uprawnień i obowiązków wynikających z pełnienia przez Prezesa Funduszu funkcji pracodawcy;

2) wskazania wiodącej komórki w zakresie realizacji projektów w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Wprowadzenie zarządzenia stanowi realizację celu strategicznego NFZ nr 6: Optymalizacja procesów wewnętrznych.

1 Zmienionym zarządzeniem Nr 153/2022/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 listopada 2022 r., zarządzeniem Nr 180/2022/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 grudnia 2022 r., zarządzeniem Nr 24/2023/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 lutego 2023 r. oraz zarządzeniem Nr 43/2023/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 28 lutego 2023 r.