Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2018.27

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 marca 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 27/2018/GPF
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 21 marca 2018 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia

Na podstawie § 4 ust. 2 statutu Narodowego Funduszu Zdrowia, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 11 grudnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Funduszowi Zdrowia (Dz. U. poz. 1840) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 15/2015/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zmienionego zarządzeniem Nr 30/2015/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 12 czerwca 2015 r., zarządzeniem Nr 42/2015/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 31 lipca 2015 r., zarządzeniem Nr 55/2015/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 4 września 2015 r., zarządzeniem Nr 16/2016/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5 kwietnia 2016 r., zarządzeniem Nr 43/2016/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 9 czerwca 2016 r., zarządzeniem Nr 101/2016/GPF z dnia 26 września 2016 r., zarządzeniem Nr 108/2016/GPF z dnia 20 października 2016 r., zarządzeniem Nr 21/2017/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 20 marca 2017 r., zarządzeniem Nr 37/2017/GPF z Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dnia 29 maja 2017 r., zarządzeniem Nr 1/2018/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 stycznia 2018 r. oraz zarządzeniem Nr 11/2018/GPF Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 13 lutego 2018 r., w § 38 wprowadza się następujące zmiany:
1)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Kontroli jest komórką organizacyjną właściwą w sprawie realizowanych przez Fundusz kontroli świadczeniodawców i kontroli refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, a także w sprawie kontroli wewnętrznej przeprowadzanej w odniesieniu do oddziałów wojewódzkich Funduszu i komórek organizacyjnych Centrali. Departament realizuje zadania także w obszarze oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności poprzez wykorzystanie instrumentów kontrolnych. Departament wspiera Prezesa Funduszu w realizacji celów i zadań poprzez czynności doradcze.";

2)
w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) prowadzenie prac związanych z oceną jakości świadczeń opieki zdrowotnej, w szczególności poprzez:

a) opracowywanie klinicznych wskaźników jakości świadczeń opieki zdrowotnej,

b) dokonywanie oceny wpływu regulacji prawnych oraz przyjętego sposobu finansowania na jakość udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej oraz opracowywanie rekomendacji systemowych w tym zakresie,

c) współpracę z urzędami i innymi podmiotami, do których zadań należą kwestie związane z oceną jakości świadczeń opieki zdrowotnej;".

§  2. 
Dyrektor Departamentu Kontroli, w porozumieniu z Naczelnikiem Wydziału Audytorów Wewnętrznych oraz Naczelnikiem Wydziału Kontroli Wewnętrznej, w terminie 14 dni od dnia podpisania niniejszego zarządzenia, opracuje projekt wewnętrznego regulaminu organizacyjnego Departamentu Kontroli, uwzględniający realizację zadań w obszarze oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej, i przedłoży go do zatwierdzenia Prezesowi Funduszu.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

UZASADNIENIE

Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Centrali obejmuje dodanie do kompetencji Departamentu Kontroli zadań w obszarze oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej. Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie z projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, uczestniczył będzie w procesie opracowywania klinicznych wskaźników jakości (art. 19 projektu). Rola Departamentu Kontroli, mającego nadzór nad realizacją funkcji kontrolnej przez OW NFZ, która umożliwia sprawdzenie w rzeczywistości parametrów jakościowych udzielanych świadczeń przez konkretnych świadczeniodawców, jest w tym procesie szczególnie istotna i nie do pominięcia. Informacje odnoszące się do jakości realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej przez poszczególnych świadczeniodawców oraz w poszczególnych zakresach świadczeń, powinny być odpowiednio wykorzystywane w procesie kontraktowania świadczeń, a w przypadku sieci szpitali w procesie określania poziomu finansowania oraz w procesie włączania/wyłączania z sieci.