Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.78

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 września 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 29
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 września 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, 529, 1045, 1066, 1217 i 1268) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 8 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP poz. 25 oraz z 2014 r. poz. 4 i 128) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 14 po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) uczestniczenie w procesie rozpatrywania petycji złożonych do Komendanta Głównego Policji;";

2)
w § 17 w ust. 2 w pkt 4 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 5;
3)
w § 22 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a-3c w brzmieniu:

"3a) przyjmowanie i rozpatrywanie petycji złożonych do Komendanta Głównego Policji;

3b) realizowanie oraz koordynowanie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej w KGP;

3c) prowadzenie strony podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej;";

4)
w § 28 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) realizowanie spraw związanych z udostępnianiem informacji publicznej z zakresu objętego przepisami prawa prasowego;".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Uzasadnienie

Zmiana zarządzenia nr 8 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji (Dz. Urz. KGP poz. 25 oraz z 2014 r. poz. 4 i 128) wynika z wejścia w życie z dniem 6 września 2015 r. przepisów ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195).

Ustawa o petycjach wypełnia obowiązek ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji, wskazany w art. 63 Konstytucji RP. Zgodnie z nim każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi do władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycje można składać do wszystkich organów władzy publicznej, mających kompetencje w przedstawianej sprawie.

W przedmiotowym projekcie zarządzenia Komendanta Głównego Policji określono, iż petycje skierowane do Komendanta Głównego Policji rozpatrywał będzie Gabinet Komendanta Głównego Policji, przy współudziale merytorycznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji. Tym samym, w § 14 regulaminu Komendy Głównej Policji dodano zadanie wspólne dla wszystkich biur: "uczestniczenie w procesie rozpatrywania petycji złożonych do Komendanta Głównego Policji".

Ponadto projekt zakłada przeniesienie zadań związanych z udostępnianiem informacji publicznej w Komendzie Głównej Policji, w tym prowadzenie strony podmiotowej Komendanta Głównego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej, z Zespołu Prasowego Komendy Głównej Policji do Gabinetu Komendanta Głównego Policji. W kompetencjach Zespołu Prasowego Komendy Głównej Policji pozostanie natomiast realizacja wniosków o udostępnienie informacji publicznej złożonych przez podmioty, działające na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.).

Ponadto zmiana § 17 regulaminu Komendy Głównej Policji podyktowana jest wejściem w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie trybu i warunków ustalania zdolności fizycznej i psychicznej policjantów do służby na określonych stanowiskach lub w określonych komórkach organizacyjnych jednostek Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 717). Biorąc pod uwagę nowy katalog podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań psychofizjologicznych policjantów, wśród których nie znalazła się komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji (Biuro Spraw Wewnętrznych), zachodzi potrzeba dostosowania zapisów regulaminowych do realizowanych zadań i uchylenia tego zadania z katalogu zadań przypisanych do realizacji w biurze.

Wejście w życie przedmiotowego aktu prawnego nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu Policji.