Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.WUG.2023.77
Akt jednorazowy Wersja od: 7 sierpnia 2023 r.
ZARZĄDZENIE Nr 12
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 7 sierpnia 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego
Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W zarządzeniu nr 2 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 54) załącznik nr 6 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU WARUNKÓW PRACY I SZKOLENIA
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU WARUNKÓW PRACY I SZKOLENIA
§ 1.
Regulamin organizacyjny Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, zwanego dalej "Departamentem", określa organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz Departamentu.§ 2.
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Departamentu:1)
Dyrektor Departamentu (symbol D);2)
Zastępca Dyrektora Departamentu (symbol VD);3)
Zespół do spraw Czynników Szkodliwych i Uciążliwych dla Zdrowia (symbol Z I);4)
Zespół do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Szkoleń (symbol Z II);5)
Zespół do spraw Planowania oraz Statystyki (symbol Z III);6)
Zespół do spraw Pogotowia Technicznego (symbol Z IV);7)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu (symbol SEK).§ 3.
Dyrektor Departamentu kieruje Departamentem przy pomocy Zastępcy Dyrektora Departamentu.§ 4.
Dyrektor Departamentu, w sprawach niezastrzeżonych do jego wyłącznej kompetencji, jest zastępowany w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków przez Zastępcę Dyrektora Departamentu.§ 5.
1.
Dyrektorowi Departamentu podlegają bezpośrednio:1)
Zastępca Dyrektora Departamentu;2)
zespół wymieniony w § 2 pkt 6;3)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu.2.
Zastępcy Dyrektora Departamentu podlegają bezpośrednio zespoły wymienione w § 2 pkt 3-5.§ 6.
1.
Osoba kierownictwa Departamentu jest odpowiedzialna za całokształt spraw podległego jej bezpośrednio zespołu.2.
Do obowiązków i uprawnień osoby kierownictwa Departamentu należą w szczególności:1)
organizowanie pracy podległego jej bezpośrednio zespołu stosownie do wykonywanych zadań;2)
nadzorowanie stosowania nowoczesnych form, metod i technik pracy w podległym jej bezpośrednio zespole;3)
uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez podległy jej bezpośrednio zespół;4)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez podległych jej bezpośrednio pracowników, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony danych osobowych;5)
udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym, w zakresie kompetencji podległego jej bezpośrednio zespołu;6)
prowadzenie, w zakresie kompetencji podległego jej bezpośrednio zespołu, uzgodnień, w sprawach wymagających współpracy, z komórkami organizacyjnymi, samodzielnym wydziałem i samodzielnymi stanowiskami w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "WUG" oraz okręgowymi urzędami górniczymi;7)
zarządzanie zasobami ludzkimi w odniesieniu do podległych jej bezpośrednio pracowników, w zakresie niezastrzeżo- nym w ramach Departamentu dla Dyrektora Departamentu.§ 7.
1.
Dyrektor Departamentu:1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 4 regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 7 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 37), zwanego dalej "regulaminem organizacyjnym WUG", dokumenty przygotowane w Departamencie;2)
parafuje projekty dokumentów:a)
przygotowanych w Departamencie,b)
przekazanych do Departamentu w celu zaparafowania.2.
Zastępca Dyrektora Departamentu:1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 5 regulaminu organizacyjnego WUG, dokumenty przygotowane przez podległych mu bezpośrednio pracowników;2)
parafuje projekty dokumentów przygotowanych przez podległych mu bezpośrednio pracowników.3.
Podpisywanie oraz parafowanie dokumentów przez osobę wyznaczoną do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Dyrektora Departamentu w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez Dyrektora Departamentu, jak i przez Zastępcę Dyrektora Departamentu, następuje z klauzulą "w zastępstwie Dyrektora", oznaczaną skrótem "wz. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej wyznaczonego pracownika.§ 8.
1.
Dyrektor Departamentu może upoważnić pracownika wykonującego obowiązki służbowe w Departamencie do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podpisywanie oraz parafowanie dokumentów w imieniu Dyrektora Departamentu następuje z klauzulą "z upoważnienia Dyrektora", oznaczaną skrótem "z up. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej upoważnionego pracownika.§ 9.
Do kompetencji Zespołu do spraw Czynników Szkodliwych i Uciążliwych dla Zdrowia należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:1)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;2)
środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego;3)
odzieży roboczej;4)
koordynowania oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;5)
analizowania przyczyn:a)
chorób zawodowych związanych z wykonywaniem czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,b)
zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;6)
analizowania, w ramach kompetencji Zespołu, przyczyn i okoliczności zaistniałych w górnictwie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych oraz niebezpiecznych zdarzeń, w tym:a)
ustalania głównych przyczyn wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,b)
opracowywania wniosków profilaktycznych;7)
udziału w nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych, w ramach kompetencji Zespołu.§ 10.
Do kompetencji Zespołu do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Szkoleń należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:1)
oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;2)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach;3)
rozpatrywania spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;4)
opracowywania planów wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;5)
analizowania, w ramach kompetencji Zespołu, przyczyn i okoliczności zaistniałych w górnictwie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych oraz niebezpiecznych zdarzeń, w tym:a)
ustalania głównych przyczyn wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,b)
opracowywania wniosków profilaktycznych;6)
analizowania:a)
sposobu wykorzystywania informacji o zaistniałych w górnictwie wypadkach oraz niebezpiecznych zdarzeniach,b)
sposobu realizacji wniosków ustalonych po zaistniałych katastrofach i wypadkach zbiorowych;7)
szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego albo zakładu;8)
udziału w nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych, w ramach kompetencji Zespołu.§ 11.
Do kompetencji Zespołu do spraw Planowania oraz Statystyki należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:1)
prowadzenia spraw z zakresu zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych, w zakresie niezastrzeżonym dla Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego;2)
statystycznego opracowywania danych o:a)
zdarzeniach zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,b)
działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,c)
czynnościach inspekcyjno-technicznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, w tym na potrzeby analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego;3)
prowadzenia ewidencji zakładów górniczych, w tym ewidencji zatrudnienia i wydobycia;4)
redagowania działu "Statystyki" na stronie internetowej WUG;5)
przygotowywania materiałów na potrzeby statystyki i sprawozdawczości oraz prowadzenia działalności informacyjnej, w szczególności:a)
przygotowywania raportów tygodniowych i dobowych o stanie bezpieczeństwa pracy w górnictwie dla osób kierownictwa WUG,b)
prowadzenia elektronicznej ewidencji zaistniałych wypadków, zgonów naturalnych oraz niebezpiecznych zdarzeń w dedykowanym systemie teleinformatycznym oraz wewnętrznych bazach danych,c)
sporządzania informacji o wypadkach, zdarzeniach oraz działalności nadzorczej w polskim górnictwie,d)
sporządzania ilościowego zestawienia zakładów objętych nadzorem i kontrolą organów nadzoru górniczego oraz podmiotów wykonujących powierzone czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów według stanu na dzień 31 grudnia, z uwzględnieniem zatrudnienia,e)
przesyłania do okręgowych urzędów górniczych i zakładów górniczych w postaci elektronicznej bieżącej informacji o wypadkach i niebezpiecznych zdarzeniach.§ 12.
Do kompetencji Zespołu do spraw Pogotowia Technicznego należą:1)
pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;2)
przechowywanie oraz dokonywanie innych czynności określonych w przepisach instrukcji kancelaryjnej dla komórki merytorycznej wobec dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów:a)
po zakończeniu oceny tych dokumentów,b)
w przypadku braku dokonywania oceny tych dokumentów,c)
po zakończeniu tej analizy - jeżeli była ona dokonywana na podstawie art. 174 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633), zwanej dalej "Pgg";3)
obsługa centrali telefonicznej.§ 13.
1.
Do kompetencji zespołów Departamentu, zgodnie z ich właściwością, należą:1)
udział w redagowaniu rocznej "Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną";2)
wykonywanie zadań związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;3)
udział w prowadzeniu spraw z zakresu planowania działalności w urzędach górniczych;4)
udział w opracowywaniu oraz opiniowaniu projektów aktów normatywnych;5)
udzielanie informacji publicznej.2.
Do kompetencji zespołów wymienionych w § 2 pkt 3, 4 i 6, zgodnie z ich właściwością, należą:1)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanu faktycznego i przyczyn niebezpiecznego zdarzenia lub wypadku, zaistniałego w ruchu zakładu górniczego albo zakładu;2)
udział w sporządzaniu informacji o wypadkach, zdarzeniach oraz działalności nadzorczej w polskim górnictwie;3)
prowadzenie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji w zakresie:a)
wyrażania zgody na odstąpienie od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 1 Pgg,b)
spraw określonych w art. 171 ust. 1 oraz art. 172 ust. 2 Pgg,c)
zatwierdzania programów szkolenia osób, o których mowa w art. 53 ust. 5 Pgg oraz osób kierownictwa i dozoru ruchu podziemnego zakładu górniczego;4)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:a)
zakazu wykonywania określonych czynności w zakresie górnictwa lub ratownictwa górniczego,b)
kar pieniężnych,c)
uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych;5)
rozpatrywanie pod względem merytorycznym odwołań od decyzji wydanych przez dyrektorów okręgowych urzędów górniczych oraz zażaleń na postanowienia wydane przez dyrektorów tych urzędów;6)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia.§ 14.
Do kompetencji stanowiska do spraw obsługi sekretariatu należą:1)
obsługa kancelaryjno-biurowa realizacji zadań Departamentu;2)
udział w prowadzeniu spraw z zakresu planowania działalności w urzędach górniczych.§ 15.
Spory kompetencyjne pomiędzy zespołami rozstrzyga Dyrektor Departamentu.§ 16.
Dyrektor Departamentu, w uzasadnionych przypadkach, może wskazać do załatwienia sprawy inny zespół, osobę należącą do innego zespołu albo objąć sprawę swoim bezpośrednim nadzorem.§ 17.
Pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w Departamencie są obowiązani do współpracy w zakresie realizacji zadań Departamentu.§ 18.
W sprawach nieuregulowanych w regulaminie organizacyjnym Departamentu, a niezbędnych do prawidłowej pracy tej komórki, Dyrektor Departamentu wydaje stosowne polecenia służbowe.