Zmiana zarządzenia w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2023.77

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 sierpnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 12
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 7 sierpnia 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego

Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 2 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminów organizacyjnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 54) załącznik nr 6 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU WARUNKÓW PRACY I SZKOLENIA

§  1. 
Regulamin organizacyjny Departamentu Warunków Pracy i Szkolenia, zwanego dalej "Departamentem", określa organizację wewnętrzną oraz podział zadań i kompetencji wewnątrz Departamentu.
§  2. 
Ustala się następującą strukturę organizacyjną Departamentu:
1)
Dyrektor Departamentu (symbol D);
2)
Zastępca Dyrektora Departamentu (symbol VD);
3)
Zespół do spraw Czynników Szkodliwych i Uciążliwych dla Zdrowia (symbol Z I);
4)
Zespół do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Szkoleń (symbol Z II);
5)
Zespół do spraw Planowania oraz Statystyki (symbol Z III);
6)
Zespół do spraw Pogotowia Technicznego (symbol Z IV);
7)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu (symbol SEK).
§  3. 
Dyrektor Departamentu kieruje Departamentem przy pomocy Zastępcy Dyrektora Departamentu.
§  4. 
Dyrektor Departamentu, w sprawach niezastrzeżonych do jego wyłącznej kompetencji, jest zastępowany w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków przez Zastępcę Dyrektora Departamentu.
§  5. 
1. 
Dyrektorowi Departamentu podlegają bezpośrednio:
1)
Zastępca Dyrektora Departamentu;
2)
zespół wymieniony w § 2 pkt 6;
3)
stanowisko do spraw obsługi sekretariatu.
2. 
Zastępcy Dyrektora Departamentu podlegają bezpośrednio zespoły wymienione w § 2 pkt 3-5.
§  6. 
1. 
Osoba kierownictwa Departamentu jest odpowiedzialna za całokształt spraw podległego jej bezpośrednio zespołu.
2. 
Do obowiązków i uprawnień osoby kierownictwa Departamentu należą w szczególności:
1)
organizowanie pracy podległego jej bezpośrednio zespołu stosownie do wykonywanych zadań;
2)
nadzorowanie stosowania nowoczesnych form, metod i technik pracy w podległym jej bezpośrednio zespole;
3)
uczestniczenie w sprawowaniu kontroli zarządczej, w zakresie zadań realizowanych przez podległy jej bezpośrednio zespół;
4)
nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez podległych jej bezpośrednio pracowników, przestrzegania przepisów prawa, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony danych osobowych;
5)
udzielanie, udostępnianie lub przekazywanie informacji oraz materiałów o charakterze jawnym, w zakresie kompetencji podległego jej bezpośrednio zespołu;
6)
prowadzenie, w zakresie kompetencji podległego jej bezpośrednio zespołu, uzgodnień, w sprawach wymagających współpracy, z komórkami organizacyjnymi, samodzielnym wydziałem i samodzielnymi stanowiskami w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanym dalej "WUG" oraz okręgowymi urzędami górniczymi;
7)
zarządzanie zasobami ludzkimi w odniesieniu do podległych jej bezpośrednio pracowników, w zakresie niezastrzeżo- nym w ramach Departamentu dla Dyrektora Departamentu.
§  7. 
1. 
Dyrektor Departamentu:
1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 4 regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 7 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 23 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG poz. 37), zwanego dalej "regulaminem organizacyjnym WUG", dokumenty przygotowane w Departamencie;
2)
parafuje projekty dokumentów:
a)
przygotowanych w Departamencie,
b)
przekazanych do Departamentu w celu zaparafowania.
2. 
Zastępca Dyrektora Departamentu:
1)
podpisuje, poza przypadkami określonymi w § 6 ust. 3 oraz § 12 ust. 2 i 5 regulaminu organizacyjnego WUG, dokumenty przygotowane przez podległych mu bezpośrednio pracowników;
2)
parafuje projekty dokumentów przygotowanych przez podległych mu bezpośrednio pracowników.
3. 
Podpisywanie oraz parafowanie dokumentów przez osobę wyznaczoną do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w imieniu Dyrektora Departamentu w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania obowiązków zarówno przez Dyrektora Departamentu, jak i przez Zastępcę Dyrektora Departamentu, następuje z klauzulą "w zastępstwie Dyrektora", oznaczaną skrótem "wz. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej wyznaczonego pracownika.
§  8. 
1. 
Dyrektor Departamentu może upoważnić pracownika wykonującego obowiązki służbowe w Departamencie do dokonywania określonych czynności lub prowadzenia określonych spraw w jego imieniu.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podpisywanie oraz parafowanie dokumentów w imieniu Dyrektora Departamentu następuje z klauzulą "z upoważnienia Dyrektora", oznaczaną skrótem "z up. dyr.", z użyciem pieczątki imiennej upoważnionego pracownika.
§  9. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Czynników Szkodliwych i Uciążliwych dla Zdrowia należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:
1)
zwalczania czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
2)
środków ochrony indywidualnej, z wyjątkiem sprzętu ochrony układu oddechowego typu ucieczkowego;
3)
odzieży roboczej;
4)
koordynowania oceny dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
5)
analizowania przyczyn:
a)
chorób zawodowych związanych z wykonywaniem czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
zgonów naturalnych zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów;
6)
analizowania, w ramach kompetencji Zespołu, przyczyn i okoliczności zaistniałych w górnictwie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych oraz niebezpiecznych zdarzeń, w tym:
a)
ustalania głównych przyczyn wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
opracowywania wniosków profilaktycznych;
7)
udziału w nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych, w ramach kompetencji Zespołu.
§  10. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Szkoleń należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:
1)
oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
2)
działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych albo zakładach;
3)
rozpatrywania spraw wynikających z interwencji i listów, których przedmiotem jest działalność przedsiębiorców oraz innych podmiotów lub jednostek, podlegająca nadzorowi i kontroli organów nadzoru górniczego;
4)
opracowywania planów wykonywania czynności pogotowia technicznego WUG;
5)
analizowania, w ramach kompetencji Zespołu, przyczyn i okoliczności zaistniałych w górnictwie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych oraz niebezpiecznych zdarzeń, w tym:
a)
ustalania głównych przyczyn wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
opracowywania wniosków profilaktycznych;
6)
analizowania:
a)
sposobu wykorzystywania informacji o zaistniałych w górnictwie wypadkach oraz niebezpiecznych zdarzeniach,
b)
sposobu realizacji wniosków ustalonych po zaistniałych katastrofach i wypadkach zbiorowych;
7)
szkolenia osób wykonujących czynności w ruchu zakładu górniczego albo zakładu;
8)
udziału w nadzorze nad prowadzeniem akcji ratowniczych, w ramach kompetencji Zespołu.
§  11. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Planowania oraz Statystyki należy wykonywanie zadań Departamentu w zakresie:
1)
prowadzenia spraw z zakresu zarządzania ryzykiem w urzędach górniczych, w zakresie niezastrzeżonym dla Samodzielnego Wydziału Organizacyjnego;
2)
statystycznego opracowywania danych o:
a)
zdarzeniach zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów,
b)
działalności represyjnej organów nadzoru górniczego,
c)
czynnościach inspekcyjno-technicznych pracowników wykonujących obowiązki służbowe w urzędach górniczych, w tym na potrzeby analizy działalności inspekcyjno-technicznej organów nadzoru górniczego;
3)
prowadzenia ewidencji zakładów górniczych, w tym ewidencji zatrudnienia i wydobycia;
4)
redagowania działu "Statystyki" na stronie internetowej WUG;
5)
przygotowywania materiałów na potrzeby statystyki i sprawozdawczości oraz prowadzenia działalności informacyjnej, w szczególności:
a)
przygotowywania raportów tygodniowych i dobowych o stanie bezpieczeństwa pracy w górnictwie dla osób kierownictwa WUG,
b)
prowadzenia elektronicznej ewidencji zaistniałych wypadków, zgonów naturalnych oraz niebezpiecznych zdarzeń w dedykowanym systemie teleinformatycznym oraz wewnętrznych bazach danych,
c)
sporządzania informacji o wypadkach, zdarzeniach oraz działalności nadzorczej w polskim górnictwie,
d)
sporządzania ilościowego zestawienia zakładów objętych nadzorem i kontrolą organów nadzoru górniczego oraz podmiotów wykonujących powierzone czynności w ruchu zakładów górniczych albo zakładów według stanu na dzień 31 grudnia, z uwzględnieniem zatrudnienia,
e)
przesyłania do okręgowych urzędów górniczych i zakładów górniczych w postaci elektronicznej bieżącej informacji o wypadkach i niebezpiecznych zdarzeniach.
§  12. 
Do kompetencji Zespołu do spraw Pogotowia Technicznego należą:
1)
pełnienie służby dyspozytorskiej w WUG;
2)
przechowywanie oraz dokonywanie innych czynności określonych w przepisach instrukcji kancelaryjnej dla komórki merytorycznej wobec dokumentów powstałych w wyniku analizy stanów faktycznych i przyczyn zdarzeń zaistniałych w ruchu zakładów górniczych albo zakładów:
a)
po zakończeniu oceny tych dokumentów,
b)
w przypadku braku dokonywania oceny tych dokumentów,
c)
po zakończeniu tej analizy - jeżeli była ona dokonywana na podstawie art. 174 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 633), zwanej dalej "Pgg";
3)
obsługa centrali telefonicznej.
§  13. 
1. 
Do kompetencji zespołów Departamentu, zgodnie z ich właściwością, należą:
1)
udział w redagowaniu rocznej "Oceny stanu bezpieczeństwa pracy, ratownictwa górniczego oraz bezpieczeństwa powszechnego w związku z działalnością górniczo-geologiczną";
2)
wykonywanie zadań związanych z dokonywaniem kompleksowego sprawdzenia i oceny stanu bezpieczeństwa powszechnego, związanego z ruchem zakładu górniczego, stanu bezpieczeństwa pracy w górnictwie, stanu rozpoznania i zwalczania zagrożeń w zakładach górniczych, stanu ratownictwa górniczego oraz innych zagadnień związanych z prowadzeniem ruchu zakładów górniczych, a także przedkładaniem właściwym organom informacji, opinii i wniosków w tej dziedzinie;
3)
udział w prowadzeniu spraw z zakresu planowania działalności w urzędach górniczych;
4)
udział w opracowywaniu oraz opiniowaniu projektów aktów normatywnych;
5)
udzielanie informacji publicznej.
2. 
Do kompetencji zespołów wymienionych w § 2 pkt 3, 4 i 6, zgodnie z ich właściwością, należą:
1)
udział w badaniach mających na celu ustalenie stanu faktycznego i przyczyn niebezpiecznego zdarzenia lub wypadku, zaistniałego w ruchu zakładu górniczego albo zakładu;
2)
udział w sporządzaniu informacji o wypadkach, zdarzeniach oraz działalności nadzorczej w polskim górnictwie;
3)
prowadzenie postępowań administracyjnych w pierwszej instancji w zakresie:
a)
wyrażania zgody na odstąpienie od określonych wymagań przewidzianych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 1 Pgg,
b)
spraw określonych w art. 171 ust. 1 oraz art. 172 ust. 2 Pgg,
c)
zatwierdzania programów szkolenia osób, o których mowa w art. 53 ust. 5 Pgg oraz osób kierownictwa i dozoru ruchu podziemnego zakładu górniczego;
4)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących:
a)
zakazu wykonywania określonych czynności w zakresie górnictwa lub ratownictwa górniczego,
b)
kar pieniężnych,
c)
uznawania kwalifikacji do wykonywania górniczych zawodów regulowanych;
5)
rozpatrywanie pod względem merytorycznym odwołań od decyzji wydanych przez dyrektorów okręgowych urzędów górniczych oraz zażaleń na postanowienia wydane przez dyrektorów tych urzędów;
6)
udział pod względem merytorycznym w prowadzeniu postępowań w sprawach o wykroczenia.
§  14. 
Do kompetencji stanowiska do spraw obsługi sekretariatu należą:
1)
obsługa kancelaryjno-biurowa realizacji zadań Departamentu;
2)
udział w prowadzeniu spraw z zakresu planowania działalności w urzędach górniczych.
§  15. 
Spory kompetencyjne pomiędzy zespołami rozstrzyga Dyrektor Departamentu.
§  16. 
Dyrektor Departamentu, w uzasadnionych przypadkach, może wskazać do załatwienia sprawy inny zespół, osobę należącą do innego zespołu albo objąć sprawę swoim bezpośrednim nadzorem.
§  17. 
Pracownicy wykonujący obowiązki służbowe w Departamencie są obowiązani do współpracy w zakresie realizacji zadań Departamentu.
§  18. 
W sprawach nieuregulowanych w regulaminie organizacyjnym Departamentu, a niezbędnych do prawidłowej pracy tej komórki, Dyrektor Departamentu wydaje stosowne polecenia służbowe.