Zmiana zarządzenia w sprawie realizacji w Lasach Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych o charakterze infrastrukturalnym, mających związek z gospodarką leśną lub inną uprawnioną działalnością Lasów Państwowych, z uwzględnieniem zintegrowania tych przedsięwzięć z działalnością Lasów Państwowych w zakresie wspomagania administracji publicznej.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2018.1.6

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 grudnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 47
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 8 grudnia 2017 r.
w sprawie zmiany Zarządzenia nr 22 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 7 czerwca 2017 r. w sprawie realizacji w Lasach Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych o charakterze infrastrukturalnym, mających związek z gospodarką leśną lub inną uprawnioną działalnością Lasów Państwowych, z uwzględnieniem zintegrowania tych przedsięwzięć z działalnością Lasów Państwowych w zakresie wspomagania administracji publicznej

EI.770.11.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą o lasach, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z jego obowiązku, określonego w art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach 3  - zarządzam, co następuje:

§  1. 
W treści Zarządzenia nr 22 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 7 czerwca 2017 r. w sprawie realizacji w Lasach Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych o charakterze infrastrukturalnym, mających związek z gospodarką leśną lub inną uprawnioną działalnością Lasów Państwowych, z uwzględnieniem zintegrowania tych przedsięwzięć z działalnością Lasów Państwowych w zakresie wspomagania administracji publicznej wprowadza się następujące zmiany:
1.
W § 2 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) postępowania w sprawie zmian i przesunięć, o których mowa w § 22 ust. 6 i 7".

2.
W § 5 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Realizacja wspólnych przedsięwzięć leśno-samorządowych możliwa jest również przy wykorzystaniu własnych środków finansowych jednostki w ramach puli przyznanej dla regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych. Pula ta jest określana każdorazowo na etapie tworzenia planu finansowo-gospodarczego, a jej rozdział na podległe jednostki leży w gestii właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych".

3.
W § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli wynika to z porozumienia albo umowy lub/oraz aneksu do porozumienia albo umowy, wiążących w dacie obowiązywania niniejszego zarządzenia DGLP z wnioskodawcą (nadleśnictwem) - wszczęcie w minionym okresie (w tym w poprzednim roku) realizacji przedsięwzięcia drogowego lub dotyczącego Wielkiego Szlaku, wymagającego dalszych prac, rodzi po stronie Lasów Państwowych obowiązek przeznaczenia w planie finansowo-gospodarczym na dany rok kalendarzowy określonej kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, na kontynuację tego przedsięwzięcia. Na równi z przedsięwzięciami drogowymi lub dotyczącymi Wielkiego Szlaku, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, traktuje się przedsięwzięcia realizowane w minionym roku z nadwyżki środków obrotowych nadleśnictw przewidziane do kontynuacji w roku bieżącym, jeżeli o takie traktowanie wystąpi zainteresowane nadleśnictwo z zachowaniem drogi służbowej".

4.
W § 7 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W latach kolejnych, jeżeli wynika to z umowy, o której mowa w § 30, zapis ust. 1 stosuje się odpowiednio".

5.
W § 8 pkt 1 ppkt b otrzymuje brzmienie: "b) podstawa działań w danym roku gospodarczym (porozumienia lub umowy oraz dotychczasowe aneksy do porozumienia lub umowy),".
6.
W § 8 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) doprowadzenia do objęcia kontynuacji przedsięwzięć drogowych oraz dotyczących Wielkiego Szlaku najbardziej aktualnymi aneksami do wyżej wymienionych porozumień lub umów, jeżeli są one potrzebne".

7.
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli wszczęte w minionym okresie przedsięwzięcie drogowe lub dotyczące Wielkiego Szlaku wymaga kontynuacji, lecz w odniesieniu do niego nie może być zastosowane postanowienie § 7 ust. 1 z braku odpowiednich zapisów w ww. porozumieniu albo umowie lub aneksie do tego porozumienia albo umowy - przedsięwzięcie to może być objęte wnioskami, o których mowa w § 12".

8.
W § 12 w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

"10) planowana długość trwania zadania w latach, informacja o podziale przedsięwzięcia na etapy;".

9.
W § 12 w ust. 1 dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) informacja o długości odcinka wnioskowanego do budowy, przebudowy lub istotnego remontowania".

10.
W § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wniosek, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3-8 oraz w pkt 10-11".

11.
W § 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wniosek, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w pkt 9-12".

12.
W § 18 pkt 5 ppkt a otrzymuje brzmienie: "a) ekspercka ocena uzasadnienia, że realizacja przedsięwzięcia publicznego będzie stanowiła wykonanie postanowienia § 1 ust. 1 pkt 2 i cechuje się zintegrowaniem z przedsięwzięciem drogowym, dokonywana przez członków Rady Konsultacyjnej na podstawie analizy autorskiej informacji, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 9 lit. c, z wyłączeniem danych wskazujących nazwę nadleśnictwa i jednostek samorządu terytorialnego (waga w10 = 0,25; członkowie Rady Konsultacyjnej do poszczególnych przedsięwzięć publicznych przypisują liczbę punktów ocennych od 1 do 10, w zależności od ich eksperckiej oceny stopnia spełnienia omawianego kryterium; dla każdego przedsięwzięcia drogowego ustala się średnią arytmetyczną przypisanych punktów ocennych),".
13.
W § 18 pkt 5 ppkt b otrzymuje brzmienie: "b) udział środków własnych beneficjenta w realizacji przedsięwzięcia publicznego (waga w11 = 0,45; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższym zadeklarowanym udziale środków własnych beneficjenta, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższym zadeklarowanym udziale środków własnych; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności),".
14.
W § 18 pkt 5 ppkt c otrzymuje brzmienie: "c) potencjalny wskaźnik obciążenia dróg lokalnych ładunkami w postaci surowca drzewnego (waga w12 = 0,30; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego, z którym związana jest najniższa wartość potencjalnego wskaźnika obciążenia dróg lokalnych w postaci surowca drzewnego, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości tego wskaźnika; do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);".
15.
W § 22 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Procedura zawierania porozumień, o których mowa w ustępach poprzedzających, powinna zostać zakończona w terminie do 30 dni od wejścia w życie decyzji, o której mowa w ust. 1".

16.
W § 22 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W sytuacjach nieprzewidzianych, o których wnioskujący nie posiadał wiedzy w dniu składania wniosku oraz podpisania porozumienia, możliwe jest zawarcie aneksu do porozumienia, o którym mowa w ustępach poprzedzających".

17.
W § 22 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Możliwe są przesunięcia niewykorzystanych środków finansowych na inne zadania ujęte na liście, o której mowa w ust. 1, w sytuacji posiadania wiedzy o braku możliwości zrealizowania zadania zakwalifikowanego do realizacji lub w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości zadania. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP".

18.
W § 22 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Dopuszcza się rozszerzenie zakresu rzeczowego lub realizację kolejnego etapu zadania ujętego na liście, o której mowa w ust. 1, w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości pierwotnego zakresu zadania. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do akceptacji DGLP".

19.
W § 30 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W sytuacjach nieprzewidzianych, o których wnioskujący nie posiadał wiedzy w dniu składania wniosku oraz podpisania porozumienia, możliwe jest zawarcie aneksów do umów, o których mowa w ustępach poprzedzających".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZARZĄDZENIE NR 22

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia 7 czerwca 2017 r.

w sprawie realizacji w Lasach Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych o charakterze infrastrukturalnym, mających związek z gospodarką leśną lub inną uprawnioną działalnością Lasów Państwowych, z uwzględnieniem zintegrowania tych przedsięwzięć z działalnością Lasów Państwowych w zakresie wspomagania administracji publicznej

(tekst ujednolicony)

EI.770.11.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 4 , zwanej dalej ustawą o lasach, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 5 , w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wynikającego z jego obowiązku, określonego w art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach 6 , mając na względzie, że:

1) stosownie do przepisu art. 3 pkt 2 ustawy o lasach - lasem jest m.in. grunt lub fragment gruntu związany z gospodarką leśną i wykorzystywany na potrzeby gospodarki leśnej, którego częściami składowymi są urządzenia gruntowe, tworzące infrastrukturę leśną - takie, jak:

a) urządzenia stanowiące część składową gruntu (fragmentu gruntu), będącego wyodrębnionym co do granic miejscem składowania drewna, obiektem turystycznym, w tym wewnętrzną drogą rowerową, drogą leśną, parkingiem leśnym, szkółką leśną, obiektem budownictwa wodnego oraz linią podziału powierzchniowego, czy

b) urządzenia wchodzące w skład gruntu (fragmentu gruntu), będące innymi budynkami i budowlami;

2) racjonalizacja w nadleśnictwach sieci dróg leśnych oraz innych elementów infrastruktury leśnej stanowi niewątpliwy przejaw przedsięwzięć rozwojowych w Lasach Państwowych, związanych z gospodarką leśną;

3) uprawnieniem Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jest możność nadawana realizacji działalności w Lasach Państwowych formy wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (stosownie do brzmienia art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach 7 );

4) zgodnie z brzmieniem w ustawie o lasach następujących jej przepisów 8 : art. 56 pkt 2, art. 58 ust. 1 pkt 3 i pkt 1 - Dyrektor Generalny Lasów Państwowych w ramach dysponowania środkami, związanymi z funduszem leśnym, środki te może przeznaczać na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej, w tym na tworzenie takiej właśnie infrastruktury w ramach realizacji wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

5) art. 1 ustawy o lasach nakłada na Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia działalności leśnej w zespoleniu oraz w zintegrowaniu z pozostałą gospodarką narodową;

6) uprawnionym obszarem działalności Lasów Państwowych o charakterze obowiązkowym jest wspomaganie przez ten podmiot administracji publicznej w zakresie spraw mających związek z leśnictwem 9 , przy czym zgodnie z art. 58 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach 10  nadleśnictwa, realizujące zadania dotyczące administracji publicznej w zakresie leśnictwa, powinny otrzymywać środki, związane z funduszem leśnym, na wyrównywanie niedoborów powstających przy realizacji takich zadań;

7) art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego 11  stanowi, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej -

zarządzam, co następuje:

Rozdział  I

Przedmiot zarządzenia

§  1. 
1. 
Przedmiotem zarządzenia są wybrane działania Lasów Państwowych, będące elementem (przejawem) działalności polegającej na:
1)
budowie (w tym rozbudowie i odbudowie) oraz przebudowie, w formie wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym:
a)
infrastruktury leśnej jako składowej gruntów związanych z gospodarką leśną w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o lasach,
b)
innej infrastruktury technicznej:
jako składowej gruntów niezwiązanych z gospodarką leśną, w szczególności infrastruktury edukacyjno-promocyjnej, lub/oraz
jako nieruchomości niegruntowych;
2)
wspomaganiu administracji publicznej, w szczególności samorządowej, poprzez finansowanie lub dofinansowywanie, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, budowy, przebudowy lub istotnego odtwarzania (istotnego remontu) infrastruktury technicznej, funkcjonalnie odpowiadającej infrastrukturze, o której mowa w pkt 1, jeżeli łącznie:
a)
inwestorem jest (ma być) jednostka samorządu terytorialnego - z prawem ustanowienia zgodnie z przepisami prawa budowlanego inwestora zastępczego, np. w postaci jednostki organizacyjnej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub z udziałem jednostki samorządu terytorialnego,
b)
ww. infrastruktura techniczna służy (ma służyć) osiągnięciu celu publicznego, związanego z obowiązkami administracji publicznej, w tym przede wszystkim obowiązkami jednostek samorządu terytorialnego,
c)
budowa (wytwarzanie), przebudowa (modernizacja) lub istotne odtwarzanie (istotne remonty) ww. infrastruktury technicznej:
warunkuje lub/oraz
istotnie poprawi jakościowo lub/oraz efektywnościowo, lub/oraz
synergicznie wzmocni

efekty prowadzonej przez LP: (1) gospodarki leśnej (w tym efekty realizowania pozaprodukcyjnych funkcji lasu), (2) edukacji przyrodniczoleśnej, (3) promocji i podnoszenia na innej drodze szeroko rozumianego goodwillu Lasów Państwowych.

2. 
Ustala się następujący podział klasyfikacyjny działalności, o której mowa w ust. 1:
1)
tworzenie w nadleśnictwach, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, sieci leśnych dróg wewnętrznych:
a)
w powiązaniu z finansowaniem (dofinansowywaniem) przez Lasy Państwowe niektórych przedsięwzięć drogowych administracji publicznej, przede wszystkim administracji samorządowej,
b)
bez powiązania, o którym mowa w lit. a;
2)
budowa, przebudowa lub istotne remontowanie, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, obiektów znajdujących się lub mających znaleźć się w zarządzie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w ramach urzeczywistniania koncepcji "Wielkiego Szlaku Leśnego - wypoczynek, rehabilitacja, edukacja, historia", zwanej dalej Wielkim Szlakiem:
a)
w powiązaniu z finansowaniem (dofinansowaniem) przez Lasy Państwowe niektórych przedsięwzięć administracji publicznej o podobnym charakterze,
b)
bez powiązania, o którym mowa w lit. a;
3)
wspomaganie administracji publicznej, w szczególności samorządowej, poprzez finansowanie lub dofinansowywanie, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym budowy (tworzenia), przebudowy (modernizacji) lub istotnego odtwarzania (istotnego remontu):
a)
drogowej infrastruktury technicznej,
b)
infrastruktury służącej urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku.
§  2. 
Niniejsze zarządzenie dotyczy w szczególności:
1)
sposobu ustalania puli środków związanych z realizacją przedsięwzięć w zakresie:
a)
budowy oraz przebudowy leśnych dróg wewnętrznych,
b)
budowy, przebudowy lub istotnego remontowania obiektów w ramach urzeczywistniania koncepcji Wielkiego Szlaku,
c)
wspomagania administracji publicznej w zakresie budowy, przebudowy lub istotnego remontowania:
drogowej infrastruktury technicznej,
infrastruktury służącej urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku;
2)
postępowania w sprawie kontynuacji realizacji przedsięwzięć, o których mowa w pkt 1;
3)
procedury naboru wniosków nadleśnictw:
a)
w sprawie tworzenia w nadleśnictwach sieci leśnych dróg wewnętrznych lub/oraz
b)
w sprawie wspomagania administracji publicznej poprzez finansowanie (dofinansowanie) budowy (tworzenia), przebudowy (modernizacji) lub istotnego odtwarzania (istotnego remontu) drogowej infrastruktury technicznej;
4)
procedury naboru wniosków nadleśnictw:
a)
w sprawie budowy, przebudowy lub istotnego remontowania obiektów w urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku, lub/oraz
b)
w sprawie wspomagania administracji publicznej poprzez finansowanie (dofinansowanie) budowy (tworzenia), przebudowy (modernizacji) lub istotnego odtwarzania (istotnego remontowania) infrastruktury służącej urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku;
5)
obowiązków Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w odniesieniu do:
a)
analizy wniosków, o których mowa w pkt 3 i 4,
b)
projektowania listy wniosków przyjętych w danym roku do realizacji,
c)
doprowadzania do zatwierdzenia listy, o której mowa w lit. b, oraz objęcia wniosków porozumieniami pomiędzy DGLP a wnioskodawcami,
d)
prowadzenia terenowego kontrolingu oraz kontroli funkcjonalnej DGLP i wnioskodawców, o których mowa w lit. c, w trakcie realizowania przez nich postanowień ww. porozumień,
e)
procedury uruchamiania płatności na rzecz ww. wnioskodawców,
f)
przygotowywania raportów okresowych jako części składowych sprawozdań finansowo-gospodarczych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;
6)
obowiązków wnioskodawców jako podmiotów wypełniających funkcje:
a)
inwestorów w odniesieniu do działań polegających na budowie, przebudowie leśnych dróg wewnętrznych oraz budowie, przebudowie lub istotnym remontowaniu obiektów Wielkiego Szlaku,
b)
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako organu dokonującego finansowania (dofinansowania) przedsięwzięć podlegających lub mających podlegać realizowaniu oraz realizowanych przez administrację publiczną;
7)
postępowania w sprawie zmian i przesunięć, o których mowa w § 22 ust. 6 i 7.

Rozdział  II

Funkcja załączników do niniejszego zarządzenia

§  3. 
Za integralną część niniejszego zarządzenia uznaje się:
1)
załącznik nr 1 pt. "Studium analityczne na temat infrastruktury technicznej w Lasach Państwowych z uwzględnieniem ustawowej definicji lasu".
2)
załącznik nr 2 pt. "Klasyfikacja urządzeń nieruchomych lub ich pozostałości w zarządzie lub innym władaniu LP, wchodzących w skład lub związanych z gruntem, będącym lasem w kontekście koncepcji Wielkiego Szlaku". (Załączników nie drukujemy - przyp. red.).
§  4. 
Załączniki, o których mowa w § 3, należy w szczególności traktować jako:
1)
uzasadnienie prawne i celowościowe oraz rozwinięcie postanowień niniejszego zarządzenia,
2)
określenie na potrzeby niniejszego zarządzenia znaczenia pojęć w nim użytych.

Rozdział  III

Pula środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych na realizacją przedsięwzięć drogowych oraz związanych z urzeczywistnianiem koncepcji Wielkiego Szlaku

§  5. 
1. 
Pula środków ("P") związanych z realizacją przedsięwzięć w zakresie:
1)
budowy oraz przebudowy leśnych dróg wewnętrznych;
2)
budowy, przebudowy lub istotnego remontowania obiektów w ramach urzeczywistniania koncepcji Wielkiego Szlaku;
3)
wspomagania administracji publicznej w zakresie budowy, przebudowy lub istotnego remontowania:
a)
drogowej infrastruktury technicznej,
b)
infrastruktury służącej urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku

- jest ustalana w trakcie prac nad planem finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych, w tym nad planem związanym z funduszem leśnym.

2. 
Na etapie prac nad ww. planem pula środków, o których mowa w ust. 1, jest definiowana:

a) bezpośrednio (jako środki przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć drogowych lub przedsięwzięć służących urzeczywistnianiu koncepcji Wielkiego Szlaku) lub/oraz

b) pośrednio - w trybie operacyjnych wskazań Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych adresowanych w trakcie prac planistycznych do komórek organizacyjnych DGLP:

- właściwej ds. infrastruktury lub

- właściwej ds. udostępniania lasu oraz

- właściwej ds. planowania

co do kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, stanowiących tzw. rezerwę funduszu leśnego, którą należy traktować jako tworzącą pulę środków "P".

3. 
Realizacja wspólnych przedsięwzięć leśno-samorządowych możliwa jest również przy wykorzystaniu własnych środków finansowych jednostki w ramach puli przyznanej dla regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych. Pula ta jest określana każdorazowo na etapie tworzenia planu finansowego, a jej rozdział na podległe jednostki leży w gestii właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
§  6. 
1. 
W odniesieniu do puli środków "P" mają zastosowanie następujące formuły:
1)
P = P1 + P2, w której:

P1 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowych na realizację przedsięwzięć drogowych,

P2 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć urzeczywistniających koncepcję Wielkiego Szlaku;

2)
P1 = P1.1 + P1.2 = P1k + P1n, w której:

P1.1 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć drogowych, ustalonych w planie finansowo-gospodarczym LP w sposób bezpośredni,

P1.2 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku na realizację przedsięwzięć drogowych, ustalonych w planie finansowo-gospodarczym LP pośrednio,

P1k oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć drogowych kontynuowanych,

P1n oznacza pulę środków, związanych w funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowych na realizację przedsięwzięć drogowych nowych;

3)
P1k = P1kb + P1kf, w której:

P1kb oznacza pulę środków na kontynuację przedsięwzięć w zakresie budowy lub przebudowy leśnych dróg wewnętrznych,

P1kf oznacza pulę środków na kontynuację finansowania (dofinansowania), tworzenie infrastruktury drogowej w ramach wspomagania przez LP administracji publicznej;

4)
P2 = P2.1 + P2.2 = P2k + P2n, w której:

P2.1 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku, ustalonych w planie finansowo-gospodarczym LP w sposób bezpośredni, P2.2 oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku na realizację przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku, ustalonych w planie finansowo-gospodarczym LP pośrednio,

P2k oznacza pulę środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku kontynuowanych,

P2n oznacza pulę środków, związanych w funduszem leśnym, przeznaczonych w danym roku kalendarzowym na realizację przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku nowych;

5)
P2k = P2kb + P2kf, w której:

P2kb oznacza pulę środków na kontynuację przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku (budowa, przebudowa, istotne remonty urządzeń nieruchomych w zarządzie LP),

P2kf oznacza pulę środków na kontynuację finansowania (dofinansowania) przedsięwzięć dotyczących Wielkiego Szlaku w ramach wspomagania przez LP administracji publicznej.

2. 
Komórkę organizacyjną DGLP właściwą do spraw planowania zobowiązuje się do podjęcia bez zbędnej zwłoki we współdziałaniu z komórką właściwą ds. infrastruktury oraz z komórką właściwą ds. udostępniania lasu działań koncepcyjnych mających na celu ustalenie algorytmu ustalania w sposób zobiektywizowany dla danego roku kalendarzowego kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, oznaczonych w ust. 1 symbolami P1n oraz P2n.

Rozdział  IV

Kontynuowanie przedsięwzięć drogowych lub dotyczących Wielkiego Szlaku rozpoczętych w latach minionych

§  7. 
1. 
Jeżeli wynika to z porozumienia albo umowy lub/oraz aneksu do porozumienia albo umowy, wiążących w dacie wydania obowiązywania niniejszego zarządzenia DGLP z wnioskodawcą (nadleśnictwem) - wszczęcie w minionym okresie (w tym w poprzednim roku) realizacji przedsięwzięcia drogowego lub dotyczącego Wielkiego Szlaku, wymagającego dalszych prac, rodzi po stronie Lasów Państwowych obowiązek przeznaczenia w planie finansowo-gospodarczym na dany rok kalendarzowy określonej kwoty środków, związanych z funduszem leśnym, na kontynuację tego przedsięwzięcia. Na równi z przedsięwzięciami drogowymi lub dotyczącymi Wielkiego Szlaku, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, traktuje się przedsięwzięcia realizowane w minionym roku z nadwyżki środków obrotowych nadleśnictw przewidziane do kontynuacji w roku bieżącym, jeżeli o takie traktowanie wystąpi zainteresowane nadleśnictwo z zachowaniem drogi służbowej.
2. 
Kwota środków, o której mowa w ust. 1, powinna wynikać z wyżej wymienionego porozumienia lub aneksu (aneksów) do porozumienia oraz analiz własnych komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury oraz właściwej ds. udostępniania lasu.
3. 
W latach kolejnych, jeżeli wynika to z umowy, o której mowa w § 30, zapis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
Komórka organizacyjna DGLP właściwa ds. infrastruktury, we współdziałaniu z innymi właściwymi komórkami organizacyjnymi DGLP, jest obowiązana do:
1)
przygotowania projektu decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie kontynuowania finansowania w danym roku gospodarczym realizacji przedsięwzięć drogowych oraz związanych z urzeczywistnianiem koncepcji Wielkiego Szlaku - z uwzględnieniem następujących informacji:
a)
przydział klasyfikacji przedsięwzięcia - z uwzględnieniem w tym zakresie postanowienia § 1 ust. 1,
b)
podstawa działań w danym roku gospodarczym (porozumienia lub umowy oraz dotychczasowe aneksy do porozumienia lub umowy),
c)
beneficjent (nazwa nadleśnictwa lub/oraz nazwa jednostki samorządu terytorialnego albo administracji publicznej),
d)
szczegółowy opis przedsięwzięcia do zrealizowania w danym roku kalendarzowym,
e)
działania dotychczas wykonane,
f)
kwota środków, związanych z funduszem leśnym, przeznaczona na realizację (finansowanie, dofinansowanie) danego przedsięwzięcia,
g)
kwota środków, stanowiąca tzw. wkład własny,
h)
ogólna kwota środków, związana z funduszem leśnym, w rozbiciu na kwoty oznaczone powyżej symbolami P1kb, P1kf, P2kb oraz P2kf;
2)
doprowadzenia do rozkolportowania decyzji, o której mowa w pkt 1 - po jej podpisaniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
3)
doprowadzenia do objęcia kontynuacji przedsięwzięć drogowych oraz dotyczących Wielkiego Szlaku najbardziej aktualnymi aneksami do wyżej wymienionych porozumień lub umów, jeżeli są one potrzebne.
§  9. 
Postanowienia niniejszego zarządzenia dotyczące:
1)
prowadzenia terenowego kontrolingu oraz kontroli funkcjonalnej nadleśnictw w trakcie realizowania przez nie postanowień porozumień z DGLP w sprawie realizacji przedsięwzięć drogowych oraz dotyczących Wielkiego Szlaku,
2)
uruchamiania płatności na rzecz nadleśnictw,
3)
przygotowywania raportów okresowych jako części składowych sprawozdań finansowo-gospodarczych Lasów Państwowych,
4)
obowiązków nadleśnictw jako podmiotów wypełniających funkcje:
a)
inwestorów w związku z budową lub przebudową leśnych dróg wewnętrznych oraz budową, przebudową lub istotnym remontowaniem obiektów Wielkiego Szlaku,
b)
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych jako organu dokonującego finansowania (dofinansowania) przedsięwzięć podlegających lub mających podlegać realizowaniu oraz realizowanych przez administrację publiczną -

stosuje się odpowiednio w odniesieniu do przedsięwzięć kontynuowanych.

§  10. 
Jeżeli wszczęte w minionym okresie przedsięwzięcie drogowe lub dotyczące Wielkiego Szlaku wymaga kontynuacji, lecz w odniesieniu do niego nie może być zastosowane postanowienie § 7 ust. 1 z braku odpowiednich zapisów w ww. porozumieniu albo umowie lub aneksie do tego porozumienia albo umowy - przedsięwzięcie to może być objęte wnioskami, o których mowa w § 12.

Rozdział  V

Procedura naboru wniosków nadleśnictw dotyczących leśnych dróg wewnętrznych lub/oraz dotyczących wspomagania administracji publicznej poprzez finansowanie (dofinansowanie) budowy (tworzenia), przebudowy (modernizacji) lub istotnego odtwarzania (istotnego remontu) drogowej infrastruktury technicznej

§  11. 
1. 
Finansowanie z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym:

a) budowy (odbudowy, rozbudowy) lub przebudowy dróg wewnętrznych, będących drogami leśnymi lub drogami dojazdowymi do gruntów leśnych (nie wyłączając parkingów leśnych jako szczególnego przypadku dróg wewnętrznych), lub/oraz

b) budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej

- następuje na wniosek właściwego nadleśnictwa.
2. 
Wyróżnia się trzy rodzaje wniosków w sprawie budowy lub przebudowy dróg wewnętrznych lub/oraz budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej:
1)
wniosek dotyczący budowy lub przebudowy drogi (dróg) wewnętrznych;
2)
wniosek dotyczący finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej;
3)
wniosek zintegrowany, obejmujący wnioski, o których mowa w lit. a oraz b.
§  12. 
1. 
Wniosek zintegrowany powinien zawierać następujące informacje:
1)
nazwa nadleśnictwa wnioskującego;
2)
nazwa jednostki samorządu terytorialnego albo innej jednostki administracji publicznej jako potencjalnego współbeneficjenta;
3)
stan przygotowania przedsięwzięcia w zakresie budowy lub przebudowy danej drogi wewnętrznej do realizacji (dalej przedsięwzięcie drogowe);
4)
szczegółowe uzasadnienie konieczności wykonania danej drogi wewnętrznej, w tym wykazanie, że:
a)
budowa lub przebudowa drogi wewnętrznej mieści się w ramach przyszłej docelowej sieci dróg wewnętrznych w nadleśnictwie,
b)
występuje istotny związek przyczynowo-skutkowy budowy lub przebudowy drogi wewnętrznej:
z przewidywanym przebiegiem użytkowania głównego lasu w nadleśnictwie w nadchodzącym najbliższym okresie lub/oraz
z wymogami ochrony lasu przed pożarami, lub/oraz
z dążeniem do zapewnienia należytego skomunikowania terytorium danej jednostki samorządu terytorialnego, lub/oraz
z innymi zjawiskami występującymi lub mającymi wystąpić w danym nadleśnictwie;
5)
szczegółowe uzasadnienie przyjętych rozwiązań techniczno-technologicznych dla przedsięwzięcia drogowego;
6)
ustalenie syntetycznego wskaźnika ekonomicznej efektywności realizacji danego przedsięwzięcia drogowego z uwzględnieniem:
a)
nakładów łącznych na budowę lub przebudowę danej drogi wewnętrznej,
b)
kosztów remontów i utrzymania danej drogi wewnętrznej,
c)
spadku kosztów łącznych pozyskania drewna w następstwie budowy lub przebudowy danej drogi wewnętrznej;
7)
udział środków własnych nadleśnictwa w realizacji danego przedsięwzięcia drogowego;
8)
dane globalne o nadleśnictwie:
a)
aktualny wskaźnik długości dróg wewnętrznych łącznie z liniami podziału przestrzennego tworzącymi ład komunikacyjny, o którym mowa w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia (rozważania na temat lasu określonego w ustawie o lasach jako linia podziału przestrzennego), w przeliczeniu na roczny przeciętny rozmiar pozyskania drewna w okresie nadchodzących pięciu lat,
b)
prognoza wolnych środków obrotowych w nadleśnictwie w okresie nadchodzących pięciu lat;
9)
dokumentacja sporządzona przez jednostkę samorządu terytorialnego lub inną jednostkę administracji publicznej:
a)
oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej o respektowaniu postanowień niniejszego zarządzenia,
b)
aktualny stan przygotowania przedsięwzięcia do realizacji (dalej przedsięwzięcie publiczne),
c)
uzasadnienie, że realizacja przedsięwzięcia publicznego będzie stanowiła wykonanie postanowienia § 1 ust. 1 pkt 2 i cechuje się zintegrowaniem z przedsięwzięciem drogowym,
d)
deklarowany udział środków własnych beneficjenta w realizacji przedsięwzięcia publicznego;
10)
dana globalna o terytorium związanym z daną jednostką samorządu terytorialnego, mówiąca o długości dróg gminnych i powiatowych w przeliczeniu na tys. m3 drewna pozyskiwanego w nadleśnictwach, których zasięg terytorialny pokrywa się z terytorium danej jednostki samorządu terytorialnego (potencjalny wskaźnik obciążenia dróg lokalnych ładunkami w postaci surowca drzewnego);
11)
planowana długość trwania zadania w latach, informacja o podziale przedsięwzięcia na etapy;
12)
informacja o długości odcinka wnioskowanego do budowy, przebudowy lub istotnego remontowania.
2. 
Wniosek, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3-8 oraz w pkt 11-12.
3. 
Wniosek, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2, obejmuje informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w pkt 9 i 11-12.
§  13. 
Wnioski, o których mowa w § 11 ust. 2, składają nadleśniczowie za pośrednictwem i przy opinii właściwych dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz w terminie i na warunkach ustalanych każdorazowo w decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, projektowanej przez komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. infrastruktury.
§  14. 
1. 
Szczegółowy wzór wniosków wraz ze szczegółową instrukcją ich sporządzania określa decyzja Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, projektowana przez komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. infrastruktury.
2. 
Ustala się, że w odniesieniu do roku 2017 zastosowanie powinny mieć wnioski złożone przez nadleśnictwa do daty wydania niniejszego zarządzenia. Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury zobowiązuje się do stosownego uzupełnienia w trybie operacyjnym informacji brakujących we wnioskach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.

Rozdział  VI

Wykonywanie obowiązków Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, o których mowa w § 2 pkt 5, w części dotyczącej dróg

§  15. 
1. 
Wnioski, o których mowa w rozdziale poprzedzającym, podlegają analizie, za wykonanie której odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury.
2. 
W trakcie analizy, o której mowa w ust. 1, kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury jest uprawniony do pobierania ze wszystkich możliwych źródeł potrzebnych informacji i opinii, nie wyłączając informacji i opinii pobieranych od członków Forum Leśno-Samorządowego.
3. 
Analiza ta powinna zmierzać do wyeliminowania z dalszego procedowania wniosków, które:
1)
są ewidentnie sprzeczne w sposób niemożliwy do skorygowania z postanowieniami niniejszego zarządzenia,
2)
nie rokują nadziei na urzeczywistnienie w danym roku gospodarczym ze względu na aktualny stopień przygotowania przedsięwzięcia do realizacji.
4. 
Wnioski odrzucane oraz dopuszczone do procedowania na potrzeby działań w danym roku gospodarczym powinny być objęte decyzją zarządczą Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, projektowaną przez kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury.
§  16. 
Ustala się następujące wartości wag dla wniosków dopuszczonych do procedowania na potrzeby działań w danym roku gospodarczym:
1)
wnioski zintegrowane - w1 = 0,4,
2)
wniosek dotyczący budowy lub przebudowy drogi (dróg) wewnętrznych - w2 = 0,35,
3)
wniosek dotyczący finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej - w3 = 0,25.
§  17. 
Komórka organizacyjna DGLP właściwa ds. infrastruktury jest obowiązana do ustalenia na podstawie wniosków dopuszczonych do procedowania:
1)
sumarycznego zapotrzebowania na środki, związane z funduszem leśnym, wynikającego z:
a)
wniosków zintegrowanych (S1),
b)
wniosków dotyczących budowy lub przebudowy drogi (dróg) wewnętrznych (S2),
c)
wniosków dotyczących finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej (S3);
2)
wskaźnika przeliczeniowego (k), odpowiadającego następującemu ilorazowi:

k = [P1n]/(S1 * w1) + (S2 * w2) + (S3 * w3)];

3)
pul środków, związanych z funduszem leśnym, do przeznaczenia na finansowanie przedsięwzięć w realizacji:
a)
wniosków zintegrowanych: P1zint = k * (S1 * w1),
b)
wniosków dotyczących budowy lub przebudowy drogi (dróg) wewnętrznych: P1bud = k * (S2 * w2),
c)
wniosków dotyczących finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej: P1adm = k * (S3 * w3).
§  18. 
Ustala się następującą procedurę przypisywania punktów ocennych do poszczególnych wniosków zintegrowanych:
1)
do części wniosku zintegrowanego dotyczącego budowy lub przebudowy drogi wewnętrznej (dróg wewnętrznych) przypisuje się wagę w4 = 0,55;
2)
do części wniosku zintegrowanego dotyczącego finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez Lasy Państwowe administracji publicznej przypisuje się wagę w5 = 0,45;
3)
dla części wniosku zintegrowanego dotyczącego budowy lub przebudowy drogi wewnętrznej (dróg wewnętrznej) przyjmuje się cztery kryteria ocenne:
a)
syntetyczny wskaźnik ekonomicznej efektywności realizacji danego przedsięwzięcia drogowego (waga w6 = 0,35; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości wskaźnika ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia drogowego, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższej wartości wskaźnika ekonomicznej efektywności przedsięwzięcia drogowego, do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności),
b)
zdolność (Z) do realizowania przedsięwzięcia z wykorzystaniem własnych środków obrotowych ustalana ilorazem: Z = O/(PW - U), w którym symbol "O" oznacza całkowite zapotrzebowanie na środki potrzebne do sfinansowania przedsięwzięcia drogowego, symbol "PW" oznacza prognozę wolnych środków obrotowych w nadleśnictwie (liczoną bez uwzględnienia ich zaangażowania na działania rozwojowe), symbol U oznacza deklarowany udział środków własnych nadleśnictwa w realizacji przedsięwzięcia drogowego (waga w7 = 0,30; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższej wartości wielkości "Z", jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości wielkości "Z", do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności),
c)
ekspercka ocena konieczności wykonania danej drogi wewnętrznej dokonywana przez członków Rady Konsultacyjnej przy Dyrektorze Generalnym Lasów Państwowych na podstawie analizy autorskiej informacji, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 4 i 5, z wyłączeniem danych wskazujących nazwę nadleśnictwa (waga w8 = 0,15; członkowie Rady Konsultacyjnej do poszczególnych przedsięwzięć drogowych przypisują liczbę punktów ocennych od 1 do 10; dla każdego przedsięwzięcia drogowego ustala się średnią arytmetyczną przypisanych punktów ocennych),
d)
zaległości w kształtowaniu ładu komunikacyjnego w nadleśnictwie (waga w9 = 0,20; bierze się pod uwagę kształtowanie się wskaźnika, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 8 lit. a; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego w nadleśnictwie o najniższej wartości przedmiotowego wskaźnika, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego w nadleśnictwie o najwyższej wartości tego wskaźnika, do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);
4)
oblicza się syntetyczną ilość punktów ocennych (PKTsynt1) odnoszących się do danego przedsięwzięcia drogowego, stosując następującą formułę:

PKTsynt1 = (PKTa * w6) + (PKTb * w7) + (PKTc * w8) + (PKTd. w9),

gdzie symbole PKTa, PKTb, PKTc, PKTd oznaczają odpowiednio liczbę punktów ocennych przypisanych do poszczególnych przedsięwzięć drogowych odpowiednio z punktu widzenia kryteriów, o których mowa w pkt 3 lit. a-d;

5)
dla części wniosku zintegrowanego dotyczącego finansowania budowy, przebudowy lub istotnego remontowania drogowej infrastruktury technicznej w ramach wspomagania przez LP administracji publicznej przyjmuje się trzy kryteria ocenne:
a)
ekspercka ocena uzasadnienia, że realizacja przedsięwzięcia publicznego będzie stanowiła wykonanie postanowienia § 1 ust. 1 pkt 2 i cechuje się zintegrowaniem z przedsięwzięciem drogowym, dokonywana przez członków Rady Konsultacyjnej na podstawie analizy autorskiej informacji, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 9 lit. c, z wyłączeniem danych wskazujących nazwę nadleśnictwa i jednostek samorządu terytorialnego (waga w10 = 0,25; członkowie Rady Konsultacyjnej do poszczególnych przedsięwzięć publicznych przypisują liczbę punktów ocennych od 1 do 10, w zależności od ich eksperckiej oceny stopnia spełnienia omawianego kryterium; dla każdego przedsięwzięcia drogowego ustala się średnią arytmetyczną przypisanych punktów ocennych),
b)
udział środków własnych beneficjenta w realizacji przedsięwzięcia publicznego (waga w11) = 0,45; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższym zadeklarowanym udziale środków własnych beneficjenta, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najniższym zadeklarowanym udziale środków własnych, do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności),
c)
potencjalny wskaźnik obciążenia dróg lokalnych ładunkami w postaci surowca drzewnego (waga w12 = 0,30; dziesięć punktów ocennych przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego, z którym związana jest najniższa wartość potencjalnego wskaźnika obciążenia dróg lokalnych w postaci surowca drzewnego, jeden punkt ocenny przypisuje się do przedsięwzięcia drogowego o najwyższej wartości tego wskaźnika, do pozostałych przedsięwzięć punkty ocenne przypisuje się zgodnie z zasadą prostej proporcjonalności);
6)
syntetyczną ilość punktów ocennych, dotyczących przedsięwzięć publicznych (PKTsynt2) oblicza się per analogiam do postanowienia pkt 4;
7)
przypisywanie punktów ocennych do poszczególnych wniosków zintegrowanych kończy się poprzez obliczenie łącznej oceny przedsięwzięcia publicznego (PKTsynt) z zastosowaniem następującej formuły:

PKTsynt=(w4 * PKTsynt1) + (w5 * PKTsynt2).

§  19. 
1. 
Ocenę wniosków dotyczących wyłącznie przedsięwzięć drogowych kończy się na obliczeniu w wykonaniu § 18 wartości wyrażenia PKTsynt1.
2. 
Ocenę wniosków dotyczących wyłącznie przedsięwzięć publicznych kończy się na obliczeniu w wykonaniu § 18 wartości wyrażenia PKTsynt2.
§  20. 
1. 
Ustala się następującą procedurę tworzenia wstępnej listy wniosków zintegrowanych przewidywanych w danym roku gospodarczym do realizacji:
1)
wszystkie wnioski zintegrowane, będące wnioskami dopuszczonymi do dalszego procedowania w wykonaniu § 15 ust. 4, szereguje się według wartości wyrażenia PKTsynt od wniosku najwyżej ocenionego do wniosku o najniższej ocenie łącznej;
2)
po przeprowadzeniu szeregowania, o którym mowa w pkt 1, przypisuje się zapotrzebowanie na środki związane z funduszem leśnym;
3)
oblicza się w rachunku narastającym sumaryczne zapotrzebowanie na środki związane z funduszem leśnym, rozpoczynając to działanie od wniosku najwyżej ocenionego, a następnie uwzględniając wnioski o coraz niższej ocenie - aż do wyczerpania puli środków, oznaczonych w niniejszym zarządzeniu symbolem P1zint., z zastrzeżeniem co do pozycji rezerwowych, o których mowa w ust. 2.
2. 
W wykonaniu ust. 1 pkt 3 powstaje wstępna lista wniosków zintegrowanych przewidzianych w danym roku gospodarczym do realizacji. Lista, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, powinna zawierać pozycje rezerwowe.
3. 
Wstępne listy wniosków dotyczących wyłącznie przedsięwzięć drogowych oraz wniosków dotyczących wyłącznie przedsięwzięć publicznych tworzy się poprzez odpowiednie wykonywanie postanowień ust. 1, odnosząc działania w tym zakresie odpowiednio do pul środków, oznaczonych w niniejszym zarządzeniu symbolami P1bud lub P1adm.
§  21. 
1. 
Kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury zobowiązuje się do poddawania wstępnych list, o których mowa w § 20, wszechstronnym konsultacjom społecznym, nie wyłączając konsultacji z członkami Forum Leśno-Samorządowego.
2. 
Konsultacje, o których mowa w ust. 1, powinny służyć kierownikowi komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury, do zaprojektowania metodą ekspercką ewentualnych korekt ww. list.
§  22. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury na bazie list po korektach, o których mowa w § 21 ust. 2, przygotowuje projekt decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, zawierającej wnioski przyjęte do realizacji w danym roku gospodarczym oraz wnioski rezerwowe.
2. 
Decyzja, o której mowa w ust. 1, po jej zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, staje się podstawą do zawarcia porozumień pomiędzy Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a nadleśnictwami (będącymi wnioskodawcami).
3. 
Na kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury nakłada się obowiązek opracowania wzoru porozumień, o których mowa w ust. 2, odnoszących się odpowiednio do: wniosków zintegrowanych, wniosków dotyczących przedsięwzięć drogowych oraz wniosków dotyczących przedsięwzięć publicznych. Wzory porozumień, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny podlegać zatwierdzeniu w formie decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
4. 
Wnioski rezerwowe obejmuje się porozumieniami w razie niedojścia do skutku porozumień dotyczących wniosków przyjętych do realizacji, o których mowa w ust. 1, a także w razie wydzielenia z rezerwy ogólnej funduszu leśnego dodatkowych środków na finansowanie odpowiednio wniosków zintegrowanych, wniosków dotyczących przedsięwzięć drogowych oraz wniosków dotyczących przedsięwzięć publicznych.
5. 
Procedura zawierania porozumień, o których mowa w ustępach poprzedzających, powinna zostać zakończona w terminie do 30 dni od wejścia w życie decyzji, o której mowa w ust. 1.
6. 
W sytuacjach nieprzewidzianych, o których wnioskujący nie posiadał wiedzy w dniu składania wniosku oraz podpisania porozumienia, możliwe jest zawarcie aneksów do porozumień, o których mowa w ustępach poprzedzających.
7. 
Możliwe są przesunięcia niewykorzystanych środków finansowych na inne zadania ujęte na liście, o której mowa w ust. 1, w sytuacji posiadania wiedzy o braku możliwości zrealizowania zadania zakwalifikowanego do realizacji lub w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości zadania. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP.
8. 
Dopuszcza się rozszerzenie zakresu rzeczowego lub realizację kolejnego etapu zadania ujętego na liście, o której mowa w ust. 1, w sytuacji powstania oszczędności w stosunku do zakładanej wartości pierwotnego zadania. W tej sytuacji niezbędne jest przesłanie stosownego pisemnego wniosku do DGLP.
§  23. 
Na kierownika komórki organizacyjnej DGLP właściwej ds. infrastruktury nakłada się obowiązek doprowadzenia do wydzielenia (wydzielania) z rezerwy ogólnej funduszu leśnego (zgodnie z obowiązującymi w LP procedurami i w razie takiej potrzeby) kwot środków z ich przeznaczeniem na finansowanie (współfinansowanie) poszczególnych przedsięwzięć drogowych, przedsięwzięć publicznych oraz przedsięwzięć objętych wnioskami zintegrowanymi.
§  24. 
1. 
Ustala się, że niezależnie od:
1)
nadzoru wykonywanego przez nadleśnictwa w wykonaniu przepisów prawa budowlanego, a także
2)
nadzoru nad nadleśnictwami ze strony regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych

- realizacja poszczególnych przedsięwzięć budowlanych podlega systematycznemu kontrolingowi sprawowanemu przez Zespół Kontrolingu Terenowego (stosownie do postanowień aktu ogólnego zarządu odnoszącego się do tej komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych), jak również okresowej kontroli funkcjonalnej.

2. 
Niezależnie od działań nadzorczych ze strony nadleśniczego jako wnioskodawcy, realizowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w § 30 ust. 1 - Zespół Kontrolingu Terenowego (mając na względzie oświadczenie, o którym mowa w § 12) jest obowiązany prowadzić działania kontrolingowe w odniesieniu do przedsięwzięć publicznych - objętych i nieobjętych wnioskami zintegrowanymi.
§  25. 
W porozumieniach, o których mowa w § 22, należy uwzględniać zasadę, iż przekazywanie do jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek administracji publicznej środków związanych z funduszem leśnym dla sfinansowania (dofinansowania) przedsięwzięć publicznych (samoistnych lub stanowiących przedmiot wniosków zintegrowanych) następuje za pośrednictwem właściwych nadleśnictw, będących wnioskodawcami.
§  26. 
1. 
Porozumienie pomiędzy Dyrektorem Generalnym Lasów Państwowych a nadleśnictwem będącym wnioskodawcą może przewidywać zaliczkowe przekazanie (przekazywanie) do tego nadleśnictwa środków na finansowaniem przedsięwzięć budowlanych lub/oraz zasilanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo innej jednostki administracji publicznej w związku z realizowaniem przez te jednostki przedsięwzięć publicznych objętych lub nieobjętych wnioskami zintegrowanymi.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, przekazuje się na wniosek nadleśnictwa wnioskodawcy kierowany do DGLP za pośrednictwem właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (wniosek o płatność). Właściwa regionalna dyrekcja Lasów Państwowych, przed przesłaniem do DGLP ww. wniosku o płatność, jest obowiązana do jego zanalizowania pod względem merytorycznym i finansowym, kwitując tę analizę w piśmie przewodnim.
3. 
Jeżeli wniosek o płatność dotyczy zaliczkowego przekazania środków (por. ust. 1), wniosek powinien zawierać przywołanie stosownego zapisu na temat takiego zaliczkowego przekazywania, zawarty w ww. porozumieniu.
4. 
Przekazywanie do nadleśnictwa wnioskodawcy środków, związanych z funduszem leśnym, z tytułu faktycznie wykonanych robót w realizacji przedsięwzięcia budowlanego lub przedsięwzięcia publicznego objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym może następować po uprzednim udokumentowanym rozliczeniu środków przekazanych tytułem zaliczki.
5. 
Wnioski o płatność z tytułu faktycznie wykonanych robót, o których mowa w ust. 4, powinny być należycie udokumentowane - stosownie do szczegółowych zapisów na ten temat w porozumieniu pomiędzy nadleśnictwem wnioskodawcą a DGLP.
6. 
Obieg wniosków o płatność, o których mowa w ust. 2 oraz w ust. 5, w DGLP, ich kontrola merytoryczna, formalna i finansowa, a także ich realizacja następuje zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie w DGLP postanowieniami instrukcyjnymi.
§  27. 
1. 
Na komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. infrastruktury nakłada się obowiązek projektowania kwartalnych raportów z realizacji przedsięwzięć budowlanych oraz przedsięwzięć publicznych objętych i nieobjętych wnioskami zintegrowanymi.
2. 
Raporty, o których mowa w ust. 1, po ich zatwierdzeniu w formie decyzji zarządczej Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, powinny być odpowiednio uwzględniane w corocznych sprawozdaniach finansowo-gospodarczych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.
3. 
Wzór ww. raportów, po ich zaprojektowaniu przez komórkę DGLP właściwą ds. infrastruktury, powinien być przedmiotem odrębnego aktu ogólnego zarządu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

Rozdział  VII

Wykonywanie obowiązków wnioskodawców, o których mowa w § 2 pkt 6, w części dotyczącej dróg

§  28. 
Nadleśnictwa będące wnioskodawcami wypełniają:
1)
wszystkie, prawem przewidziane, obowiązki inwestorskie w związku z realizowaniem w nadleśnictwie przedsięwzięć budowlanych;
2)
na mocy niniejszego zarządzenia działają z upoważnienia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w odniesieniu do przedsięwzięć publicznych objętych i nieobjętych wnioskiem zintegrowanym.
§  29. 
1. 
W związku z realizacją danego przedsięwzięcia budowlanego nadleśnictwa będące wnioskodawcami są w szczególności obowiązane do:
1)
współdziałania z regionalną dyrekcją Lasów Państwowych w celu doprowadzenia do podpisania porozumienia, o którym mowa w § 22 ust. 2;
2)
doprowadzenia do wyłonienia wykonawcy (wykonawców) robót budowlanych, z uwzględnieniem ust. 2;
3)
zapewnienia nadzoru budowlanego;
4)
protokolarnego, etapowego i końcowego odbioru robót budowlanych;
5)
współdziałania z Zespołem Kontrolingu Terenowego w trakcie kontrolingu realizowanego przez tę komórkę w realizacji § 24 ust. 1;
6)
współdziałania z regionalną dyrekcją Lasów Państwowych przy wykonywaniu przez nią działań nadzorczych, dotyczących robót budowlanych;
7)
kompletowania wymaganej dokumentacji jako załączników do wniosków o płatność;
8)
projektowania wniosków o płatność i ich dystrybucji do DGLP za pośrednictwem regionalnej dyrekcji LP;
9)
wykonywania innych działań, związanych z robotami budowlanymi, w tym działań, o które zwróci się regionalna dyrekcja Lasów Państwowych lub, za jej pośrednictwem, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych.
2. 
W odniesieniu do każdego przedsięwzięcia budowlanego nadleśnictwo będące wnioskodawcą jest obowiązane zwrócić się do zakładów Lasów Państwowych wyspecjalizowanych w robotach drogowych z zapytaniem co do możliwości wykonania całości lub części prac w ramach tego przedsięwzięcia z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o korzystaniu z usług wewnątrzinstytucjonalnych w Lasach Państwowych, wynikających z rozporządzenia regulującego gospodarkę finansową tego podmiotu. Zakład Lasów Państwowych, w odpowiedzi na ww. zapytanie, zobowiązuje się do przedstawienia oferty wykonawczej, jeżeli w danym roku gospodarczym dysponuje lub będzie w stanie uzyskać wolne moce przerobowe. Nadleśnictwo będące wnioskodawcą nie może odmówić skorzystania z usług danego zakładu Lasów Państwowych, jeżeli warunki zaoferowane przez zakład są najkorzystniejsze spośród pozostałych warunków zaoferowanych przez inne zakłady Lasów Państwowych, a ponadto, jeżeli warunki te wypełniają stosowne dyspozycje rozporządzenia regulującego gospodarkę finansową w LP.
§  30. 
1. 
W związku z realizacją danego przedsięwzięcia publicznego, objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym, nadleśnictwa będące wnioskodawcami są m.in. obowiązane do:
1)
zawarcia z jednostką samorządu terytorialnego lub inną jednostką administracji publicznej umowy stanowiącej o uprawnieniach i obowiązkach nadleśnictwa oraz ZKT, w szczególności stanowiącej o uprawnieniu nadleśnictwa oraz ZKT do nadzorowania ww. jednostki w przedmiocie postępu realizacji przedsięwzięcia publicznego;
2)
współdziałania z ZKT w trakcie wykonywania przez tę komórką organizacyjną DGLP działań kontrolingowych;
3)
w wykonaniu umowy, o której mowa w pkt 1:
a)
prowadzenia systematycznego nadzorowania jednostki samorządu terytorialnego dotyczącego postępu realizacji przedsięwzięcia publicznego,
b)
protokolarnego, etapowego i końcowego odbioru prac,
c)
kompletowania dokumentacji, w tym sporządzanej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub inną jednostkę administracji publicznej, jako załączników do wniosków o płatność,
d)
projektowania wniosków o płatność w związku z realizacją przedsięwzięcia publicznego (objętego lub nieobjętego wnioskiem zintegrowanym) i ich dystrybucji do DGLP za pośrednictwem regionalnej dyrekcji LP,
e)
prowadzenia wszystkich działań związanych z regulowaniem zobowiązań finansowych względem jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej (w tym przyjmowanie wpłat z DGLP, przelewanie środków pieniężnych do jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki administracji publicznej),
f)
wykonywania innych działań.
2. 
Komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. infrastruktury zobowiązuje się do zaprojektowania wzoru umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 1.
3. 
W sytuacjach nieprzewidzianych, o których wnioskujący nie posiadał wiedzy w dniu składania wniosku oraz podpisania porozumienia, możliwe jest zawarcie aneksów do umów, o których mowa w ustępach poprzedzających.

Rozdział  VIII

Urzeczywistnianie koncepcji Wielkiego Szlaku

§  31. 
1. 
Komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. udostępniania lasu zobowiązuje się do zaprojektowania i doprowadzenia do przeprowadzenia w Lasach Państwowych pełnej inwentaryzacji wszelkich urządzeń nieruchomych oraz obiektów dziedzictwa kulturowego stanowiących pozostałości po urządzeniach nieruchomych, związanych z funkcją lasu jako miejsca wypoczynku, uprawiania turystyki, w tym turystyki krajoznawczej, przechowywania materialnych świadectw przeszłości, rehabilitacji, dokonywania promocji polskiego modelu leśnictwa i ochrony przyrody, jak również przeprowadzania edukacji przyrodniczoleśnej i historycznej.
2. 
Przy przeprowadzaniu ww. inwentaryzacji należy kierować się klasyfikacją urządzeń nieruchomych i ich pozostałości, stanowiącej przedmiot załącznika nr 2, mając przy tym na względzie, że te urządzenia i pozostałości mogą występować w odosobnieniu lub funkcjonalnym zespoleniu (np. zespół urządzeń i ich pozostałości tworzących Wilczy Szaniec, zespół urządzeń nieruchomych i gruntowych tworzących parking leśny itd.).
3. 
Szczegółowy sposób przeprowadzenia inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1, będzie przedmiotem odrębnego aktu ogólnego zarządu.
§  32. 
1. 
Na bazie wyników inwentaryzacji, o której mowa w § 31, komórkę organizacyjną DGLP właściwą ds. udostępniania lasu zobowiązuje się do zaprojektowania pierwszej i kolejnych wersji Wielkiego Szlaku, rozumianego jako połączenie wyżej wymienionych urządzeń i ich pozostałości, w tym zespołów tych urządzeń i ich pozostałości (a także elementów przyrody oraz zespołów urządzeń i ich pozostałości we władaniu jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek administracji publicznej) w funkcjonalną całość z punktu widzenia poboru (przy różnych oferowanych scenariuszach, ujętych w katalogach analogowych i internetowych) świadczeń pobytowych w lasach i ich bliższym i dalszym otoczeniu.
2. 
Szczegółowy sposób projektowania, katalogowania i warunków korzystania z Wielkiego Szlaku w jego kolejnych wersjach będzie przedmiotem odrębnego aktu ogólnego zarządu
§  33. 
Do realizowania przedsięwzięć budowlanych i przedsięwzięć publicznych, objętych i nieobjętych wnioskami zintegrowanymi, a dotyczących Wielkiego Szlaku, postanowienia Rozdziałów od III do VII stosuje się odpowiednio.

Rozdział  IX

Postanowienia końcowe

§  34. 
Komórka organizacyjna DGLP właściwa ds. infrastruktury we współdziałaniu z komórką organizacyjną DGLP właściwą ds. udostępniania lasu zorganizuje bez zbędnej zwłoki naradę z udziałem pracowników, zajmujących w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych odpowiadające stanowiska pracy, dla dokonania szczegółowego omówienia interpretacyjnego postanowień niniejszego zarządzenia i zobowiązania tych pracowników do przeprowadzenia na okoliczność niniejszego zarządzenia stosownych szkoleń w nadleśnictwach.
§  35. 
Traci moc Zarządzenie nr 26 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji infrastrukturalnych przedsięwzięć wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego (znak sprawy: EI.770.5.2016).
§  36. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania

______

6) Art. 1 ustawy o lasach stanowi, że ustawa określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i gospodarką narodową.

1 Tekst jednolity ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach został ogłoszony w Dz. U. z 2017 r. pod poz. 788; art. 33 ust. 1 ustawy o lasach stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, dokonując tego przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
4 Tekst jednolity ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach został ogłoszony w Dz. U. z 2017 r. pod poz. 788; art. 33 ust. 1 ustawy o lasach stanowi, że Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych, dokonując tego przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
5 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
6 Art. 33 ust. 3 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
7 Przepis art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
8 Art. 56 ust. 2 ustawy o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych; art. 58 ust. 1 pkt 3 ustawy o lasach stanowi, że środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej; art. 58 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach stanowi, że środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie gospodarki leśnej oraz poza zakresem gospodarki leśnej.
9 Por. wywód na temat statusu oraz formy organizacyjno-prawnej Lasów Państwowych opublikowany na stronie internetowej Lasów Państwowych.
10 Art. 58 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach stanowi, że środki związane z funduszem leśnym przeznacza się dla nadleśnictw na wyrównywanie niedoborów powstających przy realizacji zadań dotyczących administracji publicznej w zakresie leśnictwa.
11 Art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267 poz. 2251 z późn. zmian.) stanowi, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.