Zmiana zarządzenia w sprawie procedur zarządzania i kontroli finansowej budżetu.
Dz.Urz.MIiR.2015.27
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 27 marca 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie procedur zarządzania i kontroli finansowej budżetu
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.);
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289);
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241, poz. 1616 oraz Dz. U. z 2014 r. poz. 1280)
zarządza się, co następuje:
"18) podpis Ministra - podpis Ministra lub upoważnionej przez niego osoby;
19) akceptacja Ministra - akceptacja Ministra lub upoważnionej przez niego osoby.";
"1. DBR i DBI przekazują do BDG i komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych wytyczne dotyczące przygotowania materiałów do aktualizacji WPFP.";
"Formularze przekazane do Ministerstwa Finansów DBI przekazuje do wiadomości DBR i IZ/IK.";
"5. Na podstawie materiałów przedłożonych przez dysponentów poszczególnych części budżetowych uczestniczących w realizacji programów DBR, w porozumieniu z właściwymi IZ/IK, przygotowuje propozycje dotyczące materiałów do aktualizacji WPFP w zakresie programów.
6. Po uzgodnieniu z właściwymi IZ/IK materiałów do aktualizacji WPFP w zakresie programów, DBR przygotowuje odpowiednie formularze wraz z pismem do Ministra Finansów, a po jego podpisaniu przez Ministra przesyła do Ministerstwa Finansów, informując o tym właściwe IZ/IK.";
"8. W oparciu o przekazane i zweryfikowane projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 2 i 3, DBR i DBI, według właściwości, przygotowują projekty planów finansowych dla części budżetowych, których dysponentem jest Minister i projekty układu zadaniowego, a następnie przedkładają je do akceptacji Ministra oraz przekazują Ministrowi Finansów zweryfikowane projekty planów finansowych w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa, nie później niż do 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
9. Do dokonywania zmian w projektach planów, o których mowa w ust. 7 i 8 przepisy § 13-15 stosuje się odpowiednio.";
"11. Do projektów planów finansowych i ich zmian § 20 stosuje się odpowiednio.";
"1. W terminie 10 dni roboczych od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej DBR i DBI przekazują, według właściwości, BDG i komórkom organizacyjnym Ministerstwa, jednostkom podległym oraz innym podmiotom informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeniach wynikających z ustawy budżetowej.";
"1a. DBR i DBI według właściwości przygotowują plan finansowy oraz układ zadaniowy dla poszczególnych części budżetowych, przez dostosowanie projektów tych planów, o których mowa w § 10 ust. 8, celem zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową.";
"6. W terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1, jednostki podległe przygotowują i przekazują odpowiednio do DBR i DBI:
1) projekt planu zatrudnienia i wynagrodzeń, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym jednostki i uwzględniający m.in. podział na grupy zatrudnienia i źródło finansowania;
2) projekt planu zadań inwestycyjnych, obejmujący wydatki ujęte w planie finansowym jednostki i uwzględniający m.in. planowane do realizacji zadania inwestycyjne oraz źródła finansowania planowanych zadań oraz komórki organizacyjne jednostki odpowiedzialne za realizację zadania.";
"7. DBR i DBI weryfikują projekty planów, o których mowa w ust. 6. DBR i DBI mogą zwrócić się do komórek organizacyjnych Ministerstwa o opinię dotyczącą tych projektów. W przypadku zgłoszenia uwag projekty te są zwracane do jednostki podległej celem ich poprawy. W przypadku braku uwag, projekty te, po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki są niezwłocznie przekazywane do wiadomości DBR lub DBI.";
"przy czym w zakresie planu zatrudnienia i wynagrodzeń aktualizacji dokonuje się według stanu na koniec każdego kwartału, nie później niż do 5 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału.";
"5. Projekt decyzji w sprawie dokonania zmiany w wydatkach na programy w częściach budżetowych 18, 21 i 39, dla dokonania których wymagana jest zgoda ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, przygotowuje DBI i przekazuje do uzgodnienia do właściwej IZ/IK oraz DBR. W przypadku, gdy zmiana w wydatkach na programy może być dokonana przez Ministra Finansów, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, DBI występuje z wnioskiem w tym zakresie do DBR, przekazując go jednocześnie do wiadomości właściwej IZ/IK. IZ/IK niezwłocznie przekazuje do DBR, do wiadomości DBI, stanowisko wobec proponowanych zmian. DBR w oparciu o stanowisko IZ/IK przygotowuje wniosek w sprawie zmian w wydatkach na programy i przekazuje do podpisu Ministra.";
"6. Wniosek, o dokonanie zmian w planie finansowym powinien określać zadanie oraz rodzaj wydatku, który ulega przesunięciu, a także uzasadnienie dokonania tych zmian z jednoczesnym wskazaniem propozycji zmian w zakresie zadania budżetowego i układu zadaniowego.";
"§ 14. 1. DBR, DBI i kierownicy jednostek podległych mogą wprowadzać zmiany w zakresie zadania budżetowego i układu zadaniowego, które nie wymagają zmiany w planie finansowym. § 13 ust. 2 oraz § 20 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. Zmiany wynikające ze zmian w planach finansowych lub zmiany, o których mowa w ust. 1, są wprowadzane przez DBR i DBI oraz kierowników jednostek podległych na bieżąco do układu zadaniowego oraz uwzględniane w okresowej aktualizacji tego układu przedstawianej do akceptacji Ministra lub kierownika jednostki podległej po zakończeniu każdego kwartału.";
"5. W przypadku dokonywania zmian na podstawie art. 171 ust. 2 i art. 194 ust. 4 ustawy kopia decyzji Ministra przekazywana jest do wiadomości Ministra Finansów.";
"1a. Ewidencja planu finansowego oraz zmian w tym planie zawiera dodatkowe informacje umożliwiające powiązanie tego planu z układem zadaniowym, a w szczególności: program, źródło finansowania, zadanie budżetowe.";
"w ciągu ostatnich 7 dni oraz";
"§ 20a. 1. Sprawy związane z dokonywaniem zmian w planie finansowym oraz składaniem wniosków o uruchomienie rezerwy celowej prowadzone są równolegle z wykorzystaniem Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Dokumenty związane z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa, podpisywane są bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) przez kierownika jednostki lub przez osoby posiadające upoważnienia od kierownika jednostki.";
"5. Komórki organizacyjne Ministerstwa realizujące projekty, przed złożeniem wniosku o dofinansowanie do właściwej IZ/IK, zobowiązane są do wystąpienia do BDG i DBR lub DBI o parafowanie wniosku o dofinansowanie przez głównego księgowego ministerstwa oraz głównego księgowego części celem uzgodnienia kwot wydatków ujętych we wniosku o dofinansowanie. Wnioski o dofinansowanie wraz z harmonogramem realizacji komórki organizacyjne Ministerstwa przesyłają BDG, które po parafowaniu wniosku przez głównego księgowego ministerstwa przekazuje go do DBR lub DBI, informując o tym wnioskodawcę. DBR i DBI, parafowany wniosek zwracają do wnioskodawcy informując o tym BDG.";
"Ust. 5 stosuje się odpowiednio.";
"1. Umowy i decyzje o dofinansowanie lub inne dokumenty stanowiące podstawę przepływów finansowych na rachunkach walutowych Ministra, powinny przed podpisaniem uzyskać akceptację głównego księgowego części poprzez parafowanie, a w przypadku dokumentów nietypowych także akceptację Departamentu Prawnego. W zakresie programów EWT 2014-2020 ww. dokumenty mogą być przekazywane w formie elektronicznej z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym lub profilu zaufanego ePUAP. Podpisane dokumenty są przekazywane do DBR w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem, z wyłączeniem: umów lub decyzji o dofinansowanie, które są przekazywane w jednym oryginalnym egzemplarzu. W przypadku programów EWT 2014-2020 zmiany w umowach lub decyzjach o dofinansowanie nie wymagające formy aneksu są udostępniane DBR w centralnym systemie teleinformatycznym.";
"W zakresie realizacji programów transgranicznych, których realizacja jest związana z zadaniami wykonywanymi przez DBR, komórki merytoryczne uzgadniają z nim także procedury i instrukcje dla CPE lub Wspólnych Sekretariatów.";
"3. DBR jest informowany przez IZ/IK lub Wspólny Sekretariat o planowanych przepływach finansowych w ramach programów, zmianach budżetów w programach lub projektach oraz innych postanowieniach, których wykonanie jest związane z finansową realizacją programów.";
"4. W zakresie programów EWT 2014-2020 DBR realizuje płatności z rachunków walutowych na podstawie zlecenia płatności przekazanego i podpisanego przez upoważnionego pracownika Wspólnego Sekretariatu elektronicznie z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym/profilu zaufanego ePUAP lub przekazanego w wersji papierowej.";
"3a) rachunki bankowe prowadzone w EURO przeznaczone do finansowania programów realizowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i zarządzanych przez Ministerstwo, zwanych dalej "rachunkami programowymi EIS 2014-2020";
c) w ust. 2 po wyrazach: "DBI obsługuje" dodaje się wyrazy: "w szczególności";
d) w ust. 3 po wyrazach: "BDG obsługuje" dodaje się wyrazy: "w szczególności";
e) w ust. 4 wyrazy "w ust. 1-3" zastępuje się wyrazami:
"w ust. 1-3a" oraz skreśla się wyraz: "budżetowymi";
"1. Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa przygotowują wnioski w sprawie uruchomienia środków na rachunki programowe, z wyłączeniem rachunków w ramach programów współpracy transgranicznej i przesyłają je do Ministra Finansów.";
"4. Wydatki z rachunków, o których mowa w § 28 ust. 1 pkt 2-3a, są dokonywane ze środków otrzymywanych z Komisji Europejskiej oraz z wkładów państw biorących udział w programach.";
"6a. W zakresie programów EWT 2014-2020 dokumenty finansowo-księgowe, z wyłączeniem zleceń płatności dla projektów pomocy technicznej oraz wezwań
do zapłaty, pod względem merytorycznym sprawdzają Wspólne Sekretariaty i po sprawdzeniu przekazują do DBR celem dokonania płatności.";
"8a. Do dokumentów dotyczących programów EWT 2014-2020, przekazywanych w formie elektronicznej, o których mowa w § 27 ust. 4, nie stosuje się pkt 1-4 schematu zamieszczonego w ust. 8.";
"9. Dekretacji dokumentów, które wpłynęły do BDG, DBR lub DBI może dokonywać bezpośrednio Zastępca Dyrektora lub główny księgowy. Dyrektor, Zastępca Dyrektora lub główny księgowy może dekretować dokumenty bezpośrednio na Naczelnika Wydziału, z wyłączeniem dokumentów dotyczących programów EWT 2014-2020 przekazywanych w formie elektronicznej, o których mowa w § 27 ust. 4.";
"4) rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289).";
"5. Roczne łączne sprawozdanie finansowe Ministerstwa jest przygotowywane przez DBR w porozumieniu z DBI i BDG na podstawie ich własnych, cząstkowych sprawozdań jednostkowych. Roczne łączne sprawozdanie finansowe resortu jest przygotowywane przez DBR w porozumieniu z DBI.";
"7. Sprawozdania podpisuje Minister oraz właściwy główny księgowy.";