Zmiana zarządzenia w sprawie pełnienia służby na drogach.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.95

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 59
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 lipca 2019 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie pełnienia służby na drogach

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161, 125 i 1091) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 30 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 września 2017 r. w sprawie pełnienia służby na drogach (Dz. Urz. KGP poz. 64) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 2 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) ustawa - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.).";

2)
w § 4:
a)
w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) analizy danych dotyczących naruszeń w ruchu drogowym, zgromadzonych w ramach funkcjonowania Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa;",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Kierownik komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego lub wyznaczona przez niego osoba opracowuje analizę, o której mowa w ust. 1 pkt 1a, obejmującą dane za ostatni kwartał, w terminie 10 dni po zakończeniu tego kwartału.

5. Wojewódzkie i powiatowe działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego nie mogą być prowadzone w dniu, w którym prowadzone są działania wynikające z "Harmonogramu działań krajowych" z wyjątkiem działań długofalowych.";

3)
w § 8:
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W wypadkach niecierpiących zwłoki można zezwolić policjantowi na wyjazd do służby po przeprowadzeniu skróconej odprawy, poprzestając na sprawdzeniu jego gotowości do służby i przekazaniu informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 3. Odprawę do służby w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 4-7, należy przeprowadzić niezwłocznie po ustaniu okoliczności uzasadniających przeprowadzenie odprawy skróconej, o ile jest to niezbędne dla dalszego pełnienia służby.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przebieg odprawy do służby, w tym odprawy skróconej oraz przekazane informacje, dotyczące organizacji służby oraz zadań doraźnych i sposobu ich realizacji, dokumentuje się w policyjnych systemach informatycznych lub w innej formie elektronicznej, a w przypadku braku możliwości takiego udokumentowania - w książce odpraw lub protokole z odprawy.";

4)
w § 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku legitymowania osoby lub kontroli pojazdu policjant sprawdza w policyjnych i pozapolicyjnych zbiorach danych, o których mowa w przepisach określających funkcjonowanie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, informacje w szczególności dotyczące tej osoby lub pojazdu.";

5)
po § 11 dodaje się § 11a w brzmieniu:

"§ 11a. 1. Policjant pełniący służbę na drodze, który ujawnił czyn, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 1a ustawy, ocenia czy wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 135 ust. 1aa ustawy, a w razie powzięcia wątpliwości w tym zakresie - nie zatrzymuje prawa jazdy, poprzestając na sporządzeniu notatki urzędowej stanowiącej podstawę do prowadzenia dalszych czynności.

2. Jeżeli w toku przeprowadzonych czynności wyjaśniających stwierdzono, że nie wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 135 ust. 1aa ustawy, policjant prowadzący czynności niezwłocznie powiadamia właściwego starostę o ujawnieniu czynu, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 1a ustawy.";

6)
w § 12 w ust. 1 w pkt 2 w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) przyjmowania płatności uiszczanej w formie bezgotówkowej z tytułu grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego;";

7)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. Decyzję o użyciu sygnałów uprzywilejowania pojazdu Policji podejmuje policjant pełniący służbę na drodze, zgodnie z przepisami ustawy.";

8)
w § 20 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W trakcie pełnienia służby statycznie z wykorzystaniem pojazdu Policji wyposażonego w wideorejestrator, użycie ręcznego miernika prędkości, dla którego zamontowany w pojeździe wideorejestrator nie jest urządzeniem dodatkowym, dopuszczalne jest wyłącznie w uzasadnionym przypadku i za zgodą kierownika komórki organizacyjnej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego lub osoby przez niego wyznaczonej.";

9)
w § 22 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kierownik właściwej do spraw ruchu drogowego komórki organizacyjnej komendy wojewódzkiej Policji oraz Komendy Stołecznej Policji jest obowiązany, w terminie do dnia 20 stycznia, przekazać kierownikowi komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej do spraw ruchu drogowego zbiorczą informację, dotyczącą wykorzystania pojazdów Policji wyposażonych w wideorejestratory w poprzednim roku, na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.";

10)
w § 26 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku, gdy wobec sprawcy wykroczenia ujawnionego w wyniku pomiaru wykonanego ręcznym miernikiem prędkości odstąpiono od nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego albo gdy sprawca wykroczenia odmówił przyjęcia mandatu karnego, policjant sporządza notatkę urzędową, której wzór określa załącznik nr 7 do zarządzenia. Notatki nie sporządza się w przypadku zastosowania środka oddziaływania wychowawczego, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2019 r. poz. 821).";

11)
w § 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Użycie sygnałów uprzywilejowania pojazdu Policji w celu dojazdu na miejsce zdarzenia drogowego odbywa się zgodnie z przepisami ustawy.";

12)
w § 37 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przed wykonaniem pierwszego badania w danym dniu, policjant przeprowadza test urządzenia, o ile jest on zalecany w instrukcji obsługi.";

13)
załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
14)
załącznik nr 5 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;
15)
dodaje się załącznik nr 7 do zarządzenia, który otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Analizę, o której mowa w § 1 pkt 2 lit. a, obejmującą dane za II kwartał 2019 r. należy opracować w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie po upływie 40 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

"Wzór"

INFORMACJA

dotycząca wykorzystania pojazdu lub pojazdów Policji wyposażonych w wideorejestrator

...........................................................................................

(nazwa komórki i jednostki organizacyjnej Policji)

1) W dniu/miesiącu* .................................. 20............. r.

Pojazd marki ............................................................., nr rej. .................................................

Wideorejestrator typu ............................................., nr fabr. ................................................

2) W roku 20.............

Pojazd marki ............................................................................, liczba ..............................**

Wideorejestrator typu .............................................................., liczba ............................***

1.Liczba ujawnionych przestępstw
2.Liczba ujawnionych wykroczeń
3.Liczba nałożonych mandatów karnych
4.Kwota nałożonych mandatów karnych
5.Liczba spraw przekazanych do dalszego postępowania
6.Liczba pouczeń
7.Liczba godzin pracy wideorejestratora(-rów)*
8.Liczba przejechanych kilometrów
9.Liczba dni przerw w pracy pojazdu(-dów)* z powodu napraw lub konserwacji****
10.Liczba dni przerw w pracy wideorejestratora(-rów)* z powodu napraw lub konserwacji****
11.Liczba zatrzymanych praw jazdy
.............................................................................................................................
(stopień, imię i nazwisko policjanta sporządzającego informację)

*niepotrzebne skreślić.

**wskazać liczbę pojazdów danej marki wyposażonych w wideorejestrator.

***wskazać liczbę wideorejestratorów danego typu.

****wskazać przy sporządzaniu informacji miesięcznej lub rocznej

ZAŁĄCZNIK Nr  2

"Wzór"

PROTOKÓŁ

badania stanu trzeźwości analizatorem wydechu

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3

"Wzór"

NOTATKA URZĘDOWA

(dot. przekroczenia prędkości przez kierującego pojazdem, ujawnionego ręcznym miernikiem prędkości)

grafika