Zmiana zarządzenia w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2017.54

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 października 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 88
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 26 października 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej

Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1643, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 95 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 31 października 2014 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 120, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) rozporządzenie - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania niektórymi składnikami majątku Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 729);",

b)
pkt 27 otrzymuje brzmienie:

"27) wybrakowanie - udokumentowane czynności polegające na ocenie przydatności do dalszego użytkowania mienia zbędnego lub zużytego, zgodnie z zasadami, o których mowa w § 5 - 8 rozporządzenia;",

c)
pkt 42 otrzymuje brzmienie:

"42) mienie zbędne - składniki, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia;";

2)
w § 32 w ust. 2 w pkt 2:
a)
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) zakupionego lub otrzymanego nieodpłatnie mienia do magazynu oraz mienia dostarczonego bezpośrednio do miejsca przeznaczenia, w przypadkach kiedy ze względu na szczególną specyfikę dostawy kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej uzna za stosowne powołać komisję do jej odbioru,",

b)
uchyla się lit. b;
3)
w § 51 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) przedmioty zużywające się w trakcie eksploatacji;";

4)
w § 53:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dokumentowanie czynności dotyczących wybrakowania przeprowadza się zgodnie z zasadami, o których mowa w § 5 ust. 4 i 5 i § 6 rozporządzenia.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na podstawie ocen, o których mowa w ust. 2 pkt 3, kierownik jednostki organizacyjnej podejmuje czynności wynikające z przepisów, o których mowa w § 7 ust. 2 i § 8 ust. 3 rozporządzenia, a w odniesieniu do składników rzeczowych majątku ruchomego planowanych do zbycia za pośrednictwem AMW, zgodnie z zasadami, o których mowa w rozdziale II w pkt 1.3 w ppkt 2 wytycznych.";

5)
§ 56 otrzymuje brzmienie:

"§ 56. Dopuszcza się możliwość oddania składników rzeczowych majątku ruchomego w najem i dzierżawę lub nieodpłatnego przekazania na zasadach, o których mowa w § 8 rozporządzenia.";

6)
w § 70:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) jednostka MSWiA - jednostkę organizacyjną Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Biura Ochrony Rządu;",

b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) ustawa o kierujących pojazdami - ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627, z późn. zm. 1 );",

c)
uchyla się pkt 12,
d)
po pkt 18 dodaje się nowy pkt 18a w brzmieniu:

"18a) TNZ - tymczasowa norma zużycia paliwa;";

7)
§ 71 otrzymuje brzmienie:

"§ 71. Kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, w celu realizacji potrzeb transportowych, z zastrzeżeniem § 72, w drodze decyzji:

1) tworzy i utrzymuje kolumnę dyspozycyjną w ilości dostosowanej do potrzeb i struktur organizacyjnych jednostek użytkujących;

2) określa przydział służbowego sprzętu transportowego do kolumny dyspozycyjnej oraz organizację jego eksploatacji.";

8)
w § 76:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jednostka prowadząca gospodarkę transportową utrzymuje służbowy sprzęt transportowy zgodnie z należnością, z zastrzeżeniem § 77.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W sytuacjach uzasadnionych stanem wyposażenia w służbowy sprzęt transportowy (wynikających z braków, nadwyżek lub powodów technicznych) kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową może po uzyskaniu zgody dyrektora BTiZ dokonywać przesunięć służbowego sprzętu transportowego pomiędzy grupami lub podgrupami, ale tylko w ramach jednej kolumny, spośród kolumn I - III i VI.",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W szczególnych przypadkach, na uzasadniony pisemny wniosek kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową za pośrednictwem dyrektora BTiZ, Komendant Główny Straży Granicznej może zezwolić na czasowe użytkowanie sprzętu transportowego z pominięciem należności określonej w tabeli należności, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy.";

9)
§ 77 otrzymuje brzmienie:

"§ 77. 1. Na stanie jednostki prowadzącej gospodarkę transportową może dodatkowo, znajdować się:

1) służbowy sprzęt transportowy w postaci:

a) zapasu magazynowego, w tym sprzęt oczekujący na wprowadzenie do eksploatacji i sprzęt, którego eksploatację wstrzymano do czasu podjęcia decyzji co do dalszego jego przeznaczenia,

b) sprzętu wycofanego z eksploatacji przeznaczonego do zagospodarowania na zasadach określonych w dziale I

- w ilości nie większej niż 10% ogólnej należności łącznie;

2) sprzęt transportowy zarejestrowany zgodnie z przepisami Prawo o ruchu drogowym, wycofany z eksploatacji i przeznaczony na cele szkoleniowe.

2. Decyzję o wprowadzeniu do eksploatacji służbowego sprzętu transportowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, na stanie której ten sprzęt się znajduje.

3. Wprowadzenie do eksploatacji służbowego sprzętu transportowego na zasadach określonych w ust. 1 nie uprawnia do eksploatowania tego sprzętu w liczbie przekraczającej obowiązującą należność.";

10)
§ 78 otrzymuje brzmienie:

"§ 78. Służbowy sprzęt transportowy należy użytkować zgodnie z przeznaczeniem. Decyzję o zmianie rodzaju i przeznaczenia podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, informując przed jej podjęciem dyrektora BTiZ.";

11)
w § 81 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) bieżącą obsługę, naprawy oraz badania techniczne, o których mowa w przepisach Prawo o ruchu drogowym;

2) coroczne przeglądy służbowego sprzętu transportowego i zaplecza obsługowo-naprawczego;";

12)
w § 87:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ośrodka szkolenia, z wyjątkiem służbowego sprzętu transportowego wydzielonego na potrzeby KGSG, powinien być używany w miejscach, w których ośrodek realizuje działalność szkoleniową;",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Użycie służbowego sprzętu transportowego:

1) poza obszarem, o którym mowa w ust. 1, w tym poza granicami państwa, wymaga zgody kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową;

2) wydzielonego na potrzeby KGSG poza granicami państwa, wymaga zgody Komendanta Głównego Straży Granicznej.

3. Każdy wyjazd i powrót służbowego sprzętu transportowego podlega ewidencjonowaniu przez służby dyspozytorskie (dyżurne) lub inne wyznaczone osoby, wykonujące zadania, o których mowa w § 80 ust. 1 pkt 2, w książce dyspozytora.",

c)
uchyla się ust. 4 i 5;
13)
w § 89 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kartę pracy urządzenia technicznego wystawia się zgodnie z zasadami określonymi w § 88 ust. 5 - 7, z wyłączeniem pozostałych urządzeń technicznych wyposażonych w zbiorniki o pojemności od 2000 dm3, przeznaczonych do zasilania budynków lub urządzeń w energię elektryczną.";

14)
w § 90 po ust. 2 dodaje się ust. 3 - 5 w brzmieniu:

"3. Dla każdego służbowego sprzętu transportowego zakłada się i prowadzi w komórce transportowej indywidualną teczkę pojazdu.

4. W indywidualnej teczce pojazdu przechowuje się protokoły zdawczo - odbiorcze pojazdu, instrukcje obsługi pojazdu, urządzeń i wyposażenia dodatkowego, wyciągi z homologacji pojazdu, dowody obrotu materiałowego i inne dokumenty dotyczące pojazdu, z wyłączeniem dokumentów, o których mowa w § 88 ust. 1, § 89 ust. 1 oraz § 111 ust. 2.

5. Dopuszcza się przechowywanie instrukcji obsługi pojazdu, urządzeń i wyposażenia dodatkowego poza indywidualną teczką pojazdu, u użytkownika lub przy sprzęcie.";

15)
w § 92:
a)
uchyla się ust. 1,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jednostka prowadząca gospodarkę transportową, która przekazuje służbowy sprzęt transportowy sporządza protokół zdawczo-odbiorczy, a następnie jego kopię przekazuje do WGT w terminie 7 dni.",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku przekazania służbowego sprzętu transportowego pomiędzy jednostkami prowadzącymi gospodarkę transportową, wraz z pojazdem przekazuje się indywidualną teczkę pojazdu, o której mowa w § 90 ust. 3, oraz indywidualną dokumentację obsługowo-naprawczą, o której mowa w § 111 ust. 2.";

16)
§ 95 otrzymuje brzmienie:

"§ 95. 1. Do celów innych niż służbowe, za zgodą kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, służbowy sprzęt transportowy może być użyty nieodpłatnie lub udostępniony za zwrotem kosztów jego użycia skalkulowanych po kosztach zakupu paliwa.

2. Przy wydawaniu zgody, o której mowa w ust. 1, w pierwszej kolejności uwzględnia się zabezpieczenie potrzeb transportowych związanych z realizacją zadań służbowych jednostki prowadzącej gospodarkę transportową.";

17)
uchyla się § 96 i 97;
18)
w § 98 po ust. 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość zawarcia umowy najmu sprzętu transportowego pomiędzy kierownikiem jednostki prowadzącej gospodarkę transportową a podmiotem spoza SG na czas oznaczony, nie dłuższy jednak niż 6 miesięcy.

4. Do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3, kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej gospodarkę transportową może upoważnić inną osobę.";

19)
§ 99 otrzymuje brzmienie:

"§ 99. Dla potrzeb SG służbowy sprzęt transportowy nabywa się na podstawie dowodu własności pojazdu albo przyjmuje do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia.";

20)
w § 100 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Umowa użyczenia, o której mowa w § 99, powinna określać sposób odbioru oraz zwrotu przyjętego do używania służbowego sprzętu transportowego.";

21)
w § 102 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Służbowy sprzęt transportowy, nie zagospodarowany w trybie określonym w ust. 1, podlega recyklingowi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2016 poz. 803 i 1948).";

22)
w § 105 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Zawarcie umowy i przekazanie sprzętu, o których mowa w ust. 1, możliwe jest po uprzednim wyczerpaniu możliwości zbycia tego mienia określonych w przepisach rozporządzenia.";

23)
w § 110:
a)
w ust. 2 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) Punkt Obsługi Technicznej, zwany dalej "POT", który powołuje się w przypadkach uzasadnionych względami organizacyjnymi do wykonywania obsług technicznych i napraw",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Zakres i sposób organizacji POT określa kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową w formie pisemnej decyzji.";

24)
§ 111 otrzymuje brzmienie:

"§ 111. 1. Stacja obsługi prowadzi rejestr wykonywanych obsług technicznych i napraw sprzętu transportowego oraz karty ewidencji obsług technicznych i napraw sprzętu transportowego, w których ewidencjonuje się wykonanie czynności obsługowo-naprawczych.

2. Dla każdego służbowego sprzętu transportowego w stacji obsługi prowadzi się indywidualną dokumentację obsługowo-naprawczą.

3. Podstawą wykonania czynności obsługowo-naprawczych jest wystawienie karty pracy.

4. Weryfikację polegającą na ocenie przydatności do dalszej eksploatacji części i zespołów przy wykonywaniu czynności obsługowo-naprawczych dokumentuje się na arkuszu weryfikacji części i zespołów.

5. Arkusz weryfikacji części i zespołów, po podpisaniu przez kierownika stacji obsługi lub osobę sprawującą nadzór nad POT, stanowi podstawę do zakwalifikowania ujętych w nim części i zespołów do odpowiedniej kategorii i wystawienia dokumentu obrotu materiałowego dla magazynu.

6. Części i zespoły zamontowane w pojeździe w ramach czynności obsługowo-naprawczych, wydaje się na podstawie dowodów obrotu materiałowego. Dowody obrotu materiałowego dołącza się do karty pracy, a następnie przechowuje w dokumentacji, o której mowa w ust. 2.

7. Fakt wykonania obsługi technicznej stacja obsługi potwierdza wpisem w książce kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu).

8. Materiały jednorazowego użytku zużywane w trakcie obsługi i naprawy rozlicza się w okresach określonych przez kierownika jednostki użytkującej jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

9. W przypadku POT do wykonywanych czynności i dokumentacji stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 3 - 8.

10. W przypadku braku własnego zaplecza obsługowo-naprawczego, dokumenty i czynności, o których mowa w ust. 1 - 3 i 7 - 8, sporządza odpowiednio i prowadzi komórka transportowa.

11. Wzór:

1) rejestru wykonywanych obsług technicznych i napraw sprzętu transportowego określa załącznik nr 23 do zarządzenia;

2) karty ewidencji obsług technicznych i napraw sprzętu transportowego określa załącznik nr 24 do zarządzenia;

3) karty pracy określa załącznik nr 25 do zarządzenia;

4) arkusza weryfikacji części i zespołów określa załącznik nr 26 do zarządzenia.";

25)
w § 112 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Koszt robocizny świadczonej usługi oblicza się mnożąc ilość roboczogodzin przez stawkę godzinową ustanowioną w wysokości 5% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania pozostałych pracowników urzędów i jednostek niebędących członkami korpusu służby cywilnej i zatrudnionych w SG, wynikającej z przepisów w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.";

26)
w § 113:
a)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) paliwa silnikowe;",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Czynności związane z odbiorem przedmiotu umowy zawieranej w ramach dostaw centralnych sprzętu transportowego, dokonuje komisja powołana decyzją dyrektora BTiZ na podstawie zawartej umowy.

4. Czynności związane z przyjęciem dostawy paliw silnikowych, realizowanej na podstawie umowy na zakup paliw zawieranej w ramach dostaw centralnych dokonuje komisja powołana przez kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową, do której realizowana jest ta dostawa.";

27)
w § 115 uchyla się ust. 3;
28)
§ 116 otrzymuje brzmienie:

"§ 116. 1. Do składników rzeczowych majątku ruchomego kategorii III i IV, o których mowa w § 50 ust. 1 pkt 3 i 4, w zakresie gospodarki transportowej podlegających rozliczeniom materiałowym zalicza się:

1) silniki;

2) skrzynie biegów;

3) skrzynie rozdzielcze;

4) ramy;

5) urządzenia i narzędzia o napędzie elektrycznym i pneumatycznym.

2. Składniki rzeczowe majątku ruchomego kategorii III i IV w zakresie gospodarki transportowej mogą być przekazane do dostawców w przypadku zakupu części regenerowanych lub nowych części bez ponoszenia opłat depozytowych.";

29)
§ 118 otrzymuje brzmienie:

"§ 118. Zaopatrywanie służbowego sprzętu transportowego, agregatów oraz pozostałych urządzeń technicznych innych jednostek organizacyjnych w MPS realizuje się nieodpłatnie (na podstawie talonów MPS lub dowodów wydania).";

30)
§ 119 otrzymuje brzmienie:

"§ 119. Zaopatrywanie sprzętu transportowego, agregatów i pozostałych urządzeń technicznych jednostek MSWiA w MPS realizuje się odpłatnie, zgodnie z zawartymi umowami lub porozumieniami.";

31)
w § 123 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dla olejów, smarów plastycznych i płynów eksploatacyjnych (ilościowo i asortymentowo).";

32)
w § 126 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ewidencję stanu ilościowego i obrotów paliw płynnych prowadzi się z dokładnością do 1 kg, natomiast pozostałych MPS do 0,1 kg.

3. Ewidencję stanów ilościowych i wartościowych oraz obrotów MPS, o których mowa w ust. 2, prowadzi się w oprogramowaniu komputerowym, o którym mowa w § 11 ust. 2. W przypadku braku możliwości prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej ewidencję tę prowadzi się w książce głównej ewidencji MPS w formie papierowej.";

33)
w § 127:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) nie rzadziej niż raz na miesiąc.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wyniki dokonywanych pomiarów odnotowuje się w książce pomiarów i ewidencji materiałów pędnych w zbiornikach magazynowych lub przechowuje w pamięci oprogramowania urządzenia będącego integralną częścią stacji paliw.";

34)
w § 129:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) talonu MPS (SPRZĘTU) - wydawanego wyłącznie w formie tradycyjnej i stanowiącego podstawę do doraźnego, nieodpłatnego zaopatrywania sprzętu transportowego w MPS pomiędzy jednostkami prowadzącymi gospodarkę transportową;",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zestawienia, o których mowa w ust. 2, zatwierdzane są przez naczelnika wydziału właściwego do sprawowania nadzoru nad gospodarką transportową w jednostce prowadzącej gospodarkę transportową.";

35)
§ 130 otrzymuje brzmienie:

"§ 130. 1. MPS wydane użytkownikom podlegają rozliczeniu według następujących zasad:

1) zużycie MPS wydanych bezpośrednio do zbiornika (zbiorników) służbowego sprzętu transportowego i agregatu rozlicza się w książce kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) na podstawie odnotowanej i potwierdzonej przez użytkownika pracy służbowego sprzętu transportowego lub agregatów;

2) zużycie MPS przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty lub pozostałe urządzenia techniczne należy rozliczyć zestawieniem zużycia MPS w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu eksploatacji miesięcznej i uzupełnieniu paliwa w zbiornikach do ich nominalnej objętości;

3) zużycie MPS, odnotowywane w książce kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu), karcie pracy urządzenia technicznego i protokole zużycia, rozlicza się według faktycznego zużycia z zachowaniem cyklu miesięcznego;

4) ilość faktycznie zużytego paliwa (ilość pobrana) w okresie rozliczeniowym ustala się poprzez zsumowanie wszystkich tankowań w tym okresie;

5) dopuszczalne zużycie paliwa dla służbowego sprzętu transportowego stanowi iloczyn przejechanych km lub przepracowanych motogodzin/godzin i ZNZ powiększony do 25%. Dopuszczalne zużycie zaokrągla się do liczb całkowitych;

6) dopuszczalne zużycie paliwa dla agregatów i pozostałych urządzeń technicznych stanowi iloczyn przepracowanych motogodzin/godzin i ZNZ. Dopuszczalne zużycie zaokrągla się do liczb całkowitych;

7) jeżeli w wyniku rozliczania zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne okaże się, że rzeczywiste zużycie paliwa (ilość pobrana) przekroczy dopuszczalne zużycie, to różnica tych wielkości stanowi zużycie ponadnormatywne;

8) decyzję w zakresie zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy podejmuje zastępca kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową na podstawie analizy zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa sporządzonej przez kierownika komórki transportowej;

9) decyzję w zakresie zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa przez agregaty i pozostałe urządzenia techniczne podejmuje naczelnik, o którym mowa w § 129 ust. 3. Decyzja ta jest podejmowana na podstawie analizy zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa sporządzonej przez kierownika komórki użytkującej sprzęt;

10) zużycie MPS pobranych na bieżącą konserwację, obsługę okresową, naprawy oraz na inne potrzeby rozlicza się w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu eksploatacji miesięcznej na podstawie protokołu zużycia.

2. Dopuszcza się możliwość rozliczania zużycia MPS przez pozostałe urządzenia techniczne wyposażone w zbiorniki o pojemności od 2000 dm3, przeznaczone do zasilania budynków lub urządzeń w energię elektryczną, na zasadach określonych przez kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową w drodze decyzji.

3. Dla nowo wprowadzanych do eksploatacji marek i typów służbowego sprzętu transportowego naczelnik WGT ustala tymczasowe normy zużycia (TNZ).

4. ZNZ dla służbowego sprzętu transportowego określa w formie wytycznych dyrektor BTiZ.

5. ZNZ dla agregatów i pozostałych urządzeń technicznych określa naczelnik, o którym mowa w § 129 ust. 3, na podstawie danych producenta lub prób eksploatacyjnych.

6. Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w trakcie eksploatacji służbowego sprzętu transportowego i agregatów jest:

1) ZNZ na 100 km przebiegu - dla służbowego sprzętu transportowego, którego praca liczona jest wyłącznie w kilometrach;

2) ZNZ na jedną godzinę pracy silnika pod obciążeniem i na biegu jałowym - dla służbowego sprzętu transportowego i agregatów, których praca liczona jest wyłącznie w godzinach;

3) ZNZ na 100 km przebiegu i ZNZ na jedną godzinę pracy silnika - dla służbowego sprzętu transportowego i agregatów, których praca liczona jest w kilometrach i w godzinach;

4) ZNZ na jedną motogodzinę pracy silnika - dla służbowego sprzętu transportowego i agregatów, których praca liczona jest wyłącznie w motogodzinach.

7. Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w trakcie eksploatacji służbowego sprzętu transportowego, dla którego nie określono ZNZ jest TNZ.

8. Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w trakcie eksploatacji pozostałych urządzeń technicznych jest ZNZ na jedną motogodzinę lub godzinę pracy silnika.

9. Paliwo zużyte na wykonanie pracy liczonej w godzinach przez służbowy sprzęt transportowy, dla którego nie określono ZNZ na jedną godzinę pracy silnika, rozlicza się według ZNZ na 100 km przebiegu. Jedna godzina pracy silnika w takich przypadkach jest równoważna:

1) 15 km przebiegu - w czasie pracy bez obciążenia (na biegu jałowym);

2) 30 km przebiegu - w czasie pracy pod obciążeniem.

10. Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w przypadku, o którym mowa w ust. 9, jest książka kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu), w której użytkownik stwierdza konieczność wykorzystania służbowego sprzętu transportowego do wykonania pracy liczonej w godzinach potwierdzając dane dotyczące eksploatacji swoim podpisem. Zasady tej nie stosuje się do rozliczenia paliwa zużytego w trakcie podgrzewania układów chłodzenia.

11. Wzór zestawienia zużycia MPS na eksploatację sprzętu technicznego określa załącznik nr 34 do zarządzenia.

12. W uzasadnionych przypadkach, celem skontrolowania stanu technicznego służbowego sprzętu transportowego, agregatów i pozostałych urządzeń technicznych, a także w przypadku zgłoszenia nadmiernego zużycia paliwa przez kierującego (operatora) przeprowadza się komisyjne badanie zużycia paliwa. Wzór protokołu z badania zużycia paliwa określa załącznik nr 35 do zarządzenia.";

36)
uchyla się § 131 - 136;
37)
w § 138 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ubytki naturalne magazynowe oraz manipulacyjne zewnętrzne rozlicza się raz w roku przy ustalaniu stanów na dzień inwentaryzacji lub określenia stanów magazynowych na dzień 31 grudnia w danym roku.";

38)
w § 143 w ust. 1 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) uzyskanie zgody na czasowe pozyskanie nieruchomości w przypadku, gdy:

– dotycząca tej nieruchomości umowa najmu, dzierżawy lub użyczenia będzie zawarta na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,

– po umowie najmu, dzierżawy lub użyczenia, zawartej na czas oznaczony, strony zawierają kolejną umowę, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość, a łączny czas, na który zostaną zawarte te umowy jest dłuższy niż trzy lata.";

39)
w § 159:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) sporządzić projekt umowy i uzyskać akceptację jej treści przez dyrektora BTiZ, w przypadku zawarcia umowy, gdy umowa ta zawierana jest na czas dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony.",

b)
w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) powierzchnia dzierżawionego lub wynajmowanego pomieszczenia, budynku, budowli lub gruntu jest mniejsza niż 20 m2;";

40)
w § 160:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku wymogu uzyskania przez komendanta oddziału, COS SG lub OSS SG zgody organu nadzorującego, o której mowa w art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, składa on wniosek o wyrażenie takiej zgody do Komendanta Głównego Straży Granicznej, co najmniej 14 dni przed planowanym zawarciem umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia nieruchomości lub jej części.",

b)
uchyla się ust. 4;
41)
w § 164 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Obowiązek ubezpieczenia nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem umowy jest obiekt wymieniony w § 159 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz pkt 6, jak również, nabrzeża portowe (linie cumowania), maszty antenowe, ogrodzenia, place, parkingi i grunty rolne.";

42)
w § 166 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku, gdy w danej miejscowości występuje tylko jedna nieruchomość spełniającą potrzeby jednostki organizacyjnej lub gdy zachodzi konieczność wynajęcia dodatkowej powierzchni w pozyskanej już nieruchomości, przed zawarciem umowy przeprowadza się negocjacje stawki czynszowej.";

43)
w § 167 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Przed czasowym pozyskaniem nieruchomości, jej części lub dodatkowej powierzchni, o której mowa w § 166 ust. 3, na potrzeby jednostki organizacyjnej na podstawie umów, o których mowa w § 143 ust. 1 pkt 1 lit. c, komendant oddziału, ośrodka, COS SG lub OSS SG jest zobowiązany do uzyskania akceptacji dyrektora BTiZ projektu umowy zaopiniowanego przez radcę prawnego jednostki organizacyjnej, która chce czasowo pozyskać nieruchomość.

2. Wniosek o wyrażenie zgody na zawarcie umowy oraz o akceptację projektu umowy, o których mowa w ust. 1, kieruje się do Komendanta Głównego Straży Granicznej, co najmniej 14 dni przed planowanym terminem zawarcia umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia.";

44)
uchyla się § 170;
45)
w dziale 3 rozdział 4 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 4

Sprawozdawczość w zakresie gospodarowania nieruchomościami.

§ 171. Kopie zawartych umów, o których mowa w § 143 ust. 1 pkt 1 lit. c, komendant oddziału, COS SG lub OSS SG przesyła do dyrektora BTiZ w terminie 21 dni od daty wejścia w życie tej umowy.

§ 171a. 1. Kierownik komórki organizacyjnej właściwej ds. nieruchomości przesyła kierownikowi wewnętrznej komórki organizacyjnej BTiZ właściwej ds. nieruchomości informację o zawarciu umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia nieruchomości czasowo niewykorzystywanych dla potrzeb służbowych oraz czasowo pozyskanych w terminie 14 dni od daty wejścia w życie tej umowy.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przesyła się w przypadkach zawarcia umowy na okres do lat trzech.";"

46)
w § 173:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu zapewnienia tymczasowego zakwaterowania dla funkcjonariuszy i pracowników SG oraz innych osób, kierownicy jednostek organizacyjnych wydzielają w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych, w tym granicznych jednostkach organizacyjnych, pomieszczenia z przeznaczeniem na pokoje.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Pokoje wydziela się z pomieszczeń pozostających w zarządzie danej jednostki organizacyjnej, a także uzyskanych na podstawie umowy najmu lub użyczenia.";

47)
w § 180 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Właściwym w sprawach gospodarowania pokojami wydzielonymi w danej jednostce organizacyjnej, w tym w granicznej jednostce organizacyjnej, jest kierownik tej jednostki, za wyjątkiem pokoi wydzielonych w KGSG, do gospodarowania którymi właściwym jest komendant NwOSG.

2. Kierownik i komendant, o których mowa w ust. 1, wyznaczają osoby sprawujące bezpośredni nadzór nad gospodarowaniem pokojami oraz administratorów.";

48)
w § 181 po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Kierownik jednostki organizacyjnej może wyrazić zgodę na zwolnienie z obowiązku udostępniania danych, o których mowa w ust. 4, w stosunku do osób wykonujących zadania operacyjno - rozpoznawcze.";

49)
w § 182:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kierownik lub komendant, o którym mowa w § 180 ust. 1, powołuje komisję, która opracowuje i sporządza tabelę opłat za korzystanie z pokoi oraz przedstawia mu ją do zatwierdzenia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku braku możliwości sporządzenia tabeli opłat, komisja ustala opłatę za korzystanie z pokoi na podstawie faktury wystawionej przez właściciela (zarządcę).",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Tabela opłat za korzystanie z pokoi internatowych i gościnnych - przed zatwierdzeniem przez kierownika lub komendanta, o którym mowa w § 180 ust. 1, podlega uzgodnieniu z głównym księgowym oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia.";

50)
w § 190:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wewnętrzna komórka zaopatrująca właściwa ds. sprzętem kwaterunkowym dokonuje zakupów sprzętu kwaterunkowego na rok bieżący doraźnie, zgodnie z potrzebami określonymi na podstawie wniosków kierowników komórek organizacyjnych. Planowanie zakupu sprzętu kwaterunkowego stanowiącego pierwsze wyposażenie jest regulowane odrębnymi przepisami.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1, w zakresie zasadności potrzeb, są analizowane przez kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. sprzętem kwaterunkowym i wymagają jego akceptacji.",

b)
uchyla się ust. 3;
51)
§ 219 otrzymuje brzmienie:

"§ 219. 1. Wewnętrzne komórki zaopatrujące właściwe ds. gospodarki urządzeniami technicznymi dokonują zakupów urządzeń technicznych na rok bieżący kierując się:

1) potrzebami komórek użytkujących;

2) planami robót inwestycyjno-remontowych i instalacyjnych wykonywanych własnymi siłami;

3) potrzebami w zakresie technicznego utrzymania nieruchomości;

4) limitem finansowym przeznaczonym na ten cel.

2. Potrzeby o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3, w zakresie ich zasadności są analizowane przez kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej i wymagają jego akceptacji.".

52)
uchyla się § 220 i 221;
53)
w § 302 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Remont bieżący wykonywany jest zgodnie z planem remontów bieżących siłami załogi za pomocą i w oparciu o środki techniczne warsztatu technicznego jednostek pływających SG, przy czym dopuszcza się zlecenie zewnętrznemu wykonawcy prac, których nie jest w stanie wykonać załoga jednostki pływającej SG i warsztat techniczny jednostek pływających SG.";

54)
w § 304:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Koszt wykonania remontu kapitalnego (głównego) jednostki pływającej SG, w tym poszczególnych jej mechanizmów i urządzeń, uznaje się za ekonomicznie nieuzasadniony jeżeli przekroczy 75% wartości remontowanego mienia w odniesieniu do aktualnych cen rynkowych.",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Na jednostce pływającej SG będącej w remoncie kapitalnym (głównym) ilość załogi powinna zapewnić bezpieczeństwo postoju oraz planową realizację prac remontowych wykonywanych przez załogę.";

55)
w § 309 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W procesie planowania eksploatacji jednostek pływających SG i sprzętu opracowuje się:

1) dwuletni plan remontów;

2) roczny plan remontów;

3) roczny plan dokowań."

56)
w § 310:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W okresie międzyremontowym załoga zobowiązana jest do zbierania i ewidencjonowania informacji o zauważonych usterkach, niesprawnościach i możliwościach usprawnienia pracy sprzętu, urządzeń i instalacji oraz zgłaszania swoich uwag zastępcy komendanta dywizjonu właściwego do spraw logistycznych, wraz z ewentualnymi wnioskami modernizacyjnymi.",

b)
w ust. 2 zdanie wprowadzające do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W okresie poprzedzającym remont planowy dowódca jednostki pływającej SG, wraz z zastępcami i mechanikiem, zobowiązani są pod nadzorem zastępcy komendanta dywizjonu SG właściwego do spraw logistycznych:";

57)
w § 312 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Opracowany w dywizjonie SG przez zastępcę komendanta dywizjonu właściwego do spraw logistycznych wykaz prac remontowych przesyłany jest za pośrednictwem naczelnika WTM MOSG, do zastępcy komendanta MOSG właściwego do spraw logistycznych w celu zatwierdzenia.";

58)
w § 313:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. W okresie poprzedzającym skierowanie jednostki pływającej SG do remontu, zastępca komendanta dywizjonu SG właściwy ds. logistycznych:

1) zapoznaje załogę z terminem i zakresem remontu, przepisami przeciwpożarowymi, bezpieczeństwa i higieny służby lub pracy oraz ochrony środowiska;

2) wyznacza funkcjonariusza nadzorującego remont

- informując o tym naczelnika WTM MOSG.

2. Do wykonywania prac remontowych określonych w wykazie prac remontowych jako prace na wysokości, może być wyznaczony jedynie członek załogi remontowanej jednostki pływającej SG, który posiada uprawnienia do wykonywania prac na wysokościach.",

b)
w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) przygotowania dokumentacji dotyczącej urządzeń podlegających dozorowi PRS;";

59)
w § 314:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Skierowanie jednostki pływającej SG lub sprzętu do remontu następuje na podstawie umowy zawartej z wykonawcą remontu i w terminie uzgodnionym z wykonawcą remontu.",

b)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Dowódca jednostki pływającej SG ustala w wykonawcą miejsce, czas przybycia i warunki postoju jednostki pływającej SG w miejscu wykonania remontu.

4. Nie później niż w ciągu 24 godzin po przybyciu jednostki pływającej SG do miejsca wykonywania jej remontu należy sporządzić protokół przekazania jednostki pływającej SG do remontu oraz ustalić z osobą odpowiedzialną ze strony wykonawcy za nadzór nad remontem zasady współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej, a w przypadku wydokowania tej jednostki, również protokół oględzin jednostki pływającej SG w doku określający jej stan techniczny.";

60)
w § 315 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) zastępca komendanta dywizjonu SG właściwy do spraw logistycznych;";

61)
w § 316 zdanie wprowadzające do wyliczenia i pkt 1 otrzymują brzmienie:

"W czasie postoju jednostki pływającej SG w miejscu wykonywania jej remontu dowódca tej jednostki jest zobowiązany:

1) zapoznać się i zapoznać załogę jednostki pływającej SG z przepisami przeciwpożarowymi obowiązującymi w miejscu wykonywania remontu tej jednostki oraz egzekwować ścisłe przestrzeganie tych przepisów;";

62)
w § 317 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo jednostki pływającej SG w czasie trwania remontu ponosi dowódca jednostki pływającej SG lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz, a w razie protokolarnego przekazania jednostki pływającej SG wykonawcy remontu, ten wykonawca na zasadach określonych w zawartej z nim umowie dotyczącej remontu.";

63)
w § 318 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W wypadku wykonywania przez załogę jednostki pływającej SG lub warsztat techniczny jednostek pływających SG prac spawalniczych lub prac z otwartym ogniem, odpowiedzialność za bezpieczeństwo przeciwpożarowe ponosi dowódca jednostki pływającej SG.";

64)
w § 320 w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dotyczące udziału w procesie weryfikacji przedstawicieli zamawiającego i wykonawcy remontu oraz właściwego towarzystwa klasyfikacyjnego (jeśli urządzenie podlega dozorowi PRS);",

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) umożliwiające rezygnację z wykonania remontu urządzenia, mechanizmu lub wyposażenia remontowanej jednostki pływającej, w przypadku stwierdzenia przez inspektora nadzoru remontu podczas weryfikacji, że koszt remontu jest ekonomicznie i technologicznie nieuzasadniony;",

c)
po pkt 4 dodaje pkt 4a w brzmieniu:

"4a) umożliwiające rezygnację z wykonania niektórych postanowień dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub ich części w przypadku zmiany stanu technicznego jednostki pływającej i jej wyposażenia w okresie przed przekazaniem jednostki pływającej do remontu lub niemożliwości zastosowania technologii wykonania określonej w umowie z wykonawcą;",

d)
w pkt 5 lit. d i e otrzymują brzmienie:

"d) Protokół Konieczności jest dokumentem sporządzanym przez funkcjonariusza nadzorującego remont oraz inspektora nadzoru remontu na podstawie zaakceptowanych protokołów weryfikacyjnych, kosztorysów oraz zaleceń inspektora PRS. Zaakceptowany przez upoważnionego przedstawiciela Zamawiającego Protokół Konieczności jest podstawą do sporządzenia Zlecenia dla wykonawcy prac poweryfikacyjnych i dodatkowych,

e) dokumenty, o których mowa w lit. b i c, sporządza przedstawiciel wykonawcy remontu w uzgodnieniu z inspektorem nadzoru remontu i podlegają one zatwierdzeniu przez upoważnionego przedstawiciela zamawiającego,",

e)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) zobowiązujące wykonawcę remontu, o ile nie wynika to z odrębnych przepisów, do przeprowadzenia prób stoczniowych na uwięzi w przypadku gdy remontowi podlegają istotne elementy układu napędowego (silniki główne, przekładnie, pędniki, wał, łożyska wału itd.) przy udziale wyznaczonych specjalistów spośród załogi jednostki pływającej SG etatowo obsługujących sprzęt i mechanizmy (którzy je obsługują w czasie tej próby) oraz w obecności inspektora nadzoru remontu oraz funkcjonariusza nadzorującego remont, i w razie potrzeby również innego wyznaczonego przedstawiciela SG, a w odniesieniu do urządzeń poddozorowanych, do uzyskania w wyniku prób stoczniowych na uwięzi zgody PRS na dopuszczenie ich do eksploatacji, o ile nie posiadają takiej zgody;";

65)
w § 322 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) pozytywny wynik prób stoczniowych na postoju, w tym na uwięzi, jeżeli takie próby były konieczne.";

66)
w § 327 w ust. 1 w pkt 10 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) protokołu zużycia - służącego do zdjęcia z ewidencji materiałów zużytych w czasie eksploatacji i konserwacji oraz do utrzymania w stanie sprawności technicznej urządzeń warsztatowych, który należy sporządzać w miarę potrzeb,";

67)
w § 329 w ust. 4 zdanie wprowadzające do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W dywizjonie SG realizacją zadań w zakresie gospodarki MPS jednostek pływających SG kieruje zastępca komendanta dywizjonu SG właściwy ds. logistycznych odpowiadając za:"

68)
w § 332:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dla zapewnienia wymaganych właściwości fizyko - chemicznych MPS należy przechowywać zgodnie z wymogami producenta.",

b)
w ust. 2:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Beczki, karnistry lub inne opakowania, w których znajduje się MPS, przechowywane na jednostce pływającej SG powinny być:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) umieszczane w czystych, suchych i wentylowanych pomieszczeniach;";

69)
w § 334:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Pobrane i opisane próbki MPS przekazywane są do Sekcji Techniki Okrętowej i Inżynierii Portowej WTM w celu przekazania ich do badań laboratoryjnych.

3. Kierownik Sekcji Techniki Okrętowej i Inżynierii Portowej WTM, niezwłocznie po otrzymaniu wyników badań labolatoryjnych, przekazuje je zastępcy komendanta dywizjonu właściwego do spraw logistycznych.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zastępca komendanta dywizjonu właściwy do spraw logistycznych zapoznaje się z wynikami badania, ocenia przydatność produktów MPS do dalszej eksploatacji oraz wpisuje ewentualne zalecenia w tym zakresie dla mechanika jednostki pływającej SG, co odnotowuje w raporcie z badań laboratoryjnych.";

70)
w § 356 w pkt 24 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 25 w brzmieniu:

"25) OSS SG - Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych w Lubaniu.";

71)
w § 357 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zasady wydawania i rozliczania amunicji określone w rozdziale 12 niniejszego działu stosuje się odpowiednio do granatów łzawiących, środków pirotechnicznych o właściwościach ogłuszających lub olśniewających, ładunków miotających do wyrzutników pirotechnicznych oraz do kartridży do przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.";

72)
w § 358 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W oddziale, ośrodku, ośrodku szkolenia, granicznej jednostce organizacyjnej i komórce organizacyjnej KGSG miejsce i szczegółowy sposób przechowywania broni i amunicji zapewniający właściwe zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych określa w decyzji (rozkazie) o sposobie przechowywania broni odpowiednio: komendant oddziału, ośrodka, ośrodka szkolenia, granicznej jednostki organizacyjnej lub kierownik komórki organizacyjnej KGSG.";

73)
w § 360 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) miejscu zamieszkania funkcjonariusza, w urządzeniu spełniającym wymagania co najmniej klasy SI według normy PN-EN 14450;";

74)
w § 366 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kierownik komórki organizacyjnej KGSG oraz komendant oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia może podjąć decyzję, aby w czasie alarmu lub osiągania wyższych stanów gotowości obronnej, broń, amunicja lub mienie techniki specjalnej było wydawane według odpowiednio wcześniej sporządzonej imiennej listy alarmowej wydawania broni i amunicji, zawierającej informację o przydzielonej broni lub listy alarmowej wydawania mienia techniki specjalnej.";

75)
§ 370:
a)
w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej NwOSG lub wyznaczona przez komendanta NwOSG osoba - w I kwartale danego roku - w stosunku do wszystkich funkcjonariuszy pełniących służbę w KGSG za wyjątkiem funkcjonariuszy pełniących służbę w wydziałach i referatach zamiejscowych komórek organizacyjnych KGSG, gdzie kontrolę przechowywania i utrzymania broni przeprowadza funkcjonariusz wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej, na zaopatrzeniu którego te komórki pozostają;

2) naczelnik (kierownik samodzielnej sekcji) wewnętrznej komórki organizacyjnej KGSG lub osoba wskazana w decyzji kierownika komórki organizacyjnej KGSG - w III kwartale danego roku - w stosunku do funkcjonariuszy tej wewnętrznej komórki organizacyjnej;",

b)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Częstotliwość, zakres i sposób prowadzenia kontroli przechowywania i utrzymania broni oraz ewidencjonowania wyników tej kontroli przez poszczególne osoby w oddziale, ośrodku i ośrodku szkolenia ustala w formie rozkazu (decyzji) kierownik tej jednostki.

5. W przypadku nieobecności osób wymienionych w ust. 3 - 4, uniemożliwiającej im przeprowadzenie kontroli przechowywania i utrzymywania broni w określonym terminie, kontrolę tę przeprowadzają osoby je zastępujące.",

c)
po ust. 5 dodaje się ust. 6 - 8 w brzmieniu:

"6. W przypadku kontroli broni przechowywanej w miejscu zamieszkania funkcjonariusza sprawdzenia warunków przechowywania tej broni dokonuje się przed rozpoczęciem jej przechowywania w tym miejscu, a następnie nie rzadziej niż raz na 5 lat.

7. Sprawdzenia warunków przechowywania broni w miejscu zamieszkania funkcjonariusza pełniącego służbę w KGSG, dokonuje komisja wyznaczona przez kierownika komórki organizacyjnej KGSG, a w przypadku funkcjonariuszy pełniących służbę w wydziałach i referatach zamiejscowych komórek organizacyjnych KGSG, funkcjonariusz wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej, na zaopatrzeniu którego te wydziały i referaty zamiejscowe pozostają.

8. W przypadkach określonych w rozkazie (decyzji), o którym mowa w ust. 4, sprawdzenie posiadania broni i jej należytego utrzymania w miejscu zamieszkania funkcjonariusza może odbywać się poprzez okazanie tej broni do kontroli poza miejscem zamieszkania.";

76)
w dziale 12 tytuł rozdziału 5 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 5

Przystrzeliwanie i sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania broni podczas strzelania";

77)
w § 374 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Czynność przystrzelania broni lub sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania mechanizmów broni podczas strzelania wykonuje się w następujących przypadkach:

1) po przyjęciu broni do oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia, jeśli nie jest ona przystrzelana fabrycznie;

2) zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcjach i przewodnikach technologicznych oraz po naprawie i wymianie części, które mają wpływ na celność lub funkcjonowanie mechanizmów broni;

3) po zaobserwowaniu podczas strzelania, że celność broni nie odpowiada parametrom określonym w instrukcji obsługi.";

78)
w § 384:
a)
w ust. 1 w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) drzwi o odporności na włamanie odpowiadającej co najmniej klasie 3 według normy PN-EN 14351-1 lub klasie RC4 według normy PN-EN 1627:2012,",

b)
w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) skrzynię (szafę, sejf) na zdeponowaną broń;";

79)
w § 392:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) broń krótką przechowywaną w szafach można przechowywać bez futerałów. Magazynków nie należy wyjmować z chwytów pistoletów (dotyczy to broni przechowywanej bez amunicji - nieprzydzielonej użytkownikom). Magazynki zapasowe przechowuje się z bronią. Szafy powinny być wyposażone w listwy z oddzielnymi gniazdami dla każdego pistoletu (rewolweru). Szafy należy zamykać na dwa zamki i plombować. Klucze od zamków przechowuje magazynier uzbrojenia;",

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) części wymienne i narzędzia luzem należy przechowywać na regałach w oddzielnych opakowaniach, odpowiednio zakonserwowane.";

80)
w § 397 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Obsługi i naprawy uzbrojenia i sprzętu techniki specjalnej wykonują warsztaty uzbrojenia jednostek organizacyjnych lub wyspecjalizowane w tym zakresie warsztaty.";

81)
w § 399:
a)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Przekazywanie uzbrojenia i sprzętu techniki specjalnej przez jednostkę organizacyjną do naprawy odbywa się na podstawie protokołu.

6. Odbioru uzbrojenia i sprzętu techniki specjalnej z naprawy dokonuje upoważniona osoba lub komisja powołana przez kierownika jednostki organizacyjnej. Odbiór obejmuje sprawdzenie:

1) zakresu wykonanych prac;

2) poprawności działania uzbrojenia i sprzętu techniki specjalnej;

3) stanu ukompletowania i wyposażenia uzbrojenia i sprzętu techniki specjalnej.",

b)
uchyla się ust. 7;
82)
§ 408 otrzymuje brzmienie:

"§ 408. 1. Centralny zakup:

1) broni i amunicji realizuje BTiZ;

2) próbek materiałów wybuchowych do szkolenia psów służbowych realizuje OSS SG.

2. Zakupy, o których mowa w ust. 1, są realizowane na podstawie zapotrzebowań, które opracowuje na każdy rok:

1) komendant oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia;

2) dyrektor BKiSz;

3) dyrektor - Szef Sztabu Komendanta Głównego Straży Granicznej;

4) dyrektor Zarządu Operacyjno-Śledczego KGSG;

5) dyrektor Biura Ochrony Informacji KGSG;

6) dyrektor Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej.

3. W zapotrzebowaniach,:

1) określa się ilość i rodzaj amunicji oraz ilość i rodzaj materiałów wybuchowych, w tym masę próbek szkoleniowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, potrzebnych do zabezpieczenia procesu szkolenia w danym roku;

2) stosuje się jednoznaczne określenia zgodne z nazewnictwem przyjętym w ewidencji materiałowej, a w przypadku gdy jest to niemożliwe, nazwy handlowe.

4. W przypadku, gdy zapotrzebowanie dotyczy zakupu:

1) wyrobu o okresie przydatności do użytku krótszym niż 1 rok (np. górniczych materiałów wybuchowych), należy wskazać w tym zapotrzebowaniu termin dostawy umożliwiający zużycie przed upływem terminu jego przydatności do użytku;

2) materiałów wybuchowych, których łączna ilość przekracza 25 kg, należy wskazać w nim harmonogram dostaw a także, w miarę możliwości, informacje na temat planowanego sposobu przechowywania tych materiałów.

5. Zapotrzebowania na zakup amunicji przesyła się, w terminie określonym w przepisach dotyczących planowania budżetowego w SG, do:

1) BTiZ - w wersji papierowej i elektronicznej;

2) BKiSz - w wersji elektronicznej.

6. Zapotrzebowania na zakup próbek, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przesyła się w terminie określonym w przepisach dotyczących planowania budżetowego w SG do:

1) OSS SG - w wersji papierowej i elektronicznej;

2) do BKiSz w wersji elektronicznej.

7. BKiSz ocenia zapotrzebowania pod kątem efektywnego zabezpieczenia procesu szkolenia i przesyła ewentualne uwagi do zapotrzebowań na zakup:

1) amunicji - do BTiZ;

2) próbek, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - do OSS SG

- w terminie określonym w przepisach dotyczących planowania budżetowego w SG.

8. Zakup próbek, o których mowa w ust. 1 pkt 2, będzie się odbywał w ramach środków finansowych wyodrębnionych w budżecie OSS SG.

9. Jednostki organizacyjne mogą realizować zakupy amunicji i próbek, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w ramach zaopatrywania decentralnego.";

83)
w § 410 w ust. 3:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) komendant oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia albo osoby przez niego upoważnione - na potrzeby funkcjonariuszy pozostających na zaopatrzeniu jednostki organizacyjnej, którą kierują;",

b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dyrektor - Szef Sztabu Komendanta Głównego Straży Granicznej, dyrektor Zarządu Operacyjno - Śledczego KGSG, dyrektor Biura Ochrony Informacji KGSG lub dyrektor Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej albo osoba przez nich upoważniona - na potrzeby podległych im komórek organizacyjnych.";

84)
w § 412 w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dyrektor - Szef Sztabu Komendanta Głównego Straży Granicznej, dyrektor Zarządu Operacyjno- Śledczego KGSG, dyrektor Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej oraz dyrektor Biura Ochrony Informacji KGSG - na potrzeby podległych im komórek organizacyjnych;",

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) komendant oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia - na potrzeby funkcjonariuszy pozostających na zaopatrzeniu jednostki organizacyjnej, którą kierują;";

85)
w § 413 w ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) który zamierza je pobrać dla komórki organizacyjnej nie rozliczonej z amunicji, materiałów wybuchowych lub środków pozoracji pola walki pobranych na poprzednie zajęcia z wyłączeniem przypadków, gdy to nierozliczenie jest uzasadnione względami organizacyjnymi (np. szkoleń prowadzonych w tym samym terminie w różnych miejscach);";

86)
w § 420 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej, dopuszczalne jest dokonanie podliczenia i sporządzenie protokołu, o których mowa w ust. 1, w innym terminie.";

87)
w § 425 uchyla się ust. 2;
88)
uchyla się § 432;
89)
w § 435 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rozporządzenie w sprawie próbek szkoleniowych - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie postępowania ze środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi, ich preparatami, prekursorami kategorii 1, środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi w przypadku prowadzenia badań lub szkoleń (Dz. U. poz. 845);";

90)
w § 440 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W skład komisji wchodzi przedstawiciel komórki organizacyjnej, dla której te środki są przeznaczone.";

91)
w § 441 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Czynności wykonane podczas przyjęcia, komisja dokumentuje w dokumencie przekazania, o którym mowa w § 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie próbek szkoleniowych.";

92)
w § 443 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu sprawdzenia składu chemicznego i stanu wagowego narkotyków i prekursorów będących na stanie jednostki organizacyjnej lub komórki organizacyjnej KGSG, kierownik tej jednostki może zlecić przeprowadzenie badania okresowego obejmującego zważenie oraz sprawdzenie składu chemicznego za pomocą narkotestów, urządzeń lub badań laboratoryjnych.";

93)
w § 444 w ust. 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:

"- należy uznać ją za dopuszczalną i nie dokonywać zmian w ewidencji.";

94)
w § 450 ust 1. otrzymuje brzmienie:

"1. Narkotyki i prekursory, które nie są aktualnie wydane do szkolenia przechowuje się w magazynie wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej danej jednostki organizacyjnej, zgodnie z zasadami określonymi w § 4 rozporządzenia w sprawie próbek szkoleniowych.";

95)
§ 457 i 458 otrzymują brzmienie:

"§ 457. Nie znajdujące zastosowania w szkoleniu próbki szkoleniowe narkotyków zdaje się do magazynu wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. uzbrojenia i techniki specjalnej danej jednostki organizacyjnej w obecności komisji.

§ 458. 1. Do zadań komisji przy zdawaniu próbek szkoleniowych należy:

1) sprawdzenie stanu opakowania;

2) rozpakowanie i zważenie w celu ustalenia wagi netto narkotyku oraz porównanie uzyskanych danych z ewidencyjnymi;

3) sprawdzenie narkotyków za pomocą odpowiedniego narkotestu lub urządzenia;

4) przepakowanie narkotyków do oddzielnego pojemnika w celu przygotowania do przekazania do utylizacji;

5) w przypadku narkotyków planowanych do dalszego wykorzystania w szkoleniu przesypanie narkotyków do zbiorczego opakowania;

6) pocięcie wykorzystanego opakowania, jeśli jest ono foliowe, na drobne elementy oraz złożenie ich w oddzielnym pojemniku w celu zniszczenia;

7) uczestniczenie w czynnościach związanych z przekazywaniem do zniszczenia i niszczeniem zawartości pojemników, o których mowa w pkt 4 i 6;

8) sporządzenie protokołu z przebiegu prac komisji zawierającego również dane na temat ewentualnych ubytków narkotyków;

9) przedstawienie protokołu, o którym mowa w pkt 8, do akceptacji kierownikowi właściwej jednostki organizacyjnej;

10) w przypadku podjęcia decyzji o przekazaniu narkotyków poza SG - przekazanie do właściwego zakładu, w porozumieniu z Wojewódzkim Inspektorem Farmaceutycznym.

2. Nie wykonuje się czynności, o których mowa w pkt 2-10 w stosunku do szkolnych zestawów demonstracyjnych, które są zapakowane fabrycznie.";

96)
w dziale 13 tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 6

Ewidencja i kontrola substancji narkotycznych znajdujących się na stanie jednostek organizacyjnych";

97)
§ 472 otrzymuje brzmienie:

"§ 472. 1. BTiZ realizuje zakup druków zabezpieczonych dla potrzeb jednostek organizacyjnych.

2. Karpacki Oddział Straży Granicznej zaopatruje jednostki organizacyjne w opracowania geograficzne za wyjątkiem:

1) map lotniczych, w które ZG zaopatruje się we własnym zakresie;

2) map morskich i publikacji nautycznych, w które Morski Oddział Straży Granicznej zaopatruje się we własnym zakresie.

3. Komórka organizacyjna składa zapotrzebowanie na druki zabezpieczone i opracowania geograficzne do właściwej komórki merytorycznej w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku na rok następny, przy czym zapotrzebowanie na opracowania geograficzne składa się według rodzajów, skal i godeł (nazw arkuszy).

4. Komórka merytoryczna składa zapotrzebowanie zbiorcze na druki zabezpieczone i opracowania geograficzne odpowiednio do BTiZ i Karpackiego Oddziału Straży Granicznej w terminie do dnia 15 lutego każdego roku na rok następny.

5. BTiZ i Karpacki Oddział Straży Granicznej dokonują analizy zbiorczych zapotrzebowań i ustalają zakres, termin i możliwości ich realizacji, o czym zawiadamiają zainteresowane komórki merytoryczne.

6. NwOSG zapewnia magazynowanie druków zabezpieczonych zakupionych przez BTiZ.

7. Wzór:

1) zapotrzebowania na druki zabezpieczone określa załącznik nr 111 do zarządzenia;

2) zapotrzebowania na opracowania geograficzne określa załącznik nr 112 do zarządzenia.";

98)
w § 484 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Należność ryczałtu pieniężnego na wyżywienie ustala się na okresy miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Dopuszcza się możliwość ustalenia należności ryczałtu pieniężnego na wyżywienie na okresy dekadowe.";

99)
§ 485 otrzymuje brzmienie:

"§ 485. 1. Ewidencję materiałową działu żywnościowego prowadzi się w formie elektronicznej zgodnie z przepisami § 11.

2. W przypadku, o którym mowa w § 11 ust. 3, ewidencję materiałową prowadzi się w:

1) książce materiałowej ilościowo-wartościowej;

2) zestawieniu obrotu produktów spożywczych.

3. Wzór zestawienia obrotu produktów spożywczych oraz zasady jego prowadzenia określa dla danej jednostki organizacyjnej naczelnik wydziału, któremu podlega gospodarka żywnościowa.";

100)
w § 487 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Dopuszcza się sporządzanie zestawienia obrotu produktów spożywczych na podstawie zestawienia asygnat kuchennych sporządzonych na dany dzień.";

101)
w § 489 w ust. 2 w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) ilości produktów przeznaczonych na wyżywienie występujących w ewidencji materiałowej prowadzonej w formie elektronicznej dla zaopatrywanej jednostki organizacyjnej oraz,";

102)
w § 492:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W obrocie produktami spożywczymi i paszami stosuje się dokumenty, o których mowa w § 12a ust. 1 i § 32, a ponadto asygnatę kuchenną lub zestawienie asygnat kuchennych, które są podstawowym dokumentami upoważniającymi do wydania produktów spożywczych z magazynu do punktu żywienia.",

b)
ust. 3 - 5 otrzymują brzmienie:

"3. W dokumentach przychodowych i rozchodowych (z wyjątkiem dotyczących żywienia ludzi), wpisuje się w prawym górnym rogu stronę i pozycję książki kosztów żywienia oraz na bieżąco wprowadza się obrót do ewidencji materiałowej, o której mowa w § 489 ust. 2 pkt 4 lit. a, oraz do książki kosztów żywienia.

4. Na koniec dekady sporządza się zestawienia rozchodowe asygnat kuchennych na wyżywienie ludzi i na bieżąco wprowadza się obrót do ewidencji materiałowej, o której mowa w § 489 ust. 2 pkt 4 lit. a.

5. Dokumenty rozchodowe nie związane z żywieniem ludzi i dotyczące np. ubytków naturalnych, braków, itp. wycenia się i na bieżąco wprowadza się do ewidencji materiałowej, o której mowa w § 489 ust. 2 pkt 4 lit. a, oraz do książki kosztów żywienia.";

103)
w § 502:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoba sporządzająca asygnatę kuchenną w wewnętrznej komórce zaopatrującej właściwej ds. gospodarki żywnościowej może dokonać zaokrągleń w rubryce "razem wydać":

1) z dokładnością do 1 kg w odniesieniu do takich produktów spożywczych jak: chleb, ziemniaki, warzywa świeże i kiszone itp.;

2) z dokładnością do 0,1 kg w odniesieniu do takich produktów spożywczych jak: mięso, wędliny, kasze, rośliny strączkowe, makarony itp.;

3) poprzez wpisanie produktów spożywczych w opakowaniach standardowych jak: konserwy mięsne, mięsno - warzywne, masło, cukier, kawa, koncentraty spożywcze, marmolady, smalec itp. - w zaokrągleniu do pełnych opakowań jednostkowych.",

b)
uchyla się ust. 2;
104)
w § 506 w ust. 5 zdanie wprowadzające do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Wstęp do pomieszczeń punktu żywienia (poza jadalnią), oprócz osób zatrudnionych lub pełniących służbę w punkcie żywienia, kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki żywnościowej i osoby odpowiedzialnej za planowanie żywienia, ma wyłącznie:";

105)
w § 509:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wynoszenie potraw poza punkt żywienia jest zabronione, za wyjątkiem wynoszenia potraw spowodowanego koniecznością dostarczenia posiłków w formie cateringu do innego miejsca, w którym będą wydawane do spożycia po zgłoszeniu i pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez właściwą inspekcję sanitarną.",

b)
ust. 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Na podstawie zestawienia, o którym mowa w ust. 10, zmienia się dane w ewidencji materiałowej, o której mowa w § 489 ust. 2 pkt 4 lit.a, i koryguje się wartość w książce kosztów żywienia w części rozchodów niedotyczących produktów wydanych na żywienie ludzi.";

106)
§ 511 otrzymuje brzmienie:

"§ 511. Z odpadami poprodukcyjnymi i pokonsumpcyjnymi należy postępować zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm. 2 ) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego).";

107)
w § 513 w ust. 2 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) sporządza - przy udziale kierownika punktu żywienia lub kuchmistrza - osoba odpowiedzialna za układanie jadłospisów, a w przypadku braku takiej osoby, osoba odpowiedzialna za prowadzenie gospodarki żywnościowej. Za zgodą naczelnika wydziału nadzorującego gospodarkę żywnościową przy sporządzaniu jadłospisu może brać udział także inna osoba;

2) podpisuje kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki żywnościowej, kierownik punktu żywienia oraz naczelnik wydziału techniki i zaopatrzenia, a w przypadku sporządzania jadłospisu w NwOSG - naczelnik wydziału zaopatrzenia materiałowego w NwOSG;";

108)
w § 514 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się sporządzanie jadłospisów różnych dla każdego punktu żywienia.";

109)
§ 520 otrzymuje brzmienie:

"§ 520. 1. Kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki żywnościowej na pisemny uzasadniony wniosek kierownika komórki organizacyjnej lub granicznej jednostki organizacyjnej, wyraża zgodę na wydanie sprzętu żywnościowego poszczególnym komórkom organizacyjnym (w tym punktom żywienia) i granicznym jednostkom organizacyjnym, w oparciu o aktualne stany magazynowe oraz posiadane środki finansowe, uwzględniając rodzaje tego sprzętu, okres jego używalności oraz potrzeby wynikające z realizacji założonych zadań, obowiązujących przepisów sanitarnych i zaleceń pokontrolnych.

2. Sprzętem, o którym mowa w ust. 1, gospodaruje wewnętrzna komórka zaopatrująca właściwa ds. gospodarki żywnościowej, na ewidencji której znajduje się ten sprzęt.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej w uzasadnionych przypadkach może wyrazić zgodę na zakup sprzętu nieujętego w tabeli należności sprzętu żywnościowego oraz na zmianę okresu używalności. Tabela należności sprzętu żywnościowego oraz okres jego używalności określa załącznik nr 115 do zarządzenia.";

110)
w § 525 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wzór zestawienia kwartalnych ubytków eksploatacyjnych określa załącznik nr 116 do zarządzenia.";

111)
w § 530 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) obsługa użytkowników w zakresie napraw, prania i czyszczenia chemicznego przedmiotów objętych gospodarką mundurową, z wyjątkiem przedmiotów objętych gospodarką mundurową wydanych na podstawie rozporządzenia mundurowego oraz przechodzących na własność użytkownika.";

112)
§ 567 otrzymuje brzmienie:

"§ 567. Decyzję o przekazywaniu przedmiotów objętych gospodarką mundurową otrzymywanych w ramach zaopatrzenia centralnego miedzy jednostkami organizacyjnymi podejmują kierownicy tych jednostek. O fakcie przekazania przedmiotów wewnętrzna komórka zaopatrująca właściwa ds. gospodarki mundurowej informuje:

1) kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej BTiZ właściwego ds. gospodarki mundurowej - w przypadku przekazywania przedmiotów objętych gospodarką mundurową, o których mowa w § 550 pkt 1 lit. a i pkt 2;

2) kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej Ośrodka Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu właściwego ds. gospodarki mundurowej - w przypadku przekazywania przedmiotów objętych gospodarką mundurową, o których mowa w § 551 ust. 1.";

113)
załącznik nr 15 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
114)
załącznik nr 17 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;
115)
załącznik nr 18 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia;
116)
załącznik nr 21 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia;
117)
załącznik nr 22 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia;
118)
załącznik nr 34 do zarządzenia otrzymuje brzmienia określone w załączniku nr 6 do niniejszego zarządzenia;
119)
uchyla się załącznik nr 49;
120)
załącznik nr 116 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Sposób przechowywania przez funkcjonariuszy broni w miejscu zamieszkania określony w decyzjach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia należy dostosować do wymogów, o których mowa w § 360 ust. 1 pkt 4, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem w terminie 3 lat od dnia jego wejścia w życie.
§  3. 
Wzory druków i formularzy określone w załącznikach nr 17, 21, 34, 49 i 116, obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się do czasu wyczerpania posiadanych w jednostkach organizacyjnych zapasów tych druków i formularzy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2018 r.
§  4. 
Traci moc zarządzenie nr 4 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 19 stycznia 2016 r. w sprawie rozliczenia zużycia paliw przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne (Dz. Urz. KGSG poz. 2, 19 i 118).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Tabela należności służbowego sprzętu transportowego jednostek prowadzących gospodarkę transportową

lp.KolumnaIIIIIIIVVVIVII
Jednostka

organizacyjna;

Grupa /podgrupa/ eksploatacyjna sprzętu transportowego

Samochody

patrolowe

Samochody

terenowe

MikrobusyAutobusyMotocyklePojazdy typu ATVSkutery śnieżneŁodzie patrolowePojazdy specjalneSamochody do przewozu zatrzymanychSamochody

ciężarowo-

osobowe

Samochody

ciężarowe

Pojazdy

logistyczne

PrzyczepyŁącznie
z napędem na jedną ośz napędem 4x4obserwacyjneschengenbusyinneo dmc do 2,5 t.o dmc przekracz. 2,5t do 3,5 t.o dmc do 3,5 t.o dmc przekracz. 3,5to dmc do 3,5 t.o dmc przekracz. 3,5 t.
z napędem na jedną

z napędem 4x4do 20 miejscpowyżej 20 miejsco poj. do 125 ccm i mocy do 11 kW oraz motoroweryo poj. powyżej 125 ccm
1.MORSKI OSG892534244228102300165711156418544343
2.WARMIŃSKO - MAZURSKI OSG631758163233525330212403108232621328
3.PODLASKI OSG8123652232145353503125010169324828412
4.NADBUŻAŃSKI OSG7430602042395505718173130111212328239553
5.BIESZCZADZKI OSG803640205126352451802351111510417526470
6.KARPACKI OSG54513183220651013164941235148
7.ŚLĄSKI OSG77611183112320004094711104155
8.OŚRODEK SZKOLEŃ

SPECJALISTYCZNYCH

SG

19111803300141101000372422899
9.NADODRZAŃSKI

OSG

120111139330204100602291442318263
10.CENTRALNY OŚRODEK SZKOLENIA SG285570121501050000441250792
11.NADWIŚLAŃSKI OSG128111539641322000321212951415265
RAZEM W SG81317032323134232026818322149278139991100104352356331953128
Propozycja należności określona w tabeli obejmuje między innymi odpowiednio:

1) samochody patrolowe - samochody osobowe do 7 miejsc z napędem na jedną oś lub z napędem na obie osie;

2) samochody terenowe - samochody spełniające wymogi wg homologacji M1G lub równoważne;

3) samochody ciężarowo-osobowe - uniwersalne samochody ciężarowo-osobowe, sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej, przeznaczone do przewozu osób i ładunków;

4) mikrobusy - samochody osobowe o rozstawie osi min. 3000 mm posiadające od 6 do 9 miejsc siedzących z napędem na jedną oś lub z napędem na obie osie;

5) pojazdy specjalne - pojazdy obserwacyjne, schengenbusy, pojazdy do prześwietlania bagaży, radary;

6) samochody ciężarowe - samochody sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, przeznaczone do transportu ładunków;

7) pojazdy logistyczne - sklasyfikowane według dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów. Grupa obejmuje samochody osobowe, ciężarowe wyłącznie posiadające wyposażenie specjalistyczne lub dodatkową zabudowę, ciągniki rolnicze oraz inny sprzęt specjalistyczny przeznaczony do zabezpieczenia logistycznego realizowanych zadań.

W podgrupach wliczono odpowiednio samochody: sanitarne, izotermiczne, do przewozu psów, ciągniki rolnicze, koparko-ładowarki, samochody asenizacyjne, cysterny paliwa lub wody, warsztaty, podnośniki hydrauliczne, żurawie średniego udźwigu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Rozpoczęto dnia ............................... 20 ................. r.

Zakończono dnia ............................... 20................. r.

Lp.Data

wyjazdu

Imię i nazwiskoRodzaj i marka pojazduNumer

rejestracyjny

Cel wyjazdu /miejsce doceloweData powrotuStan licznikaStan

techniczny pojazdu przed wyjazdem

Uwagi
przed

wyjazdem

po

powrocie

dzieńgodz.wydającegodysponentakierowcydzieńgodz.
123456789101112131415

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

pojazdu (łodzi motorowej, agregatu)

na miesiąc ............................ ................ r.

grafika

INSTRUKCJA

W SPRAWIE ZASAD WYPEŁNIANIA KSIĄŻKI KONTROLI PRACY POJAZDU (ŁODZI MOTOROWEJ, AGREGATU)

Książka kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu), zwana dalej "książką", jest dokumentem stanowiącym podstawę do materiałowego rozliczenia zużycia MPS przez służbowy sprzęt transportowy i agregaty oraz rozliczenie kierowcy (operatora) z wykonanej pracy.

W szczególności stanowi ona podstawę do:

- rozliczenia eksploatacji sprzętu (agregatu) w danym miesiącu,

- sporządzenia protokołu szkody w przypadku stwierdzenia ponadnormatywnego zużycia paliwa,

- kalkulacji rachunku w przypadku odpłatnego użycia służbowego sprzętu transportowego.

Do książki wpisuje się ponadto planowe i wykonane obsługi okresowe, naprawy bieżące oraz pozytywny wynik badania technicznego.

Książkę kontroli wystawia osoba wyznaczona przez kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową dla każdego użytkowanego egzemplarza służbowego sprzętu transportowego, agregatu na okres jednego miesiąca.

Książka podlega legalizacji poprzez nadanie kolejnego numeru i przystawienie pieczęci nagłówkowej jednostki prowadzącej gospodarkę transportową oraz ewidencjonowaniu.

Książki wystawia się z takim wyliczeniem, aby na każdy miesiąc wszystkie egzemplarze służbowego sprzętu transportowego (agregatów) eksploatowane w jednostkach (komórkach) użytkujących były w nie zaopatrzone. Decyzję o terminie wymiany książek kontroli podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową.

W książce muszą być ewidencjonowane wszystkie wyjazdy służbowego sprzętu transportowego i okresy pracy agregatów. Zależnie od intensywności eksploatacji w danym miesiącu książka powinna zawierać odpowiednią ilość wkładek umożliwiającą dokonanie wszystkich wymaganych wpisów w miesiącu. Wkładki powinny być połączone z książką w sposób trwały.

Zasady dokonywania wpisów do książki

1. Pierwsza i ostatnią stronę (w części dotyczącej stanu paliwa z poprzedniego miesiąca i rodzaju oleju silnikowego) wypełnia osoba wystawiająca.

2. Rubryki 1 - 4 dotyczące daty, miejsca wyjazdu, stopnia i nazwiska osoby prowadzącej pojazd, stopnia i nazwiska osoby korzystającej z pojazdu wypełnia służba dyspozytorska lub dyżurna przy wyjeździe pojazdu z miejsca stałego garażowania. W innych przypadkach wypełnia kierowca. W rubryce 1 "data" wpisuje się tylko dzień miesiąca.

3. W przypadku wyjazdów w celu zabezpieczenia potrzeb komunikacyjnych Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz jego zastępców w rubryce 2 "trasa jazdy" stosuje się zapis "RP".

4. W przypadku wyjazdów w celu realizowania czynności operacyjno - rozpoznawczych lub innych czynności specjalnych, o których informacje, z uwagi na szczególny charakter nie mogą być powszechnie dostępne, w rubryce 2 "trasa jazdy" wpisuje się numer wyjazdu.

5. Rozliczenie wyjazdów w celu realizowania czynności, o których mowa w ust. 4, w komórkach użytkujących, które te czynności wykonują, prowadzą wyznaczone przez kierowników tych komórek osoby, które wpisują do założonej książki dane dotyczące: numeru wyjazdu, daty wyjazdu, nazwiska dysponenta i kierowcy, trasę jazdy oraz ilość przejechanych kilometrów.

6. Rubryki 5 - 9 dotyczące ilości przewożonych osób (łącznie z kierowcą), ciężaru i rodzaju przewożonego ładunku, stanu licznika, przebytych km lub przepracowanych mtg i godziny odjazdu wypełnia kierowca.

7. Rubryki 10 i 11 wypełnia osoba, której powierzono służbowy sprzęt transportowy do użytkowania (osoba korzystająca z pojazdu). W chwili zakończenia jazdy osoba ta w rubryce 10 wpisuje godzinę przyjazdu (zwolnienia) pojazdu, a w rubryce 11 składa podpis potwierdzając zgodność dotychczasowych zapisów w rubrykach 1 - 9.

8. Rubryki 12 - 15 wypełnia służba dyspozytorska, dyżurna lub osoba odpowiedzialna za dysponowanie pojazdem.

9. Każdy przejazd między dwoma punktami: początkowym i docelowym musi być wpisany w rubryce 2 "Trasa jazdy" w sposób szczegółowy, tak aby jednoznacznie można było określić miejsce wyjazdu oraz punkt docelowy, jeżeli to możliwe także z podaniem nazw ulic, przy których znajdują się te punkty (w przypadku tras przebiegających w obrębie miejscowości).

W rubryce tej zabronione jest umieszczanie wpisów ogólnych (np. jazda w mieście) jak również wpisywanie trasy pomiędzy trzema punktami docelowymi (np. Warszawa - Piaseczno - Warszawa). Zapis w rubryce "Trasa przejazdu" musi być jednoznaczny, ponieważ stanowi on rozliczenie osoby dysponującej pojazdem ze sposobu jego wykorzystania. W przypadku pojazdów poruszających się w strzeżonej strefie portu lotniczego lub na terenie Komendy Oddziału/Ośrodka Szkolenia dopuszcza się w rubryce 2 "Trasa jazdy" wpis ogólny "np. rejon lotniska/Komendy Oddziału/ Ośrodka".

10. Po zakończeniu użytkowania osoba korzystająca z służbowego sprzętu transportowego potwierdza podpisem wiarygodność zapisów dokonanych przez kierowcę.

11. W przypadku wykorzystania służbowego sprzętu transportowego do celów niesłużbowych lub odpłatnie w książce pracy pojazdu w rubryce 5 "Ilość przewożonych osób lub ciężar przewożonego ładunku (rodzaj ładunku)" dokonuje się zapisu określającego cel wyjazdu (np. odpłatny, kolonie, doskonalenie jazdy itp.).

12. Poza ewidencjonowaniem przebiegu eksploatacji służbowego sprzętu transportowego w książce wpisuje się także inne dane podlegające ewidencji (np. praca silnika w motogodzinach, gdy silnik napędzał wciągarkę lub inne urządzenie). Dane te wpisuje kierowca, a osoba dysponująca pojazdem potwierdza je podpisem.

13. Adnotacje dodatkowe dotyczące obsług technicznych, doraźnego przekazania, zapisy związane z użytkowaniem pojazdu itp., umieszcza się w pierwszej wolnej pozycji w rubrykach od 1 do 15.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

zdawczo - odbiorczy sprzętu transportowego

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Czasookres

użytkowania służbowego sprzętu transportowego:

Lp.Rodzaj służbowego sprzętu transportowego:Czasookres

użytkowania

1.Samochody patrolowe z napędem na jedną oś 8 lat
Samochody patrolowe z napędem 4x410 lat
Samochody terenowe8 lat
2.Mikrobusy10 lat
Samochody ciężarowe oraz pozostałe pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t10 lat
3Samochody ciężarowe oraz pozostałe pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5t 12 lat
4.Autobusy do 20 miejsc10 lat
5.Autobusy powyżej 20 miejsc12 lat
6.Motocykle, pojazdy klasy ATV, skutery śnieżne8 lat
7.Pojazdy specjalne, samochody do przewozu zatrzymanych10 lat
8.Łodzie patrolowe10 lat
9.Przyczepy12 lat

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

ZATWIERDZAM

dnia .................... 20 .... r.

(Naczelnik Wydziału)

na eksploatację sprzętu technicznego .......................................... za ................. 20 ........ roku

(nazwa jednostki organizacyjnej (miesiąc)

lub komórki)

na podstawie książek kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) oraz kart pracy urządzenia technicznego

Lp.Marka i typ pojazdu, jednostki pływającej, łodzi motorowej, agregatu, pozostałego urządzenia technicznegoNumer rejestracyjny (fabryczny/ewidencyjny/urządzenia)Wykonana pracaPaliwo (gatunkami)Pozostałe MPS (gatunkami)Uwagi
kilometrymth / godziny pracyfaktycznie zużytoilość należna wg ZNZoszczędnościdopuszczalne zużyciezużycie

ponadnormatywne

olej ....olej ....
1234567891011121314151617
Razem litrów:
Średnia gęstość:
Razem kg:
Zaksięgowane str/poz

SPORZĄDZIŁ: KIEROWNIK SEKCJI:

........................................... ...................................................

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

Kierownik jednostki organizacyjnej

kwartalnych ubytków eksploatacyjnych .................. za .......... kwartał 20 .......r.

Lp.Nazwa

sprzętu

J.m.Stan

ewidencyjny na dzień

Stan

faktyczny na dzień

Faktyczny

ubytek

eksploatacyjny

Cena

jednostkowa

Wartość

ubytków

eksploatacyjnych

Wskaźnik

ubytków

eksploatacyjnych

w %

Średni

stan

żywionych

w

kwartale

Dopuszczalny

ubytek

eksploatacyjny

kwartalny

Ubytki eksploatacyjneUwagi
w normieponad normę
IlośćWartośćIlośćWartość
........................................
12345678910111213141516
Osoba sporządzająca

...........................................

Użytkownik wykazujący ubytki

........................................................

Kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej

...............................................................................

Naczelnik komórki zaopatrującej

...........................................................

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 904, 1241, 1579, 1948, 2001 i 2197.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 888 i 1238, z 2014 r. poz. 695, 1101 i 1322, z 2015 r. poz. 87, 122, 933, 1045, 1688 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 1579.