Zmiana zarządzenia w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej.
Dz.Urz.KGSG.2017.15
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 26
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 22 marca 2017 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej
"14) wewnętrzna komórka organizacyjna - wydział komórki organizacyjnej KGSG, sekcję, referat lub zespół wchodzący w skład wydziału komendy oddziału, ośrodka, ośrodka szkolenia;",
"18) komórka finansowa - Biuro Finansów KGSG, Pion Głównego Księgowego komendy oddziału lub ośrodka szkolenia, samodzielną sekcję finansów ośrodka;",
"21) ustawa o rachunkowości - ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 61 i 245);",
"29) urządzenie ewidencyjne - księgę, dziennik, wykaz, spis, rejestr lub kartotekę, prowadzone w formie elektronicznej lub formie papierowej, służące do przedstawienia stanu rzeczowych aktywów pod względem ilościowym lub ilościowo - wartościowym oraz do ewidencjonowania zmian;",
"31) dowód księgowy - dokument odzwierciedlający przebieg operacji gospodarczych, posiadający cechy wymagane dla dowodu księgowego zgodnie z ustawą o rachunkowości;
32) dowód obrotu materiałowego - dokument nie będący dowodem księgowym, stanowiący podstawę do dokonania zmian w ewidencji materiałowej oraz przeprowadzenia obrotu materiałowego;",
"45) oprogramowanie komputerowe - wyrażenie w dowolnej formie, języku, notacji lub kodzie zestawu instrukcji, których przeznaczeniem jest umożliwienie komputerowi lub innemu urządzeniu informatycznemu wykonania określonego zadania lub pełnienie określonej funkcji. Oprogramowaniami komputerowymi są w szczególności aplikacje użytkowe, systemy operacyjne, programy narzędziowe;
46) forma tradycyjna - sposób prowadzenia ewidencji materiałowej, urządzeń ewidencyjnych, dokumentów materiałowych, dowodów księgowych i dowodów obrotu materiałowego w sytuacji, gdy nie ma możliwości ich prowadzenia w formie elektronicznej, np. w formie papierowej.";
"5. Kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej, w której prowadzona jest ewidencja materiałowa, sprawuje nadzór nad prawidłowością prowadzenia tej ewidencji i co najmniej raz na rok dokonuje wyrywkowo jej sprawdzenia, z którego sporządza notatkę służbową dla bezpośredniego przełożonego przedstawiając krótką ocenę ogólną oraz wnioski zmierzające do usunięcia ewentualnych uchybień. Z notatką zapoznaje się osobę sprawdzaną i jej bezpośredniego przełożonego, o ile nie jest nim kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej.";
"§ 11. 1. Dokumentację materiałową stanowi zbiór dokumentów materiałowych obejmujący urządzenia ewidencyjne, dowody księgowe, dowody obrotu materiałowego oraz dokumenty sprawozdawcze, dokumenty inwentaryzacyjne, dokumenty dotyczące szkód w mieniu i dokumenty pomocnicze stosowane w systemie ewidencji materiałowej, określonym w przyjętych zasadach rachunkowości.
2. Podstawową formą prowadzenia dokumentacji materiałowej jest forma elektroniczna przy użyciu oprogramowania komputerowego, dopuszczonego do tego celu w jednostce organizacyjnej.
3. W przypadkach, gdy dla jakiegoś rodzaju dokumentacji materiałowej nie można stosować formy elektronicznej dopuszcza się prowadzenie tej dokumentacji w innej formie.
4. Dokumentacja materiałowa, o której mowa w ust. 3, powinna spełniać wymagania wynikające z przepisów wydanych na podstawie § 35 ust. 1.
5. Do prowadzenia dokumentacji materiałowej w zakresie nieokreślonym w zarządzeniu stosuje się przyjęte zasady rachunkowości oraz przepisy wydane na podstawie § 35 ust. 1.";
"3. Prowadzenie urządzeń ewidencyjnych w formie elektronicznej wymaga dokonywania archiwizowania wprowadzonych danych w sposób i w cykliczności określonej przez kierownika jednostki organizacyjnej.
4. Urządzenia ewidencyjne prowadzone w formie tradycyjnej, z chwilą rozpoczęcia ich stosowania, należy zarejestrować zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji kancelaryjnej stosowanej w SG.",
"5. Za organizację i prowadzenie ewidencji materiałowej w urządzeniach ewidencyjnych w komórce zaopatrującej lub wewnętrznej komórce zaopatrującej odpowiedzialni są odpowiednio kierownicy tych komórek.";
"§ 12a. 1. W przypadku prowadzenia urządzeń ewidencyjnych w formie elektronicznej w obrocie materiałowym stosuje się dokumenty materiałowe generowane przez dopuszczone oprogramowanie komputerowe.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny odpowiadać dokumentom wytwarzanym w formie tradycyjnej.
3. Dopuszcza się stosowanie w obrocie materiałowym dokumentów generowanych przez dopuszczone oprogramowanie komputerowe nie odpowiadających dokumentom wytworzonym w formie tradycyjnej pod warunkiem spełniania przez te dokumenty wymagań wynikających z przepisów wydanych na podstawie § 35 ust. 1.";
"1. Urządzenia ewidencyjne prowadzone w formie tradycyjnej dzielą się na podstawowe, pomocnicze i pozostałe.";
"3) symbol indeksowy (numer katalogowy) sprzętu, zdefiniowany w ramach oprogramowania komputerowego, o którym mowa w § 11 ust. 2;";
"3) symbol indeksowy (numer katalogowy) sprzętu, zdefiniowany w ramach oprogramowania komputerowego, o którym mowa w § 11 ust. 2;";
"§ 23. 1. Rejestr dowodów obrotów materiałowych służy do ewidencjonowania dowodów obrotu materiałowego.
2. Wzór rejestru dowodów obrotów materiałowych określa kierownik właściwej wewnętrznej komórki zaopatrującej, z uwzględnieniem rodzaju obrotu, specyfiki działania tej komórki i potrzeb służbowych.";
"przychód zewnętrzny, zwany dalej "dokumentem PZ", wystawiany i podpisywany przez magazyniera, stanowiący dowód przyjęcia składników rzeczowych majątku ruchomego do magazynu, którego wzór w wewnętrznej komórce zaopatrującej, w skład której wchodzi magazyn, określa, z zastrzeżeniem § 33 ust. 2, kierownik tej komórki. Wzór ten powinien zawierać następujące dane:",
"2) protokół przyjęcia sporządzany w celu przyjęcia:
a) zakupionego lub otrzymanego nieodpłatnie mienia do magazynu, w przypadkach kiedy ze względu na szczególną specyfikę dostawy kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej uzna za stosowne powołać komisję do jej odbioru,
b) mienia dostarczanego bezpośrednio do miejsca przeznaczenia,
c) usług i robót od dostawcy, w przypadkach kiedy ze względu na szczególną specyfikę usług i robót kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej uzna za stosowne powołać komisję do ich odbioru. W pozostałych przypadkach sprawdzenie w zakresie ich wykonania powinno być stwierdzone bezpośrednio na dowodzie księgowym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie § 35 ust. 1;",
"2a. Protokół, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, w przypadku przyjęcia mienia do magazynu jest sporządzany i podpisywany przez członków komisji i magazyniera, natomiast w pozostałych przypadkach jedynie przez członków komisji. Protokół ten podlega zatwierdzeniu przez kierownika wewnętrznej komórki zaopatrującej.",
"1) dowód wydania - przyjęcia, zwany dalej "dowodem WP", stanowiący dowód wydania użytkownikom (odbiorcy) lub przyjęcia od nich składników rzeczowych majątku ruchomego, którego wzór w wewnętrznej komórce zaopatrującej określa, z zastrzeżeniem § 33 ust. 2, kierownik tej komórki. Wzór ten powinien zawierać następujące dane:
a) imię i nazwisko (nazwę albo firmę) użytkownika (odbiorcy),
b) nazwę wewnętrznej komórki zaopatrującej,
c) datę wystawienia i kolejny numer dowodu WP,
d) numer egzemplarza dowodu WP,
e) rodzaj i ilość towarów, jednostkę miary, ceny jednostkowe oraz ich wartość,
f) datę wydania lub przyjęcia składników rzeczowych majątku ruchomego,
g) dane o zaewidencjonowaniu w urządzeniach ewidencyjnych zmian stanu składników rzeczowych majątku ruchomego,
h) podpisy osób przekazujących i przyjmujących;";
"§ 39. 1. W przypadku dostaw centralnych realizowanych bezpośrednio do jednostek organizacyjnych, komórka zaopatrująca realizująca to zaopatrzenie informuje komórkę zaopatrującą oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia o mającej nastąpić dostawie i danych jej dotyczących oraz przesyła informacje niezbędne do odebrania dostaw i do opracowania dokumentów przychodowych.
2. W przypadku stwierdzenia podczas wykonywania czynności odbiorczych, że przedmiot dostawy odpowiada warunkom określonym w zawartej umowie dostawy, do czasu wystawienia dokumentów przychodowych lub dokumentów umożliwiających wprowadzenie tego przedmiotu do eksploatacji, należy przekazać go do depozytu jednostki organizacyjnej, w której dokonywano odbioru, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 4.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej, w której depozycie znajduje się przedmiot dostawy, o którym mowa w ust. 2, odpowiada za jego właściwe zabezpieczenie do momentu wydania tego przedmiotu użytkownikowi.
4. W przypadku dokonywania czynności odbiorczych poza jednostką organizacyjną, dopuszcza się możliwość zdeponowania przedmiotu dostawy, na czas niezbędny do przygotowania tego przedmiotu do wydania użytkownikowi, w miejscu uzgodnionym z wykonawcą umowy.
5. Szczegółowe zasady centralnego zaopatrzenia odnoszące się do gospodarki transportowej i do zaopatrzenia w zakresie przedmiotów umundurowania określają przepisy działów II i XVI.";
"§ 43. 1. W ramach centralnego zaopatrzenia przeprowadza się testowanie lub badanie składników rzeczowych majątku ruchomego, zwane dalej "testowaniem lub badaniem".
2. Testowanie lub badanie przeprowadza się gdy:
1) istnieje potrzeba wprowadzenia do eksploatacji składników rzeczowych majątku ruchomego innych niż występujące na wyposażeniu SG i nie są znane wszystkie możliwe do uzyskania efekty wprowadzenia do eksploatacji w SG tych składników, a wstępne rozpoznanie wskazuje, że spełnione zostaną określone oczekiwania SG związane z tym wprowadzeniem;
2) konieczność taka wynika z przyjętych w SG ustaleń lub odrębnych przepisów.
3. Decyzję o przeprowadzeniu testowania lub badania podejmuje kierownik komórki zaopatrującej KGSG we właściwości, którego pozostaje centralne zaopatrzenie danych składników rzeczowych majątku ruchomego:
1) z własnej inicjatywy;
2) na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 4;
3) na podstawie wniosku o przeprowadzenie testowania lub badania podmiotu spoza SG.
4. Komendant oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia oraz kierownik komórki organizacyjnej KGSG, w przypadkach, o których mowa w ust. 2, przesyła kierownikowi komórki zaopatrującej KGSG, o którym mowa w ust. 3, wniosek w sprawie potrzeby przeprowadzenia testowania lub badania.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, kierownik komórki zaopatrującej KGSG wyznacza spośród osób podległych osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie testowania lub badania.
6. Podstawą rozpoczęcia testowania lub badania jest akceptacja przez kierownika komórki zaopatrującej KGSG wniosku określonego w ust. 4.
7. Kierownik komórki zaopatrującej KGSG, o którym mowa w ust. 3, przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu testowania lub badania na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, może dodatkowo zasięgnąć opinii właściwych kierowników komórek organizacyjnych KGSG lub jednostek organizacyjnych SG.
8. Kierownik komórki zaopatrującej KGSG, o którym mowa w ust. 3, określi w drodze decyzji, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 4, w tym szczegółowe dane niezbędne do jego wypełnienia.";
"3. Z przeprowadzonych testów lub badań sporządza się sprawozdanie, które przedstawia się do akceptacji kierownikowi komórki zaopatrującej KGSG, o którym mowa w § 43 ust. 3. Zaakceptowane sprawozdanie stanowi podstawę do uwzględnienia w ramach centralnego zaopatrzenia, zgodnie z zawartymi w nim wnioskami.";
"§ 45a. Do testowania lub badania oprogramowania komputerowego przepisy § 42 - 45 stosuje się odpowiednio.";
"6) składniki rzeczowe majątku ruchomego stanowiące odpady w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1987).";
"przedmioty objęte gospodarką mundurową";
"1) rozporządzenie mundurowe - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 marca 2016 r. w sprawie umundurowania funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. poz. 424);",
"- przysługujące funkcjonariuszom na podstawie art. 65 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej i przepisów wydanych na podstawie art. 65 ust. 8, 9 i 10 tej ustawy;",
"6) CMMSG - Centralny Magazyn Mundurowy Straży Granicznej;
7) WGM - CMMSG - Wydział Gospodarki Mundurowej - CMMSG;
8) program informatyczny mundurowy - program informatyczny dopuszczony do stosowania w SG przeznaczony do obsługi zamówień w SG na przedmioty umundurowania wydawanego na podstawie rozporządzenia mundurowego, wsparcia działań związanych z zarządzaniem CMMSG oraz ewidencjonowania przedmiotów umundurowania;
9) indywidualne konto - konto założone funkcjonariuszowi w programie informatycznym mundurowym w celu umożliwienia mu dokonywania zamówień na przedmioty umundurowania;
10) konsultant - osoba wyznaczona przez kierownika jednostki organizacyjnej, odpowiedzialna w wewnętrznej komórce zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej za lokalne administrowanie programem informatycznym mundurowym;
11) równoważnik pieniężny - równoważnik pieniężny, o którym mowa w § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2016 r. w sprawie wysokości przyznawanego funkcjonariuszowi Straży Granicznej równoważnika pieniężnego w zamian za przedmioty umundurowania niewydane w naturze oraz na czyszczenie umundurowania (Dz. U. poz. 423).";
"§ 529a. Do zadań konsultanta należy:
1) nadawanie indywidualnych kont w programie informatycznym mundurowym funkcjonariuszom będącym na zaopatrzeniu oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia;
2) wprowadzanie do programu informatycznego mundurowego oraz modyfikacja danych dotyczących funkcjonariuszy będących na zaopatrzeniu oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia;
3) wprowadzanie informacji dotyczących okresów i przyczyn nieobecności funkcjonariuszy w służbie w przypadkach, o których mowa w art. 65a ust. 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej;
4) współpraca z CMMSG.";
"1. Do podstawowych zadań wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej oddziału, ośrodka i ośrodka szkolenia należy:
1) zaopatrywanie użytkowników w przedmioty objęte gospodarką mundurową, z wyjątkiem przedmiotów umundurowania wydanych na podstawie rozporządzenia mundurowego;
2) obsługa użytkowników w zakresie napraw, prania i czyszczenia chemicznego przedmiotów objętych gospodarką mundurową, z wyjątkiem przedmiotów umundurowania wydanych na podstawie rozporządzenia mundurowego oraz przechodzących na własność użytkownika z chwilą wydania.",
"9) lokalne administrowanie programem informatycznym mundurowym.";
"§ 531. Kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej określa ilość pościeli niezbędnej dla zabezpieczenia zadań jednostki organizacyjnej.";
"2. Przegląd mundurowy doraźny zarządza kierownik jednostki organizacyjnej a przeprowadza go kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej lub osoba przez niego wyznaczona.";
"§ 536. 1. Apel sprawdzający przeprowadza się w stosunku do funkcjonariuszy służby kandydackiej.
2. Apel sprawdzający polega na sprawdzeniu:
1) stanu ilościowego i jakościowego przedmiotów objętych gospodarką mundurową będących na wyposażeniu funkcjonariuszy;
2) dopasowania umundurowania;
3) sposobu konserwacji umundurowania przez funkcjonariuszy oraz porównaniu stanu faktycznego mienia mundurowego komórki organizacyjnej lub granicznej jednostki organizacyjnej ze stanem ewidencyjnym.";
"§ 538. Kierownik jednostki organizacyjnej może zarządzić przeprowadzenie apelu sprawdzającego w stosunku do podległych funkcjonariuszy służby stałej i przygotowawczej oraz funkcjonariuszy pozostających na zaopatrzeniu tej jednostki wraz ze szczegółowym określeniem zasad i terminów jego przeprowadzenia.";
"§ 539. 1. Ewidencję przedmiotów umundurowania wydawanych na podstawie rozporządzenia mundurowego prowadzi się w programie informatycznym mundurowym.
2. Ewidencję przedmiotów objętych gospodarka mundurową innych niż wydawane na podstawie rozporządzenia mundurowego oraz wypłaconych równoważników pieniężnych prowadzi się w następujących kartach wyposażenia:
1) karcie wyposażenia osobistego funkcjonariusza w służbie kandydackiej;
2) karcie wyposażenia osobistego funkcjonariusza w służbie przygotowawczej lub stałej;
3) karcie wyposażenia osobistego pracownika.
3. Wzór:
1) karty wyposażenia osobistego funkcjonariusza w służbie kandydackiej określa załącznik nr 118 do zarządzenia;
2) karty wyposażenia osobistego funkcjonariusza w służbie przygotowawczej lub stałej określa załącznik nr 119 do zarządzenia;
3) karty wyposażenia osobistego pracownika określa załącznik nr 120 do zarządzenia.
4. Program informatyczny mundurowy obejmuje następujące dane funkcjonariusza:
1) stopień, imię i nazwisko;
2) numer PESEL;
3) płeć;
4) datę przyjęcia do służby w SG;
5) dane antropometryczne;
6) adres e - mail poczty służbowej intranetowej.
§ 540. 1. Ewidencja, o której mowa w § 539 ust. 1, dotyczy rodzaju i ilości przedmiotów umundurowania wydawanych funkcjonariuszom na podstawie rozporządzenia mundurowego.
2. Ewidencja, o której mowa w § 539 ust. 2, dotyczy rodzaju, ilości i okresu używalności przedmiotów objętych gospodarką mundurową innych niż wydawane na podstawie rozporządzenia mundurowego oraz wypłaconych równoważników pieniężnych.
§ 541. 1. Zmiana w ewidencji, o której mowa w § 539 ust. 1, następuje na podstawie zrealizowanego zlecenia przez CMMSG.
2. Podstawą wpisu do kart wyposażenia, o których mowa w § 539 ust. 2, są dowody księgowe lub dowody obrotu materiałowego dotyczące przedmiotów objętych gospodarką mundurową innych niż wydane na podstawie rozporządzenia mundurowego.
§ 542. 1. Kartę wyposażenia oraz indywidualne konto zakłada się z dniem powstania uprawnienia do wyposażenia w przedmioty objęte gospodarką mundurową.
2. W przypadku przeniesienia użytkownika do innej jednostki organizacyjnej:
1) karty wyposażenia przekazuje się, wraz z innymi dokumentami tego użytkownika, do jednostki organizacyjnej, do której jest on przenoszony;
2) CMMSG dokonuje przeniesienia indywidualnego konta tego użytkownika w programie informatycznym mundurowym.
3. W przypadku braku miejsca na wpisy w karcie wyposażenia należy przenieść aktualne dane na następny arkusz karty wyposażenia, a dotychczasową kartę wyposażenia dołączyć do nowej.";
"§ 544. W przypadku zwolnienia użytkownika ze służby lub z pracy dokonuje się dezaktywacji jego indywidualnego konta oraz zamknięcia karty wyposażenia poprzez podkreślenie w niej odpowiednich rubryk i wypisanie aktualnego stanu przedmiotów objętych gospodarką mundurową będących w posiadaniu tego użytkownika.";
"§ 547. 1. Podstawą zaopatrywania użytkowników w przedmioty objęte gospodarką mundurową są normy należności.
2. W celu określenia zasad spisywania z ewidencji przedmiotów objętych gospodarką mundurową, rozróżnia się następujące uprawnienia do należności przedmiotów objętych gospodarką mundurową, które wydane zostały:
1) po raz pierwszy w związku z mianowaniem lub przeniesieniem do służby w SG;
2) na własność użytkownika z chwilą ich wydania;
3) na własność użytkownika po upływie okresu ich używalności;
4) na okres trwania służby lub pracy w SG;
5) na okres wykonywania określonej funkcji lub pracy.
3. Przedmioty objęte gospodarką mundurową, wydane na podstawie uprawnień, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, spisuje się z ewidencji składników rzeczowych majątku ruchomego z chwilą ich wydania.
4. Przedmioty objęte gospodarką mundurową wydane na podstawie uprawnień, o których mowa w ust. 2 pkt 3, spisuje się z ewidencji składników rzeczowych majątku ruchomego po upływie okresu ich używalności.
5. Przedmiotów objętych gospodarką mundurową wydanych na podstawie uprawnień, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, nie spisuje się z ewidencji składników rzeczowych majątku ruchomego i podlegają one zwrotowi z chwilą ustania uprawnienia do należności.
6. W przypadku, gdy użytkownik otrzymał podlegające zwrotowi przedmioty objęte gospodarką mundurową, a następnie w wyniku zmiany przepisów, przedmioty te zostały zakwalifikowane jako przedmioty objęte gospodarką mundurową nie podlegające zwrotowi, wówczas spisuje się je z ewidencji składników rzeczowych majątku ruchomego.";
"§ 550. Zaopatrzenie w przedmioty objęte gospodarką mundurową realizuje się z zachowaniem następujących zasad:
1) w przypadku centralnego zaopatrzenia:
a) komórka zaopatrująca KGSG właściwa ds. gospodarki mundurowej odpowiada za dostawę zakupionych centralnie przedmiotów umundurowania i materiałów przeznaczonych do szycia do CMMSG,
b) dostarczanie przedmiotów umundurowania do funkcjonariuszy organizuje CMMSG,
c) CMMSG odpowiada za szycie i dostarczanie przedmiotów umundurowania wyjściowego, w tym m.in. nietypowych rozmiarów i umundurowania wyjściowego dla funkcjonariuszy kobiet, dla których są one przeznaczone;
2) centralne zaopatrzenie w przedmioty umundurowania specjalistycznego i dodatkowego należne na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 65 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej realizuje komórka zaopatrująca KGSG właściwa ds. gospodarki mundurowej. Odpowiada ona także za dostawę tych przedmiotów do jednostek organizacyjnych;
3) jednostki organizacyjne mogą realizować zaopatrzenie na własne potrzeby w przedmioty, o których mowa w pkt 2, z wyłączeniem przedmiotów objętych centralnym zaopatrzeniem, o którym mowa w § 38.";
"§ 551. 1. Ośrodek Szkoleń Specjalistycznych Straży Granicznej w Lubaniu realizuje centralne zaopatrzenie w przedmioty objęte gospodarką mundurową w zakresie wyposażenia psów służbowych i odpowiada za dostawę tych przedmiotów do jednostek organizacyjnych.
2. Jednostki organizacyjne mogą realizować zaopatrzenie wyposażenia psów służbowych na własne potrzeby, z wyłączeniem przedmiotów objętych centralnym zaopatrzeniem, o których mowa w ust. 1.";
"1. Wypłatę równoważnika pieniężnego realizuje się na podstawie imiennej listy dodatkowych należności pieniężnych zawierającej w szczególności:
1) podstawę prawną wypłaty;
2) dane funkcjonariuszy obejmujące stopień, imię i nazwisko;
3) wysokość równoważnika pieniężnego;
4) kwotę stanowiącą wartość pieniężną przedmiotów umundurowania otrzymanych z CMMSG na podstawie zleceń przesłanych przez funkcjonariuszy w programie informatycznym mundurowym w poprzednim roku zaopatrzeniowym;
5) kwotę pomniejszenia wysokości równoważnika pieniężnego w związku z nieobecnością funkcjonariusza w służbie, za okres której równoważnik pieniężny nie przysługuje;
6) kwotę do wypłaty.",
"1a. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 4, generowane są z programu informatycznego mundurowego, a następnie potwierdzone przez naczelnika WGM CMMSG lub jego zastępcę oraz przesyłane do jednostek organizacyjnych.",
"5. Inne należności wypłacane w formie równoważnika pieniężnego (np. z tytułu mianowania na wyższy stopień, powołania na stanowisko Komendanta Głównego Straży Granicznej i Zastępcy Komendanta Głównego Straży Granicznej) wypłaca się z wykorzystaniem imiennych list dodatkowych należności pieniężnych. Listy te powinny zawierać w szczególności:
1) podstawę prawną;
2) dane funkcjonariuszy obejmujące: stopień, imię i nazwisko;
3) kwotę do wypłaty.";
"1) przedmioty umundurowania wynikające z norm należności wydawane są we wskazanym miejscu;";
"§ 556. 1. Decyzję w sprawie ustalenia, które z przedmiotów umundurowania zakupywane są centralnie, podejmuje kierownik komórki zaopatrującej KGSG.
2. Funkcjonariusze w służbie stałej i przygotowawczej zaopatrywani są w przedmioty umundurowania wydawane na podstawie rozporządzenia mundurowego przez CMMSG, z wyjątkiem przedmiotów umundurowania określonych w załączniku nr 9 do rozporządzenia mundurowego.
3. Funkcjonariusze w służbie stałej i przygotowawczej zaopatrywani są w przedmioty umundurowania inne niż wydawane na podstawie rozporządzenia mundurowego w jednostce organizacyjnej, na której zaopatrzeniu mundurowym pozostają.
4. Wypłata równoważnika oraz rozliczenie funkcjonariuszy zwalnianych ze służby w Straży Granicznej następuje w jednostce macierzystej, na której zaopatrzeniu mundurowym pozostają.";
"§ 559. 1. W uzasadnionych przypadkach, gdy funkcjonariusz przenoszony do innej jednostki organizacyjnej zdaje przedmioty umundurowania dodatkowego, specjalistycznego i wyposażenia specjalnego, które zgodnie z przepisami, na podstawie których je wydano, podlegają zwrotowi, kierownik wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej może podjąć decyzję o przekazaniu tych przedmiotów do jednostki organizacyjnej, do której funkcjonariusz jest przenoszony.
2. Podstawę obrotu materiałowego, o którym mowa w ust. 1, stanowi dowód wydania - przyjęcia sporządzony przez wewnętrzną komórkę zaopatrującą właściwą ds. gospodarki mundurowej w co najmniej dwóch egzemplarzach, z których jeden egzemplarz dowodu podlega przekazaniu - wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 5 - do jednostki organizacyjnej, do której funkcjonariusz jest przenoszony.
3. W celu umożliwienia weryfikacji i kontroli wydanych przenoszonemu funkcjonariuszowi do użytkowania przedmiotów objętych gospodarką mundurową, które znajdowały się na jego wyposażeniu oraz wypłaconych mu równoważników pieniężnych, wewnętrzna komórka zaopatrująca właściwa ds. gospodarki mundurowej jednostki organizacyjnej, z której funkcjonariusz jest przenoszony, na podstawie kart wyposażenia przenoszonego funkcjonariusza, sporządza kartę zaopatrzenia mundurowego.
4. Kartę zaopatrzenia mundurowego sporządza się w dwóch egzemplarzach przy czym pierwszy egzemplarz pozostaje w jednostce organizacyjnej, z której funkcjonariusz jest przenoszony, a drugi przekazuje się do jednostki organizacyjnej, do której funkcjonariusz zostaje przeniesiony.
5. Osoba odpowiedzialna za gospodarkę mundurową w wewnętrznej komórce zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej, zobowiązana jest do bezzwłocznego przekazania kart wyposażenia oraz kartę zaopatrzenia mundurowego do jednostki organizacyjnej, do której funkcjonariusz zostaje przeniesiony.
6. Konsultant zobowiązany jest do bezzwłocznego przekazania informacji do CMMSG o przeniesieniu funkcjonariusza do innej jednostki organizacyjnej.
7. Informacja, o której mowa w ust. 6, może być przekazana za pośrednictwem poczty intranetowej lub przez kancelarię ogólną i powinna zawierać: stopień, imię, nazwisko przenoszonego funkcjonariusza, nazwę jednostki organizacyjnej, z której jest przenoszony, nazwę jednostki organizacyjnej, do której jest przenoszony, podstawę oraz datę przeniesienia.
8. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 5, mogą być przekazane za pośrednictwem przenoszonego funkcjonariusza, po odpowiednim ich zabezpieczeniu, lub poprzez kancelarię ogólną.
9. Wzór karty zaopatrzenia mundurowego, o której mowa w ust. 3, określa załącznik nr 123 do zarządzenia.";
"3. Funkcjonariusz przenoszony do innej formacji mundurowej, na mocy obowiązujących przepisów i zawartego porozumienia dotyczącego przeniesienia funkcjonariusza do innej formacji mundurowej, do dnia przeniesienia rozlicza się z otrzymanych przedmiotów umundurowania w sposób określony w przepisach stanowiących podstawę ich wydania.";
"4. W przypadku śmierci funkcjonariusza przedmioty umundurowania przydzielone mu do użytkowania z obowiązkiem zwrotu, w sytuacji braku możliwości ich zwrotu przez rodzinę zmarłego, spisuje się z ewidencji na podstawie potwierdzonej urzędowo kopii aktu zgonu funkcjonariusza, za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej.";
"§ 564. 1. CMMSG zobowiązany jest utrzymywać zapas bieżący przedmiotów objętych gospodarką mundurową, o których mowa w § 550 pkt 1 lit. a, w wielkości określonej przez naczelnika WGM - CMMSG.
2. Wewnętrzna komórka zaopatrująca właściwa ds. gospodarki mundurowej zobowiązana jest utrzymywać zapas bieżący przedmiotów umundurowania, o których mowa w § 550 pkt 2 i 3, maksymalnie do 30% należności rocznej obliczonej od stanu etatowego. Wielkości zapasu bieżącego dla poszczególnych przedmiotów umundurowania określa kierownik komórki zaopatrującej właściwej do nadzoru nad gospodarką mundurową.
3. Zapas bieżący, o którym mowa w ust. 2, utrzymuje się w wewnętrznej komórce zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej w celu:
1) zabezpieczenia bieżących potrzeb związanych z oddawaniem przedmiotów umundurowania do pralni, ich naprawą lub wymianą;
2) uzupełnienia braków powstałych w umundurowaniu funkcjonariuszy;
3) wydawania przedmiotów umundurowania tym funkcjonariuszom, którzy przybyli z innych jednostek organizacyjnych;
4) zabezpieczenia doraźnych potrzeb komórek organizacyjnych i granicznych jednostek organizacyjnych;
5) zabezpieczenia potrzeb związanych z dopasowaniem skonfekcjonowanych przedmiotów umundurowania;
6) zabezpieczenia potrzeb związanych z przyjęciem funkcjonariuszy do służby w SG;
7) zaspokojenia potrzeb w przypadku zakłóceń w realizacji planowanych dostaw zaopatrzenia;
8) zaspokojenia potrzeb związanych z realizacją kolejnej należności;
9) zaspokojenia innych nieprzewidzianych potrzeb.
4. Do obliczenia należności ogólnej (pełnej) przyjmuje się normatyw zapasu równy 30% należności rocznej obliczonej od stanu etatowego.
5. Przy wycenie zapasów należy uwzględniać przedmioty objęte gospodarką mundurową zaopatrzenia mundurowego w I kategorii, według cen ewidencyjnych.";
"§ 566. 1. W stanach ewidencyjnych przedmiotów objętych gospodarką mundurową mogą wystąpić nieprawidłowości polegające na istnieniu braku lub nadwyżki.
2. Brak występuje wówczas, gdy stan faktyczny przedmiotów objętych gospodarką mundurową jest mniejszy od stanu ewidencyjnego.
3. Nadwyżka występuje wówczas, gdy stan faktyczny przedmiotów objętych gospodarką mundurową jest wyższy od stanu ewidencyjnego.";
"§ 568. Maksymalne okresy przechowywania w magazynie przedmiotów objętych gospodarką mundurową nie powinny być dłuższe niż 10 lat (liczone od daty produkcji).";
"2. Konserwacja, pranie, odkażanie oraz naprawa przedmiotów objętych gospodarką mundurową wydanych ma podstawie należności zespołowych i zbiorowych, nie przechodzących na własność użytkownika, należą do zadań wewnętrznej komórki zaopatrującej właściwej ds. gospodarki mundurowej oddziału, ośrodka lub ośrodka szkolenia.
3. Konserwacja przedmiotów objętych gospodarką mundurową w czasie użytkowania polega na:
1) czyszczeniu, suszeniu, wietrzeniu, trzepaniu i prasowaniu;
2) dokonywaniu we właściwym czasie napraw.
4. Do obowiązków każdego użytkownika należy utrzymywanie w należytym stanie przydzielonych przedmiotów objętych gospodarką mundurową, w tym:
1) przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących warunków użytkowania oraz konserwacji przedmiotów objętych gospodarką mundurową;
2) stałe utrzymywanie przedmiotów objętych gospodarką mundurową w czystości i w stanie zdatnym do użytku;
3) dbanie o powierzone przedmioty objęte gospodarką mundurową i ich oszczędne użytkowanie;
4) bieżące dokonywanie drobnych napraw (np. przyszycie guzików, haftek, oznak, zszycie małych rozpruć itp.), które nie wymagają specjalnego przygotowania fachowego;
5) niezwłoczne meldowanie przełożonym o brakach w wyposażeniu oraz o uszkodzeniach przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, które wymagają fachowej naprawy.",
"1. Wykonywana przez wewnętrzną komórkę zaopatrującą właściwą ds. gospodarki mundurowej obsługa funkcjonariuszy obejmuje naprawy, odkażanie, pranie i czyszczenie przedmiotów objętych gospodarką mundurową, o których mowa w § 547 ust. 2 pkt 4 i 5, które nie przechodzą na własność użytkownika oraz usługi fryzjerskie (pierwsze strzyżenie) funkcjonariuszy służby kandydackiej.",
"2a. W przypadku braku możliwości stworzenia warsztatu krawieckiego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, naprawy przedmiotów objętych gospodarką mundurową dokonuje się na podstawie zlecenia wystawionego wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom.";
"1. Funkcjonariusz nie ponosi kosztów finansowych w związku z naprawami, o których mowa w § 571 ust. 1.",
"1) funkcjonariuszom w służbie stałej lub przygotowawczej w zakresie prania przedmiotów umundurowania specjalistycznego i wyposażenia specjalnego, które nie przechodzą na własność użytkownika;";
"1. Przedmioty objęte gospodarką mundurową przeznaczone do zbycia poza SG jako surowce wtórne pozbawia się cech użyteczności.",
"3. Przedmioty objęte gospodarką mundurową przeznaczone do zbycia poza SG jako materiały bądź przedmioty użytkowe pozbawia się cech identyfikujących je z SG. W przypadku braku możliwości pozbawienia cech identyfikujących z SG, przedmiot objęty gospodarką mundurową podlega likwidacji.
4. Sposób kwalifikacji odpadów powstałych po likwidacji określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 poz. 1923).";