Zmiana zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne.
NFZ.2021.33
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 33/2021/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 23 lutego 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne
"3. Przy rozliczaniu świadczeń udzielanych świadczeniobiorcom poniżej 18. roku życia, po przekroczeniu kwoty zobowiązania określonej w umowie dla zakresu, w którym udzielono tych świadczeń, na wniosek świadczeniodawcy składany po upływie kwartału, w którym udzielono tych świadczeń, zwiększeniu ulegają liczba jednostek rozliczeniowych oraz kwota zobowiązania w tym zakresie, z zastrzeżeniem, że liczba jednostek rozliczeniowych oraz kwota zobowiązania może wzrosnąć maksymalnie o liczbę jednostek rozliczeniowych i wartość odpowiadającą świadczeniom udzielonym świadczeniobiorcom poniżej 18. roku życia ponad kwotę zobowiązania w tym kwartale.";
Uzasadnienie
Uzasadnienie
W niniejszym zarządzeniu wprowadza się bezlimitowe finansowanie świadczeń udzielonych świadczeniobiorcom do ukończenia 18. roku życia ze środków subfunduszu terapeutyczno-innowacyjnego Funduszu Medycznego, na podstawie ustawy z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym (Dz. U. poz. 1875).
Zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem mają na celu poprawę dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych dzieciom do 18. roku życia.
Dodatkowo, w związku z nowelizacją ustawy o świadczeniach, dokonaną ustawą z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw, w celu zapewnienia funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w związku epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (Dz. U. poz. 1493), realizacja i finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej przez podmioty realizujące umowę w rodzaju leczenie stomatologiczne odbywa się na podstawie umowy zawieranej pomiędzy świadczeniodawcą, a Narodowym Funduszem Zdrowia. Natomiast w imieniu Prezesa Funduszu działa dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu, który na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, jest upoważniony do wykonywania czynności związanych z realizacją umowy w danym rodzaju świadczeń. W związku z powyższym, zmianie uległ wzór umowy.
Minister Zdrowia wyraził zgodę pismem z dnia 1 lutego 2021 r. znak DLUZ. 736.44.2021.EK na wejście zarządzenia w życie z dniem następującym po dniu podpisania.
Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z art. 146 ust. 4 ustawy o świadczeniach oraz zgodnie z § 2 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020 r. poz. 320, z późn. zm.), z uwagi na trwający obecnie stan epidemii, został poddany konsultacjom zewnętrznym na okres 7 dni. W ramach konsultacji publicznych projekt został przedstawiony do zaopiniowania właściwym w sprawie podmiotom: konsultantom krajowym we właściwej dziedzinie medycyny, samorządom zawodowym (Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych), reprezentatywnym organizacjom świadczeniodawców, w rozumieniu art. 31sb ust. 1 ustawy o świadczeniach. Stanowisko zajęło siedem podmiotów, nie zgłaszając uwag do projektu zarządzenia.
Skutek finansowy wynikający z wprowadzenia modyfikacji w niniejszym zarządzeniu nie jest możliwy do oszacowania.
Powyższe działania zostały podjęte w ramach realizacji celu nr 2 Strategii Narodowego Funduszu Zdrowia na lata 2019-2023 - Poprawa jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej.
ZAŁĄCZNIK
UMOWA Nr....../.....
O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ - LECZENIE STOMATOLOGICZNE
UMOWA Nr....../.....
O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ - LECZENIE STOMATOLOGICZNE
Narodowym Funduszem Zdrowia - reprezentowanym przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, w imieniu którego działa: ............................................ (wskazanie imienia i nazwiska osoby umocowanej) - ............................................... (wskazanie stanowiska) .................................. (nazwa oddziału) Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w ............................................................................................................ (adres),
na podstawie pełnomocnictwa/pełnomocnictw 1 nr ................ z dnia .............../ i nr ............... z dnia ................./, zwanym dalej "Funduszem"
a
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
oznaczenie świadczeniodawcy: imię i nazwisko albo nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach",
zwanym dalej "Świadczeniodawcą", reprezentowanym przez
...................................................................................................................................................................
PRZEDMIOT UMOWY
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
ORGANIZACJA UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
WARUNKI FINANSOWANIA ŚWIADCZEŃ
WARUNKI FINANSOWANIA ŚWIADCZEŃ
- udzielonych uczniom zgodnie z przepisami, o których mowa w § 17a ust. 1 warunków zawierania umów, ustala się w umowie odrębne kwoty zobowiązania.
Dane posiadacza rachunku bankowego: ...........................................................................................
nr .............................................................................................................................................................
- w wersjach wskazanych przez Fundusz na dany okres sprawozdawczy.
KARY UMOWNE
KARY UMOWNE
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
OKRES OBOWIĄZYWANIA UMOWY
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
PODPISY STRON
.............................................................................................................
.............................................................................................................
ŚwiadczeniodawcaFundusz
Wykaz załączników do umowy:
1) załącznik nr 1 do umowy - Plan rzeczowo-finansowy;
2) załącznik nr 2 do umowy - Harmonogram-zasoby;
3) załącznik nr 3 do umowy - Wykaz podwykonawców;
4) załącznik nr 4 do umowy - Wzór wniosku w sprawie zmiany rachunku bankowego;
5) załącznik nr 5 do umowy - Sprawozdanie z procedur wykonanych pacjentom objętym programem "Ortodontyczna opieka nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki";
6) załącznik nr 6 do umowy - Harmonogram postojów dentobusów.
Załącznik Nr 1
PLAN RZECZOWO - FINANSOWY rodzaj świadczeń: leczenie stomatologiczne wersja ...... | Nr dokumentu (aneksu) wprowadzającego:........... OW NFZ | ||||||||||
Nr identyfikacyjny nadany przez NFZ | |||||||||||
Nazwa świadczeniodawcy w rozumieniu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych | |||||||||||
Okres rozliczeniowy od .............. do ............... | |||||||||||
Pozycja | Podstawa * | Kod zakresu świadczeń | Zakres świadczeń | Kod miejsca udzielania świadczeń | Jednostka rozliczeniowa | Liczba jednostek rozliczeniowych | Cena jedn. rozlicz. (zł) | Wartość (zł) | |||
razem zakresy (kwota umowy w okresie rozliczeniowym) | |||||||||||
Okres rozliczeniowy od............ do......................** | |||||||||||
Pozycja | Podstawa * | Kod zakresu świadczeń | Zakres świadczeń | Kod miejsca udzielania świadczeń | Jednostka rozliczeniowa | Liczba jednostek rozliczeniowych | Cena jedn. rozlicz. (zł) | Wartość (zł) | |||
razem zakresy (kwota umowy w okresie rozliczeniowym) | |||||||||||
w tym w poszczególnych okresach sprawozdawczych - razem pozycje | |||||||||||
Razem pozycje | Okres sprawozd. | Wartość (zł) | Okres sprawozd. | Wartość (zł) | Okres sprawozd. | Wartość (zł) | Okres sprawozd. | Wartość (zł) | |||
Styczeń | Luty | Marzec | Kwiecień | ||||||||
Maj | Czerwiec | Lipiec | Sierpień | ||||||||
Wrzesień | Październik | Listopad | Grudzień | ||||||||
w tym w poszczególnych okresach sprawozdawczych - poszczególne pozycje | |||||||||||
Pozycja | Kod zakresu | Nazwa zakresu | |||||||||
Kod miejsca | Nazwa miejsca | ||||||||||
Adres miejsca | TERYT | ||||||||||
Styczeń | Luty | Marzec | |||||||||
liczba * cena | |||||||||||
wartość | |||||||||||
Kwiecień | Maj | Czerwiec | |||||||||
liczba * cena | |||||||||||
wartość | |||||||||||
Lipiec | Sierpień | Wrzesień | |||||||||
liczba * cena | |||||||||||
wartość | |||||||||||
Październik | Listopad | Grudzień | |||||||||
liczba * cena | |||||||||||
wartość | |||||||||||
data sporządzenia | |||||||||||
Fundusz*** | Świadczeniodawca**** | ||||||||||
* Określenie czynności formalno - prawnej, na podstawie której została utworzona pozycja umowy | |||||||||||
** - Kolejne sekcje drukowane dla każdego okresu rozliczeniowego oznaczonego w umowie (o ile w umowie oznaczono więcej niż jeden okres rozliczeniowy) | |||||||||||
*** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem | |||||||||||
**** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem |
Załącznik Nr 2
HARMONOGRAM - ZASOBY
HARMONOGRAM - ZASOBY
Pozycja | Kod zakresu | Nazwa zakresu | ||||||||||||
I. Miejsce udzielania świadczeń | ||||||||||||||
Kod miejsca (a) | Id podwyk. (b) | Nazwa miejsca (c) | Adres miejsca (d) | VII cz.KR*(e) | VIII cz.KR*(f) | Profil IX-X cz.KR*(g) | Status ** | |||||||
II. Dostępność miejsca udzielania świadczeń | ||||||||||||||
pn (a) | wt (b) | śr (c) | czw (d) | pt (e) | sob (f) | nd (g) | Obowiązuje od (h) | Obowiązuje do (i) | Status** | |||||
III. Personel | ||||||||||||||
ID osoby (a) | Nazwisko (b) | Imiona (c) | PESEL (d) | Zawód/specjalność (e) | St.specjal. (f) | NPWZ (g) | Status ** | |||||||
Dostępność osoby personelu | ||||||||||||||
pn (h) | wt (i) | śr (j) | czw (k) | pt (l) | sob (m) | nd (n) | Typ harmonogramu***(o) | Tyg. lb. godzin (p) | Obowiązuje od (r) | Obowiązuje do (s) | ||||
P**** | ||||||||||||||
D**** | ||||||||||||||
IV. Sprzęt | ||||||||||||||
Id sprzętu (a) | Nazwa sprzętu (b) | Ilość (c) | Nr seryjny (d) | Rok produkcji (e) | Rodzaj dostępności (f) | Dostępny od (g) | Dostępny do (h) | Status ** | ||||||
Fundusz***** | Świadczeniodawca****** | |||||||||||||
* KR (Kody resortowe) - kody nadane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018r. poz. 2190, z późn.zm.) | ||||||||||||||
** B - brak zmian, D - dodano, M - zmodyfikowano, U - usunięto | ||||||||||||||
*** Typ harmonogramu: P - harmonogram podstawowy, D - harmonogram dodatkowy | ||||||||||||||
**** drukowany jeśli wypełniony | ||||||||||||||
***** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem | ||||||||||||||
****** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem | ||||||||||||||
** Rodzaj harmonogramu: | ||||||||||||||
P - harmonogram podstawowy | ||||||||||||||
*** - kody nadane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2020 poz. 295). - stosuje się odpowiednio do komórek org. wykonujących usługi dla dzieci, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia |
Załącznik Nr 3
WYKAZ PODWYKONAWCÓW
WYKAZ PODWYKONAWCÓW
Załącznik nr 3 do umowy Nr .............................. | |||
leczenie stomatologiczne | |||
UNIKALNY WYRÓŻNIK PODWYKONAWCY | |||
Dane identyfikacyjne i adresowe podwykonawcy | |||
Nazwa | |||
Adres siedziby | |||
Kod terytorialny i nazwa | |||
REGON | NIP | ||
Forma organizacyjno-prawna (cześć IV KR) | |||
Osoba/y uprawniona do reprezentowania | Telefon | ||
Dane rejestrowe podwykonawcy | |||
Rodzaj rejestru | Nr wpisu do rejestru | ||
Organ rejestrujący | Data wpisu | ||
Data ostatniej aktualizacji | |||
Dane dotyczące formy i przedmiotu umowy podwykonawstwa | |||
Umowa/promesa | |||
Data, od kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowa | Pozycja/e umowy | ||
Data, do kiedy obowiązuje lub będzie obowiązywać umowa | Przedmiot świadczeń podwykonywanych | ||
Opis przedmiotu podwykonawstwa | |||
data sporządzenia | |||
Fundusz* | Świadczeniodawca** | ||
* kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem | |||
** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem |
Załącznik Nr 4
Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego
Wniosek w sprawie zmiany rachunku bankowego
Dane Świadczeniodawcy
(źródło - Portal Świadczeniodawcy)
Wnoszę o podpisanie aneksu do istniejącej umowy, zmieniającego nr rachunku bankowego wskazany w zawartej umowie: | |||
numer | |||
w dziedzinie | |||
w grupie | |||
na okres | |||
Nowy pełny numer rachunku bankowego związanego z realizacją umowy | |||
Dane posiadacza rachunku bankowego: | |||
Zmiana dotychczasowego nr rachunku bankowego na nowy nastąpi po podpisaniu aneksu do umowy w terminie określonym w aneksie. | |||
Świadczeniodawca* | ..................................................................... | ||
* kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem |
Załącznik Nr 5
Lp. | Sprawozdanie z procedur wykonanych pacjentom objętym programem "Ortodontycza opieka nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki" | ||||||||
za miesiąc ............................................ | |||||||||
Cz. A Dane Świadczeniodawcy | |||||||||
Nazwa: | |||||||||
Adres: | |||||||||
Telefon: | |||||||||
Numer umowy: | |||||||||
Cz. B Dane Świadczeniobiorców | |||||||||
Imię i Nazwisko | PESEL | Wiek | Kod ICD-10 jednostki chorobowej kwalifikującej do objęcia Programem | Wada wg GOSLON (w przypadku rozszczepów) | Rok włączenia pacjenta do Programu | Data wizyty | Kod udzielonej procedury wg. ICD-9 (jeśli ma zastosowanie) | Nazwa udzielonej procedury | |
1 | |||||||||
2 | |||||||||
3 | |||||||||
4 | |||||||||
5 | |||||||||
6 | |||||||||
7 | |||||||||
8 | |||||||||
9 | |||||||||
10 | |||||||||
data sporządzenia sprawozdania................................................ |
Załącznik Nr 6
HARMONOGRAM POSTOJÓW DENTOBUSÓW
HARMONOGRAM POSTOJÓW DENTOBUSÓW
(dotyczy świadczeń udzielanych w dentobusie)
Obszar udzielania świadczeń: | ||||||||
data postoju dentobusu | miejsce postoju dentobusu nazwa powiatu | miejsce postoju dentobusu nazwa gminy | miejsce postoju dentobusu nazwa miasto/wieś | godziny postoju | miejsce postoju nazwa | miejsce postoju adres | ||
data | dzień tygodnia | od | do | |||||
a | b | c | d | e | f | g | h | i |
Fundusz* | Świadczeniodawca** | |||||||
* kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć wraz z podpisem | ||||||||
** kwalifikowany podpis elektroniczny albo pieczęć/nadruk/naklejka świadczeniodawcy - zawierające nazwę, adres, NIP i REGON - wraz z podpisem |