Zmiana zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna.
NFZ.2016.24
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 24/2016/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 13 kwietnia 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna
"24) rozporządzenie o opiece okołoporodowej - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem (Dz. U. poz. 1100, z późn. zm.);",
"33) koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC) - zakres świadczeń w rodzaju: świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie (SOK), w ramach którego realizowana i finansowana jest skoordynowana opieka dla kobiet w ciąży, obejmująca specjalistyczne poradnictwo ambulatoryjne, przedporodową i poporodową opiekę położnej, poród, a w przypadku wskazań medycznych także hospitalizacje;
34) rozporządzenie o opiece w ciąży patologicznej - rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w dziedzinie położnictwa i ginekologii z zakresu okołoporodowej opieki położniczo-ginekologicznej, sprawowanej nad kobietą w okresie ciąży, porodu, połogu, w przypadkach występowania określonych powikłań oraz opieki nad kobietą w sytuacji niepowodzeń położniczych (Dz. U. poz. 2007).";
"3a. Fundusz nie finansuje świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w poradniach specjalistycznych, udzielonych kobietom w ciąży objętym koordynowaną opieką nad kobietą w ciąży, jeżeli świadczenia te związane są z ciążą, porodem i połogiem, na podstawie zawartej umowy w zakresie położnictwo i ginekologia oraz w innych zakresach.",
"14a. W przypadku udzielania, w zakresie położnictwo i ginekologia, świadczeń o profilu położniczym, świadczeniodawca obowiązany jest do weryfikacji objęcia świadczeniobiorcy zakresem świadczeń KOC, w oparciu o system informatyczny udostępniany przez Fundusz.";
"
12. | 5.05.00.0000081 | świadczenie wykonywane u kobiet w okresie ciąży fizjologicznej | 15 | świadczenie wykonywane zgodnie z zapisami określonymi w: "Standardy postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem" stanowiącymi załącznik do rozporządzenia o opiece okołoporodowej. Rozliczenie świadczenia możliwe jest po wykazaniu w raporcie statystycznym świadczeń profilaktycznych, badań diagnostycznych i konsultacji medycznych przypisanych właściwemu terminowi badania wskazanego w rozporządzeniu. Świadczenie nie może być rozliczane w przypadku realizacji umowy w rodzaju SOK - Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC). |
".
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Celem niniejszego zarządzenia jest uregulowanie zasad rozliczania i finansowania świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, wykonywanych w zakresie położnictwo i ginekologia analogicznych jak w Koordynowanej opiece nad kobietą w ciąży (KOC). Zmiana polega na odstąpieniu od finansowania świadczeń dla kobiet w ciąży, wynikających z obowiązujących przepisów prawa, wykonywanych przez świadczeniodawców, którzy realizują umowy w rodzaju SOK w zakresie: Koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży, wskazując, że: cyt.: "3a. Fundusz nie finansuje świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w poradniach specjalistycznych, realizowanych u kobiet w ciąży objętych koordynowaną opieką nad kobietą w ciąży, związanych z ciążą, porodem i połogiem, analogicznych jak w KOC, w zakresie umów na położnictwo i ginekologię oraz w innych zakresach.".
Dodatkowo zobowiązano świadczeniodawców aby przy udzielaniu świadczeń o profilu położniczym, w zakresie położnictwa i ginekologii dokonali weryfikacji objęcia kobiety programem KOC, w oparciu o system informatyczny udostępniony przez Fundusz.
Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.) oraz zgodnie z § 2 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1400, z późn. zm.) został przedstawiony do konsultacji zewnętrznych.
W ich wyniku uwagi zgłosiło 10 podmiotów. Zgłoszone uwagi wyrażały dezaprobatę co do ograniczenia możliwości równoległego rozliczania tych samych świadczeń dotyczących opieki nad kobietą w ciąży w dwóch rodzajach świadczeń: AOS na dotychczasowych zasadach oraz SOK w ramach KOC. Ponadto w głównej mierze uwagi odnosiły się do wprowadzanego zarządzeniem w rodzaju SOK produktu "Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC)", a zatem nie dotyczyły przedmiotowego zarządzenia.
Nazwa projektu Zarządzenie Prezesa NFZ zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna Komórka odpowiedzialna za projekt: Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej Centrali NFZ | Data sporządzenia 1.04.2016 r. | |||
OCENA SKUTKÓW REGULACJI | ||||
1. Jaki problem jest rozwiązywany? | ||||
Celem wprowadzenia zmian w obowiązującym zarządzeniu w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) jest uregulowanie zasad rozliczania i finansowania świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej o profilu położniczym, wykonywanych w zakresie położnictwa i ginekologii oraz w innych zakresach realizowanych w ramach dotychczasowych i obowiązujących przepisów zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, analogicznych do nowego zakresu świadczeń: Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC), wprowadzonego zarządzeniem zmieniającym zarządzenie Nr 88/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie (SOK), w ramach którego realizowana i finansowana jest skoordynowana opieka dla kobiet w ciąży, obejmująca specjalistyczne poradnictwo ambulatoryjne, przedporodową i poporodową opiekę położnej, poród, a w przypadku wskazań medycznych także hospitalizację. Zmiany w niniejszym zarządzeniu AOS mają na celu ograniczenie możliwości równoległego rozliczania tych samych świadczeń dotyczących opieki nad kobietą w ciąży w dwóch rodzajach świadczeń: AOS na dotychczasowych zasadach oraz SOK w ramach KOC, z uwagi, iż sposób finansowania Koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży (KOC) uwzględnia cały zakres postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w ciąży - z zakres świadczeń realizowanych w ramach KOC wynika z obowiązujących standardów określonych przez Ministra Zdrowia oraz przepisów prawa i obowiązuje świadczeniodawców realizujących KOC jak i AOS. | ||||
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt | ||||
W związku z powyższym, w zarządzeniu zmieniającym AOS wprowadza się przepis, informujący o tym, że cyt.:" Fundusz nie finansuje świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w poradniach specjalistycznych, realizowanych u kobiet w ciąży objętych koordynowaną opieką nad kobietą w ciąży, związanych z ciążą, porodem i połogiem, analogicznych jak w KOC, w zakresie umów na położnictwo i ginekologię oraz w innych zakresach." Aby możliwe było sprawdzenie przez świadczeniodawców realizujących AOS, które ze zgłaszających się kobiet w ciąży, zadeklarowały udział w opiece koordynowanej, udostępnione zostaje przez NFZ odpowiednie narzędzie informatyczne. Wynika z tego w sposób oczywisty, że każdy świadczeniodawca realizujący świadczenia AOS w zakresie: położnictwo i ginekologia, powinien sprawdzić, czy zgłaszająca się kobieta w ciąży, nie jest objęta KOC. W przypadku, kiedy pacjentka jest w KOC konieczne jest odnotowanie w historii choroby, z jakich powodów nie korzysta ona z wybranej formy opieki. Weryfikacja danych pacjentki objętej koordynowaną opieką w systemie informatycznym udostępnionym przez NFZ nie wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu i ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z obsługą systemu. | ||||
3. Podmioty, na które oddziałuje projekt | ||||
Grupa | Wielkość | Źródło danych | Oddziaływanie | |
Podmioty lecznicze | Szacunkowo 50 podmiotów leczniczych wraz z współrealizatorami | Umowy o udzielanie świadczeń w zakresie: położnictwo i ginekologia | Doprecyzowanie warunków realizacji i finansowania świadczeń w zakresie położnictwa i ginekologii | |
4. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji | ||||
Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581, z późn. zm.) oraz zgodnie z § 2 ust. 3 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U., poz. 1400 z późn. zm.) został przedstawiony do konsultacji zewnętrznych w dniu 10 marca 2016 r. Termin konsultacji publicznych został określony na 21 dni. W ramach konsultacji publicznych projekt został przedstawiony do zaopiniowania przez: a. konsultantów krajowych w poszczególnych dziedzinach medycyny; b. samorządy zawodowe (Naczelna Rada Lekarska, Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych); c. reprezentatywne organizacje świadczeniodawców. W ich wyniku uwagi zgłosiło 10 podmiotów. Zgłoszone uwagi wyrażały dezaprobatę co do ograniczenia możliwości równoległego rozliczania tych samych świadczeń dotyczących opieki nad kobietą w ciąży w dwóch rodzajach świadczeń: AOS na dotychczasowych zasadach oraz SOK w ramach KOC. Ponadto w głównej mierze uwagi odnosiły się do wprowadzanego zarządzeniem w rodzaju SOK produktu "Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC)", a zatem nie dotyczyły przedmiotowego zarządzenia. | ||||
5. Skutki finansowe | ||||
Do oceny skutku finansowego wynikającego z wprowadzenia zmian w zarządzeniu zmieniającym zarządzenie w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna posłużono się danymi uzyskanymi z systemu informatycznego NFZ na potrzeby określenia wyceny świadczenia w zakresie koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży (KOC), ze względu na zakładaną alokację środków finansowych pochodzących z dotychczasowych umów zawartych ze świadczeniodawcami na realizację świadczeń z zakresu świadczeń położnictwa i ginekologii w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna. Z systemu informatycznego Centrali NFZ wygenerowano wszystkie świadczenia zrealizowane w ramach rodzaju świadczeń AOS, SZP wstecz 9 mies. od daty porodu, który miał miejsce w 2014 r. Liczba pacjentek objętych analizą - 365 223. W części dot. stacjonarnej opieki nad ciężarną stwierdzono, iż możliwe jest oszacowanie kosztów opieki na podstawie danych historycznych z realizacji świadczeń. Natomiast w części dot. świadczeń zrealizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki wynika, iż jedynie 61,38% kobiet rodzących korzystało ze świadczeń w ramach AOS. Jedynie 24% kobiet, które korzystały z porad w AOS było wykazywanych dedykowanym świadczeniem dla ciąży fizjologicznej. Liczba wizyt w poradni gin-poł. w trakcie ciąży na jedną pacjentkę - 4,53. W związku z powyższym niemożliwe było wyszacowanie wyceny dla części ambulatoryjnej na podstawie danych historycznych z realizacji świadczeń. Podjęto decyzję o wyliczeniu przedmiotowej składowej wyceny kierując się koniecznymi do wykonania badaniami i częstością ich realizacji w przebiegu ciąży wg Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem. Wyliczono koszt takiej opieki na ok. 1 300 zł. Zweryfikowano również udział prowadzonych w ramach AOS ciąż wysokiego ryzyka wg kodu ICD-10: Z35 - Nadzór nad ciążą wysokiego ryzyka. Udział ten wynosi ok. 12% co stanowiło podstawę do skorygowania kosztów wyliczonych wg ww. standardu na ok. 1 440 zł. Całość wyceny dla Koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży (KC) z uwzględnieniem opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej została ostatecznie oszacowana na 5 500 zł. Dodatkowo z uwagi na podjęte w trakcie prac decyzje o dedykowaniu koordynowanej opieki nad kobietą w ciąży (KOC) - dla prowadzenia wszystkich ciąż (nie tylko fizjologicznych), podjęto decyzję o zastosowaniu wskaźnika korygującego 1,08 dla trzeciego poziomu referencyjnego położnictwa oraz w związku z faktem, iż podmioty posiadające trzeci poziom referencyjny w neonatologii mają znacznie większy udział hospitalizacji noworodków wymagających intensywnej opieki, która wg założeń KOC nie może być rozliczana niezależnie od ryczałtu obejmującego przedmiotową opiekę, podjęto decyzję o zastosowaniu wskaźnika 1,16 wobec takich świadczeniodawców. Reasumując, przy założeniu, że w każdym oddziale wojewódzkim będzie w pierwszym etapie zawarta umowa na realizację świadczeń KOC z trzema podmiotami (po jednym świadczeniodawcy z każdego poziomu referencyjnego) szacowany roczny skutek finansowy dla płatnika wynosi 44 mln zł. Ostateczna wartość środków, które ulegną przesunięciu będzie znana po przeprowadzeniu postępowań konkursowych przez oddziały wojewódzkie. | ||||
6. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego | ||||
Z uwagi na fakt, że nowelizacja niniejszego zarządzenia wynika z przepisów zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie SOK wprowadzającego nowe świadczenie pn. Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC), a zatem planowane jest stosowanie przepisów niniejszego zarządzenia zmieniającego zarządzenie AOS w terminie analogicznym do terminu wejścia w życie zarządzenia SOK. | ||||
7. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? | ||||
Głównym celem wprowadzanego zarządzenia AOS jest uregulowanie zasad rozliczania i finansowania świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej o profilu położniczym, poprzez uniknięcie podwójnego finansowania tych samych świadczeń dotyczących opieki nad kobietą w ciąży - w dwóch różnych rodzajach świadczeń: AOS oraz SOK w związku z wprowadzonym nowym świadczeniem pn. Koordynowana opieka nad kobietą w ciąży (KOC). W związku z powyższym, w celu przeprowadzenia oceny realizacji świadczeń dotyczących opieki nad kobietą w ciąży dokonana się porównania wykonywania tych usług w ramach dotychczasowego sposobu rozliczania świadczeń w AOS oraz nowego w ramach KOC. Okres ewaluacji efektów wynika z naturalnego czasu trwania ciąży. Mierniki, które pozwolą na przeprowadzenie ewaluacji: 1) procentowy udział kobiet w ciąży rozliczany i finansowany w ramach AOS oraz SOK, 2) średnia liczba porad udzielanych kobiecie w ciąży w ramach AOS oraz SOK. |