Zmiana zarządzenia w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Szczecinie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.2023.53

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 grudnia 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 19 grudnia 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Szczecinie

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 773) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W statucie Urzędu Statystycznego w Szczecinie, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 13 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Statystycznemu w Szczecinie (Dz. Urz. GUS poz. 41, z 2014 r. poz. 50, z 2016 r. poz. 41, z 2017 r. poz. 2 i 30 oraz z 2018 r. poz. 24 i 65) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W skład Urzędu wchodzą:

1) Wydział Organizacji;

2) Wydział Rejestrów;

3) Wydział Badań Ankietowych;

4) Ośrodek Statystyki Morskiej;

5) Ośrodek Statystyki Nauki, Techniki, Innowacji i Społeczeństwa Informacyjnego;

6) Ośrodek Statystyki Transportu i Łączności;

7) Ośrodek Statystyki Rynku Nieruchomości;

8) Ośrodek Inżynierii Danych;

9) Zachodniopomorski Ośrodek Badań Regionalnych;

10) Wydział Realizacji Badań;

11) Wydział Informatyki;

12) Wydział Kadr i Szkolenia;

13) Wydział Ekonomiczny;

14) Wydział Administracyjny;

15) Oddział w Koszalinie;

16) Oddział w Stargardzie;

17) Oddział w Świnoujściu.";

2)
§ 6 i § 7 otrzymują brzmienie:

"§ 6. 1. Urząd specjalizuje się w realizacji zadań ogólnokrajowych wykonywanych na rzecz statystyki publicznej jako całości w obszarach: statystyki nauki, techniki, innowacji i społeczeństwa informacyjnego, statystyki morskiej i żeglugi śródlądowej, statystyki transportu i łączności, statystyki rynku nieruchomości.

2. Urząd, jako jednostka autorska ogólnopolskich badań w zakresie statystyki nauki, techniki, innowacji i społeczeństwa informacyjnego, statystyki morskiej i żeglugi śródlądowej, statystyki transportu i łączności oraz statystyki rynku nieruchomości realizuje zadania poprzez opracowywanie metodologii, programowanie i organizację badań statystycznych, w szczególności dotyczące:

1) przygotowania zakresu przedmiotowego i podmiotowego badań;

2) przygotowania operatów oraz tworzenia kartotek do badań;

3) opracowania wzorów formularzy i kwestionariuszy wraz z objaśnieniami;

4) zbierania, gromadzenia, opracowywania oraz analizowania danych statystycznych;

5) kontroli i akceptacji ogólnopolskich zbiorów, tablic kontrolnych i wynikowych;

6) oceny jakości danych i kontroli kompletności zbiorów, w tym analizy przyczyn braków odpowiedzi i podejmowania działań naprawczych;

7) informatycznej obsługi prowadzonych badań, w tym przygotowania założeń do systemów informatycznych związanych z gromadzeniem, przetwarzaniem, analizowaniem i opracowaniem danych wynikowych;

8) tworzenia i prowadzenia baz danych statystycznych;

9) inicjowania i prowadzenia prac metodologicznych, badań testowych i pilotażowych;

10) opracowywania rachunku satelitarnego z zakresu statystyki nauki, techniki, innowacji i społeczeństwa informacyjnego, statystyki morskiej oraz statystyki transportu;

11) monitorowania zasobów pozastatystycznych źródeł informacji oraz prowadzenia prac umożliwiających wykorzystywanie w badaniach statystycznych danych gromadzonych w źródłach administracyjnych;

12) doskonalenia wykorzystywanych narzędzi badawczych oraz metodologii w celu podnoszenia jakości badań oraz redukcji kosztów i obciążeń respondentów;

13) opracowywania publikacji wynikowych i analitycznych;

14) monitorowania zmian w prawodawstwie krajowym i międzynarodowym, prowadzenia prac mających na celu dostosowanie badań do obowiązujących wymogów prawnych;

15) opiniowania projektów dokumentów rządowych;

16) współpracy z innymi resortami, instytucjami i organizacjami w celu integracji i koordynacji badań statystycznych oraz pozyskiwania danych, w tym uczestnictwo w pracach zespołów międzynarodowych, międzyresortowych i w grupach ekspertów;

17) przygotowywania dokumentów i materiałów na posiedzenia i konsultacje na potrzeby współpracy międzynarodowej;

18) prowadzenia prac w zakresie wykorzystania nowych technologii i źródeł danych we współpracy z jednostkami służb statystyki publicznej, w szczególności w zakresie przeprowadzania analiz oraz wprowadzania nowoczesnych metod i narzędzi do przetwarzania ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych źródeł danych, zwłaszcza w zakresie specjalizacji Urzędu.

§ 7. Zadaniem Ośrodków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4-8, jest realizacja zadań określonych w § 6.";

3)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. Zadaniem Oddziałów Urzędu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 15-17, jest:

1) udział w realizowaniu spisów powszechnych oraz innych badań o szerokim zasięgu obserwacji;

2) wykonywanie innych zadań określonych przez dyrektora Urzędu w regulaminie organizacyjnym Urzędu.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.