Zmiana zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2023.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 czerwca 2023 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 1 czerwca 2023 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208, 337 i 641) oraz § 4 ust. 5 Statutu Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 14 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. MRiRW z 2010 r. Nr 10, poz. 10, z 2016 r. poz. 1, z 2017 r. poz. 5 oraz z 2020 r. poz. 85) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 34 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. KRUS poz. 35, z 2020 r. poz. 3, 9 i 18, z 2021 r. poz. 1, 23 i 31, z 2022 r. poz. 1, 10, 29 i 30 oraz z 2023 r. poz. 10), załącznik do zarządzenia, stanowiący regulamin organizacyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Dotychczas obowiązujące akty normatywne Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "Kasą", obowiązują z jednoczesnym uwzględnieniem struktury organizacyjnej Kasy i podziału zadań określonych w regulaminie organizacyjnym Kasy, o którym w mowa w § 1.
§  3. 
Zobowiązuje się kierowników komórek organizacyjnych Centrali Kasy do:
1)
przeprowadzenia przeglądu aktów normatywnych Prezesa Kasy w zakresie merytorycznej działalności kierowanych komórek organizacyjnych i opracowanie stosownych zmian, uwzględniających zapisy regulaminu organizacyjnego Kasy, o którym mowa w § 1, a następnie przedłożenie projektów aktów normatywnych do Biura Organizacyjno-Prawnego, w terminie do dnia 15 czerwca 2023 r.;
2)
przeprowadzenia przeglądu: regulaminów organizacyjnych, planów pracy, planów finansowych, pozostałych planów, wynikających z wewnętrznych regulacji, procedur Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie zgodności ze strukturą organizacyjną Kasy i podziałem zadań, określonymi w regulaminie organizacyjnym Kasy, o którym w mowa w § 1, a następnie przedłożenia do właściwych merytorycznie komórek organizacyjnych projektów nowelizacji ww. dokumentów w termiach uzgodnionych z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi.
§  4. 
Dostosowanie regulaminów organizacyjnych oddziałów regionalnych Kasy do zapisów regulaminu organizacyjnego Kasy, o którym mowa w § 1, zostanie przeprowadzone na zasadach i w terminach określonych przez Biuro Organizacyjno-Prawne.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwana dalej "Kasą", działa na podstawie:
1)
ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2023 r. poz. 208, 337 i 641);
2)
statutu Kasy, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 14 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie nadania statutu Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. MRiRW z 2010 r. Nr 10, poz. 10, z 2016 r. ροζ. 1, z 2017 r. poz. 5 oraz z 2020 r. poz. 85);
3)
niniejszego regulaminu organizacyjnego, zwanego dalej "regulaminem";
4)
wewnętrznych aktów prawnych Prezesa Kasy.
2. 
Przez użyte w regulaminie określenia należy rozumieć:
1)
jednostki organizacyjne Kasy - Centralę, oddziały regionalne, placówki terenowe;
2)
Kierownictwo Kasy - Prezesa Kasy, Zastępców Prezesa Kasy;
3)
komórki organizacyjne w Centrali - biura, zespoły, stanowiska pracy;
4)
kierownik komórki organizacyjnej w Centrali - dyrektora biura, pełnomocnika Prezesa kierującego zespołem lub inną osobę określoną w niniejszym regulaminie;
5)
komórki organizacyjne w oddziałach regionalnych - wydział, referat, stanowisko pracy, wieloosobowe stanowisko pracy;
6)
zakłady rehabilitacji leczniczej - centra rehabilitacji rolników.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Kasy

§  2. 
W ramach Kasy wyodrębnia się:
1)
Centralę;
2)
oddziały regionalne;
3)
placówki terenowe;
4)
zakłady rehabilitacji leczniczej.
§  3. 
W skład Centrali wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Biuro Orzecznictwa Lekarskiego;
2)
Biuro Finansowe;
3)
Zespół Radców Prezesa Kasy;
4)
Biuro Organizacyjno-Prawne;
5)
Biuro Komunikacji i Współpracy Międzynarodowej;
6)
Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi;
7)
Biuro Ubezpieczeń;
8)
Biuro Świadczeń;
9)
Biuro Prewencji;
10)
Biuro Rehabilitacji;
11)
Biuro Administracji i Inwestycji;
12)
Biuro Informatyki i Telekomunikacji;
13)
Biuro Zamówień Publicznych; ■
14)
Biuro Audytu i Kontroli;
15)
Biuro Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji,
16)
Biuro Statystyki;
17)
Zespół Obsługi Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników;
18)
Stanowisko pracy ds. BHP.
§  4. 
Do zadań Centrali Kasy należy:
1)
nadzór merytoryczny nad realizacją - przez oddziały regionalne, placówki terenowe oraz zakłady rehabilitacji leczniczej - zadań wynikających z przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz innych aktów prawnych, poprzez zapewnienie m. in.:
a)
niezbędnej pomocy merytorycznej, organizacyjno-technicznej i finansowej, umożliwiającej realizację tych zadań,
b)
jednolitej interpretacji powszechnie obowiązujących i wewnętrznych przepisów prawnych oraz zapobieganie powstawaniu różnic interpretacyjnych w stosowaniu przepisów, zwłaszcza z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników;
2)
podejmowanie rozwiązań zmierzających do usprawniania obsługi systemu ubezpieczenia społecznego rolników;
3)
nadzór merytoryczny nad wykonaniem przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz postanowień dwustronnych i wielostronnych umów z zakresu zabezpieczenia społecznego;
4)
współpraca z organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami uczestniczącymi w realizacji zadań Kasy;
5)
koordynowanie współpracy Kasy z instytucjami międzynarodowymi;
6)
przeprowadzanie audytu wewnętrznego w Kasie oraz w funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy;
7)
przeprowadzanie kontroli i inspekcji w Kasie oraz w funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy;
8)
opracowywanie materiałów informacyjnych i wyjaśnień z zakresu działania Kasy, prowadzenie działalności promocyjnej na rzecz upowszechniania zadań Kasy oraz popularyzującej wiedzę o systemie ubezpieczenia społecznego rolników;
9)
opracowywanie sprawozdawczości statystycznej w zakresie ustawowych zadań realizowanych przez Kasę.

Rozdział  3

Podział zadań w Kasie

§  5. 
1. 
Kasą kieruje Prezes przy pomocy: Zastępców Prezesa, kierowników komórek organizacyjnych w Centrali Kasy, dyrektorów oddziałów regionalnych, kierowników placówek terenowych oraz dyrektorów zakładów rehabilitacji leczniczej, którzy są odpowiedzialni wobec Prezesa Kasy za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2. 
W czasie nieobecności Prezesa lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, Kasą kieruje oraz reprezentuje ją na zewnątrz Pierwszy Zastępca Prezesa Kasy, w przypadku jego nieobecności Drugi Zastępca Prezesa Kasy, a w przypadku nieobecności Pierwszego i Drugiego Zastępcy Prezesa Kasy - Trzeci Zastępca Prezesa Kasy.
3. 
W czasie nieobecności Pierwszego Zastępcy Prezesa Kasy lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, zadania w ramach jego nadzoru realizuje Drugi Zastępca Prezesa Kasy, a w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków Trzeci Zastępca Prezesa Kasy.
4. 
W czasie nieobecności Drugiego Zastępcy Prezesa Kasy lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, zadania w ramach jego nadzoru realizuje Pierwszy Zastępca Prezesa Kasy, a w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków Trzeci Zastępca Prezesa Kasy.
5. 
W czasie nieobecności Trzeciego Zastępcy Prezesa Kasy lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, zadania w ramach jego nadzoru realizuje Pierwszy Zastępca Prezesa Kasy, a w czasie jego nieobecności lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków Drugi Zastępca Prezesa Kasy.
6. 
W czasie nieobecności Pierwszego Zastępcy Prezesa Kasy, Drugiego Zastępcy Prezesa Kasy i Trzeciego Zastępcy Prezesa Kasy lub czasowej niemożności wykonywania przez nich obowiązków, zadania w ramach ich nadzoru realizuje Prezes Kasy.
7. 
Do realizacji określonych zadań Kasy, Prezes może powoływać zespoły problemowe określając ich nazwę, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb pracy.

Rozdział  4

Podział zadań Kierownictwa Kasy

§  6. 
1. 
Prezes zatwierdza kierunki działania Kasy oraz nadzoruje całokształt zadań realizowanych przez Kasę.
2. 
Do kompetencji Prezesa należą sprawy nieprzekazane do właściwości innych organów, a w szczególności:
1)
realizacja postanowień ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz innych aktów prawnych, w zakresie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników oraz świadczeń z tego ubezpieczenia, a także dochodzenia i umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników;
2)
realizacja zadań wynikających z innych przepisów prawa powszechnie obowiązującego;
3)
ustalanie kompetencji Zastępców Prezesa Kasy, kierowników komórek organizacyjnych Centrali Kasy, za wyjątkiem wicedyrektorów biura, dyrektorów oddziałów regionalnych oraz kierowników placówek terenowych;
4)
prowadzenie polityki kadrowo - płacowej w Kasie;
5)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Kasy;
6)
udzielanie pełnomocnictw i upoważnień do działania w j ego imieniu, w tym do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników;
7)
inicjowanie działań kontrolnych oraz określanie zasad wykonywania działalności kontrolnej;
8)
tworzenie, przekształcanie i znoszenie oddziałów regionalnych i placówek terenowych, po zasięgnięciu opinii Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, zwanej dalej "Radą Rolników";
9)
podejmowanie decyzji w sprawach:
a)
członkostwa Kasy w organizacjach międzynarodowych oraz współpracy Kasy z zagranicą,
b)
wyjazdów zagranicznych i przyjmowania delegacji zagranicznych,
c)
dochodzenia zwrotu wydatków ponoszonych na świadczenia z ubezpieczenia z tytułu wypadku lub choroby zawodowej od osób będących dostawcami wadliwych środków stosowanych przy pracy rolniczej lub wadliwie świadczących usługi,
d)
zasad zarządzania zasobami ludzkimi Kasy, w tym gospodarowania funduszem wynagrodzeń;
10)
zatwierdzanie:
a)
dokumentów o charakterze strategicznym, programów działania Kasy oraz sprawozdań z ich wykonania,
b)
projektów budżetów Kasy i projektów planów rzeczowo-finansowych funduszy Kasy oraz rocznych sprawozdań z ich wykonania,
c)
materiałów przedkładanych na posiedzenia organów władzy publicznej, organizacji politycznych i społecznych oraz innych instytucji;
11)
wydawanie wewnętrznych aktów prawnych;
12)
ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski" obwieszczeń wydawanych na podstawie upoważnień ustawowych;
13)
podpisywanie: _
a)
wystąpień kierowanych do Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Rady Ministrów, ministrów i kierowników urzędów centralnych, organów kontrolnych, posłów, senatorów, wojewodów, organów samorządowych,
b)
wystąpień do organizacji politycznych, społecznych i zawodowych działających w skali ogólnokrajowej,
c)
pism do kierownictwa organizacji międzynarodowych i instytucji zagranicznych,
d)
decyzji o podjęciu kontroli i wystąpień pokontrolnych kierowanych do kierowników komórek organizacyjnych Centrali Kasy i jednostek organizacyjnych Kasy,
e)
wniosków o nadanie odznaczeń państwowych,
f)
pism zastrzeżonych do jego podpisu lub mających ze względu na swój charakter specjalne znaczenie oraz zatwierdzanie protokołów z posiedzeń: Kolegium Kasy, narad Kierownictwa Kasy z kierownikami komórek organizacyjnych Centrali Kasy i dyrektorami jednostek organizacyjnych Kasy;
14)
nadawanie Kasie regulaminu organizacyjnego oraz zatwierdzanie regulaminów organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych w Centrali Kasy i jednostek organizacyjnych Kasy;
15)
rozpatrywanie wniosków Rady Rolników i przedkładanie Radzie Rolników dokumentów, materiałów i informacji;
16)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu orzecznictwa lekarskiego;
17)
nadzór nad realizacją zadań dotyczących podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników oraz świadczeń pieniężnych z tego ubezpieczenia, w tym wynikających z przepisów wspólnotowych i umów międzynarodowych;
18)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego rolników, domowników i członków ich rodzin, pomocników rolnika oraz emerytów i rencistów i członków ich rodzin, a także z zakresu poboru podatku dochodowego z emerytur i rent;
19)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników;
20)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu obsługi prawnej w Kasie;
21)
nadzór nad realizacją zadań wynikających z funkcjonującego w Kasie zintegrowanego systemu zarządzania;
22)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, obrony cywilnej;
23)
nadzór nad funkcjonowaniem kancelarii tajnej oraz zadań związanych z wykonywaniem pieczęci urzędowych i służbowych;
24)
nadzór nad realizacją zadań z obszaru zarządzania kryzysowego, w tym w szczególności wynikających z Planu Zarządzania Kryzysowego Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
25)
nadzór nad realizacją zadań obronnych, w szczególności zadań wynikających z "Planu Operacyjnego funkcjonowania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
26)
nadzór nad realizacją zadań z zakresu polityki informacyjnej Kasy;
27)
nadzór nad realizacją zadań wynikających z zatwierdzonych w Kasie wieloletnich planów/strategii działania Kasy.
3. 
Realizując nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy, Prezes Kasy bezpośrednio nadzoruje:
1)
Biuro Audytu i Kontroli;
2)
Biuro Organizacyjno-Prawne;
3)
Biuro Orzecznictwa Lekarskiego;
4)
Biuro Ubezpieczeń;
5)
Biuro Świadczeń;
6)
Biuro Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji;
7)
Biuro Komunikacji i Współpracy Międzynarodowej;
8)
Zespół Radców Prezesa Kasy;
9)
Zespół Obsługi Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników;
10)
Stanowisko pracy ds. BHP;
11)
oddziały regionalne wraz z podległymi placówkami terenowymi.
§  7. 
1. 
Zastępcy Prezesa w zakresie zagadnień powierzonych do nadzoru:
1)
odpowiadają za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanym przez siebie obszarze działania Kasy;
2)
ponoszą odpowiedzialność wobec Prezesa Kasy za koordynację prawidłowego i sprawnego realizowania celów, procesów oraz za organizację, wyniki pracy i prawidłowe wykonywanie zadań wchodzących w zakres merytorycznej działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych Centrali Kasy;
3)
określają zadania i wydają kierownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych dyspozycje co do merytorycznego kształtu realizowanych zadań;
4)
dokonuj ą akceptacj i:
a)
spraw przedkładanych do. decyzji i wiadomości Prezesa Kasy,
b)
dokumentów o charakterze strategicznym, programów działania Kasy oraz sprawozdań z ich wykonania,
c)
regulaminów organizacyjnych nadzorowanych komórek organizacyjnych w Centrali Kasy,
d)
rocznych planów pracy nadzorowanych komórek organizacyjnych i sprawozdań z ich realizacji,
e)
proponowanych nagród i podwyżek wynagrodzeń dla dyrektorów, wicedyrektorów oraz pracowników komórek organizacyjnych w Centrali Kasy,
f)
materiałów prezentowanych na posiedzeniach Kolegium Kasy w zakresie merytorycznej działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych,
g)
stanowisk prezentowanych Radzie Rolników;
5)
podpisują:
a)
wytyczne i wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym kierowane do wszystkich jednostek organizacyjnych Kasy,
b)
korespondencję z podmiotami zewnętrznymi w ramach udzielanych przez Prezesa Kasy imiennych upoważnień;
6)
wydają decyzje administracyjne w ramach udzielonych przez Prezesa Kasy upoważnień;
7)
wnioskują o podjęcie działań kontrolnych;
8)
zarządzają przeprowadzanie inspekcji w jednostkach organizacyjnych Kasy w ramach merytorycznego nadzoru sprawowanego przez komórki organizacyjne Centrali Kasy;
9)
reprezentują Kasę w zakresie powierzonych kompetencji oraz udzielonych przez Prezesa Kasy imiennych upoważnień;
10)
opiniują wnioski kierowników komórek organizacyjnych z zakresu stosunku pracy w sprawach nadzorowanych komórek organizacyjnych;
11)
udzielają urlopów wypoczynkowych kierownikom nadzorowanych komórek organizacyjnych;
12)
wnioskują do Prezesa Kasy w sprawie nawiązywania oraz rozwiązywania stosunku pracy z kierownikami nadzorowanych komórek organizacyjnych.
2. 
Zastępcy Prezesa posiadają uprawnienia przysługujące Prezesowi Kasy wskazane w § 6 w ust. 2 w pkt 11 i 12 na zasadach określonych w pełnomocnictwie udzielonym przez Prezesa Kasy.
§  8. 
1. 
Do kompetencji Pierwszego Zastępcy Prezesa należy merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
realizacj i zadań z zakresu prewencj i;
2)
realizacji zadań z zakresu rehabilitacji leczniczej oraz prawidłowego funkcjonowania zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy;
3)
realizacji zadań dotyczących zamówień publicznych.
2. 
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w ust. 1, Pierwszy Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje:
1)
Biuro Prewencji;
2)
Biuro Rehabilitacji;
3)
Biuro Zamówień Publicznych.
3. 
Do kompetencji Drugiego Zastępcy Prezesa należy merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
realizacji prawidłowego planowania rzeczowo - finansowego funduszy Kasy: emerytalno-rentowego, prewencji i rehabilitacji, administracyjnego i motywacyjnego oraz zadań zleconych finansowanych z budżetu państwa;
2)
prawidłowego prowadzenia gospodarki finansowej Kasy, w tym zadań wynikających z ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości;
3)
prowadzenia sprawozdawczości finansowej w zakresie dysponentów części oraz funduszy Kasy i zadań zleconych;
4)
sporządzania sprawozdań z wykonania planu rzeczowo - finansowego budżetu, funduszy Kasy oraz zadań zleconych;
5)
prowadzenia sprawozdawczości statystycznej Kasy;
6)
realizacji zadań z zakresu rozwoju oraz funkcjonowania w Kasie systemów informatycznych, sieci WAN i LAN oraz systemów telekomunikacyjnych.
4. 
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w ust. 3, Drugi Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje:
1)
Biuro Finansowe;
2)
Biuro Statystyki;
3)
Biuro Informatyki i Telekomunikacji.
5. 
Do kompetencji Trzeciego Zastępcy Prezesa należy merytoryczny nadzór nad działalnością Kasy w zakresie następujących zagadnień:
1)
planowania i realizacji inwestycji budowlanych, modernizacji i remontów posiadanych przez Kasę zasobów lokalowych oraz administrowania i gospodarowania majątkiem w jednostkach organizacyjnych Kasy;
2)
prowadzenia w jednostkach organizacyjnych Kasy gospodarki materiałowej, transportowej, przeciwpożarowej, ochrony i zabezpieczenia mienia oraz obsługi kancelaryjno-archiwalnej;
3)
przedstawianie Prezesowi Kasy propozycji w zakresie prowadzenia polityki kadrowo- płacowej i szkoleniowej w Kasie.
6. 
Realizując bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Kasy w zakresie zagadnień wymienionych w ust. 5, Trzeci Zastępca Prezesa bezpośrednio nadzoruje:
1)
Biuro Administracji i Inwestycji;
2)
Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

Rozdział  5

Organizacja i zasady pracy komórek organizacyjnych Centrali Kasy

§  9. 
1. 
Biurem w Centrali Kasy kieruje dyrektor lub inna osoba określona niniejszym regulaminem przy pomocy wicedyrektora (wicedyrektorów). O potrzebie tworzenia stanowiska wicedyrektora (wicedyrektorów) decyduje Prezes Kasy.
2. 
W sytuacji nieobsadzenia stanowiska dyrektora biura lub w czasie nieobecności dyrektora biura, spowodowanej chorobą, podróżą służbową lub inną usprawiedliwioną przyczyną, wicedyrektor realizuje kompetencje i obowiązki dyrektora, a w przypadku jego nieobecności - osoba upoważniona przez Prezesa Kasy w zakresie określonym upoważnieniem.
3. 
W ramach komórek organizacyjnych Centrali Kasy mogą być tworzone zespoły oraz samodzielne lub wieloosobowe stanowiska pracy.
4. 
Realizacją zadań zespołów i wieloosobowych stanowisk pracy, o których mowa w ust. 3, może kierować koordynator. Zadania koordynatora określa regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej Centrali Kasy.
5. 
W komórkach organizacyjnych Centrali Kasy, jak i poza nimi, mogą funkcjonować stanowiska bezpośrednio podległe Prezesowi.
6. 
Organizację wewnętrzną oraz szczegółowy zakres zadań biur oraz zespołów określają regulaminy organizacyjne tych komórek, zaakceptowane przez Zastępcę Prezesa Kasy i zatwierdzone przez Prezesa Kasy.
§  10. 
1. 
Kierownicy komórek organizacyjnych w Centrali Kasy odpowiedzialni są za prawidłową i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej, za właściwą organizację jej pracy oraz za współdziałanie z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Centrali Kasy przy wykonywaniu zadań wynikających z przepisów prawnych, a w szczególności za prawidłowe funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanym przez siebie obszarze działania Kasy.
2. 
Kierownicy komórek organizacyjnych w Centrali Kasy odpowiedzialni są za gospodarkę finansową w zakresie merytorycznej działalności komórki organizacyjnej Centrali Kasy na zasadach określonych w aktach normatywnych Prezesa Kasy.
3. 
W Biurze Finansowym zaciąganie zobowiązań finansowych oraz reprezentowanie Skarbu Państwa - Kasy w zawieranych umowach w sprawach należących do zakresu działania tej komórki organizacyjnej należy do obowiązków wicedyrektora - wskazanego w regulaminie organizacyjnym Biura Finansowego.
4. 
Do zakresu działania kierownika komórki organizacyjnej Centrali Kasy należy, w szczególności:
1)
planowanie i organizacja pracy podległej komórki organizacyjnej;
2)
reprezentowanie Kasy na zewnątrz oraz podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych do kompetencji Kierownictwa Kasy;
3)
zaciąganie zobowiązań finansowych oraz reprezentowanie Skarbu Państwa - Kasy w zawieranych umowach w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej przy kontrasygnacie Głównego Księgowego Kasy oraz parafie radcy prawnego, z zastrzeżeniem ust. 3;
4)
wydawanie decyzji administracyjnych w ramach udzielonych przez Prezesa Kasy upoważnień oraz podpisywanie pism w ramach posiadanych kompetencji, pełnomocnictw i upoważnień.
§  11. 
1. 
Komórki organizacyjne, każda w zakresie swojej właściwości, wykonują zadania Kasy wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, aktów normatywnych Prezesa Kasy, kierunków działania Kasy wskazanych w dokumentach strategicznych, niniejszego regulaminu, własnych regulaminów organizacyjnych, planów pracy i poleceń Kierownictwa Kasy.
2. 
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych Centrali Kasy należy, w szczególności:
1)
merytoryczny nadzór nad prawidłową realizacją zadań przez podległe piony w jednostkach organizacyjnych Kasy;
2)
projektowanie oraz opiniowanie projektów aktów prawnych regulujących zagadnienia z zakresu działania komórki organizacyjnej, a także opracowywanie wytycznych, wyjaśnień, opinii, analiz itp.;
3)
rozpatrywanie skarg i wniosków oraz wniosków indywidualnych;
4)
przygotowywanie informacji, opinii, stanowisk i materiałów dotyczących rozpatrywanych w Kasie petycji oraz wniosków o udzielenie informacji publicznej;
5)
opracowywanie planów rzeczowo-finansowych oraz bieżące monitorowanie ich wykonania, planów pracy i sprawozdań z ich wykonania, w tym sprawozdań statystycznych;
6)
obsługa merytoryczna umów obejmujących swoim zakresem obszar odpowiedzialności danej komórki organizacyjnej;
7)
opracowywanie, analiza i rozliczanie preliminarza kosztów komórki organizacyjnej finansowanych z funduszu administracyjnego;
8)
opracowywanie projektów druków i formularzy;
9)
przekazywanie jednostkom organizacyjnym Kasy informacji o obowiązujących uregulowaniach prawnych;
10)
organizowanie szkoleń pracowników Kasy za pośrednictwem Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi, w oparciu o zatwierdzony przez Prezesa Kasy plan rzeczowo- finansowy szkoleń;
11)
pełnienie funkcji instytucji łącznikowej w zakresie zadań wynikających z przepisów wspólnotowych dotyczących zabezpieczenia społecznego i umów międzynarodowych o zabezpieczeniu społecznym oraz załatwianie spraw, udzielanie wyjaśnień i informacji z zakresu stosowania ustawodawstwa właściwego oraz świadczeń pieniężnych;
12)
realizacja zadań wynikających ze stosowania przepisów z zakresu zamówień publicznych;
13)
monitorowanie i aktualizacja aktów normatywnych Prezesa Kasy w zakresie merytorycznej działalności komórki organizacyjnej;
14)
prowadzenie działalności popularyzującej zadania Kasy i systemu ubezpieczenia społecznego rolników;
15)
przygotowywanie analiz, statystyk oraz informacji z działalności Kasy;.
16)
współpraca z innymi organami, instytucjami w ramach realizacji zadań z zakresu działania komórki organizacyjnej Centrali Kasy;
17)
aktualizacja, realizacja procedur w ramach zintegrowanego systemu zarządzania;
18)
przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych, o ochronie informacji niejawnych, z zakresu z zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej;
19)
realizacja zadań obronnych wynikających z Planu Operacyjnego Funkcjonowania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  12. 
1. 
Komórki organizacyjne są obowiązane do prawidłowej, rzetelnej, sprawnej i terminowej realizacji zadań.
2. 
Komórki organizacyjne w zakresie swojego działania, współpracują z jednostkami organizacyjnymi oraz właściwymi organami administracji publicznej, organizacjami i innymi podmiotami, w tym opracowują materiały, informacje, opinie i wyjaśnienia.
3. 
Przy realizacji zadań wymagających udziału kilku komórek organizacyjnych obowiązuje zasada wyznaczania komórki organizacyjnej wiodącej, tj. odpowiedzialnej za realizację całości zadania. Komórka organizacyjna wiodąca zostaje wyznaczona przez członka Kierownictwa Kasy poprzez wskazanie jej jako pierwszej w dekretacji.
4. 
Komórka organizacyjna wiodąca:
1)
przedkłada komórkom organizacyjnym współpracuj ącym materiały do opmu;
2)
wnioskuje do komórek współpracujących o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów;
3)
wyznacza terminy realizacji zadań.
5. 
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Prezes Kasy.

Rozdział  6

Zakres działania komórek organizacyjnych Centrali Kasy

§  13. 
1. 
Do podstawowych zadań Biura Orzecznictwa Lekarskiego należy, w szczególności:
1)
koordynowanie spraw dotyczących nadzoru nad realizacją w Kasie zadań z zakresu orzecznictwa lekarskiego;
2)
rozpatrywanie i wyjaśnianie skarg i indywidualnych spraw interwencyjnych z zakresu orzecznictwa lekarskiego; _
3)
opiniowanie wniosków w sprawie kandydatur na stanowisko lekarza inspektora orzecznictwa lekarskiego oraz przewodniczących komisji lekarskich Kasy,
4)
opracowywanie wytycznych, wyjaśnień i wskazówek metodycznych z zakresu orzecznictwa lekarskiego;.
5)
sporządzanie analiz, informacji i opracowań z zakresu orzecznictwa lekarskiego;
6)
merytoryczny nadzór nad realizacją zadań wynikających z przepisów wspólnotowych i umów międzynarodowych oraz udzielanie wyjaśnień i informacji z zakresu działalności Biura w tym zakresie;
7)
organizowanie szkoleń dla lekarzy zatrudnionych w strukturach organizacyjnych Kasy, z zakresu orzecznictwa lekarskiego.
2. 
Biurem Orzecznictwa Lekarskiego kieruje Naczelny Lekarz Kasy.
3. 
Do kompetencji Naczelnego Lekarza Kasy należy, w szczególności:
1)
sprawowanie, z upoważnienia Prezesa Kasy, zwierzchniego nadzoru nad realizacją w jednostkach organizacyjnych Kasy zadań z zakresu orzecznictwa lekarskiego;
2)
współpraca z Biurem Prewencji w zakresie prewencji i profilaktyki;
3)
współpraca z Biurem Rehabilitacji w zakresie rehabilitacji leczniczej oraz działalności leczniczej zakładów rehabilitacji leczniczej.
4. 
Szczegółowe zadania Naczelnego Lekarza Kasy określa karta czynności.
§  14. 
1. 
Do podstawowych zadań Biura Finansowego należy, w szczególności:
1)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy Kasy: emerytalno-rentowego, prewencji i rehabilitacji, administracyjnego i motywacyjnego;
2)
planowanie zadań zleconych finansowanych z budżetu państwa m.in. składki na ubezpieczenie zdrowotne płacone za ubezpieczonych rolników i domowników rolników;
3)
planowanie finansowe Centrali Kasy;
4)
współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Centrali Kasy oraz oddziałami regionalnymi w sprawach związanych z planowaniem rzeczowo - finansowym;
5)
opracowywanie projektu budżetu Kasy na posiedzenie komisji sejmowych i senackich;
6)
współpraca z ministerstwem nadzorującym Kasę, Ministerstwem Finansów w zakresie uzgodnień i akceptacji planów rzeczowo - finansowych wymienionych w pkt 1 oraz innych wydatków celowych finansowanych z budżetu państwa;
7)
dokonywanie okresowych analiz wykonania planów rzeczowo - finansowych funduszy Kasy i w razie konieczności przedkładanie Prezesowi Kasy wniosków o korekty tych planów;
8)
współpraca z Ministerstwem Finansów w zakresie zasilania w środki finansowe z dotacji na fundusz emerytalno-rentowy, fundusz prewencji i rehabilitacji oraz na zadania zlecone, w tym na składki na ubezpieczenie zdrowotne;
9)
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, zwanym dalej "ZUS", w zakresie wzajemnych rozliczeń pomiędzy funduszem ubezpieczeń społecznych, a funduszem emerytalno -rentowym;
10)
obsługa bankowa dysponenta części oraz poszczególnych funduszy Kasy i zadań zleconych;
11)
obsługa finansowa Centrali Kasy;
12)
prowadzenie ewidencji księgowej dysponenta części oraz funduszy Kasy i zadań zleconych;
13)
opracowywanie okresowej sprawozdawczości finansowej w zakresie dysponenta części oraz funduszy i zadań zleconych oraz bilansów Centrali Kasy i Kasy;
14)
opracowywanie okresowych sprawozdań z wykonania planu rzeczowo - finansowego budżetu, funduszy Kasy oraz zadań zleconych;
15)
bieżąca współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie przekazywania składek na ubezpieczenie zdrowotne;
16)
współpraca z oddziałami regionalnymi dotycząca ustalania ich potrzeb w zakresie środków na fundusz emerytalno-rentowy, zadania zlecone na każdy miesiąc oraz na poszczególne terminy płatności w miesiącu;
17)
współpraca z oddziałami regionalnymi dotyczącymi ustalania ich potrzeb na fundusz administracyjny oraz zasilania w środki tego funduszu;
18)
merytoryczny nadzór nad funkcjonowaniem systemu finansowo - księgowego i płacowego w Kasie;
19)
nadzór nad terminową wypłatą świadczeń pieniężnych przez oddziały regionalne, w tym wynikającą z przepisów wspólnotowych i umów międzynarodowych.
2. 
Biurem Finansowym kieruje Główny Księgowy Kasy przy pomocy wicedyrektora ds. ekonomicznych i wicedyrektora ds. finansowych.
3. 
Główny Księgowy Kasy wykonuje zadania określone w ustawie o finansach publicznych oraz w ustawie o rachunkowości..
4. 
Prezes Kasy powierza Głównemu Księgowemu Kasy szczegółowe obowiązki wynikające z realizacji ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o rachunkowości.
§  15. 
1. 
Zespół Radców Prezesa Kasy realizuje zadania określone przez członków Kierownictwa Kasy.
2. 
Radcy Prezesa Kasy pełnią funkcje opiniodawczo - doradcze.
3. 
Prezes Kasy decyduje o potrzebie tworzenia stanowisk Radców Prezesa Kasy i ich liczbie.
§  16. 
Do podstawowych zadań Biura Organizacyjno-Prawnego należy, w szczególności:
1)
koordynacja współpracy z organami administracji publicznej w zakresie działania Kasy oraz prowadzenie dokumentacji tej współpracy;
2)
koordynacja prac w zakresie tworzenia, przekształceń i znoszenia oddziałów regionalnych, placówek terenowych i punktów informacyjnych Kasy,
3)
organizowanie i obsługa posiedzeń Kolegium Kasy i narad zwoływanych na polecenie Prezesa Kasy; _
4)
opracowywanie programów działania Kasy i sprawozdań z ich wykonania oraz analiz i raportów na potrzeby Kierownictwa Kasy;
5)
koordynacja spraw dotyczących rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań;
6)
prowadzenie postępowań w sprawie skarg wniesionych od decyzji wyjątkowych, na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
7)
proj ekto wanie, opracowywanie i opiniowanie pod względem formalno-prawnym proj ektów wewnętrznych aktów normatywnych;
8)
prowadzenie zbiorów i rejestrów wewnętrznych aktów normatywnych;
9)
koordynacja opiniowania projektów zewnętrznych aktów prawnych nadsyłanych do Kasy w ramach uzgodnień zewnętrznych;,
10)
aktualizacja regulaminów organizacyjnych oddziałów regionalnych Kasy i komórek organizacyjnych Centrali Kasy na wniosek odpowiednio dyrektora oddziału regionalnego Kasy i kierownika komórki organizacyjnej Centrali Kasy lub na polecenie Kierownictwa Kasy;
11)
prowadzenie obsługi prawnej Kierownictwa Kasy, komórek organizacyjnych w Centrali Kasy oraz monitoring obsługi prawnej w oddziałach regionalnych;
12)
nadzór nad postępowaniami w zakresie odwołań od decyzji Prezesa Kasy w sprawach z zakresu ubezpieczenia społecznego rolników oraz opracowywanie, w tym zakresie, okresowych analiz i sprawozdań;
13)
koordynowanie poprawnego funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Kasie, w tym sporządzanie analiz, informacji i opracowań z zakresu kontroli zarządczej;
14)
koordynowanie funkcjonowania w Kasie zintegrowanego systemu zarządzania, obejmującego systemy: zarządzania jakością, zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz nadzorowanie utrzymania, doskonalenia i rozwoju systemu w jednostkach organizacyjnych Kasy.
§  17. 
Do podstawowych zadań Biura Komunikacji i Współpracy Międzynarodowej należy, w szczególności:
1)
kształtowanie wizerunku i polityki informacyjnej w Kasie, w tym koordynowanie współpracy komórek organizacyjnych Centrali Kasy i jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie upowszechniania informacji o ubezpieczeniu społecznym rolników;
2)
koordynowanie działań informacyjnych, reagowanie na krytykę prasową oraz upowszechnianie w środkach masowego przekazu materiałów informacyjnych o Kasie;
3)
koordynacja spraw dotyczących rozpatrywania w Kasie wniosków o udzielenie informacji publicznej w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego oraz opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań;
4)
koordynacja spraw dotyczących rozpatrywania w Kasie wniosków o udzielenie informacji publicznej w trybie ustawy Prawo prasowe i opracowywanie w tym zakresie analiz i sprawozdań;
5)
redagowanie podmiotowej strony Biuletynu Informacji Publicznej Kasy oraz strony www.krus.gov.pl;
6)
organizowanie i obsługa konferencji informacyjno-naukowych oraz konferencji prasowych Kasy, zwoływanych na polecenie Kierownictwa Kasy;
7)
inicjowanie, organizowanie i koordynowanie spraw dotyczących współpracy Kasy z zagranicą oraz z przynależnością Kasy do organizacji i stowarzyszeń międzynarodowych, w tym koordynowanie zadań wynikających z pełnienia przez Kasę funkcji instytucji łącznikowej i właściwej;
8)
koordynowanie działań w zakresie polityki informacyjnej w sytuacji kryzysowej w obszarze komunikowania społecznego i współdziałanie w tym zakresie z podmiotami zaangażowanymi w rozwiązywanie sytuacji kryzysowych;
9)
koordynacja współpracy ze środowiskami naukowymi w kraju i zagranicą w zakresie prowadzonych przez nie badań i projektów, w odniesieniu do ustawowych zadań Kasy;
10)
upowszechnianie i dokumentowanie dorobku naukowego oraz praktycznych rozwiązań z zakresu ubezpieczeń społecznych rolników w Polsce, w państwach członkowskich Unii Europejskiej i na świecie, jak również uzupełniających te ubezpieczenia różnych form ubezpieczeń w ramach wydawania czasopisma "Ubezpieczenia w Rolnictwie -Materiały i Studia";
11)
opracowywanie, monitoring oraz aktualizacja wieloletnich planòw/strategii działania Kasy;
12)
realizacja, monitoring i ewaluacja projektów Kasy zleconych Biuru przez Kierownictwo Kasy;
13)
sporządzanie analiz i raportów na potrzeby Kierownictwa Kasy;
14)
obsługa organizacyjna sekretariatów Kierownictwa Kasy.
§  18. 
Do podstawowych zadań Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi należy, w szczególności:
1)
zarządzanie zasobami ludzkimi w Kasie, zgodnie z ustaloną przez Prezesa Kasy polityką zarządzania zasobami ludzkimi;
2)
planowanie funduszu wynagrodzeń i ustalanie planów zatrudnienia (etatów) w jednostkach organizacyjnych Kasy, zgodnie z ustaloną przez Prezesa Kasy polityką zarządzania zasobami ludzkimi;
3)
zarządzanie środkami przeznaczonymi na fundusz motywacyjny, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności w zakresie obsługi komisji oceniającej wykonanie zadań przez jednostki organizacyjne Kasy;
4)
prowadzenie całokształtu spraw dotyczących zatrudnienia członków Kierownictwa Kasy;
5)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z rekrutacją, selekcją i zatrudnianiem pracowników oraz ich rozwojem zawodowym i oceną pracy w Centrali Kasy;
6)
realizacja obowiązków i uprawnień określonych przez Prezesa Kasy wynikających z obowiązujących przepisów prawa pracy, ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz ustawy o pracownikach urzędów państwowych w stosunku do:
a)
dyrektorów oddziałów regionalnych Kasy i zastępców dyrektorów oddziałów regionalnych Kasy,
b)
pracowników Centrali Kasy;
7)
prowadzanie całokształtu spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników Kasy, w szczególności poprzez system szkoleń oraz dofinansowanie czesnego na studiach;
8)
kompleksowe prowadzenie spraw socjalnych, stosownie do możliwości i warunków, w celu zaspokojenia bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników Kasy;
9)
nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy w Centrali Kasy;
10)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad systemami informatycznymi związanymi z zarządzaniem zasobami ludzkimi w Kasy;
11)
współpraca z Biurem Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji w zakresie wyłączania pracowników Kasy od obowiązku pełnienia czynnej służby w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§  19. 
Do podstawowych zadań Biura Zamówień Publicznych należy, w szczególności:
1)
opracowywanie projektów aktów prawnych Prezesa Kasy z zakresu zamówień publicznych;
2)
opracowywanie wytycznych i instrukcji mających na celu prawidłową realizację obowiązujących w Kasie przepisów z zakresu zamówień publicznych;
3)
sporządzanie i monitoring planu zamówień publicznych Centrali Kasy;
4)
prowadzenie w Centrali Kasy postępowań o udzielenie zamówień publicznych, w tym współpraca z komórkami organizacyjnymi Centrali Kasy w zakresie prowadzonych postępowań;
5)
prowadzenie dokumentacji postępowań z zakresu zamówień publicznych realizowanych w Centrali Kasy;
6)
organizacja i prowadzenie obsługi posiedzeń komisji przetargowych w Centrali Kasy;
7)
prowadzenie rejestrów wniosków o realizację zamówień publicznych;
8)
współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych w związku z wykonywaniem przepisów o zamówieniach publicznych.
§  20. 
Do podstawowych zadań Biura Ubezpieczeń należy, w szczególności:
1)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością ustalania obowiązku ubezpieczenia, rozliczania składek, dochodzenia należności oraz umarzania i stosowania ulg w spłacie należności;
2)
opracowywanie wytycznych i instrukcji dla jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie:
a)
podlegania ubezpieczeniu społecznemu,
b)
ewidencji płatników składek i ubezpieczonych,
c)
prowadzenia rozliczeń z płatnikami składek,
d)
dochodzenia należności,
e)
ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i ewidencji składek na ubezpieczenia zdrowotne,
f)
stosowania umorzeń i ulg w spłacie należności;
3)
merytoryczny nadzór nad prawidłowością prowadzenia ewidencji osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym oraz członków ich rodzin, dokonywania rozliczeń z tytułu składek na to ubezpieczenie oraz przekazywania informacji o ubezpieczonych i opłaconych za nich składkach do instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego;
4)
merytoryczny nadzór nad realizacją zadań wynikających z przepisów wspólnotowych i umów międzynarodowych oraz załatwianie spraw, udzielanie wyjaśnień i informacji z zakresu stosowania ustawodawstwa właściwego z zakresu działalności biura;
5)
przygotowywanie wniosków oraz decyzji dotyczących umarzania należności z tytułu składek do Prezesa Kasy lub osoby działającej z jego upoważnienia;
6)
realizacja zadań w zakresie określania wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne oraz realizacji tych zadań w jednostkach organizacyjnych Kasy;
7)
opiniowanie projektów kasacji od prawomocnych orzeczeń sądów w sprawach podlegania ubezpieczeniu, wymiaru składek i dochodzenia należności.
§  21. 
Do podstawowych zadań Biura Świadczeń należy, w szczególności:
1)
merytoryczny nadzór nad realizacją przez jednostki organizacyjne Kasy zadań w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników;
2)
udzielanie wyjaśnień jednostkom organizacyjnym Kasy w zakresie:
a)
przyjmowania i ewidencjonowania wniosków oraz korespondencji o świadczenia pieniężne,
b)
ustalania prawa i obliczania wysokości świadczeń pieniężnych, w tym dokonywania potrąceń ze świadczeń, ustalania nadpłat i niedopłat świadczeń pieniężnych oraz dochodzenia zwrotu, odpisywania, umarzania lub stosowania ulg w spłacie należności pobranych świadczeń pieniężnych,
c)
uznawania zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,
d)
waloryzacji emerytur i rent oraz podwyższania innych świadczeń pieniężnych,
e)
ustalania i pobierania z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy oraz rozliczania rocznego podatku dochodowego,
f)
ustalania i pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne z emerytur i rent;
3)
opracowywanie projektów decyzji w sprawach dotyczących przyznawania przez Prezesa Kasy świadczeń wyjątkowych i umarzania nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych;
4)
udzielanie wyjaśnień i informacji dotyczących świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego rolników osobom zainteresowanym oraz innym organom i instytucjom;
5)
konsultowanie celowości wnoszenia apelacji lub kasacji od wyroków sądów przez jednostki organizacyjne Kasy w spornych sprawach świadczeń pieniężnych;
6)
merytoryczny nadzór nad realizacją zadań wynikających z przepisów wspólnotowych i umów międzynarodowych oraz załatwianie spraw, udzielanie wyjaśnień i informacji z zakresu działalności biura;
7)
realizacja zadań w zakresie świadczeń pieniężnych oraz analiza realizacji tych zadań w jednostkach organizacyjnych Kasy;
8)
współpraca z instytucjami łącznikowymi i właściwymi państw UE/EOG i Szwajcarii w zakresie realizacji aktów instytucji Wspólnot Europejskich oraz realizacja umów dwustronnych, w których Polska jest stronną z zakresu zabezpieczenia społecznego.
§  22. 
Do podstawowych zadań Biura Prewencji należy, w szczególności:
1)
realizacja zadań ustawowych w zakresie prewencji;
2)
opracowywanie projektu planu funduszu prewencji i rehabilitacji i dysponowanie środkami funduszu prewencji i rehabilitacji w zakresie merytorycznego działania biura;
3)
przekazywanie do Biura Finansowego wyliczonych limitów środków dla oddziałów regionalnych na działalność prewencyjną według wskaźnika wypadkowości i liczby ubezpieczonych celem wysłania do oddziałów regionalnych przed planowaniem środków na dany rok;
4)
weryfikowanie we współpracy z Biurem Finansowym projektów planów funduszu prewencji i rehabilitacji, propozycji zmian do planów funduszu prewencji i rehabilitacji przekazywanych przez oddziały regionalne w zakresie działania biura;
5)
prowadzenie działalności na rzecz zapobiegania wypadkom przy pracy rolniczej i chorobom zawodowym rolników, w tym:
a)
analiza przyczyn wypadków i chorób zawodowych rolników,
b)
programowanie dobrowolnych nieodpłatnych szkoleń i instruktażu dla ubezpieczonych w zakresie zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej,
c)
upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi rolników, a także znajomości zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym oraz zasad postępowania w razie wypadku,
d)
podejmowanie starań o właściwą produkcję i dystrybucję bezpiecznych środków stosowanych w rolnictwie oraz sprzętu i odzieży ochronnej dla rolników,
e)
opracowywanie materiałów popularyzatorskich dotyczących zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym dla rolników i członków ich rodzin;
6)
nadzór nad postępowaniem dowodowym w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy rolniczej oraz prawidłowego sporządzania protokołów powypadkowych;
7)
nadzór nad prowadzeniem przez oddziały regionalne Kasy postępowań prewencyjnych i regresowych wobec producentów i usługodawców, których wyroby lub usługi mogły być przyczyną wypadku przy pracy rolniczej;
8)
współpraca z Naczelnym Lekarzem Kasy w zakresie prewencji i profilaktyki.
§  23. 
Do podstawowych zadań Biura Rehabilitacji należy, w szczególności:
1)
realizacja zadań ustawowych w zakresie rehabilitacji leczniczej i turnusów regeneracyjnych obejmujących, między innymi:
a)
kierowanie na rehabilitację leczniczą i turnusy regeneracyjne do zakładów rehabilitacyjnych,
b)
prowadzenie zakładów rehabilitacji leczniczej,
c)
wspieranie rozwoju rehabilitacji ambulatoryjnej na obszarach wiejskich,
d)
prowadzenie, we własnym zakresie, badań i analiz przyczyn niezdolności do pracy,
e)
odpłatne zlecanie badań naukowych i ekspertyz dotyczących przyczyn niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym oraz metod jej przeciwdziałania,
f)
promocję zdrowia,
g)
działania dotyczące profilaktyki zdrowotnej w środowisku wiejskim;
2)
współpraca z Naczelnym Lekarzem Kasy w zakresie rehabilitacji leczniczej i turnusów regeneracyjnych;
3)
koordynacja i nadzór nad funkcjonowaniem zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy w zakresie planów finansowych, doskonalenia struktur i zasad funkcjonowania, planów inwestycyjnych oraz sporządzanie okresowych ocen ich działalności;
4)
podział, rozliczanie i nadzór nad wykorzystaniem dotacji celowych dla zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy zgodnie z zatwierdzonymi przez Prezesa Kasy "Zasadami udzielania z Funduszu Prewencji i Rehabilitacji Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego dotacji celowych samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej, dla których Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pełni funkcję podmiotu tworzącego";
5)
monitorowanie realizacji inwestycji realizowanych w ramach dotacji zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy oraz przedstawianie opinii w tym zakresie Prezesowi Kasy;
6)
współpraca z radami społecznymi zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy;
7)
sporządzanie okresowych ocen i podsumowań z działalności zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy;
8)
opracowywanie projektu planu funduszu prewencji i rehabilitacji i dysponowanie środkami funduszu prewencji i rehabilitacji w zakresie merytorycznego działania biura;
9)
weryfikowanie we współpracy z Biurem Finansowym projektów planów funduszu prewencji i rehabilitacji, propozycji zmian do planów funduszu prewencji i rehabilitacji przekazywanych przez oddziały regionalne w zakresie działania biura;
10)
przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy i przedkładanie Prezesowi Kasy do zatwierdzenia;
11)
koordynowanie, nadzór i współpraca z zakładami rehabilitacji leczniczej Kasy w zakresie opracowywania koncepcji ich rozwoju, doskonalenia zasad funkcjonowania;
12)
analizowanie i ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy, w tym zatwierdzanie programów naprawczych zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy;
13)
opracowywanie okresowych informacji o działalności zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy oraz współpraca w tym zakresie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centrali Kasy;
14)
analizowanie protokołów kontroli, audytu, sprawozdań z inspekcji w zakładach rehabilitacji leczniczej Kasy oraz opracowywanie analitycznych informacji dla potrzeb Kierownictwa Kasy;
15)
udział w organizacji szkoleń kadry kierowniczej zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy;
16)
koordynacja i nadzór nad funkcjonowaniem zakładów rehabilitacji leczniczej Kasy w zakresie działalności leczniczej;
17)
współpraca z Naczelnym Lekarzem Kasy w zakresie działalności leczniczej zakładów rehabilitacji leczniczej.
§  24. 
Do podstawowych zadań Biura Administracji i Inwestycji należy, w szczególności:
1)
prowadzenie nadzoru nad realizacją procesów inwestycyjnych;
2)
zwoływanie posiedzeń Komisji ds. Oceny Projektów Inwestycyjnych opiniującej i zatwierdzającej dokumentację projektową! funkcjonalno-użytkową opracowywaną przez oddziały regionalne dla nowoprojektowanych budynków oddziałów regionalnych i placówek terenowych;
3)
planowanie w zakresie zakupów nieruchomości lub ich wynajmu oraz koordynacja w zakresie modernizacji i remontów kapitalnych posiadanych zasobów lokalowych Kasy,
4)
opiniowanie planów rzeczowo-finansowych oddziałów regionalnych dotyczących inwestycji budowlanych i remontów kapitalnych;
5)
administrowanie zasobami lokalowymi w Centrali Kasy oraz koordynacja w tym zakresie pozostałych jednostek organizacyjnych Kasy;
6)
utrzymanie ciągłości eksploatacyjnej zasobów lokalowych Centrali Kasy oraz koordynacja w tym zakresie pozostałych jednostek organizacyjnych Kasy;
7)
planowanie rzeczowo - finansowe zaopatrzenia centralnego w ramach zakupów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych, niezastrzeżonych do zadań innych komórek organizacyjnych Centrali Kasy oraz gospodarowanie dokonanymi zakupami,
8)
zapewnienie ochrony osób i mienia Centrali Kasy;
9)
ubezpieczenie składników majątkowych Kasy;
10)
zapewnianie serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego maszyn i urządzeń zainstalowanych w Centrali Kasy, z wyłączeniem sprzętu informatycznego;
11)
gospodarowanie zapleczem transportowym i zabezpieczenie logistyczne Centrali Kasy;
12)
obsługa kancelaryjna Centrali Kasy;
13)
obsługa archiwalna Centrali Kasy oraz koordynacja w tym zakresie pozostałych jednostek organizacyjnych Kasy;
14)
planowanie i administrowanie usługami telefonii komórkowej;
15)
prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
16)
koordynacja zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska;
17)
tworzenie i przygotowanie warunków organizacyjno-technicznych i logistycznych do realizacji zadań obronnych oraz warunków niezbędnych do funkcjonowania Systemu Stałego Dyżuru Kasy oraz Stanowiska Kierowania na Zapasowym Miejscu Pracy zgodnie z wymogami Planu przemieszczenia Głównego Stanowiska Kierowania Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do Zapasowego Miejsca Pracy.
§  25. 
Do podstawowych zadań Biura Informatyki i Telekomunikacji należy, w szczególności:
1)
opracowywanie, realizacja i monitoring strategii informatyzacji Kasy;
2)
opracowywanie i realizacja procedur, standardów i innych wytycznych dotyczących systemów i aplikacji oraz infrastruktury informatycznej Kasy;
3)
opracowywanie i realizacja planu rzeczowo - finansowego i pracy Biura;
4)
opracowywanie zapotrzebowania na szkolenia dla pracowników pionu informatycznego Kasy oraz - w przypadku szkoleń wewnętrznych - ich przygotowywanie i realizacja;
5)
utrzymanie i rozwój systemów i aplikacji oraz infrastruktury informatycznej Kasy;
6)
realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów informatycznych Kasy za wyjątkiem systemów służących do przetwarzania informacji niejawnych;
7)
koordynacja prac podejmowanych we wszystkich jednostkach organizacyjnych Kasy, w tym projektów informatycznych oraz projektów informatycznych finansowanych ze środków zewnętrznych, w zakresie: budowy, wdrażania, utrzymania, rozwoju i wycofywania z eksploatacji systemów i aplikacji oraz infrastruktury informatycznej Kasy;
8)
planowanie, realizacja centralnych zamówień dotyczących infrastruktury, oprogramowania oraz usług informatycznych i telekomunikacyjnych Kasy;
9)
nadzór nad realizacją umów dotyczących usług informatycznych i telekomunikacyjnych w zakresie scentralizowanych systemów i aplikacji oraz infrastruktury informatycznej Kasy;
10)
zapewnienie usług telekomunikacyjnych w zakresie sieci rozległej WAN oraz telefonii VoIP w Kasie;
11)
zapewnienie sieci LAN w Centrali Kasy;
12)
zapewnienie technicznych środków komunikacji Kasy z podmiotami zewnętrznymi;
13)
zapewnienie infrastruktury informatycznej, usług informatycznych i telekomunikacyjnych, niezbędnych do utrzymania i rozwoju dwóch ośrodków przetwarzania danych: podstawowego i zapasowego z wyłączeniem okablowania strukturalnego oraz urządzeń UPS, agregatów, klimatyzacji, bezpieczeństwa fizycznego i gaszenia;
14)
zapewnienie funkcjonowania infrastruktury teleinformatycznej do realizacji zadań obronnych oraz warunków niezbędnych do funkcjonowania Systemu Stałego Dyżuru Kasy oraz Stanowiska Kierowania na Zapasowym Miejscu Pracy zgodnie z wymogami Planu Przemieszczenia Głównego Stanowiska Kierowania Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego do Zapasowego Miejsca Pracy;
15)
zapewnienie wsparcia technicznego dla pracowników Centrali Kasy i jednostek organizacyjnych Kasy w zakresie scentralizowanych systemów i aplikacji oraz infrastruktury informatycznej Kasy (Service Desk);
16)
koordynacja serwisu sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego funkcjonującego w Kasie.
§  26. 
1. 
Do podstawowych zadań Biura Audytu i Kontroli należy, w szczególności:
1)
niezależna i obiektywna działalność, mająca na celu wspieranie Prezesa Kasy w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze;
2)
opracowywanie, w porozumieniu z Prezesem Kasy, rocznego planu audytu wewnętrznego oraz sprawozdania z realizacji planu;
3)
prowadzenie zadań audytowych w Kasie, w tym w funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy oraz zakładach rehabilitacji leczniczej Kasy, na podstawie rocznego planu, a w uzasadnionych przypadkach poza planem audytu oraz przedstawianie Prezesowi Kasy sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych;
4)
prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie oceny działań jednostek organizacyjnych Kasy podjętych w celu realizacji zaleceń;
5)
współpraca z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z innymi instytucjami zewnętrznymi w zakresie merytorycznej działalności Biura;
6)
planowanie, organizowanie i koordynowanie działań kontrolnych Kasy;
7)
analizowanie systemu kontroli wewnętrznej w Kasie i przygotowywanie propozycji jego usprawnienia;
8)
organizowanie i prowadzenie kontroli kompleksowych, problemowych i sprawdzających we wszystkich jednostkach organizacyjnych Kasy oraz kontroli problemowych i sprawdzających w funduszach zarządzanych przez Prezesa Kasy pod kątem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności;
9)
prowadzenie kontroli doraźnych na polecenie Prezesa Kasy oraz z własnej inicjatywy;
10)
przedstawianie wyników kontroli Kierownictwu Kasy i kierownikom zainteresowanych komórek organizacyjnych w Centrali Kasy;
11)
opracowywanie projektów wystąpień pokontrolnych, a po ich zatwierdzeniu przez Prezesa Kasy przekazywanie do realizacji i monitoring ich realizacji;
12)
współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej, prowadzenie ewidencji kontroli zewnętrznych w Centrali Kasy oraz gromadzenie dokumentów związanych z kontrolami zewnętrznymi w Centrali Kasy.
2. 
Szczegółowy zakres, sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego w Kasie i zarządzanych przez nią funduszach regulują odrębne przepisy.
§  27. 
Do podstawowych zadań Biura Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych

i Bezpieczeństwa Informacji należy, w szczególności:

1)
realizacja zadań z zakresu ochrony informacji niejawnych;
2)
realizacja zadań z zakresu ochrony danych osobowych;
3)
prowadzenie i koordynacja realizacji zadań z zakresu obronności, bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego;
4)
prowadzenie kancelarii taj nej;
5)
realizacja zadań związanych z wykonywaniem pieczęci urzędowych i służbowych w Kasie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych;
6)
realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów służących do przetwarzania informacji niejawnych.
§  28. 
Do podstawowych zadań Biura Statystyki należy, w szczególności:
1)
prowadzenie sprawozdawczości statystycznej w zakresie ustawowych zadań realizowanych przez Kasę;
2)
sporządzanie i przetwarzanie sprawozdań oraz zestawień statystycznych (za miesiąc, kwartał, półrocze, rok) na potrzeby komórek organizacyjnych oraz Kierownictwa Kasy;
3)
wprowadzanie zmian w sprawozdawczości statystycznej, opracowywanie wzorów formularzy przy współpracy z komórkami organizacyjnymi w Centrali Kasy, opiniowanie wzorów formularzy przygotowywanych przez inne komórki organizacyjne w Centrali Kasy i włączanie ich do programów służących pozyskiwaniu i przechowywaniu sprawozdawczości statystycznej;
4)
opracowywanie okresowych (miesięcznych, kwartalnych) publikacji statystycznych z realizacji zadań wykonywanych przez Kasę;
5)
udostępnianie danych statystycznych w zakresie merytorycznym Biura na potrzeby odbiorców zewnętrznych lub przekazywanie danych, w szczególności w postaci zbiorów danych z systemów informatycznych Kasy, przygotowywanie danych statystycznych pozyskanych z programów komputerowych w formie sprawozdań i zestawień, na potrzeby obsługi kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Kasie;
6)
opracowywanie, wspólnie z komórkami organizacyjnymi w Centrali Kasy zakresu i układu publikacji okresowych oraz danych określonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej;
7)
współpraca z ministerstwami, urzędami centralnymi i innymi instytucjami i organizacjami w zakresie sprawozdawczości statystycznej;
8)
opracowywanie dodatkowych zestawień i analiz na zlecenie Kierownictwa Kasy lub na wniosek komórek organizacyjnych Centrali Kasy.
§  29. 
Do podstawowych zadań Zespołu Obsługi Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników należy, w szczególności:
1)
obsługa prac Rady Rolników i jej komisji;
2)
prowadzenie spraw osobowych członków Rady Rolników;
3)
współpraca z Funduszem Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników, zwanym dalej "FS" przy opracowywaniu planu funduszu składkowego, w części dotyczącej kosztów funkcjonowania Rady Rolników.
§  30. 
Do podstawowych zadań Stanowiska pracy ds. BHP należy realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w Centrali Kasy wynikająca z przepisów prawa, w szczególności:
1)
organizacja służby bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
organizacja we współpracy z Biurem Zarządzania Zasobami Ludzkimi szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3)
prowadzenie spraw z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej pracowników Centrali Kasy;
4)
podejmowanie aktywności w zakresie promocji zdrowia i przestrzegania przepisów, procedur i dobrych praktyk z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników Kasy.

Rozdział  7

Kolegium Kasy

§  31. 
1. 
Kolegium Kasy jest stałym organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Kasy, w zakresie zadań realizowanych przez Kasę.
2. 
W skład Kolegium Kasy wchodzą:
1)
Zastępcy Prezesa Kasy;
2)
kierownicy komórek organizacyjnych Centrali Kasy.
3. 
W pracach Kolegium Kasy mogą uczestniczyć inne osoby wyznaczone przez Prezesa Kasy.
4. 
Posiedzenia Kolegium Kasy zwołuje, na polecenie Prezesa Kasy, dyrektor Biura Organizacyjno-Prawnego. Obsługę prac Kolegium Kasy zapewnia Biuro Organizacyjno- Prawne.
5. 
W zależności od potrzeb, Prezes Kasy może zwołać posiedzenie Kolegium Kasy poza siedzibą Centrali Kasy.;
6. 
Osoby uczestniczące w posiedzeniu Kolegium Kasy, które zgodnie z poleceniem Prezesa zostały wyznaczone do referowania określonych zagadnień, przekazują, przed wyznaczonym terminem posiedzenia Kolegium Kasy, w formie pisemnej, do Biura Organizacyjno-Prawnego, opracowany materiał.
7. 
Z każdego posiedzenia sporządzany jest protokół zatwierdzany przez Prezesa Kasy. Protokół, po zatwierdzeniu, przekazywany jest do wiadomości uczestnikom Kolegium Kasy. Oryginał protokołu przechowywany jest w Biurze Organizacyjno-Prawnym.

Rozdział  8

Struktura organizacyjna i podstawowe zadania oddziału regionalnego

§  32. 
1. 
Oddział regionalny wykonuje całokształt zadań związanych z ubezpieczeniem społecznym rolników, inne zadania wynikające z odrębnych przepisów oraz realizuje zadania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych oddziału regionalnego i podległych placówkach terenowych.
2. 
W realizacji zadań, oddział regionalny współdziała w szczególności z terenowymi organami administracji rządowej i samorządowej, instytucją właściwą do spraw ubezpieczenia zdrowotnego i jej jednostkami organizacyjnymi, powiatowymi urzędami pracy, organizacjami społecznymi i zawodowymi rolników, środkami masowego przekazu oraz organizacjami wymienionymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
3. 
Oddział regionalny w porozumieniu z Biurem Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali Kasy realizuje zadania w obszarach:
1)
zarządzania kryzysowego;
2)
obronności i bezpieczeństwa państwa;
3)
ochrony informacji niejawnych;
4)
ochrony danych osobowych;
5)
zamawiania, wykonywania, przechowywania i rejestracji pieczęci urzędowych i służbowych.
4. 
Do zadań oddziału regionalnego należy:
1)
w zakresie informacji:
a)
informowanie w sprawach ubezpieczenia społecznego rolników i świadczeń przysługujących z tego ubezpieczenia oraz w sprawach ubezpieczenia zdrowotnego,
b)
informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zamiarem zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej,
c)
umożliwienie osobom upoważnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,
d)
udostępnianie osobom upoważnionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników;
2)
w zakresie ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego:
a)
przyjmowanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego i ich rejestracja w systemie informatycznym Kasy,
b)
ustalanie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i ubezpieczeniu zdrowotnemu,
c)
dokonywanie wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, a także wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz ich poboru od rolników zobowiązanych do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
d)
udzielanie ulg w spłacie i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej oraz odpisywanie przedawnionych należności z tytułu składek,
e)
przekazywanie danych o podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin, a także pomocnikach rolnika oraz o przekazywanych za nich składkach z tego tytułu do instytucji właściwej do spraw ubezpieczenia zdrowotnego,
f)
dochodzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników oraz na ubezpieczenie zdrowotne,
g)
wydawanie decyzji i postanowień dotyczących: podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników, wymiaru składek na to ubezpieczenie, nadpłat z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników, spraw spornych z zakresu podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników dotyczących pomocnika rolnika, spraw spornych z zakresu wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolnikom zobowiązanym do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne, dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne, ulg i umorzeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne,
h)
prowadzenie ewidencji osób objętych ubezpieczeniem społecznym rolników i ubezpieczeniem zdrowotnym oraz zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodzin,
i)
przeprowadzanie wizytacji gospodarstw rolnych dla celów ubezpieczenia, umorzenia zadłużenia z tytułu nieopłaconych składek, przed wdrożeniem postępowania egzekucyjnego i zabezpieczenia hipotecznego,
j)
wydawanie zaświadczeń,
k)
realizacja zadań w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
l)
obsługa wniosków w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczących rozpoczęcia, wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej (lub współpracy przy jej prowadzeniu) oraz zawieszenia, zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej (lub współpracy przy jej prowadzeniu);
3)
w zakresie świadczeń z ubezpieczenia:
a)
przyjmowanie i ewidencjonowanie wniosków o świadczenia,
b)
ustalanie prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,
c)
wypłata świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego oraz z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,
d)
obsługa świadczeń kombatanckich oraz innych świadczeń przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, w tym zleconych przez inne organy,
e)
waloryzacja emerytur i rent oraz podwyższanie innych świadczeń,
f)
ustalanie i pobieranie z wypłacanych emerytur i rent zaliczek na podatek dochodowy oraz roczne rozliczenie tego podatku,
g)
ustalanie i pobieranie składek na ubezpieczenie zdrowotne z wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych,
h)
wydawanie decyzji o nadpłatach i niedopłatach świadczeń,
i)
dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
j)
stosowanie ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń, w tym zawieranie umów o rozłożeniu spłaty należności na raty i umów o odroczeniu, terminu płatności,
k)
uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy rolniczej,
l)
wydawanie decyzji w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń, na podstawie upoważnień udzielonych przez Prezesa Kasy,
m)
realizacja decyzji Prezesa Kasy wydanych w trybie wyjątkowym,
n)
naliczanie i wypłata odsetek,
o)
wydawanie legitymacji emerytom i rencistom,
p)
wydawanie zaświadczeń,
q)
udzielanie pomocy jednostkom organizacyjnym Kasy wyznaczonym przez Prezesa Kasy do współpracy z instytucjami państw UE/EFTA i Wielkiej Brytanii oraz państw, z którymi zawarte zostały umowy dwustronne o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie kompletowania wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia emerytalno-rentowego oraz udzielanie wyjaśnień istotnych dla ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia emerytalno-rentowego,
r)
pełnienie funkcji instytucji właściwej w realizacji zadań w zakresie świadczeń pieniężnych, wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz z umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym;
4)
w zakresie prewencji i rehabilitacji:
a)
prowadzenie postępowania dowodowego w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku,
b)
analizowanie przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy rolniczej i chorób zawodowych,
c)
upowszechnianie wśród ubezpieczonych wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobami zawodowymi, zasad zapobiegania im oraz podstawowych zasad postępowania w razie wypadku,
d)
kwalifikowanie i kierowanie na rehabilitację leczniczą oraz turnusy regeneracyjne zgodnie obowiązującymi przepisami,
e)
współpraca z właściwymi instytucjami i organami w zakresie udzielania informacji w sprawie wypadków i chorób zawodowych lub udostępniania stosownej dokumentacji,
f)
prowadzenie postępowań prewencyjnych i regresowych wobec producentów wadliwych maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie oraz wobec usługodawców świadczących nieprawidłowo usługi dla rolnictwa;
5)
w zakresie orzecznictwa lekarskiego przeprowadzanie postępowania orzeczniczego w pierwszej instancji i instancji odwoławczej, zgodnie z obowiązującą procedurą, w zakresie niezbędnym do sporządzenia orzeczenia zgodnego z potrzebami organu rentowego;
6)
realizacja zadań wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowień umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym;
7)
w zakresie spraw finansowo-księgowych:
a)
prowadzenie ewidencji księgowej funduszy Kasy i funduszu składkowego oraz zadań zleconych,
b)
prowadzenie sprawozdawczości finansowej funduszy Kasy i funduszu składkowego oraz zadań zleconych,
c)
obsługa bankowa poszczególnych funduszy Kasy i FS oraz zadań zleconych,
d)
naliczanie wynagrodzeń osobowych i bezosobowych,
e)
prowadzenie rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym oraz z instytucją właściwą do spraw ubezpieczenia zdrowotnego,
f)
gospodarowanie funduszem wynagrodzeń;
8)
w zakresie planowania rzeczowo-finansowego:
a)
planowanie rzeczowo-finansowe funduszy Kasy w zakresie ustalonym przez Centralę Kasy, ■
b)
planowanie rzeczowo-finansowe FS,
c)
gospodarowanie środkami funduszu administracyjnego, funduszu składkowego i funduszu prewencji i rehabilitacji, zgodnie z zatwierdzonym planem;
9)
w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi:
a)
realizacja obowiązków i uprawnień pracodawcy wynikających z obowiązujących przepisów prawa pracy w granicach udzielonego upoważnienia i zgodnie z Regulaminem pracy w Kasie, ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz przepisów dotyczących pracowników urzędów państwowych wobec pracowników oddziału regionalnego i placówek terenowych,
b)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z rekrutacją, selekcją i zatrudnianiem pracowników oraz ich rozwojem zawodowym i oceną pracy pracowników,
c)
prowadzenie całokształtu spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników, w szczególności poprzez inicjowanie, realizację i umożliwianie pracownikom udziału w kursach, szkoleniach i studiach,
d)
kompleksowe prowadzenie spraw socjalnych, stosownie do możliwości i warunków, w celu zaspokojenia bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników w granicach udzielonego upoważnienia i zgodnie z Regulaminem świadczeń socjalnych w Kasie,
e)
prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10)
w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych zapewnienie:
a)
administrowania zasobami lokalowymi oraz utrzymania właściwego stanu i ciągłości eksploatacyjnej budynków i lokali oddziału regionalnego i placówek terenowych,
b)
racjonalnej gospodarki materiałowej, gospodarki drukami i środkami transportu,
c)
przechowywania akt w archiwum zakładowym i obsługi kancelaryjnej oraz współpraca z Archiwum Państwowym,
d)
prawidłowej eksploatacji maszyn i urządzeń,
e)
ochrony przeciwpożarowej,
f)
właściwej ochrony osób i mienia w budynkach i lokalach oddziału regionalnego i placówek terenowych,
g)
realizacji obowiązków wynikających z przepisów dotyczących ochrony środowiska,
h)
nadzoru nad zasobami nieruchomości i warunków pracy oraz obsługi interesantów,
i)
optymalizacji kosztów utrzymania nieruchomości,
j)
ograniczania wynajmu oraz zwiększania dostępności obiektów dla osób z niepełnosprawnościami;
11)
w zakresie innych spraw wynikających z funkcjonowania oddziału regionalnego:
a)
reprezentowanie Kasy w postępowaniu sądowym oraz administracyjnym,
b)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działania oddziału regionalnego i placówek terenowych,
c)
realizacja zadań z zakresu petycji oraz udzielania informacji publicznej wynikających z aktów normatywnych Prezesa Kasy oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
d)
przeprowadzanie kontroli kompleksowych, problemowych, sprawdzających i doraźnych w podległych jednostkach organizacyjnych,
e)
przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego z zakresu zamówień publicznych i przepisami obowiązującymi w Kasie,
f)
prowadzenie spraw z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, obrony cywilnej oraz zarządzania kryzysowego,
g)
eksploatacja sieci informatycznej i systemów komputerowych wykorzystywanych podczas realizacji zadań merytorycznych,
h)
realizacja zadań z zakresu sprawozdawczości określonych w aktach normatywnych Prezesa Kasy oraz wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
i)
utrzymanie, doskonalenie i rozwój Zintegrowanego Systemu Zarządzania w oddziale regionalnym i placówkach terenowych,
j)
monitorowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie realizacji celów i zadań wynikających z poszczególnych procesów oraz prowadzenie ocen jego skuteczności i efektywności,
k)
inicjowanie, dokumentowanie działalności informacyjnej, promocyjnej i koordynowanie współpracy podległych jednostek z mass mediami,
l)
prowadzenie spraw z zakresu ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych,
m)
udział w koordynowanych centralnie przedsięwzięciach i projektach w zakresie utrzymania, modernizacji i rozwoju systemów informatycznych,
n)
opracowywanie planów ciągłości działania oddziału regionalnego i placówek terenowych w ramach systemu zarządzania ciągłością działania,
o)
współpraca z właściwymi instytucjami, organami w zakresie rozpatrywania uprawnień do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia,
p)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa;
12)
w zakresie poligrafii w Oddziale Regionalnym Kasy w Warszawie realizowanie zadań związanych z wykonywaniem akcydensów, wydawnictw zwartych i innej produkcji poligraficznej na potrzeby jednostek organizacyjnych Kasy, a w szczególności:
a)
opracowywanie redakcyjno-techniczne publikacji pod względem tekstowymi i graficznym,
b)
techniczna i organizacyjna realizacja produkcji poligraficznej,
c)
organizacja zaopatrzenia jednostek organizacyjnych Kasy w produkty poligraficzne,
d)
współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Centrali Kasy w zakresie planowania i produkcji poligraficznej.
§  33. 
Oddziałem regionalnym kieruje dyrektor oddziału, przy pomocy zastępców dyrektora. Prezes decyduje o potrzebie utworzenia stanowiska zastępcy oraz o liczbie zastępców.
§  34. 
1. 
Strukturę organizacyjną oddziału regionalnego tworzą następujące komórki organizacyjne:
1)
lekarz regionalny inspektor orzecznictwa lekarskiego;
2)
ds. ubezpieczeń;
3)
ds. świadczeń;
4)
ds. prewencji, rehabilitacji i orzecznictwa lekarskiego;
5)
ds. wypłat;
6)
ds. finansowo-księgowych;
7)
ds. ogólnych;
8)
ds. administracyjno-gospodarczych;
9)
ds. kontroli;
10)
ds. informatyki i telekomunikacji;
11)
ds. bezpieczeństwa i higieny pracy;
12)
ds. poligrafii (w Oddziale Regionalnym w Warszawie).
2. 
Na terenie objętym działaniem oddziału regionalnego mogą funkcjonować punkty informacyjne. Tworzenie, zawieszenie działania lub likwidacja punktów informacyjnych wymaga pisemnej zgody Prezesa Kasy.
3. 
Każda zmiana struktury organizacyjnej oddziału regionalnego, polegająca na powoływaniu innych komórek organizacyjnych, zmianie ich nazwy lub zakresu działania wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Kasy.
4. 
Dyrektor oddziału regionalnego zabezpiecza właściwe funkcjonowanie oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad funkcjonowaniem punktów informacyjnych działających w zasięgu działania oddziału.
5. 
W ramach wydziałów, dyrektor oddziału regionalnego może tworzyć referaty oraz stanowiska pracy, które w przypadku, gdy wymagają tego warunki kadrowe mogą funkcjonować również samodzielnie, z uwzględnieniem ust. 3.
6. 
Referat może być utworzony, gdy zakres zadań wymaga zatrudnienia co najmniej 5 pracowników.
7. 
Utworzenie wydziału wymaga zatrudnienia minimum 8 pracowników.

Rozdział  9

Podstawowe zadania placówek terenowych

§  35. 
Placówki terenowe są jednostkami organizacyjnymi Kasy nadzorowanymi bezpośrednio przez dyrektora oddziału regionalnego.
§  36. 
Placówką terenową kieruje kierownik placówki terenowej. O potrzebie utworzenia stanowiska zastępcy kierownika placówki terenowej decyduje Prezes Kasy na wniosek dyrektora oddziału regionalnego.
§  37. 
1. 
Do podstawowych zadań placówki terenowej należy:
1)
w zakre sie informacj i:
a)
informowanie w sprawach ubezpieczenia społecznego rolników i świadczeń z tego ubezpieczenia, w tym świadczeń, do których mają zastosowanie przepisy wspólnotowe o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym, a także w sprawach ubezpieczenia zdrowotnego,
b)
informowanie w zakresie warunków i dowodów wymaganych do uzyskania świadczenia,
c)
informowanie o umowach, jakie rolnik może zawrzeć w związku z zamiarem zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej,
d)
umożliwianie osobom upoważnionym wglądu do ewidencji okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek,
e)
udostępnienie osobom upoważnionym wglądu do dokumentacji dotyczącej świadczeń z ubezpieczenia społecznego rolników,
f)
udzielanie informacji osobom zainteresowanym ich pełnomocnikom oraz instytucjom zwracającym się o informację i wyjaśnienia dotyczące zakresu zadań z zachowaniem postanowień przepisów z obszaru ochrony danych osobowych;
2)
w zakresie podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i ubezpieczeniu zdrowotnemu:
a)
przyjmowanie i rejestrowanie:
wpływającej korespondencji dotyczącej podlegania ubezpieczeniu, rozliczeń i dochodzenia należności z tytułu składek,
zgłoszeń oraz wniosków o objęcie ubezpieczeniem społecznym rolników,
zgłoszeń do ubezpieczenia zdrowotnego,
wniosków o udzielenie ulg w spłacie lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i na ubezpieczenie zdrowotne,
wniosków dotyczących finansowania z dotacji budżetu państwa składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem,
b)
wydawanie decyzji w sprawach:
podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników i ustania tego ubezpieczenia, a także wysokości należności z tytułu składek na to ubezpieczenie oraz dochodzenia należności i zwrotu nadpłat,
zmiany warunków ubezpieczenia, a także stwierdzenia obowiązku opłacania składki, o której mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
spornych z zakresu podlegania i ustania ubezpieczenia społecznego rolników dotyczących pomocnika rolnika,
stwierdzenia obowiązku opłacania dodatkowej składki miesięcznej, o której mowa w art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
spornych z zakresu wymiaru i poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne rolnikom zobowiązanym do indywidualnego opłacania składek na ubezpieczeni zdrowotne,
ulg i umorzeń należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne,
przyznawania prawa do finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe w związku ze sprawowaniem osobistej opieki nad dzieckiem,
c)
prowadzenie ewidencji:
płatników składek i osób objętych ubezpieczeniem społecznym rolników,
płatników składek i osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym oraz zgłoszonych członków rodzin,
okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
okresów podlegania i opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne,
rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
rozliczeń z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne,
gospodarstw rolnych dla celów ubezpieczenia społecznego rolników i ubezpieczenia zdrowotnego oraz ustalania wymiaru składek na te ubezpieczenia,
d)
opracowywanie wniosków o ulgę w spłacie lub umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i na ubezpieczenie zdrowotne,
e)
wydawanie osobom objętym ubezpieczeniem społecznym rolników lub ubezpieczeniem zdrowotnym zaświadczeń dotyczących okresów podlegania ubezpieczeniu i opłacania składek, a także stanu należności z w/w tytułów,
f)
prowadzenie składnicy akt osób ubezpieczonych,
g)
uzgadnianie miesięcznych wpływów należności z tytułu składek z komórką organizacyjną ds. finansowo-księgowych,
h)
opracowywanie okresowych analiz rozliczeń należności z tytułu składek,
i)
współpraca z samorządem rolniczym i związkami rolników oraz innymi instytucjami,
j)
współpraca z jednostkami organizacyjnymi ZUS,
k)
współpraca z instytucją ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie przekazywania do niej danych o objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolnikach, domownikach i członkach ich rodzin, a także pomocnikach rolnika oraz przekazywanych składkach na to ubezpieczenie,
l)
realizacja zadań wynikających z przepisów o pomocy publicznej,
m)
przygotowanie kompletnej dokumentacji w sprawie wydania formularzy wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego celem przekazania do oddziału regionalnego w celu aprobaty,
n)
realizacja zadań wynikających z przepisów z obszaru ochrony danych osobowych w zakresie danych osobowych ubezpieczonych i członków ich rodzin,
o)
obsługa wniosków w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczących rozpoczęcia, wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej (lub współpracy przy jej prowadzeniu) oraz zawieszenia, zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej (lub współpracy przy jej prowadzeniu);
3)
w zakresie realizacji rozliczeń z płatnikami składek;
a)
naliczanie składek i wysyłanie przekazów z wymiarem składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne,
b)
księgowanie obrotów na kontach płatników składek i subkontach osób ubezpieczonych,
c)
współpraca z urzędem pracy w zakresie przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
d)
współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie wymiany informacji w sprawie refundacji składek na ubezpieczenie społeczne rolników,
e)
współpraca z wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta w zakresie obejmowania ubezpieczeniem emerytalno-rentowym osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna i opłacania przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta składek na to ubezpieczenie za te osoby;
4)
w zakresie dochodzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników i ubezpieczenie zdrowotne:
a)
analiza akt i rozliczeń na kontach płatników składek,
b)
podejmowanie działań mających na celu dochodzenie należności,
c)
przeprowadzanie wizytacji w gospodarstwach dłużników,
d)
współpraca z urzędami skarbowymi oraz innymi organami i instytucjami w zakresie przymusowego dochodzenia należności z tytułu składek;
5)
w zakresie świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia:
a)
przyjmowanie i kompletowanie wniosków o świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego,
b)
ustalanie prawa i wydawanie decyzji w sprawach:
zasiłków chorobowych, w tym o przedłużonym okresie zasiłkowym,
zasiłków macierzyńskich,
zasiłków pogrzebowych,
c)
potrącanie z wypłaconych świadczeń zaległych składek, nienależnie pobranych świadczeń oraz należności z innych tytułów,
d)
przygotowanie dokumentacji wypłatowej świadczeń, o których mowa w lit. b,
e)
wydawanie decyzji o nadpłatach i niedopłatach świadczeń,
f)
działania mające na celu dochodzenie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
g)
naliczanie odsetek,
h)
analiza i opracowywanie zwróconych świadczeń,
i)
kierowanie wniosków o zasiłek chorobowy w przedłużonym okresie na postępowanie orzecznicze,
j)
pełnienie funkcji instytucji właściwej w zakresie świadczeń krótkoterminowych, do których mają zastosowanie przepisy wspólnotowe o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i postanowienia umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym,
k)
wydawanie zaświadczeń;
6)
w zakresie prewencji i rehabilitacji:
a)
prowadzenie postępowania dowodowego w sprawie wypadku przy pracy rolniczej, w tym przyjmowanie zgłoszeń o wypadkach przy pracy rolniczej, sporządzanie protokołów powypadkowych, określanie przyczyn i okoliczności wypadków, formułowanie zaleceń prewencyjnych dla rolników,
b)
analizowanie przyczyn i okoliczności zaistniałych wypadków przy pracy i chorób zawodowych rolników,
c)
planowanie działań prewencyjnych,
d)
prowadzenie szkoleń dla ubezpieczonych rolników i członków ich rodzin z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w gospodarstwie rolnym,
e)
upowszechnianie wiedzy o zagrożeniach wypadkami przy pracy rolniczej i chorobach zawodowych oraz o zasadach ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym,
f)
promowanie wśród rolników stosowania maszyn i urządzeń zwiększających bezpieczeństwo pracy oraz środków ochrony osobistej,
g)
udział w opracowywaniu wniosków o zwrot od producentów i dostawców usług wydatków ponoszonych na świadczenia z tytułu następstw wypadku, o ile przyczyną jego wystąpienia była wadliwość maszyn i urządzeń oraz wadliwie świadczona usługa,
h)
współpraca z instytucjami, organizacjami i związkami zawodowymi zainteresowanymi problemami bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie,
i)
informowanie rolników o prowadzonych działaniach prewencyjnych,
j)
informowanie rolników o możliwości nieodpłatnego korzystania z rehabilitacji leczniczej lub turnusów regeneracyjnych realizowanych za pośrednictwem Kasy oraz przyjmowanie wniosków o skierowanie osoby uprawnionej na rehabilitację leczniczą lub turnus regeneracyjny;
7)
w zakresie spraw pracowniczych:
a)
niezwłoczne przekazywanie do oddziału regionalnego dokumentów związanych z zatrudnieniem pracowników, w szczególności dokumentów usprawiedliwiających nieobecność w pracy i zwolnień od pracy, dokumentów z zakresu spraw socjalnych pracowników,
b)
nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy;
8)
prowadzenie postępowania orzeczniczego w pierwszej instancji w zakresie orzecznictwa lekarskiego;
9)
realizacja zadań wynikających z przepisów wspólnotowych o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym;
10)
prowadzenie obsługi kancelaryjnej placówki terenowej;
11)
ocena merytoryczna odwołań do sądu (skarg) od wydanych decyzji;
12)
prawidłowa, zgodna z prawem i przyjętymi w Kasie zasadami bezpieczeństwa eksploatacja systemów informatycznych. Udział w koordynowanych centralnie przedsięwzięciach i projektach w zakresie utrzymania, modernizacji i rozwoju systemów informatycznych;
13)
realizacja zadań w zakresie prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej w placówce terenowej;
14)
prowadzenie spraw z zakresu obrony cywilnej oraz zarządzania kryzysowego;
15)
realizacja zadań z zakresu sprawozdawczości określonych w aktach normatywnych Prezesa Kasy oraz wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
2. 
Przy realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, placówka terenowa współdziała m. in. z urzędami gmin, powiatów, województwa, zakładami opieki zdrowotnej.
3. 
Szczegółowy zakres działania placówki terenowej i jej strukturę organizacyjną określa Prezes Kasy w regulaminie organizacyjnym właściwego oddziału regionalnego.
4. 
Pracownicy placówek terenowych wydają decyzje w ramach imiennych upoważnień udzielonych im przez Prezesa.
5. 
Prezes Kasy, na podstawie § 5 ust. 7 Statutu Kasy, może powierzyć placówkom terenowym wykonywanie niektórych zadań przypisanych oddziałowi regionalnemu.

Rozdział  10

Zakłady rehabilitacji leczniczej

§  38. 
1. 
Zakłady rehabilitacji leczniczej działają na podstawie ustawy o działalności leczniczej i realizują zadania Kasy w zakresie leczenia i rehabilitacji leczniczej oraz odpowiadają za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
2. 
Zakład rehabilitacji leczniczej, w porozumieniu z Biurem Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali Kasy realizuje zadania:
1)
wynikające z "Planu Operacyjnego Funkcjonowania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny";
2)
wynikające z "Kart Realizacji Zadań Operacyjnych";
3)
w zakresie reklamowania pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
4)
uczestnictwa w szkoleniach obronnych organizowanych przez Biuro Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji;
5)
uczestnictwa w organizacji i funkcjonowaniu Stałego Dyżuru Kasy.
3. 
Szczegółowy zakres działania zakładów rehabilitacji leczniczej określają ich statuty i regulaminy.

Rozdział  11

Postanowienia końcowe

§  39. 
Schemat organizacyjny Kasy stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.

SCHEMAT ORGANIZACYJNY KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO