Zmiana zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2020.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 grudnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 6
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 31 grudnia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar

Na podstawie art. 39 ust. 6 w związku z ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 586 i 695) oraz § 4 ust. 1 statutu Głównego Urzędu Miar, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Rozwoju z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie nadania statutu Głównemu Urzędowi Miar (M.P. poz. 1182) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 3 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 31 grudnia 2019 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 14 i z 2020 r. poz. 10) wprowadza się następującą zmianę:
1)
załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2. 
Kierownicy komórek organizacyjnych Głównego Urzędu Miar, których zakres zadań uległ zmianie, do dnia 10 stycznia 2021 r., opracują i przedstawią do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Głównego Urzędu Miar nowe regulaminy wewnętrzne.
§  3. 
1. 
Sprawy prowadzone przez komórki organizacyjne, zgodnie z właściwością wynikającą z zarządzenia, o którym mowa w § 1, przejmują i prowadzą komórki organizacyjne zgodnie z właściwością wynikającą z niniejszego zarządzenia.
2. 
Do przekazania dokumentacji spraw, o których mowa w ust. 1, stosuje się zasady określone w Rozdziale 9 Instrukcji Kancelaryjnej Głównego Urzędu Miar stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 12 października

2015 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego w Głównym Urzędzie Miar.

3. 
Sprawy sporne związane z czynnościami, o których mowa w ust. 1 i 2, rozstrzyga Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Miar.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 7 stycznia 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Regulamin organizacyjny Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "Urzędem" określa:
1)
zasady kierowania działalnością Urzędu i tryb jego pracy;
2)
organizację wewnętrzną Urzędu;
3)
zakresy zadań komórek organizacyjnych Urzędu.
§  2. 
Ilekroć w regulaminie organizacyjnym Urzędu jest mowa o:
1)
kierownictwie Urzędu, należy przez to rozumieć Prezesa, Wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego Urzędu;
2)
komórce organizacyjnej, należy przez to rozumieć komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 regulaminu;
3)
kierowniku komórki organizacyjnej, należy przez to rozumieć kierownika samodzielnego laboratorium, dyrektora biura;
4)
administracji terenowej, należy przez to rozumieć okręgowe urzędy miar i okręgowe urzędy probiercze.
§  3. 
1. 
Urząd działa pod bezpośrednim kierownictwem Prezesa, zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami, wytycznymi i poleceniami, a także zgodnie z aktami wewnętrznymi wydanymi przez Dyrektora Generalnego Urzędu, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym".
2. 
Prezes wykonuje swoje zadania przy pomocy Wiceprezesów, Dyrektora Generalnego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
3. 
Dla koordynacji istotnych spraw z zakresu zarządzania Urzędem i realizacji jego strategicznych zadań mogą być powoływane zespoły, w skład których wchodzą właściwi członkowie kierownictwa Urzędu, kierownicy komórek organizacyjnych lub pracownicy.
4. 
Zakresy czynności członków kierownictwa Urzędu określa zarządzenie Prezesa w sprawie ustalenia podziału zadań kierownictwa Urzędu.
5. 
Prezesa w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony Wiceprezes.
6. 
Prezes może upoważnić kierowników komórek organizacyjnych lub innych pracowników do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań.
§  4. 
1. 
Wiceprezesi są odpowiedzialni za realizację zadań powierzonych przez Prezesa.
2. 
W przypadku nieobecności jednego z Wiceprezesów jego obowiązki przejmuje drugi Wiceprezes.
3. 
W przypadku nieobecności Wiceprezesów ich obowiązki przejmuje Dyrektor Generalny.
§  5. 
1. 
Dyrektor Generalny posiada kompetencje oraz wykonuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, a także z odrębnych przepisów, w szczególności realizuje politykę personalną w Urzędzie, zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania, a także formalno-prawną organizację pracy oraz ustala liczbę stanowisk pracy, w tym stanowisk kierowniczych dla każdej komórki organizacyjnej.
2. 
Dyrektor Generalny może upoważnić kierowników komórek organizacyjnych lub innych pracowników do wykonywania w jego imieniu określonych czynności, a także zlecić im nadzór nad realizacją zadań w tym zakresie.
§  6. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu określa w regulaminie wewnętrznym organizację oraz szczegółowy zakres zadań kierowanej komórki organizacyjnej.
2. 
Regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej określa w szczególności:
1)
strukturę organizacyjną komórki organizacyjnej wraz z jej schematem organizacyjnym;
2)
organizację zarządzania komórką organizacyjną, w tym zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy kierownika komórki organizacyjnej lub innym pracownikom;
3)
szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej wynikający z regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz szczegółowe zakresy zadań dla wchodzących w skład komórki organizacyjnej, odpowiednio: pracowni, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy.
3. 
Kierownik komórki organizacyjnej Urzędu:
1)
opracowuje regulamin wewnętrzny i uzgadnia jego treść pod względem formalno-prawnym z Biurem Dyrektora Generalnego;
2)
uzyskuje akceptację członka kierownictwa Urzędu nadzorującego daną komórkę organizacyjną i przekazuje zaakceptowany regulamin wewnętrzny do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu;
3)
zapoznaje pracowników kierowanej komórki organizacyjnej z treścią zatwierdzonego regulaminu wewnętrznego.
4. 
Czynności określone w ust. 3 wykonywane są w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją.
5. 
Regulaminy wewnętrzne obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego.
6. 
Do zmian regulaminów wewnętrznych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 3-4.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Urzędu

§  7. 
Wchodzącym w skład Urzędu komórkom organizacyjnym nadaje się następujące oznaczenia:
1)
Samodzielne Laboratorium Akustyki, Ultradźwięków i Drgań (L1);
2)
Samodzielne Laboratorium Czasu i Częstotliwości (L2);
3)
Samodzielne Laboratorium Chemii (L3);
4)
Samodzielne Laboratorium Długości (L4);
5)
Samodzielne Laboratorium Elektryczności i Magnetyzmu (L5);
6)
Samodzielne Laboratorium Fotometrii i Radiometrii (L6);
7)
Samodzielne Laboratorium Masy (L7);
8)
Samodzielne Laboratorium Promieniowania Jonizującego (L8);
9)
Samodzielne Laboratorium Przepływów (L9);
10)
Samodzielne Laboratorium Termometrii (L10);
11)
Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu (L11);
12)
Biuro Strategii (BS);
13)
Biuro Certyfikacji (BC);
14)
Biuro Nadzoru i Kontroli (BNiK);
15)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
16)
Biuro Zarządzania Finansami (BF).
§  8. 
1. 
W skład komórek organizacyjnych mogą wchodzić, pracownie, wydziały, wielo- albo jednoosobowe stanowiska pracy.
2. 
Pracownią kieruje kierownik pracowni, a wydziałem kieruje naczelnik.
§  9. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej kieruje bezpośrednio wielo- albo jednoosobowym stanowiskiem pracy, a w przypadku niepowołania kierownika pracowni lub naczelnika, pracownią lub wydziałem.
2. 
Kierownik komórki organizacyjnej może wyznaczyć koordynatora pracy wieloosobowego stanowiska pracy, pracowni lub wydziału.
3. 
W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej, komórką organizacyjną kieruje zastępca kierownika komórki organizacyjnej albo wyznaczony przez kierownika komórki organizacyjnej pracownik.
4. 
Kierownik komórki organizacyjnej informuje kierownictwo Urzędu oraz pracowników komórki organizacyjnej o wyznaczeniu zastępującego go pracownika.

Rozdział  3

Zadania kierownika komórki organizacyjnej

§  10. 
Kierownik komórki organizacyjnej jest odpowiedzialny za:
1)
prawidłową, rzetelną, efektywną i terminową realizację zadań komórki organizacyjnej, określonych w regulaminie oraz zleconych przez kierownictwo Urzędu;
2)
zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez kierownictwo Urzędu oraz z obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;
3)
zapewnienie efektywnej komunikacji i współpracy merytorycznej, w zakresie realizowanych zadań, z komórkami organizacyjnymi, z organami nadzorowanymi, administracją terenową oraz podmiotami zewnętrznymi;
4)
zapewnienie efektywnego funkcjonowania zespołów metrologicznych powoływanych przez Prezesa;
5)
współpracę przy realizacji projektów realizowanych przez Urząd;
6)
zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa w zakresie dochodów i wydatków oraz współpracę w tym zakresie z Biurem Zarządzania Finansami;
7)
realizację zadań komórki organizacyjnej w obszarze kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem;
8)
celowe i oszczędne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na działalność komórki organizacyjnej oraz nadzorowanie prawidłowego i racjonalnego gospodarowania mieniem powierzonym jej pracownikom;
9)
merytoryczną kontrolę dokumentów finansowych dotyczących działalności komórki organizacyjnej;
10)
zapewnienie ciągłości realizacji zadań w komórce organizacyjnej, w szczególności poprzez dobór personelu i dbałość o jego rozwój oraz odpowiedni podział zadań i organizację pracy.
§  11. 
1. 
Kierownik komórki organizacyjnej:
1)
inicjuje i przygotowuje projekty dokumentów o charakterze programowym i strategicznym, w tym plany rozwoju dziedzin pomiarowych objętych zakresem właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 pkt 1-11;
2)
organizuje i nadzoruje pracę oraz zapewnia właściwe wykonanie zadań należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, w tym zapewnia przestrzeganie przepisów bhp oraz nadzoruje przestrzeganie dyscypliny pracy;
3)
reprezentuje komórkę organizacyjną wobec kierownictwa Urzędu oraz innych komórek organizacyjnych;
4)
reprezentuje Urząd w sprawach wynikających z zakresu działania i zadań komórki organizacyjnej, a niezastrzeżonych dla kierownictwa Urzędu;
5)
przekazuje do odpowiednich komórek organizacyjnych dane dotyczące wykonanych czynności, w celu wystawienia dokumentów ustalających wysokość opłat lub wynagrodzeń należnych Urzędowi oraz prowadzenia windykacji należności;
6)
sporządza projekty opisów stanowisk pracy, ustala zakres zadań podległych pracowników, dokonuje ocen bezpośrednio podległych pracowników;
7)
wnioskuje w sprawach przyjmowania do pracy, szkolenia, przenoszenia, zwalniania, propozycji wysokości wynagrodzenia, awansowania, nagradzania, odznaczania oraz karania pracowników komórki organizacyjnej;
8)
udziela urlopów oraz wyraża zgodę na wyjazdy służbowe pracowników komórki organizacyjnej;
9)
nadzoruje archiwizację dokumentów dotyczących spraw prowadzonych w komórce organizacyjnej;
10)
zapewnia wsparcie komórki organizacyjnej w procesach nadzoru i kontroli realizowanych przez Biuro Nadzoru i Kontroli;
11)
zapewnia przygotowywanie i aktualizowanie informacji przeznaczonych do zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu;
12)
planuje wydatki inwestycyjne, określa wymagania techniczne do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz wnioskuje w sprawach niezbędnych do właściwego funkcjonowania komórki organizacyjnej;
13)
planuje wydatkowanie środków pochodzących z Unii Europejskiej, zgłasza zadania współfinansowane ze środków Unii Europejskiej do właściwego planu wraz ze wskazaniem środków z budżetu Urzędu, które Urząd musi ponieść na realizację tych zadań oraz wnioskuje o przydział środków;
14)
nadzoruje funkcjonowanie systemu zarządzania w komórce organizacyjnej;
15)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
2. 
Kierownik komórki organizacyjnej, w zakresie właściwości kierowanej komórki organizacyjnej, akceptuje projekty decyzji i podpisuje pisma niezastrzeżone do kompetencji innych osób, w szczególności:
1)
podpisuje dokumenty kierowane do nadzorującego zadania komórki organizacyjnej członka kierownictwa Urzędu oraz akceptuje dokumenty kierowane do podpisu kierownictwa Urzędu;
2)
podpisuje pisma do równorzędnych stanowiskiem osób w Urzędzie oraz w urzędach administracji publicznej;
3)
podejmuje decyzje i podpisuje pisma w sprawach określonych w odrębnych upoważnieniach.
§  12. 
Zastępca kierownika komórki organizacyjnej:
1)
nadzoruje pracę i zapewnia terminowe wykonywanie zadań podległych mu pracowni, wydziałów, wielo- albo jednoosobowych stanowisk pracy;
2)
podejmuje decyzje z zakresu działania podległych mu komórek;
3)
podpisuje pisma w sprawach określonych w regulaminie wewnętrznym komórki organizacyjnej lub wynikających z odrębnych upoważnień;
4)
akceptuje pisma kierowane do podpisu kierownika komórki organizacyjnej;
5)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
6)
wykonuje inne zadania zlecone mu przez kierownika komórki organizacyjnej.
§  13. 
1. 
Kierownik pracowni, naczelnik wydziału:
1)
odpowiada za prawidłowe, rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie zadań przez podległych mu pracowników;
2)
akceptuje dokumenty przygotowywane w kierowanej komórce;
3)
wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom, niezbędne do wykonywania zadań;
4)
zapewnia wymianę informacji pomiędzy kierowaną komórką a innymi komórkami wewnętrznymi i właściwymi laboratoriami w administracji terenowej;
5)
przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
6)
analizuje potrzeby i wnioskuje o zakupy inwestycyjne dotyczące kierowanej komórki;
7)
podejmuje działania w celu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji;
8)
wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.
2. 
Kierownik pracowni przygotowuje i przedstawia kierownikowi komórki organizacyjnej, o której mowa w § 7 pkt 1-11, do zatwierdzenia projekty planów rozwoju dziedzin pomiarowych objętych zakresem właściwości pracowni, w oparciu o analizę potrzeb krajowej gospodarki, z uwzględnieniem wytycznych i rekomendacji wynikających w szczególności z dokumentów programowych, wieloletnich planów działania organizacji i gremiów międzynarodowych.

Rozdział  4

Współpraca i koordynacja realizowania zadań przez komórki organizacyjne

§  14. 
W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego realizowania zadań Urzędu komórki organizacyjne zobowiązane są do stałej współpracy i udzielania sobie wzajemnego wsparcia.
§  15. 
1. 
Komórką organizacyjną właściwą do realizacji określonego zadania jest komórka, do zakresu działania której należy dana sprawa zgodnie z postanowieniami regulaminu organizacyjnego Urzędu.
2. 
W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednej komórki organizacyjnej, właściwą do jego realizacji jest komórka, do której należy większość problemów lub istota zadania. Dyrektor Generalny, w uzgodnieniu z właściwym członkiem kierownictwa Urzędu, wyznacza komórkę wiodącą w sprawach z zakresu działania kilku komórek organizacyjnych.
3. 
Komórka organizacyjna realizująca określone zadanie jest koordynatorem prac wykonywanych przez komórki współpracujące przy realizacji tego zadania.
4. 
Komórka organizacyjna koordynująca realizację określonego zadania:
1)
przedkłada komórkom współpracującym merytoryczne stanowisko w sprawie wraz z materiałami do opinii;
2)
wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez komórki współpracujące;
3)
wyznacza terminy i sposób wykonania zadań;
4)
przygotowuje i uzgadnia stanowisko zbiorcze na podstawie pozyskanych informacji i dokumentów;
5)
przekazuje komórkom współpracującym informacje o wyniku realizacji zadania.
5. 
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Dyrektor Generalny w uzgodnieniu z Prezesem.

Rozdział  5

Podstawowe zadania komórek organizacyjnych oraz zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej

§  16. 
Do podstawowych zadań komórek organizacyjnych w zakresie ich właściwości, należy w szczególności:
1)
aktualizacja wiedzy w zakresie wykonywanych zadań oraz stałe doskonalenie personelu w tym zakresie;
2)
przygotowywanie merytorycznych stanowisk dla członków kierownictwa Urzędu oraz na potrzeby komórek organizacyjnych;
3)
analizowanie dokumentów krajowych, zagranicznych oraz międzynarodowych o charakterze strategicznym i programowym w zakresie miar i probiernictwa;
4)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy zagranicznej Urzędu;
5)
prowadzenie spraw wynikających ze współpracy krajowej, w szczególności z instytucjami naukowymi, Polskim Komitetem Normalizacyjnym oraz Polskim Centrum Akredytacji;
6)
udział w krajowym systemie oceny zgodności w obszarze działalności Urzędu, przeprowadzanie badań, ekspertyz i konsultacji dla potrzeb tego systemu;
7)
prowadzenie szkoleń i konsultacji w dziedzinie miar dla administracji terenowej oraz podmiotów spoza administracji terenowej;
8)
aktualizacja wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów prawnych, w tym przepisów prawa Unii Europejskiej, analizowanie ich zmian oraz orzecznictwa, a także ocena ich wpływu na realizację zadań Urzędu;
9)
współudział w opracowywaniu projektów dokumentów, w tym projektów aktów prawnych, przygotowywanych w zakresie upoważnień udzielonych Prezesowi przez właściwego ministra wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji, przy uwzględnieniu zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zachowaniu zgodności z prawem Unii Europejskiej;
10)
opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych Prezesa i Dyrektora Generalnego oraz innych dokumentów, w tym planów, raportów, sprawozdań, notatek oraz informacji;
11)
wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i realizacją strategii Urzędu;
12)
wykonywanie zadań związanych z planowaniem i prawidłowym wykorzystaniem środków budżetowych;
13)
prowadzenie spraw związanych z przygotowywaniem i wdrażaniem projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy, wspomagających zadania Urzędu objęte zakresem działania komórki organizacyjnej;
14)
realizacja zadań związanych z przekazywaniem informacji do prowadzonych badań statystycznych statystyki publicznej;
15)
realizacja zadań wynikających z wdrożonego zintegrowanego systemu zarządzania, współudział w pracach związanych z funkcjonowaniem i usprawnianiem tego systemu w Urzędzie;
16)
opracowywanie okresowych informacji z zakresu kontroli zarządczej wraz z wnioskami i propozycjami ewentualnych działań;
17)
wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownictwo Urzędu.
§  17. 
1. 
Urząd wykonuje zadania Jednostki Notyfikowanej nr 1440, zwanej dalej "jednostką notyfikowaną".
2. 
W zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, wykonują zadania związane z:
1)
opiniowaniem przygotowanych przez Biuro Certyfikacji ramowych programów badań;
2)
przeprowadzaniem, na zlecenie Biura Certyfikacji, badań metrologicznych przewidzianych programem badań i sporządzanie raportu z badań;
3)
utrzymywaniem i rozwijaniem kompetencji personalnych i technicznych do badań, zgodnie z zakresem notyfikacji;
4)
inicjowaniem prac i przygotowywaniem dokumentów systemu zarządzania zgodnie z wymaganiami dla laboratoriów badawczych i wzorcujących.
3. 
Badania dla potrzeb oceny zgodności wykonuje:
1)
Samodzielne Laboratorium Chemii w zakresie naczyń wyszynkowych;
2)
Samodzielne Laboratorium Długości w zakresie:
a)
materialnych miar długości,
b)
taksometrów;
3)
Samodzielne Laboratorium Elektryczności i Magnetyzmu w zakresie liczników energii elektrycznej;
4)
Samodzielne Laboratorium Masy w zakresie:
a)
wag nieautomatycznych,
b)
wag automatycznych (dla pojedynczych ładunków, porcjujących, odważających, przenośnikowych, wagonowych);
5)
Samodzielne Laboratorium Przepływów w zakresie:
a)
wodomierzy,
b)
przeliczników do gazomierzy,
c)
ciepłomierzy (w tym podzespołów do ciepłomierzy),
d)
instalacji pomiarowych do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda;
6)
Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu w zakresie oprogramowania przyrządów pomiarowych.
4. 
Zadania w zakresie funkcjonowania jednostki notyfikowanej wykonują:
1)
Biuro Strategii odnośnie do polityki informacyjnej;
2)
Biuro Certyfikacji odnośnie do:
a)
organizacji funkcjonowania jednostki notyfikowanej i jej prowadzenia, w zakresie wykonywania oceny zgodności, prowadzenia spraw dotyczących oceny zgodności,
b)
przygotowywania ramowych programów badań dla poszczególnych przyrządów pomiarowych oraz nadzoru nad ich realizacją,
c)
realizacji zadań związanych z wyszukaniem i nadzorowaniem podwykonawców oraz podmiotów użyczających wyposażenie pomiarowe, w przypadku niemożności zapewnienia kompetencji technicznych w Urzędzie,
d)
analizy i oceny wyników badań, ocena spełnienia przez przyrząd wymagań i przygotowanie zbiorczych dokumentów końcowych,
e)
przygotowywania i wydawania certyfikatów,
f)
prowadzenia rejestrów wydanych certyfikatów w ramach oceny zgodności oraz przekazywania informacji do bazy European Metrology Type Approvals Service - EMeTAS,
g)
prowadzenia spraw dotyczących zawierania umów z wnioskodawcami;
3)
Biuro Dyrektora Generalnego odnośnie do:
a)
koordynacji prac związanych z tworzeniem i uaktualnianiem dokumentacji systemu zarządzania dotyczącej oceny zgodności,
b)
opiniowania pod względem formalno-prawnym umów z podwykonawcami, podmiotami użyczającymi wyposażenie pomiarowe oraz umów z klientami jednostki notyfikowanej,
c)
organizacji szkoleń dla utrzymania kompetencji personelu prowadzącego ocenę zgodności;
4)
Biuro Zarządzania Finansami odnośnie do prowadzenia rozliczeń, wystawiania faktur, windykowania należności, nadzoru nad finansami jednostki notyfikowanej.

Rozdział  6

Zakres działania komórek organizacyjnych

§  18. 
1. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, odpowiadają za realizację zadań w zakresie państwowych wzorców jednostek miar, w tym za budowę, utrzymywanie, rozwój i sporządzanie dokumentacji państwowych wzorców jednostek miar, powiązanie tych wzorców z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub wzorcami jednostek miar w innych krajach, przekazywanie wartości legalnych jednostek miar od państwowych wzorców jednostek miar oraz wzorców odniesienia poprzez wzorcowania.
2. 
Komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, wykonują badania oraz sprawdzenia przyrządów pomiarowych i kas rejestrujących oraz inne czynności metrologiczne, w szczególności w ramach: zatwierdzenia i homologacji typu, legalizacji, oceny zgodności, certyfikacji Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej (OIML) lub w ramach nadzoru rynku, a także wykonują ekspertyzy przyrządów pomiarowych i ekspertyzy stanowisk do ich sprawdzania oraz opiniują dokumentację lub biorą udział w czynnościach sprawdzających w sprawach upoważnień, zezwoleń, punktów legalizacyjnych i certyfikacji podmiotów szkolących; § 17 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. 
W zakresie właściwości komórki organizacyjne, o których mowa w § 7 pkt 1-11, prowadzą prace analityczne w odniesieniu do krajowych i międzynarodowych dokumentów programowych w dziedzinie metrologii i opracowują rekomendacje i propozycje dotyczące rozwoju dziedzin pomiarowych.
4. 
Do zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7 pkt 1-11, należy także w szczególności:
1)
inicjowanie, określanie kierunków i prowadzenie prac badawczo-rozwojowych oraz prac naukowych w obszarze metrologii, z uwzględnieniem potrzeb gospodarki;
2)
publikowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w pismach naukowych i konferencyjnych oraz redagowanie przewodników i rekomendacji na stronie internetowej Urzędu;
3)
prowadzenie postępowań w sprawach wniosków o uznanie wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar;
4)
prowadzenie spraw związanych z transferem wiedzy metrologicznej, w szczególności poprzez monitorowanie, analizowanie i implementowanie na grunt krajowej metrologii wyników międzynarodowych programów metrologicznych i projektów badawczo-rozwojowych;
5)
inicjowanie, projektowanie i budowa stanowisk pomiarowych oraz opracowywanie metod pomiarowych;
6)
wytwarzanie certyfikowanych materiałów odniesienia;
7)
określanie propozycji kierunków prac dotyczących organizacji i działania oraz wyposażenia Samodzielnych Laboratoriów, opracowywanie projektów planów i programów rozwoju dziedzin pomiarowych oraz sprawozdań z ich realizacji;
8)
udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie doboru i stosowania przyrządów pomiarowych oraz metod pomiarowych;
9)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
10)
organizowanie krajowych porównań międzylaboratoryjnych i badan biegłościowe współpracy z Samodzielnym Laboratorium Termometrii.
§  19. 
Badania i sprawdzenia przyrządów w związku z prawną kontrolą metrologiczną oraz w celu realizacji innych zadań Urzędu wykonują:
1)
Samodzielne Laboratorium Akustyki, Ultradźwięków i Drgań w zakresie mierników poziomu dźwięku;
2)
Samodzielne Laboratorium Chemii w zakresie:
a)
gęstościomierzy oscylacyjnych do pomiaru gęstości cieczy w zakresie od 450 kg/m3 do 2000 kg/m3,
b)
areometrów szklanych - alkoholomierzy i densymetrów do alkoholu,
c)
areometrów szklanych - densymetrów do cieczy innych niż alkohol;
3)
Samodzielne Laboratorium Długości w zakresie:
a)
wykresówek do tachografów analogowych,
b)
przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego;
4)
Samodzielne Laboratorium Masy w zakresie:
a)
wag samochodowych do ważenia pojazdów w ruchu,
b)
gęstościomierzy zbożowych użytkowych 20 L, 1 L, 1/4 L,
c)
gęstościomierzy zbożowych wzorcowych 20 L,
d)
manometrów do opon pojazdów mechanicznych,
e)
odważników klas dokładności E1. E2, F1. F2, Mi, o wartościach nominalnych masy od 1 mg do 50 kg oraz klasy dokładności M2 o wartościach nominalnych masy od 1 g do 50 kg;
5)
Samodzielne Laboratorium Wsparcia Przemysłu w zakresie:
a)
oprogramowania przyrządów pomiarowych,
b)
kas rejestrujących.
§  20. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM AKUSTYKI, ULTRADŹWIĘKÓW I DRGAŃ odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie akustyki (dźwięk w powietrzu), akustyki podwodnej, ultradźwięków i drgań mechanicznych.
§  21. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM CZASU I CZĘSTOTLIWOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie czasu i częstotliwości oraz wyznaczenie czasu urzędowego.
§  22. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM CHEMII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: analiz gazów, pomiarów pH i przewodności elektrycznej właściwej roztworów elektrolitów oraz pomiarów zawartości analitów (anionów, kationów) w substancjach o wysokiej czystości, w roztworach kalibracyjnych, w próbkach o złożonym składzie, współczynnika załamania światła (przekazywanie) i kąta skręcenia płaszczyzny polaryzacji fali świetlnej, lepkości, gęstości, analizatorów wydechu, napięcia powierzchniowego, objętości statycznej, a także wytwarzanie i certyfikowanie materiałów odniesienia.
§  23. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM DŁUGOŚCI odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: częstotliwości fali światła emitowanego przez lasery stabilizowane, długości, kąta płaskiego, parametrów geometrii powierzchni i współczynnika załamania światła (wzorzec państwowy) oraz wydaje opinie w zakresie dokumentacji technicznej i niezbędnego wyposażenia technicznego warsztatów ubiegających się lub posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie tachografów oraz w zakresie wydawania certyfikatów dla podmiotów szkolących, a także odpowiada za stworzenie warunków do przeprowadzenia badań środowiskowych (klimatycznych i mechanicznych).
§  24. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM ELEKTRYCZNOŚCI I MAGNETYZMU odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego stałego, rezystancji, napięcia i prądu elektrycznego przemiennego małej częstotliwości, pojemności elektrycznej i indukcyjności, energii i mocy elektrycznej, wysokich napięć i prądów elektrycznych przemiennych, pola elektrycznego i elektromagnetycznego, a także impedancji i tłumienia wielkiej częstotliwości oraz kompatybilności elektromagnetycznej.
§  25. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM FOTOMETRII I RADIOMETRII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: światłości, strumienia świetlnego, natężenia oświetlenia, luminancji świetlnej, widmowej czułości odbiorników promieniowania, temperatury barwowej, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania emitowanego przez źródła światła, połysku, widmowego współczynnika przepuszczania, długości fali promieniowania przepuszczonego, liczb falowych, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania przepuszczonego, widmowego współczynnika odbicia, widmowego współczynnika luminancji, składowych trójchromatycznych i współrzędnych chromatyczności promieniowania odbitego.
§  26. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM MASY odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w zakresie: masy, gęstości zboża w stanie zsypnym, siły, momentu siły, ciśnienia oraz twardości.
§  27. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM PROMIENIOWANIA JONIZUJĄCEGO odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie promieniowania jonizującego.
§  28. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM PRZEPŁYWÓW odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie objętości przepływu, strumienia objętości lub masy cieczy i gazu oraz pomiarów ciepła.
§  29. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM TERMOMETRII odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, w dziedzinie temperatury oraz wilgotności gazów i ciał stałych oraz prowadzenie i koordynację porównań międzylaboratoryjnych i badań biegłości.
§  30. 
SAMODZIELNE LABORATORIUM WSPARCIA PRZEMYSŁU odpowiada za realizację zadań, o których mowa w § 18, dotyczących kas rejestrujących i oprogramowania przyrządów pomiarowych, wykonywanie badań kas rejestrujących, organizację, analizowanie, projektowanie i zarządzanie rozwojem usług metrologicznych istotnych dla rozwoju i wsparcia przemysłu i gospodarki, w szczególności w zakresie zapewnienia jakości usług Urzędu i spójności pomiarowej, koordynację i organizację rozwoju usług metrologicznych Urzędu, projektowanie i wytwarzanie oprogramowania na potrzeby rozwoju stanowisk pomiarowych i usług Urzędu, rozwój i utrzymanie stanowisk pomiarowych i badawczych Urzędu w zakresie projektowania i wykonawstwa rozwiązań mechanicznych.
§  31. 
1. 
BIURO STRATEGII odpowiada za realizację zadań z zakresu: opracowywania, monitorowania i aktualizacji planów strategicznych dla Urzędu i organów nadzorowanych, opracowania rocznych planów działania Urzędu i organów nadzorowanych, planów działalności Urzędu w zakresie kontroli zarządczej oraz sprawozdań z ich realizacji, rekomendowania kierunków rozwoju metrologii i probiernictwa.
2. 
Do zadań Biura Strategii należy także w szczególności:
1)
koordynacja działania Urzędu w zakresie prac badawczo-rozwojowych, współpracy z krajowymi instytucjami naukowo-badawczymi, instytucjami związanymi z metrologią, w szczególności z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji;
2)
koordynacja prace zespołów problemowych powołanych przez Prezesa w obszarze technologii pomiarowych, wspierania krajowego przemysłu i działalności naukowej Urzędu;
3)
zapewnienie obsługi merytorycznej i organizacyjnej Rady Metrologii;
4)
prowadzenie prac w zakresie współpracy Urzędu z zagranicą, w tym z międzynarodowymi organizacjami metrologicznymi i probierczymi oraz z instytucjami zagranicznymi;
5)
koordynacja działalności związanej z udziałem Urzędu w europejskich metrologicznych programach badawczych i europejskich sieciach metrologicznych;
6)
kształtowanie polityki informacyjnej i wizerunku Urzędu (prowadzenie strony internetowej, biblioteki i kolekcji historycznych przyrządów pomiarowych oraz przygotowywanie publikacji), w tym w zakresie udzielania dostępu do informacji publicznej oraz zapewnienia obsługi organizacyjnej kierownictwa Urzędu;
7)
rozpatrywanie petycji, w tym prowadzenie ich rejestru oraz sporządzanie dla Prezesa okresowych sprawozdań z zakresu rozpatrywania petycji, udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
8)
prowadzenie prac z zakresu podstaw metrologii, w szczególności dotyczących terminologii, jednostek miar, wzorców pomiarowych, teorii pomiarów i analizy wyników pomiarów;
9)
przygotowanie programu i materiałów merytorycznych dla szkoleń z zakresu podstaw metrologii;
10)
prowadzenie działań popularyzujących specjalistyczną wiedzę metrologiczną (transfer wiedzy);
11)
redakcja wydawnictw Urzędu.
§  32. 
1. 
BIURO CERTYFIKACJI odpowiada za realizację zadań w zakresie certyfikacji wyrobów, osób i usług - prowadzenia postępowań dotyczących zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, homologacji typu tachografów, w tym świadectw funkcjonalności, certyfikacji kas rejestrujących, udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie tachografów, tworzenia punktów legalizacyjnych i probierczych, upoważnień do przeprowadzania legalizacji, certyfikacji podmiotów szkolących i techników warsztatów w obszarze tachografów oraz oceny zgodności przyrządów pomiarowych.
2. 
Do zadań Biura Certyfikacji należy także w szczególności:
1)
koordynacja merytoryczna oraz prowadzenie współpracy z międzynarodowymi organizacjami metrologii prawnej;
2)
prowadzenie postępowań w I instancji oraz postępowań prowadzonych na skutek wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz wydawanie decyzji administracyjnych;
3)
przygotowywanie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi interpretacji prawa z zakresu zadań Prezesa;
4)
prowadzenie rejestrów i ewidencji wynikających z przepisów ustawy - Prawo o miarach i ustawy o tachografach;
5)
wydawanie certyfikatów OIML oraz certyfikatów oceny zgodności;
6)
opiniowanie projektów norm, zaleceń i innych opracowań z dziedziny miar oraz udział w pracach właściwych Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
7)
przygotowywanie projektów obwieszczeń Prezesa z zakresu działalności Biura.
§  33. 
1. 
BIURO NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie: sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności: ustawy Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad organami nadzorowanymi i administracją terenową.
2. 
Do zadań Biura Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:
1)
kontrola organów nadzorowanych przez Prezesa organów i urzędów je obsługujących na podstawie ustawy o kontroli w administracji rządowej oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad gospodarką finansową organów nadzorowanych przez Prezesa i kierowanych przez nie urzędów w zakresie określonym w art. 175 ustawy o finansach publicznych;
2)
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;
3)
prowadzenie postępowań jako organ nadzoru rynku;
4)
prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów nadzorowanych;
5)
prowadzenie spraw związanych z cofaniem zezwoleń i uprawnień wydawanych w Biurze Certyfikacji w zakresie tachografów, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;
6)
prowadzenia spraw związanych ze skargami i wnioskami oraz koordynacja udzielania odpowiedzi na zapytania sądów;
7)
nadzór nad wykonaniem planu inwestycyjnego w organach nadzorowanych;
8)
ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;
9)
współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
10)
opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania, przepisów ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, ustawy o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw.
§  34. 
BIURO DYREKTORA GENERALNEGO odpowiada za: prowadzenie spraw z zakresu planowania, wdrażania i realizacji działań służących sprawnemu zarządzaniu i funkcjonowaniu Urzędu, kształtowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania w Urzędzie, badanie i ocenę funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Urzędzie, koordynowanie działań w zakresie kontroli wewnętrznej i warunków przeprowadzania audytu wewnętrznego w Urzędzie, prowadzenie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Urzędzie oraz realizację polityki personalnej, organizowanie szkoleń dla podmiotów zewnętrznych, funkcjonowanie, warunki działania i ciągłość pracy Urzędu, tworzenie polityki wynagrodzeniowej w uzgodnieniu z Biurem Zarządzania Finansami oraz współpraca z Biurem Zarządzania Finansami przy nadzorowaniu wdrażania polityki wynagrodzeniowej, przygotowanie i prowadzenie sprawozdawczości w zakresie informacji kadrowej, gospodarowanie mieniem Urzędu, realizację zadań w zakresie obsługi prawnej kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych, koordynacja prac legislacyjnych, prowadzenie spraw związanych z zamówieniami publicznymi, realizację zadań określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, opracowywanie i wdrażanie strategii informatyzacji Urzędu oraz administracji terenowej, budowę, rozwój i utrzymywanie systemów teleinformatycznych w Urzędzie oraz techniczną obsługę Urzędu, prowadzenie obsługi sekretarskiej kierownictwa Urzędu.
§  35. 
1. 
BIURO ZARZĄDZANIA FINANSAMI odpowiada za: realizację zadań związanych z prowadzeniem rachunkowości, księgowości i gospodarki finansowej Urzędu oraz jego obsługą kasową, koordynację prac i opracowywanie projektu planu i planu budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich dla części 64 - Główny Urząd Miar, tj. dla Urzędu i łącznie dla części 64 we wszystkich wymaganych przekrojach, prowadzenie i aktualizację rocznych planów rzeczowo - finansowych Urzędu, przygotowanie i prowadzenie sprawozdawczości w zakresie rachunkowości, finansów oraz budżetu, realizowanie zadań związanych z opracowywaniem budżetu w układzie zadaniowym i tradycyjnym; współpraca z Biurem Dyrektora Generalnego przy tworzeniu polityki wynagrodzeniowej i nadzorowanie wdrażania polityki wynagrodzeniowej w uzgodnieniu z Biurem Dyrektora Generalnego oraz administrowanie funduszem wynagrodzeń, prowadzenie i aktualizacja ewidencji mienia oraz wsparcie w zakresie terminowego i prawidłowego przeprowadzania inwentaryzacji, rozliczanie i dochodzenie publicznoprawnych i cywilnoprawnych należności pieniężnych Urzędu, prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie ulg w spłacie należności publicznoprawnych pozostających we właściwości Prezesa, pozyskiwanie środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz wykonywanie obowiązków beneficjenta, wynikających z zadań Biura oraz nadzorowanie i monitorowanie procesu sprawozdawczego w tym zakresie.
2. 
Do zadań Biura Zarządzania Finansami należy także prowadzenie spraw związanych z pobieraniem opłat za czynności administracji miar wykonywane w Urzędzie oraz wystawianie faktur VAT za czynności wykonywane w Urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych oraz monitorowanie stanu należności Urzędu i dochodzenie tych należności.