Zmiana zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2020.17

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 kwietnia 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 15 kwietnia 2020 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W załączniku do zarządzenia nr 31 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 30 września 2015 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. z 2017 r. poz. 31, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych zapewnia obsługę Ministra Spraw Zagranicznych, który kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne.";

2)
§ 8 otrzymuje brzmienie:

"§ 8. 1. W komórce organizacyjnej lub placówce zagranicznej pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki w ramach wyodrębnionych struktur wewnętrznych, tj. wydziałów i referatów lub na samodzielnych stanowiskach pracy.

2. W placówce zagranicznej mogą być tworzone zespoły zadaniowe, o których mowa w art. 9 ust. 2a ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 945, 1248, 1696, 2170 oraz z 2020 r. poz. 284).";

3)
po § 14 dodaje się § 14a w brzmieniu:

"§ 14a. Organizacja Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej jest ustalana zgodne z art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej.";

4)
§ 27-29 otrzymują brzmienie:

"§ 27. 1. Minister Spraw Zagranicznych zwołuje spotkania koordynacyjne z udziałem pozostałych członków Kierownictwa MSZ lub innych podległych mu pracowników. W razie nieobecności, Minister Spraw Zagranicznych wyznacza innego członka Kierownictwa MSZ do przewodniczenia spotkaniu.

2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu oraz dyrektor generalny mogą zwoływać spotkania:

1) koordynacyjne z udziałem innych członków Kierownictwa MSZ oraz wskazanych dyrektorów komórek organizacyjnych w sprawach należących do ich zakresu kompetencji;

2) koordynacyjne z udziałem dyrektorów nadzorowanych komórek organizacyjnych w celu zapewnienia wzajemnej wymiany informacji oraz niezbędnej koordynacji prac tych komórek organizacyjnych;

3) z dyrektorem i zastępcami dyrektora podległych im komórek organizacyjnych w celu omówienia kwestii związanych z realizacją i planowaniem zadań;

4) informacyjno-koordynacyjne z udziałem dyrektorów wszystkich komórek organizacyjnych.

§ 28. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych lub ich zastępcy oraz kierownicy placówek zagranicznych organizują spotkania informacyjne z podległymi pracownikami.

2. Naczelnicy wydziałów w komórkach organizacyjnych organizują spotkania z podległymi pracownikami.

§ 29. 1. Raz w roku dyrektor departamentu nadzorującego placówki zagraniczne, po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa MSZ i dyrektora generalnego, może zwołać naradę kontynentalną, makroregionalną lub problemową kierowników nadzorowanych placówek zagranicznych w celu oceny realizacji planów działania w roku poprzednim, weryfikacji planów bieżących oraz sformułowania sugestii programowych na rok następny.

2. Dyrektor departamentu nadzorującego placówki zagraniczne przygotowuje syntetyczny raport z wnioskami i rekomendacjami z narady, który przekazuje właściwemu członkowi Kierownictwa MSZ, dyrektorowi generalnemu oraz dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do spraw strategii polityki zagranicznej w terminie dziesięciu dni od dnia zakończenia narady.

3. Każdego roku Minister Spraw Zagranicznych może zwołać, na podstawie wniosku przedłożonego przez członka Kierownictwa MSZ, roczną naradę kierowników przedstawicielstw dyplomatycznych i stałych przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych, Biura Polskiego w Tajpej oraz Biura Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Palestyńskiej Władzy Narodowej z siedzibą w Ramallah w celu dokonania oceny realizacji zadań polskiej polityki zagranicznej w bieżącym roku i dyskusji nad wstępnym projektem założeń polskiej polityki zagranicznej na rok następny. Za koordynację przygotowań do narady odpowiada dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw strategii polityki zagranicznej.

4. Kierownicy placówek zagranicznych mogą organizować raz w roku, po uzyskaniu akceptacji dyrektora departamentu nadzorującego placówkę zagraniczną, właściwego członka Kierownictwa MSZ i dyrektora generalnego, spotkania regionalne i subregionalne kierowników placówek zagranicznych dotyczące uwarunkowań realizacji celów polskiej polityki zagranicznej w danym regionie świata i praktycznych aspektów współdziałania.";

5)
w § 33:
a)
pkt 1-2 otrzymuj ą brzmienie:

"1) obejmuje swoją właściwością następujące państwa i terytoria: Algierska Republika Ludowo-Demokratyczna, Arabska Republika Egiptu, Burkina Faso, Demokratyczna Republika Konga, Demokratyczna Republika Wysp Świętego Tomasza i Książęcej, Federalna Demokratyczna Republika Etiopii, Federalna Republika Nigerii, Federalna Republika Somalii, Islamska Republika Iranu, Islamska Republika Mauretańska, Jordańskie Królestwo Haszymidzkie, Królestwo Arabii Saudyjskiej, Królestwo Bahrajnu, Królestwo Eswatini, Królestwo Lesotho, Królestwo Marokańskie, Palestyna, Państwo Erytrea, Państwo Izrael, Państwo Katar, Państwo Kuwejt, Państwo Libia, Państwo Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Republika Angoli, Republika Beninu, Republika Botswany, Republika Burundi, Republika Czadu, Republika Dżibuti, Republika Gabońska, Republika Gambii, Republika Ghany, Republika Gwinei, Republika Gwinei Bissau, Republika Gwinei Równikowej, Republika Iraku, Republika Jemeńska, Republika Kamerunu, Republika Kenii, Republika Konga, Republika Libańska, Republika Liberii, Republika Madagaskaru, Republika Malawi, Republika Mali, Republika Mauritiusu, Republika Mozambiku, Republika Namibii, Republika Nigru, Republika Południowej Afryki, Republika Rwandy, Republika Senegalu, Republika Seszeli, Republika Sierra Leone, Republika Sudanu, Republika Sudanu Południowego, Republika Środkowoafrykańska, Republika Togijska, Republika Tunezyjska, Republika Ugandy, Republika Wybrzeża Kości Słoniowej, Republika Zielonego Przylądka, Republika Zambii, Republika Zimbabwe, Sułtanat Omanu, Syryjska Republika Arabska, Zjednoczona Republika Tanzanii, Związek Komorów;

2) analizuje działalność: Procesu Barcelońskiego Unii dla Śródziemnomorza (PB-UdS), Ligi Państw Arabskich (LPA), Unii Afrykańskiej (UA), Organizacji Współpracy Islamskiej (OWI), Wspólnoty Rozwoju Afryki Południowej (SADC), Rady Współpracy Państw Zatoki (RWPZ), Unii Maghrebu Arabskiego (UMA), Wspólnoty Państw Sahelu i Sahary (CEN-SAD), Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS), Wspólnego Rynku Państw Wschodniej i Południowej Afryki (COMESA), Międzyrządowego Organizacji ds. Rozwoju (IGAD), Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej (EAC), Środkowoafrykańskiej Wspólnoty Gospodarczej (ECCAS);",

b)
uchyla się pkt 3,
c)
w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) nadzoruje Biuro Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Palestyńskiej Władzy Narodowej z siedzibą w Ramallah.";

6)
w § 35:
a)
pkt 1-2 otrzymuj ą brzmienie:

"1) obejmuje swoją właściwością następujące państwa i terytoria: Chińska Republika Ludowa (w tym Tajwan), Demokratyczna Republika Timoru Wschodniego; Demokratyczno-Socjalistyczna Republika Sri Lanki, Federalna Demokratyczna Republika Nepalu, Islamska Republika Afganistanu, Islamska Republika Pakistanu, Japonia, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Królestwo Bhutanu, Królestwo Kambodży, Królestwo Tajlandii, Królestwo Tonga, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Malezja, Mongolia, Nowa Zelandia (wraz z terytoriami zależnymi i stowarzyszonymi), Niezależne Państwo Papui-Nowej Gwinei, Niezależne Państwo Samoa, Państwo Brunei Darussalam, Republika Kiribati, Ludowa Republika Bangladeszu, Republika Fidżi, Republika Filipin, Republika Indii, Republika Indonezji, Republika Korei, Republika Malediwów, Republika Nauru, Republika Palau, Republika Singapuru, Republika Vanuatu, Republika Wysp Marshalla, Republika Związku Mjanmy, Sfederowane Stany Mikronezji, Socjalistyczna Republika Wietnamu, Tuvalu, Wyspy Salomona, Związek Australijski (wraz z terytoriami zamorskimi i autonomicznymi);

2) prowadzi sprawy dotyczące współpracy Polski w ramach forum Azja-Europa (ASEM), Fundacji Azja-Europa (ASEF), dialogu UE-ASEAN, Regionalnego Forum ASEAN (ARF), Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych w Korei (KNPN);",

b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) realizuje zadania Ministra Spraw Zagranicznych związane z obsługą merytoryczną i organizacyjną:

a) Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji Działań na rzecz Rozwoju Wszechstronnego Partnerstwa Strategicznego między Rzecząpospolitą Polską a Chińską Republiką Ludową,

b) Międzyresortowego Zespołu do spraw cywilnych i wojskowych działań Rzeczpospolitej Polskiej w Islamskiej Republice Afganistanu,

c) Rady do spraw Azji i Pacyfiku przy Ministrze Spraw Zagranicznych;",

c)
w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) nadzoruje Biuro Polskie w Tajpej.";

7)
w § 37:
a)
pkt 21 otrzymuje brzmienie:

"21) promuje wiedzę o historii Rzeczypospolitej Polskiej oraz o historii polskiej polityki zagranicznej i służby dyplomatyczno-konsularnej;";

b)
po pkt 21 dodaje się pkt 22-23 w brzmieniu:

"22) prowadzi działalność informacyjną i edukacyjną służącą rozpowszechnianiu wiedzy o integracji europejskiej i zasadach funkcjonowania Unii Europejskiej;

23) koordynuje kontakty i współpracę ze środowiskami żydowskimi w świecie.";

8)
uchyla się § 38-39;
9)
w § 41 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) wspiera działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach systemu Narodów Zjednoczonych oraz w ramach Rady Europy;";

10)
§ 43 otrzymuje brzmienie:

"§ 43. Departament Polityki Europejskiej (DPE):

1) obejmuje swoją właściwością następujące państwa i podmioty prawa międzynarodowego: Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Irlandia, Konfederacja Szwajcarska, Królestwo Belgii, Królestwo Danii, Królestwo Hiszpanii, Królestwo Niderlandów, Królestwo Norwegii, Królestwo Szwecji, Księstwo Liechtensteinu, Księstwo Andory, Księstwo Monako, Republika Albanii, Republika Austrii, Republika Bułgarii, Republika Chorwacji, Republika Cypryjska, Republika Czeska, Republika Estońska, Republika Federalna Niemiec, Republika Finlandii, Republika Francuska, Republika Grecka, Republika Islandii, Republika Kosowa, Republika Litewska, Republika Łotewska, Republika Macedonii Północnej, Republika Malty, Republika Portugalska, Republika San Marino, Republika Turcji, Republika Serbii, Republika Słowacka, Republika Słowenii, Republika Włoska, Rumunia, Stolica Apostolska, Suwerenny Wojskowy Zakon Maltański, Wielkie Księstwo Luksemburga, Węgry, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

2) prowadzi, monitoruje i analizuje sprawy dotyczące współpracy w ramach Grupy Wyszehradzkiej, Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, Trójkąta Weimarskiego, Inicjatywy Środkowoeuropejskiej, Partnerstwa Regionalnego, Wymiaru Północnego, Rady Państw Morza Bałtyckiego, Euroarktycznej Rady Morza Barentsa, Rady Nordyckiej, Nordyckiej Rady Ministrów, Rady Bałtyckiej, Bałtyckiego Forum Rozwoju, Regionalnej Rady Współpracy, Organizacji Czarnomorskiej Współpracy Gospodarczej, Międzynarodowej Organizacji Frankofonii, Procesu Berlińskiego oraz, w zakresie swojej właściwości, zewnętrznej aktywności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej;

3) prowadzi, monitoruje i analizuje sprawy związane z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w UE w odniesieniu do polityki rozszerzenia Unii Europejskiej, w tym prowadzi sprawy dotyczące negocjacji akcesyjnych do Unii Europejskiej i programowania Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA);

4) współdziała z Biurem Dyrektora Politycznego w zapewnieniu merytorycznej obsługi przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej biorących udział w posiedzeniach Rady Europejskiej, Rady do Spraw Ogólnych, Rady do Spraw Zagranicznych w zakresie właściwości departamentu;

5) prowadzi, monitoruje i analizuje sprawy dotyczące rozwoju strategii makroregionalnych Unii Europejskiej, w szczególności Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego i Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Dunaju; prowadzi prace powołanego przez Komitet do Spraw Europejskich Zespołu roboczego do spraw koordynacji wdrażania Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego;

6) prowadzi, w zakresie swojej właściwości terytorialnej, sprawy dotyczące bilateralnych aspektów współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;

7) realizuje zadania Ministra Spraw Zagranicznych związane z obsługą merytoryczną i organizacyjną:

a) Rządowej Komisji Konkordatowej,

b) Rady Programowej Forum Polsko-Czeskiego przy Ministrze Spraw Zagranicznych;

8) w zakresie swojej właściwości Departament Polityki Europejskiej wykonuje zadania, o których mowa w § 33 pkt 4.";

11)
w § 44:
a)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) uczestniczy w negocjowaniu umów międzynarodowych i wykonuje zadania w zakresie czynności prawno-traktatowych, w szczególności w odniesieniu do umów międzynarodowych zawieranych w ramach Unii Europejskiej;",

b)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) koordynuje problematykę prawnych aspektów sankcji międzynarodowych, w szczególności realizację zobowiązań wynikających z decyzji organizacji i instytucji międzynarodowych w zakresie wprowadzania, zawieszania i znoszenia sankcji międzynarodowych;";

12)
uchyla się § 45;
13)
w § 46:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) opracowuje, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, analizy skutków polityk Unii Europejskiej dla międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej;",

b)
pkt 12 i 13 otrzymują brzmienie:

"12) jest departamentem wiodącym w sprawach współpracy ministerstwa z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i instytutami badawczymi oraz analitycznymi, w szczególności z Polskim Instytutem Spraw Międzynarodowych oraz w zakresie realizacji porozumienia o stałej współpracy z Fundacją Centrum Europejskie-Natolin, z wyłączeniem kompetencji zastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;

13) uczestniczy w przygotowaniu części opisowej projektu budżetu państwa i sprawozdania z wykonania budżetu państwa części 45 - sprawy zagraniczne w zakresie opracowania wstępów dotyczących celów i zadań polityki zagranicznej;",

c)
w pkt 16 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 17 w brzmieniu:

"17) przygotowuje roczną naradę, o której mowa w § 29 ust. 3.";

14)
§ 48 otrzymuje brzmienie:

"§ 48. Departament Współpracy Ekonomicznej (DWE):

1) koordynuje zadania dla placówek zagranicznych w odniesieniu do kwestii polityk ekonomicznych oraz współpracuje z nimi w zakresie konkretnych projektów realizowanych na zlecenie lub za zgodą departamentu;

2) prowadzi sprawy związane z organizacją kontaktów ministerstwa oraz placówek zagranicznych z przedsiębiorstwami o znaczeniu strategicznym dla gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej;

3) wspiera działania mające na celu promocję wizerunku państwa jako gospodarki opartej na wiedzy oraz nowoczesnych technologiach, w tym promocji start-upów oraz firm technologicznych; we współpracy z przedsiębiorstwami i uczelniami wyższymi realizuje projekty mające służyć osiągnięciu tego celu;

4) koordynuje problematykę energetyczną, bezpieczeństwa surowcowego w jej wymiarze globalnym, z wyłączeniem polityki energetycznej Unii Europejskiej;

5) wypracowuje stanowisko ministerstwa do koncepcji konektywności;

6) koordynuje działania ministerstwa związane z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w pracach organizacji, instytucji i struktur o charakterze ekonomicznym i finansowym, w tym w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Światowej Organizacji Handlu (WTO), WEF-Davos, a także koordynuje działania zmierzające do wypracowania bliższej współpracy z G20;

7) uczestniczy w opracowywaniu stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach dotyczących wyzwań ekonomicznych podejmowanych na forum systemu Narodów Zjednoczonych z wyłączeniem problematyki zmian klimatu;

8) podejmuje działania zmierzające do zwiększenia udziału polskich towarów i usług w przetargach organizacji międzynarodowych i projektach finansowanych przez te organizacje;

9) współpracuje z samorządami w odniesieniu do działań mających na celu zagraniczną politykę gospodarczą;

10) uczestniczy w pracach oraz przygotowuje stanowiska ministerstwa na posiedzenia międzyresortowych zespołów oraz komitetów w zakresie swojej właściwości oraz prowadzi Sekretariat Rady Konsultacyjnej do spraw Zagranicznej Polityki Ekonomicznej przy Ministrze Spraw Zagranicznych.";

15)
§ 49 otrzymuje brzmienie:

"§ 49. Departament Współpracy Rozwojowej (DWR):

1) przygotowuje projekt założeń polskiej polityki zagranicznej w dziedzinie współpracy rozwojowej, wieloletni program współpracy rozwojowej oraz plany polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem ministerstwa;

2) realizuje program polskiej współpracy rozwojowej z wykorzystaniem środków budżetowych oraz środków pochodzących ze źródeł pomocy przedakcesyjnej (counterpart funds), przeznaczonych na pomoc rozwojową i humanitarną, edukację globalną oraz program wolontariatu zagranicznego (Wolontariat polska pomoc);

3) prowadzi sprawy z zakresu współpracy Rzeczpospolitej Polskiej z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką rozwojową i humanitarną oraz pomocą żywnościową, w szczególności z Organizacją Narodów Zjednoczonych (ONZ) i Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD);

4) prowadzi sprawy z zakresu współpracy Rzeczpospolitej Polskiej z UE w obszarze polityki rozwojowej i pomocy humanitarnej, w szczególności zapewnia udział przedstawicieli w pracach grup roboczych Rady do spraw polityki rozwojowej (CODEV, AKP) oraz komitetów instrumentów finansowych UE: EDF (European Development Fund) i DCI (Development Cooperation Instrument) oraz komitetu НAC (Humanitarian Aid Committee);

5) gromadzi dane statystyczne związane z wielkością polskiej pomocy rozwojowej i opracowuje materiały informacyjne;

6) organizuje wydarzenia promujące polski program współpracy rozwojowej, współpracuje z mediami w zakresie problematyki polskiej współpracy rozwojowej, nadzoruje merytorycznie stronę internetową www.polskapomoc.gov.pl;

7) obsługuje działania Krajowego Koordynatora Współpracy Rozwojowej oraz Radę Programową Współpracy Rozwojowej;

8) prowadzi ewaluację projektów i programów polskiej współpracy rozwojowej;

9) współpracuje z Fundacją Solidarności Międzynarodowej w zakresie umów o realizację zadań zleconych fundacji;

10) współpracuje w zakresie realizacji agendy demokratyzacyjnej w polityce zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpowiada za działania pomocowe w ramach tej agendy;

11) współpracuje z Departamentem Narodów Zjednoczonych i Praw Człowieka w ramach uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w strukturach Europejskiego Funduszu na Rzecz Demokracji (EED);

12) opracowuje, we współpracy z komórkami organizacyjnymi, Program Współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi oraz roczne sprawozdania z realizacji tego Programu;

13) pełni funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego ds. współpracy bliźniaczej (TWINNING) i instrumentu ТAIEХ w ramach programów finansowanych z funduszy pomocowych Unii Europejskiej;

14) współpracuje z fundacją "Fundusz Współpracy" w zakresie umów o realizację zadań zleconych fundacji, w szczególności w zakresie archiwizacji dokumentów związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z programów Phare i Transition Facility oraz obsługi środków pochodzących ze źródeł pomocy przedakcesyjnej (counterpart funds);

15) bada prawidłowość sprawozdań merytorycznych z wykonania dotacji celowych udzielanych przez Ministra Spraw Zagranicznych w zakresie właściwości komórki organizacyjnej.";

16)
w § 51 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) prowadzi ewidencję składników majątku dysponenta III stopnia jednostki budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Centrala MSZ), magazyny centralne jednostki budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych (dysponenta III stopnia i dysponenta 45 budżetu państwa) oraz dokonuje ich inwentaryzacji;";

17)
w § 52 w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

"16) koordynuje w ministerstwie zadania związane z obsługą systemu Polskie Repozytorium oraz obsługą Portalu Delegatów we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi.";

18)
w § 54:
a)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) przeprowadza uzgodnienia projektów zewnętrznych aktów normatywnych i przygotowuje projekt stanowiska ministerstwa, z wyłączeniem spraw należących do właściwości Departamentu Prawno-Traktatowego;",

b)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) zapewnia obsługę ministerstwa w zakresie pomocy prawnej, określonej w przepisach o radcach prawnych oraz prowadzi sprawy prawne z wyłączeniem spraw należących do właściwości Departamentu Prawno-Traktatowego oraz koordynuje sprawy związane z wykorzystaniem zewnętrznej obsługi prawnej dla potrzeb ministerstwa i placówek zagranicznych;",

c)
pkt 16 otrzymuje brzmienie:

"16) analizuje procedury dotyczące planowania i sprawozdawczości w MSZ i placówkach zagranicznych, przygotowuje propozycje rozwiązań w tym zakresie oraz administruje platformą SharePoint "Planowanie i sprawozdawczość";",

d)
uchyla się pkt 18;
19)
§ 55 otrzymuje brzmienie:

"§ 55. Biuro Dyrektora Politycznego (BDP):

1) zapewnia obsługę Dyrektora Politycznego oraz prowadzi sprawy związane z wypracowaniem strategii aktywnego członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w odniesieniu do polityk Unii Europejskiej dotyczących relacji zewnętrznych, także w kontekście debaty nt. przyszłości Unii Europejskiej oraz w odniesieniu do Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, zwanej dalej "WPZiB";

2) współdziała z właściwymi komórkami organizacyjnymi, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów lub z właściwym ministerstwem w zapewnieniu merytorycznej obsługi przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej biorących udział w posiedzeniach Rady Europejskiej w zakresie wymienionym w pkt 1;

3) koordynuje przygotowania i przygotowuje projekt instrukcji dla przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej na posiedzenia Rady do Spraw Zagranicznych oraz zapewnia merytoryczną obsługę przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej na posiedzeniach tej Rady;

4) opracowuje zapisy do instrukcji dla przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Stałych Przedstawicieli (COREPER II) w części dotyczącej stosunków zewnętrznych oraz Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (PSC) we współdziałaniu z Dyrektorem Politycznym oraz nadzoruje pracę przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w PSC;

5) koordynuje przepływ informacji z rozmów z partnerami z państw spoza Unii Europejskiej, przekazywanych za pośrednictwem sieci Cortesy;

6) wypracowuje w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach z zakresu WPZiB, w tym Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony jako jej części, kierunków działań politycznych Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, zwana dalej "ESDZ", strategii Unii Europejskiej wobec państw trzecich oraz Procesu Warszawskiego;

7) uczestniczy w przygotowaniu stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w odniesieniu do planów prac Komisji Europejskiej oraz osiemnastomiesięcznych i sześciomiesięcznych programów prac prezydencji rotacyjnych w Radzie Unii Europejskiej w zakresie WPZiB oraz polityki rozszerzenia;

8) utrzymuje kontakty z państwami członkowskimi Unii Europejskiej i kandydującymi do Unii Europejskiej w zakresie polityki rozszerzenia;

9) prowadzi prace analityczne mające na celu przygotowanie projektów stanowisk ministerstwa oraz wkładów do stanowisk Rady Ministrów wobec reform podejmowanych w Unii Europejskiej, w zakresie, o którym mowa w pkt 1;

10) koordynuje przygotowywanie polskiego stanowiska w obszarze polityki sankcyjnej Unii Europejskiej, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, z zastrzeżeniem kompetencji komórki organizacyjnej właściwej do spraw prawno-traktatowych w tym zakresie;

11) inicjuje i koordynuje przygotowanie nowych wpisów na listy sankcyjne w ramach istniejących reżimów Unii Europejskiej oraz koordynuje przegląd obowiązujących środków restrykcyjnych;

12) prowadzi sprawy w zakresie strategicznych kierunków rozwoju polityki sąsiedztwa Unii Europejskiej i zewnętrznych aspektów migracji;

13) koordynuje sprawy związane z wypracowaniem i wdrożeniem strategii politycznej obecności obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w ESDZ oraz organizacjach i instytucjach międzynarodowych, innych niż instytucje i organy Unii Europejskiej oraz sprawuje nadzór nad jej realizacją;

14) planuje i organizuje procedury naboru oraz przygotowania kandydatów na stanowiska w ESDZ oraz instytucjach i organizacjach międzynarodowych, o których mowa w pkt 13, koordynuje działania promocyjne na rzecz kandydatów Rzeczypospolitej Polskiej oraz monitoruje stan zatrudnienia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w ww. instytucjach;

15) koordynuje i organizuje procedury związane z naborem i delegowaniem pracowników ministerstwa oraz innych ministerstw i urzędów centralnej administracji rządowej do ESDZ oraz organizacji i instytucji międzynarodowych, o których mowa w pkt 13 w charakterze ekspertów narodowych, w szczególności uczestniczy w procesie rekrutacji na stanowiska w tych organizacjach i instytucjach;

16) prowadzi nabór kandydatów na misje obserwacyjne organizowane przez Unię Europejską oraz nabór na szkolenia dla obserwatorów;

17) prowadzi sprawy dotyczące wymiany poparć z państwami Unii Europejskiej w ramach Mechanizmu Wymiany Poparć;

18) nadzoruje Stałe Przedstawicielstwo Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej.";

20)
w § 56:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wykonuje funkcje dysponenta części 45 budżetu państwa - sprawy zagraniczne w ramach udzielonych upoważnień, w szczególności: opracowywanie budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie finansowym, nadzór nad jego realizacją i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie zgodnie z wymogami obowiązującego prawa;",

b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) prowadzi księgi rachunkowe dysponenta części 45 budżetu państwa, realizuje dyspozycje wydatkowania środków pieniężnych; dokonuje kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym; dokonuje wstępnej kontroli kompletności rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;";

21)
w § 66:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) koordynuje opracowanie odpowiedzi Ministra Spraw Zagranicznych na interpelacje i zapytania poselskie oraz dezyderaty komisji sejmowych i senackich;",

b)
uchyla się pkt 22,
c)
pkt 23 otrzymuje brzmienie:

"23) koordynuje i nadzoruje realizację zadań związanych z obsługą prac wykonywanych w ramach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów i Komitetu do Spraw Europejskich w zakresie dotyczącym Ministra Spraw Zagranicznych oraz członków Kierownictwa MSZ;",

d)
uchyla się pkt 25;
22)
§ 67 otrzymuje brzmienie:

"§ 67. Samodzielne stanowisko - Dyrektor Polityczny (DP):

1) nadzoruje proces przygotowania przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej do Rady do Spraw Zagranicznych;

2) nadzoruje proces wypracowania i realizacji instrukcji na spotkania Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER II) w części dotyczącej stosunków zewnętrznych oraz Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej;

3) koordynuje wypracowania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w obszarze politycznych aspektów stosunków zewnętrznych Unii Europejskiej oraz WPZiB;

4) odpowiada za udział Rzeczypospolitej Polskiej w konsultacjach stanowisk w dziedzinie WPZiB na szczeblu dyrektorów politycznych Unii Europejskiej;

5) odpowiada za udział Rzeczypospolitej Polskiej w konsultacjach z udziałem dyrektorów politycznych lub ich odpowiedników z państw spoza Unii Europejskiej;

6) odpowiada za monitorowanie obecności i zakresu tematyki europejskich stosunków zewnętrznych w materiałach na rozmowy przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej z przedstawicielami państw spoza Unii Europejskiej;

7) odpowiada za koordynację informacji z rozmów z partnerami z państw spoza Unii Europejskiej, przekazywanych za pośrednictwem sieci Coreu;

8) nadzoruje wypracowanie i wdrożenie strategii politycznej obecności obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach i instytucjach międzynarodowych innych niż instytucje i organy Unii Europejskiej, w szczególności w ESDZ;

9) sprawuje nadzór nad Biurem Dyrektora Politycznego.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 2260 oraz z 2020 r. poz. 362).