Zmiana zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2016.37

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 sierpnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 31 sierpnia 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia nr 31 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 30 września 2015 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 33 oraz z 2016 r. poz. 18 i 23) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W komórce organizacyjnej referat może zostać utworzony poza wydziałem albo w ramach wydziału liczącego co najmniej ośmiu pracowników.

2. W placówce zagranicznej referat może zostać utworzony poza wydziałem albo w ramach wydziału liczącego przynajmniej sześciu pracowników.

3. Referat obejmuje przynajmniej:

1) trzech pracowników, w tym kierownika referatu, o ile został wyznaczony - w przypadku referatu utworzonego w komórce organizacyjnej;

2) dwóch pracowników, w tym kierownika referatu, o ile został wyznaczony - w przypadku referatu utworzonego w placówce zagranicznej.

4. W referacie utworzonym w ramach wydziału liczącego co najmniej 10 pracowników można wyznaczyć kierownika referatu, który podlega bezpośrednio naczelnikowi wydziału lub kierownikowi wydziału w przypadku referatu utworzonego w placówce zagranicznej.";

2)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Pracownik zatrudniony na samodzielnym stanowisku w komórce organizacyjnej lub placówce zagranicznej podlega bezpośrednio dyrektorowi albo zastępcy dyrektora wskazanemu w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej, a w przypadku placówki zagranicznej kierownikowi placówki zagranicznej.

2. Bezpośrednim przełożonym pracownika zatrudnionego w wydziale lub referacie poza wydziałem jest osoba kierująca wydziałem lub referatem.

3. Bezpośrednim przełożonym pracownika zatrudnionego w referacie, o którym mowa w § 11 ust. 4, jest kierownik tego referatu.";

3)
po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:

"§ 12a. 1. W strukturze departamentu terytorialnego, jako samodzielne stanowisko pracy, może funkcjonować ambasador wizytujący.

2. Ambasador wizytujący jest przedstawicielem dyplomatycznym Rzeczypospolitej Polskiej w randze ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego w państwie przyjmującym, w którym Minister Spraw Zagranicznych nie ustanowił przedstawicielstwa dyplomatycznego. Ambasador wizytujący rezyduje na stałe w Warszawie.

3. Nadzór nad działalnością ambasadora wizytującego sprawuje Minister Spraw Zagranicznych, w którego imieniu może działać właściwy terytorialnie sekretarz albo podsekretarz stanu albo dyrektor właściwego departamentu terytorialnego.";

4)
w § 14:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dyrektor komórki organizacyjnej albo kierownik placówki zagranicznej przedkłada projekt wewnętrznego regulaminu organizacyjnego do zatwierdzenia dyrektorowi generalnemu za pośrednictwem komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego.";

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego może wystąpić do dyrektora generalnego z propozycją zmiany regulaminu organizacyjnego komórki organizacyjnej lub placówki zagranicznej.

5. Przedłożenie powinno być poprzedzone konsultacjami z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi lub placówkami zagranicznymi oraz komórką organizacyjną właściwą w sprawach osobowych.";

5)
w § 42 w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

"13) sprawuje ogólną koordynację problematyki kosmicznej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.";

6)
w § 46 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) jest departamentem wiodącym w sprawach współpracy ministerstwa z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami naukowymi i instytutami badawczymi oraz analitycznymi, w tym w zakresie realizacji porozumienia o stałej współpracy z Fundacją Centrum Europejskie - Natolin.";

7)
w § 48 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:

"12) współpracuje z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa w realizacji zadań dot. problematyki kosmicznej w zakresie promocji polskich interesów gospodarczych w odniesieniu do tego sektora oraz wsparcia polskich podmiotów za granicą.";

8)
po § 50 dodaje się § 50a w brzmieniu:

"§ 50a. Akademia Dyplomatyczna MSZ (AD MSZ):

1) przygotowuje i realizuje strategię szkoleniową w ministerstwie i placówkach zagranicznych;

2) uczestniczy w procesie analizy luk kompetencyjnych i wynikających z nich potrzeb rozwojowych pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych, prowadzonym przez Biuro Spraw Osobowych;

3) organizuje szkolenia i inne formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym dla kandydatów na stanowiska w placówkach zagranicznych, niebędących pracownikami MSZ;

4) dokonuje ewaluacji prowadzonych szkoleń i innych form podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

5) we współpracy z Biurem Spraw Osobowych wspiera rozwój zawodowy pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych, w tym koordynuje ich udział w szkoleniach, stażach i innych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych w kraju i za granicą;

6) organizuje kształcenie językowe, egzamin resortowy z języków obcych oraz potwierdza znajomość języków obcych;

7) organizuje i przeprowadza konkurs na aplikację dyplomatyczno-konsularną we współpracy z Biurem Spraw Osobowych;

8) organizuje i przeprowadza aplikację dyplomatyczno-konsularną;

9) organizuje i przeprowadza egzamin dyplomatyczno-konsularny;

10) organizuje i przeprowadza służbę przygotowawczą dla nowozatrudnionych pracowników;

11) analizuje praktykę szkoleniową ministerstw spraw zagranicznych innych państw oraz organizacji międzynarodowych pod kątem potrzeb ministerstwa i placówek zagranicznych;

12) odpowiada za współpracę ministerstwa z instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi w kraju i za granicą, ministerstwami spraw zagranicznych innych państw, organizacjami międzynarodowymi, w szczególności w zakresie realizacji umów i porozumień dotyczących podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych oraz programów wymiany urzędników;

13) realizuje nabór i koordynuje współpracę ministerstwa z Kolegium Europejskim w Brugii i Natolinie;

14) organizuje i przeprowadza procedury wyłaniania i kwalifikowania polskich kandydatów do udziału w szkoleniach i stażach zagranicznych oferowanych pracownikom polskiej administracji publicznej przez zagraniczne instytucje edukacyjne i szkoleniowe, organizacje międzynarodowe oraz ministerstwa spraw zagranicznych;

15) koordynuje konkurs Ministra Spraw Zagranicznych na najlepszą pracę magisterską z zakresu współczesnych stosunków międzynarodowych.";

9)
w § 51:
a)
pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) prowadzi sprawy w zakresie konserwacji nieruchomości krajowych ministerstwa;",

b)
uchyla się pkt 16 i 17,
c)
w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20 w brzmieniu:

"20) kontynuuje realizację spraw i rozliczenie zadań wynikających z przygotowania i organizacji Szczytu NATO w Warszawie; pracownicy zaangażowani w przygotowanie i organizację Szczytu NATO w Warszawie zobowiązani są do udzielania wszelkich informacji związanych z przygotowaniem i organizacją Szczytu NATO w Warszawie na żądanie dyrektora BA.";

10)
uchyla się § 53;
11)
w § 58 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14-16 w brzmieniu:

"14) prowadzi sprawy w zakresie inwestycji i remontów nieruchomości krajowych ministerstwa;

15) realizuje wnioski komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa w zakresie budowy, modernizacji i utrzymania systemów zabezpieczenia technicznego w nieruchomościach w kraju;

16) realizuje wnioski komórki właściwej do spraw teleinformatycznych, w zakresie budowy, modernizacji i utrzymania sieci strukturalnych w nieruchomościach ministerstwa.";

12)
§ 62 otrzymuje brzmienie:

"§ 62. Biuro Spraw Osobowych (BSO):

1) zapewnia realizację decyzji personalnych podjętych przez Ministra Spraw Zagranicznych;

2) zapewnia obsługę dyrektora generalnego w zakresie wykonywanych przez niego czynności z zakresu prawa pracy i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników, w szczególności w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, planowania i wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku pracy, a także świadczeń przysługujących członkom ich rodzin;

3) przygotowuje i realizuje program zarządzania zasobami ludzkimi;

4) planuje rozwój zawodowy pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych;

5) koordynuje działania związane z opisywaniem i wartościowaniem stanowisk pracy, a także z przeprowadzaniem ocen pracowniczych;

6) planuje i organizuje procedury naboru na stanowiska pracy w komórkach organizacyjnych oraz w placówkach zagranicznych;

7) uczestniczy w procesie organizacji i przeprowadzania konkursu na aplikację dyplomatyczno-konsularną;

8) opiniuje wnioski w sprawie dopuszczenia do egzaminu dyplomatyczno-konsularnego bez konieczności odbycia aplikacji dyplomatyczno-konsularnej lub przy jej skróceniu;

9) prowadzi proces badania i analizy luk kompetencyjnych pracowników i wynikających z nich potrzeb rozwojowych;

10) przeprowadza kwalifikację kandydatów z ministerstwa i placówek zagranicznych do udziału w szkoleniach, stażach i innych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych w kraju i za granicą;

11) rozpatruje indywidualne wnioski pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych w sprawie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;

12) współpracuje z Akademią Dyplomatyczną MSZ w sprawach dotyczących szkoleń i innych działań rozwojowych pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych oraz kandydatów na stanowiska w placówkach zagranicznych, niebędących pracownikami ministerstwa;

13) organizuje praktyki, staże, z wyjątkiem staży wynikających z programów wymiany urzędników oraz wolontariat na rzecz ministerstwa i placówek zagranicznych;

14) prowadzi sprawy związane z wydawaniem, ewidencjonowaniem i przechowywaniem paszportów dyplomatycznych oraz służbowych, załatwia sprawy wizowe związane z wyjazdami służbowymi pracowników ministerstwa oraz innych uprawnionych osób;

15) podejmuje działania z zakresu ochrony zdrowia pracowników i członków ich rodzin;

16) realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;

17) realizuje zadania związane z działalnością socjalną pracodawcy, w tym planuje budżet zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz gospodaruje tym funduszem;

18) opracowuje i aktualizuje kategoryzację placówek pod względem jakości życia;

19) odpowiada za współpracę ministerstwa ze Stowarzyszeniem Rodzin Dyplomatów Rzeczypospolitej Polskiej.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).