Zmiana zarządzenia w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2016.18

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 maja 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 6 maja 2016 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia nr 31 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 30 września 2015 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 33) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) Kierownictwo MSZ - Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektora generalnego;";

2)
w § 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W odrębnych przepisach ustala się w szczególności:

1) zakres czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz porządek zastępstw w przypadku nieobecności Ministra Spraw Zagranicznych;

2) regulamin pracy.";

3)
w § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W ministerstwie i placówkach zagranicznych stosuje się zarządzanie procesami oraz zarządzanie projektami, uregulowane przepisami odrębnymi.";

4)
w § 9:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zastępcy dyrektora, z wyłączeniem zastępcy dyrektora w komórce właściwej do spraw audytu, powinny podlegać nie mniej niż dwie wyodrębnione struktury wewnętrzne lub nie mniej niż ośmiu pracowników, z zastrzeżeniem ust. 1a.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Kierując się potrzebami służby zagranicznej, dyrektor generalny może odstąpić od zasady wskazanej w ust. 1.";

5)
w § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W komórce organizacyjnej ministerstwa referat może być utworzony w ramach wydziału, jeżeli liczy on przynamniej ośmiu pracowników, albo poza wydziałem.";

6)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Minister Spraw Zagranicznych kieruje, nadzoruje i kontroluje pracę ministerstwa i placówek zagranicznych. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu, działając zgodnie z ustalonym przez Ministra Spraw Zagranicznych zakresem czynności, wyznaczają komórkom organizacyjnym i placówkom zagranicznym szczegółowe zadania merytoryczne, a dyrektor generalny wyznacza im zadania w zakresie swojej właściwości.

2. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie ministerstwa, sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi oraz zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, a także wykonuje inne zadania określone w regulaminie oraz w przepisach odrębnych.";

7)
w § 18:
a)
w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"2. Do kompetencji sekretarzy stanu należy podpisywanie:",

b)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu oraz dyrektor generalny, każdy w zakresie swojej właściwości, akceptują korespondencję przedkładaną do podpisu Ministra Spraw Zagranicznych.

6. Dyrektorzy uprawnieni są do podpisywania korespondencji kierowanej do Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, Dyrektora Politycznego, Rzecznika Prasowego MSZ, dyrektorów innych komórek organizacyjnych i kierowników placówek zagranicznych oraz szefów przedstawicielstw dyplomatycznych innych państw w sprawach pozostających we właściwości kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz do podpisywania korespondencji zewnętrznej w zakresie spraw określonych w niniejszym regulaminie dla kierowanych przez nich komórek.";

8)
w § 19 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W ramach wykonywania nadzoru nad działalnością dyrektorów komórek organizacyjnych Minister Spraw Zagranicznych formułuje wniosek o odwołanie dyrektora z zajmowanego stanowiska. W zakresie określonym przez Ministra Spraw Zagranicznych i za jego zgodą sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą kierować do dyrektora generalnego wnioski w sprawach kadrowych, zaś w przypadkach uzasadnionych negatywną oceną pracy dyrektora komórki organizacyjnej - wniosek o odwołanie dyrektora z zajmowanego stanowiska.";

9)
§ 26 otrzymuje brzmienie:

"§ 26. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu odpowiadają za wyznaczone im obszary działalności i sprawują nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych zgodnie z zakresem ich czynności i porządkiem zastępstw w przypadku nieobecności Ministra Spraw Zagranicznych. W realizacji swoich zadań korzystają ze wsparcia właściwych terytorialnie i merytorycznie komórek organizacyjnych.";

10)
w § 27 ust. 2-5 otrzymują brzmienie:

"2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu mogą zwoływać spotkania koordynacyjne z udziałem innych członków Kierownictwa MSZ oraz wskazanych dyrektorów komórek organizacyjnych w sprawach należących do ich zakresu kompetencji. Częstotliwość i agendę spotkań koordynacyjnych określa zwołujący je członek Kierownictwa MSZ. W przypadku udziału Ministra Spraw Zagranicznych przewodniczy on spotkaniu.

3. Sekretarz stanu ds. europejskich zwołuje nie rzadziej niż trzy razy w miesiącu spotkania w formule określonej w ust. 2. W razie nieobecności, sekretarz stanu ds. europejskich upoważnia innego członka Kierownictwa MSZ do zastępowania go.

4. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu zwołują, nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu, spotkania koordynacyjne z udziałem dyrektorów nadzorowanych komórek organizacyjnych w celu zapewnienia wzajemnej wymiany informacji oraz niezbędnej koordynacji pracy tych komórek organizacyjnych.

5. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu zwołują, nie rzadziej niż raz w miesiącu, spotkania z dyrektorem i zastępcami dyrektora każdej podległej komórki organizacyjnej w celu omówienia kwestii związanych z realizacją i planowaniem kluczowych zadań.";

11)
w § 37:
a)
pkt 17 otrzymuje brzmienie:

"17) koordynuje prace Międzyresortowego Zespołu do spraw promocji Polski za granicą, mające na celu ujednolicenie i zwiększenie efektywności promocji Polski za granicą;",

b)
uchyla się pkt 19;
12)
w § 40 uchyla się pkt 12;
13)
w § 42 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) przygotowuje stanowiska w zakresie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony; w aspektach objętych kompetencjami Biura Dyrektora Politycznego przygotowuje odpowiednie stanowisko w porozumieniu z tym biurem;";

14)
w § 46 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) przygotowuje i przekazuje do Biura Dyrektora Generalnego wkład do planu działalności Ministra Spraw Zagranicznych oraz do sprawozdania z jego wykonania w części A;";

15)
w § 46 w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

"13) uczestniczy w przygotowaniu części opisowej projektu budżetu państwa i sprawozdania z wykonania budżetu państwa w części 23 - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i części 45 - sprawy zagraniczne w zakresie opracowania wstępów dotyczących celów i zadań polityki zagranicznej.";

16)
w § 48 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) prowadzi sprawy związane z organizacją kontaktów ministerstwa oraz placówek zagranicznych z przedsiębiorstwami o charakterze strategicznym w związku z udzielaniem wsparcia dyplomatycznego, z uwzględnieniem koordynacji z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki oraz innymi urzędami obsługującymi ministrów właściwych do spraw danego działu oraz jednostkami podległymi tym ministrom;";

17)
w § 50 w pkt 15 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 16 w brzmieniu:

"16) koordynuje wykonywanie zadań w zakresie realizacji ustawy o Karcie Polaka.";

18)
w § 51 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) prowadzi ewidencję składników majątku dysponenta III stopnia jednostki budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych (Centrala MSZ), magazyny centralne jednostki budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych (dysponenta III stopnia i dysponenta części 23 i 45 budżetu państwa), dokonuje ich inwentaryzacji;";

19)
w § 54 w pkt 28 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 29-34 w brzmieniu:

"29) przygotowuje propozycje rozwiązań oraz nadzoruje wykonywanie zadań w zakresie modernizacji, poprawy skuteczności i efektywności funkcjonowania ministerstwa i służby zagranicznej;

30) koordynuje prace związane z opracowywaniem części sprawnościowej budżetu zadaniowego urzędu obsługującego Ministra Spraw Zagranicznych i jednostek podległych ministrowi oraz sporządzanie katalogu zadań, podzadań, działań, celów i mierników;

31) opracowuje i aktualizuje kategoryzację placówek ze względu na ich znaczenie merytoryczne dla realizacji celów polityki zagranicznej;

32) koordynuje kontrolę zarządczą oraz zarządzanie ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych;

33) we współpracy z komórką właściwą do spraw strategii polityki zagranicznej opracowuje projekt planu działalności i sprawozdania z jego wykonania, przewidzianych w ustawie o finansach publicznych;

34) prowadzi sprawy związane z utrzymaniem Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym.";

20)
w § 56:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wykonuje funkcje dysponenta części 23 budżetu państwa - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i części 45 budżetu państwa - sprawy zagraniczne w ramach udzielonych upoważnień, w tym: opracowywanie budżetu w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie finansowym, nadzór nad jego realizacją i przygotowywanie sprawozdań w tym zakresie zgodnie z wymogami obowiązującego prawa;",

b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) prowadzi księgi rachunkowe dysponenta części 23 i 45 budżetu państwa, realizuje dyspozycje wydatkowania środków pieniężnych; dokonuje kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym; dokonuje wstępnej kontroli kompletności rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;",

c)
w pkt 12 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

"13) rozlicza podróże przesiedleniowe osób powracających z placówek zagranicznych do kraju.";

21)
w § 61 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

"10) administruje, koordynuje i nadzoruje spójność informacji zamieszczanych na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej ministerstwa.";

22)
w § 64 w pkt 30 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 31 w brzmieniu:

"31) wykonuje zadania dotyczące przeciwdziałania korupcji, w szczególności związane z realizacją "Rządowego programu przeciwdziałania korupcji na lata 2014-2019".";

23)
w § 65 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zapewnia obsługę protokolarną uroczystości i spotkań z udziałem szefów misji dyplomatycznych na zaproszenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego w ministerstwie;";

24)
w § 66:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) zapewnia obsługę członka Kierownictwa MSZ wykonującego obowiązki Ministra Spraw Zagranicznych w czasie jego nieobecności w ramach porządku zastępstw określonego odrębnie oraz wspiera sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w wykonywaniu zadań w imieniu Ministra Spraw Zagranicznych poza porządkiem zastępstw;",

b)
uchyla się pkt 8-13.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).