Zmiana zarządzenia w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych.
Dz.Urz.KGP.2021.181
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 38
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 15 grudnia 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form prowadzenia przez Policję statystyki zdarzeń drogowych
"2. Rejestracji informacji dotyczących zgłoszonego zdarzenia drogowego dokonuje się niezwłocznie poprzez wypełnienie karty zdarzenia drogowego za pomocą urządzeń teletransmisji danych. Jeżeli wypełnienie karty zdarzenia drogowego w taki sposób nie jest możliwe z przyczyn technicznych lub zdarzenie zostało zgłoszone w innym terminie i Policja nie była obecna na miejscu zdarzenia, do SEWIK wprowadza się informacje zawarte w karcie zdarzenia drogowego wypełnionej w wersji papierowej, w terminie nie przekraczającym 7 dni od daty zgłoszenia.",
"4) osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, zwanego dalej "UWR", uczestniczącej w zdarzeniu drogowym.",
"5. Rejestracji nie podlegają informacje o zdarzeniu drogowym:
1) związanym wyłącznie z ruchem pojazdu szynowego, w którym brał udział pieszy przechodzący przez torowisko kolejowe;
2) związanym z przewróceniem się drzewa lub urządzenia na jadący lub stojący pojazd;
3) związanym z celowym użyciem pojazdu jako narzędzia służącego uszkodzeniu ciała lub zabójstwu;
4) w którym zgon lub obrażenia ciała wystąpiły w związku z targnięciem się na własne życie;
5) do którego doszło w związku ze zgonem lub utratą przytomności bezpośrednio przed zdarzeniem;
6) związanym z wykorzystaniem pojazdu służbowego Policji jako środka przymusu bezpośredniego.", d) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że wystąpiła przesłanka, o której mowa w ust. 5, z SEWIK usuwa się zarejestrowane informacje dotyczące zgłoszonego zdarzenia drogowego.";
"3. Policjant wykonujący czynności na miejscu zdarzenia drogowego wypełnia kartę zdarzenia drogowego za pomocą urządzeń teletransmisji danych lub w wersji papierowej, w zakresie wszystkich dostępnych mu informacji.",
"4. W przypadku uzyskania nowych informacji na temat zgłoszonego zdarzenia drogowego, policjant prowadzący czynności wyjaśniające, prowadzący postepowanie przygotowawcze lub osoba odpowiedzialna za poprawność informacji zawartych w SEWIK, niezwłocznie aktualizuje informacje w SEWIK. Dopuszcza się aktualizację informacji na podstawie dokumentu innego niż karta zdarzenia drogowego, w szczególności na podstawie notatki służbowej, notatki urzędowej lub opinii biegłego.",
"2. Informacje w SEWIK przechowuje się przez okres 6 lat.
3. W zakresie usuwania informacji z SEWIK stosuje się odpowiednio przepis § 111 ust. 5 pkt 3 zarządzenia nr 70 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie Krajowego Systemu Informatycznego Policji (Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 114 i 120 oraz z 2021 r. poz. 100).";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 2
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA KARTY ZDARZENIA DROGOWEGO 1
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA KARTY ZDARZENIA DROGOWEGO 1
Karta zdarzenia drogowego przewidziana jest maksymalnie dla 3 pojazdów (kierujących) i 6 pasażerów lub pieszych. Jeżeli w zdarzeniu uczestniczy więcej pojazdów, pasażerów lub pieszych niż przewidziano w tabelach, należy wypełnić kolejną kartę zdarzenia drogowego, w której należy wypełnić nagłówek, a następnie podać informacje o kolejnych pojazdach, kierujących, pasażerach oraz pieszych, nadając im odpowiednie numery.
W przypadku braku numeru drogi wpisać odpowiednio: droga powiatowa, droga gminna, droga niepubliczna.
Ponadto należy odpowiednio wypełnić pola: km... oraz hm "., zgodnie ze znakami kilometrowymi i hektometrowymi umieszczonymi na słupku prowadzącym U-1a, jeżeli na drodze występują takie słupki.
PRZYKŁAD:
Dla powyższego przykładu należy wpisać:
Za miejsce zdarzenia przyjmuje się miejsce, w którym się ono rozpoczęło.
Poz. 20 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze zabudowanym.
Poz. 21 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce poza obszarem zabudowanym.
Poz. 22 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na prostym odcinku drogi.
Poz. 23 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na zakręcie lub łuku poziomym, niezależnie od tego czy jest oznakowany znakami A-1, A-2, A-3, A-4.
Poz. 24 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym spadku podłużnym drogi, a pojazd poruszający się "w dół" zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.
Poz. 25 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na znacznym wzniesieniu podłużnym drogi, a pojazd poruszający się "pod górę" zjechał na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu i na tej części jezdni nastąpiło to zdarzenie.
Poz. 26 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wierzchołku wzniesienia.
Poz. 27 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu dróg równorzędnych.
Poz. 28 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem przejazdu.
Poz. 29 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.
Poz. 30 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na jezdni, z wyjątkiem przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów.
Poz. 31 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na pasie dzielącym dwie jezdnie jednokierunkowe.
Poz. 32 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na poboczu, bez względu na to czy pobocze było utwardzone czy gruntowe.
Poz. 33 - wstawić znak X, gdy doszło do uderzenia pojazdu w skarpę lub wjechania do rowu.
Poz. 34 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejściu dla pieszych.
Poz. 35 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na chodniku lub drodze dla pieszych oznakowanej znakiem C-16 "droga dla pieszych".
Poz. 36 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów, śluzie dla rowerów.
Poz. 37 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wyznaczonym przejeździe dla rowerzystów.
Poz. 38 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przystanku.
Poz. 39 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe tramwajowym lub torowisku tramwajowym.
Poz. 40 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym wyposażonym w zapory lub półzapory, a także w znaki pionowe, w tym również znak B-32 "rogatka uszkodzona".
Poz. 41 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przejeździe kolejowym niewyposażonym w zapory lub półzapory.
Poz. 42 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na moście, wiadukcie, łącznicy lub w tunelu.
Poz. 43 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na przewiązce dróg o dwóch jezdniach jednokierunkowych.
Poz. 44 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na parkingu, placu lub Miejscu Obsługi Podróżnych.
Poz. 45 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na wjeździe na drogę:
Poz. 46 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce w obszarze robót drogowych lub w miejscu, gdzie wprowadzono oznakowanie tymczasowe w związku z prowadzonymi robotami drogowymi.
Poz. 47 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na autostradzie.
Poz. 48 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze ekspresowej.
Poz. 49 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o dwóch jezdniach jednokierunkowych z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych.
Poz. 50 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze jednokierunkowej.
Poz. 51 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze posiadającej jedną jezdnię dwu lub wielopasmową.
Poz. 52 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze twardej.
Poz. 53 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni gruntowej.
Poz. 54 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni suchej.
Poz. 55 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze o nawierzchni mokrej (w trakcie opadów deszczu, po opadach deszczu, gradu, po roztopionym śniegu, na której jest woda z przyczyn innych niż opady atmosferyczne), na której nie znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska.
Poz. 56 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na drodze, na której znajdują się powierzchniowo duże kałuże lub rozlewiska, utrudniające ruch.
Poz. 57 - wstawić znak X jeżeli nawierzchnia drogi w miejscu zdarzenia lub bezpośrednio przed nim była oblodzona lub zaśnieżona.
Poz. 58 - wstawić znak X w przypadku nawierzchni zanieczyszczonej przez błoto, piasek, płyny ropopochodne, mokre liście itp.
Poz. 59 - wstawić znak X, gdy w nawierzchni są koleiny lub garby.
Poz. 60 - wstawić znak X, gdy w nawierzchni są dziury lub wyboje.
Poz. 61 - wstawić znak X, gdy zdarzenie zaistniało na skrzyżowaniu lub w miejscu poza skrzyżowaniem, wyposażonym w działającą sygnalizację świetlną nadającą sekwencje sygnałów:
Poz. 62 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, wyposażonym w niesprawną sygnalizację świetlną.
Poz. 63 - wstawić znak X, gdy zdarzenie miało miejsce na skrzyżowaniu lub poza skrzyżowaniem, gdzie nie było sygnalizacji świetlnej.
Poz. 64 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym jezdnia byłą oznakowana znakami poziomymi.
Poz. 65 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nastąpiło w miejscu, w którym na jezdni nie było znaków poziomych lub były one nieczytelne.
Poz. 67 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło w dzień; za wartości graniczne przyjmuje się godzinę wschodu i zachodu słońca.
Poz. 68 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło o świcie albo o zmroku, tj. przed wschodem albo po zachodzie słońca, a także wówczas, gdy zachmurzenie nieba spowodowało późniejsze rozpoczęcie oświetlenia dziennego lub wcześniejsze zapadanie zmroku.
Poz. 69 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga była oświetlona.
Poz. 70 - wstawić znak X, gdy zdarzenie drogowe nastąpiło nocą w miejscu, w którym droga nie była oświetlona żadnym światłem zewnętrznym, niezależnie od powodu braku tego oświetlenia.
Poz. 71 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były dobre warunki atmosferyczne, gdy w dzień świeci słońce, zachmurzenie nieba jest niecałkowite i nie występują mgły lub opady atmosferyczne, a wiatr jest umiarkowany.
Poz. 72 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było całkowite zachmurzenie nieba.
Poz. 73 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia było oślepiające słońce, które bezpośrednio świeciło w oczy kierującemu pojazdem lub pieszemu.
Poz. 74 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia wiał silny wiatr utrudniający kierowanie pojazdem.
Poz. 75 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia padał deszcz, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.
Poz. 76 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia były opady śniegu lub gradu, w wyniku czego nawierzchnia drogi była co najmniej mokra.
Poz. 77 - wstawić znak X, gdy w momencie zdarzenia występowała mgła lub dym, które zmniejszyły przejrzystość powietrza ograniczającą widoczność na odległość mniejszą niż 150 m.
8.1. Część "ZDERZENIE SIĘ POJAZDÓW W RUCHU".
Poz. 78 - wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się czołowo, poruszając się w przeciwnych kierunkach.
Poz. 79 - wstawić znak X, gdy pojazdy zderzyły się pod kątem podczas przecinania się kierunków ruchu.
Poz. 80 - wstawić znak X, gdy nastąpiło tylne zderzenie pojazdów, a pojazdy jechały w tym samym kierunku.
Poz. 81 - wstawić znak X, gdy w obrębie drogi (jezdnia, przejście dla pieszych, pobocze, chodnik itp.) nastąpiło zetknięcie się pojazdu:
Poz. 82 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na pojazd unieruchomiony, kiedy zatrzymanie pojazdu nie wynikało z warunków ruchu, bez względu na jego pozycję i miejsce, np. pojazd zaparkowany, pojazd zepsuty stojący na jezdni, poboczu, chodniku itp.
Poz. 83 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na drzewo.
Poz. 84 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na słup lub inny element drogowy znajdujący się w pasie drogowym.
Poz. 85 - wstawić znak X, gdy na przejeździe kolejowym nastąpiło najechanie na zaporę lub półzaporę.
Poz. 86 - wstawić znak X, gdy najechano na dziurę, wybój, garb, koleinę.
Poz. 87 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na zwierzę.
Poz. 88 - wstawić znak X, gdy nastąpiło najechanie na barierę ochroną, bariery betonowe, balustrady lub poręcze.
Poz. 93 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ budynek, niezależnie od tego czy był mieszkalny, czy gospodarczy.
Poz. 94 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ słup energetyczny, słup telefoniczny, maszt oświetleniowy itp.
Poz. 95 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo urządzenie drogowe: sygnalizator, konstrukcja wsporcza znaku drogowego oraz jego tablice, zapora lub półzapora na przejeździe kolejowym, urządzenie bezpieczeństwa ruchu, np. bariera, słupek prowadzący U-1a lub U-1b, lustro drogowe.
Poz. 96 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległ wiadukt, w tym jego konstrukcja wsporcza oraz znak bramowy.
Poz. 97 - wstawić znak X, gdy uszkodzeniu uległo ogrodzenie nieruchomości, niezależnie od jego konstrukcji i materiału, z którego było wykonane, albo w przypadku, gdy pojazd uszkodził obiekt niewymieniony w tabeli.
Poz. 98 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył rower lub wózek rowerowy.
Poz. 99 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył motorower.
Poz. 100 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 1 kW/kg.
Poz. 101 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny motocykl, niż określony w poz. 99.
Poz. 102 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód osobowy. W pozycji tej należy uwzględniać również samochody ciężarowe z tzw. kratką, mimo, że w dowodzie rejestracyjnym jest wpisany inny rodzaj pojazdu.
Poz. 103 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyłączeniem samochodu ciężarowego wymienionego w poz. 101.
Poz. 104 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Poz. 105 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył autobus wykonujący publiczny (powszechnie dostępny) regularny przewóz osób, tj. według rozkładu jazdy i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej.
Poz. 106 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny autobus niż określony w poz. 104 (np. autobus szkolny, pracowniczy, wycieczkowy).
Poz. 107 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył ciągnik rolniczy.
Poz. 108 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył tramwaj lub trolejbus.
Poz. 109 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec lekki.
Poz. 110 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział czterokołowiec.
Poz. 111 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pociąg.
Poz. 112 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczyła hulajnoga elektryczna.
Poz. 113 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczyło urządzenie transportu osobistego
Poz. 114 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył inny pojazd niż wymieniony w poz. od 98 do 113.
Poz. 115 - wstawić znak X, gdy pojazd odjechał z miejsca zdarzenia i nie udało się go ustalić.
Poz. 116 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd oznakowany do przewozu towarów niebezpiecznych; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 102-104 albo 114; jeżeli pojazd ten jednocześnie jest pojazdem określonym w poz. 117 albo 118, znak X wstawić tylko przy poz. 116.
Poz. 117 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu uczestniczył pojazd uprzywilejowany Policji; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 99-104, 106, 109-110 albo 114.
Poz. 118 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu drogowym uczestniczył inny pojazd uprzywilejowany; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem
w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 99-104, 106, 109-110 albo 114.
Poz. 119 - wstawić znak X, gdy w zdarzeniu brał udział pojazd z kierownicą umieszczoną po prawej stronie; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 102-106 albo 114.
W poz. od 120 do 129 znak lub znaki X należy wstawić w polach odpowiednich dla tych pojazdów, w których występowały braki techniczne, niezależnie od tego, czy miały one wpływ na zaistnienie lub przebieg zdarzenia (występują chociażby jako okoliczność towarzysząca zdarzeniu).
Poz. 120 - wstawić znak X, gdy niesprawny był układ hamulcowy.
Poz. 121 - wstawić znak X, gdy niesprawny był układ kierowniczy.
Poz. 122 - wstawić znak X, gdy ogumienie było uszkodzone lub nastąpiło nadmierne zużycie bieżnika.
Poz. 123 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła pozycyjne.
Poz. 124 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła mijania lub do jazdy dziennej lub drogowe.
Poz. 125 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła "stop".
Poz. 126 - wstawić znak X, gdy niesprawne były światła kierunkowskazów.
Poz. 127 - wstawić znak X, gdy szyby przednia i przednie boczne pojazdu były zasłonięte przez przewożone przedmioty, zaciemnione w sposób utrudniający obserwację drogi lub zanieczyszczone w sposób utrudniający obserwację drogi.
Poz. 128 - wstawić znak X, gdy pojazd był nieprawidłowo załadowany, a ładunek:
Poz. 129 - wstawić znak X, gdy pojazd nie miał wymaganego przepisami oznakowania lub oznakowanie to było niewidoczne, zabrudzone, zatarte, uszkodzone. Dotyczy to pojazdu:
Poz. 130 - wstawić znak X, gdy kierujący nie dostosował prędkości do warunków ruchu.
Poz. 131 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pojazdowi, z wyjątkiem przypadku określonego w poz. 139.
Poz. 132 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub znajdującemu się na przejściu dla pieszych, z wyjątkiem przypadku określonego w poz. 133.
Poz. 133 - wstawić znak X, gdy kierujący skręcając w drogę poprzeczną nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię, na którą wjeżdżał, w tym również na przejściu dla pieszych.
Poz. 134 - wstawić znak X, gdy kierujący wyprzedzał pojazd na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim (z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany).
Poz. 135 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wyprzedzania innego pojazdu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 134 oraz 139 pkt 4.
Poz. 136 - wstawić znak X, gdy kierujący ominął pojazd, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Poz. 137 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr omijania, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 136.
Poz. 138 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonał manewr wymijania.
Poz. 139 - wstawić znak X, gdy kierujący pojazdem:
Poz. 140 - wstawić znak X, gdy kierujący nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu w przypadkach innych niż określone w poz. 132, 133, 134 i 136, w szczególności:
Poz. 141 - wstawić znak X, gdy kierujący wykonywał nieprawidłowo manewr skrętu, z wyjątkiem sytuacji określonej w poz. 133 lub w poz. 139.
Poz. 142 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zmieniał pas ruchu.
Poz. 143 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo zawracał.
Poz. 144 - wstawić znak X, gdy kierujący unieruchomił pojazd na dłużej niż 1 minutę, a zatrzymanie nie wynikało z warunków ruchu lub przepisów ruchu, czym spowodował naruszenie tych warunków lub przepisów.
Poz. 145 - wstawić znak X, gdy kierujący nieprawidłowo wykonywał manewr cofania.
Poz. 146 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do wskazań sygnalizatora ze światłem czerwonym, a także jeżeli przed wykonaniem manewru skręcania nie zatrzymał się przed sygnalizatorem S-2 podczas nadawania sygnału w kształcie zielonej strzałki.
Poz. 147 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zastosował się do znaków drogowych (pionowych lub poziomych), sygnałów świetlnych lub podawanych przez osobę uprawnioną do kierowania ruchem, nieobjętych przyczynami wymienionymi w poz. 131, 135, 144 lub 146.
Poz. 148 - wstawić znak X, gdy kierujący nie zachował bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu - niezbędnej do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.
Poz. 149 - wstawić znak X, gdy kierujący niespodziewanie wykonał manewr gwałtownego hamowania powodujący zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienie.
Poz. 150 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia drogowego byłą jazda pojazdem nieoświetlonym z powodu braku, awarii lub niewłączenia świateł.
Poz. 151 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia drogowego było zmęczenie lub zaśnięcie kierującego pojazdem.
Poz. 152 - wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia drogowego była inna niż określona w poz. 130-151.
Poz. 153 - wstawić znak X, gdy pieszy leżał, siedział, stał lub klęczał na jezdni
Poz. 154 - wstawić znak X, gdy pieszy poruszał się nieprawidłową stroną drogi.
Poz. 155 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię, pomimo że dla jego kierunku ruchu wyświetlany był sygnał czerwony lub osoba kierująca ruchem podawała sygnał zakazu wejścia na jezdnię. Znaku X nie wstawia się, gdy pieszy opuszczał jezdnię przy czerwonym sygnale świetlnym, ale wszedł przy zielonym sygnale świetlnym.
Poz. 156 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, a kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.
Poz. 157 - wstawić znak X, gdy pieszy wszedł na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody, nie będąc widocznym dla kierującego pojazdem ze względu na zasłonięcie go przez pojazd bądź przeszkodę i kierujący pojazdem nie miał możliwości bezpiecznego zatrzymania pojazdu lub ominięcia pieszego.
Poz. 158 - wstawić znak X gdy przyczyną zdarzenia było zwolnienie przez pieszego kroku lub zatrzymanie się bez uzasadnionej potrzeby, a jednocześnie kierujący pojazdem nie mógł bezpiecznie zatrzymać pojazdu lub ominąć pieszego.
Poz. 159 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia było przechodzenie pieszego przez jezdnię lub torowisko poza przejściem dla pieszych w miejscu niedozwolonym, w szczególności:
Poz. 160 - wstawić znak X, gdy przyczyna była inna niż określona w poz. 153-159.
12.3. W części "ZACHOWANIE SIĘ OSOBY PORUSZAJĄCEJ SIĘ UWR" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zachowaniu, które w zasadniczy sposób przyczyniło się do powstania zdarzenia drogowego.
Poz. 161 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściu dla pieszych.
Poz. 162 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd bezpośrednio przed jadący pojazd poza przejściem dla pieszych.
Poz. 163 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był wjazd na jezdnię przy czerwonym świetle.
Poz. 164 - wstawić X, gdy przyczyna była inna niż określona w poz. 161-163.
12.4. W części "POZOSTAŁE PRZYCZYNY ZDARZEŃ DROGOWYCH" znak X należy wstawić tylko w jednej pozycji odpowiadającej zasadniczej przyczynie zdarzenia drogowego.
Poz. 165 - wstawić znak X, gdy nastąpił pożar pojazdu, który był przyczyną, a nie skutkiem zdarzenia drogowego.
Poz. 166 - wstawić znak X, gdy bezpośrednią przyczyną zdarzenia była niesprawność techniczna pojazdu; wstawienie znaku X należy poprzedzić wstawieniem w odpowiedniej kolumnie znaku X w poz. 120-126.
Poz. 167 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia był trudny do przewidzenia przez kierującego stan nawierzchni drogi, określony w poz. 55-60.
Poz. 168 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowa organizacja ruchu, tj. takie umieszczenie znaków pionowych i/lub poziomych oraz sygnalizacji świetlnej albo urządzeń bezpieczeństwa ruchu, które w sposób niejednoznaczny określały zasady ruchu na drodze, powodując u uczestników ruchu błędną interpretację oznakowania.
Poz. 169 - wstawić znak X, gdy roboty prowadzone na drodze były nieprawidłowo zabezpieczone, tj. niezgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu w związku z prowadzonymi robotami lub przepisami dotyczącymi zabezpieczania i oznakowania robót drogowych (brak odpowiednich znaków pionowych i poziomych, brak barier ochronnych, niewłaściwie oświetlone roboty drogowe w nocy itp.).
Poz. 170 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo funkcjonująca sygnalizacja świetlna podająca sygnały, w szczególności:
Poz. 171 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była nieprawidłowo działająca zapora kolejowa i ze względu na brak innego oznakowania ostrzegawczego nie pozwoliła kierującemu na właściwą reakcję w obrębie przejazdu kolejowego.
Poz. 172 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia były obiekty, zwierzęta, które nagle i niespodziewanie znalazły się na drodze.
Poz. 173 - wstawić znak X, gdy przyczyną zdarzenia była utrata przytomności kierującego przed zdarzeniem lub zgon z przyczyn naturalnych przed zaistnieniem zdarzenia. W przypadku zgonu z przyczyn naturalnych nie należy zaznaczać pola w rubryce "zabity" w tabeli XI.
Poz. 174 - wstawić znak X, gdy nastąpiło oślepienie przez inny pojazd lub słońce, powodujące chwilowe osłabienie lub całkowitą utratę zdolności rozpoznania sytuacji na drodze przez kierującego, spowodowaną nadmiernym naświetleniem narządu wzroku kierującego.
Poz. 175 - wstawić znak X, gdy do zdarzenia doszło z winy pasażera, np. gdy wyskoczył on z pojazdu znajdującego się w ruchu lub niespodziewane otworzył drzwi.
Poz. 176 - wstawić znak X, gdy przyczyny były inne niż określone w poz. 165-175.
Poz. 177 - wstawić znak X, gdy przyczyna zdarzenia nie została ustalona.
Poz. 178 - wstawić przy pomocy cyfr dopuszczalną prędkość w miejscu zdarzenia drogowego.
Wszystkie wiersze dotyczące uczestników zdarzenia drogowego, należy wypełnić wielkimi literami.
Pozostałe kolumny wypełnia się w sposób określony dla kierującego pojazdem. W przypadku pasażerów należy zaznaczyć miejsce siedzenia - z przodu lub z tyłu pojazdu, wstawiając znak X w poz. "P" (przód pojazdu) albo "T" (tył pojazdu).
Jeżeli pieszy był uczestnikiem zdarzenia drogowego, które zaistniało na drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, należy wpisać, czy posiadał elementy odblaskowe, wstawiając znak X w poz. "TAK" albo "NIE". Nie dotyczy, jeżeli pieszy poruszał się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Jeżeli nie ustalono miejsca, na którym siedział pasażer lub czy pieszy używał wymaganych elementów odblaskowych, odpowiednie pozycje należy pozostawić bez wypełnienia.
Pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2.
Poz. 179 - wstawić znak X, jeżeli kierujący posiadał uprawnienie do kierowania pojazdem, bez względu na to czy posiadał przy sobie dokument stwierdzający to uprawnienie, czy nie.
Poz. 180 - wstawić znak X, gdy kierujący nie posiadał wymaganego uprawnienia do kierowania pojazdem.
Poz. 181 - wstawić znak X, gdy uprawnienie do kierowania pojazdem nie jest wymagane, np. w przypadku rowerzysty, który ukończył 18 lat.
Poz. 182 - wpisać liczbę lat posiadania uprawnienia do kierowania pojazdem uczestniczącym w zdarzeniu na podstawie dokumentów lub danych z centralnej ewidencji kierowców (CEK). Każdy rozpoczęty rok posiadania uprawnień, uznaje się za pełny rok (np. przy posiadaniu uprawnień od 6 miesięcy należy wpisać 1 rok).
Poz. 183 - wstawić znak X, gdy kierujący oddalił z miejsca wypadku drogowego po jego zaistnieniu.
Poz. 184 - wypełnić, gdy kierujący jest obcokrajowcem.
Jeżeli sprawcą był kierujący pojazdem, pola należy wypełniać, uwzględniając oznaczenie pojazdów określone w pkt 1.2. Jeżeli sprawcą był pieszy, w odpowiednim polu należy wpisać cyfrę "0", w przypadku pasażera - literę "P", w przypadku osoby poruszającej się przy użyciu UWR - UWR.
Poz. 185 - wstawić znak X, gdy zdarzenie nosiło znamiona przestępstwa i wszczęto postępowanie przygotowawcze, bądź skierowano sprawę do prokuratury.
Poz. 186 - wstawić znak X, gdy skierowano do sądu wniosek o ukaranie.
Poz. 187 - wstawić znak X, gdy policjant zastosował postępowanie mandatowe wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.
Poz. 188 - wstawić znak X, gdy policjant zastosował pouczenie wobec sprawcy (sprawców) zdarzenia drogowego.
Poz. 189 - wstawić znak X, gdy sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez inny organ, np. w przypadku gdy sprawa została przekazana organowi orzekającemu w sprawach o wykroczenia w postępowaniu dyscyplinarnym.
Poz. 190 - wstawić znak X, w przypadkach innych niż określone w poz. 185-189.
Schemat rejestrujemy w systemie w przypadku zaistnienia wypadku ze skutkiem śmiertelnym. Preferowany jest skan szkicu sporządzonego do materiałów sprawy. Dopuszcza się też szkic odręczny.
Grafikę przedstawiającą miejsce zdarzenia drogowego w odniesieniu do punktów charakterystycznych w terenie należy wypełnić zgodnie z danymi zawartymi w nagłówku: skrzyżowanie [09], odległość [10], kierunek [11].
Na przedstawionym szablonie należy zaznaczyć w szczególności:
Przy sporządzaniu szkicu należy posługiwać się symbolami przedstawionymi w dodatkowym polu, a w przypadku użycia innego symbolu należy podać jego opis pod szkicem w części "UWAGI".