Zmiana zarządzenia w sprawie metod i form pracy kancelaryjnej w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Wyższej Szkole Policji, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2022.180

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 kwietnia 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 63
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 15 kwietnia 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie metod i form pracy kancelaryjnej w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Wyższej Szkole Policji, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, 2333, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 5 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 lutego 2001 r. w sprawie metod i form pracy kancelaryjnej w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Wyższej Szkole Policji, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji (Dz. Urz. KGP z 2019 r. poz. 20) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tytule zarządzenia, określenie przedmiotu zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie metod i form pracy kancelaryjnej w Komendzie Głównej Policji oraz niektórych innych jednostkach organizacyjnych Policji";

2)
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. 1. Szczegółowe zasady, tryb i sposób postępowania z dokumentami jawnymi w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji określa Instrukcja kancelaryjna, stanowiąca załącznik do zarządzenia.

2. Postanowienia Instrukcji kancelaryjnej nie naruszają szczegółowych zasad, trybu i sposobu postępowania z dokumentami jawnymi w jednostkach organizacyjnych Policji, o których mowa w ust. 1, uregulowanych odrębnymi przepisami.";

3)
w załączniku do zarządzenia:
a)
w rozdziale 1. "Postanowienia ogólne":
§ 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Instrukcja kancelaryjna określa szczegółowe zasady, tryb i sposób postępowania z dokumentami jawnymi w Komendzie Głównej Policji, Centralnym Biurze Śledczym Policji, Biurze Spraw Wewnętrznych Policji, Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji "BOA", Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości, Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, szkołach policyjnych i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji, i zapewnia jednolity sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów jawnych oraz ich ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą.",

w § 2 w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) jednostka Policji - Komendę Główną Policji, Centralne Biuro Śledcze Policji, Biuro Spraw Wewnętrznych Policji, Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA", Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie, szkołę policyjną i Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji,

2) kierownik jednostki Policji - Komendanta Głównego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji, Dowódcę Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji "BOA", Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, Komendanta-Rektora Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, komendanta szkoły policyjnej i Dyrektora Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego,",

b)
w rozdziale 2. "Przyjmowanie i sprawdzanie korespondencji" po § 9 dodaje się § 9a w brzmieniu:

"§ 9a. 1. Wprowadza się zakaz otwierania podejrzanych przesyłek.

2. Przesyłką podejrzaną jest przesyłka niewiadomego pochodzenia lub mająca co najmniej jedną z niżej wymienionych cech:

1) brak informacji o nadawcy lub oznaczenie nadawcy wzbudza wątpliwości;

2) stempel pocztowy lub nazwisko nadawcy wskazuje, że przesyłka pochodzi z innego miejsca lub od innego nadawcy niż oczekiwano;

3) stempel pocztowy lub nazwa nadawcy wzbudzają obawy, że wewnątrz przesyłki mogą znajdować się substancje niebezpieczne;

4) uszkodzenie przesyłki - nakłucia, nacięcia, plamy;

5) przesyłka wydziela nietypowy zapach, w szczególności - zapach migdałów lub marcepana;

6) z przesyłki dochodzą dźwięki, w szczególności podczas poruszania przesyłką;

7) na przesyłce znajdują się odręczne napisy o podejrzanym charakterze;

8) przesyłka ma większą ilość znaczków nadawczych;

9) z przesyłki wycieka lub wysypuje się jakakolwiek substancja;

10) przesyłka jest podejrzanie ciężka w stosunku do jej wymiarów;

11) w przesyłce wyczuwalne są kable, przewody, granulki lub substancja galaretowata.

3. W przypadku uznania przesyłki za podejrzaną pracownik kancelarii jest obowiązany niezwłocznie poinformować o tym przełożonego i zachować szczególne środki ostrożności:

1) poinformować o podejrzanej przesyłce inne osoby znajdujące się w tym samym pomieszczeniu;

2) opuścić i zabezpieczyć pomieszczenie przed dostępem osób postronnych;

3) udać się do pomieszczenia wskazanego przez przełożonego i oczekiwać na jego dyspozycje.

4. Przełożony po otrzymaniu informacji o podejrzanej przesyłce jest obowiązany:

1) dokonać ponownej oceny przesyłki, a w przypadku uznania jej za podejrzaną - powiadomić oficeradyżurnego jednostki;

2) sporządzić listę osób mających kontakt z podejrzaną przesyłką;

3) wskazać pomieszczenie, do którego powinni udać się pracownicy mający kontakt z podejrzaną przesyłką.

5. W przypadku gdy podejrzana przesyłka została otwarta i stwierdzono, że zawiera ona podejrzaną zawartość - pracownik kancelarii jest obowiązany:

1) nie naruszać zawartości przesyłki: nie rozsypywać, nie przenosić, nie dotykać, nie wąchać;

2) nie powodować ruchu powietrza w pomieszczeniu, w szczególności wyłączyć systemy wentylacji i klimatyzacji oraz zamknąć okna;

3) przykryć przesyłkę folią lub materiałem o podobnym charakterze w sposób uniemożliwiający rozprzestrzenianie się jej zawartości;

4) dokładnie umyć ręce wodą z mydłem i założyć rękawiczki;

5) postępować zgodnie z przepisem ust. 3.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 i pkt 3 lit. a, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 12 stycznia 2022 r.